برگزیده های پرشین تولز

پا چنگالی چیست؟

bahramn

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
69
لایک‌ها
5
ThinkstockPhotos-516043423_field_img_hero_988_380.jpg
تغییر شکل استخوان انگشت پا: علل و درمان آن
Hammertoe یک تغییر شکل دردناک پا است که در آن انگشت پا غیرقابل انعطاف و ناخوشایند می‌شود. این تغییر شکل به دلیل تغییراتی در تاندون‌های انگشت اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود انگشت به سمت پایین کشیده شده و مفصل وسطی به سمت بالا گرایش پیدا کند. اگرچه ممکن است هر انگشتی دچار این حالت شود اما هامرتویی معمولا در یکی از سه انگشت اول پا بروز می‌کند. انگشت در حالت چنگال مانند قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به حالت عادی خود باز گردد. این حالت ایجاد درد در پا کرده و فرایند راه رفتن را با اختلال روبرو می‌کند.
وقتی کسی که دچار این مشکل است کفش می‌پوشد، انگشت به طور مداوم سابیده شده و باعث به وجود آمدن آبسه و یا پینه روی آن می‌شود که این نیز به ایجاد درد بیشتر کمک می‌کند.
علائم تغییر شکل استخوان پا:
ناهنجاری پاچنگالی معمولا بین سه انگشت اول پا بروز می‌کند.
شکل‌گیری آبسه روی انگشت پا و ایجاد پینه روی پا
چه چیزی باعث به وجود آمدن تغییر شکل انگشت پا می‌شود؟
آنطور که از لحاظ آماری بنظر می‌رسد، اختلالات عضلانی ناشی از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند، پنجه باریک و یا خیلی تخت، عامل به وجود آمدن آن باشد. همین احتمال، دلیل آمار بالای زنان درگیر به پاچنگالی را نسبت به مردان توضیح می‌دهد. معمولا در بین افرادی که انگشت دوم بلندتری دارند پاچنگالی شایع است و همچنین افرادی که مفاصل بزرگ و سفت دارند بیشتر در معرض تغییر شکل انگشت پا قرار می‌گیرند. احتمال دارد با این شرایط روبرو شوید اگر دارای یکی انواع پاهایی با کف تخت یا بیش از حد قوس‌دار، یا دارای شرایط دیگری مانند آرتروز مفاصل و یا پینه هستید. انگشتان پا را کنار هم قرار داده و لاانگشتی طبی بپوشید این روش ممکن است تا حد زیادی به شما کمک کند.
اگر هیچ کاری نکنید چه؟
تا زمانی که این مساله باعث درد و ناراحتی نشده و در راه رفتن اختلال ایجاد نکند، نه ضرری دارد و نه نیاز به درمان است. اما در غیر این صورت به پزشک مراجعه کنید. روش‌های بدون جراحی برگشت‌پذیر هستند اما دست کم فرایند پیشروی را کند می‌کند. در افراد دیابتی ممکن است شرایط بدتر باشد زیرا می‌تواند روی پا ایجاد زخم و ناراحتی دوچندان کند.
درمان خانگی برای پاچنگالی
* لاانگشتی بگذارید: در موارد خفیف می‌توانید با چسب زخم نواحی حساس را ببندید. سرپوش‌های انگشتی و نوارهای پلاستیکی دور انگشت را در برگرفته و باعث کاهش درد می‌شود.
* کفش‌های خود را عوض کنید: کفش‌هایی بپوشید که در نواحی حساس پا، راحت و نرم باشد بجای پوشیدن کفش‌های نوک تیز و باریک. کفش‌های پاشنه‌بلند را کنار گذاشته و تا حد امکان از صندل‌های لاانگشتی استفاده کنید.
* بنظر می‌رسد استفاده از کفیِ کفش باعث راحتی بیشتر شود.
دکتر چه کاری انجام می‌دهد؟
اگر انگشت شصت شما در عین انعطاف داشتن درناک است احتمال دارد ترک برداشته باشد. یک فیزیوتراپ با توصیه‌هایی که به شما می‌دهد کمک می‌کند تا شرایط را به حالت عادی برگردانید. در شرایط جدی احتمال پیشنهاد حراجی وجود دارد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این حالت دوباره باز نگردد. قدر مسلم، جراحی احتمال درمان در طولانی مدت را دارد.
 
بالا