برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
هفت روش درمان جوش سرسیاه با تاثیر بالا که تا کنون امتحان نکرده‌اید
%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%86-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%D8%AF-1.jpg

جوش‌های سرسیاه از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که می‌تواند زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهد. شما شاید در طول زندگی خود چندین روش درمان جوش سرسیاه را امتحان کرده باشید و نتیجه دلخواهی از آن عاید شما نشده باشد. معمولا افرادی به جوش سرسیاه دچار می‌شوند که پوست چرب دارند اما این مکل در پوست‌های معمولی و خشک هم گاهی مشاهده می‌شود. به طور کلی لایه برداری منظم و کنترل چربی اضافی پوست دو روش درمان جوش سرسیاه هستند و هر ترفندی که این دو روش را شامل شود می‌تواند جوش‌های سرسیاه را کاهش دهد و یا حتی درمان کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز هفت روش درمان جوش سرسیاه را به شما معرفی خواهیم کرد که احتمالا تا کنون امتحان نکرده‌اید اما تاثیر زیادی در از بین رفتن این نقاط سیاه و آزاردهنده دارند.


جوش سرسیاه که در اصطلاح فنی به آن کومدون هم گفته می‌شود در واقع یک روزنه پوستی است که توسط کراتین باقیمانده از فولیکول‌ها بسته می‌شود. این ترکیبات در روزنه پوستی در معرض هوا قرار گرفته و اکسید می‌شوند و رنگ تیره به خود می‌گیرند و به همان شکلی در می‌آیند که ما به عنوان جوش سرسیاه می‌شناسیم. گاهی ممکن است روزنه‌های پوستی روی بینی و گونه‌ها بسته شوند و ظاهری شبیه به جوش سرسیاه پیدا کنند اما این روزنه‌های بسته شده جوش سرسیاه نیستند و بسیاری از افرادی که از جوش‌های سرسیاه شکایت دارند در واقع به آن مبتلا نیستند بلکه این نقاط سیاه رشته‌های سبوم (باقیمانده چربی طبیعی پوست به همراه سلول‌های مرده پوستی) هستند که روزنه‌ها را بسته و ظاهری بزرگ و مشخص به آن‌ها می‌دهند اما مثل جوش سرسیاه واقعی ترکیبات کراتینی در خود ندارند. برای جوش‌های سرسیاه واقعی (نوع اول) استفاده از محصولات و شوینده‌هایی که حاوی گلایسولیک اسید و بنزوئیل پراکساید باشند می‌توانند ساختار جوش‌های سرسیاه را بشکنند و به از بین رفتن آن‌ها کمک کنند. اما در کنار این محصولات شیمیایی استفاده از برخی درمان‌های خانگی و محصولات جدید هم می‌تواند به درمان جوش‌های سرسیاه کمک کند که در ادامه با تعدادی از این روش‌ها و محصولات جدید آشنا خواهید شد.


اولین روش درمان جوش سرسیاه : لیمو و عسل خام
این روش یک روش موثر اما کاملا طبیعی برای درمان جوش‌های سرسیاه است و شما برای انجام آن تنها به یک قاشق عسل طبیعی فرآوری نشدده و کمی لیموی تازه نیاز دارید. این روش توسط پزشکان و متخصصان حاذق پوست تایید شده است چون عسل فرآوری نشده و خام حاوی آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدباکتری است و در کنار آن حضور لیمو با اثر لایه برداری قوی می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش جوش‌های سرسیاه داشته باشد. برای استفاده از این مواد کافی است مقدار کمی آب لیمو تازه گرفته شده ( استفاده از آبلیموی آماده هم می‌تواند موثر باشد) را با مقدار مساوی عسل مخلوط کنید و روی نقاطی که به جووش سرسیاه دچار هستند بمالید. پس از ۱۵ دقیقه صورتتان را با آب گرم بشویید و این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید. با تکرار این کار به تدریج میزان چربی و سلول‌های مرده سطح پوست شما کاهش پیدا می‌کند و باکتری‌های مضر آن از بین می‌روند، در نتیجه جوش‌های سرسیاه نیز کاهش می‌یابند.




دومین روش درمان جوش سرسیاه : توپ‌های مخصوص
اگر شما پوست حساسی دارید که نمی‌تواند اسیدهای شیمیایی و طبیعی را که معمولا برای درمان جوش سرسیاه تجویز می‌شوند تحمل کند بهتر است سراغ اسکراب‌های طبیعی و ملایم بروید. یکی از ابزارهای جدیدی که برای لایه برداری ملایم پوست ابداع شده است توپ‌های الیافی هستند. این توپ‌های مخصوص روی انگشتان قرار می‌گیرند و به توپ‌های انگشتی هم موسوم شده‌اند. برای استفاده از این توپ‌ها کافی است آن‌ها را در آب خیس کنید و روی انگشت قرار داده و به آرامی روی همه قسمت‌های صورت به خصوص قسمت‌هایی که به جوش‌های سرسیاه دچار شده‌اند بمالید. این ابزار فوق العاده ملایم است و با وجود این که لایه برداری را کاملا موثر انجام می‌دهد ولی باعث تحریک و التهاب پوست نمی‌شود.


سومین روش درمان جوش سرسیاه : شیر و ژلاتین
این روش هم یکی از روش‌های جالب و موثر است که به سادگی می‌توانید با لوازمی که در منزل دارید آن را انجام دهید. برای این کار شما به یک قاشق غذاخوری ژلاتین خالص بدون طعم نیاز دارید. این ژلاتین را همراه با نصف قاشق غذاخوری شیر داخل یک ظرف مناسب بریزید و به مدت ده ثانیه در ماکروفر گرم کنید. ترکیب ژلاتین و شیر بر اثر حرارت به یک ترکیب ژله‌ای سفت و چسبناک تبدیل خواهد شد که قابلیت باز کردن روزنه‌های پوستی را دارد. این ترکیب را روی قسمت‌هایی که به جوش سرسیاه دچار هستند بمالید و تا زمان خشک شدن صبر کنید که ممکن است سی دقیقه یا بیشتر طول بکشد. سپس آن را با دست جدا کنید، خواهید دید که زائده‌های روی پوست شما همراه با آن جدا شده و جوش‌های سرسیاه از بین خواهند رفت.


