برگزیده های پرشین تولز

بیماری ها و مشکلات شایع فصلی و پیشگیری و درمان آن ها

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
نشانه‌های کم‌خونی و بررسی 8 مورد از این نشانه‌ها در مبتلایان

%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%85%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C-950x978.jpg

نشانه‌های کم‌خونی علائمی هستند که به شما کمک می‌کند که حدس بزنید که آیا شما مبتلابه کم‌خونی (آنمی) هستید یا نه. علائم و نشانه‌های این اختلال خون متداول معمولاً به دلیل علت اصلی کم‌خونی شما متفاوت است، اما علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که در صورت درمان مؤثر در هنگام تشخیص زودهنگام می‌تواند به‌طور چشمگیری سرعت عمل و شانس بهبودی از بیماری را در فرد مبتلا افزایش دهد. علائم ذکرشده در زیر به 4 دسته تقسیم‌شده‌اند: علائم کم‌خونی معمولی، علائم کم‌خونی ناشی از فقر آهن، علائم کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 و علائم کم‌خونی مزمن ناشی از مسمومیت با سرب. اگر از هر یک از این علائم رنج می‌برید، بلافاصله با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. در این مقاله به بررسی این علائم می‌پردازیم.




خستگی و کمبود انرژی از مهم‌ترین نشانه‌های کم‌خونی
خستگی یک علامت بسیار شایع از نشانه‌های کم‌خونی است. در حقیقت، این نشانه اغلب یکی از اولین نشانه‌های یک مشکل در حوزه سلامت است که افراد مبتلا و کمبود از دست دادن انرژی به طرزی غیرقابل توضیح می‌شوند و به همین دلیل نیاز است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند. با توجه به گزارش درمانگاه Mayo، برخی از آنمی ها، مانند کم‌خونی فقر آهن و یا کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12، به علت هموگلوبین کم باعث خستگی شدید در فرد مبتلا می‌شوند. بااین‌حال، خستگی اغلب می‌تواند علت بسیاری از مشکلات دیگر مربوط به‌سلامت باشد (به‌عنوان‌مثال، خونریزی داخلی). برای غلبه بر این مشکل، مصرف مولتی‌ویتامین با آهن و خوردن غذاهای با آهن بالا (مانند گوشت قرمز) همچنین ممکن است باعث افزایش سطح آهن شود.

%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%85%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C.jpg


افزایش قابل‌توجهی در تعداد ضربان قلب، به‌خصوص در هنگام ورزش
بر اساس تحقیقات موسسه ملی قلب و ریه (NHLBI)، کم‌خونی به‌عنوان باری بر روی سیستم قلب و عروق (و قلب) است و نشان‌دهنده این واقعیت که بدن نیاز به آهن برای تولید هموگلوبین (یک ماده ضروری است که اکسیژن را از ریه‌ها به بافت و اندام‌های مختلف می‌برد) دارد. این بدان معنی است که اگر آهن تحویل داده‌شده کم باشد اکسیژن موردنیاز و درنتیجه عملکرد اندام‌ها دچار مشکل خواهد شد. کاهش تحویل اکسیژن به بافت‌ها و اندام‌ها به‌طور چشمگیری بر عملکرد سیستم قلبی عروقی و بافت‌های عضلانی مرتبط خواهد بود. بیماران مبتلابه کم‌خونی تعداد قابل‌توجهی از گلبول‌های قرمز را تولید می‌کنند که حاوی هموگلوبین کافی برای انتقال اکسیژن خون نیستند. کمبود اکسیژن خون منجر به خستگی شدید، تحمل اکسیژن نامناسب توسط سیستم قلبی عروقی و درنهایت آسیب ناشی از اندام‌های بدن (مغز و قلب) می‌شود.

سردرد و ضعف در تنفس، به‌خصوص در هنگام ورزش
علاوه بر احساس خستگی شدید و ضعف عضلانی ناشی از فقدان خون غنی از اکسیژن، کم‌خونی همچنین احتمالاً موجب سردرد، سرگیجه و تنگی نفس می‌شود، به‌خصوص اگر شما به‌طور ناگهانی از جای خود بلند شوید یا بعد از یک تمرین ورزشی. در کم‌خونی‌های شدید، بافت‌ها و اندام‌های بدن از خون و اکسیژن کافی برخوردار نیستند تا بتوانند به‌طور مؤثر عمل کنند. در طول زمان، سلول‌های بدن شروع به مردن می‌کنند، این وضعیتی است که به نام ایسکمی شناخته می‌شود. افرادی که مبتلابه کم‌خونی شدید یا کم‌خونی داسی شکل هستند، ممکن است به علت جریان خون مسدود شده، به‌ویژه در اندام‌ها (پا)، مشکل ایسکمی شدید داشته باشند وکه درنهایت به قطع عضو پا منجر شود. درکم خونی شدید و برای بیماران کم‌خون مبتلابه سرطان، از شایع‌ترین نشانه‌های کم‌خونی معمولاً خستگی و تنگی نفس است. این باعث می‌شود تا فرد به‌سختی بتواند سطح انرژی و فعالیت‌های معمولی خود را حفظ کرده و تأثیرات منفی زیادی بر زندگی روزمره او خواهد داشت.

سرگیجه
سرگیجه یا احساس سرگیجه ناگهانی اغلب به کم‌خونی در مرحله اولیه مربوط می‌شود و اغلب نشانه‌ای است که باعث می‌شود که پزشک تشخیص خواهد داد. سرگیجه می‌تواند به اختلالات مغز، مسائل بینایی، اختلالات گوش داخلی (سرگیجه) و حتی سیستم گوارشی مربوط باشد. بااین‌حال، برای افراد مبتلابه کم‌خونی که با کمبود تعداد گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین مشخص می‌شوند، سرگیجه نیز امری نسبتاً شایع است. کم‌خونی ناشی از کمبود یا اختلال تولید گلبول قرمز یا هموگلوبین است که مسئول انتقال اکسیژن خون به بافت‌ها و ارگان‌های ضروری است. هنگامی‌که جریان خون اکسیژن ناکافی است، بدن علائم خستگی ناگهانی، ضعف عضلانی، افزایش ضربان قلب، پوست پریده‌رنگ، تنگی نفس و سرگیجه یا گیجی را نشان می‌دهد. حتی غش و تشنج ممکن است رخ دهد.

%D8%B3%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%85%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C.jpg


پوست رنگ‌پریده
پوست رنگ‌پریده یکی دیگر از علامت‌های معمول کم‌خونی است. این رنگ‌پریده یا ملایم، اغلب نشان‌دهنده کاهش جریان خون یا تولید کمتر گلبول قرمز است. رنگ‌پریدگی ناگهانی پوست امری که باید آن را بلافاصله به پزشك خود اطلاع دهید، به‌خصوص اگر نشانه‌ای از کم‌خونی (مشکل خوني كه در آن توليد گلبول قرمز (و هموگلوبين) كاهش می‌یابد) باشد. پوست پریده‌رنگ در بیماران مبتلابه کم‌خونی حاد که اغلب در اثر نوعی از آسیب که باعث خونریزی می‌شود (آسیب، جراحی، یا خونریزی داخلی) اتفاق می‌افتد. کم‌خونی مزمن (تدریجی) بسیار شایع است و هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن (بدن گلبول‌های قرمز خون را از بین ببرد) و یا آهن کافی تولید نکند. کم‌خونی مزمن می‌تواند به علت یک سری از مشکلات سلامتی مانند کم‌کاری تیروئید (کمبود هورمون تیروئید)، نارسایی مزمن کلیه و سرطان استخوان ایجاد شود.

گرفتگی عضلات پا
گرفتگی عضلات پا، اغلب در طول فعالیت‌های فیزیکی رخ می‌دهد، یکی دیگر از نشانه‌های کم‌خونی است. بااین‌حال، گرفتگی عضلات پا اغلب نشانه‌ای است که به در برخی از دسته نشانه‌های کم‌خونی است که در آن فرد دچار گرفتگی عضلات می‌شود ولی گاها این نشانه دلالت بر مشکل پزشکی دیگری دارد. همان‌طور که ذکر شد، گرفتگی عضلات پا در بیماران مبتلابه کم‌خونی خفیف اغلب تنها در هنگام فعالیت‌های فیزیکی رخ می‌دهد. درحالی‌که در بیماران مبتلابه کم‌خونی شدید ممکن است حتی در هنگام استراحت، گرفتگی درد پا را تجربه کنند. بیماران مبتلابه آنمی خفیف، ممکن است پس از راه رفتن، دویدن یا ایستادن برای دوره‌های طولانی، گرفتگی عضلات ناخوشایندی در آن‌ها ظاهر شود. بااین‌حال، اگر گرفتگی عضلانی همراه با نشانه‌های دیگری ازجمله تنگی نفس، سرگیجه، خستگی شدید و غیرقابل توضیح، ضعف عضلانی و رنگ‌پریدگی صورت باشد، کم‌خونی ممکن است وجود داشته باشد.

بی‌خوابی
اگر از مشکل بی‌خوابی شبانه رنج می‌برید، ممکن است از کم‌خونی ناراحت شوید. بر اساس یک مطالعه ایرلندی در سال 2008 که تحت عنوان “سندرم پاهای بی‌قرار و اختلال جنبشی دوره‌ای در کودکان و نوجوانان” در مجله، سمینارهای پرستاری کودکان منتشرشده، بی‌خوابی و سایر مشکلات خواب (سندرم پاهای بی‌قرار) در کودکان و نوجوانان شایع است و همچنین بزرگ‌سالان و سالمندان به علت کمبود آهن (یا کمبود در ذخیره آهن) این مشکل را تجربه کنند. این مطالعه، گروهی از بیماران مسن را در یک بیمارستان ایرلندی تحت نظارت قرارداد و محققین در این مطالعه دریافتند که کمبود آهن (در بسیاری از موارد آنمی) باعث سندرم پای بی‌قراری می‌شود. هنگامی‌که بیماران مکمل‌های آهن را مصرف کردند، علائم سندرم پای بی‌قرار و بی‌خوابی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. مطالعۀ سال 2002 در کشور نپال همچنین نشان داد که سندرم پای بی‌قرار، ارتباطی قوی با وضعیت آهن موجود در بدن فرد دارد و ذخیره آهن غالباً باعث ایجاد سندرم بی‌خوابی پا و بی‌خوابی در گروهی از نوزادان 6-18 ماه می‌شوند. همان تحقیق، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در اختلالات خواب بی‌تحرک را بعد از درمان با آهن مشاهده کرد.

دشواری در تمرکز
هموگلوبین پروتئین حاوی اکسیژن در داخل گلبول‌های قرمز است. کمبود هموگلوبین نه‌تنها بر تولید گلبول قرمز و انتقال اکسیژن خون به اندام‌ها، عضلات و بافت بدن تأثیر می‌گذارد، بلکه هموگلوبین نامناسب نیز بر روحیه ما، سطح انرژی و توانایی تصمیم‌گیری و تمرکز کردن که نیازمند به ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی (فولات، آهن و ویتامین B12) برای ساخت گلبول‌های قرمز هستند، تأثیر می‌گذارد. وقتی بدن از مواد مغذی حیاتی برخوردار نیست، کم‌خونی ممکن است رخ دهد. حتي اگر اختلال خوني ناشی از مواد مغذي خفيف باشد، می‌تواند راندمان بدن را به‌آرامی پايين بياورد. حالت روانی ناشی از این مشکل ممکن است بدتر شود و بیماران احساس تحریک‌پذیری شدید یا خستگی مفرط را تجربه کنند. سطح انرژی به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش می‌یابد و باعث خستگی شدید و ناشناخته می‌شود و همچنین توانایی تمرکز، تصمیم‌گیری و متمرکز شدن در فرد مبتلای به این بیماری می‌تواند به‌طور کامل کاهش یابد.

منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
گرسنگی دائم و تمایل زیاد به غذا به 10 دلیل پزشکی رخ می‌دهد

%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%857.jpg

شاید برای بسیاری از شما اتفاق افتاده باشد که همیشه احساس گرسنگی می‌کنید و با خود فکر می‌کنید که علت این گرسنگی دائم چیست؟ اغلب شما به اولین چیزی که فکر می‌کنید، بیماری دیابت است اما آیا علت اینکه همیشه گرسنه هستید فقط دیابت است یا اینکه دیابت تنها یکی از چند علت گرسنگی دائم شماست. برای اینکه با علتهای مختلف گرسنگی دائم و راه‌های غلبه بر آن آشنا شوید، با ماه همراه باشید.

احساس گرسنگی همیشگی به علت افسردگی
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%851.jpg

خوردن می‌تواند یک فرایند نادرست ناشی از افسردگی یا اضطراب برای افراد مبتلا به این مشکلات روانی باشد. این امر ممکن است به دلیل این باشد که هورمون سروتونین به حد کافی منتشر نمی‌شود و خوردن غذاهای راحت و سریع الهضمی همچون نان و پاستا می‌تواند سطح آن را بالا ببرد. دکتر هالی لوفتون می‌گوید: شما افسردگی خود را با کرفس رفع نمی‌کنید و این احساس خوب با نوعی غذا همان چیزی است که از مادرتان دریافت کرده‌اید.

گرسنگی دائم ناشی از استرس
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%852.jpg

شانا لوین دستیار بالینی در دانشگاه مونت سینای گفت: به هنگام مبارزه یا پرواز، هورمون کورتیزول؛ هورمون استرس در بدن شما جاری می‌شود که بدن شما را به خوردن تشویق می‌کند، حتی اگر شما نیاز جسمانی به انرژی نداشته باشید. این نوع گرسنگی به دلیل نیاز شما به غذا نیست اما کورتیزول به مغز شما می‌گوید که سیر نیستید به همین دلیل است که افراد به هنگام مواجهه با استرس دچار پرخوریمی‌شوند.

گرسنگی دائم به دلیل تیروئید پرکار
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%853.jpg

اگر همیشه احساس گرسنگی می‌کنید و بیشتر از معمول غذا می‌خورید اما هنوز وزن کم می‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که تیروئید شما بیش از حد هورمون تولید می‌کند که تحریک کننده بدن برای از دست دادن وزن است. دکتر لوتفون می‌گوید: در نظر بگیرید که تیروئید یک اندام هورمونی درون ریز است که هر چیزی را در بدن تسریع می‌کند. بنابراین سوخت و ساز بدن شما نیز بالا خواهد رفت و در نتیجه منجر به گرسنگی خواهد شد. تیروئید همچنین در احساس سیری نقش دارد بنابراین اگر تیروئید شما بیش از حد فعال شود شما به راحتی سیر نخواهید شد.

چاقی باعث می‌شود همیشه گرسنه باشید
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%854.jpg

پرخوری می‌تواند منجر به افزایش وزن شود اما چاقی نیز می‌تواند منجر به این شود که همیشه گرسنه باشید و این دور باطل مرتبا ادامه پیدا می‌کند. دکتر لوفتون گفت: چربی بیش از حد می‌تواند سطح انسولین را به سرعت افزایش دهد و اشتهای شما را بیشتر کند. به علاوه دکتر لوین می‌گوید: که سلول‌های چربی، بدن شما را کمتر به هورمون سیری لپتین حساس می‌کند. وی گفت از آنجایی که چربی هورمون‌های مربوط به خودش را تولید می‌کند، بخشی از چاقی به این دلیل است که افراد تمایل به احساس گرسنگی بیشتری نسبت به افرادی با متابولیسم بالاتر و به شکلی بهتر دارند.

هیپوگلیسمی موجب بروز احساس گرسنگی می‌شود
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%855.jpg

کاهش قند خون می‌تواند ناشی از چندین عامل باشد، از غذا نخوردن تا مشکلات لوزالمعده. اما نتیجه همه آنها یکی است: شکم شما بزرگ می‌شود در حالی که بدن برای به دست آوردن انرژی به دست و پا می‌افتد. دکتر لوفتون می‌گوید: بدن، احساس گرسنگی را به عنوان یک سیگنال برای مغز تولید می‌کند تا به شما بگوید که غذای بیشتری مصرف کنید تا قند خون کافی برای ورود به سلولها داشته باشید.

احساس گرسنگی شدید ناشی از دیابت
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%856.jpg

دیابت نوع 1 و 2 هر دو با افزایش سطح قند خون مواجه می شوند که می‌تواند به هنگامی که فرد سعی می‌کند تا قند خون را به حالت نرمال برگرداند، چرخه‌ای از گرسنگی را ایجاد کند. قند خون پایین باعث بروز اشتها به غذا می‌شود اما بالاتر از حد رفتن آن می‌تواند این تمایل به غذا را بدتر کند. دکتر لوین می‌گوید: چه اتفاقی می‌افتد که مردمی که دچار قند بالا هستند، نمی‌توانند احساس سیری کنند. این عامل واثری است که بالا و پایین رفتن قند باعث می‌شود. حتی اگر شما همیشه گرسنه است، سعی کنید که قند خون‌تان را به وسیله غذا حفظ کنید، در عین حال از غذاهای فرآوری شده، سنگین یا انواع قندهای تصفیه شده خود داری کنید و در عوض از غذاهای پر فیبر استفاده کنید.

پریود شدن باعث احساس گرسنگی می‌شود
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%857.jpg

تغییرات هورمونی در طول دوران قاعدگی می‌تواند منجر به تمایل شما نسبت به کیک و شیرینی شود، اما شما نیز نیاز به کالری بیشتری دارید تا بتوانید نیازهای اضافی بدن خود را در طول دوره ماهانه برآورده کنید. دکتر لوین می‌گوید: این وضعیتی با مصرف انرژی بالا برای بدن است، که به همین دلیل است که زنها در این دوره احساس خستگی و خشکی در بدن می‌کنند. در هر نوع از وضعیتی با مصرف انرژی بالا، بدن از لحاظ جسمی نیاز به کالری بیشتری دارد.

بعضی از داروها موجب احساس گرسنگی دائم می‌شوند
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%858.jpg

افزایش اشتها ناشی از مصرف برخی از داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی SSRI، استروئیدها برای مشکلاتی همچون آلرژی‌ها یا لوپوس و داروهای ضد تشنج است. در صورت مصرف هر دارویی، داروی خود را متوقف نکنید، از پزشک خود بخواهید که در مورد تغییر داروها صحبت کند. دکتر لوتفون می‌گوید: هر دارویی که شما مصرف می‌کنید، یک ماده شیمیایی است که در بدن شما قرار می‌گیرد. با دکتر خود صحبت کنید و ببینید آیا گزینه‌های دیگری وجود دارد که احتمالا عوارض جانبی ایجاد می‌کنند.

خشکی بدن باعث می‌شود همیشه گرسنه باشید
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%859.jpg

حتی اگر شما احساس گرسنگی می‌کنید، ممکن است اشتباه بدن شما برای تقاضای آب باشد. دکتر لوین می‌گوید: هنگامی که بدن شما آب از دست می دهد، قبل از تشخیص جسمانی، احساس گرسنگی می‌کنید و اغلب مردم آن را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. او توصیه می‌کند که روز را با یک لیوان آب شروع کنید و سپس یک بطری آب را با خود حمل کنید تا بتوانید روزانه 1/5 تا 2/5 لیتر آب مصرف کنید. سعی کنید بیشتر آب ساده مصرف کنید تا نوشیدنی‌های شیرین، که اگر احساس گرسنگی دائم دارید، می‌تواند مغز شما را فریب دهد به جای اینکه فکر کنید که همیشه گرسنه هستید با وجود اینکه کالری‌های اضافی مصرف می کنید.

احساس گرسنگی دائم ناشی از بی‌خوابی
%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%8510.jpg

اگر هفت تا هشت ساعت خواب توصیه شده در روز را انجام ندهید، بدن شما به سختی می‌تواند هورمون‌هایی را که به هنگام بیداری، میزان گرسنگی را کنترل می‌کنند، تنظیم کند. هورمون گرلین یا هورمون گرسنگی بدن شما را تحریک می‌کند و حتی وقتی شما نیازی به کالری ندارید، شما را به سوی غذا می‌کشاند. دکتر لوین می‌گوید: هر روز شما رشد می‌کنید و نیاز متابولیکی دارید. این یک شکل از استرس است که به هنگامی که شما از خواب محروم می‌شوید، باعث اختلال هورمون می‌شود.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
کبودی بدن و 6 دلیل شگفت‌انگیز برای ابتلای همیشگی به این عارضه

%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%86.jpg


کبودی بدن
یکی از مشکلات جزئی است که گاها افراد به آن سر و کار دارند. آیا شما از اسکیت خود استفاده نمی‌کنید یا در یک لیگ فوتبال حضور ندارید؟ پس چرا با کبودی‌های زننده تمام بدن خود بیدار می‌شوید؟ هنگامی‌که شما به چیزی با نیروی کافی برخورد می‌کنید، رگ‌های خونی زیرپوست شما می‌توانند شکسته شوند و خون آن‌ها از بین می‌رود. مهران موثقی، مدیر مرکز بهداشت مردان در مرکز بهداشتی سنت جان در پراویدنس در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، توضیح می‌دهد که همین امر باعث ایجاد رنگ آبی متمایل به ارغوانی بر روی پوست شما می‌شود؛ اما گاهی اوقات نیازی به ضربه زدن به پا یا بازو نیست تا باعث ایجاد کبودی شود. به همین دلیل است که چیزهای خاصی می‌توانند باعث آسیب رساندن به رگ‌های خونی شوند که همین امر که موجب کبودی بدن شما می‌شود. هرچند الواسیون (Elevation)، استراحت، یخ و ارتفاع می‌تواند همه این علائم آزاردهنده را بهبود بخشد ولی بهتر است سعی کنید از آن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به آن‌ها استفاده نکنید؛ بنابراین در اینجا شش دلیل غیرمنتظره وجود دارد که ممکن است به‌راحتی باعث کبودی در بدن شما شود و شمارا به سمت داشتن پوست صاف و بدون پوست عیب راهنمایی کند.


کبودی بدن شما به‌این‌علت است که زمان زیادی را در زیر نور آفتاب می‌گذرانید
باگذشت زمان، اشعه مضر خورشیدی (UV) می‌تواند باعث آسیب به کلاژن، بافت اسفنجی در لایه دوم پوست شما شود. سینتیا بیلی، پزشک متخصص و عضو دپارتمان آمریکایی پوست توضیح می‌دهد که کلاژن مانند یک ‌لایه باعث محافظت از شبکه از رگ‌های خونی می‌شود، عمل می‌کند. بدون مقدار کافی از این پوشش، رگ‌های خونی شما بیشتر در معرض پارگی قرار می‌گیرند که موجب علائم کبودی بدن در شما می‌شود؛ و این امر می‌تواند سریع‌تر ازآنچه فکر می‌کنید رخ دهد. ازنظر تئوری، یک تابستان شدید می‌تواند برای ایجاد این تأثیر کافی باشد؛ بنابراین، اگر که شما نمی‌توانید تعطیلات دانشگاه خود را در ساحل سپری کنید، باید اطمینان حاصل کنید که این امر به آسیب نمی‌افزاید. همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

در حال پیر شدن هستید
حتی اگر ساعت‌هایی از روز را در زیر نور خورشید صرف نکنید، باگذشت زمان، قرار گرفتن محافظت نشده در مقابل اشعه خورشیدی باعث نازک‌تر شدن کلاژن بدن شما می‌شود و درنتیجه ضعیف شدن آن می‌شود. شکستگی کلاژن با توجه به سن متفاوت است و به ضخامت پوست شما و میزان حساسیت شما در مقابل نور خورشید بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، افرادی باپوست عادی معمولاً آسیب‌پذیرتر از افراد باپوست تیره‌رنگ هستند .بیلی می‌گوید: “بعضی از مردم تا زمانی که خیلی پیر می‌شوند کبودی‌های را تجربه نمی‌کنند، اما دیگران می‌توانند در 40 یا 50 سالگی آن را تجربه کنند.” هیچ راهی برای جلوگیری از نازک شدن پوست و کبودی که ممکن است با آن مواجه شود وجود ندارد؛ اما استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ممکن است کلاژن پوست شمارا برای مدت طولانی حفظ کند برای این منظور کرم ضد آفتاب SPF 50 برای محافظت مفید است.

مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی
نوشیدن مشروبات الکلی نه‌فقط شمارا ناراحت نمی‌کند. پس از چند نوشیدن، پوست شما برای در معرض خونریزی قرار گرفتن مستعدتر می‌شود. الکل یک وازودیلاتور است، به این معنی که به‌طور موقت استراحت و انبساط عروق خونی در شما می‌شود. Scott Swartzwelder، PhD و همکار نویسنده در مقاله Buzzed: The Straight Facts About the Most Used and Abused Drugs from Alcohol to Ecstasy دراین‌باره می‌گوید: این انبساط باعث افزایش جریان خون ازجمله در نزدیکی سطح پوست در بدن شما می‌شود. Swartzwelder می‌گوید: افزایش جریان خون از طریق رگ‌های شما به معنی آن است که اگر برای رگ‌های خونی مشکلی ایجاد شود، خون بیشتری می‌تواند از بین ببرد و شگفت‌انگیز است که بعد از خواب بیدار شدن پس یک‌شب نوشیدن ممکن است با کبودی بدن مواجه شوید. برای افراد سالم که یک‌بار در هر شب می‌نوشند، کبودی مرتبط با این امر نگران‌کننده نیست. برای ایجاد این مشکل باید نوشیدن به مدت 3 تا 4 روز به‌صورت ادامه یابد.

%D9%86%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84.jpg


بعضی داروهای خاص را مصرف می‌کنید
داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و هپارین که برای مشکلاتی مانند ریتم غیرطبیعی قلب و نقایص مادرزادی قلب استفاده می‌شود می‌تواند شمارا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کبودی بدن قرار دهد. موثقی دراین‌باره توضیح می‌دهد: ” داروهای ضد انعقاد زمان برای لخته شدن خون را افزایش می‌دهد که در آن خون از حالت مایع به ماده‌ای ژل مانند تبدیل می‌شود که درنتیجه خونریزی متوقف می‌شود. به همین دلیل است که بیماران مصرف‌کننده داروهای رقیق‌کننده خون احتمال بیشتری برای کبودی بدن دارند”. داروهای تسکین‌دهنده درد مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن همچنین می‌تواند اثر خونریزی دهنده داشته باشد. موثقی می‌گوید: “آن‌ها یک آنزیم مخصوص موردنیاز برای لخته شدن خون را مهار می‌کنند.” از مصرف آن‌ها برای بیش از یک هفته در یک‌زمان، مگر اینکه این مصرف تحت نظر دکتر شما باشد، اجتناب کنید.

