برگزیده های پرشین تولز

AlirezaRCH

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2017
نوشته‌ها
18
لایک‌ها
5
سن
24
محل سکونت
اهواز - کاشان
سیستم عامل ویندوز
این سیستم عامل محصول شرکت مایکروسافت بوده و با دو ساختار متفاوت از سوی این کمپانی ارائه شده است.نوع اول این سیستم عامل برای مصارف خانگی و اداری می باشد و نسخه دیگر آن برای مدیریت سرور و شبکه ها استفاده می شود و به همین دلیل با نام ویندوز سرور معرفی شده است.. اولین نسخه ویندوز سرور در سال ۲۰۰۰ منتشر شد که به همین دلیل به نام ویندوز سرور ۲۰۰۰ نام گذاری شد و بعد از آن نسخه های متعددی طی ۱۲ سال از سوی کمپانی مایکروسافت جهت بهینه سازی و افزایش کارایی و سرعت بخشیدن به آن معرفی گردید.در سیستم عامل ویندوز سرور به دلیل انحصاری بودن آن توسط کمپانی مایکروسافت برخی سرویس ها به صورت انحصاری ارائه شده است.مانند: وب سرور IIS , سیستم Active Directory , زبان برنامه نویسی .Net و …
سیستم عامل لینوکس
این سیستم عامل در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط لینوس بندریک توروالدز و بر پایه سیستم عامل Unix طراحی شده است.این سیستم عامل به صورت کد باز (OpenSource) بوده و دارای انعطاف پذیری بالا و قابلیت های بسیار می باشد. این سیستم عامل به دلیل اینکه کد باز بوده است، کسانی که سر رشته کافی از این سیستم عامل و زبان های برنامه نویسی پایه داشتند در طی چند دهه شروع به گسترش و توسعه دادن آن کردند به طوریکه در حال حاظر شاهد بیش از ۸ نوع از این سیستم عامل با ساختار و امکانات متفاوت هستیم. از نمونه های مختلف این سیستم عامل می توان به Suse – RedHat – Debian – FreeBSD – Solaris و … اشاره نمود. در نظر داشته باشید که بیشتر نسخه های فعلی رایگان بوده و توسط اشخاص یا Community های مختلف در سرتاسر دنیا و به صورت رایگان توسعه داده شده اند. جا دارد همینجا اشاره ای کنیم به نسخه های بومی لینوکس که معروف ترین آنها سیستم عامل زمین یا Xamin که بر پایه توزیع Debian می باشد و توسط متخصصیین داخلی کشور تولید و بروزرسانی می شود. تا به اینجا به معرفی دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس پرداختیم و امیدواریم آشنایی نسبی با این دو سیستم عامل پیدا کرده باشید. در مبحث بعدی به سراغ تفاوت های این دو سیستم عامل می پردازیم.
تفاوت های سیستم عامل ویندوز و لینوکس
همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم سیستم عامل لینوکس و ویندوز به طور کامل در ساختار و از لحاظ سیستمی تفاوت های زیادی دارند که در این بخش این تفاوت ها را به طور مختصر شرح می دهیم.
واسط کاربری :
ویندوز : یکی از سیاست های شرکت مایکروسافت در ارائه سیستم عامل ویندوز ارائه نسخه های مختلف از آن می باشد.برای مثال شرکت مایکروسافت در هر ارائه از سری های مختلف از سیستم عامل های مورد استفاده در سرورهای سازمان ها گرفته تا سیستم عامل های مورد استفاده در سیستم های خانگی و سیستم عامل های مورد استفاده در لپ تاپ و گوشی های هوشمند تا دستگاه های صنعتی را پشتیبانی می کند که این باعث محبوبیت این سیستم عامل در میان کاربران می باشد. همچنین یکی دیگر از عواملی که باعث محبوبیت ویندوز از لحاظ واسط کاربری در میان کاربران می شود این است که مایکروسافت تمام کارهای مدیریتی را در به صورت رابط کاربری گرافیکی در اختیار کاربران خود قرار می دهد که باعث می شود کاربران تنها با چند کلیک ساده کارهای معمول خود را به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی انجام دهند. لینوکس : این سیستم عامل مانند سیستم عامل ویندوز نسخه های متعدد برای مصارف خاص ندارد و به دلیل اینکه اکثر فرآیند هایی که قرار است در این سیستم عامل انجام شود در سطح پایین سیستم عامل انجام می شود کاربر موظف است یک سری از کارهای مدیریتی را در قالب خط فرمان اجرا کند که این برای کاربران عادی کمی دشوار می باشد. در نظر داشته باشید که سیستم عامل لینوکس هم رابط گرافیکی دارد که می توان از آن برای مدیریت و کار با آن استفاده نمود اما هنوز نتوانسته به حد کافی مانند ویندوز کاربران را به سوی خود بکشد.
پایداری و امنیت :
ویندوز : سیستم عامل ویندوز از لحاظ پایداری نسبت به رقیب خود یعنی لینوکس رتبه پایینتری را دارد و چون نمی توان به صورت مستقیم آن را مدیریت نمود و تمامی کد های آن بسته است در صورت بروز هرگونه مشکل و یا آلوده شدن به ویروس باید با آن دست و چنجه نرم کرد. به عنوان یک برنامه نویس یا یک کاربر شما به هیچ عنوان نمی توانید به فایل ها و کدهای برنامه نویسی شده برای سیستم عامل ویندوز دسترسی پیدار کنید و هیچکس هم نمی تواند ادعا داشته باشد که می تواند به این کدها دسترسی پیدا کند ، در اصطلاح فنی هسته یا Kernel اصلی سیستم عامل ویندوز غیرقابل دسترسی می باشد. لینوکس : در این سیستم عامل کاربر محدود به میزان منابع سخت افزاری سیستم نیست و با هر میزان منابع سخت افزاری می تواند سیستم عامل را نصب کند.از لحاظ پایداری یکی از دلایلی که می توان برای آن برشمرد این است که کاربران زیادی در سطح جهان بر روی این سیستم عامل فعالیت داشته و آن را به طور پی در پی توسعه و بهینه کرده اند.در نظر داشته باشید که به دلیل متن باز بودن این سیستم عامل کنترل آن از لحاظ امنیتی بسیار آسان بوده و به ندرت برای آن می توانند ویروس و یا فایلهای مخرب بنویسند این امر باعث شده تا این سیستم عامل محبوبیت بیشتری در میان کاربران از لحاظ امنیت و پایداری داشته باشد.
 
بالا