چهارمین روش درمان جوش سرسیاه : ماسک ذغال فعال
این روش از شناخته شده‌ترین روش‌های درمان جوش سرسیاه است که احتمالا شما هم آن را امتحان کرده‌اید. البته بسیاری از افرادی که ماسک ذغال فعال را امتحان کرده‌اند نتیجه خاصی از آن نگرفته‌اند که علت آن عدم رعایت نکات مهم و کلیدی در استفاده از این ماسک است. نکته اول این است که حتما از ماسک‌های باکیفیت و مناسب استفاده کنید، دوم این که قبل از قرار دادن ماسک روی صورت حتما صورت خود را تمیز کنید چون چربی روی پوست مانع از چسبیدن ماسک به آن می‌شود و اثر تمیزکنندگی آن را کاهش می‌دهد. پس از شستن صورت، ماسک را روی قسمت‌های مبتلا بمالید و صبر کنید تا خشک شود که این خشک شدن ممکن است ۴۰ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد. سپس ماسک را از روی صورت جدا کنید و نقاط ریزی را که از روی پوست شما برداشته شده‌اند مشاهده کنید. البته تاثیر این ماسک نسبی است و همه نقاط سرسیاه با آن برداشته نمی‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود این روش را همراه با یک روش درمانی دیگر به کار ببرید.


پنجمین روش درمان جوش سرسیاه : ماسک جوش شیرین
جوش شیرین اثر لایه برداری بسیار موثری دارد که همراه با اثر ضدالتهاب و ضدعفونی کننده آن می‌تواند به عنوان یک روش درمان موثر برای جوش سرسیاه به کار برود. جوش شیرین ماده‌ای است که در هر خانه ای یافت می‌شود و استفاده از آن بسیار ساده است. برای ساخت ماسک جوش شیرین یک قاشق از این ماده را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و روی قسمت‌هایی از صورتتان که به جوش سرسیاه دچار است بمالید. پس از سی دقیقه که این ترکیب خشک شد آن را بشویید و کرم مرطوب کننده بزنید. بجوش شیرین در درمان آکنه و لک هم اثر مثبتی دارد اما به خاطر داشته باشید که آن را روی پوست زخم شده یا ملتهب نزنید چون می‌تواند باعث سوزش شود.



ششمین روش درمان جوش سرسیاه : یک ترکیب خاص با مواد معدنی
این ترکیب یکی از روش‌های جدید و خاص در درمان جوش سرسیاه است که احتمالا تا کنون با آن آشنایی نداشته‌اید. اما افرادی که این ترکیب را به کار برده‌اند نظر بسیار مثبتی درباره آن داشته‌اند و شاهد از بین رفتن جوش‌های سرسیاه مزاحم خود بوده‌اند. این ترکیب شامل چند ماده معدنی طبیعی مثل کائولین، کربنات کلسیم و اکسید روی است که باید با آب مخلوط شوند تا ترکیبی خمیری به وجود آورند. این خمیر روی جوش‌های سرسیاه زده شده و پس از ده دقیقه شسته می‌شود.



هفتمین روش درمان جوش سرسیاه : برس مخصوص روزنه پوستی
برس پوست یکی از محصولات جدید مراقبت پوست است که توسط برندهای شناخته شده به تولید رسیده است. این برس‌ها قابلیت پاکسازی روزنه‌های پوستی را دارند و به همین روش می‌توانند جوش‌های سرسیاه را هم درمان کنند. استفاده از این برس‌ها در کنار ماسک‌های پاک کننده مثل ماسک ذغال یا ماسک رس می‌تواند اثر فوق العاده‌ای در درمان جوش‌های سرسیاه داشته باشد بدون آن که پوست را تحریک کند و یا باعث آسیب به آن شود. در هر صورت هر روشی را که برای درمان جوش‌های سرسیاه به کار می برید تحت هیچ شرایطی آن‌ها را فشار ندهید و دستکاری نکنید، چون این کار شاید موقتا جوش‌ها را پاک کند اما باعث بزرگ‌تر شدن روزنه‌های پوستی شده و مشکل را بدتر خواهد کرد.




منبع: مجله قرمز
 

darmangahonline

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 آگوست 2018
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
سن
34
***(کلینیک تخصصی کاشت موی طبیعی)***
کاشت مو،کاشت ابرو،کاشت ریش
دارای مجوز رسمی وزارت بهداشت و درمان
با استفاده از شناخته شده ترین متد های جهان و به روز ترین متد های اروپایی
بدون کبودى ،بدون درد ، بدون بیهوشى و بدون نیاز به تراشیدن مو

اتاق عمل VIP با مدرنترین تجهیزات کاشت
با بالاترین تراکم کاشت و طبیعی ترین خط رویش

مراقبتهای ویژه پس از کاشت
زیر نظر مجرب ترین پزشکان متخصص پوست و مو در کشور

با هزاران نمونه کار موفق
با ضمانت نامه کتبی
تخفیفات خدمات کلینیک به مبلغ 500 هزار تومان

ویزیت رایگان پزشک متخصص پوست و مو 09129617125 پاسخگویی 24 ساعته
مشاوره رایگان با ارسال عدد 2 به شماره 09129617125

http://Darmangahonline.com
 

darmangahonline

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 آگوست 2018
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
سن
34
درمانگاه آنلاین
***(کلینیک تخصصی کاشت موی طبیعی)***
کاشت مو،کاشت ابرو،کاشت ریش
دارای مجوز رسمی وزارت بهداشت و درمان
با استفاده از شناخته شده ترین متد های جهان و به روز ترین متد های اروپایی
بدون کبودى ،بدون درد ، بدون بیهوشى و بدون نیاز به تراشیدن مو

اتاق عمل VIP با مدرنترین تجهیزات کاشت
با بالاترین تراکم کاشت و طبیعی ترین خط رویش

مراقبتهای ویژه پس از کاشت
زیر نظر مجرب ترین پزشکان متخصص پوست و مو در کشور

با هزاران نمونه کار موفق
با ضمانت نامه کتبی
تخفیفات خدمات کلینیک به مبلغ 500 هزار تومان

ویزیت رایگان پزشک متخصص پوست و مو 09129617125 پاسخگویی 24 ساعته
مشاوره رایگان با ارسال عدد 2 به شماره 09129617125

http://Darmangahonline.com
 

p.m.e.c

Registered User
تاریخ عضویت
25 جولای 2018
نوشته‌ها
138
لایک‌ها
180
خواص دانه چیا


دانه‌های چیا جزو سالم‌ترین خوردنی های روی زمین محسوب می شود.آنها سرشار از مواد مقوی هستند که منفعتهای ارزشمندی برای بدن بخصوص مغز دارند.در این بخش به ۱۱ مورد ازمنفعتهای دانه‌های چیا اشاره می‌کنیم که از پشتوانه‌‌های علمی برخوردار است.