مشکلی در **** غذایی شما وجود دارد
ویتامین‌های C، K و B12 در کمک به لخته خون نقش مهمی ایفا می‌کنند. آلیسا رمسی، بنیانگذارموسسه تغذیه و سلامتی آلیسا رمسی، می‌گوید هنگامی‌که شما به‌اندازه کافی این ریزمغذی‌ها را دریافت نمی‌کنید، حتی یک کبودی جزئی می‌تواند خونریزی بزرگی ایجاد کند. رمسی می‌گوید که کمبودهای تغذیه‌ای در افراد جوان و سالم که غذای متنوعی مصرف می‌کنند، رایج نیست؛ اما اگر شما غذای خوبی را مصرف نمی‌کنید یا مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزی‌ها مصرف نمی‌کنید، ممکن است که از کمبود ویتامین C یا K رنج ببرید. علائم دیگر کمبود ویتامین C شامل خستگی و آهسته‌تر شدن بهبود زخم‌های است؛ همچنین علائم کمبود ویتامین K شامل خونریزی بینی یا خونریزی لثه است. اگر شما گیاهخوار هستید شما همچنین ممکن است به‌سختی قادر به تأمین مقدار موردنیاز ویتامین B12 (ریبوفلاوین) باشید، زیرا این پروتئین عمدتاً در پروتئین‌های حیوانی یافت می‌شود. علائم دیگر کمبود ویتامین B12 شامل بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در دست یا پا، ضعف و خستگی است. اگر فکر می‌کنید مشکلی در **** غذایی شما وجود دارد، در نظر داشته باشید که با پزشک یا یک متخصص تغذیه درزمینهٔ صحبت کنید.

%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A8%D8%B9%D8%B6%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D9%84-%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%86.jpg


شما مبتلابه یک بیماری جدی هستید
معمولاً، کبودی‌های ناشناخته‌ای وجود دارد که نگران‌کننده نیستند؛ اما در موارد نادر، آن‌ها می‌توانند نشانه‌ای از بیماری جدی، مانند دیابت نوع 2 یا لوسمی باشند. موثقی می‌گوید: اگر بیش از دو هفته کبودی غیرمعمول یا غیرقابل توضیح داشتید، با پزشک خود صحبت کنید تا اقدامات موردنیاز را انجام دهد. همچنین قند خون بالا سبب می‌شود که سرعت بهبود پوست کاهش یابد و خطر ابتلا به کبودی‌های شدید یا کبودی‌ها افزایش می‌دهد که بهبود آن زمان‌بر است. همچنین افرادی که مبتلابه لوسمی هستند، پلاکت‌های کمتر در خون خوددارند که باعث ایجاد خونریزی در عروق خونی می‌شود که همچنین می‌تواند حساسیت نسبت به کبودی را افزایش دهد؛ بنابراین اگر شما بیشتر از حد معمول خونریزی ناشناخته‌ای را تجربه کرده‌اید، پزشک شما باید آن را بررسی کند. برای تعیین علت، او آزمایش‌های خون یا سایر آزمایش‌های تشخیصی را انجام خواهد داد.
منبع: مجله قرمز
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
کیست مویی چیست؟
شایع ترین محل کیست مویی قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه ساکروم می باشد که کیست مویی پایین کمر نامیده می شود بیماران معمولا با شکایت وجود آبسه مقعدی، ترشح یا درد در این ناحیه مراجعه می کنند. علامت آن وجود یک یا چند عدد سینوس در این ناحیه می باشد اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند می توان بدون عمل جراحی و فقط با فیبر لیزر کیست مویی را از بین برد ولی اگر بیمار در مراحل بعدی و با عوارض مراجعه کند باید بافت حاوی این کیست با نوع دیگری از لیزر یا بدون لیزر برداشته شود.چون عود این بیماری شایع است هنگام عمل کیست مویی باید بافت حاوی سینوس بطور کامل برداشته شود و بعد از عمل نیز بیمار باید از رویش مو در این ناحیه جلوگیری کند.

کیست مویی در زنان
این بیماری در بین زنان شیوع کمتری نسبت به مردان دارد و یک دلیل آن می تواند عدم وجود موهای ضخیم باشد زیرا یک دلیل بروز کیست مویی وجود موهای ضخیم در این ناحیه است. همچنین دخترانی که در آستانه کنکور و امتحان هستند به دلیل این که مدت طولانی روی صندلی می نشینند ممکن است به کیست مویی پایین کمر مبتلا شوند. پیشنهاد ما به این گروه این است که از یک بالشت نرم و صندلی راحت استفاده کنند و برای مدت طولانی در یک حالت ننشینند

سینوس پایلونیدال چیست ؟
کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال(Piloniday Cyst) یا (Polonidal Sinus) رشد غیر طبیعی پوست واقع در نزدیکی دنبالچه که حاوی پوست و مو است و به راحتی می تواند آلوده شود. این کیسه کوچک به صورت یک منفذ پوستی نمایان می شود ولی گاهی اوقات فقط یک فرورفتگی حاوی مو می باشد. معمولا کلمه سینوس-سینوس بینی را به یاد ما می آورد اما این سینوس ها در هر نقطه از بدن ما می توانند وجود داشته و یا به وجود بیایند.بیماری سینوس پیلونیدال به شکل یک آبسه حاد یا سینوس تخلیه شونده در ناحیه ساکروکوسیکس بروز می کند.سینوس پیلونیدال معمولا در انتهایی ترین نقطه ستون فقرات ایجاد می شود.پایلونیدال از کلمه ی لاتین pilus به معنی مو و nidus به معنی آشیانه گرفته شده است. از سن ۲۴-۱۵ سالگی رخ داده و بعد از سن ۴۰ سالگی غیر شایع است. این بیماری در مردان شایعتر است. گاهی بدون علامت بوده و فقط در معاینه سوراخ های ریز پوستی دیده می شود وگاهی ترشحات چرکی یا خونابه ای از این سوراخ ها خارج می شود. شیوع بیماری کیست مویی و سینوس ۲۶ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است

علائم سینوس پایلونیدال
- سینوس پیلونیدال علامت خاصی ندارد اما به طور عمومی این کیست علایمی مثل :
- درد
- قرمزی و التهاب
- تب و لرز
- ترشح چرک
- بوی بد در هنگام خروج ترشحات

در نظر داشته باشید در صورت عدم عفونت سینوس پیلونیدال علامتی ندارد
Hemorrhoid-laser-161019160340.jpg

محل ایجاد شدن کیست پیلونیدال را در عکس بالا می بینید

۴ کاربرد لیزر در درمان کیست مویی
۱-استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زاید
لیزر های مختلفی با طول موج های گوناگون برای ازبین بردن موهای زائد استفاده می شوند. موهای مشکی وضخیم به این لیزرها خیلی خوب جواب می دهند و اتفاقا همین نوع از موها در بروز کیست مویی نقش دارند. بیمار باید بعد از عمل نظافت این ناحیه را رعایت کرده و از رشد موهای زائد در این ناحیه جلوگیری کند. نواحی یک تا دوسانتیمتر اطراف محل عمل شده و قسمت تحتانی تا ناحیه مقعد باید بطور مرتب از نظر رشد موهای زائد بررسی شده و تمیز شود. لیزر موهای زائد را می توان از بعد از عمل شروع کرد

۲-استفاده از دیود لیزر در درمان کیست مویی
در مراحل اولیه بیماری می توان با فیبر دیود وارد کیست شده وجداره ی کیست را از بین برد، در این صورت نیاز به جراحی نیست . بعد از اینکه فیبر لیزر خارج شد سینوس مویی برداشته شده و یک زخم بیضوی کوچک ایجاد می شود. این زخم چند روزی ترشح داشته تا اینکه جدار و محتویات کیست بطور کامل دفع شده وسپس زخم ترمیم می شود.

۳-استفاده از لیزر پرتوان برای برداشتن کامل ضایعه در مراحل پیشرفته کیست مویی
با این لیزر می توان بافت حاوی کیست را بطور کامل برداشت. این روش در عمل کیست مویی وسیع؛ کیست مویی با سینوس های متعددو کیست مویی عارضه دار استفاده می شود. محاسن استفاده از این لیزر در عمل کیست مویی شامل موارد زیر است:
- به علت بسته شدن عروق کوچک توسط لیزر خونریزی حین عمل کیست مویی به حداقل می رسد
لیزر عروق لنفاوی باز شده ی حین عمل کیست مویی را می بندد و در نتیجه ورم و درد بعد از عمل بسیار کاهش می یابد
- لیزر عصب های قطع شده ی حین برش جراحی را ترمیم می کند و به همین علت درد بعد از عمل کیست مویی کاهش میابد.
- و از همه مهمتر اینکه لیزر پرتوان کیست مویی هنگامی که به بستر زخم تابانده می شود باعث از بین رفتن ریشه های باقیمانده احتمالی حین عمل کیست مویی می شود.

۴-استفاده از لیزر درمانی بعد از عمل برای سرعت بخشیدن به ترمیم زخم
لازم به ذکر است که در بیمارانی که توسط اینجانب با لیزر عمل شده اند تا کنون هیچ مورد عودی مشاهده نشده است . در بیمارانی که به علت های مختلف زخم کیست مویی بعد از عمل باز گذاشته می شود ۳-۲ ماه طول می کشد تا زخم بسته شود. برای ترمیم سریعتر زخم راه های گوناگونی وجود دارد. که لیزر درمانی با لیزر کم توان روش موثری است (لیزر تراپی) . لیزرهای کم توان هفته ای ۳-۲ بار به زخم کیست مویی و بافت اطراف تابانده می شود. این لیزر با ایجاد بیواستیمولیشن باعث ترمیم سریعتر زخم کیست مویی می شود. البته باید توجه داشت که میزان اشعه ی تابیده شده به بستر زخم از بافت اطراف کمتر بوده و باید بطور دقیق محاسبه شود.از راه های دیگر بهبود جای عمل باز کیست مویی استفاده از ژل و پمادهای گوناگون است که سبب تحریک ترمیم بافتی می شود

لیزری که برای عمل کیست مویی استفاده می شود چیست ؟
لیزری که برای کیست مویی استفاده می شود سوپر تین است یعنی خیلی نازک بوده و فقط ۴۰۰ میکرون یعنی کمتر از ۱ میلیمتر قطر دارد. این لیزر وارد محوطه ی کیست شده و بعد از چند تابش جدار کیست از بین می رود.

کیست مویی در بيماری ايدز
از هر نوع عمل جراحی مقعد در بيماران مبتلا به ایدز بايد خودداری شود

هزینه درمان کیست مویی
قیمت لیزر کیست مویی

برای دریافت دارو و ویزیت اولیه بیمار یک بار هزینه ویزیت متخصص جراحی را پرداخت می کند و در صورتی که نیاز به جراحی با لیزر و یا لیزر درمانی کیست مویی داشته باشد از ۱ میلیون تومان به بالا هزینه درمان با لیزر می شود.
منبع :دکتر زهرا سعادتی
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
باورهای غلط درباره آکنه و مراقبت پوست که نباید باور کنید

%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A2%DA%A9%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-1-950x579.jpg

آکنه از بدشانسی‌های زندگی است که جزو رایج‌ترین مشکلات در ارتباط با پوست به شمار می‌رود. یکی از مسائلی که مانع از درمان مناسب این مشکل می‌شود باورهای غلط درباره آکنه است. باورهای غلط درباره آکنه تصورات نادرستی را درباره شرایط این بیماری و روش‌های درمان به وجود می‌آورند و بیماران بدون آن که بدانند باعث بدتر شدن شرایط پوست خود می‌شوند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمزباورهای غلط درباره آکنه که شیوع بیشتری دارند و حقیقت درباره آن‌ها را آشکار خواهیم کرد. در ادامه نیز خواهید خواند که آیا چیزی به نام خواب زیبایی یا خواب برای زیباتر شدن حقیقت دارد یا خیر.

باور غلط اول: اگر پوست چرب مستعد آکنه دارید نباید از روغن روی پوستتان استفاده کنید
حقیقت این است که برخی از روغن‌ها باعث ایجاد و بدتر شدن آکنه می‌شوند اما برخی دیگر از روغن‌ها چنین اثری ندارند بلکه از ایجاد آکنه هم پیشگیری می‌کنند. روغن‌هایی مثل روغن آرگان و روغن جوجوبا بافتی شبیه به چربی طبیعی پوست دارند و از تولید اضافی سبوم روی پوست جلوگیری می‌کنند و علاوه بر این اثر ضدباکتری و ضدالتهابی هم دارند. عصاره گل سرخ و روغن بائوباب هم در بازسازی زخم‌ها و جای جوش موثر هستند و حاوی مقادیر بالای ویتامین سی و امگا3 هستند که در زیبایی و لطافت پوست موثر است.

باور غلط دوم: تنها راه درمان آکنه استفاده از داروهای تجویزی پزشک است
البته مراجعه به پزشک متخصص پوست همیشه خوب است اما هر نوع جوشی را نباید با داروهای شیمیایی درمان کرد. برخی از این داروها غلظت بالایی دارند و باعث ایجاد لک و کیستی شدن جوش می‌شوند. در حالی که با ترکیب گلیسولیک اسید و سالیسیلیک اسید که باعث لایه برداری موثر، کاهش تولید سبوم و از بین رفتن باکتری‌ها می‌شوند و از بین بردن عوامل ایجاد کننده جوش می‌توان آکنه‌ها را درمان کرد.

%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A2%DA%A9%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-3.jpg


باور غلط سوم: عرق کردن می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود
یکی از باورهای غلط در مورد آکنه که درباره آکنه بدن بیشتر رایج است این است که عرق کردن باعث جوش زدن می‌شود در حالی که غدد ترشح کننده چربی با غدد ترشح عرق کاملا مجزا هستند و عرق تنها زمانی منجر به آکنه می‌شود که با عوامل دیگر مثل سبوم، گرما و فشار همراه شود. به همین دلیل است که ورزشکاران در قسمت‌هایی جوش می‌زنند که تحت فشار لباس یا عوامل دیگر قرار دارد.

باور غلط چهارم: اگر به آکنه مبتلا هستید نباید هر روز لایه برداری کنید
این هم یکی از باورهای غلط درباره آکنه است که قدیمی و نامعتبر شده است چون محصولاتی که در گذشته برای لایه برداری به کار می‌رفتند باعث خشکی و التهاب پوست می‌شدند اما محصولات جدید چنین اثری ندارند و می‌توان هرروز از آن‌ها استفاده کرد. در کنار استفاده از این روش‌های لایه برداری پاکسازی پوست دوبار در روز هم ضروری است تا عوامل ایجاد کننده جوش کاملا از بین بروند.

باور غلط پنجم: نور خورشید می‌تواند جوش‌ها را خشک و درمان کند
قرار گرفتن در مقابل نور خورشید نه تنها آکنه را درمان نمی‌کند بلکه می‌توان باعث تشدید آن شود. چون اشعه‌های خورشید باعث التهاب و خشکی پوست می‌شوند و هر چیزی که اثر خشک کننده و ملتهب کننده داشته باشد باعث افزایش ترشح سبوم و تشدید آکنه می‌شود و این همان چیزی است که باید از آن اجتناب کنید.

%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A2%DA%A9%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-4.jpg


باورهای غلط درباره آکنه 6: تنها نوجوانان دچار آکنه می‌شوند
هرچند احتمال ابتلا به آکنه با افزایش سن کاهش می‌یابد اما از بین نمی‌رود و در هر سنی این احتمال وجود دارد که شما به آکنه مبتلا شوید. عوامل ژنتیکی و هورمون‌ها دو دلیل اصلی ایجاد آکنه در سنین بالاتر هستند. به همین دلیل است که برخی خانم‌ها در دوران بارداری یا با استفاده از قرص‌های هورمونی دچار آکنه می‌شوند. عامل دیگر سطح کلسیم و منیزیم در آب لوله کشی شهری و استرس در زندگی روزمره است

باور غلط هفتم: همه آکنه‌ها مانند هم هستند
آکنه دوران نوجوانی با روش متفاوتی نسبت به آکنه بزرگسالی درمان می‌شود چون پوست در دوران نوجوانی چرب‌تر است و می‌توان از داروهای قوی‌تر روی آن استفاده کرد اما در سنین بالاتر احتمال کیستی شدن پوست به دلیل خشکی بالاتر است و دیگر مانند دوره نوجوانی نمی‌توانید از صابون‌های ضدباکتری هر روز برای شستن صورت استفاده کنید. در این دوره استفاده از پیلینگ شیمیایی و پاک کننده‌های ملایم‌تر بهترین راه درمان است.

باورهای غلط درباره آکنه 8: ضدآفتاب آکنه را بدتر می‌کند
برخی از ضدآفتاب‌ها می‌توانند روزنه‌های پوست را ببندند و باعث اکنه شوند اما ضدآفتاب‌هایی که خاصیت شیمیایی ندارند یعنی انواع فیزیکی و معدنی منجر به آکنه نمی‌شوند. پس به دنبال ضدآفتابی باشید که معدنی یا بدون چربی و غیرکومدون زا باشد تا نگران جوش زدن نباشید. البته این دلیلی برای پاک نکردن صورت قبل از خوب نخواهد بود.

%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A2%DA%A9%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-2.jpg


آیا خواب زیبایی حقیقت دارد؟
بارها گفته‌ایم و شنیده‌ایم که کیفیت و میزان خواب بر زیبایی پوست ما اثر دارد، اگر شب‌ها را خوب نخوابید صبح با تیرگی و پف زیر چشم مواجه خواهید شد که باعث می‌شود حس خوبی درباره خودتان نداشته باشید. اما آیا حقیقتی به نام Beauty Sleep وجود دارد؟ آیا چهره‌ای که در صبح داریم تحت تاثیر کیفیت خواب شب قبل است؟ کارشناسان پزشکی و زیبایی به این سوال پاسخ می‌دهند.

دانشمندان معتقدند ارتباط مشخصی بین زیبایی پوست و کیفیت خواب وجود ندارد. در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است مشخص شده است که هرچند میزان و کیفیت خواب می‌تواند در ظاهر و چهره شما تاثیر داشته باشد اما زمانی که خواب خوبی نداشته باشید سلامتی شما به خطر می‌افتد و ممکن است بیمار و بدشکل به نظر برسید اما ارتباطی بین زیباتر شدن و خواب خوب وجود ندارد.

اما کارشناسان زیبایی نظر نسبتا متفاوتی دارند. آن‌ها معتقدند در سال‌های اخیر در مورد تاثیر خواب در زیبایی پوست تا حدودی اغراق شده است اما حقیقت این است که این مورد برای افراد مختلف متفاوت است و ممکن است برای فردی تاثیر مستقیمی داشته باشد و برای فرد دیگری چندان اثرگذار نباشد و موارد بسیار دیگری هم در این زمینه نقش دارند. پوست شما در طول روز فعالیت می‌کند و در شب در حالت ریکاوری قرار می‌گیرد که به بازسازی خود می‌پردازد که سرعت این بازسازی سه برابر سرعت آن در طول روز است.

از این نظرات می‌توان نتیجه گرفت که شاید خواب مستقیما روی زیبایی پوست و چهره اثر نداشته باشد اما قطعا روی عملکرد مغز تاثیر دارد و عملکرد مغز عملکرد همه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قسمت‌هایی که بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر از زیبایی پوست هستند و به خاطر سلامتی بدن خود هم که شده باید برای خواب کافی و باکیفیت اهمیت خاصی قائل شوید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
درد بدنی: علل پیدایش درد، علائم بروز، تشخیص،پیشگیری و درمان درد


%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D9%86%DB%8C-950x950.jpg

درد بدنی ، راه بدن شما برای واکنش به آسیب یا بیماری است. همه به شیوه‌های مختلف به درد واکنش نشان می‌دهند. آنچه فکر می‌کنید دردناک است ممکن است برای شخص دیگری دردناک نباشد. شما به‌طور اتفاقی یک اجاق داغ را لمس می‌کنید. در یک‌هزارم ثانیه شما دست خود را به عقب می‌کشید. چه اتفاقی افتاد؟ گیرنده‌های درد در سراسر بدن، هم در خارج و هم در درون شما هستند. این گیرنده‌ها پیام‌های الکتریکی را از طریق نخاع شما به مغز ارسال می‌کنند. شما از درد فقط پس از اطلاع و تفسیر این پیام‌های الکتریکی توسط مغز خودآگاه می‌شوید. در بعضی موارد، مانند زمانی که شما یک اجاق داغ را لمس می‌کنید، بدن می‌تواند به اقدام دفاعی حتی قبل از اینکه مغز بداند چه اتفاقی می‌افتد، دست بزند. به این دلیل که پیام‌های درد که به نخاع می‌رسند می‌توانند واکنش خودکار رفلکس واری را انجام دهند و که عضلات را در نزدیکی منبع ایجاد درد مجبور می‌کند که از منبع درد دوری گزینند. گیرنده‌های درد و مسیر عصبی در سراسر بدن متفاوت است؛ بنابراین، احساس درد نیز بستگی دارد به اینکه از پیام از چه جایی می‌آید و چگونه منتقل می‌شود دارد. گاهی اوقات یافتن منبع درد دشوار است. به‌عنوان‌مثال، برخی افراد احساس درد از یک حمله قلبی در گردن یا فک خود دارند. همچنین افراد در توانایی خود در تحمل درد و نحوه پاسخ به داروهای ضد درد تفاوت دارند.


انواع درد بدنی
درد به دو نوع تقسیم می‌شود:

درد بدنی حاد:
• معمولاً منبع روشن دارد
• شروع به‌طور ناگهانی
• طولانی نیست
• می‌تواند میزان ضربان قلب و تعداد تنفس را افزایش دهد و فشارخون را همچنین افزایش دهد
همچنین درد حاد معمولاً از جنبه‌ای مفید است. این‌یک نشانه واضح خطر است. نمونه‌هایی ازجمله لمس کردن یک سطح گرم، ضربه خوردن انگشتان پا و یا بریدن بدن است.
درد بدنی مزمن:
• معمولاً یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد ولی می‌تواند تا سال‌ها نیز طول بکشد
• می‌تواند چند بار فروکش کرده و دوباره عود ‌کند یا در بدن باقی می‌ماند
• می‌تواند الگوهای خواب را مختل کند، اشتها را کاهش دهد و موجب افسردگی شود
• اغلب تأثیر کمی بر روی فشارخون، ضربان قلب یا تنفس دارد و یا هیچ تأثیری ندارد

درد مزمن می‌تواند کارکردی بیشتر از مفید بودن داشته باشد؛ پیام درد فرستاده‌شده و دریافت شده است، اما همچنان درد بدنی ادامه دارد. نمونه‌هایی از درد مزمن شامل درد آرتریت، سرطان و آسیب‌های کمری است.

تفاوت بین انواع مختلف درد چیست؟
درد ممکن است حاد یا مزمن باشد.
• درد حاد کوتاه‌مدت است و کمتر از 3 ماه طول می‌کشد. مراقبت‌کنندگان اولین کاری که می‌کنند این است که برای جلوگیری از درد، از فعالیت‌هایی نظیر فیکس کردن تعمیر بازو شکسته کمک می‌کنند. درد حاد معمولاً می‌تواند با دارو درد کنترل یا متوقف شود.
• درد مزمن بیش از 3 تا 6 ماه. طول می‌کشد این نوع درد اغلب پیچیده‌تر است. مراقبان ممکن است از داروها به همراه سایر درمان‌ها مانند هیپنوتیزم و مدیتیشن استفاده کنند تا به شما در یادگیری برای مقابله با درد مزمن کمک کنند.

%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D9%86%DB%8C-1024x683.jpg


علت ایجاد درد بدنی چیست؟
درد می‌تواند به علت بسیاری از موارد مانند آسیب، جراحی یا بیماری ایجاد شود. برخی از انواع درد بدنی ناشی از فشار بر روی عصب، مانند تومور سرطانی است. دردهای دیگر هنگامی ایجاد می‌شود که اعصاب در یک حادثه یا جراحی مورد جراحت قرار گیرد. پس از جراحت یا جراحی، ممکن است بخواهید بخش دردناک بدن خود را حرکت دهید؛ اما ممکن است دچار درد شده باشید زیرا شما در حال حرکت این بخش بدن نیستید. گاهی اوقات دلیل روشن برای درد شما وجود ندارد.

درد بدنی : یک علامت
درد یک علامت است. درد حاد اغلب منبع روشنی دارد. درد مزمن پایدارتر است، ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد و ممکن است منبع آشکاری داشته باشد یا نداشته باشد.

چرا کنترل درد مهم است؟
درد می‌تواند اشتهای شما (توانایی یا میل به غذا خوردن)، میزان خواب شما، انرژی شما و توانایی شما برای انجام کارهایتان را تحت تأثیر قرار دهد. درد همچنین می‌تواند خلق‌وخو شما (چگونگی احساس در مورد مسائل و پدیده‌ها) و روابط با دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. اگر مراقبین بتوانند به شما در کنترل درد شما کمک کنند، کمتر دچار رنج می‌شوید و حتی می‌توانید سریع‌تر درمان شوید.

تشخیص درد
پزشکان به‌منظور تشخیص علت درد، معمولاً سعی می‌کنند که شدت درد و علت درد را تعیین کنند. این امر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. هیچ آزمون آزمایشگاهی نمی‌تواند ثابت کند درد وجود دارد و توصیف درد از طریق کلمات دشوار است. همچنین هر فرد درد را به‌صورت متفاوتی تجربه می‌کند.

پزشک شما ممکن است سؤالاتی در مورد تاریخ درد شما بپرسد. او ممکن است از شما بخواهد درد خود را با استفاده از یک مقیاس مانند 0 (بدون درد) تا 10 (درد غیرقابل‌تحمل) توصیف کنید یا از مقیاس و اندازه‌های دیگری برای توصیف درد خود استفاده کنید. هنگامی‌که پزشک شما تعیین می‌کند که آیا درد شما حاد یا مزمن است یا خیر و منبع درد را کشف می‌کند، می‌توانید بهترین راه درمان آن را پیدا کنید. بااین‌حال، پزشکان اغلب شروع به درمان درد می‌کنند تا علت را شناسایی کنند.

زمان مورد انتظاری که درد طول می‌کشد
اینکه درد بدنی چه مدت طول می‌کشد به منبع ایجاد درد و شدت آن بستگی دارد.

پیشگیری از درد
تلاش برای جلوگیری از درد قبل از اینکه درد اتفاق بیفتد، می‌تواند خطرناک باشد. درد حاد یک پیام مهم است که برای زنده ماندن ضروری است. بعضی از افراد با اختلالات نادر مانند عدم احساس درد مادرزادی (congenital analgesia) متولد می‌شوند و درد را احساس نمی‌کنند. آن‌ها در معرض خطرات بزرگی در زندگی هستند، زیرا آن‌ها هشدارهایی را دریافت نمی‌کنند که می‌تواند اخطاری برای به خطر افتادن زندگی یا سبب مرگ باشد. هنگامی‌که علت درد تشخیص داده می‌شود ممکن است از بازگشت درد جلوگیری شود. به‌عنوان‌مثال، یک فرد مبتلابه زخم معده می‌تواند داروهایی را برای التیام زخم معده و پیشگیری از درد مصرف کند.

درمان درد بدنی
احتمالاً پزشک شما در حینی درد را درمان خواهد کرد تلاش می‌کند علت را تشخیص دهد. بسیاری از داروها مفید هستند، هرچند که میزان کارکرد و اثر آن‌ها بستگی به بیمار و ماهیت درد دارد.

داروهای ضد درد (داروهای مسکن) رایج‌ترین درمان درد هستند. استامینوفن (بانام تیلنول و نام‌های تجاری دیگر) با پیام‌های درد تداخل ایجاد می‌کنند. آسپرین و ایبوپروفن (Advil، Motrin و …) به دو روش کار می‌کنند: 1) با دخالت در پیام‌های درد و 2) کاهش التهاب، تورم و تحریک که می‌تواند درد را بدتر کند.

