برگزیده های پرشین تولز

بررسی جامع پوسته فرزند Child Theme در وردپرس

nicabzar

Registered User
تاریخ عضویت
15 ژوئن 2014
نوشته‌ها
454
لایک‌ها
153
محل سکونت
-
پوسته فرزند(Child Theme) چیست؟

قالب های فرزند قالب هایی مجازی هستند که برای انجام اغلب کارهای خود به قالب پدر متکی است. طبق آخرین نظر سنجی ۸۵ % افراد قالب اصلی قالب خود را تغییر می دهند و فقط ۳۵ % این افراد از پوسته فرزند یا همان CHILD THEME استفاده می کنند.که این موضوع ۲ دلیل عمده دارد.

۱- خیلی از افراد نمی دانند قالب فرزند چی هست؟

۲- ساختن آن برای افراد سخت است و یا در ساختن آن مشکل دارند.

لازم به ذکر است که اگر شما فقط می خواهید تغییرات ساده ای را تنها در CSS قالب ایجاد کنید نیازی به قالب فرزند ندارید و این کار را می توان با افزونه یا از طریق پنل قالبتان اگر داشته باشید می توانید انجام دهید. اما اگر می خواهید تغییرات در کد های PHP انجام دهید بهتر است از Child Theme استفاده کنید.

دلایل استفاده از Child Theme

  • اگر شما پوسته ای را ویرایش می کنید و این پوسته امکان UPDATE شدن داشته باشد بعد از بروز شدن تمام تغییرات پاک خواهد شد اما اگر تم فرزند وجود داشته باشد شما می توانید تغییرات را ضمن UPDATE شدن حفظ کنید.
  • پوسته فرزند می تواند باعث افزایش سرعت در توسعه تم شود.
  • پوسته فرزند می تواند شروع خوبی برای توسعه و طراحی تم هنگامی که تازه شروع به کار کرده اید باشد.
چه زمانی از Child Theme استفاده کنیم؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، از پوسته فرزند به این دلیل استفاده میکنیم که بتوانیم سفارشی سازی های دلخواه خود را روی قالب سایت اعمال کنیم بدون اینکه این تغییرات پس از آپدیت قالب از بین بروند. استفاده از پوسته فرزند، خصوصا در زمان استفاده از framework ها، بسیار مفید بوده و به شما اجازه میدهد که برای سایتتان، پوسته ای ایجاد کنید که بر اساس میل و سلیقه شما کاملا سفارشی شده باشد، بدون اینکه از مزیت های آپدیت به موقع قالب مورد استفاده تان محروم شده باشید.

استفاده یا عدم استفاده از پوسته فرزند، انتخابی است که بیشتر به نوع نیازهای شما بستگی دارد. گاهی ممکن است تغییراتی که به آنها نیاز دارید بیش از اندازه جزئی یا بیش از اندازه پیچیده باشند، در هردوی این حالات، ممکن است نیازی به استفاده از پوسته فرزند نداشته باشید.

مثلا ممکن است بخواهید فقط چند استایل جزئی را در قالبتان تغییر دهید، در این حالت شاید استفاده از بخش CSS اضافی در سفارشی ساز وردپرس (customizer) یا استفاده از یک افزونه جانبی ساده، انتخابی کاملا منطقی باشد.

اما مثلا اگر بخواهید کل طرح رنگ قالب را تغییر دهید و نحوه نمایش عناصر را به کلی عوض کنید، ممکن است استفاده از یک پوسته فرزند، روش بهتری برای پیاده سازی این امر به نظر بیاید. به هر حال در پایان همه چیز به تصمیم و نیازهای شما بستگی خواهد داشت.

اگر تصمیم دارید در سایت خود از پوسته فرزند استفاده کنید، باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که انتخاب یک پوسته والد با کیفیت و قدرتمند، امری حائز اهمیت است.

در واقع زمانی یک قالب ارزش استفاده به عنوان قالب والد یا Parent Theme را دارد که از امکاناتی مناسب و گسترده برخوردار بوده و نکته مهم تر اینکه استاندارد باشد. (مثلا فریم ورک هایی مثل genesis برای استفاده به عنوان قالب والد گزینه ای بسیار عالی هستند)

از طرفی هم اگر در زمان استفاده از پوسته فرزند، قرار باشد، بسیاری از فایل های قالب اصلی را با فایل های سفارشی خود جایگزین کنید، شاید بهتر باشد از روشی به غیر از استفاده از پوسته فرزند استفاده کنید.