دانه چیا
دانه‌های چیا حاوی مقادیر فراوانی مواد مغذیست و در عین حال میزان کالری آن اندک است.

دانه‌های چیا، دانه‌های ریز سیاه رنگی‌اند، برگرفته از گیاه مریم گلی که خواستگاه آن شبه جزایر اسپانیا می‌باشد و از خانواده‌ی نعناع هستند.

علی‌رغم تاریخچه‌ی کهن دانه‌های چیا به عنوان یکی از ارکان اصلی تغذیه، ارزش غذایی این دانه‌ها اخیرا با عنوان خوراکیی فوق‌العاده و مدرن که امکان استفاده‌ی روزانه از آن وجود دارد، اثبات شده است.

در چند سال گذشته، به طور گسترده‌ محبوبیت ویژه‌ی در بین عامه‌ی مردم کسب نمود و اکنون در سراسر جهان از سوی افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، مصرف می‌شود.

فریب اندازه کوچک آن را نخورید… این دانه‌های ریز، یک مشت مواد مغذی در چنته دارند.



۲۸ گرم دانه‌ی چیا حاوی:

فیبر: ۱۱ گرم.
پروتئین: ۴ گرم.
چربی: ۹ گرم (که ۵ گرم آن امگا۳ است).
کلسیم: ۱۸٪ از آنچه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.
منگنز: ۳۰٪ از آنچه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.
منیزیم: ۳۰٪ از آنچه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.
فسفر: ۲۷٪ از آنچه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.

همچنین آنها حاوی میزان قابل توجهی روی، ویتامینB3(نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B1( تیامین) و ویتامین B2 می‌باشد.

هنگامی که خوب تامل کنیم، حقیقتا تحت تاثیر قرار می‌گیریم زیرا این همه مواد مغذی تنها در ۲۸ گرم از این دانه‌ها انباشته شده، فقط حاوی ۱۳۷ کالری بوده و دارای یک گرم کربوهیدرات قابل هضم می‌باشد!

همه ما بر این امر توافق داریم که ۱ انس دانه‌ی چیا معادل ۲۸ گرم یا ۲ قاشق سوپ‌خوری می‌باشد.

جالب توجه است که بدانید… چنانچه میزان فیبر را که در نهایت در زمره‌ی کالری‌های دریافتی مفید محسوب نمی‌شوند را از میزان کالری‌ دانه‌های چیا کم کنیم، دانه‌های چیا در هر ۲۸ گرم تنها حاوی ۱۰۱ کالری می‌باشند.

همین امر دانه‌های چیا را در زمره‌ی یکی از بهترین‌ منابع در بین چندین منبع تغذیه‌ای مهم در جهان جای می‌دهد، کالری در خدمتِ کالری.

در صدر همه این موارد باید بدانید که دانه‌های چیا از خانواده “غلات کامل” هستند که معمولا رشدی طبیعی دارند و به طور ژنتیکی از ارگانیسمی تغییر یافته و مصنوعی حاصل نمی‌شوند و به طبع عاری از هرگونه گلوتن می‌باشند.

دانه‌های چیا علی‌رغم اندازه‌ی بسیار ریزشان در زمره‌ی مغذی‌ترین مواد غذایی گیاهی محسوب می‌شوند. آنها مملو از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳ و انواع مواد مغذی که بدن به میزان اندکی به آن نیاز دارد، می‌باشند.



دانه‌های چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

فروغ دانه‌های چیا در پرتوی خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانشان نیز گسترده شده است.

این آنتی‌اکسیدان‌ها از فساد چربی‌های حساس و نفوذ پذیر موجود در دانه‌های چیا ممانعت می‌کنند.

با اینکه مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی تاثیر چندانی ندارد، اما آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی تاثیرات مثبتی بر حفظ سلامت دارند.

مهم‌تر از همه، آنتی‌اکسیدان‌ها به مقابله با تشکیل رادیکال‌های آزاد که موجب آسیب‌ به مولکول‌های سلولی، تسریع روند پیری و همکاری در بروز بیماری‌هایی از قبیل سرطان می‌شود، می‌پردازند.

دانه‌های چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که از چربی‌های لطیف موجود در دانه‌ها محافظت می‌کنند. همچنین آنها از فواید فراوانی در حفظ سلامت برخوردارند.



تقریبا تمام کربوهیدرات موجود در آن‌ها فیبر هستند

نگاهی به نمودار مواد مغذی دانه‌های چیا بیاندازید، خواهید دید که هر ۲۸ گرم دانه چیا، تنها حاوی ۱۲ گرم کربوهیدرات است.

ضمنا…. ۱۱ گرم از آنها فیبر هستند که در بدن هضم نمی‌شوند.

فیبرها، شاخص قند خون را بالا نمی‌برند، برای خلاصی از آنها نیازی به انسولین نیست و بنابراین کربوهیدرات محسوب نمی‌شوند.

هر ۲۸ گرم از آنها تنها حاوی ۱ گرم کربوهیدرات حقیقی می‌باشد که درصد بسیار ناچیزیست. همین امر چیا را به غذایی کم کربوهیدرات و دوست‌داشتنی بدل می‌کند.

با وجود این میزان فیبر، دانه‌های چیا قادرند ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب نمایند، به صورت ژل درآمده و در معده حجیم شوند.

از نظر تئوری، این فرایند باید احساس سیری را افزایش داده، جذب مواد غذایی را کند نماید و به طور خودکار به کالری کمتری نیاز می‌شود.

همچنین باکتری‌های مفید روده از فیبرها تغذیه می‌کنند، که تغذیه‌ی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا تغذیه‌ی مناسب حشرات روده‌ای برای حفظ سلامت کاملا حیاتیست.

۴۰٪ از وزن دانه‌های چیا را فیبر تشکیل داده است. همین امر آنها را به یکی از بهترین منابع فیبر در جهان تبدیل کرده است.

تقریبا تمام کربوهیدرات‌های موجود در دانه‌های چیا، فیبر هستند. همین امر قابلیت جذب آب را بین ۱۰ تا ۱۲ برابر وزنشان به آنها اعطا می‌کند. در عین حال فیبر فواید متعددی در حفظ سلامت دارد.



پروتئین موجود در دانه‌های چیا از کیفیت بالایی برخوردار است

دانه‌های چیا حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین هستند.

