برگزیده های پرشین تولز

بررسی عوامل مؤثر در بالا بردن سطح چابکی در رشته های ورزشی و هنرهای رزمی و کاراته

alborz46

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژوئن 2017
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
1
سن
57
بررسی عوامل موثر در بالا بردن سطح چابکی در رشته های ورزشی و هنرهای رزمی و کاراته


تحقیقات اخیر نشان داده است که آزمونهای تعیین میزان سرعت با تستهای ارزیابی چابکی متفاوت است و نباید آنها را یکسان در نظر گرفت. شاید بهترین تعریفی که توسط دانشمندان عرضه گردیده؛ توسط شپرد ارائه شده است. فاکتورهایی مانند: انعطاف پذیری، زمان واکنش، پردازش بصری، میزان چربی، روش، زمان پاسخ، ادراک، پیش بینی و زمان سنجی در بالا بردن سطح چابکی در رشته های گوناگون ورزشی و هنرهای رزمی چون کاراته بسیار مهم و حیاتی به شمار میروند. با تمریناتی مانند پلیومتریک و دوی سرعت میتوان بر میزان چابکی در ورزشهای مختلف و هنرهای رزمی، منجمله کاراته بطور چشمگیر افزود و حتی برای قهرمانان ورزشی بسیار مفید است. چابکب عاملی است که برای ورزشکارانی که در پستهای مدافع و مهاجم بازی میکنند؛ از فاکتورهای ارزشمند بوده و بر میزان توانایی، سرعت عکس العمل و جابجایی سریع و پاسخ به موقع بازیکنان می افزاید.

بررسی چابکی در رشته های ورزشی و کاراته

اگر چه چابکی و سرعت تغییر جهت، اغلب به جای یکدیگر استفاده می شود؛ دانش های اخیر مشخص نموده اند که این دو از هم جدا میباشند. به عبارت ساده، چابکی شامل توانایی واکنش در محیط های غیر قابل پیش بینی است؛ در حالی که سرعت تغییر جهت صرفا در توانایی های فیزیکی و معمولا در محیط های از پیش برنامه ریزی انجام میشود.

چابکی چیست؟

در طول چند دهه گذشته، به نظر می رسد چابکی به عنوان تقریبا هر چیزی را که نیاز یک ورزشکار برای سرعت تغییر جهت میباشد، در نظر گرفته شده است. برای یک مثال نخست، آزمون t و آزمون چابکی ایلینوی همواره به عنوان تست چابکی مطرح شده اند. زیرا در آنها ورزشکار نیاز به تکمیل یک دوره پیش برنامه ریزی شده از تغییرات جهت با بیشترین سرعت ممکن را دارد. با این حال، مهم است که درک کنیم این آزمونها در واقع اندازه گیری چابکی نیست، بلکه در آنها فاکتور اصلی، تغییر سرعت جهت است.
چابکی یک موضوع و بحث بزرگ در سال های اخیر بوده است و چند کارشناس به وضوح آن را تعریف کرده اند. شاید بهترین تعریف فعلی از چابکی توسط شپرد پیشنهاد شده است:
چابکی یک جنبش سریع بدن با تغییر سرعت یا جهت، در پاسخ به یک محرک است.
کلمات اساسی این تعریف را در نظر بگیرید: <در پاسخ به یک محرک>. بنابراین، چابکی شامل یک جزء واکنش است و آزمون چابکی جدا از یک تغییر ساده در تست سرعت جهت میباشد. این جزء واکنش از عملکردهای شناختی بسیاری تشکیل شده است؛ از جمله:
پردازش بصری
زمان سنجی
زمان پاسخ
ادراک
پیش بینی
این فقدان عملکردهای شناختی در طول تست چابکی سنتی (به عنوان مثال آزمون t) بدان معناست که آنها در واقع آزمون تغییر سرعت جهت (CODs) است. تفاوت بین چابکی و CODs فقط این نیست؛ آنها کیفیت عملکرد کاملا متفاوت دارند و تنها دارای یک رابطه کوچک با یکدیگر میباشند.
به عنوان مثال، واکنش مدافع به حرکت ناگهانی یک مهاجم، می تواند به عنوان یک جنبش مبتنی بر چابکی، به عنوان نیاز مدافع به اتخاذ یک تصمیم و واکنش بر اساس حرکت ضربه مهاجم باشد. در مقابل، زمانی که یک ورزشکار دستور از طریق یک آرایش برنامه ریزی شده (به عنوان مثال آزمون t) اجرا می کند؛ جزء واکنش خارج می شود و بنابر این صرفا یک نمونه از CODs میباشد.
اگرچه چابکی نیاز به استفاده از اجزای شناختی دارد؛ آن نیز از کیفیت های فیزیکی و فنی تشکیل شده است. این ویژگیها (شناختی، فیزیکی و فنی) در مجموع، چابکی است. یعنی ترکیبی از کیفیت مستقل، به علاوه ی ماهیت برنامه ریزی نشده، معنی چابکی به عنوان یک مهارت حرکتی پیچیده میباشد.