داروهای مخدر مانند مورفین و کدئین یکی از قوی‌ترین روش‌های درمان درد هستند. این داروها معمولاً برای دردهای شدیدتر هستند. همچنین آن‌ها می‌توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، می‌توانند اعتیادآور باشند و اغلب باعث ایجاد یبوست می‌شوند.

داروهای دیگر مانند داروهای بیهوشی، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد انعقاد و کورتیکواستروئیدها ممکن است در برابر نوع خاصی از درد مؤثر باشند.

گاهی اوقات داروها به‌طور مستقیم به ناحیه درد یا نزدیک عصب تزریق می‌شوند تا سیگنال درد را قطع کنند.

%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D9%86%DB%8C.jpg


درمان‌های غیر دارویی برای درد عبارت‌اند از:

طب سوزنی
• ماساژ
مدیتیشن
• روان‌درمانی

تحریک عصبی الکتریکی پوست (TENS) که از طریق ضربه‌های الکتریکی برای تحریک پایانه عصب در محل درد یا نزدیک آن استفاده می‌شود

درمان‌های غیر دارویی ممکن است برای افراد مبتلابه درد مزمن مفید باشد. در برخی موارد، این درمان‌ها ممکن است موادی طبیعی را به نام اندورفین‌ها ایجاد کند که در داخل بدن ایجاد می‌شوند. در موارد دیگر، درمان‌های غیر دارویی به‌طور مستقیم بر روی اعصاب تأثیر می‌گذارند تا پیام‌های درد را مختل کنند. گاهی اوقات روشن نیست که چرا درد متوقف می‌شود.

چه زمانی باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؟
درد به این معنی است که نوعی از مشکل در بدن وجود دارد؛ و درحالی‌که افراد مختلف درجات مختلفی از درد را تحمل می‌کنند، شما هرگز نباید درد را نادیده بگیرید. اگر نمی‌توانید تعیین کنید که چرا درد دارید، اگر درد ادامه پیدا کند یا به درمان ساده پاسخ ندهد، با پزشک در این مورد مشورت کنید.

اگر یکی از مشکلات زیر را داشت، با مراقب سلامت خود تماس بگیرید.

• داروهایی که مصرف می‌کنید، باعث می‌شود که شما خواب‌آلوده‌تر از حد معمول یا سردرگم و گیج‌کننده باشید.
• درد جدیدی دارید یا درد به نظر می‌رسد متفاوت از مورد قبلی است.
• شما مبتلابه یبوستی هستید که با درمان‌های که در بالا فوق توضیح شد کاهش نمی‌یابد.

پیش آگهی
• برای افراد مبتلابه درد حاد، چشم‌انداز این مشکل معمولاً خوب است. بسیاری از داروها در کاهش درد مؤثر هستند. هنگامی‌که علت دردبرداشته شود، درد کاهش می‌یابد.

• افراد مبتلابه درد مزمن ممکن است روند دشوارتری را داشته باشند. شناخت منابع درد ممکن است دشوار باشد و همچنین درمان درد ممکن است دشوار باشد و درد ممکن است حتی پس‌ازآنکه علل آن مطرح شد، ادامه پیدا کند. درد مزمن می‌تواند عوارضی مانند اختلالات خواب، از دست دادن اشتها و افسردگی ایجاد کند. پزشکان بیشتر در مورد علل و درمان درد مزمن جستجو می‌کنند، اما ممکن است بیماران مبتلا به درد مزمن برای مدت طولانی با درد کنار بیاید. تغییر سبک زندگی و درمان غیر دارویی ممکن است نیاز به تغییر در بخشی از زندگی روزانه داشته باشد.

شما حق‌دارید به برنامه‌ریزی مراقبت‌های خود کمک کنید. برای کمک به این طرح، شما باید در مورد درد خود، آنچه را که باعث آن می‌شود و نحوه درمان آن یاد بگیرید. سپس می‌توانید گزینه‌های درمان را با مراقبین خود موردبحث قرار دهید. با آن‌ها کارکنید تا تصمیم بگیرید که چه چیزی برای درمان شما مورداستفاده قرار بگیرد. شما همیشه حق‌دارید که از درمان و داروهای مصرفی استفاده نکنید.

منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
کاهش چربی شکمی به 9 روش آسان و بدون هزینه در طول یک روز


%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%8510.jpg

کاهش چربی شکمی یا چربی موجود در ناحیه شکم یکی از اهداف اصلی افراد برای کاهش وزن است. چربی شکم علاوه بر اینکه ظاهر نازیبایی برای شما ایجاد می‌کند، خطرناک نیز هست و خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. شکم بزرگ همان عاملی ست که باعث تجمع چربی دور قلب می‌شود و اگر می‌خواهید قلب شما به راحتی کار کند و به آن خدمت کنید بهتر است که به فکر کاهش چربی شکم خود باشید. در اینجا ما 9 راه را برای کاهش چربی شکم در طی یک روز به شما یاد دادخواهیم داد.

کاهش چربی شکمی با کنار گذاشتن قند
%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C1.jpg

خوردن قند به ویژه قندهای تصفیه شده افزوده به غذاهای شیرین و نوشیدنی‌ها، عامل تجمع چربی احشایی است. گلوکز و فروکتوز که از قند بدست می‌آیند کربوهیدراتهای ساده‌ای هستند که به سرعت جذب جریان خون می‌شوند و برای انرژی متابولیزه می‌شوند. هنگام مصرف بیش از حد، آنها به گلیکوژن تبدیل می‌شوند تا در بافت چربی ذخیره شوند. خوردن مقدار زیادی قند همچنین قند خون را افزایش می‌دهد که منجر به آزاد شدن انسولین در مقادیر زیاد می‌شود که به طور بالقوه منجر به مشکل مقاومت به انسولین می‌شود که با سندرم متابولیک مرتبط است. کنار گذاشتن کل غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله آب میوه‌ها یکی از بهترین کارهایی است که شما می‌توانید برای کاهش چربی شکم در طول روز انجام دهید. یاد بگیرید از مقادیر خیلی کم از شیرین‌ کننده‌های طبیعی همچون میوه تازه، عسل خام، خرما و خرده‌های نارگیل استفاده کنید.

کاهش چربی شکمی با افزایش مصرف پروتئین
%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C2.jpg

پروتئین یک ریز مغذی است که واقعا به مقابله با چربی شکم کمک می‌کند. وقتی شما پروتئین بیشتری مصرف می کنید، شما را مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و هورمون گرسنگی گرلین را کاهش می‌دهد که همچنین می‌تواند به افزایش سوختن کالری شما با افزایش میزان متابولیسم بدن کمک کنند. غذاهای با پروتئین بالا با 20 تا 30 گرم پروتئین در هر وعده همچنین می‌توانند به شما کمک کند تا با بالابردن سرعت سوخت و ساز بدن، چربی‌ها را بسوزانید. با خوردن سه وعده غذایی غنی از پروتئین در روز از اشتها و تمایل به غذا جلوگیری کنید. منابع خوب پروتئین عبارتند از مرغ، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، ماهی تازه و دیگر غذاهای دریایی، پنیر و ماست. یک یا چند تا از این منابع پروتئینی را در هر وعده خود بگنجانید.

کاهش چربی شکمی با مصرف فیبر بیشتر
%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C3.jpg

افزودن فیبر بیشتر به **** غذایی، به خصوص فیبر قابل حل موجود در جو دوسر، تخم شربتی‌، حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند به کاهش تجمع چربی در ناحیه شکم کمک کند. اسپرزه یکی دیگر از منابع بزرگ فیبر است و در عین حال کالری آن صفر است. فیبر با آب افزایش حجم پیدا کرده و حجم معده را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود. همچنین با اتصال چربی به اسیدهای صفراوی و مورد نیاز برای هضم چربی‌ها، جذب آنها را از غذا کاهش می‌دهد. فیبر همچنین می‌تواند به قند و سایر کربوهیدرات‌ها متصل شود و باعث تاخیر یا کاهش جذب آنها در خون شود.

کاهش چربی شکمی با نوشیدن چای
%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C4.jpg

نوشیدن چند فنجان چای در روز می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند. چای سبز یک انتخاب عالی است اما چای ساخته شده از برگهای Camelia sinesis و همچنین چای ایلانگ و چای سفید تخمیر نشده نیز موثر هستند. کاتچین موجود در چای متابولیسم را سرعت می‌بخشد و سوختن چربی را بوسیله تحریک کبد به خصوص هنگامی که با ورزش ترکیب شده باشد، افزایش می‌دهد. یکی دیگر از چای‌های چربی سوز چای نعناع است که به خاطر اثر مهار کننده اشتها مشهور است و همچنین چای رویبوس قرمز که فلاونوئیدهایی به نام آسپالاتین دارد که نوعی از هورمون استرس را که باعث افزایش وزن می‌شود، کاهش می‌دهد.

کاهش چربی شکمی با پیاده روی روی موانع
%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C5.jpg

بی تحرکی یکی از عوامل خطر عمده سندرم متابولیک، چاقی و دیابت است. اما هر نوع تحرکی مفید است حتی ضربه زدن به انگشتان پا یا چرخیدن هنگام صحبت کردن با تلفن. این حرکات که به عنوان فعالیت گرمازای غیر ورزشی شناخته می‌شوند می‌توانند 50 درصد از انرژی که یک شخص در طول روز در خود نگه می‌دارد، تشکیل دهد. چیزهای ساده‌ای مانند استفاده از پله به جای آسانسور و پیاده روی در ساعت ناهار می‌تواند به افزایش کالری و کاهش چربی کمک کند.

کاهش چربی شکمی با آرامش ذهنی
%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C6.jpg

یوگا و مدیتیشن می‌تواند به کاهش چربی کمک کند اما نه به دلیل تاثیر جسمانی بلکه به دلیل اثر آرام کننده آن. مطالعات متعدد نشان داده که سطوح بالای هورمون استرس یا کورتیزول باعث افزایش چربی می‌شود، بویژه در ناحیه شکم. تمرین یوگا را برای حداقل 20 تا 30 دقیقه در روز برای کسب بهترین نتایج انجام دهید یا به صورت روزمره مدیتیشن انجام دهید.

کاهش چربی شکمی با ورزش منظم
%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86.jpg

ورزش منظم کلید کاهش وزن و حفظ آن است. و از آنجایی که هیچ توافقی بر سر اینکه ورزش ائروبیک بهتر است یا آمادگی جسمانی، بهتر است که کمی از هر دو را انجام دهید. آمادگی جسمانی یا تمرینات قدرتی برای اشخاص بالای 30 سال به دلیل اینکه در حال کاهش تراکم استخوانی هستند خیلی مهم است. بر خلاف باور عمومی، تمرینات شکمی باعث ذوب شدن چربی شکم نمی‌شود بلکه آنها باعث ساخته شدن عضلات شکم می‌شود که می‌تواند به بهتر شدن فرم شکم کمک کند. و از آنجاییکه توده عضلانی میزان متابولیسم استراحت بالاتری دارد و میزان مصرف انرژی آن نسبت به چربی بیشتر است، می‌تواند به شما کمک کند تا چربی از بین برود.

کاهش چربی شکمی با اجتناب از الکل
%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C8.jpg

به همین دلیل است که می‌گویند شکم فلانی مثل بشکه آبجو شده. مصرف الکل به مدت طولانی با چاقی شکمی مرتبط است و می‌تواند به راحتی تلاشهای شما را از بین ببرد. الکل نه تنها کالری زیادی دارد بلکه بدن از آن به جای سوخت استفاده می‌کند بنابراین وقتی شما آن را می‌نوشید سایر مواد مغذی در غذاها به قسمتهایی از بدن که چربی را ذخیره می‌کنند، می‌رود و در آنجا ذخیره می‌شود (همانند شکم، ران و باسن). الکل همچنین باعث می‌شود کمتر کنترل خودتان را داشته باشید و موجب وجهه بدی از شما می‌شود بنابراین شما به راحتی می‌توانید خوردن و نوشیدن زیاد را کنار بگذارید.

کاهش چربی شکمی با خواب خوب شبانه
%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C9.jpg

وقتی شما متوجه می‌شوید که کاهش خواب شبانه به چاقی شکمی شما مربوط است درک خواهید کرد که چقدر مهم است که هر شب خوب بخوابید. خواب منظم عملکرد اندورفین را تنظیم می‌کند و موجب حفظ تعادل مناسب بین هورمون گرسنگی گرلین و هورمون سیری لپتین می‌شود. محرومیت از خواب، اشتها، مقاومت به انسولین و هورمون استرس کورتیزول را افزایش می‌دهد که این همه باعث تجمع چربی در بدن می‌شود. حتما به یاد داشته باشید که هر شب حداقل 7 تا 8 شب ساعت بخوابید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
چند روش برای این که از شر تیرگی در زیر چشم خلاص شوید


%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%B1-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF.jpg

همه این تجربه تلخ را داشته‌ایم که پس از بررسی کردن صورت در مقابل آینه متوجه تیرگی در زیر چشم شده‌ایم، تیرگی‌هایی که باعث می‌شوند شما خسته و بیمار به نظر برسید و زیبایی ظاهری شما کمرنگ و مرده به نظر برسد. اما این تیرگی‌ها چرا به وجود می‌آیند؟ آیا ریشه در ژنتیک دارند و قابل برطرف شدن نیستند؟ یا اینکه سبک زندگی نادرست باعث به وجود آمدن آن می‌شود؟ در هر صورت روش‌های مختلفی برای برطرف کردن تیرگی در زیر چشم وجود دارد مثل آرایش و پوشاندن این تیرگی‌ها و یا برطرف کردن علل و عوامل به وجود آورده از طریق دارو یا تغییر سبک زندگی. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خوانید که چه چیزهایی باعث سیاهی زیر چشم می‌شوند و چطور می‌توان آن را برطرف کرد، در ادامه نیز با یک ماسک طبیعی صورت جدید آشنا می‌شوید.

تیرگی در زیر چشم چرا به وجود می‌آید؟
ژنتیک: مهم‌ترین عامل در تیرگی زیر چشم ژنتیک است. اگر پوست شما روشن یا نازک است تیرگی رگ‌های خونی زیر آن بسیار مشخص‌تر خواهند بود و اگر یک شب خواب کافی نداشته باشید به دلیل گردش ضعیف خون در این ناحیه دچار تیرگی مشخصی در زیر چشمان خود خواهید شد. معمولا این افراد رگ‌های خونی مشخصی روی پوست خود دارند و می‌توانند این ژن را به نسل‌های پس از خود نیز انتقال دهند.

افزایش سن: عامل مهم بعدی سن است. با افزایش سن، پوست شما کلاژن خود را از دست می‌دهد و نازک‌تر می‌شود در نتیجه رگ‌های خونی از زیر پوست شما پیدا خواهند بود و به صورت تیرگی در زیر چشم خود را نشان خواهند داد. البته برخی رفتارهای غلط مثل قرار گرفتن طولانی در زیر نور خورشید هم می‌تواند با از بین بردن کلاژن، پوست را نازک‌تر کرده و رنگ آن را تغییر دهد و در نتیجه آن به سیاهی زیر چشم مبتلا شوید.

آلرژی‌های فصلی: متاسفانه افراد بسیاری به این آلرژی‌ها مبتلا هستند و این آلرژی باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام هیستامین در بدن می‌شود. هیستامین‌ها باعث ملتهب شدن رگ‌های خونی و ورم کردن آن‌ها می‌شوند.

تیرگی زیر چشم شما چرا رخ داده است؟ اگر می‌خواهید بدانید که علت تیرگی در زیر چشمان شما چیست به آرامی پوست زیر چشم خود را به طرفین بکشید، اگر ناحیه زیر چشم تیره‌تر شد این تیرگی ریشه در ژنتیک یا عوارض ناشی از پیری دارد اما اگر رنگ پوست تغییری نگرد آلرژی یا اشعه‌های مضر خورشید عامل به وجود آورنده این تیرگی هستند.



چطور می‌توان تیرگی در زیر چشم را برطرف کرد؟
اگر دچار مشکلات عروقی هستید: اگر مشخص شد که علت تیرگی در زیر چشمان شما ناشی از مشکلات عروقی ژنتیکی یا مرتبط با پیری است باید کاری کنید تا خون در زیر چشمان شما تجمع نکند. هر روز صبح با یک کمپرس سرد به مدت 5 دقیقه تجمع خون را کاهش دهید. استفاده از کرم چشم حاوی کافئین یا عصاره چای سبز و ضدالتهاب هم می‌تواند در تنگ کردن این رگ‌ها موثر باشد. توجه به تغذیه و مصرف بیشتر اسیدهای چرب مفید مثل گرد و ماهی هم به رفع تیرگی‌ها کمک می‌کند.

اگر به آلرژی مبتلا هستید: اگر علت اصلی تیرگی در زیر چشمان شما آلرژی‌های فصلی است سعی کنید قبل از این که فصل آلرژی‌های شما شروع شود و عوارض خود را هم با خود به همراه آورد استفاده از داروهای ضدحساسیت مثل آنتی هیستامین و لوراتادین را شروع کنید و از تیره شدن زیر چشمان خود پیشگیری کنید.

اگر مشکل مربوط به پوست شماست: اگر علت مشکل شما نازک بودن پوست است می‌توانید از محصولاتی که پوست را به ترشح کلاژن تحریک می‌کنند استفاده کنید تا به مرور زمان پوست ضخیم‌تر شود و مشکلی تیرگی در زیر چشم‌ها برطرف گردد. رتینول و ویتامین سی بهترین گزینه برای این منظور هستند، مصرف ضدآفتاب را هم جدی بگیرید و هر روز از ضدآفتابی با درجه حفاظت بالا روی همه قسمت‌های صورت خود استفاده کنید.

یک درمان سریع: در کنار روش‌های درمانی معرفی شده (که ممکن است نتیجه گرفتن از آن‌ها زمان بر باشد) می‌توانید روش‌های آرایشی را هم امتحان کنید. برای این کار ابتدا کرم دور چشم بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود سپس کانسیلر کرمی همرنگ پوست خود را بردارید و به صورت یک لایه نازک زیر چشمان خود بزنید و محو کنید و با پودر تثبیت کننده بیرنگ آرایشی آن را تثبیت کنید تا تمام روز دوام داشته باشد.

%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%B1-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF-2.jpg


این ماسک بهترین ماسک طبیعی صورت است
گیاهان همیشه منشاء خیر و سلامت و زیبایی برای انسان بوده‌اند و بشر از گذشته‌های دور تاکنون از آن‌ها برای رفع نیازهای زیبایی و سلامت خود استفاده می‌کرده‌اند. البته برخی از گیاهان محدود به قاره‌های خاصی هستند مثلا گذشتگان ما در آسیا به کاکتوس دسترسی نداشته‌اند و از مزایای آن بی‌خبر بوده‌اند. اما ثابت شده است که این گیاه آمریکایی مزایای فراوانی برای پوست شما دارد. ماسکی که از گیاه کاکتوس اثر التیام بخشی قوی دارد و در کنار رطوبت رسانی بالا پر از ویتامین‌های مختلف و فلاونوییدهای ضدالتهاب و اسیدهای مفید برای پوست است.

%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%B1-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF-3.jpg


کاکتوس میان بومیان امریکا به عنوان یک نجات بخش شناخته می‌شده است چون اثر خنک کنندگی دارد و در کنار از بین بردن التهاب ناشی از سوختگی (که در بیابان بسیار شایع است) می‌تواند خشکی پوست و پیری آن را نیز درمان کند و پوستی صاف و یکدست و سالم را به شما به ارمغان آورد. جالب است بدانید که آلوئه ورا هم نوعی کاکتوس است که اثر آن در درمان پوست کاملا ثابت شده است. البته کاکتوس‌ها را نمی‌توان به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد چون ممکن است با برخی عوامل ناشناخته آلرژی زا مواجه شوید و بهتر است از محصولات آماده حاوی عصاره کاکتوس استفاده کنید به طور مثال ماسک آماده کاکتوس از محصولات پرطرفدار جدید در بازار لوازم بهداشت پوست به شمار می‌رود که اثر فوق‌العاده‌ای روی زیبایی و سلامت پوست شما دارد.

%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%B1-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF-1.jpg

منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
بیماری پمفیگوس: نگاهی جامع به علائم، علل ایجاد، تشخیص و درمان این بیماری


%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D9%85%D9%81%DB%8C%DA%AF%D9%88%D8%B3-950x860.jpg

بیماری پمفیگوس یک گروه از اختلالات پوستی نادر است که سبب ایجاد تاول و زخم‌هایی بر روی پوست یا غشاهای مخاطی مانند دهان و یا ناحیه تناسلی می‌شود. دو نوع اصلی عبارت‌اند از پمفیگوس ولگاریس و پمفیگوس فالوسئوس. Pemphigus vulgaris معمولاً دردهان شما شروع می‌شود. و این بیماری می‌تواند دردناک باشد. Pemphigus foliaceus بر روی پوست تأثیر می‌گذارد و تمایل دارد که خارش را بیش از درد داشته باشد. پمفیگوس می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما اغلب در افرادی که در آستانه سالمندی و یا سالمند هستند دیده می‌شود. پمفیگوس نباید با pemphigoid bullous، یکی دیگر از بیماری‌های دارای عارضه تاول زدن، اشتباه گرفته شود. معمولاً در وضعیت مزمن این بیماری، پمفیگوس با تشخیص زودهنگام و درمان مؤثر به‌خوبی قابل‌کنترل شدن است. درمان ممکن است شامل داروها و درمان‌هایی مشابه مواردی که برای سوختگی شدید استفاده می‌شود، باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به معرفی و بررسی کامل این عارضه بپردازیم.




علائم و نشانه‌های ابتلا به بیماری پمفیگوس
بیماری پمفیگوس از طریق تاول زدن پوست و غشاهای مخاطی مشخص می‌شود. تاول‌های پوستی به‌راحتی دچار ازهم‌گسیختگی می‌شوند، در این بیماری زخم‌های باز وجود دارند که ممکن است از بین بروند و یا آلوده شوند.

علائم و نشانه‌های دو نوع اصلی بیماری پمفیگوس عبارت‌اند از:

Pemphigus vulgaris: این نوع معمولاً با بروز تاول‌هایی دردهان و سپس در غشای مخاطی شما و یا دستگاه تناسلی شروع می‌شود. تاول‌ها معمولاً دردناک هستند، اما خارش ندارند. تاول‌های دردهان و گلو شما ممکن است باعث دشواری در امر فروبردن و خوردن غذا شوند.
Pemphigus foliaceus: این نوع بیماری معمولاً غشای مخاطی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و در آن تاول‌های ایجادشده تمایل ندارند دردناک باشند. این شرایط ممکن است بر روی هر پوستی تأثیر بگذارد، اما اکثر تاول‌ها بر روی قفسه سینه، پشت و شانه قرار دارند. این تاول‌ها سبب پوسته‌شدن پوست و خارش می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر تاول‌های داخل دهان و یا پوست شما ایجاد می‌کنید، پزشک خود را ببینید. همچنین اگر قبلاً در مورد شما بیماری پمفيگوس تشخيص داده‌شده و درمان‌های مربوط به این بیماری را دريافت کرده ايد و یا اگر موارد زیر در شما گسترش یافت، پزشک خود را ببينيد:

• ایجاد تاول‌ها یا زخم جدید

• گسترش سریع در تعداد زخم

• تب، قرمزی یا تورم که ممکن است عفونت را نشان دهد

• لرز

• ضعف یا درد عضلات یا مفاصل

%D8%AA%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%BE%D9%85%D9%81%DB%8C%DA%A9%D9%88%D8%B3-1024x683.jpg


عوامل ایجاد بیماری پمفیگوس
بیماری پمفیگوس یک اختلال اتوایمنی است. این بیماری مسری نیست و در اغلب موارد، معلوم نیست چه چیزی باعث بروز این بیماری می‌شود. به‌طورمعمول، سیستم ایمنی شما به مهاجمان خارجی حمله می‌کند، مانند ویروس‌ها و باکتری‌های مضر؛ اما در پمفیگوس، سیستم ایمنی بدن شما به‌اشتباه آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که سلول‌های سالم را در پوست و غشاهای مخاطی شما مهاجم تشخیص می‌دهد. به‌ندرت، پمفیگوس به‌عنوان یک عارضه جانبی در اثر مصرف داروهایی مانند داروهای فشارخون خاص ایجاد می‌شود. این نوع پمفیگوس معمولاً هنگامی‌که مصرف دارو متوقف می‌شود، از بین می‌رود.

عوامل خطر
اگر شما میان‌سال یا سالمند هستید، خطر بروز بیماری پمفیگوس در شما افزایش می‌یابد. در افراد دارای نژاد یهودی، داشتن این فاکتور میزان بروز پمفیگوس ولگاریس را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

عوارض بیماری پمفیگوس
زخم‌های باز ناشی از بیماری پمفیگوس باعث ایجاد حساسیت به عفونت می‌شود که اگر به جریان خون شما نفوذ کند، می‌تواند کشنده باشد.

عوارض احتمالی بیماری پمفیگوس عبارت‌اند از:

• عفونت پوست شما
• عفونت که به جریان خون شما گسترش می‌یابد (سپسیس)
• اگر دردهان شما تاول وجود داشته باشد، بیماری لثه و از دست دادن دندان.
• عوارض جانبی مصرف دارو مانند فشارخون بالا و عفونت.
• مرگ ناشی از عفونت.

تشخیص بیماری پمفیگوس
تاول‌ها همراه با تعدادی از مشکلات دیگر رخ می‌دهد، بنابراین تشخیص پمفیگوس می‌تواند دشوار باشد. پزشک شما از شما یک سابقه پزشکی کامل را تقاضا می‌کند و پوست و دهان شما را بررسی می‌کند. علاوه بر این، او ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

لایه‌های پوستی را بررسی می‌کند: پزشکتان به‌راحتی از پوست در نزدیکی ناحیه زخمی با سواب و یا پنبه به‌آرامی یک‌تکه بردارد. اگر پمفیگوس دارید، لایه‌های بالای پوست شما احتمال بریدن دارند.
انجام بیوپسی پوست: در این آزمایش یک تکه بافت از یک تاول زخم برداشته و به‌وسیله یک میکروسکوپ بررسی می‌شود.
آزمایش خون را انجام می‌کند: یکی از اهداف این آزمایش‌ها شناسایی و تشخیص آنتی‌بادی‌هایی است که در خون شما شناخته‌شده‌اند. این آنتی‌بادی‌ها زمانی که پمفیگوس در ابتدا تشخیص داده می‌شود، اغلب افزایش می‌یابد. سطوح این آنتی‌بادی‌ها معمولاً به دلیل بهبود علائم کاهش می‌یابد.
سفارش یک آزمون آندوسکوپی: اگر پمفیگوس ولگاریس دارید، ممکن است دکتر شما را تحت آندوسکوپی برای بررسی زخم‌های گلو قرار دهد. این روش شامل قرار دادن یک لوله انعطاف‌پذیر (آندوسکوپ) در داخل گلوی شما است.