۱۴٪ از وزن آنها پروتئین است که در مقایسه با گیاهان دیگر، بسیار زیاد است.

آنها همچنین از میزان متعادلی اسیدهای آمینه‌ی ضروری برخوردارند، بنابراین بدن ما باید از پروتئین‌های موجود در آن بهره‌مند گردد.

پروتئین منافع متعددی در حفظ سلامت دارد. همچنین در راستای کاهش وزن به عنوان مهربان‌ترین ماده مغذی در **** شناخته شده است، البته تا کنون.

جذب مقادیر فراوانی پروتئین، اشتها را کاهش می‌دهد و اثبات شده است که تا ۶۰٪ موجب ***** افکار وسواسی درباره غذا و تا ۵۰٪ از میل شدید به خوردن اسنک‌ها در شب می‌کاهد.

دانه‌های چیا حقیقتا منبعی فوق‌العاده از پروتئین هستند، به ویژه برای افرادی که میزان مصرف محصولات حیوانی را محدود کرده یا به‌طور کلی از آن اجتناب می‌کنند.

دانه‌های چیا سرشار از پروتئین مرغوب هستند، میزان پروتئین آنها از اغلب گیاهان بیشتر است. در راستای کاهش وزن، پروتئین در زمره‌ی مهربان‌ترین درشت مغذی‌ها محسوب می‌شود و این توانایی را دارد تا به شدت از میزان اشتها و میل شدید به غذا بکاهد.



دانه‌های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند

همچون دانه‌های بذر کتان، دانه‌های چیا نیز مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

در حقیقت در هر گرم از دانه‌های چیا بیش از هر گرم ماهی سالمون امگا ۳ یافت می‌شود.

با این وجود… باید به یاد داشته باشید که امگا ۳ موجود در آنها از جنس اسید لینولینک موسوم به ALA هستند که آنچنان که تصور می‌شود سودمند نیستند.



آنها سرشار از مواد مغذی بسیار ارزشمندی برای استخوان‌ها هستند

دانه‌های چیا مملو از چندین ماده‌ی مغذی‌اند که در سلامت استخوان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

از جمله می‌توان به کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین اشاره نمود.

حجم کلسیم آن به طرز ویژه‌ای حیرت‌آور است… هر ۲۸ گرم از آنها ۱۸٪ از میزان توصیه شده در روز را تامین می‌کند.

گرم برای گرم، این میزان کلسیم فراتر از کلسیم اغلب محصولات لبنی می‌یاشد.

دانه‌های چیا منبعی فوق‌العاده برای تامین کلسیم مورد نیاز افرادیست که قادر به مصرف محصولات لبنی نیستند.

دانه‌های چیا سرشار از کلسیم، منیزیم، فسفر و پروتئین هستند. مجموع این مواد مغذی در حفظ سلامت استخوان‌ها حیاتی‌اند.



تفاوت چیا و تخم شربتی
دانه‌های چیا با تخم شربتی (بذر گیاه ریحان) تفاوت داشته و هر کدام خاصیت جداگانه ای دارند. در ایران تخم شربتی از قدیم در نوشیدنی‌های خنک برای بر طرف کردن عطش در فصل تابستان استفاده می‌شود. گاهی تخم شربتی به اشتباه به عنوان دانه‌های چیا خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا خواص مربوط به دانه‌های چیا به تخم شربتی که در ایران فراوان است نسبت داده می‌شود که درست نیست.

تنها شباهت دانه چیا با تخم شربتی لعابدار شدن هر دو است (دارای موسیلاژ می‌باشند) ، ولی مهم خواص دانه‌ها است که با هم فرق دارند.

همچنین باید توجه داشت که طعم دانه چیا و دانه ریحان به هم نزدیک است و به همین سبب گاهی در ایران دانه چیا به عنوان تخم شربتی به فروش می رسد.





دانه چیا و لاغری
بسیاری از کارشناسان سلامت بر این باورند که دانه‌های چیا در کاهش وزن موثرند.

فیبر مقادیر زیادی آب را جذب می‌نماید و در معده حجیم می‌شود، که همین امر حس سیری را افزایش داده و جذب مواد غذایی را کند می‌نماید.

برخی مطالعات انجام شده در زمینه‌ی گلوکومانان، فیبری که عملکردی مشابه با آنچه ذکر شد دارد، حاکی از آن است که مصرف این فیبر منجر به کاهش وزن می‌گردد.

بنابراین پروتئین موجود در دانه‌های چیا می‌تواند به کاهش اشتها و جذب کمتر غذا کمک کند.

متاسفانه، هنگامی که تاثیرات دانه‌های چیا بر کاهش وزن مورد بررسی قرار گرفت، نتایج ناامید کننده‌ای حاصل شد.

گرچه یکی از مطالعات نشان می‌داد که دانه‌های چیا موجب کاهش اشتها می‌شوند، اما تاثیر معناداری بر وزن بدن ندارند.

در مطالعات انجام شده، بر روی ۹۰ نفر مبتلا به اضافه وزن که به مدت ۱۲ هفته، به صورت روزانه ۵۰ گرم دانه‌ی چیا دریافت می‌کردند، مشخص شد که دانه‌های چیا تاثیری بر وزن بدن یا علائمی دال بر سلامت از خود نشان نمی‌دهند.

در مطالعه‌ی دیگر بر روی ۶۰ زن که به مدت ۱۰ هفته به طول انجامید مشخص شد، دانه‌های چیا هیچگونه تاثیری بر وزن بدن ندارند اما موجب افزایشِ میزان امگا ۳ محلول در خون می‌شوند.

گرچه گنجاندن دانه‌های چیا به برنامه ‌غذاییتان احتملا تاثیری بر وزن شما نخواهد داشت، اما من به شخصه معتقدم آنها ترکیبات مفیدی هستند.

قطعا پیروی از یک **** غذایی برای کاهش وزن تنها با حذف کردن یا اضافه کردن یک ماده‌ی غذایی محقق نخواهد شد. تحقق آن منوط به پیروی از یک **** تمام عیار، بعلاوه تغییراتی دیگر در سبک زندگی مانند الگوی خواب و انجام حرکات ورزشی می‌باشد.

هنگامی که تلفیقی از دانه‌های چیا با مواد غذایی طبیعی مبنای **** غذایی و سبک زندگی سالم باشد، من صراحتا مشاهده نمودم که دانه‌های چیا به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند

دانه‌های چیا سرشار از پروتئین و فیبر هستند، که هر دو در کاهش کاهش وزن نقش مهمی ایفا می‌کنند. به این وجود، مطالعت انجام شده در زمینه‌ی دانه‌ای چیا صحت این تاثیرات بر کاهش وزن را تائید نمی‌کند.