چرا چابکی برای ورزش مهم است؟

به طور خلاصه، چابکی برای اجرای موفق در اکثر رشته های ورزشی حیاتی است. با نگاهی به ورزشهای زمینی (به عنوان مثال فوتبال، راگبی، هاکی، و فوتبال آمریکایی) کسب امتیاز، هدف هر تیم است. برای حمله به منطقه مخالفان و تلاش برای بدست آوردن نمره، تیم مدافع در حال تلاش برای تصاحب توپ در مقابله با تیم حریف و یا مجبور به خطا است. در نتیجه، هدف مهاجم، جلوگیری از تصاحب توپ توسط تیم مقابل، حفظ در اختیار داشتن توپ و به ثمر رساندن آن است. در طرف مقابل، مدافعان باید به طور مداوم، در مقابل حملات، پیش بینی نموده و واکنش نشان دهند.
به منظور موفقیت در انجام این کار، مدافعان باید عملکردهای شناختی فوق الذکر، که تمام اجزای چابکی هستند را استفاده نمایند. برای مثال، اگر یک مهاجم تلاش نماید که به طور ناگهانی از مدافع بگذرد؛ مدافع باید در یک زمان، واکنش سریع نموده و مانع این امر گردد. این نشان می دهد یک جنبش چابکی در یک بازی، بسیار ساده میباشد؛ اما نمایش و استفاده از چابکی برای حصول نتیجه، چیز دیگری است.
جالب توجه است، ورزشکاران سطح بالاتر نسبت به ورزشکاران سطح پایین تر در آزمون چابکی، عملکرد بهتری داشته اند. در صورتیکه بر خلاف آزمون چابکی، ورزشکاران سطح بالا، در CODs در مقایسه با ورزشکاران سطح پایین تر، ضرورتاً بهتر نبوده اند.


سرعت و نکات آموزش چابکی در کاراته

سرعت و چابکی، آموزش اساسی برای هر ورزشکار بزرگ، هم در هنرهای رزمی مانند کاراته و یا در هر ورزش دیگر که در آن این ویژگی ها مورد نیاز است میباشد. سرعت و چابکی کاراته کا (هنرجوی کاراته)، مهارت هایی است که ورزشکار با آنها و یا بدون این عوامل متولد شده اند.
حقیقت این است که ژنتیک نقش مهمی در توسعه این ویژگی ها است. اما هر کسی می تواند سرعت و چابکی خود را با طرح آموزش صحیح و کافی بهبود ببخشد.
ورزشکاران حرفه ای متعلق به یک جهان متفاوت هستند. در چنین عرصه رقابتی، بهبود در هر یک از این دو عامل مختلف (سرعت و چابکی)، تعیین کننده ی موفقیت و شکست خواهد بود. توجه و تمرین سخت باید به سمت بهبود این دو فاکتور باشد. افزایش سرعت و چابکی به بهبود قابل توجهی در عملکرد قهرمانان کاراته منجر خواهد شد.

اهمیت افزایش سرعت و چابکی در آموزشهای کاراته

در مورد کاراته، راه ایده آل برای بهبود در این ویژگی ها می تواند یک مبارزه واقعی باشد که باعث افزایش سرعت و چابکی میگردد.

عوامل مؤثر در سرعت:
مقدار کشش سریع
ظرفیت بی هوازی
مقدار چربی بدن
قدرت
انعطاف پذیری
روش

بهبود در هر یک از این عوامل ما را سریع تر به مقصود خواهد رسانید.

عواملی که شرایط چابکی را تقویت مینماید:
زمان واکنش
هماهنگی چشم و دست
سیستم عصبی مرکزی
تعادل
انعطاف پذیری
سرعت
قدرت
واضح است که تمامی عوامل نامبرده برای بهبود چابکی است.

تمرینات تقویت سرعت و چابکی در کاراته

برای هنرمند رزمی متوسط، سریعترین و ساده ترین راه برای بهبود سرعت از طریق دوی سرعت میباشد. کار بر روی حداکثر سرعت دویدن، ساده ترین تمرین بر روی سرعت با حداقل صرف زمان ست.
برنامه ریزی در انجام تمرینات با وزنه، در توسعه قدرت نسبی، به خصوص در گلوتئوس، همسترینگ، ساق و کمر است.
گنجاندن تمرینات پلایومتریک در بهبود سرعت و چابکی شامل: جهش، پرش و تمرینات توپی است. این تمرینات قدرت را توسعه بخشیده و آن را متحول میکند و کاراته کا را به یک ورزشکار انفجاری تر تبدیل خواهد نمود.
برنامه انعطاف پذیری خوب طراحی شده برای بهبود آن و تحرک و افزایش دامنه ی مفاصل، عامل اساسی برای بالا بردن سطح سرعت و چابکی است.

تمرینات سرعت و چابکی:
طناب
پرش
دو سرعت
اجرا با پله
اسکات
پلایومتریک
کششی پویا


پایان

نویسنده: امیر حسین البرز

اردیبهشت 1396

http://persiane.ir/Factors-in-raising-the-level-of-agility-in-sports-and-martial-arts-karate.html
 
Last edited:

miladninja

همکاربازنشسته ورزش های رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
31 آگوست 2006
نوشته‌ها
2,098
لایک‌ها
3,022
محل سکونت
サンシャインの土地
ممنون برای پست
 

roshi.whitewolf

Registered User
تاریخ عضویت
31 دسامبر 2017
نوشته‌ها
503
لایک‌ها
1,450
محل سکونت
Confidential
سلام
یادت رفت از شین نام ببری
تا ذهن شما باور به این سرعت نکند شما نمی توانید سرعتی که می خواهید داشته باشید که لازمه انجام برخی تمرینات است
اگر بخواهیم به زبان علمی با عامه مردم سخن بگوییم دیگر کسی ورزش نمی کند
باید به زبان کوچه و بازار مسلط شوید تا برایشان بگویید با هنر کونگ فو کسی پرواز نمی کند
 
بالا