درمان بیماری پمفیگوس
درمان معمولاً با داروهایی آغاز می‌شود که به‌منظور کاهش نشانه‌ها و علائم و جلوگیری از عوارض مصرف می‌شود. این به‌طورکلی مؤثرتر از زمانی است که درمان در اسرع وقت شروع می‌شود. همچنین درمان ممکن است شامل اقامت در بیمارستان باشد. پمفیگوس ممکن است یک عامل تهدیدکننده برای زندگی باشد.

داروهای مصرفی برای درمان پمفیگوس
داروهای تجویزی زیر ممکن است به‌تنهایی یا به‌صورت ترکیبی، بسته به نوع و شدت بیماری پمفیگوس در شما استفاده شود:
کورتیکواستروئیدها: برای افراد مبتلابه فرم خفیف بیماری، کرم حاوی کورتیکواسترویید ممکن است برای کنترل آن کافی باشد. برای دیگران، درمان اصلی کورتیکواستروئیدها، مانند قرص‌های پردنیزولون است.
استفاده از کورتیکواستروئیدها: برای مدت‌زمان طولانی یا در دوزهای بالا ممکن است عوارض جانبی جدی را شامل افزایش قند خون (هایپر گلیسمی)، از دست دادن استخوان، افزایش خطر ابتلا به عفونت، آب‌مروارید، گلوکوم و افزایش چربی بدن، منجر به یک چهره شبیه به ماه شود.
داروهای ***** کننده سیستم ایمنی: داروهایی نظیر آزاتیوپرین (ایموران) یا میکروفنولات مفتیل (CellCept) به حفظ سیستم ایمنی بدن شما در برابر آسیب به بافت سالم کمک می‌کند. آن‌ها ممکن است عوارض جانبی جدی، ازجمله افزایش خطر ابتلا به عفونت را در پی داشته باشند.
درمان‌های بیولوژیکال: پزشک شما ممکن است یک داروی به نام ریتوکسیماب (Rituxan) را پیشنهاد کند، اگر سایر داروها به شما کمک نمی‌کند یا تحمل آن برای شما دشوار است، این دارو به‌صورت تزریقی داده می‌شود. این محصول سلول‌های سفید خون مسئول تولید آنتی‌بادی‌های پمفیگوس را هدف قرار می‌دهد.
آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدویروسی و داروهای ضد قارچ: این داروها ممکن است برای کنترل یا جلوگیری از عفونت استفاده شود.
داروهای دیگر: سایر داروهایی که سیستم ایمنی را تغییر می‌دهند ممکن است مؤثر باشد. این موارد شامل ایمونوگلوبولین داپسون و داخل وریدی است.

%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%88%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86.jpg


ماندن در بیمارستان
بعضی از درمان‌های پمفیگوس برای انجام ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. همراه با داروهای ذکرشده در بالا، ممکن است موارد زیر به شما داده شود:

مایعات: ازآنجاکه زخم‌های پوستی می‌تواند باعث از دست دادن مایع از بدن شما شود، جایگزین کردن مایعات ممکن است بخش مهمی از درمان باشد. ممکن است مایعات را از طریق ورید (داخل وریدی) دریافت کنید.
تغذیه داخل وریدی: این امر ممکن است لازم باشد به‌خصوص اگر زخم‌های دهان آن را برای شما خیلی دردناك كنند. شما می‌توانید مایعات و مواد مغذی را از طریق لوله‌ای که از طریق بینی شما قرار می‌گیرد و به داخل شکم (لوله نازو گاستریک) جریان دارد تا زمانی که تغذیه نرمال شود انجام شود.
داروهای بی‌حس‌کننده خوراکی: این داروها می‌تواند به کنترل درد خفیف تا متوسط ناحیه تناسلی کمک کند.
پلاسموفریز درماني: در این فرایند، قسمت مایع خون شما، به نام پلاسما، از طریق دستگاهی شناخته‌شده به‌عنوان جداساز سلولی از سلول‌های خونی خارج می‌شود. هدف آن خلاص شدن از آنتی‌بادی‌هایی است که به پوست شما حمله می‌کنند. پلاسما با پلاسما و یا مایعات داخل وریدی جایگزین می‌شود.
مراقبت از زخم: شما ممکن است حمام و پانسمان‌های ملایمی را برای کمک به زخم‌های خود و زخم‌ها انجام دهید.
بسیاری از افراد با درمان بهبود می‌یابند، اگرچه ممکن است این امر چندین سال طول بکشد. دیگران برای جلوگیری از بازگشت علائم و نشانه‌هایشان نیاز به دوز کمتری از داروها دارند.



آماده شدن برای یک قرار ملاقات
شما احتمالاً برای اولین بار دكتر مراقبت‌های اولیه (پزشک خانواده) خود را می‌بینید. او ممکن است شمارا به دکتر متخصص بیماری‌های پوست (متخصص پوست) ارجاع دهد. در اینجا چندین اطلاعات برای کمک به آماده شدن برای قرار ملاقات شما وجود دارد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

• قبل از قرار ملاقات شما یک لیست از سوالات زیر تهیه کنید:
• علائمی که شما گرفته اید چه هستند و برای چه مدت این علائم وجود دارد؟
• اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله هر تنش یا تغییرات که درزندگی اخیرا رخ داده است
• تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید، از جمله دوزمصرفی دارو
• سوالاتی که از دکتر شما میخواهید بپرسید چیست؟

برای بیماری پمفیگوس، بعضی از سوالات اساسی برای پرسیدن از پزشک خود عبارت اند از:
• علت احتمال بیشتر علایم من چیست؟
• آیا علل احتمالی دیگری وجود دارد؟
• آیا به آزمایش نیاز دارم؟ آیا این آزمایش ها نیاز به آماده سازی خاصی دارند؟
• چه درمان هایی در دسترس است و چه توصیه ای دارید؟
• چه عوارض جانبی را می توان از درمان انتظار داشت؟
• چه مدت طول خواهد کشید تا علائم برطرف شود؟ آیا زخم ها بهبود خواهند یافت؟
• آیا تاول ها دوباره بروز می یابند؟
• چه کاری می توانم برای مقابله با درد انجام دهم؟
• من مشکلات بهداشتی دیگر را دارم چگونه می توانم به بهترین نحو آنها را مدیریت کنم؟
• آیا جایگزین عمومی برای داروهایی که برای من تجویز می کنید، وجود دارد؟
• آیا شما هر گونه بروشور یا سایر اقلام چاپی حاوی اطلاعات در مورد این بیماری را می توانید برای من بفرستید؟ چه وب سایت هایی را برای مطالعه بیشتر در مورد بیماری توصیه می کنید؟

چه مواردی را باید از دکتر خود انتظار داشته باشید:

مثال‌هایی از سوالاتی که ممکن است از پزشک سؤال کنید، عبارت‌اند از:
• چه زمانی برای اولین بار علائم را تجربه کردید؟
• آیا به نظر می‌رسد که به نظر شما علائم شما بهبود می‌یابد؟
• شما چه مراحلي براي درمان اين وضعيت خودتان انجام داده‌اید؟
• آیا هر یک از این اقدامات به بهبودی بیماری پمفیگوس در شما کمک کرده است؟
• آیا تاکنون برای این وضعیت تحت درمان پزشک بوده‌اید؟
• اگر چنین است، آیا از هرگونه درمان تجویزی توسط پزشک برای این مشکل پوستی استفاده می‌کنید؟ اگر چنین است، آیا نام دارو و دوز مورد تجویز را به یاد می‌آورید؟
• آیا بیوپسی پوستی انجام داده‌اید؟

بهبود شیوه زندگی و درمان‌های خانگی برای بیماری پمفیگوس
در اینجا گام‌هایی را که می‌توانید برای بهبود پوست و سلامت کلی خود انجام دهید، وجود دارد:
دستورالعمل مراقبت از زخم پزشک خود را دنبال کنید: مراقبت خوب از زخم‌ها می‌تواند به جلوگیری از عفونت و زخم کمک کند.
از پودر تالک استفاده کنید: پودر تالک پودری است که به طرز محسوسی می‌تواند به جلوگیری از چسبیدن پوست کمک کند.
مصرف داروهای خود را به‌هیچ‌عنوان متوقف نکنید: متوقف کردن یا تغییر دوز می‌تواند وضعیت شمارا بدتر کند.
حوله، دستشویی و لباس را تمیز کنید: تمیز کردن مکرر این موارد باعث جلوگیری از بروز زگیل و زخم‌های آن می‌شود. همچنین این موارد را با دیگران به اشتراک نگذارید.
محافظت از پوست شما: اجتناب از فعالیت‌هایی که ممکن است زخم‌های شمارا آسیب یا آلوده کنند، مانند بازی کردن با ورزش‌های تماس یا استفاده از حمام داغ.
اجتناب از خوردن غذاهای خاص: بعضی از غذاها مانند سیر، پیاز و غذاهای سوزش آور باعث ایجاد و یا تحریک پوسیدگی دهان می‌شوند.
به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور ماوراءبنفش ممکن است باعث ایجاد لکه‌های جدید شود.
با دندان‌پزشک خود در مورد حفظ سلامت دهان و دندان صحبت کنید: اگر دندان‌های شما دردهان شما وجود داشته باشد، لازم است دندان‌هایتان را به‌دقت مسواک بزنید. از دندان‌پزشک خود بپرسید چه‌کاری می‌توانید انجام دهید تا از سلامت دهانتان محافظت کنید.
در صورت نیاز به مکمل‌های کلسیم و ویتامین D از پزشک خود بپرسید: کورتیکواستروئیدها می‌توانند نیازهای کلسیم و ویتامین Dشمارا تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین اگر به یک مکمل کلسیم یا سایر مواد مغذی اضافی نیاز دارید، از پزشک خود سؤال کنید.

%D9%82%D8%B1%D8%B5-%DA%A9%D9%84%D8%B3%DB%8C%D9%85-1-.jpg


حمایت
بیماری پمفیگوس ممکن است باعث دشواری در زندگی کردن شود، به‌خصوص اگر این بیماری بر فعالیت‌های روزانه شما تأثیر می‌گذارد و باعث خجالت شما شود. شما ممکن است صحبت با دیگران در مورد این بیماری را مفید ارزیابی کنید. شما می‌توانید گروه‌های پشتیبانی شخصی یا اجتماعی را پیدا کنید. از دکتر خود درزمینهٔ پیشنهادهایی در مورد این گروه‌ها بپرسید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
درمان تاول پا را با 9 درمان خانگی سریع و موثر تجربه کنید


%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%BE%D8%A7-950x633.png

تاول پا چیز ناخوشایند و دردناکی است بخصوص که پس از یک روز کاری سخت و با وجود خستگی زیاد مجبور به تحمل رنج و درد ناشی از تاول پا باشید. پیشگیری از تاول در پا و به خصوص در قسمت پاشنه برای بسیاری از افراد به ویژه خانمهایی که کفشهای پاشنه بلند و لبه تیز می‌پوشند ممکن است دشوار باشد اما خوشبختانه درمان آن خیلی آسان است و شما مجبور نیستید تا درمان معمول آن صبر کنید و رنج بکشید. در اینجا ما 9 راه حل خانگی را برای درمان تاول به شما خواهیم گفت، با ما همراه باشید.

جلوگیری از تاول با دئودورانت
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%841.jpg

تاول‌‌ها به دلیل رطوبت و اصطکاک بدتر می‌شوند بنابراین خشک نگهداشتن ناحیه استخوانی پا می‌تواند مانع از تشکیل تاول شود. قبل از استفاده از یک جفت کفش جدید، انواع ژل را در دو طرف لبه‌های پا و روی پا بزنید و پا را خشک کنید؛ دئودورانت باید به عنوان یک درمان کننده خانگی برای روان کردن و کاهش ساییدگی برای مناطقی از پا که در کفش قرار می گیرند، انجام شود. ما قبلا در مورد استفاده از بالم لب قبل از پوشیدن کفش به شما گفته‌ایم.

روی تاول را با چسب زخم بپوشانید
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%842.jpg

بانداژ اصطکاک را کاهش می‌دهد و از تاول نسبت به تماس تحریک کننده محافظت می‌کند اما چگونگی استفاده از آنها بر میزان بهبودی تاول موثر است. نحوه استفاده از یک محافظ برای تاول با استفاده از چسب زخم به این ترتیب است: با استفاده از دو انتهای چسبی چسب زخم در دو طرف تاول یک محافظ کوچک ایجاد کنید و اجازه دهید قسمت پد آن روی تاول قرار گیرد. این درمان خانگی به تاول اجازه تنفس می‌دهد تا بهبود آن را تقویت کند و در عین حال از ورود خاک و آلودگی و همچنین ایجاد اصطکاک جلوگیری می‌کند.

آن را در چای سبز بخیسانید
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%843.jpg

چای سبز خواص ضد التهاب دارد که به تسکین کمک می‌کند. برای درمان تاول با چای سبز به این روش عمل کنید: ابتدا سه چای کیسه‌ای را در آب جوش بندازید، سپس یک قاشق چایخوری جوش شیرین (بخاطر خواص ضدعفونی کننده‌اش) در آن بریزید. اجازه دهید تا این مایع خنک شود، سپس تاول را در آن بخیسانید. اگر تاول در جایی است که خیساندن آن در این مایع دشوار است، می‌توانید از گاز برای استفاده از این درمان خانگی برای آن قسمت استفاده کنید همچنین اگر تاول شما باز نشده است، می‌توانید فرایند بهبود را بوسیله خیساندن در آب گرم سرعت بخشید تا به نرم شدن و خروج مایع درون آن کمک کند.

استفاده از سرکه سیب برای درمان تاول
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%844.jpg

مراقب باشید این یکی ممکن است سوزناک باشد! اما سعی کنید آن را امتحان کنید زیرا سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است که به جلوگیری از آلوده شدن تاول کمک خواهد کرد. اگر درمان با سرکه بیش از حد دردناک باشد، سعی کنید مطقه را با پراکسید هیدروژن شسته و روی آن پماد ضد باکتری بزنید.

استفاده از ویتامین E
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%845.jpg

ویتامینE خواص عالی درمان کننده پوست دارد که با بهبود سریع سلولهای پوست از آن 1محافظت می‌کند و از بروز زخم جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید روغن ویتامین E یا کرمهای آن را خریداری کنید یا یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع درون آن را مستقیما روی پوست تاول زده استفاده کنید.

از روغن کرچک استفاده کنید
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%846.jpg

روغن کرچک یکی از درمانهای خانگی تاول است. نحوه درمان تاول با روغن کرچک: قبل از رفتن به رختخواب از آن استفاده کنید و اجازه دهید که یک شب تا صبح روی تاول بماند تا به خشک شدن و درمان تاول کمک کند. شما می‌توانید روغن کرچک را با سرکه سیب ترکیب کنید تا برای بهبود بیشتر تاول کمک کند.

استفاده از هاماملیس
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%847.jpg

هاماملیس حاوی تانهای قابض است که کمک می‌کند تا تاول خشک و تمیز بماند. با استفاده از یک پنبه روی هر تاول را مقداری هاماملیس بمالید.

ژل آلوئه ‌ورا
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%848.jpg

آلوئه ورا یک ماده ضد التهاب است بنابراین به کاهش قرمزی و تورم که موجب درد می‌شود، کمک می‌کند. تحقیقات نیز ثابت کرده است که آلوئه ورا یک یک داروی موثر سنتی در درمان سوختگی درجه دو و سه است که آن را به یک درمان خانگی عالی برای تاول مبدل می‌سازد.

اجازه دهید تاول نفس بکشد
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D9%849.jpg

بسیاری از پزشکان موافقند که تاول در صورتی که بدون پوشش و در محیطی تمیز باشد، سریعتر خوب می‌شود. بانداژ را به هنگامی که در خانه هستید بردارید تا تاول شانس نفس کشیدن و خشک شدن را داشته باشد. برای محافظت از آلودگی آن، یک لایه پماد ضد باکتریبرای تسریع درمان استفاده کنید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
دندان قروچه را با 9 درمان شگفت انگیز در خانه رفع کنید


%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-950x635.jpg

دندان قروچه یا ساییدن دندانها به هم می‌تواند منجر به اختلالات مفصلی فک، درد فک، سردرد، گوش درد و آسیب دیدن دندانها شود، به جز این موجب اختلال خواب می‌شود. بنابراین این موضوع بسیار آزار دهنده است. ما در اینجا چندین راه برای رفع این مشکل به شما خواهیم گفت پس ما را دنبال کنید.

اسانس روغنی اسطوخودوس
%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%88%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%88%D8%B3.jpg

قطعا اسطوخودوس بوی خوبی دارد. اما عطر و بوی جذاب آن دارای اثرات آرام بخش و تسکین دهنده بر روی سیستم عصبی نیز هست. فقط آن دسته از روغن‌ها و لوسیون‌هایی که برچسب «آرام بخش» زده‌اند موثر هستند. در اینجا یک ترفند برای جلوگیری از دندان قروچه دائم توسط پات برونسون، ماساژ درمانگر به شما آموزش داده می‌شود: چند قطره از روغن اسطوخودوس را در یک بطری اسپری آب مقطر بریزید. سپس قبل از خواب، دو طرف بالش جایی که راه‌های تنفسی خود را قرار می‌دهید، از این مایع اسپری کنید، روغن اسطوخودوس بدن شما را ریلکس خواهد کرد بنابراین عضلات صورت نیز ریلکس خواهند شد.

جلوگیری از دندان قروچه با محافظ دهان
%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-1.jpg

شما در ابتدا ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید انگار که یک بازیکن هاکی هستید که به دنبال توپ یخی است اما اگر یک مدل محافظ دهان سفارشی ساخته شده را در طول شب استفاده کنید، دندان قروچه را کاهش داده و از صدمه به دندان جلوگیری می‌کند. دندانپزشک (یا دستیارش) برای انجام این کار، فرم دندان شما را قالب زده و یک محافظ دهان کاملا متناسب با فرم دندان و دهان شما درست می‌کند. البته اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها هستید، می‌توانید یکی از نمونه‌های آماده آنها را انتخاب کنید و بخرید. برای این منظور یک محافظ دهان ورزشی با کیفیت بالای دندانپزشکی خریداری کنید. پیتر دروز متخصص دندانپزشکی گفت: وقتی که این وسیله در دهان شما قرار می‌گیرد، دندانهای نیش شما را گرفته و باعث می‌شود که وقتی دندانها به هم می‌آیند بین آنها فاصله ایجاد شده و دندانهای عقب همدیگر را لمس نکنند. در نتیجه دندان‌های قدامی آزاد شده و رفلکس طبیعی آرامش عضلاتی به وجود آید.

حوله یا کمپرس گرم
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D9%88%DA%86%D9%87.jpg

اگر می‌بینید که ناخودآگاه دندانهایتان را به هم فشرده می‌کنید، گرم کردن ممکن است بهترین راه حل باشد. این روش بهتر است با استفاده از پد گرمایی انجام شود به این صورت که به هنگام دراز کشیدن، یک طرف صورت خود را روی یک پد حرارتی به مدت 15 دقیقه بگذارید، پس روی طرف دیگر هم این کار انجام دهید. گرما تامین خون منطقه‌ای را افزایش می‌دهد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و ماهیچه‌ها را آرام می‌کند. طبق گفته مازن ناتور متخصص پروتز دندانی مستقر در منهتن، حرارت به شل شدن ماهیچه‌ها کمک کرده و ممکن است تنش را کاهش دهد و موجب کاهش آسیب مخرب شود.

ریشه سنبل الطیب یا ملاتونین
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D9%88%DA%86%D9%871.jpg

خواب عمیق و آرام برای به دلایل بسیاری برای سلامتی ما اهمیت دارد اما برای غلبه بر دندان قروچه نیز مهم است. خوشبختانه ملاتونین و ریشه سنبل الطیب که بدون نسخه در دسترس هستند می‌تواند به شما کمک کند تا خواب شبانه بهتری داشته باشید. این مواد به خاطراثرات آرام بخش و ضد اضطرابشان شناخته شده هستند به همین دلیل آنها معمولا برای بی خوابی تجویز می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که سنبل الطیب زمان لازم برای خوابیدن را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و بر خلاف قرصهای خواب تجویزی، عوارض جانبی کمتری دارد. در مطالعه‌ای که توسط مرکز بهداشت فوئلینگ در سوئد انجام شد، 89 درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که هنگام استفاده از سنبل الطیب خواب آنها بهتر شده است. 44 درصد خواب کامل و بدون عوارض جانبی را گزارش کردند.

منیزیم
%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%85.jpg

یک **** غذایی مناسب می‌تواند به رفع دندان قروچه کمک کند. منیزیم یکی از عناصر غذایی است که بخاطر مشارکت در سلامت قلب و عضلات شناخته شده است و این فلز قلیایی خاکی (طبق جدول مندلیف) مفید نیز بخشی از بافت عضلانی و عروق خونی است. به گفته آلیسون ویلیامز، متخصص دندانپزشکی، اغلب اوقات دندان قروچه به علت گرفتگی یا اسپاسم عضلات فک است. اثرات آرام بخش منیزیم به صورت موضعی (اسپری منیزیم یا لوسیون آن موجود است)، خوردن غذاهای غنی از منیزیم یا مصرف مکمل‌های منیزیم نیز می‌تواند مفید باشد.

مدیریت استرس
%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3.jpg

بدن شما چندین عضله دارد که برای فشردن و باز و بسته کردن فک استفاده می‌شوند، این عضلات عبارتند از عضله ماضغه، عضله گیجگاهی، عضله بالی میانی، عضله بالی جانبی، این عضلات با هم کار می‌کنند تا حرکت فک دقیق باشد. وقتی اینها بیش از حد سفت شوند، می‌توانند باعث افزایش دندان قروچه و درد فک شوند. برای کمک به شل کردن آنها، هر روز آنها را ماساژ دهید. دکتر ویلیامز با توصیه به شل کردن فک گفت: فکتان را باز کنید و فک را به اطراف حرکت دهید، 10 بار این عمل را تکرار کنید. از نوک انگشتانتان استفاده کنید و جایی را که فکر می‌کنید در آن گره‌های بسته هست یا فشار محدود است، بمالید و آن ناحیه را برای 2 ثانیه نگه دارید. به سمت پایین خط فک حرکت کنید و همان کار را انجام دهید، فشار دادن و نگه داشتن گره‌های بسته یا نقاط حساس.

شیر زردچوبه
%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D8%B2%D8%B1%D8%AF%DA%86%D9%88%D8%A8%D9%87.jpg

احتمالا شنیده‌اید که نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب برای سلامتی خوب است اما مخلوط کردن آن با زردچوبه بهتر است. این مخلوط معجزه گر می‌تواند به کنترل دندان قروچه بخاطر خواص دوگانه‌اش کمک کند. هنگامی که اسید آمینه تریپتوفان در شیر به آرامش سیستم عصبی و ظاهرا خواب شما کمک می‌کند، زردچوبه هم به عنوان یک تسکین دهنده درد عمل می‌کند تا درد فک و سردرد را کاهش دهد. به گفته دکتر پیتر دروز متخصص دندانپزشکی، مشخص شده که خواب نامناسب علائم دندان قروچه و فک درد را افزایش می‌دهد. وقتی که چرخه خواب به خوبی طی نشود، باعث می‌شود ما درد را به صورت متفاوتی مشاهده می‌کنیم. چیزهایی مانند کافئین، استرس، الکل و استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی به هنگام شب بر توانایی ما بر چرخه خواب REM اثر می‌گذارد اما مکمل طبیعی می‌تواند به ما کمک کند تا این چرخه را به وضع قبلی خود برگردانیم. البته این تنها خاصیت زردچوبه نیست بلکه خواص بسیاری برای پوست و مو دارد.

حمام نمک اپسوم
%D9%86%D9%85%DA%A9-%D8%A7%D9%BE%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%B3%D9%85-%D8%B2%D8%AF%D8%A7.jpg

نمک اپسوم درست است که به نام نمک صدا زده می‌شود و شبیه نمک به نظر می‌رسد، اما فواید ذاتی‌شان، آنها را از نمک آشپزخانه بسیار متفاوت است. با توجه به نظر سازمان حفاظت محیط زیست، هر شهروند آمریکایی به طور میانگین حدود 400 ترکیب شیمیایی سمی در بدن خود دارد. نمک اپسوم حاوی عناصر سم زدایی است که این سموم و فلزات سنگین را بیرون می‌راند. این ترکیب منیزیم و سولفات بخاطر لطافت و لایه برداری پوست، خروج ناخالصی‌ها و حتی از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مشهور است. این ماده نه تنها به جذب منیزیم شما کمک خواهد کرد بلکه جذب آن از طریق پوست به وسیله آزاد کردن سروتونین در مغز به آرامش و از بین رفتن استرس شما کمک می‌کند. دکتر راجان شارما متخصص پوست گفت: حمام نمک اپسوم یک گزینه خوب دیگر برای تسکین عضلات و کاهش تنش است. از بین بردن هر گونه درد و گرفتگی موجب استراحت بهتر شما در طول شب می‌شود. مزیت دیگر آن این است که شما احساس تازگی و انرژی بیشتری خواهید کرد.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
عوامل غیرمنتظره‌ای که باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شوند


%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D9%81-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-1-950x585.jpg

پف زیر چشم یکی از مشکلات زیبایی رایج است که می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد. بیشتر افراد خواب ناکافی را در این مساله مقصر می‌دانند اما گاهی این عارضه نشان دهنده اشکال در عملکرد درونی بدن شما است و گاهی از یک اشتباه مراقبتی و یا **** غذایی نامتعادل و نادرست حکایت می‌کند. هرچند پوشاندن این پف‌ها با آرایش هم کار ساده‌ای نیست اما اگر هم بتوانید این کار را انجام دهید در حقیقت صورت مساله را پاک کرده و روی مشکلی که در بدن شما وجود دارد سرپوش گذاشته‌اید. پس برای زیبایی چهره خود هم که شده لازم است علت این مساله را کشف کنید و آن را برطرف کنید. در این مقاله با عوامل غیرمنتظره‌ای که باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شوند آشنا خواهید شد.

پف زیر چشم چرا به وجود می‌آید؟
پف زیر چشم می‌تواند مزمن و یا موقتی باشد گاهی هم دلایل ژنتیکی دارد و شما با آن به دنیا می‌آیید در نتیجه راهی برای از بین بردن آن وجود ندارد. اما پف زیر چشم مزمن زمانی به وجود می‌آید که ساختار حفاظت کننده پلک زیر چشم تضعیف می‌شود. در این حالت پوست اطراف چشم نازک‌تر شده و عضلات آن غیرفعال می‌شوند در نتیجه چربی طبیعی که اطراف چشم را حفاظت می‌کند به سمت پلک پایین منتقل می‌شود. مایعات اضافی به وجود آمده می‌تواند بر اثر عملکرد ضعیف ماهیچه‌ها، تخلیه ناقص غدد لنفی و کمبود آب در بدن باشد. هر چند ژنتیک نقش مهمی در ساختار این قسمت از چشم دارد اما عادات و سبک زندگی ما نیز تاثیر زیادی در این ناهماهنگی و ایجاد پف زیر چشم خواهد داشت و باعث بدتر شدن شرایط کسانی خواهد شد که مستعد ایجاد پف در زیر چشمان خود هستند. پس اگر شما هم جزو این افراد هستید و یا چند باری در زندگی خود به پف زیر چشم دچار شده‌اید بهتر است این نکات را مد نظر داشته باشید تا از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید. در ادامه می‌خوانید که چه عواملی باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شوند و چگونه می‌توانید با این عوامل مقابله کنید.