طریقه مصرف دانه چیا
خوشبختانه بسیاری از افراد پس از مصرف چیا، در هضم آن هیچ مشکلی ندارند. بدن آنها با چیا کاملاً سازگار است.

اما ممکن است در بعضی موارد مشکلات گوارشی به وجود بیاید.

این مشکلات بیشتر به این دلیل است که شما فیبر کم مصرف می کنید.

برای همین سازگاری بدن با چیا کمی زمان بر است.

بنابراین شما با مقداری کمتر از ۲۰ گرم خوردن چیا را شروع کنید.

به مرور زمان و عادت کردن سیستم گوارشی شما، مقدار آن را به ۲۰ گرم برسانید.

در برخی مطالعات انجام شده، حتی مصرف ۲۵ گرم چیا در روز نیز توصیه می شود.

اما اگر همچنان از میزان مصرف چیا برای خودتان مطمئن نیستید، با پزشک متخصص این موضوع را چک کنید.

وقتی میزان واقعی را پیدا کردید سعی کنید از آن تبعیت کنید.

به طور تقریبی میزان مصرف چیا در سنین مختلف را می توان اینگونه بیان کرد:

سنین بالای ۱۸ سال، تا ۲۰ گرم در روز را می توانند مصرف کنند.

برای سنین بین ۱۰ تا ۱۸ سال مقداری حدود ۱۰ گرم توصیه می شود.

برای سنین زیر ۱۰ سال تا ۸ گرم می توانند استفاده کنند.

شما به طرق مختلف می توانید چیا را در روز مصرف کنید. به صورت پودینگ چیا، یا شربت.

می توانید آن را در سالاد یا ماست بریزید. می توانید اسموتی چیا درست کنید.





مضرات دانه چیا
دقت کنید دانه‌های چیایی که می‌خرید، ارگانیک باشند، بررسی کنید که آیا آن‌ها معتبر هستند یا خیر. معمولا دانه‌های چیای چینی ارگانیک نیستند. همیشه آن‌هایی را خریداری کنید که تاییدیه دارند،‌ زیرا معمولا ارگانیک هستند.

۲. مصرف این دانه‌ها را با مقدار کم شروع کنید.

مصرف دانه‌ چیا را نیز باید مانند دیگر داروهای گیاهی با مقدار کم شروع کنید. شما نمی‌دانید که بدن‌تان با مصرف آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دهد، بنابراین ابتدا باید آن را امتحان کنید. خوردن دانه‌ی چیا را با مقدار کم شروع کنید و نتیجه را ببینید. اگر هیچ مشکلی در شکم‌تان رخ نداد یا احساس بدی نداشتید، می‌توانید به خوردن آن‌ها ادامه بدهید. بعضی از علائم ناشی از آلرژی‌زاها معمولا راش پوستی و تورم و خارش به ویژه دور لب‌ها هستند. زمانی که این علائم پدیدار می‌شوند، دست از خوردن آن‌ها بردارید. برخی از علائم شدید آلرژی مانند گرفتگی گلو و تورم لب‌ها باید توسط پزشک درمان شوند، بنابراین برای دریافت درمان مناسب، بلافاصله به بیمارستان بروید.

۳. گیجی

گاهی اوقات شما هیچ گونه علائم حساسیتی در داخل و یا خارج از بدن‌تان احساس نمی‌کنید، اما ممکن است پس از خوردن آن‌ها احساس سرگیجه داشته باشید. این مشکل ممکن است به دلیل فشار خون شما باشد زیرا دانه‌های چیا سبب کاهش فشار خون می‌شوند. زمانی که فشار خون‌تان پایین است نباید دانه‌ی چیا را مصرف کنید.

۴. وضعیت سیستم گوارش

افراد زیادی وجود دارند که فیبر کافی از مواد غذایی خود دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل است که وقتی معده‌ی آن‌ها فیبر را بیش‌تر از حد معمول دریافت می‌کند، به کمی تنظیم و تعدیل نیاز دارند. احساس نفخ در معده شایع است زیرا ممکن است نشانه‌ای از این باشد که معده‌ی شما به میزان زیادِ فیبر موجود در دانه‌های چیا عادت ندارد. شما می‌توانید با مصرف تدریجی دانه‌های چیا مانع از بروز این مشکل شوید. با این حال اگر این اتفاق ادامه پیدا کرد، باید مصرف آن را برای مدتی متوقف کنید و اگر در اثر خوردن دانه‌های چیا متوجه رخ دادن واکنش‌های بدی در بدن‌تان شدید، باید با پزشک‌تان مشورت کنید.
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
۶ دمنوش آرامبخش روزانه (تونیک گیاهی) که به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند
%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%AE%D8%B4.jpg

دمنوش آرامبخش واجد ویژگی‌هایی ست که علاوه بر کمک به خوابی راحت به کاهش اضطراب و استرس هم کمک می‌کند. این دمنوشها حاوی موادی طبیعی و پر خاصیت هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

همه ما به دنبال راهی برای کاهش اضطراب و استرس هستیم از انواع داروها گرفته تا انواع دمنوشهای گیاهی موثر اما معمولا دمنوشهای گیاهی با اقبال بیشتری رو به رو می‌شوند چون اکثر ما تصورات خوبی نسبت به نوشیدنیهای طبیعی و گیاهی داریم. ما هم بیشتر به دنبال ترکیبات سالمی هستیم که علاوه بر کاهش اضطراب و استرس فواید دیگری نیز برای ما دارند. همانطور که می‌دانید یکی از علل اصلی اضطراب و استرس بی خوابی و یا کم خوابی ست و اضطراب هم به نوبه خود باعث کاهش خواب می‌شود. به هنگامی که خواب کافی نداریم هورمون کورتیزول به میزان بیشتری در بدن منتشر می‌شود و باعث افزایش اضطراب و استرس می‌شود. در اینجا ۶ تونیک گیاهی روزانه به شما معرفی می‌شود که با بی خوابی مقابله می‌کند و کاهش دهنده اضطراب و استرس است. بنابراین در عوض نوشیدن یک فنجان قهوه برای تقویت انرژی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از این تونیکهای طبیعی که حاوی گیاهان دارویی و تقویت کننده است استفاده کنید تا به کاهش اضطراب و استرس خود کمک بیشتری کنید.