مثلا فرض کنیم شما تصمیم گرفته اید با استفاده از یک پوسته فرزند، قالب twenty seventeen وردپرس را ویرایش کنید. برای این کار ابتدا استایل های فایل style.css را بازنویسی کرده اید. سپس تغییراتی در کدهای functions.php قالب ایجاد کرده اید. بعد تصمیم گرفته اید نحوه نمایش سربرگ و فوتر قالب اصلی را به طور کلی بازنویسی کنید و … در این شرایط به نظر میرسد آنچه واقعا مد نظر شما بوده، قالب twenty seventeen نیست و شاید بهتر باشد که بجای این کار، کارتان را با یک قالب دیگر شروع کنید و برای خودتون یک پوسته سفارشی بسازید.

create-child-theme-wordpress-banner.png


پس به طور کلی، میتوان گفت که زمانی از قالب Child Theme استفاده میکنیم که میخواهیم از امکانات و ویژگی های قالب والد مورد نظرمان بهره مند شویم ولی در عین حال برخی از بخش های آن را به دلخواه سفارشی کنیم.

  • مزایای استفاده از پوسته فرزند در وردپرس
استفاده از Child theme در وردپرس، مزایا و معایب خاصی را هم به همراه دارد. در ادامه با هم نگاهی به مزیت ها و معایب استفاده از این روش خواهیم پرداخت.

استفاده از قالب فرزند باعث میشود که آپدیت قالب اصلی مورد استفاده شما (یا همان قالب والد) همیشه به آسانی امکان پذیر باشد.

دلیل این مسئله این است که با بهره گیری از پوسته فرزند، و اعمال تغییرات مورد نظرتان روی آن، در زمان ارائه نسخه جدید قالب والد، میتوانید بدون نگران بودن در مورد از دست دادن تغییرات و سفارشی سازی ها، قالب اصلی را بروزرسانی کنید.

مزیت دیگر استفاده از این روش، آسان شدن توسعه قالب هاست.

این مسئله خصوصا در زمان استفاده از فریم ورک ها قابل لمس تر خواهد بود. در صورتی که از یک فریم ورک به عنوان قالب والد خود استفاده کنید، میتوانید با بهره گیری از این روش، تنها بخش های مورد نیاز خود را سفارشی کرده و به سادگی امکانات دلخواهتان را به سایت اضافه کنید.

وقتی قرار باشد یک پوسته را از پایه طراحی کنید، لازم است که همواره همه جوانب و ویژگی های مورد نیاز سایت را در نظر بگیرید و کد نویسی قالب را به نحوی انجام دهید که در آن همه سناریو های ممکن در نظر گرفته شده باشد.

اما وقتی از قالب فرزند (قالب child theme) استفاده میکنید، حتی اگر کدنویسی و پیاده سازی امکان خاصی را هم فراموش کنید، خیالتان راحت است که قالب والد از پس شرایط احتمالی پیش آمده، برخواهد آمد و آنچه طراحی کرده اید، حتی اگر کامل هم نباشد، پشتوانه ای مناسب برای اجرا خواهد داشت.

  • معایب استفاده از پوسته فرزند در وردپرس
ممکن است شرایطی پیش بیاید که توسعه دهندگان قالب والد شما، تصمیم بگیرند دیگر قالب مورد نظر را آپدیت نکنند. یا ممکن است ویژگی را از قالب والد حذف کنند که موجب از کار افتادن child theme شما شود.

البته طبعا با توجه به اپن سورس بودن قالب های وردپرس، ممکن است این مسئله، آنقدر ها هم ترسناک نباشد اما به هر حال باید چنین شرایطی را هم در نظر گرفت.
بنابراین بهتر است از قالب ها و فریم ورک هایی به عنوان قالب والد استفاده کنید که پشتوانه ای مناسب و آینده ای حی الامکان قابل پیش بینی داشته باشند.

یکی دیگر از معایب استفاده از پوسته فرزند (قالب child theme)، زمانی است که باید صرف یادگیری نحوه کارکرد پوسته یا فریم ورک والد شود.
طبعا وقتی کار با یک قالب جدید را به عنوان قالب والد انتخاب میکنید، لازم است که مدتی را صرف آشنایی با بخش های مختلف و امکانات آن بکنید تا بتوانید پوسته فرزند خود را به خوبی بر اساس آن بنا کنید.

البته این مسئله چیزی نیست که بخواهید بخاطر آن از به کار گیری قالب child theme ها پرهیز کنید. خصوصا در صورتی که قصد استفاده از یک فریم ورک را داشته باشید، کافی است یک بار زمان کافی را صرف آشنایی با فریم ورک مورد نظر کنید تا از این پس، سرعت توسعه شما با استفاده از این فریم ورک به شکل چشم گیری افزایش پیدا کند.

امیدواریم نکات ذکر شده در این آموزش، برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد.
 
بالا