%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D9%81-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-4.jpg


ارتباط کمبود خواب و پف زیر چشم
حتما از قبل با این عامل به عنوان مهم‌ترین عامل ایجاد پف در زیر چشم آشنایی دارید، بیشتر افرادی که مستعد پف در زیر چشم هستند بعد از یک شب بی‌خوابی حتما به این مشکل دچار می‌شوند. بنابراین اگر از وقت خوابتان گذشته است و خمیازه کشیده شما شروع شده است باید بدانید که این خمیازه‌ها باعث می‌شود آب اضافی در بافت اطراف چشمان شما ایجاد شود و این آب اضافی به ایجاد پف در اطراف و زیر چشم منجر خواهد شد که هم قبل از خواب و هم پس از بیدار شدن از خواب شاهد آن خواهید بود. جالب است بدانید که این مشکل تنها به پف شدن زیر چشم منجر نمی‌شود و پس از آن نیز مشکلاتی خواهید داشت، مایعات اضافی ایجاد شده، نسوج اطراف چشم را ضعیف می‌کنند و این بافت شل شده و فرآیند چروک شدن بافت زیر چشم نیز تسریع خواهد شد. این حالت در گریه کردن بیش از حد هم به وجود می‌آید و اگر کسانی که مستعد پف زیر چشم هستند گریه‌های شدید و طولانی داشته باشند به پف در زیر چشم و عوارض ناشی از آن دچار خواهند شد.

**** غذایی حاوی سدیم بالا
سدیم ماده‌ای شیمیایی است که مقدار کافی آن برای عملکرد قلب مفید است اما در کنار آن می‌تواند به احتباس آب در قسمت‌های مختلف بدن منجر ‌شود. متاسفانه این ماده شیمیایی در بسیاری از غذاهایی که به صورت روزمره مصرف می‌کنیم وجود دارد و استفاده زیاد از آن باعث می‌شود آب در بافت‌های بدن از جملله بافت پوست زیر چشم تجمع کند و به ورم در این قسمت منجر شود و متعاقبا شاهد تسریع فرآیند چروک در زیر چشم نیز خواهید بود. همان طور که می‌دانید سدیم بخش اصلی تشکیل دهنده نمک طعام است و غذاهایی که حاوی نمک زیادی هستند می‌توانند موجب تشدید ورم در زیر چشم شوند. بنابراین اگر می‌خواهید با این مشکل مقابله کنید مصرف نمک طعام را در همه اشکال آن کاهش دهید و از غذاهای آماده و فست فود که معمولا نمک زیادی دارند استفاده نکنید.

استفاده نادرست از کرم دور چشم
هرچند استفاده از کرم‌های دور چشم برای سلامت و زیبایی پوست این قسمت و حفظ جوانی و شادابی و جلوگیری از چروک‌های زودرس مفید است اما اگر از این کرم‌ها درست استفاده نکنید ممکن است اثر معکوسی داشته باشند و باعث ورم و احتباس آب در پوست زیر چشم شوند. برای جلوگیری از این اتفاق کرم دور چشم را خیلی نزدیک به لبه پلک‌ها نزنید چون با این کار هربار که پلک می‌زنید مقادیر میکروسکوپی از این کرم را به چشمان خود وارد می‌کنید و هرچیزی که وارد چشمان شما شود به تولید آب اضافی و ورم و پف منجر خواهد شد. از طرف دیگر استفاده زیاد از کرم دور چشم می‌تواند موجب تشدید این مشکل شود چون پوست تا حد مشخصی از کرم را جذب می‌کند و مقدار اضافی می‌تواند به بافت اطراف آن وارد شود. پس کرم دور چشم را تا حدی که پوست می‌تواند جذب کند استفاده کنید تا دچار پف زیر چشم نشوید.

%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D9%81-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-2.jpg


کمبود آب در بدن یکی از عوامل ایجاد پف زیر چشم
شاید فکر کنید چون پف زیر چشم از آب اضافی ساخته می‌شود پس با مصرف کمتر آب می‌توان آن را برطرف کرد. اما مساله دقیقا برعکس است، وقتی شما آب کافی مصرف نمی‌کنید و یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار، الکل و مواد پرنمک را به مقدار زیاد استفاده می‌کنید بدن شما برای دفع این مواد زائد مجبور می‌شود آب اضافی در بافت خود تولید کند و در نتیجه مایعات در بافت‌های بدن محبوس می‌شود که به پف در زیر چشم منجر می‌شود، آب و هوای خشک و آفتابی هم می‌تواند این شرایط را تشدید کند. پس برای حل مشکل پف و ورم در زیر چشم لازم است آب کافی مصرف کنید و از پوست خود به درستی مراقبت کنید.

چگونه پف زیر چشم را برطرف کنیم؟
برای حل این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد، در کنار مقابله با عوامل ایجاد کننده پف در زیر چشم شما می‌توانید از درمان‌های موضعی هم بهره ببرید:

  • کرم‌های جوان کننده حاوی کافئین و پپتاید با داشتن خاصیت ضدالتهاب و تقویت تولید کلاژن در لایه‌های زیرین پوست می‌توانند پف را در زیر چشم از بین ببرند.
  • انواع رقیق و ملایم رتینول از جمله رتینالدهید می‌تواند ترشح کلاژن را در لایه‌های زیرین پوست افزایش دهد و باعث تقویت بافت پوست شود.
  • استفاده از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C به صورت موضعی می‌تواند رادیکال‌های آزاد موجود در محیط و سطح پوست را خنثی کند و به بهبود وضعیت پوست در زیر چشم منجر شود.
%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D9%81-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-3.jpg

منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
سنگ کیسه صفرا و علائم ابتلا، علل تشکیل، تشخیص، پیشگیری و درمان آن

%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%B5%D9%81%D8%B1%D8%A7.jpg


سنگ‌ کیسه صفرا ذخایر مایع گوارشی است که می‌تواند در کیسه صفرا ایجاد شود. کیسه صفرا شما یک اندام کوچک و به شکل گلابی در سمت راست شکم شما و دقیقاً در زیر کبد شما است. کیسه صفرا حاوی مایع گوارشی به نام صفرا است که به روده کوچک شما آزاد می‌شود. سنگ‌های صفراوی از اندازه کوچک به‌اندازه یک‌دانه شن تا به‌اندازه یک توپ گلف اندازه‌گیری می‌شوند. برخی افراد تنها یک سنگ صفرا در کیسه صفرای آن‌ها تشکیل می‌شود، درحالی‌که دیگران در همان زمان ممکن است در کیسه صفرای آن‌ها سنگ‌های صفراوی زیادی تشکیل شود. افرادی که علائمی از سنگ کیسه صفرا را تجربه می‌کنند، معمولاً نیاز به عمل جراحی برای حذف سنگ‌های صفراوی دارند. سنگ‌های صفراوی که نشانه‌ها و علائم خاصی را ایجاد نمی‌کنند، به درمان نیاز ندارند.




سنگ کیسه صفرا ته‌نشین شده مایع صفرا هستند که می‌توانند در کیسه صفرا ایجاد شوند. صفرا یک مایع گوارشی است که در کبد شما تولید می‌شود و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. وقتی‌که شما غذایی را می‌خورید، کیسه صفرا شما منقبض می‌شود و صفرا را به روده کوچک( از طریق دوازدهه) می‌رساند.

علائم سنگ‌ کیسه صفرا
سنگ‌های صفراوی ممکن است نشانه‌ها یا علائمی را در فرد مبتلا ایجاد نکند. اگر سنگ صفراوی در یک مجرا قرار می‌گیرد و باعث انسداد شود، علائم و نشانه‌های حاصل ممکن است عبارت باشد از:

• درد ناگهانی و به‌سرعت در حال تشدید شدن در قسمت فوقانی شکم شما

• درد ناگهانی و به‌سرعت در حال تشدید در مرکز شکم شما، درست زیر استخوان سینه شما

• درد در پشت در بین تیغه‌های شانه‌های شما

• درد در شانه راست شما

• تهوع یا استفراغ

درد ناشی از سنگ کیسه صفرا ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

چه وقت برای دیدن یک پزشک مراجعه کنید

اگر شما علائم یا نشانه‌هایی دارید که باعث نگرانی شما می‌شوند، با پزشک خود ملاقات کنید.

اگر علائم و نشانه‌های عوارض جدی ناشی از سنگ کیسه صفرا مانند موارد زیر در شما ایجادشده است، از مراقبت‌های پزشکی اورژانس کمک بگیرید:

• درد شکمی بسیار شدید که باعث می‌شود که شما نتوانید بنشینید و یا آرامش داشته باشید.

• زردی پوست و قسمت سفید چشمان شما

• تب بالا همراه با لرز

%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%B5%D9%81%D8%B1%D8%A7.jpg


انواع سنگ کیسه صفرا
انواع سنگ کیسه صفرا که می‌توانند در کیسه صفرا ایجاد شوند عبارت‌اند از:
سنگ کیسه صفرا کلسترولی: شایع‌ترین نوع سنگ کیسه صفرا که به نام سنگ کلیه کلسترولی نامیده می‌شود، اغلب به رنگ زردرنگ ظاهر می‌شود. این سنگ‌های صفراوی عمدتاً از کلسترول غیر حل‌شده تشکیل‌شده اما ممکن است حاوی اجزای دیگری نیز باشد.
سنگ کیسه صفرا رنگی: این سنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره هنگامی ایجاد می‌شود که صفرا حاوی مقادیری بیش‌ازحدی از بیلی‌روبین باشد.

علل تشکیل سنگ کیسه صفرا
روشن نیست که چه چیزی باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می‌شود. پزشکان فکر می‌کنند سنگ‌های صفراوی ممکن است هنگامی تشکیل شوند که:
صفرای شما حاوی کلسترول بیش‌ازحدی باشد: به‌طورمعمول، صفرای شما به‌اندازه کافی دارای مواد شیمیایی برای حل کلسترول توسط کبد شما است؛ اما اگر کبد شما کلسترول بیشتری را نسبت به مواد حل‌کننده آن ترشح کند، ممکن است کلسترول اضافی به کریستال و درنهایت به سنگ تبدیل شود.
صفرای شما حاوی مقادیر بیش‌ازحدی از بیلی‌روبین باشد: بیلی‌روبین یک ماده شیمیایی است که وقتی‌که بدن شما گلبول‌های قرمز را تجزیه می‌کند تولید می‌شود. شرایط خاصی باعث می‌شود که کبد بیلی‌روبین بیش‌ازحد داشته باشد، ازجمله سیروز کبدی، عفونت دستگاه گوارش و برخی از اختلالات خون این وضعیت را ایجاد می‌کنند. بیلی‌روبین اضافی باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود.
هنگامی کیسه صفرا به‌درستی تخلیه نمی‌شود: اگر کیسه صفرا کاملاً و یا گاهی به‌اندازه کافی تخلیه نشود، صفرا ممکن است بسیار متمرکز شود و موجب تشکیل سنگ‌های صفراوی شوند.

%D8%B3%D9%86%DA%AF-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%B5%D9%81%D8%B1%D8%A7-1024x768.jpg


عوامل خطر
فاکتورهایی که ممکن است خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را افزایش دهند عبارت‌اند از:
• جنسیت (خانم‌ها بیشتر در معرض خطر هستند)
• سن 40 سال یا بیشتر
• ابتلای به اضافه‌وزن یا چاقی
• عدم تحرک و نداشتن فعالیت‌های بدنی
• باردارشدن
• داشتن **** غذایی با چربی بالا
• داشتن **** غذایی با کلسترول بالا
• داشتن **** کم فیبر
• داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کیسه صفرا
• ابتلا به بیماری دیابت
• از دست دادن خیلی سریع وزن
• مصرف داروهایی که حاوی استروژن هستند، مانند داروهای ضدبارداری خوراکی یا داروهای هورمون درمانی
• ابتلای به بیماری کبدی.

عوارض ناشی از تشکیل سنگ کیسه صفرا
عوارض تشکیل سنگ‌های صفراوی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
التهاب کیسه صفرا: سنگ صفراوی که در گردن کیسه صفرا قرار می‌گیرند می‌تواند باعث التهاب کیسه صفرا (کولسیستی) شود که همین امر می‌تواند درد و تب شدیدی را در فرد مبتلا ایجاد کند.

انسداد مجاری صفراوی: سنگ‌های صفراوی می‌توانند مجراهای (کانال‌ها) را که از طریق آن شیره گوارشی از کیسه صفرا یا کبد به روده کوچک وارد می‌شود را مسدود کنند. عفونت زخم و مجرای صفراوی می‌تواند در اثر این وضعیت ایجاد شود.

انسداد مجرای پانکراس: مجرای پانکراس لوله‌ای است که از لوزالمعده به مجرای صفراوی ادامه می‌یابد. شیرابه‌های گوارشی پانکراس که به هضم کمک می‌کنند، از طریق کانال پانکراس جریان می‌یابد. سنگ صفراوی می‌تواند یک انسداد در کانال پانکراس ایجاد کند که همین امر می‌تواند منجر به التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) شود. التهاب پانکراس (پانکراتیت ) باعث درد شدید شکمی شده و معمولاً نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

سرطان کیسه صفرا: در افراد مبتلابه سنگ‌های صفراوی خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا افزایش می‌یابد؛ اما سرطان کیسه صفرا بسیار نادر است، بنابراین حتی اگر خطر ابتلا به سرطان بالا باشد، احتمال ابتلا به سرطان کیسه صفرا هنوز بسیار کم است.

پیشگیری از ابتلای به سنگ کیسه صفرا
شما می‌توانید خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را کاهش دهید اگر موارد زیرا را انجام دهید:
هیچ وعده غذایی را حذف نکنید: سعی کنید هرروز صبحانه بخورید. حذف وعده‌های غذایی و یا ناشتا بودن می‌تواند خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را افزایش دهد.
وزن کم کنید: اگر شما نیاز به از دست دادن وزن دارید، آهسته این روند را طی کنید. کاهش وزن سریع می‌تواند خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را افزایش دهد. هدف شما باید از دست دادن 1 یا 2 پوند (حدود 0.5 تا 1 کیلوگرم) در هفته باشد.
حفظ وزن سالم: چاقی و داشتن اضافه‌وزن باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شود. برای دستیابی به وزن سالم با کاهش تعداد کالری مصرفی و افزایش فعالیت بدنی شما می‌توانیم به این هدف دست‌یابید. هنگامی‌که به یک وزن سالم طبیعی برسید، با حفظ **** غذایی سالم و ادامه فعالیت، آن وزن طبیعی را حفظ کنید.

تشخیص
آزمون‌ها و روش‌های مورداستفاده برای تشخیص سنگ‌های صفراوی عبارت‌اند از:
تستی برای ایجاد تصاویری از کیسه صفرا شما: پزشک شما ممکن است یک سونوگرافی شکم و یک توموگرافی کامپیوتری (CT) برای ایجاد تصاویری از کیسه صفرا شما را توصیه کند. این تصاویر را می‌توان برای تشخیص نشانه‌های سنگ‌های صفرا موردبررسی قرارداد.

آزمایش‌های برای بررسی مجاری صفراوی ازنظر ابتلای به سنگ‌های صفراوی: این آزمایشی روشی است که در آن از رنگ مخصوص برای برجسته کردن مجاری صفراوی در تصاویر استفاده می‌کند که این امر ممکن است به پزشک شما کمک کند که آیا سنگ صفرا باعث انسداد مجرای صفراوی می‌شود یا خیر. این آزمون‌ها ممکن است شامل اسکن هپاتوبیلیری اسید امینی دیاستیک اسید (HIDA)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا cholangiopankreatography رتروگراد آندوسکوپیک (ERCP) باشد. سنگ کیسه سفرای کشف‌شده با استفاده از ERCP می‌تواند در طی مراحلی حذف شود.

%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%B5%D9%81%D8%B1%D8%A7-1024x770.png


آزمایش خون که به دنبال عوارض است: آزمایش خون ممکن است عفونت، زردی، پانکراتیت یا سایر عوارض ناشی از ابتلای به این سنگ‌ها را نشان دهد.

درمان سنگ کیسه صفرا
اکثر افراد مبتلابه سنگ کیسه صفرا که علائم در آن‌ها ایجاد نمی‌شود، هرگز به درمان نیاز ندارند. درمان مبتلایان به سنگ‌های صفراوی را بر اساس نشانه‌های شما و نتایج آزمایش‌های تشخیصی پزشک شما تعیین خواهد کرد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که نسبت به علائم عوارض سنگ کیسه صفرا مانند درد شدید در قسمت فوقانی شکم هوشیار باشید. اگر علائم و نشانه‌های سنگ کیسه صفرا در آینده رخ دهد، شما می‌توانید درمان را شروع کنید.
گزینه‌های درمان برای سنگ‌های صفراوی عبارت‌اند از:
جراحی برای برداشتن کیسه صفرا (کولسیستکتومی): پزشک شما ممکن است عمل جراحی را انجام دهد تا کیسه صفرا را بردارد، ازآنجاکه سنگ‌های کیسه صفرا اغلب به‌طور مداوم تجدید می‌شوند. هنگامی‌که کیسه صفرا برداشته می‌شود، صفرا مستقیماً از کبد شما به روده کوچک شما منتقل می‌شود و در کیسه صفرا شما ذخیره نمی‌شود پس از ایجاد دوباره سنگ‌های صفراوی پیشگیری به عمل خواهد آمد. شما به کیسه صفرا چندان نیازی ندارید و برداشتن کیسه صفرا بر توانایی شما برای هضم مواد غذایی تأثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند باعث اسهال شود که معمولاً این عارضه موقت است.

%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%B5%D9%81%D8%B1%D8%A7-1024x819.jpg


داروها برای دفع سنگ‌های صفراوی: داروهایی که از طریق خوراکی مصرف می‌شود، ممکن است سنگ‌های صفراوی را دفع کنند؛ اما ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا سنگ‌های صفراوی شما را از بین بروند و اگر درمان متوقف شود، ممکن است سنگ‌های صفراوی دوباره ایجاد شوند. گاهی اوقات داروها کار نمی‌کنند و همچنین داروهای سنگ صفرا به‌طورمعمول استفاده نمی‌شود و معمولاً برای افرادی که نمی‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند، از این داروها استفاده می‌شود.

آماده شدن برای ویزیت توسط پزشک
اگر علائم یا نشانه‌هایی شما را نگران می‌کنند، با دیدن پزشک خانواده یا پزشک عمومی خود شروع کنید. اگر پزشک شما متقاعد شود که ممکن است سنگ کیسه صفرا داشته باشید، ممکن است به پزشک متخصص در سیستم گوارش (متخصص گوارش) یا جراح ارجاع داده شوید. ازآنجاکه قرار ملاقات می‌تواند مختصر باشد ایده خوبی است که آماده‌باشید. در اینجا برخی از اطلاعات به شما کمک می‌کند که آماده شوید و آنچه از پزشک خود انتظار دارید به آن دست‌یابید.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

• از هرگونه محدودیت قبل از قرار ملاقات مطلع شوید. در زمان قرار ملاقات، مطمئن شوید که اگر پیش ازآن هر کاری که نیاز دارید، مانند اینکه **** غذایی خود را محدود کنید را بپرسید.
• هرگونه علائمی را که تجربه کرده‌اید را ضمیمه کنید، حتی اگر آن‌ها به دلایلی که قرار ملاقات را تعیین کرده‌اید، مربوط نیستند.
• یادداشتی از اطلاعات شخصی کلیدی، ازجمله مواردی مانند تغییرات اخیر در زندگی یا خود تنش‌های عمده زندگی خود را، یادداشت کنید.
• لیست تمام داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی را که در حال حاضر مصرف می‌کنید و یا اخیراً مصرف کرده‌اید را یادداشت کنید.
• یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را همراه داشته باشید. گاهی اوقات دشوار است تمام اطلاعات ارائه‌شده در طی یک قرار ملاقات را درک کرده و به خاطر بسپارید. کسی که همراه شما باشد •ممکن است چیزی را که ازدست‌داده یا فراموش کرده‌اید را به خاطر بسپارد.
• یک لیست از سؤالات خود را برای پرسیدن از پزشک خود یادداشت کنید.

وقت شما توسط ویزیت توسط پزشک محدود است، بنابراین آماده‌سازی یک لیست از سؤالات به شما کمک خواهد کرد تا بیشتر از فرصت خودتان استفاده کنید. در مورد قرار ملاقات درزمینهٔ سنگ کیسه صفرا، بعضی از سؤالات اساسی برای پرسیدن از پزشک شما عبارت‌اند از:

• علائم احتمالی درد شکم من چیست؟
• آیا احتمال دارد علائم من به علت چیزی غیر از سنگ کیسه صفرا باشد؟
• به چه نوع آزمایش‌هایی نیاز دارم؟
• آیا احتمال وجود سنگ کیسه صفرا در من بدون نیاز به درمان وجود دارد؟
• آیا من نیاز به عمل جراحی برای حذف کیسه صفرا دارم؟
• خطرات جراحی چیست؟
• چقدر طول می‌کشد تا جراحی کیسه صفرا بهبود یابد؟
• آیا گزینه‌های دیگری برای درمان سنگ کیسه صفرا وجود دارد؟
• باید یک متخصص را ببینم؟ هزینه آن به چه میزان است و بیمه من آن را پوشش می‌دهد؟
• من مشکلات بهداشت دیگری را نیز دارم چگونه می‌توانم به بهترین نحو آن‌ها را مدیریت کنم؟
• آیا بروشورها یا راهنماهای دیگری وجود دارد که بتوانم از آن‌ها استفاده کنم؟ چه وب‌سایت‌هایی را برای مطالعه در مورد این عارضه توصیه می‌کنید؟

چه مواردی را باید از پزشک خود انتظار داشته باشید
پزشک شما ممکن است این موارد را از شما بپرسد:
• چه زمانی برای اولین بار علائم را تجربه کردید؟
• آیا علائم شما در ارتباط با خوردن غذا است؟
• آیا علائم شما همیشه همراه با تب است؟
• علائم شما مداوم است یا گاه‌به‌گاه؟
• علائم شما چقدر شدید است؟
• چه مدت‌زمانی است که این علائم شما در شما وجود دارد؟
• چه چیزی، به نظر می‌رسد که علائم شمارا بهبود می‌بخشد؟
• چه چیزی، به نظر می‌رسد که علائم شمارا بدتر می‌کند؟
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
درمان سردرد و رفع تنشهای بدن با 18 روش طبیعی و خانگی

%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%D8%AF-950x634.jpg

سردردها اغلب اوقات تنها یک وضعیت ناراحت کننده گذرا برای اغلب افراد جامعه ایجاد می‌کنند که پس از مدتی رفع شده و فرد می‌تواند دوباره به وضع سابق خود برگردد. اما گاهی اوقات سردرد به نحو آزار دهنده‌ای شخص را گرفتار کرده و وی را از زندگی روزمره باز می‌دارد.در این مواقع شخص به دنبال درمان سردرد پی هر چیز از قرص و دارو تا درمانهای خانگی بدون دارو مثل کمپرس سرد و انواع دم نوش می‌رود. در این جور مواقع سردرد یک چالش است و درمان آن یک راه حل برای پایان دادن به این وضعیت آزار دهنده.

هنگامی که داروی ضد درد می‌گیرید در واقع تنها کاری که انجام می‌دهید، خفه کردن درد است و از علت واقعی سردرد چشم‌ پوشی می‌کنید. درمان‌های طبیعی برای سردرد ممکن است کمی بیش از خارج کردن قرص از جلد آلومینیومی‌اش وقت بگیرد اما از آنها غفلت نکنید. آنها مثل داروهای مسکن بدون نسخه سریع اثر نمی‌کنند اما عوارض آنها به اندازه داروها نیست و باعث وابستگی دارویی نمی‌شوند.

درمان سردرد با فلفل کاین
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%D8%AF1.jpg

استفاده از چیزهای تند برای درمان سردرد به نظر می‌آید مفید واقع نشود اما کاین پادشاه درمان طبیعی دردها والتهاب است. راز موفقیت آن در ماده‌ای به نام کپسایسین نهفته است که ماده‌ای به نام P را مهار می‌کند که یکی از عناصر اصلی در ادراک درد است. به طور خلاصه ماده P بخشی از فرایندی است که باعث می‌شود که ما احساس درد کنیم و کپسایسین اثر آن را کاهش می‌دهد از این رو کپسایسین به عنوان یک ماده قوی ضد درد شناخته می‌شود که ما قبلا در آموزش پماد کپسایسین به اثرات ارزشمند آن اشاره کردیم. مطالعات متعدد که در 1998 در مجله بالینی درد منتشر شد از استفاده موضعی آن برای راه‌های هوایی حمایت کرد: به لطف وجود کپسایسین افراد پس از استفاده، درد کمتری را تجربه خواهند کرد.

مواد لازم

1/4 قاشق چایخوری پودر کاین

120 سی سی آب گرم

گلوله پنبه‌ای

دستورالعمل

1/2 قاشق چایخوری پودر فلفل را در آب گرم بریزید. یک تکه پنبه را در محلول پنبه فرو کنید و تاب بدهید تا مطمئن شوید که پودر خوب روی آن را پوشش داده است چون گاهی اوقات دوباره به محلول بر می‌گردد.

گلوله پنبه‌ای را به آرامی داخل هر سوراخ بینی قرار دهید تا زمانی که احساس سوزش نکنید. ممکن است در ابتدا کمی ناخوشایند باشد اما احساس سوزش نشانه این است که دارد عمل می‌کند. امیدوارم سردرد شما بعد از آن کاهش پیدا کند و یا حداقل بهتر شود.

استفاد از مغزهای خوراکی برای درمان سردرد
%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85.jpg

به هنگام بروز سردرد، به جای استفاده از قرص، مقداری بادام بردارید. برای سردردهای تنشی روزمره بادام می‌تواند یک درمان طبیعی سردرد و یک جایگزین سالمتر برای داروهای بدون نسخه باشد. این آجیل به عنوان یک تسکین دهنده درد عمل می‌کند؛ زیرا دارای ماده‌ای به نام سالیسی است که یک عامل مشهور در مسکن‌ها است. هنگامی که احساس سردرد داشتید، می‌توانید یک یا دو عدد از این آجیل را مصرف کنید. درمان سردرد با این خوراکی خوشمزه به نظر جالبتر است، اینطور نیست؟

نکته: افرادی که مشکل میگرن دارند باید متوجه باشند که بادام می‌تواند یک ماده غذایی محرک باشد.

درمان سردرد با بابونه گاوی
در اکثر سردردها به ویژه میگرن می‌توان از اثرات تسکین دهنده گیاه بابونه گاوی استفاده کرد. وقتی یک حمله میگرن شروع می‌شود رگهای خونی تغییر می‌کند و نظریه‌های پزشکی می‌گویند که رگهای سر منبسط شده و به اعصاب فشار می‌آورند. بابونه گاوی ثابت شده که تنش رگهای خونی را آرام می‌کند که باعث کاهش فشار دردناک می‌شود. این گیاه همچنین به خاطر وجود ماده‌ای به نام پارتنولید که نتایجی مشابه آسپرین اما بدون عوارض جانبی ایجاد می‌کند، التهاب و درد کلی را کاهش می‌دهد.