دمنوش آرامبخش زنجبیل برای تیز هوشی و غلبه بر استرس

زنجبیل فوایدی فراتر از طعم دهندگی به غذاها و انواع کیک و کلوچه و یا درمان طبیعی تهوع دارد. این گیاه قدرتمند حاوی ۱۴ ترکیب زیستی منحصر بفرد و خواص آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات باعث تشدید عملکرد شناختی در زنان میانسال می‌شود و طبق یک مطالعه انجام شده بر روی موشها، ممکن است از مغز در مقابل آسیبهای ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.

مطالعات حیوانی همچنین نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند بر سطح سروتونین اثر داشته باشد و ممکن است اضطراب و استرس را به اندازه داروهای بنزودیازپین درمان کرده و کاهش دهد.

فواید زنجبیل
  • تقویت عملکرد مغز
  • تامین آنتی اکسیدان
  • درمان استرس
طرز تهیه دمنوش آرامبخش زنجبیل (چای زنجبیل)
مواد لازم
  • ۱ پیمانه ریشه زنجبیل تازه، رنده شده
  • ۳ و نیم لیتر آب
  • ۳ عدد لیمو آب گرفته
  • ۱ تا ۲ پینچ پودر فلفل کاین
  • یک پنیچ نمک بلوری هیمالیا
  • استویا یا عسل خام برای طعم دهی
طرز تهیه: پوست زنجبیل را با چاقو جدا کنید سپس رنده کنید (می‌توانید از دستگاه غذاساز استفاده کنید). زنجبیل رنده شده را به آب اضافه کنید. آب را به جوش برسانید و بگذارید به آرامی برای حدود یک ساعت با حرارت ملایم دم بکشد (اگر به مدت ۲ ساعت بگذارید دم بکشد مزه بهتری خواهد داشت). اجازه دهید مایع بدست آمده خنک شود. آب لیمو ترش، فلفل کاین و نمک هیمالیا را به آن اضافه کنید. آن را داخل شیشه مربا یا شیشه‌های دهان گشاد بریزید.


نحوه سرو: ۱ تا ۱/۲ پیمانه چای زنجبیل غلیظ شده را با ۱ پیمانه آب مخلوط کنید. اگر می‌خواهید آن را گرم بنوشید قبل از افزودن شیرین کننده آن را روی گاز گرم کنید. اگر می‌خواهید دمای محیط را داشته باشد فقط به آن شیرین کننده اضافه کنید و از نوشیدن این دمنوش آرامبخش لذت ببرید.

عوارض جانبی ممکن
زنجبیل عوارض جانبی چندانی ندارد. فقط حواستان باشد که زیاده از حد مصرف نکنید (نهایتا ۴ گرم) چون مصرف زیاد آن معده را تحریک می‌کند.

دمنوش آرامبخش ماکا برای تعادل هورمونها

ریشه ماکا به شدت در حال محبوب شدن است و این موضوع دلیل خوبی دارد. این گیاه بومی پرو تمایلات جنسی (و همچنین امکان عملکرد جنسی) را در مردان افزایش می‌دهد. این گیاه همچنین برای تقویت عملکرد در مردان وزشکار دوچرخه سوار هم مفید است.

این متعادل کننده هورمونی یک مقابله کننده با استرس است. ترکیبات گیاهی ماکا (فلاونوئیدها) ممکن است روحیه مثبت را تقویت کند و فشار و افسردگی را تقویت کند (در زنان یائسه این اثرات نشان داده شده است).

طرز تهیه دمنوش آرامبخش ماکا شکلاتی
مواد لازم

  • ۲ و نیم پیمانه شیر بادام
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر ماکا
  • ۲ قاشق غذاخوری شیره افرا یا شیره گیاهی دیگر که دوست دارید
  • ۱/۲ قاشق چای خوری روغن نارگیل
  • یک پینچ دارچین
  • یک پینچ کوچک نمک دریا
مواد تزئینی (اختیاری)

  • خامه نارگیل (توضیحات در انتهای دستور داده شده)
  • شکلات تلخ ریش ریش شده
طرز تهیه: در یک مخلوط کن، شیر بادام، پودر کاکائو، پودر ماکا، شیره افرا، روغن نارگیل، دارچین و نمک را مخلوط کنید. (می‌توانید بصورت دستی هم آنها را بهم بزنید). آنها را در یک ماهیتابه با قطر متوسط بریزید و گرم کنید. آن را مزه کنید و شیرینی آن را به حد دلخواه برسانید. اگر خیلی غلیظ است مقدار بیشتری شیر بادام اضافه کنید.

خامه نارگیلی و شکلات تلخ رنده شده را به عنوان تزئین روی آن بریزید.

خامه نارگیلی
یک قوطی شیر نارگیل پر چرب (یک شب تا صبح در یخچال بماند)

۱/۳ پیمانه شکر پودر شده

چند قطره اسانس وانیل

مخلوط نارگیل را بوسیله ترکیب ترکیب مواد در همزن برفی و مخلوط کردن کامل آن تا زمان پف کردن، درست کنید. نکته: بعضی از شیرهای نارگیل کنسروی چندان جالب نیستند بدین معنی که بخش جامد آن در یخچال از قسمت مایع جدا می‌شود (در بخش شیر نارگیل خانگی علت آن را دیدید) سعی کنید از یک برند خوب و معتبر استفاده کنید.


فواید ماکا
  • افزایش انرژی
  • تعادل خلق و خو
  • کاهش فشار خون و افسردگی
عوارض جانبی احتمالی
ماکا معمولا برای اکثر افراد بی خطر است مگر اینکه باردار، شیرده یا دارای مشکلات تیروئید باشند.

دمنوش آرامبخش ماچا برای کاهش استرس و افزایش آرامش

دمنوش آرامبخش ماچا برای پاکی روح و روان پیشنهاد خوبی ست. ماچا حاوی فلاونوئیدها و ال- تئانین است که به لحاظ تاریخی به اثرات آرامبخش مشهور است. ال-تئانین امواج آلفای مغز را افزایش می‌دهد و بدون ایجاد خواب آلودگی مغز را آرام می‌کند.

ترکیب کافئین با ال-تئانین ممکن اثرات مثبتی روی خلق و خو و تشخیص مغزی داشته باشد. ماچا همچنین حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد مغذی است و می‌تواند یک تونیک قدرتمند برای غلبه بر خستگی و تقویت سلامت کلی بدن باشد.

