برگزیده های پرشین تولز

نحوه مطالعه درس عربی کنکور

majidmeratifashi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2016
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
3
سن
29
درس عربی دومین درس از دفترچه‌ی عمومی کنکور شماست و به اعتقاد اکثر دانش آموزان سخت ترین درس بین دروس کنکور. به همین خاطر معمولا توی درس عربی برخلاف درس های دیگه ی عمومی میانگین درصد دانش آموزان خیلی پایین تره و اگه شما بتونید خودتونو توی این درس قوی کنید تاثیر بسیار زیادی توی رتبه‌ی کنکورتون خواهید دید. پس به جای این که بشینید و غر بزنید از همین الان خوندن عربی رو شروع کنید.

منابع مطالعاتی عربی کنکور

خب قبل از این که شروع کنم کتاب های کنکوری عربی رو معرفی کنم باید اینو بگم که مهم ترین کتابی که برای عربی باید مطالعه کنید همون کتاب درسیه. باید خط به خطه کتاب رو فهمیده باشید. متن های درس ها رو حتما خودتون ترجمه کنید. تمامی تمرین های کتاب درسی رو خودتون حل کنید. هر چند در قسمت آموزش قواعد کتاب درسی خیلی سطحی توضیح داده شده ولی تمرین هاش واسه کنکور خیلی مهمه. یک دیگه از کارایی که خیلی به فهم شما از درس کمک می کنه اینه که قواعد هر درس رو توی همون درس پیاده کنید، یعنی مثلا قواعد درس استثنا رو دارید می خونید، برید توی متن همون درس مستثنی و مسثنی منه و ادات استثنا رو پیدا کنید.

کتابی که تیم آموزشی حامی توصیه می کنه برای عربی کنکور مطالعه کنید کتاب فوت و فن عربی انتشارات خیلی سبز هست. البته کتابهای خوب دیگه ای هم هستند مثل عربی جامع مبتکران (ایاد فیلی) و کتاب عربی کامل گاج ولی اگه می خواید عربی رو درصد بالایی بزنید توی کنکور و با توجه به این که اگه بخواهید از همین الان هم شروع کنید برای درس عربی وقت مناسبی دارید پیشنهاد ما همون کتاب فوت وفن عربی خیلی سبز هستش.

تقسیم بندی سوالات عربی کنکور
سوالات عربی کنکور کلا به سه دسته تقسیم میشن. دسته ی اول ترجمه و تعریب، دسته‌ی دوم درک مطلب (که شامل سوالات مفهومی از متن و اعراب گذاری و تجزیه و ترکیب میشه) و دسته‌ی سوم قواعد

تعداد سوالاتی که معمولا از این مباحث توی کنکور مطرح میشن هم اینجوریه:

ترجمه و تعریب ۸ سوال
درک مطلب ۹ سوال
قواعد ۸ سوال
اگه می خواهید بدونید که چه مقدار از سوالات از سال دوم و چه مقدار از سال سوم باید بهتون بگم که به جز قسمت درک مطلب (چون نمیشه به سال خاصی نسبتش داد) بقیه سوالات به طور مساوی از سال دوم و سوم میان؛ یعنی ۵۰ درصد عربی دوم و ۵۰ درصد سوالات هم از عربی سوم.

نکته‌ی اول: همون طور که گفتم ۸ سوال در کنکور مستقیما مربوط به ترجمه و تعریب هست و از قسمت درک مطلب هم ۴ سوال از متن درک مطلب و به صورت مفهومی مطرح میشه که اگه شما متن رو خوب فهمیده باشید می تونید راحت به اونها پاسخ بدید. پس عملا شما فقط با بلد بودن ترجمه می تونید به ۱۲ سوال درس عربی پاسخ بدین که میشه ۴۸ درصد.

نکته‌ی دوم: برای پاسخ دادن به ۸ سوال قسمت ترجمه و تعریب تقریبا میشه گفت به دونستن معنی لغات نیاز ندارید. و با دونستن یه سری نکات ترجمه خیلی راحت می تونید تست های ترجمه رو پاسخ بدید. پس کسایی که در عربی وضعیتشون خوب نیس مهم ترین قسمتی که روش باید مانور بدن بحث ترجمه اس. که فقط نیاز به تمرین داره. و شما هر چی تست بیشتر حل کنید راحتتر می تونید به سوالات ترجمه و تعریب پاسخ بدید.

تیم آموزشی حامی برای داوطلبان کنکور 97 جزوات آموزشی را تهیه دیده است که به صورت رایگان از طریق وبسایت حامی قابل دانلود است که به مرور و به تفکیک فصول در سایت قرار داده می شود.
 
بالا