مواد لازم برای اینکار

30 گرم گلهای تازه یا خشک بابونه گاوی

مقداری آب جوش

50 گرم گلهای تازه یا خشک بابونه گاوی را در مقداری آب جوش بریزید. 10 دقیقه بگذارید بماند دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. دو بار در روز و هر بار نیم فنجان از آن را بنوشید.

استفاده از کمپرس سرد سرکه سیب
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A8.jpg

سرکه سیب تاریخچه‌ای طولانی در قلمرو درمانهای طبیعی دارد. از این ماده برای درمان همه چیز از بیماری اسکوروی تا تب یونجه و هر بیماری دیگری که بدن را در بر می‌گیرد، استفاده می‌شد. برخی از مطالعات امروزی اثر بخشی آن در درمان بیماری‌های خاص را اثبات کرده است، اما بسیاری از خواص آن هنوز پنهان مانده است. اگر دچار سردرد شدید، سعی کنید در طول روز مقداری سرکه سیب را بخور دهید.

آنچه برای استفاده از سرکه سیب نیاز دارید

1/4 پیمانه سرکه سیب

3 پیمانه آب جوش

1 پیمانه آب سرد

دستورالعمل

1/4 پیمانه سرکه سیب را در یک کاسه بزرگ بریزید و سپس تا نصف کاسه را با آب جوش پر کنید. یک حوله روی سر خود قرار دهید سپس سر خود را روی کاسه بگذارید و اجازه دهید بخور وارد راه‌های تنفسی شما شود. حواستان باشد که صورت را خیلی نزدیک به بخار نبرید که توسط بخار سوزانده نشود. این کار را به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید یا تا وقتی که آب شروع به خنک شدن کرد، در تمام مدت به طور عمیق نفس بکشید. هنگامی که انجام شد، از حوله استفاده کنید تا صورت خود را خشک کنید و یک لیوان آب سرد بنوشید.

درمان سردرد با آرام کردن بدن
زندگی امروز ما بسیار سریع و پر مشغله است و با استرس بیشتری همراه است. بیش از اندازه کار کشیدن از مغز و ذهن باعث می‌شود که آنها نسبت به ین موضوع بوسیله تنش و گرفتگی عضلانی عکس العمل نشان دهند که معمولا در قسمت کمر، گردن و شانه‌ها بروز می‌کند. به خاطر چیزی که احساس درد در ناحیه‌ دیگری از جایی که محرک واقعی دردناک بروز کرده، ما در نهایت با سردرد تنشی مواجه می‌شویم. برای کمک به رفع سردرد و دردها و تنشهای عضلانی از ترفندهای زیر استفاده کنید.

یوگا: یوگا ذهن شما را متمرکز می‌کند، عضلات را آرام می‌کند و به چندین روش به رفع تنش کمک می‌کند و اگر شما دچار سردرد تنشی شده باشید، سردرد تنشی را رفع می‌کند. تنها انجام چند حرکت به هنگام شروع سردرد می‌تواند به شما کمک کند اما بهترین چیز این است که هر روز چند دقیقه را به تمرین منظم اختصاص دهید و از بروز سردرد پیش از رخ دادن آن، جلوگیری کنید.

تمرین تنفس: ممکن است که تنفس شما درست باشد اما اگر سر شما دچار درد شده باشد احتمالا اکسیژن مصرفی شما را نمی‌گیرد. به طور کلی، تنفسی که ما انجام می‌دهیم به حد کافی عمیق نیست و وقتی درد و استرس را تجربه می‌کنیم، قطعا تنفس ما کوتاه است. بصورت آگاهانه نفس عمیق بکشید که در دیافراگم شما شروع می‌شود و ریه‌های خود را پر کنید. این کار مقدار زیادی اکسیژن تازه زیادی را از طریق اکسیژن به شما می‌رساند و همچنین ذهن و بدن شما را آرام می‌کند.

رها کردن شانه‌ها: این یک مورد را 5 بار در روز به خودتان یادآوری کنید تا انجام دهید. خودتان را از اینکه شانه‌هایتان را به دوش می‌کشید، آگاه کنید. هننگامی که به آن فکر می‌کنید به خودتان بگویید که آنها را رها کنید. شما احتمالا شگفت زده خواهید شد که اغلب اوقات بیش از اندازه آنها را بالا نگه می‌دارید (احتمالا به خاطر این نصیحت همیشگی؛ شانه‌‌هایت را بالا بگیر!) و این منجر به درد و البته سردرد می‌شود. اگر به هنگام سر پا ایستادن دچار سردرد و سرگیجه می‌شوید احتمالا دچار ضعف عضلات شانه هستید. حالا می‌فهمید که چرا مربی ایروبیک شما در انتهای ورزش، چندین حرکت شانه را انجام می‌دهد و این باعث ریلکس شدن شما می‌شود.

برای درمان سردرد باید تحرک داشته باشید
سردرد برای فعال بودن شما به انگیزه نمی‌دهد اما در صورت امکان می‌توان با بیرون رفتن و استفاده از هوای تازه به رفع آن کمک کنید چون باعث رفع گرفتگی می‌شود که موجب بروز سردرد است. همچنین به شما چیزی را می‌دهد تا تمرکز ذهن خود را افزایش دهید. ورزش خوب، اندورفین‌ها را آزاد می‌کند که می‌تواند حس ناخوشایند ناشی از سردرد را خنثی کند. برای استفاده بیشتر از فعالیت، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

منظم باشید: ورزش کردن برای پیشگیری از سردرد باید بر پایه ورزش منظم باشد. ورزش منظم به بدن شما نظم می‌دهد. نظم به عملکرد ما کمک می‌کند، حداقل به لحاظ جسمی، بهتر از وقتی هستیم که اصلا ورزش انجام ندهیم.

گرم شدن و سرد شدن: زمانی را برای سرد و گرم شدن خود به شیوه درست صرف کنید. انجام فعالیتهای شدید و سپس توقف فعالیت به طور ناگهانی موجب سردرد می‌شود و پس از لحظاتی سردرد متوقف می‌شود.

لذت بردن از فضای بیرون: در صورت امکان در فضای بیرون از خانه ورزش کنید. هوای تازه مست کننده و تغییر در مناظر کاری می‌کند که بدن و ذهن احساس خوبی پیدا کند.

نوشیدن روغن ماهی
%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%D8%AF4.jpg

چند تحقیق کوچک نشان می‌دهد که مصرف روغن ماهی می‌تواند به کاهش میگرن و سردرد کمک کند که این بخاطر وجود اسیدهای چرب امگا3 است که در عین حال برای سلامت قلب نیز خوب هستند. موسسه قلب آمریکا بیان کرد که مواد موجود در روغن ماهی ممکن است به کاهش التهاب، کاهش لخته شدن خون، پایین آوردن فشار خون و ریتم قلب پایدار کمک کند. این اقدامات به نوبه خود سردرد را کاهش می‌دهد زیرا ممکن است التهاب سلولهای خونی را که به عصبها فشار و تنش وارد می‌کنند، کاهش دهد.

آنچه شما نیاز دارید

1 قاشق غذاخوری روغن ماهی یا مکمل روغن ماهی

1 لیوان آب پرتقال

دستورالعمل

اگر شما در حال مصرف روغن ماهی هستید، به دوز روی بطری توجه کنید. اگر در حال استفاده از روغن واقعی هستید، یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و بنوشید. آنطور که به نظر می‌‌رسد، بد مزه نیست.

کمپرس سرد یا گرم
سردردها چیزهای خارق العاده کوچکی هستند اینکه هر شخص با چه چیزی سردرد را رفع می‌کند با دیگری فرق دارد. شواهدی وجود دارد که هم کمپرس سرد و هم گرم برای درمان سردرد خوب هستند و همه اینها با عضلات و رگهای خونی مرتبط هستند. بعضی از سردردها، حداقل به طور جزئی، بخاطر انبساط رگهای خونی فشار آورنده روی اعصاب ایجاد می‌شوند. برای این موارد، استفاده از چیزی سرد در ناحیه دردناک می‌تواند عروق را منقبض کند و فشارهای ناشی از درد را تسکین دهد. سردردهای دیگر ناشی از تنش و اضطراب است و سرما باعث می‌شود که عضلات سفت شود و موجب ضربه روی اعصاب شده و رگهای خونی را بزرگ می‌کند. شما باید هر دو را بکار ببرید تا ببینید که آیا فردی هستید که کمپرس سرد برای موی موثر است یا گرم، در عین حال بعضی از افراد متوجه می‌شوند که تناوب استفاده میان این دو به بهترین وجه عمل می‌کند.

وسایلی که نیاز دارید

کمپرس سرد، یک یخ پک خانگی یا کمپرس سرد تجاری

کمپرس گرم، یک حوله خیسانده در آب گرم

دستورالعمل

یک مکان ساکت را پیدا کنید تا بتوانید آنجا دراز بکشید، ترجیحا کم نور باشد یا لامپها را خاموش کنید. کمپرس سرد را بر روی پیشانی خود قرار دهید و استراحت کنید. قبلا به شما در مورد طریقه استفاده از کمپرس سرد و گرم توضیح دادم. در بعضی مواقع بسته به جایی که درد متمرکز است سعی کنیددر پشت سر یا بالای آن کمپرس سرد را قرار دهید. سعی کنید یک کمپرس سرد را در یک جا و کمپرس گرم را در جای دیگر سرتان قرار دهید یا در صورتی که سردرد تنشی دارید، کمپرس گرم را روی شانه‌ها قرار دهید. این کار را تا زمانی که احساس می‌کنید لازم است، انجام دهید. سعی کنید در طول اینکار و بعد از آن آب یا آب پرتقال را از طریق نی بنوشید و به هنگامی که به وضعیت عادی خود بر می‌گردید سعی کنید در یک خیابان شلوغ یا در نور خیره کننده قرار نگیرید.

از مصرف MSG (گلوتامات مونوسدیم ) خودداری کنید
گلوتامات مونو سدیم (MSG) برای افزایش طعم به غذا اضافه می‌شود. این ماده از اسید آمینه‌ای به نام گلوتامیک اسید به دست می‌آید که به طور طبیعی در غذاهای مختلف وجود دارد. بسیاری از افرادی که مشکل سردرد دارند متوجه می‌شوند که غذاهای حاوی MSG تحریک کننده میگرن یا انواع دیگر سردرد هستند که احتمالا به دلیل این است که اعصاب ما را تحریک می‌کند. موقع خرید مواد غذایی برچسبها را چک کنید و مطمئن شوید که حاوی این ماده نباشند. طبق قوانین FDA، شرکتها باید این ماده غذایی را در برچسبها بگنجانند، البته این ماده ممکن است به عنوان یکی از اجزای یک ماده تشکیل دهنده پنهان شده باشد. موقع خرید مواد غذایی به این کلمات دقت کنیدتا بتوانید از MSG پنهان اجتناب کنید. و از غذاهای چینی، گوشتهای فراوری شده، سبزیجات کنسروی، مخلوط سوپ، دیپ و انواع غذاهای بر پایه سویا شدیدا اجتناب کنید. این کلمات عبارتند از:

ژلاتین

عصاره مخمر

هر نوع ماده‌ای که هیدرولیز شده باشد

پروتئین ترش شده

وضعیت خود را بهتر کنید
بهبود دادن وضعیت در مورد سردردهای تنشی می‌تواند یک دنیا تفاوت ایجاد کند بسیاری از ما روزمان را با کار کردن در دفتر کار یا نشستن پشت کامپیوتر بدون هیچ گونه تحرکی می‌گذرانیم و بسیاری از ما مجبور هستیم در وضعیتی بد قرار بگیریم. ما خم می‌شویم، دولا دولا راه می‌رویم و به جلو راه می‌رویم که به عضلات‌مان فشار زیادی وارد می‌کنیم و سردرد‌های دردناک را ایجاد می‌کنیم. اگر به مدت طولانی می‌نشینید، سعی کنید از یک صندلی ارگونومیک استفاده کنید و تلاش کنید تا صاف بنشینید اما در حالت ریلکس، با شانه‌هایی به سمت عقب، قفسه سینه‌تان را باز کنید و گردن خود را بیش از حد به جلو نیاورید. کار کردن بر روی تقویت عضلات هسته‌ای به ما کمک می‌کند تا حدود زیادی به وضعیت ما کمک می‌کند، از آنجایی که تعادل و تقویت برای حمایت از خودمان احتمالا مرکز بدن ما می‌آید.

از تصویر سازی استفاده کنید
تصویر سازی ذهنی مشخص شده که سردرد‌ها را اعم از خفیف تا شدید را با کمک به آرامش افراد و گره‌هایی که ممکن است درد را ایجاد کند، کاهش می‌دهد. مربیانی هستند که این کار را انجام می‌دهد اما شما هم می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. تمرینهای تصویرسازی یک فرار ذهنی ایجاد می‌کند که ملایم، آرام بخش و مکان شاد بدون درد شما است اگر بخواهید. برای کار کردن روی صحنه خود، موارد زیر را امتحان کنید.

یک مکان ساکت را انتحاب کنید تا چشمانتان را ببیندید و از ذهنتان برای پر کردن سرتان با چیز دیگری به غیر از درد پر کنید. تپه‌های بزرگ یا امواج دریا روی ساحل را تصور کنید یا حتی ساختن یک منظره آرام بخش از رنگهای ملایم می‌تواند به شما کمک کند. سعی کنید یک موسیقی ملایم هم به این تمرین اضافه کنید؛ صدهای طبیعت یا آهنگهای ملایم که شما را آرام می‌کند خوب هستند. نفس بکشید و بایستید. همچنان آرام باشید. کمی بیشتر ارام باشید. کار سختی انجام ندهید چون سردرد شما بعد از 30 ثانیه تصویر بدون وقفه یک درخت از بین نمی‌رود، این کار نیاز به تمرین و کمی پایداری (و صبر) دارد اما ارزش انجام دادن دارد.

زنجبیل را فراموش نکنید
%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A8%DB%8C%D9%84.jpg

سنتز پروستا گلندین فرآیندی است که در انسان و برخی از حیوانات رخ می‌دهد که ترکیبات چربی را در سلول‌هایشان ایجاد می‌کند. این مواد چربی مانند همچون یک پیام رسان شیمیایی هستند که واسطه فرآیندهای بیولوژیکی مانند همچون التهاب و هشدار دادن به نورونها برای درد است. آنزیمهای خاصی سنتز پروستاگلندین‌ها را تحریک می‌کنند در حالی که بعضی از داورها همچون آسپرین سنتز را مهار می‌کنند. ریشه زنجبیل هم یک جایگزین طبیعی برای جلوگیری از سنتز است. مهم تر اینکه اگر شما دچار میگرن شدید، می‌تواند به تهوع شما کمک کند. خیلی راحت یک فنجان چای زنجبیل بخورید و آرام باشید در عین حال منتظر بمانید تا سردرد شما تسکین پیدا کند.

آنچه نیاز دارید

3 اسلایس بزرگ از ریشه زنجبیل

2 پیمانه آب

زنجبیل خام را برداشته و سه اسلایس بزرگ از آن را برش بزنید. به آرامی تکه‌های زنجبیل را با 2 پیمانه آب دم بدهید، حدود 30 دقیقه. از یک صافی استفاده کنید و تکه‌‌های زنجبیل را از آن جدا کنید و مایع را در یک ماگ بریزید یا اگر دوست دارید بگذارید در چای بمانند. آن را به آرامی سر بکشید و همزمان بخار آن را تنفس کنید. آرام باشید.

روغن نعناع فلفلی برای درمان سردرد مفید است
به هنگامی که از سردرد رنج می‌برید روغن نعناع فلفلی اثر تسکین دهنده شگفت انگیزی دارد، تسهیل کننده راحتی و پاک کننده ذهن است. می‌توان آن را در جاهای مختلف استفاده کرد و افرادی که از آن استفاده می‌کنند متوجه می‌شوند که سریعتر درد را از بین می‌برد. اگر پوست حساسی دارید و متوجه شدید که پوست شما را تحریک می‌کند، سعی کنید آن را با کمی روغن زیتون یا آب ترکیب کنید.

آنچه که شما نیاز دارید

مقداری اسانس روغنی نعناع فلفلی

روغن نعناع را روی گیجگاهی، پشت و چپ پیشانی ماساژ دهید. پس از آن احساس خنکی خواهید کرد. نفس عمیق بکشید و در صورت امکان یک مکان آرام را پیدا کنید تا آرام شوید و آب سرد بخورید.

درمان سردرد میگرنی با گیاه سایبان
%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86.jpg

گیاه سایبان یا Butterbur اشاره به گیاهان خانواده گل آفتابگردان دارد. گیاه سایبان که از گذشته توسط بومیان آمریکایی به عنوان درمان سردرد و التهاب استفاده می‌شد به تازگی در دنیای طب غربی اعتبار خاصی پیدا کرده است و آکادمی علوم اعصاب و انجمن سردرد آمریکا هر دو استفاده از گیاه باتربور را برای جلوگیری از میگرن را بر اساس دو آزمایش بالینی بسیار قوی، تایید می‌کنند. موثر بودن آن به این دلیل است که بعضی از گونه‌های Butterbur حاوی مواد شیمیایی هستند که به دو روش عمل می‌کنند یکی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد شیمیایی خاص کاهش می‌یابد و دیگر اینکه به عنوان یک بتا بلوکر عمل می‌کند که منجر به جریان خون طبیعی در مغز می‌شود. این به نوبه خود می‌تواند به کنترل فشار خون یا عمل مویرگی اسپاسمی که می‌تواند موجب میگرن شود، کمک می‌کند. بالاترین غلظت مواد شیمیایی مفید در ریشه این گیاه وجود دارد.

نکته مهم: استفاده بالغین از آن به صورت 50 تا 100 میلی‌گرم به صورت دو بار در روز به کاهش شدت میگرن یا جلوگیری از آنها کمک می‌کند اما در هر صورت قبل از استفاده از باتربور به عنوان درمان میگرن با مسئول درمانی خود همه چیز را بررسی کنید.

مصرف کمتر شکلات
خود شکلات و کافئین موجود درد آن یک تحریک کننده معمول سردرد در بسیاری از افراد به خصوص سردرد میگرنی است.

حقایقی جالب در مورد ویتامین B3
ویتامین B3 که به عنوان نیاسین نیز شناخته می‌شود یک ویتامین B محلول در آب است که ممکن است سردردهای عروقی را به خاطر خاصیت فوران، ایجاد کند. نیاسین باعث گشاد شدن رگ‌های خونی بدن می‌شود، دقیقا به سمت مویرگ‌های کوچک که این جریان خون را افزایش می‌دهد. در حالی که این خاصیت در بعضی موارد می‌تواند مفید باشد، ممکن است موجب تحریک سردرد بوسیله افزایش فشار خون و فشار عصبی ناشی از آن شود. بهتر است با یک کارشناس درمانی در مورد ویتامین B3 صحبت کنید تا بدانید که چگونه باید به درستی اینکار را انجام دهید و یا می‌تواند مفید باشد.

استفاده از مداد برای درمان سردرد
نگه داشتن یک مداد میان دندانهایتان (نگه داشتن نه گاز گرفتن یا خم کردن فک) می‌تواند به سردرد تنشی کمک کند. عمل فیزیکی واقعی نگه داشتن مداد بین دندانهایتان، عضلات لبخند را فعال می‌کند، فک شما را آرام می‌کند. ما اغلب اوقات دندانهایمان را به هنگام استرس به هم فشار می‌دهیم و این به نوبه خود عضله فک را که به گیجگاهی متصل است، فشار وارد می‌کند و موجب یک سردرد تنشی می‌شود. مجددا مطمئن شوید که فک شما در حالتی آرام است و مداد را کمی بین دندانهایتان نگه دارید.

برای درمان سردرد آب زیاد بنوشید
به طور میانگین ما آب کافی در طول روز نمی‌نوشیم، و این امر به تنهایی موجب سردرد ناشی از کم آبی می‌شود. قهوه، نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند بدن شما را کم آب کند و باید از آنها اجتناب کنید. همینکه سر شما درد گرفت، یک لیوان بزرگ آب بنوشید و سپس در طول روز این کار را انجام دهید. به تدریج درد شروع به کم شدن خواهد کرد و شما کمتر احساس درد کرده و بدن شما به خوبی آبرسانی می‌شود. نوشیدن آب به تنهایی به نظر می‌رسد که خیلی ساده باشد اما به عنوان یک درمان سردرد واقعا موثر است و اغلب اوقات به تنهایی موثر است. به نظر می‌رسد که اغلب افراد به دنبال پیچیده کردن موضوعات هستند در حالی که چیزهای ساده بیشتر به کار می‌آیند.

شما از سرتان برای چیزهای زیادی استفاده می‌کنید، شاید همه چیز نباشد اما حداقل برای یکی از همه آن کارها مورد استفاده است و یک درد مداوم در آن، می‌تواند واقعا عملکردتان را با دشواری مواجه سازد. در عین حال مسکنهای بدون نسخه ممکن است به طور موقت ناراحتی شما را کم کنند اما از بازگشت کامل یا بدتر شدن آن در آینده جلوگیری نمی‌کنند. با استفاده از درمانهای خانگی سردرد، می‌توانید هم درمان سردرد را به صورت موقت انجام دهید و هم از احتمال بروز آن در آینده پیشگیری کنید.

ترفندهایی برای درمان سردرد وابسته به غذا
غذا به خصوص در این دوره زمانه با وجود انواع مواد شیمیایی و صنعتی که به آن اضافه می‌شود می‌تواند یک تحریک کننده اصلی برای میگرن یا انواع دیگر سردرد برای بسیاری از افراد باشد. برای مشخص کردن اینکه چه چیزی برای آن موثر است، موارد زیر را امتحان کنید.

یک دفترچه خاطرات غذایی داشته باشید: غذاهایی را که می‌خورید و احتمال می‌دهید باعث بروز سردرد می‌شوند یادداشت کنید.

همشه برچسب‌های غذایی را بخوانید: در حالی که سازمان غذا و دارو از شرکت‌ها می‌خواهد تا بسیاری از چیزها را روی برچسبهایشان لیست کنند اما بعضی از مواد همچنان به عنوان یک بخش از مواد تشکیل دهنده، پنهان می‌مانند. کلماتی را جستجو کنید تا متوجه شوید چه مواردی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید.

به بدن خود گوش فرا دهید: شما باید همیشه به بدن‌تان گوش دهید اما گاهی اوقات سخت است مثل وقتی که یک بشقاب کلوچه شکلاتی دوبل جلوی شما قرار گرفته یا شما دلتان می‌خواهد یک فنجان قهوه داغ تازه بنوشید. البته ما بارها گرسنه خواهیم بود اما اگر بدن شما می‌خواهد مخالفت ‌کند (مثل میگرن) به آن احترام بگذارید. این بدن شماست، شما دو نفر با همدیگر زندگی می‌کنید و شما به سادگی نمی‌توانید همه چیزهایی را که می‌خواهید در زندگی داشته باشید (که احتمالا چیز خیلی خوبی است).
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
بیماری تالاسمی و علائم ابتلا، علل تشکیل، تشخیص، پیشگیری و درمان آن

%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%85%DB%8C.jpg

بیماری تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است که مشخصه آن هموگلوبین کمتر و گلبول‌های قرمز کمتر در بدن شما نسبت به حالت طبیعی است. هموگلوبین ماده‌ای است که در گلبول‌های قرمز خون شما وجود دارد که به آن‌ها اجازه داده می‌شود که اکسیژن را در خون شما حمل کنند. سطوح پایین هموگلوبین و کمبود گلبول‌های قرمز در بیماری تالاسمی ممکن است باعث ایجاد کم‌خونی در فرد مبتلا شود و درنتیجه باعث خستگی شود. اگر تالاسمی خفیفی دارید، ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید؛ اما اگر فرم شدیدتری از این اختلال دارید، ممکن است نیاز به تزریق خون به‌طور منظم داشته باشید. شما همچنین می‌توانید اقدامات خود را برای مقابله با خستگی مانند انتخاب یک **** غذایی سالم و ورزش منظم را انجام دهید.




علائم بیماری تالاسمی
علائم و نشانه‌های ابتلای به بیماری تالاسمی عبارت‌اند از:
• خستگی
• ضعف
• پوست رنگارنگ یا زرد
• ناهنجاری‌های استخوانی صورت
• رشد آهسته
• تورم شکم
• ادرار تیره‌رنگ

%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%85%DB%8C-1024x683.jpg


انواع مختلفی از تالاسمی وجود دارد، ازجمله آلفا تالاسمی، تالاسمی اینترمدیا و آنمی و تالاسمی Cooley. علائم و نشانه‌های بیماری تالاسمی در شما بستگی به نوع و شدت بیماری دارد. برخی از نوزادان علائم و نشانه‌های تالاسمی را در هنگام تولد نشان می‌دهند، درحالی‌که دیگران ممکن است این بیماری در آن‌ها در طول دو سال اول زندگی آن‌ها توسعه یابد. برخی از افراد که فقط یک ژن هموگلوبین آن‌ها تحت تأثیر قرارگرفته و کارکرد مناسب ندارد، هیچ علائم از بیماری تالاسمی را تجربه نمی‌کنند.

چه وقت باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؟
در صورت داشتن علائم یا علائمی که شمارا نگران می‌کند، یک قرار ملاقات برای ارزیابی توسط پزشک تعیین کنید.

علل ایجاد بیماری تالاسمی
بیماری تالاسمی در اثر جهش در DNA سلول‌هایی است که هموگلوبین را تشکیل می‌دهند (هموگلوبین ماده در گلبول‌های قرمز شما که اکسیژن را در طول بدن شما حمل می‌کند). جهش‌های مرتبط با تالاسمی از والدین به کودکان منتقل می‌شود. تالاسمی تولید طبیعی هموگلوبین و گلبول‌های قرمز سالم را مختل می‌کند. این امر باعث کم‌خونی می‌شود. با کم‌خونی، خون شما به‌اندازه کافی سلول‌های قرمز خون برای حمل اکسیژن به بافت‌های شمارا در اختیار ندارد درنتیجه در کمبود اکسیژن و پیامدهای متعاقب آن باعث ایجاد خستگی در شما خواهد شد.