فواید ماچا
  • اثرات مثبت روی خلق و خو
  • تقویت آرامش
  • تامین انرژی پایدار
طرز تهیه دمنوش آرامبخش ماچا
مواد لازم

۱/۲ پیمانه شیر بادام گرم شده (یا هر شیر آجیلی دلخواه دیگر)

۱/۲ پیمانه آب جوش

۱ قاشق چایخوری پودر ماچا

۱/۲ قاشق چایخوری آشواگاندا یا هر ماده آداپتوژن دیگر (مثلا ریشه شیرین بیان)

۱/۲ قاشق چایخوری دارچین

۱/۲ قاشق چایخوری عسل مانوکا

همه مواد را مخلوط کرده و روی سرعت بالای مخلوط کن برای چند ثانیه کاملا با هم ترکیب کنید. آن را در لیوان خود ریخته و نوش جان کنید.

دمنوش آرامبخش سرکه سیب

سرکه سیب استفاده‌هایی فراتر از طعم سرکه‌ای خود دارد. این سرکه می‌تواند مستقیما بر میزان قند خون اثر بگذارد که حتی به حفظ انرژی و پیشگیری از خستگی هم کمک می‌کند. سرکه سیب همچنین حاوی مواد معدنی همچون پتاسیم است که رابطه مستقیمی با میزان انرژی ما دارد.

فواید سرکه سیب
  • کنترل قند خون
  • حفظ میزان انرژی
  • کمک به تقویت سلامت کلی
عوارض جانبی ممکن
مصرف مقدار زیاد سرکه سیب ممکن است چندین عارضه جانبی داشته باشد از جمله مشکلات گوارشی، صدمه به مینای دندان و سوزش گلو. همچنین ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد.

طرز تهیه دمنوش آرامبخش سرکه سیب
مواد لازم

  • ۱ پیمانه چای سبز خنک شده
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام
  • ۱ قاشق غذاخوری شیره افرای خالص
  • ۱ قاشق چایخوری زنجبیل تازه
  • برش لیمو (اختیاری)
چای، سرکه، شربت و زنجبیل را در یک لیوان متوسط بریزید. آب لیموترش را در صورت دلخواه به آن اضافه کنید.

دمنوش آرامبخش زردچوبه برای سلامت ذهنی

انواع لاته زردچوبه در اینترنت موجود است اما آیا آنها علمی هستند یا طبق مد و ترند پیش می‌روند؟ ما خوشحالیم که زردچوبه محبوبیتش روز افزون شده بخصوص به خاطر فواید آن برای سلامتی ذهن. کورکومین ترکیب بیولوژیکی موجود در زردچوبه با درمان اضطراب، افسردگی و موارد دیگر مرتبط است که امکان دارد بخاطر تقویت سروتونین و دوپامین در مغز باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است واقعا به اندازه قرص پروزاک (زاناکس) موثر باشد البته با عوارض جانبی کمتر.

فواید زردچوبه
  • تقویت میزان سروتونین
  • کمک به رفع اضطراب و افسردگی
  • ممکن است به اندازه قرصهای ضد افسردگی موثر باشد
عوارض جانبی
برای اکثر افراد خوردن زردچوبه بی خطر است اما بهتر است آن را از منبع مطمئنی دریافت کنید. میزان بالای زردچوبه ممکن است موجب سنگ کلیه شود.

دمنوش زردچوبه

مواد لازم

  • ۲ پیمانه آب نارگیل (یا آب تصفیه شده)
  • ۲ قاشق غذاخوری زردچوبه تازه رنده شده (۱/۲ تا ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه خشک)
  • ۱ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه
  • آب یک عدد لیمو یا پرتقال
  • ۱ هویج متوسط
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام
  • یک پینچ فلفل سیاه
  • یک پینچ فلفل کاین یا دارچین (اختیاری)
طرز تهیه: همه مواد را توی مخلوط کن ریخته و با سرعت بالا مخلوط کنید تا کاملا ترکیب و شبیه اسموتی شود. آن را به عنوان یک نوشیدنی مصرف کنید می‌توانید آن را رقیق کنید.

دمنوش آرامبخش آشواگاندا یک آداپتوژن فوق العاده (چای جنسینگ هندی)

اگر با کلمه آداپتوژن یا هماهنگ ساز بدن آشنا نیستید بهتر است که چند کلمه‌ای راجع به آن به شما بگویم. آداپتوژنها موادی طبیعی هستند که به بدن ما کمک می‌کنند تا با استرس مقابله کند. بخصوص آشواگاندا یک سوپر استار مبارزه با استرس است. این ماده هماهنگ ساز بدن به رفع اضطراب، مبارزه با خستگی و کاهش سطح کورتیزول کمک می‌کند.

فواید آشواگاندا
  • کاهش هورمون استرس بدن
  • رفع اضطراب
  • پیشگیری از خستگی مربوط به استرس
عوارض جانبی
تحقیقات برای گفتن اینکه دقیقا چه عوارض جانبی این گیاه ایجاد می‌کند، موجود نیست اما آنهایی که باردار هستند بهتر است از این ماده اجتناب کنند چون می‌تواند موقع زایمان زودرس شود. خطر دیگر مصرف آشواگاندا منبع دریافتی آن است. منابع غیر قابل اعتماد دارای افزودنیهای مضر هستند.

توصیه پایانی
مثل همیشه در مجله قرمز به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از افزودن هر چیزی به **** غذایی روزانه‌تان همه چیز را با پزشکتان در میان بگذارید. اگر چه اکثر این گیاهان دارویی، چاشنی‌ها و چای‌ها برای مصرف بی خطر هستند اما نوشیدن زیاد آنها ممکن است مضر باشد.

بهتر است برای استفاده اولین بار نوعی را که بیشتر دوست دارید و با طعم آن آشنایی بیشتری دارید و همچنین مواد ارزان و در دسترسی برای شما داشته باشد، استفاده کنید. با درست کردن هر کدام از این دمنوشهای آرامبخش گیاهی یک لذت جدید را به **** غذایی روزانه خود اضافه می‌کنید.

