برگزیده های پرشین تولز

تاثیر عینک رنگی در بهبود میگرن

bahramn

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
69
لایک‌ها
5
400-05129995c_field_img_hero_988_380.jpg
تاثیر عینک رنگی در بهبود میگرن
برای بسیاری از مبتلایان به میگرن، نور و دیگر محرک‌های بصری می‌تواند سردرد را بدتر کند. عومل تصویری خاص از فرد به فرد تغییر می‌کند؛ مثلا ممکن است یک نقطه کانونیِ روشن باشد یا نور لامپ‌های فلورسنت یا حتی از طریق درختان در حالی که از آنها عبور می‌کند. از این شرایط می‌توان به عنوان "استرس بصری" نام برد که با نگاه کردن به الگوهای مختلف نور، مانند خطوط سیاه در برابر یک پس زمینه سفید، باعث شروع سردرد باشد. این را الگوی نوری می‌نامند.
به طور خلاصه، افرادی که مبتلا به میگرن هستند اغلب به محرک‌های بصری حساسیت دارند، همانطور که با افزایش فعالیت در قشر بینایی مغز، ممکن است نورون‌ها را به اشتباه بیاندازد. حتی افراد نابینا نیز می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند، که نشان می‌دهد در مسیر عصبی لزوما تشکیل تصاویر مهم نیست.
پس ممکن است فکر کنید که استفاده از عینک آفتابی به برخی از بیماران مبتلا به میگرن کمک کند. با این حال بهتر است عینک‌های رنگی برای جلوگیری از طول موج‌های خاصی از نور، برای کمک به "عادی کردن" فعالیت مغز استفاده شود. هنگامی که به شیشه این روش سفارشی می‌شود، به آنها عینک رنگی گفته می‌شود.
لنزهای رنگی: یک ایده جدید نیست
هرچند که تعداد انگشت شماری درباره‌ی آن مقاله منشر شده اما برای دو دهه است که از لنزهای تیره برای میگرن و سایر شرایط حساس به نور استفاده می‌شود. یک مطالعه کوچک بین نوجوانان، در سال 1991 انجام گرفت که در مجله Journal of Headache هم منتشر شد، در این تحقیق مشخص شد استفاده از عینک گلی در 4 ماه میگرن را از 6/2 به 6/1 در ماه کاهش داد در حالیکه عینک‌های شیشه آبی دارای اثر طولانی مدت نبودند. در ظی مطالعات مالی NIH در سال 2011، در cephalalgia، مشخص شد، بیماران مبتلا به میگرن که به الگوهای خاصی (مثل رنگ های کنتراست یا راه راه) حساس بودند هنگام استفاده از عینک‌های رنگی، به مدت 6هفته، کاهش هیجان‌زدگی در ناحیه بصری مغز را از خود نشان دادند.
لنزهای تیره برای شرایط دیگر مثل، استرس بصری، صرع حساس به نور، blepharospasm (انقباضات غیرقابل کنترل عضلات پلک ها)، مشکلات مختلف در خواندن و حتی بیماری حرکتی نیز مورد مطالعه قرار گرفت.
آزمایش با عینک آفتابی
برای تأیید مزایای لنزهای رنگی در پیشگیری یا کاهش میگرن، تحقیقات بیشتری لازم است، اما اگر از سردرد مرتبط با محرک‌های بصری (یا سایر مسائل حساسیت نور) رنج می‌برید، می‌تواند به دید بهترِ شما کمک کند. برای تشخیص اینکه آیا میگرن شما دارای حساسیت‌های بصری است یا نه باید با پزشک مشورت شود و بعد با پیشنهاد وی از عینک رنگی استفاده شود. البته شما در منزل می‌توانید عینک‌های رنگی مختلف را امتحان کنید و نتیجه را ببینید برای اغلب مردم شیشه‌های گلی و سرخ بهتر عمل می‌کند.
در نظر داشته باشید که هیچگاه تنها یک دلیل در میگرن دخیل نیست. اما اینکه بدانید رنگ‌ها در بیماری شما دخیل هستند یا نه به نفعتان است. در برخی موارد استفاده از رنگ اشتباه وضعیت را بدتر هم می‌کند.
 
بالا