انواع تالاسمی
نوع تالاسمی شما بستگی به تعداد جهش‌های ژنی که شما از والدین خود به ارث می‌برید و اینکه کدام بخشی از مولکول هموگلوبین شما تحت تأثیر جهش قرار گیرد، دارد. با افزایش جهش در ژن‌ها، بیماری تالاسمی بالطبع در شما شدیدتر خواهد بود. مولکول‌های هموگلوبین از قطعات آلفا و بتا ساخته می‌شوند که می‌توانند تحت تأثیر جهش قرار گیرند.
آلفا تالاسمی
چهار ژن در ساخت زنجیره هموگلوبین آلفا نقش دارند. شما دو ژن را از هر یک از والدین خود به ارث می‌برید. اگر شما موارد زیر را به ارث برده باشید، پیامدهای متفاوتی در انتظار شما خواهد بود:
1 ژن جهش‌یافته: شما هیچ نشانه‌ای از علائم تالاسمی در خون ندارید؛ اما شما حامل بیماری هستید و می‌توانید آن را به فرزندانتان منتقل کنید.
2 ژن جهش‌یافته: علائم و نشانه‌های بیماری تالاسمی در شما خفیف خواهد بود. این عارضه ممکن است آلفا تالاسمی نامیده شود.
3 ژن‌های جهش‌یافته: علائم و نشانه‌های بیماری در شما متوسط یا شدید خواهد بود.
4 ژن جهش‌یافته: این نوع نادر است. در صورت امکان جنین‌های مبتلابه آنمی شدید خواهند بود و معمولاً افراد مبتلا نوزادان هستند. نوزادان متولدشده با این بیماری اغلب در مدت کوتاهی پس از تولد فوت می‌کنند و یا نیاز به درمان از طریق دریافت خون به‌طور مادام‌العمر دارند. در موارد نادر، یک کودک متولدشده با این وضعیت ممکن است با انتقال و پیوند سلول‌های بنیادی که همچنین پیوند مغز استخوان نامیده می‌شود، درمان شود.

تالاسمی مینور
دو ژن در ساخت زنجیره هموگلوبین بتا نقش دارند. شما یکی از والدین خود را دریافت می‌کنید. اگر شما موارد زیر را به ارث برده باشید، پیامدهای متفاوتی در انتظار شما خواهد بود:
1 ژن جهش‌یافته: علائم و نشانه‌های خفیفی از بیماری خواهید داشت. این وضعیت تالاسمی مینور یا بتا تالاسمی نامیده می‌شود.
2 ژن جهش‌یافته: علائم و نشانه‌های بیماری در شما متوسط یا شدید خواهد بود. این وضعیت تالاسمی ماژور یا آنمی Cooley نامیده می‌شود. نوزادان متولدشده با دو ژن ناقص هموگلوبین بتا معمولاً در هنگام تولد سالم هستند، اما در طی دو سال اول زندگی، علائم و نشانه‌های بیماری تالاسمی در آن‌ها ایجاد می‌شود. شکل ملایم‌تر، به نام تالاسمی اینترمدیا نیز ممکن است در اثر جهش در دو ژن رخ دهد.

عوامل خطر
عوامل مؤثر بر تالاسمی شما عبارت‌اند از:
سابقه خانوادگی تالاسمی: تالاسمی از طریق والدین به کودکان از طریق جهش ژن‌های هموگلوبین منتقل می‌شود. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به تالاسمی دارید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش می‌یابد.
برخی از نژادها: تالاسمی اغلب در میان نژاد آفریقایی-آمریکایی و در میان اقوام ساکن در منطقه مدیترانه و جنوب شرقی آسیا اتفاق می‌افتد.



عوارض بیماری تالاسمی
عوارض احتمالی ناشی از بیماری تالاسمی عبارت‌اند از:

وجود مقادیر بیش‌ازحد عنصر آهن در بدن: مقادیر بیش‌ازحدی از عنصر آهن افراد مبتلابه تالاسمی وجود دارد که این افراد می‌توانند در بدن خود این مقادیر بیش‌ازحد را از بیماری یا از طریق انتقال خون مکرر دریافت کنند. آهن بیش‌ازحد می‌تواند باعث آسیب به قلب، کبد و سیستم غدد درون‌ریز شود. این سیستم شامل غدد تولیدکننده هورمون است که فرایندهای در سراسر بدن شمارا تنظیم می‌کند.
عفونت: در افراد مبتلابه تالاسمی خطر ابتلا به عفونت افزایش می‌یابد. این امر به‌خصوص اگر شما طحال خود را حذف کرده باشید، احتمال بیشتری برای بروز دارد.
در موارد تالاسمی شدید، عوارض زیر ممکن است رخ دهد:
تغییر شکل استخوان: تالاسمی می‌تواند مغز استخوان شمارا گسترش دهد که باعث افزایش استخوان‌های شما می‌شود. این می‌تواند منجر به ساختار غیرطبیعی استخوان، به‌ویژه در صورت و جمجمه شما شود. گسترش مغز استخوان همچنین باعث می‌شود که استخوان‌ها نازک و شکننده باشند که همین امر باعث افزایش احتمال شکستگی استخوان می‌شود.
بزرگی طحال: (splenomegaly) طحال به کنترل عفونت در بدن شما کمک می‌کند و مواد ناخواسته مانند عفونت‌های قدیمی یا آسیب‌دیده را پالایه می‌کند. تالاسمی اغلب با تخریب تعداد زیادی از گلبول‌های قرمز همراه است. این امر باعث می‌شود که طحال شما بزرگ‌تر و سخت‌تر از حد طبیعی باشد. این امر می‌تواند کم‌خونی را بدتر کند و همچنین می‌تواند زندگی گلبول‌های قرمز انتقال‌یافته را کاهش دهد. اگر طحال شما بیش‌ازحد بزرگ شود، پزشک ممکن است عمل جراحی برای برداشتن آن (splenectomy) را پیشنهاد کند.
رشد کند: کم‌خونی می‌تواند رشد کودک را کند و همچنین تالاسمی ممکن است تأخیر در بلوغ ایجاد کند.
مشکلات قلبی: مشکلات قلبی مانند نارسایی احتقانی قلب و ریتم‌های غیرطبیعی قلب (آریتمی) – ممکن است با تالاسمی شدید همراه باشد.

تشخیص بیماری تالاسمی
اکثر کودکان مبتلابه تالاسمی علائم و نشانه‌های متوسط تا شدیدی را در طی دو سال اول زندگی خود نشان می‌دهند. اگر پزشک شما مظنون به این باشد که فرزند شما مبتلای به تالاسمی است، ممکن است با استفاده از آزمایش خون تشخیص انجام شود.

%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%85%DB%8C-1024x678.jpg


اگر کودک شما دارای تالاسمی‌باشد، آزمایش خون ممکن است موارد زیر را نشان دهد:

• سطوح پایین گلبول‌های قرمز

• گلبول‌های قرمز کوچک‌تر از حد انتظار

• سلول‌های قرمزرنگ پریده

• گلبول‌های قرمز که در اندازه و شکل متنوع هستند

• سلول‌های قرمز خون با توزیع نامنظم هموگلوبین که به نظر می‌رسد ظاهری شبیه چشم زیر میکروسکوپ داشته باشد

آزمایش خون همچنین می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد:

مقدار آهن را در خون فرزندتان اندازه‌گیری کنید.

هموگلوبین خود را ارزیابی کنید.

تجزیه‌وتحلیل DNA را برای تشخیص تالاسمی و یا تعیین اینکه آیا فرد حامل ژن‌های هموگلوبین جهش‌یافته است انجام دهید.

آزمایش پیش از بارداری
قبل از تولد نوزاد برای تشخیص اینکه نوزاد به تالاسمی مبتلا است یا نه و تعیین اینکه شدت بیماری به چه اندازه است آزمایش‌هایی را می‌توان انجام داد.

آزمایش‌های مورداستفاده برای تشخیص تالاسمی در جنین عبارت‌اند از:
نمونه‌برداری از پرزهای جفتی: این آزمایش معمولاً در هفته یازدهم بارداری انجام می‌شود و شامل نمونه‌گیری از یک قطعه کوچک جفت برای ارزیابی می‌شود.
آمنیوسنتز: این آزمایش معمولاً در هفته شانزدهم بارداری انجام می‌شود و شامل نمونه‌ای از مایع محسوب می‌شود که جنین را احاطه کرده است.

فنّاوری یاری‌دهنده در باروری
یک‌شکل از فنّاوری وجود دارد که در امر باروری با تشخیص ژنتیکی قبل از تکثیر همراه با لقاح آزمایشگاهی، ممکن است به پدر و مادرانی که تالاسمی دارند یا کسانی که حامل یک ژن هموگلوبین معیوب هستند، در به دنیا آوردن نوزادی سالم کمک کند. این روش شامل بازیابی تخم‌های بالغ و باروری آن‌ها با اسپرم در یک ظرف در یک آزمایشگاه می‌باشد. جنین‌ها برای ژن‌های معیوب مورد آزمایش قرار می‌گیرند و تنها اسپرم‌هایی که بدون نقص ژنتیکی هستند، در رحم قرار می‌گیرند.

درمان بیماری تالاسمی
درمان تالاسمی بستگی به نوع و شدت بیماری تالاسمی دارد که فرد به آن مبتلا است.

درمان تالاسمی خفیف
نشانه‌ها و علائم مرتبط با تالاسمی مینور معمولاً خفیف و جزئی هستند و نیاز به درمان کمتری دارند. گاهی اوقات شما، به‌خصوص پس از جراحی، پس از داشتن یک کودک یا برای کمک به درمان عوارض تالاسمی ممکن است نیاز به انتقال خون داشته باشید.
افراد مبتلابه بتا تالاسمی شدید نیاز به تزریق خون‌دارند؛ و به این دلیل که این درمان می‌تواند سطوح بیش‌ازحدی از آهن ایجاد کند، همچنین برای مقدار اضافی آهن نیاز به درمان وجود دارد. داروهای خوراکی که deferasirox نامیده می‌شود (Exjade، Jadenu) می‌تواند به حذف آهن اضافی کمک کند.
درمان تالاسمی متوسط تا شدید
درمان تالاسمی متوسط تا شدید ممکن است شامل موارد زیر باشد:
انتقال خون مکرر: فرم‌های شدید تالاسمی اغلب نیاز به دریافت خون مکرر دارند که احتمالاً به‌صورت هرچند هفته یک‌بار است. باگذشت زمان انتقال خون باعث ایجاد آهن اضافی در خون شما می‌شود که می‌تواند به قلب، کبد و سایر اعضای بدن آسیب برساند. برای کمک به بدن شما برای اینکه از آهن اضافی خلاص شوید، ممکن است لازم باشد داروهایی را مصرف کنید که بدن شما آهن اضافی جدا شود،نداشته باشد.

پیوند سلول‌های بنیادی که پیوند مغز استخوان نیز نامیده می‌شود: پیوند سلول‌های بنیادی ممکن است در موارد انتخابی، ازجمله کودکان مبتلابه تالاسمی شدید مؤثر باشد. این امر می‌تواند نیاز به انتقال خون مادام‌العمر و مصرف داروها برای کنترل مقدار اضافه آهن را از بین ببرد. در طی این روش، تزریق سلول‌های بنیادی از یک اهداکننده سازگار که معمولاً یک خواهر و برادر فرد مبتلابه بیماری تالاسمی است دریافت شده و به فرد مبتلا پیوند زده می‌شود.

آماده شدن برای یک قرار ملاقات
افراد مبتلا به تالاسمی متوسط تا شدید معمولاً در دو سال اول زندگی تشخیص داده می‌شوند. اگر متوجه شدید که برخی علائم و نشانه‌های تالاسمی در نوزاد یا کودک شما وجود دارد، به پزشک خانواده یا متخصص اطفال مراجعه کنید. سپس ممکن است به یک پزشک متخصص در بیماری‌های خون ارجاع داده شوید (هماتولوژیست). در اینجا چندین راهنمایی برای کمک به آماده شدن برای ویزیت توسط پزشک برای شما وجود دارد.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید
• فهرستی از علائم را که کودک شما در حال تجربه کردن آن‌ها است، ازجمله مواردی که ممکن است ناشی از دلیل که قرار است ویزیت به خاطر آن نباشد را فهرست کنید.

• فهرست اطلاعات شخصی فرزندتان، ازجمله هر تنش یا تغییرات که اخیراً زندگی داشته‌اید را فهرست کنید. از افراد خانواده بپرسید که کسی در هر دو طرف خانواده تابه‌حال تالاسمی داشته است و یا نه و این موارد را به پزشک اطلاع دهید.

• فهرست تمام داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که فرزند شما مصرف می‌کند، ازجمله دوزمصرفی آن‌ها.
• لیست سؤالاتی را که قرار است از پزشک خود بپرسید.

برای تالاسمی، بعضی از سؤالات اساسی برای پرسیدن از پزشک متخصص عبارت‌اند از:
• علت احتمالی علائم ایجادشده در کودک من چیست؟
• آیا علل احتمالی دیگری وجود دارد؟
• چه نوع آزمون‌هایی موردنیاز است؟
• چه درمان‌هایی در دسترس است؟
• چه درمان‌هایی توصیه می‌کنید؟
• شایع‌ترین عوارض جانبی هر درمان چیست؟
• چگونه می‌توان سایر مشکلات مربوط به‌سلامتی را به بهترین نحو مدیریت کرد؟
• آیا محدودیت‌های غذایی برای رعایت آن وجود دارد؟ آیا مکمل‌های تغذیه‌ای را توصیه می‌کنید؟
• آیا شما هر بروشور یا سایر راهنمایی را که بتوانم مطالعه کنم رادارید؟ چه وب‌سایت‌هایی را برای مطالعه بیشتر توصیه می‌کنید؟
جدای از این اگر سؤالات اضافی را که در طول ملاقات شما، به ذهن شما می‌آیند، بپرسید.

چه مواردی را باید از پزشک خود انتظار داشته باشید؟
ممکن است پزشک شما چند سؤال از شما بپرسد. برای پاسخ دادن به آن‌ها ممکن است وقت بیشتری صرف کنید. پزشک شما ممکن است بپرسد:
• اگر کسی در خانواده شما دارای تالاسمی دارد شما اطلاع دارید؟
• چه زمانی شما اولین بار علائم ایجادشده بیماری در خود را متوجه شدید؟
• آیا نشانه‌های بیماری در شما همیشگی هستند و یا گاه‌وبیگاه ظاهر می‌شوند؟
• علائم بیماری در شما چقدر شدید است؟
• آیا تابه‌حال به نظر شما رسیده که علائم بیماری در شما بهبود می‌یابد؟
• آیا چیزی علائم بیماری در شمارا بدتر می‌کند؟

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی
شما می‌توانید با مدیریت روند درمانی خود و تطبیق عادات سالم وزندگی خود، مدیریت تالاسمی خود را بهینه کنید.

راهنمایی‌های زیر در این امر به شما کمک خواهد کرد:
اجتناب از مصرف آهن اضافی: مصرف آهن اضافی به‌استثنای تجویز توسط پزشک توصیه نمی‌شود، ویتامین‌ها یا مکمل‌های دیگری که حاوی آهن هستند را هم مصرف نکنید.

%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%85%DB%8C.jpg

یک **** سالم داشته باشید: رعایت یک **** غذایی متعادل که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است، می‌تواند به شما کمک کند که احساس خوبی داشته باشید و انرژی خود را افزایش دهید. پزشک شما همچنین ممکن است توصیه کند که یک مکمل اسیدفولیک برای کمک به بدن شما برای ساخت سلول‌های قرمز جدید مصرف کنید. همچنین، برای حفظ سلامت استخوان‌ها، مطمئن شوید که **** غذایی شما حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم و ویتامین D است. از پزشک خود بپرسید چه مقدار از این ماده مغذی برای شما مناسب است و اینکه آیا شما باید مکمل مصرف کنید یا نه؟
اجتناب از ابتلای به عفونت: خود را با شستن دست‌ها و اجتناب از مواجهه با افراد بیمار از عفونت‌ها محافظت کنید. این امر به‌خصوص اگر شما طحال خود را برداشته‌اید مهم است. شما همچنین باید یک دوز سالانه از واکسن آنفلولانزا، همچنین واکسن‌های مننژیت،پنوموکوک و هپاتیت B برای جلوگیری از عفونت دریافت کنید. اگر تب و یا علائم و نشانه‌های دیگری از عفونت در شما ایجاد می‌شود، به پزشک خود مراجعه کنید.

مقابله با بیماری و حمایت

مقابله با تالاسمی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ اما شما مجبور نیستید این کار را تنها انجام دهید. اگر سؤالی دارید یا راهنمایی دارید، با یکی از اعضای گروه مراقبت بهداشتی خود صحبت کنید. شما همچنین می‌توانید از پیوستن به گروه حمایتی و مشاوره بهره‌مند شوید. چنین گروهی می‌تواند هم گوش شنوایی برای شما باشد و هم اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهد. برای کسب اطلاعات در مورد گروه‌های حمایت‌کننده در منطقه خود که به اقداماتی در مورد بیماری تالاسمی می‌پردازند، از یک عضو گروه مراقبت‌های بهداشتی کمک و راهنمایی بخواهید.

پیشگیری از بیماری تالاسمی
در اغلب موارد شما نمی‌توانید از بیماری تالاسمی جلوگیری کنید. اگر تالاسمی دارید یا اگر یک ژن تالاسمی را حمل می‌کنید، اگر در فکر داشتن فرزند هستید، در این زمینه با یک متخصص ژنتیک مشورت کنید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
بیماری زرد زخم و فاکتورهای ابتلا، علائم، راه‌های پیشگیری و درمان بیماری

%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%AF-%D8%B2%D8%AE%D9%85.png

بیماری زرد زخم یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است که معمولاً توسط یک گروه استرپتوکوک یا باکتری استافیلوکوک او رئوس ایجاد می‌شود. بیماری زرد زخم بیشتر در میان کودکان شایع است. بااین‌حال، گاهی این بیماری در افراد بزرگ‌سال نیز رخ می‌دهد که دچار بیماری‌های پوستی مانند اگزما باشند. بعضی مشکلات پوستی مانند آبله‌مرغان، واکنش به نیش حشرات، سوختگی پوست و دیابت خطر گسترش زرد زخم را بدن بیشتر می‌کند. بیماری زرد زخم اغلب در اطراف بینی و دهان دیده می‌شود. بااین‌حال، می‌توان به این عفونت از طریق بردگی، خارش و یا زخم‌های سرد و یا جایی که باکتری‌ها می‌توانند وارد شوند، مبتلا شد.




عوامل خطر در ابتلای به این بیماری
فاکتورهایی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:

سن: بیماری زرد زخم اغلب در کودکان 2 تا 5 ساله دیده می‌شود.

شرایط شغلی: این بیماری به‌راحتی در مدارس و مراکز مراقبت از کودکان گسترش می‌یابد.

آب‌وهوای گرم و مرطوب: این عفونت‌ها در تابستان بیشتر شایع است.

برخی از ورزش‌ها: مشارکت در ورزش‌هایی که شامل تماس پوست با پوست، مانند فوتبال و کشتی است، خطر ابتلا به بیماری زرد زخم را افزایش می‌دهد.

شکستگی و بریدگی پوست : باکتری‌هایی که موجب بروز این بیماری می‌شوند اغلب از طریق پوست شما به‌وسیله آسیب‌های پوستی، گزش حشرات یا جوش وارد بدن شما می‌کنند.

بزرگ‌سالان و افراد مبتلابه بیماری دیابت یا دچار ضعف سیستم ایمنی بیشتر احتمال دارد که به فرم اکتیمای این بیماری مبتلا شوند.

علائم بیماری زرد زخم
بیماری زرد زخم موجب بروز ناهمواری‌های کوچک یا تاول بر روی پوست شود. پوست مرطوب، حساس و قرمز است و مایع روشن آن را می‌پوشاند. پوست‌پوست ‌شدن، ممکن است باعث خارش شود و سپس در ناحیه قرمز ایجاد می‌شود. اگر بیماری شدیدتر باشد، ممکن است تب و تورم غدد لنفاوی (غدد متورم) در صورت یا گردن ایجاد شود. شکل جدی‌تر این بیماری، به نام اکتیما، به‌صورت عمیق‌تر در داخل پوست نفوذ می‌کند و موجب زخم‌های مضر و به طرز مبهمی دردناک می‌شود که به زخم‌های عمیق تبدیل می‌شوند.

عوارض بیماری زرد زخم
این بیماری به‌طورمعمول خطرناک نیست؛ و زخم‌ها در فرم‌های خفیف بدون زخم بدون درمان می‌شوند. عوارض ناگوار این بیماری که به‌ندرت اتفاق می‌افتد شامل موارد زیر است:

سلولیت: این عفونت بالقوه جدی بر روی بافت‌های زیرپوست شما تأثیر می‌گذارد و درنهایت به گره‌های لنفاوی و جریان خون شما گسترش می‌یابد. سلولیت بدون درمان به‌سرعت می‌تواند تهدیدکننده زندگی در فرد مبتلای به این بیماری باشد.

مشکلات کلیوی: یکی از انواع باکتری‌هایی که موجب بیماری زرد زخم می‌شوند همچنین می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

زخم: زخم‌هایی وابسته به اکتیما یکی از عوارض این بیماری هستند که در فرم اکتیما بیماری شدید می‌تواند منجر به بروز زخم در فرد مبتلا شوند.

تشخیص بیماری زرد زخم
یک پزشک می‌تواند با نگاه کردن به پوست شما این بیماری را تشخیص دهد. در موارد نادر، پزشک ممکن است قادر به شناسایی موضوع عفونت نباشد و ممکن است در یک آزمایشگاه برای شناسایی باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند نیاز به آزمایش داشته باشد.

مدت انتظار

هنگامی‌که درمان شروع می‌شود، بهبود از بیماری در طی زمان‌های متفاوتی می‌تواند رخ دهد و عفونت باید در عرض یک یا دو هفته بهبود یابد.

پیشگیری از بیماری زرد زخم
برای کمک به پیشگیری از بروز بیماری زرد زخم، هرروز حمام یا دوش بگیرید و همیشه پوست خود را پاک نگه‌دارید. اگر پوست شما دچار بریدگی یا خراشیدگی شد یا با دچار جوش‌های ناشی از تماس با پیچک‌های سمی شد، حتماً آن منطقه را تمیز نگه‌دارید و از خراشیدگی جلوگیری کنید. اگر شما دارای بیماری زرد زخم هستید، می‌توانید از طریق عدم تماس با ناحیه آسیب‌دیده و آلوده، از گسترش عفونت جلوگیری کنید. شما می‌توانید عفونت را به‌راحتی از یک مکان به مکان دیگر پخش‌کنید. برای جلوگیری از گسترش بیماری زرد زخم، بسیار مهم است که رویه بالش و ملحفه هرروز شسته شود. اقلام شخصی مانند صابون و حوله باید جدا از دیگر اعضای خانواده باشد. همبازیانی که افراد باپوست آلوده تماس می‌گیرند، ممکن است دچار بیماری زرد زخم شوند، بنابراين کودکاني که مبتلابه این بیماری هستند بايد سعي کنند از تماس با ديگران جلوگيري کنند.

%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%AF-%D8%B2%D8%AE%D9%85-1024x682.jpeg


درمان بیماری زرد زخم
بیماری زرد زخم معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌ها، به‌صورت مایع، قرص یا تزریق، درمان می‌شود. برای ناحیه‌های موضعی دچار بیماری، پزشک ممکن است یک پماد موضعی ضد باکتریایی مانند موپیروسین (باکتروبان) یا رتپامولین (آلتاباکس) تجویز کند. نواحی اطراف تاول‌ها باید با صابون و آب شستشو داده شود و نواحی مرطوب و زرد را می‌توان با پراکسید هیدروژن رقیق‌شده با آب پاک کرد. این ناحیه را با استفاده از گاز و نوار یا باند پلاستیکی بپوشانید که این امر می‌تواند در کاهش خطر گسترش عفونت به سایر قسمت‌های بدن کمک کند.

%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%AF-%D8%B2%D8%AE%D9%85.jpg


شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

برای عفونت‌های جزئی، شما ممکن است از یک کرم آنتی‌بیوتیک و یا پماد که حاوی باسیتراسین باشد استفاده کنید و یک باند غیر چسبنده در ناحیه مبتلا قرار دهید که این امر می‌تواند به جلوگیری از گسترش زخم و عفونت‌ها کمک کند.

پیش‌آگهی در مورد بیماری زرد زخم

بیماری زرد زخم بدون زخم شدن تا زمانی که کودک به تاول‌ها و ضایعه‌های پوستی دست نزند، بهبود می‌یابد. نوزادان احتمال بیشتری برای دچار شدن به عوارض ناگوار از قبیل التهاب کلیه (گلو مرولو نفریت) و عفونت خونی (باکترمی) دارند.

چه هنگامی باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؟

اگر فکر می‌کنید که شما یا فرزندتان ممکن است دارای بیماری زرد زخم باشد، با پزشک خود تماس بگیرید، به‌خصوص اگر شخص دیگری در معرض این مشکل قرار داشته باشد. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند به‌سرعت گسترش یابد. اگر شما یا فرزندتان در معرض این بیماری قرار بگیرید، در صورت گسترش تب یا اگر یک نواحی مبتلای به بیماری بزرگ یا قرمز شد، با پزشک تماس بگیرید.

چه‌کاری می توانید انجام دهید

برای آماده شدن برای ویزیت توسط پزشک، لیستی از سؤالات زیر را آماده کنید:

• نشانه‌هایی از بیماری که شما یا فرزندتان تجربه می‌کنید.

• تمام داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌ها که شما یا فرزند شما مصرف می‌کنید.

• اطلاعات کلیدی و سابقه پزشکی، ازجمله مشکلاتی دیگری که شما یا فرزند شما به آن‌ها مبتلا هستند.

• سؤالاتی که می‌خواهید از پزشک خود بپرسید.

سؤالاتی که از پزشک خواهید پرسید
• علت ایجادکننده این بیماری و زخم‌ها چیست؟

• آیا آزمایش‌هایی برای تأیید تشخیص بیماری زرد زخم موردنیاز است؟

• بهترین شیوه درمان این بیماری چیست؟

• برای جلوگیری از گسترش عفونت چه‌کاری می‌توانم انجام دهم؟

• برای بهبود این عارضه، چه روش مراقبت از پوست را شما توصیه می‌کنید؟

•علاوه بر سؤالاتی که آماده کرده‌اید اگر در زمان ویزیت سؤالی به ذهن شما رسید از پزشک آن‌ها را بپرسید.



چه سوالاتی را باید از پزشک خود انتظار داشته باشید
پزشک ممکن است سؤالات زیر را از شما بپرسد:

• چه زمانی زخم‌ها شروع شد؟

• زخم‌ها ناشی از ابین بیماری در زمان شروع شبیه چه بودند؟

• آیا اخیراً دچار هرگونه بریدگی، خراش یا گزش حشرات در ناحیه آسیب‌دیده شده‌اید؟

• آیا زخم‌های دردناك یا خارش‌دار دارید؟

• چه چیزی باعث می‌شود که نواحی تحت تأثیر بیماری بهتر یا بدتر شود؟

• آیا هیچ‌کس در خانواده شما در حال حاضر مبتلابه این بیماری است؟

• آیا این مشکل درگذشته در شما رخ‌داده است؟
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
دیابت نوع 1: تعریف بیماری، علائم، تشخیص و درمان دیابت

%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B9-1.jpg

دیابت نوع 1 یک بیماری است که در آن بدن به‌اندازه کافی قند خون را کنترل نمی‌کند. دیابت نوع 1 قبلاً دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوجوانان نامیده می‌شد. در طول هضم غذا به اجزای اساسی آن تقسیم می‌شود. کربوهیدرات‌ها به قندهای ساده که عمدتاً گلوکزهستند، تقسیم می‌شوند. گلوکز یک منبع مهم انرژی برای سلول‌های بدن است. برای تأمین انرژی به سلول‌ها، گلوکز باید خون را ترک کند و به سلول‌ها وارد شود. انسولین که در خون حرکت می‌کند، سلول‌ها را به گلوکز می‌رساند. انسولین یک هورمون تولیدشده توسط پانکراس است. هنگامی‌که سطوح گلوکز در خون افزایش می‌یابد، مانند مصرف یک وعده غذایی، پانکراس معمولاً انسولین بیشتری را تولید می‌کند. دیابت نوع 1 هنگامی رخ می‌دهد که برخی یا همه سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس تخریب شوند. این بیمار باعث کمبود یا عدم وجود انسولین در بدن فرد می‌شود. بدون انسولین، قند به‌جای ورود به سلول‌ها در جریان خون تجمع می‌یابد. درنتیجه، بدن نمی‌تواند از این گلوکز برای انرژی استفاده کند. علاوه بر این، سطوح بالای گلوکز که در خون باقی می‌مانند، باعث افزایش در دفع ادرار و کم‌آبی بیش‌ازحد و آسیب به بافت‌های بدن می‌شود. دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است. این به این معنی است که وقتی سیستم ایمنی بدن به سلول‌های بدن حمله می‌کند، بروز این بیماری شروع می‌شود. در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن، سلول‌های تولیدکننده انسولین (سلول‌های بتای) را در پانکراس از بین می‌برد. چرا سیستم ایمنی به سلول‌های بتا حمله می‌کند، در هاله‌ای از ابهام است. بعضی از مردم به علت مسائل ژنتیکی استعداد بیشتری برای ابتلای به این بیماری دارند. این بدان معنا نیست که آن‌ها لزوماً به این بیماری مبتلا خواهند شد، بلکه به این معنی است که آن‌ها احتمال بیشتری برای بروز بیماری در بدنشان دارند. همچنین عوامل محیطی، مانند عفونت‌های خاص ویروسی و یا مشکلات **** غذایی، ممکن است این بیماری خود ایمنی را در افراد مستعد به این بیماری ایجاد کند. دیابت نوع 1 ناشی از میزان قند موجود در **** غذایی فرد قبل از پیشرفت بیماری نیست. دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است. این بیماری در بین 10 تا 16 سالگی بیشتر تشخیص داده می‌شود. دیابت نوع 1 به یک اندازه بر مردان و زنان تأثیر می‌گذارد.


علائم اولیه دیابت نوع 1
علائم معمولاً ناگهان و شدید بروز می‌کنند. به‌طورمعمول نشانه‌های برجسته شامل پر ادراری و تشنگی زیاد است. این به این دلیل است که افزایش گلوکز خون باعث می‌شود که کلیه‌ها ادرار بیشتری نسبت به حد معمول ایجاد کنند. از دست دادن مایع بیشتری از طریق ادرار در فرد رخ می‌دهد؛ و از دست دادن آب بدن باعث تشنگی می‌شود. کودکان ممکن است دوباره شروع به ادرار شبانه و خیس کردن رختخواب بکنند. از دست دادن وزن، بدون از دست دادن اشتها نیز در این بیماری معمول است. کاهش وزن به علت کمبود آب بدن است. افراد مبتلابه دیابت نوع 1 غیر کنترل نشده ممکن است یک گالن آب را از طریق ادرار از دست بدهند. سایر علائم رایج دیابت نوع 1 عبارت‌اند از ضعف، خستگی، سردرگمی و گیجی، تهوع و استفراغ. این علائم می‌تواند به علت کمبود آب بدن و وضعیتی به نام کتواسیدوز ایجاد شود. کتو اسیدوز زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها نمی‌توانند از گلوکز موردنیاز برای تأمین انرژی استفاده کنند؛ بنابراین سلول‌ها باید از چیز دیگری استفاده کنند. در پاسخ به سطوح پایین انسولین، کبد یک سوخت جایگزین به نام کتون تولید می‌کند. کتون ها یک نوع اسید هستند. هنگامی‌که آن‌ها در خون ایجاد می‌شوند، این حالت کتواسیدوز نامیده می‌شود. کتواسیدوز می‌تواند مشکلات قلب و سیستم عصبی را در فرد ایجاد کند و همچنین در عرض چند ساعت، ممکن است فردی را در معرض خطر کما یا مرگ قرار دهد.

علائم مزمن دیابت نوع 1
حتی پس‌ازاینکه تشخیص و درمان شروع می‌شود، دیابت نوع 1 می‌تواند بر تمام سیستم‌های بدن تأثیر بگذارد. اگر سطح قند خون به‌خوبی تحت درمان قرار گیرد، احتمال آسیب به بدن کمتر است و باعث کاهش بروز علائم بیماری در فرد مبتلا می‌شود. عوارض جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی که می‌تواند در اثر دیابت نوع 1 رخ دهد عبارت‌اند از:

آسیب چشم (رتینوپاتی): رگ‌های خونی رتین (پشت چشم، قسمت‌هایی که نور را حس می‌کنند) در مواجهه با قند خون بالا آسیب می‌بینند. آسیب به عروق می‌تواند جریان خون به بخشی از شبکیه را متوقف کند یا باعث خونریزی در شبکیه شود. هر دو رویداد به توانایی شبکیه چشم در حساسیت به نور خدشه وارد می‌کند. دیابت همچنین می‌تواند منجر به تکثیر عروق خونی جدیدی شود که به‌طور مؤثر خون را به شبکیه تغذیه نمی‌کند، اما نشت و خونریزی می‌کنند. زود دچار بریدگی می‌شوند. با کنترل شدید قند خون و لیزر درمانی می‌توان رتینوپاتی را متوقف کرد. اگر قند خون باقی می‌ماند، رتینوپاتی درنهایت باعث کوری می‌شود.

آسیب عصبی (نوروپاتی): قند خون بالا می‌تواند به اعصاب آسیب برساند و منجر به درد یا بی‌حسی در قسمت آسیب‌دیده می‌شود. آسیب به اعصاب در پاها و دست‌ها (نوروپاتی محیطی) شایع است. عصب‌هایی که اعمال بدن مانند هضم و ادرار کردن را کنترل می‌کنند نیز می‌توانند آسیب ببینند.

مشکلات پا: زخم‌ها و تاول‌ها معمولاً روی پاهای افراد مبتلابه دیابت رخ می‌دهند. اگر نوروپاتی محیطی باعث بی‌حسی شود، ممکن است زخم و درد حس نشود. اگر متوجه این امر نشوید، می‌تواند به‌راحتی باعث ایجاد عفونت در شما شود. گردش خون می‌تواند ضعیف باشد و منجر به‌کندی روند بهبودی شود. زخم بدون درمان می‌تواند منجر به گانگرن شود. در صورت ایجاد گانگرن برای جلوگیری از ایجاد عوارض بیشتر قطع عضو می‌تواند ضروری باشد.

بیماری کلیه نفروپاتی: قند خون بالا می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند. اگر قند خون بالا باشد، می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

بیماری قلب و عروقی: افراد مبتلابه دیابت نوع 1 بیشتر احتمال دارد که به بیماری قلبی، سکته مغزی و مشکلات مرتبط با گردش خون ضعیف مبتلا شوند.

هیپوگلیسمی: قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می‌تواند از طریق درمان با کاهش قند خون، تزریق انسولین یا قرص‌ها ایجاد شود. اگر داروهای کاهنده قند به مقدار بیش‌ازحدی مصرف شود و یا وعده غذایی حذف شود ممکن است هیپوگلیسمی رخ دهد.

علائم آن عبارت‌اند از:
• ضعف

• سرماخوردگی

• لرزش (ترمور)

• عرق ناگهانی

• سردرد

• گیجی

• تحریک‌پذیری

• تاری دید یا دوبینی



%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B9-1.jpg


تشخیص بیماری دیابت نوع 1
دیابت نوع 1 توسط ترکیبی از علائم، سن و آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. آزمایش خون شامل آزمایشی برای تشخیص سطح قند و سایر مواد موجود در آن است.

آزمون قند خون ناشتا (FPG): خون‌گیری در صبح بعد از 8-10 ساعت ناشتا بودن انجام می‌شود. به‌طورمعمول، میزان قند خون ناشتا بین 70 تا 100 میلی‌گرم در دسی لیتر (mg / dL) باقی می‌ماند. اگر سطح قند خون ناشتا 126 میلی‌گرم / دسی لیتر یا بالاتر باشد، تشخیص بیماری دیابت است.

آزمون تحمل گلوکز خوراکی (OGTT): قند خون دو ساعت پس از مصرف 75 گرم گلوکز اندازه‌گیری می‌شود. اگر میزان قند خون 2 ساعته 200 میلی‌گرم / دسی لیتر یا بالاتر باشد، تشخیص بیماری دیابت است.

آزمایش گلوکز خون تصادفی: اگر قند خون 200 میلی‌گرم در دسی لیتر یا بیشتر در هر زمان از روز همراه با دیگر علائم دیابت باشد، مجموعه این علائم برای تشخیص کافی است.

هموگلوبین A1C (گلیکو هموگلوبین). این آزمون میانگین گلوکز را در طی دو تا سه ماه گذشته اندازه‌گیری می‌کند. اگر سطح هموگلوبین A1C 6.5٪ یا بالاتر باشد، دیابت تشخیص داده می‌شود.

مدت مورد انتظار از سیر بیماری
• دیابت نوع 1 در حال حاضر یک بیماری مادام‌العمر است.

• افراد مبتلابه دیابت نوع 1 نیاز به بررسی‌های منظم دارند. آن‌ها باید روزانه میزان قند خون خود را دقیقاً کنترل کنند. آن‌ها باید در طول زندگی انسولین دریافت کنند.

• تعداد کمی از افراد می‌توانند استثنایی برای این قانون باشند. بعضی افراد مبتلابه دیابت درنهایت به پیوند کلیه نیاز دارند. پیوند پانکراس یا سلول‌های تولیدکننده انسولین از پانکراس (به نام “جزایر لانگرهانس“) گاهی اوقات در همان زمان انجام می‌شود. از آنجا که پانکراسجدید می‌تواند انسولین را تولید کند، این امر می‌تواند دیابت را درمان کند.

در موارد غیرعادی، زمانی که درمان فرد دیابتی نوع 1 با راه‌های موجود بسیار سخت است، ممکن است پیوند پانکراس یا پیوند جزایر لانگرهانس حتی زمانی انجام شود که پیوند کلیه ضروری نباشد. بااین‌حال، این روش هنوز تجربی است و به‌ طور کلی توصیه نمی‌شود.

دانشمندان اخیراً راه‌های جدیدی را برای تشویق پانکراس برای شروع دوباره ساختن سلول‌های بتا تولیدکننده انسولین خود، که البته هنوز در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی قرار دارد، گزارش داده‌اند.

پیشگیری از ابتلای به بیماری دیابت نوع 1
هیچ راهی ثابت برای پیشگیری از ابتلای به بیماری دیابت نوع 1 وجود ندارد. کمبود ویتامین D که بسیار رایج است، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، اصلاح کمبود این ویتامین هنوز راهی برای جلوگیری از بیماری دیابت نیست. به همین ترتیب، اجتناب از شیر گاو در دوران ابتدایی نوزاد ممکن است از ابتلا به دیابت نوع 1 در نوزادان حساس به آن جلوگیری کند؛ اما هیچ مدرکی قطعی وجود ندارد که از بروز این بیماری در دیگر موارد جلوگیری کند.

درمان بیماری دیابت نوع 1
درمان دیابت نوع 1 نیاز به تزریق انسولین روزانه دارد. انسولین تزریقی باعث تولید انسولینی می‌شود که توسط بدن ساخته نمی‌شود. اکثر افراد مبتلابه دیابت نوع 1 نیاز به دو تا چهار تزریق از انسولین در روز دارند.

%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B9-1.jpg


افراد مبتلابه دیابت نوع 1 باید هم مصرف غذا و هم دوز انسولین خود را تنظیم کنند. اگر یک فرد بیش‌ از حد انسولین را نسبت به مصرف غذا خود را مصرف کند، یا اگر افراد مبتلای به این بیماری فراموش کنند که غذا بخورند، این امر می‌تواند باعث ایجاد هیپوگلیسمی خطرناکی شوند. اگر آن‌ها انسولین کمتری مصرف کنند و یا بیش‌ازحد غذا بخورند، می‌توانند کتواسیدوز در آن‌ها ایجاد شود.

افراد مبتلای به این بیماری به‌منظور تنظیم مصرف انسولین خود، افراد مبتلابه دیابت نوع 1 باید چندین بار در روز میزان قند خون خود را کنترل کنند. آن‌ها این کار را با آزمایش یک نمونه از خون انجام می‌دهند. آن‌ها باید با یک وسیله مخصوص ( نیدل) نوک یک انگشت خود را سوراخ کرده و قطره کوچکی از خون را روی یک نوار تست قرار دهند. نوار تست به یک دستگاه به نام مانیتور گلوکز وارد می‌شود. خواندن دقیق میزان قند خون در عرض چند ثانیه توسط این دستگاه انجام می‌شود.

مانیتورهای گلوکز جدیدتر دارای نوارهای تست هستند که خون را به‌طور مستقیم از نقطه‌ای که سوراخ شده است، می‌گیرد. این روند نیاز به خون کمتری دارد. مانیتورهای دیگر اجازه می که خون از ساعد، ران یا قسمت گوشتی دست گرفته شود. این امر می‌تواند برای فرد آزمایش‌شونده کمتر دردناک باشد.

بعضی از مردم برای تزریق از یک سرنگ استفاده می‌کنند. سایر بیماران از قلم انژکتور نیمه‌خودکار استفاده می‌کنند که به‌اندازه‌گیری مقدار دقیق انسولین کمک می‌کند.

تعداد بیشتری از بیماران از پمپ انسولین استفاده می‌کنند. پمپ‌های انسولین دوز تنظیم‌شده از انسولین را از طریق یک سوزن تزریقی به زیرپوست وارد می‌کند. پمپ انسولین در یک بسته بر روی بدن قرار داده می‌شود. بعضی از پمپ‌ها دارای یک سنسور است که به‌طور مداوم سطح قند خون را اندازه‌گیری می‌کند و برحسب آن دوز انسولین ورودی به بدن را تنظیم می‌کند. این‌که دستگاه‌هایی با سنسورهای چنین هدفی موجب بهبود سلامتی شده‌اند یا نه هنوز مشخص نیست.

انسولین ممکن است بسته به میزان کربوهیدرات مصرف‌شده، سریعاً موردنیاز باشد. پزشک یا متخصص تغذیه به شما کمک خواهد کرد که بهترین انسولین و **** غذایی را برای شما یا فرزندتان که مبتلای به این بیماری هستند را تعیین کنید.

**** سالم و ورزش منظم برای همه، مخصوصاً برای افراد مبتلابه دیابت، مهم است. **** سالم برای فرد مبتلابه دیابت نوع 1 میزان گلوکز خون را نسبتاً ثابت نگه می‌دارد. این مورد همچنین نیز شامل خوردن “کربوهیدرات خوب” به‌جای “کربوهیدرات بد” و “چربی‌های خوب” به‌جای “چربی‌های بد” است.

به‌منظور حفظ سطح قند خون در سطح نرمال و نسبتاً ثابت، به فرد مبتلا به دیابت نوع 1 معمولاً توصیه می‌شود که خوردن، ورزش کردن و تزریق انسولین را در حدود یک‌بار در روز انجام دهد. عادت‌های منظم به حفظ سطح گلوکز در محدوده طبیعی کمک می‌کند.

افراد مبتلابه دیابت نوع 1 باید تمرینات ورزشی را به‌طور داشته باشند. انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مثل همه افراد از سلامت قلب و عروق خونی در افراد مبتلابه دیابت محافظت می‌کند. علاوه بر این، ورزش منظم به کنترل قند خون کمک می‌کند و باعث می‌شود عضلات به استفاده از گلوکز و کاهش وزن بدن کمک کنند. از دکتر خود بپرسید چه مقدار و چه زمانی را برای ورزش کردن برای کنترل هر چه‌ بهتر دیابت خود صرف کنید.

چه هنگامی باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنیم
در صورت افزایش ناگهانی تشنگی، پرنوشی و پر ادراری باید به از متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مراجعه کنید. همیشه باید از دست دادن وزن ناخواسته به یک پزشک گزارش شود.

اگر شما یا فرزندتان دیابت نوع 1 دارید، به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که قند خون خود را در کنترل دارید. شما همچنین باید به‌طور منظم برای بررسی عوارض بیماری مانند بیماری قلبی، مشکلات چشم و عفونت‌های پوست موردبررسی قرار گیرید.

به ‌احتمال ‌زیاد دکتر شما پیشنهاد می‌کند که به‌طور منظم از متخصصین دیگر نیز کمک بگیرید. این امر ممکن است شامل یک ارجاع به پا پزشک برای بررسی پاهای شما و چشم‌پزشک باشد تا چشمانتان را برای علائم عوارض دیابت چک کند.

پیش‌آگهی بیماری
افراد مبتلابه دیابت نوع 1 به‌سرعت به زمان و توجه برای نظارت بر قند خون، درمان بیماری و حفظ یک شیوه زندگی عادی نیاز دارند. باگذشت زمان، خطر بالا رفتن عوارض زیاد است؛ اما اگر به‌طور دقیق میزان قند خون خود را پایش و کنترل کنید، می‌توانید آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.
منبع: مجله قرمز
 

zibakey

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 می 2018
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
1
سن
34
محل سکونت
تهران
عوارض و نشانه های کبد چرب چیست ؟
در ابتدا به توضیح اینکه کبد چرب چیست می پردازیم و سپس به عوارض کبد چرب و نشانه های کبد چرب و همچنین راه درمان کبد چرب اشاره می کنیم.

کبد چرب چیست ؟
کبد چرب به اصطلاح استئاتوز کبدی ، میزان چربی موجود در کبد را نشان می دهد.

مقدار چربی موجود در کبد میزان مشخصی دارد و از حد آن نباید بگذرد .

کبد دومین عضو بزرگ بدن می باشد و وظیفه ی آن این است که هر چه را که می خوریم یا می نوشیم ، از خون تصفیه کند.

اگر میزان چربی در کبد از 5 الی 10 درصد وزن کبد بیشتر شود ، روند تصفیه خون متوقف می شود .

کبد با بازسازی سلول های جدید ، آسیب های قدیمی را ترمیم می کند .

هنگامی که به طور مداوم به کبد آسیب برسد ، این اتفاق موجب بروز بیماری خطرناکی به نام سیروز کبدی می شود.

کبد چرب در اغلب موارد قابل درمان می باشد و با تغییر سبک زندگی و **** غذایی شخص ، درمان می شود.

با این حال در برخی از موارد به علت آسیب جدی به کبد ، سیروز کبدی پیشرفت می کند و موجب از کارافتادگی عضو می شود.

سن شایع برای کبد چرب بین 40 الی 60 سال می باشد . کبد چرب قابل درمان است اگر علت به موقع شناسایی شود.

حال به بررسی نشانه های کبد چرب و عوارض کبد چرب می پردازیم .
نشانه های کبد چرب ( عوارض کبد چرب ) چیست ؟
در این بخش به نشانه های کبد چرب اشاره ای می کنیم و سپس به توضیح کامل این بخش می پردازیم .

  • ادرار تیره
  • زردی
  • خستگی بیش از حد
  • چاقی
  • سیروز
  • درد شکم
ادرار تیره :
احتمالا یکی از بهترین نشانه هایی تشخیص مشکلات کبدی ، رنگ غیر طبیعی ادرار می باشد.

دقت شود که رنگ ادرار در صبح مهم تر از دیگر زمان ها می باشد.

اولین ادراری که بعد از بیدار شدن از خواب ، دفع می شود ، ادراری است که در طول فرایند خواب در بدن جمع شده است.

ادراری که از نشانه های کبد چرب می باشد دارای رنگی تیره و بوی قوی تری می باشد .

علت بوی شدید و رنگ تیره ادرار ، باکتری های زیاد موجود در ادرار می باشد که در کبد تصفیه نشده است.

بدن نیز به عنوان آخرین سد دفاعی این باکتری ها را از طریق ادرار دفع میکند.

زردی :
زردی به عنوان دومین نشانه و یکی از مهم ترین عوارض کبد چرب شناخته می شود.

زردی اصطلاحیست که به تغییر رنگ پوست به علت کاهش ترشح صفراء نسبت داده می شود.

هنگامی که چربی کبد را احاطه کرده باشد ، مجراهای تصفیه تضعیف می شوند.

این امر موجب کاهش عملکرد کبد می شود و مواد شیمیایی وارد گردش خون می شوند.

سم این مواد شیمیایی بر روی پوست اثر می گذارند و موجب زرد شدن رنگ پوست بدن می شوند.



pd005_jaundice_in_newborn_babies_img1_au_v2.large_-300x186.jpg


خستگی بیش از حد :
این باور که خستگی بیش از حد نمی تواند از عوارض کبد چرب و از نشانه های کبد چرب باشد ، اشتباه می کند.

هنگامی که عضوی از بدن به درستی کار نکند ، مغز دستور افزایش انرژی و اکسیژن به آن عضو را می دهد.

این امر موجب کاهش ارسال پروتئین و اکسیژن به دیگر اندام های بدن می شود.

به همین علت بدن بدون هیچ علتی خسته و ناتوان می شود .

fatigue-can-make-it-hard-to-stay-awake-or-to-get-up-in-the-morning-300x256.jpg


چاقی بیش از حد :
با اینکه چاقی به خودی خود باعث کبد چرب نمی شود. اما افراد چاق پتانسیل بیشتری برای این بیماری دارند .

افراد چاق با دریافت بیش از حد چربی غذا و انباشت آن در کبد ، احتمال بروز بیماری را افزایش میدهند.

به همین دلیل به افراد چاق توصیه می شود قبل از آنکه نشانه های کبد چرب در آنها اشکار شود به فکر پیشگیری آن باشند.

سیروز کبدی :
از خطرناکترین عوارض کبد چرب ، سیروز کبدی می باشد. سیروز کبدی به معنای زخم کبدی می باشد.

سیروز یک فرایند دراز مدت می باشد که موجب نابودی و غیر قابل استفاده شدن کبد در بدن می شود.

سیروز کبدی به علت انباشت چربی در رگ های خونی که از کبد خارج می شوند ، نارسایی کبد را موجب می شود.

به همین علل به سیروز کبدی نارسایی کبدی نیز می گویند .

درد شکم :
درد شکم از دیگر عوارض کبد چرب می باشد که نیازمند توجه است.

بیشتر بیماران کبدی از دردی در نواحی فوقانی شکم و معده اذعان دارند .

بسیاری از بیماران با نادیده گرفتن این عارضه سعی در بر طرف کردن درد با دارو های مسکن دارند.

حال آنکه این عمل بسیار خطرناک است و راه درمان کبد چرب نیست .تنها باعث نادیده گرفتن و پیشرفت این بیماری می شود.



Woman-experiencing-severe-abdominal-pain-300x246.jpg



راه درمان کبد چرب چیست ؟
راه درمان کبد چرب دارو یا جراحی نیست . جراحی پیوند کبد تنها در برخی از موارد اتفاق می افتد که در مقالات بعد به طور مفصل راجع به شرح آن می پردازیم.

پزشکان برای درمان عوارض کبد چرب به چند نکته ی بسیار مهم اشاره دارند.

این نکات عبارتند از :

  1. اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی
  2. کنترل کلسترول خون و کاهش مصرف قند و اسيد چرب اشباع شده
  3. کنترل قند خون
  4. کاهش وزن


مقاله ” نشانه ها و عوارض کبد چرب چیست ؟ ” توسط تیم کلید زیبایی گردآوری شده است .

هرگونه کپی برداری از مطالب بالا تنها با ذکر منبع جایز می باشد.

امیدواریم لذت کافی را از خواندن این مقاله بدست آورده باشید.
 

parnianco

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 اکتبر 2018
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
محل سکونت
ایران-البرز-کرج


علل احساس شوری دهان


یکسری از دلایل احساس شوری طولانی مدت در دهان بی ضرر هستند اما برخی موارد نیازمند مراجعه به پزشک است.در زیر به بررسی دلایل شوری دهان می پردازیم:


ترشحات پشت بینی


ترشحات پشت بینی، مخاط اضافی در مسیرهای پشت بینی است که به گلو منتهی می شوند و طمع بزاق را شورتر می سازد. ترشح پشت بینی به دلایل زیر اتفاق می افتد:


  • آلرژی ها
  • عفونت های سینوسی
  • سرماخوردگی
برخی داروها منجر به پاکسازی ترشح پشت بینی می شود، که احتمالا به از بین رفتن طعم شور دهان نیز کمک می کند.


کم آبی بدن

کم آبی بدن نیز منجر به ایجاد طعمی غیرعادی در دهان می شود و همچنین باعث موارد دیگر ازجمله خشکی دهان می شود زیرا در این حالت تعادلی بین سطوح نمک و آب بدن وجود ندارد و بزاق سرشار از مواد معدنی شور می شود. از علائم کمبود آب در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • خستگی
  • سردرگمی
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • ادرار به رنگ زرد تیره یا نارنجی
  • کاهش دفع ادرار
  • تشنگی شدید
مواردی مانند اسهال یا مصرف بیش از حد الکل و انجام ورزش بدون نوشیدن آب کافی نیز می توانند موجب کم آبی بدن شوند.


خشکی دهان

خشکی دهان ممکن است باعث احساس توپ های پنبه ای در دهان و همچنین بزاق چسبنده یا خشک شود. در این شرایط طعم بزاق اغلب شور یا تلخ است. در زیر برخی موارد خشکی دهان ذکر شده است:


  • برخی داروها
  • استفاده از تنباکو
  • کرفتگی بینی



بیماری رفلاکس معده

از دیگر دلایل احساس شوری دهان، مشکل رفلاکس معده است که منجر به ایجاد طعم شور، تلخ یا شیرین در دهان می شود.


خون در دهان

هر زمانی شوری در دهان مانند زنگ زدگی یا طعم فلز احساس شود، نشان دهنده خونریزی دهان است که می تواند به دلایل زیر باشد:


  • خوراکی هایی مانند چیپس، آبنبات
  • آسیب زدن به لثه به هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان



بوی بد دهان

برفک دهان از جمله عفونت های دهانی است که منجر به احساس شوری، طعم تلخ یا فلزی می شود.

کمبود مواد مغذی

گاهی اوقات به خاطر کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن، موجب احساس شوری دهان می شود که افراد جهت درمان لازم است به پزشک مراجعه نمایند و اغلب راه درمان آن، مصرف مکمل ها است.

عدم تعادل هورمونی

در زمان یائسگی یا بارداری که بدن دچار اختلال هورمونی می شود، تغییراتی در حس چشایی ایجاد می شود.


روش های درمان

ازجمله روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:



  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از دهانشویه
  • نوشیدن آب فراوان در طول روز
  • عدم استفاده از نوشیدنی های الکلی
  • عدم مصرف دخانیات
  • پرهیز از غذاهای چرب یا تند

منبع:asriran.com
 
بالا