نکته: این دمنوشهای آرامبخش در واقع تونیک گیاهی هستند. تونیک گیاهی یک نوع چای بسیار غلیظ و یا همان کنستانتره چای است بنابراین با دمنوش معمول که ما استفاده می‌کنیم کمی تفاوت دارد. اصطلاح دمنوش به دلیل مصطلح بودن آن در کشور ما استفاده شده است.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
سبزیجات کم قند با ۲۱ نوع مختلف که برای دیابتی‌ها مناسب هستند
%D8%B3%D8%A8%D8%B2%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%85-%D9%82%D9%86%D8%AF.jpg

سبزیجات، کم کالری و سرشار از ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم هستند. علاوه بر این بسیاری از سبزیجات کم قند و حاوی فیبر بالایی هستند که آنها را برای رژیمهای کم کربوهیدرات عالی می‌سازد. تعریف **** غذایی کم کربوهیدرات بسیار متفاوت است. اکثر آنها زیر ۱۵۰ گرم در روز کربوهیدرات دارند و بعضی از آنها حاوی ۲۰ گرم در روز.

شما چه **** کم کربوهیدرات داشته باشید چه نه، خوردن سبزیجات در هر صورت برای شما ایده آل خواهد بود. ما در اینجا لیستی از بهترین سبزیجات کم قند با ۲۱ نوع مختلف گرد هم آورده‌ایم که شما می‌توانید در **** غذایی خود بگنجانید.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای که به عنوان فلفل شیرین یا کاپسیکوم هم شناخته می‌شود بسیار مغذی هستند. این سبزیجات کم قند حاوی آنتی اکسیدانهایی به نام کاروتنوئید هستند که ممکن است التهاب را کاهش، خطر ابتلا به سرطان را پایین بیاورد و از آسیب اکسیداتیو کلسترول و چربی‌ها محافظت کند. یک پیمانه (۱۴۹ گرم) از فلفل قرمز خرد شده حاوی ۹ گرم قند است که ۳ گرم آن فیبر است. این مقدار ۹۳% از مصرف روزانه توصیه شده ویتامین A و ۳۱۷% از ویتامین C توصیه شده است که اغلب اوقات در رژیمهای کم کربوهیدرات دچار کمبود می‌شود. فلفل دلمه‌ایهای سبز، نارنجی و زرد حاوی همان مقدار مواد مغذی هستند اگر چه میزان آنتی اکسیدان آنها با هم ممکن است متفاوت باشد.

بروکلی‌ها سبزیجات کم قند کلمی

بروکلی یک سوپر فود واقعی است. این سبزی یکی از اعضای خانواده سبزیجات کلمی است که کیل، بروکسل، تربچه و گل کلم را شامل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که بروکلی ممکن است مقاومت به انسولین را در دیابت نوع ۲ کاهش دهد. همچنین به نظر می‌رسد که از چندین نوع سرطان از جمله سرطان پروستات هم پیشگیری می‌کند. یک پیمانه (۹۱ گرم) بروکلی خام حاوی ۶ گرم قند که ۲ گرم آن فیبر است. این سبزی بیش از ۱۰۰% ویتامین C و ویتامین K توصیه شده روزانه را هم تامین می‌کند.

مارچوبه

مارچوبه یک سبزی بهاری خوشمزه است. یک پیمانه (۱۸۰ گرم) مارچوبه پخته حاوی ۸ گرم قند است که ۴ گرم آن فیبر است. این ماده همچنین منبع عالی ویتامین A، C و K است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد مارچوبه ممکن است به توقف رشد چند نوع سرطان کمک کند و تحقیق روی موشها نشان می‌دهد که ممکن است به حفاظت از سلامت مغز و کاهش اضطراب کمک کند.

قارچها

قارچها سبزیجات کم قند عالی هستند که از این لحاظ در سطح بهترینها هستند. یک پیمانه (۷۰ گرم) از یک وعده قارچ خام سفید حاوی فقط ۲ گرم قند است که ۱ گرم آن فیبر است. تازه بیشتر از این هم هست، آنها خواص ضد التهابی نیز دارند. در یک تحقیق در مردان مبتلا به سندرم متابولیک، خوردن ۳/۵ اونس (۱۰۰ گرم) از قارچ سفید برای ۱۶ هفته منجر به کاهش چشمگیر در نشانگرهای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شد.

کدو

کدو یک سبزی محبوب و رایجترین نوع آن کدوی تابستانی است. کدوی تابستانی یا کدوی سبز کشیده پوست نرمی دارد که می‌توان آن را خورد. برخلاف آن کدوی زستانی به شکلهای مختلفی وجود دارد، پوست زمختی دارد و کربوهیدرات آن از نوع تابستانی بیشتر است. ۱ پیمانه کدو سبز خام حاوی ۴ گرم کربوهیدرات است که ۱ گرم آن فیبر است. این سبزیجات کم قند یک منبع خوب ویتامین C است که در هر وعده ۳۵% مقدار توصیه شده روزانه را تامین می‌کند. کدوهای زرد ایتالیایی و نوع دیگری از کدوهای تابستانی از لحاظ قند و مواد مغذی شبیه به کدوهای سبز رنگ هستند.

اسفناج

اسفناج یک سبزی برگی است که فواید سلامتی بسیاری دارد. پژوهشگران گزارش کردند که این سبزیجات کم قند می‌توانند آسیب به DNA را کاهش دهند. همچنین از قلب محافظت می‌کند و ممکن است خطر بیماریهای رایج چشمی همچون آب مروارید و تخریب جسم زرد را کاهش دهد. علاوه بر همه اینها یک منبع عالی از ویتامینها و مواد معدنی است. یک پیمانه (۱۸۰ گرم) اسفناج پخته بیش از ۱۰ برابر ویتامین K توصیه شده روزانه را تامین می‌کند.

اسفناج نیز کم قند است اما قندها بیشتر در برگها متمرکز هستند که موقع پختن حجم آنها کم می‌شود. به عنوان مثال یک پیمانه اسفناج پخته حاوی ۷ گرم کربوهیدرات با ۴ گرم فیبر است در حالی که یک پیمانه اسفناج خام ۱ گرم کربوهیدرات دارد که تقریبا ۱ گرم آن فیبر است.

آووکادو

آووکادو یک غذای منحصر بفرد و خوشمزه است. اگر چه به لحاظ فنی آووکادو میوه است اما معمولا به عنوان سبزی مصرف می‌شود. آنها سرشار از چربی و حاوی کربوهیدرات قابل هضم کمی هستند. یک پیمانه (۱۵۰ گرم) وعده آووکادو خرد شده ۱۳ گرم کربوهیدرات دارد که ۱۰ گرم آن فیبر است. آووکادوها این سبزیجات کم قند همچنین غنی از اسید اولئیک هستند که یک نوع چربی تک زنجیره است که اثرات مفیدی بر سلامت دارد. تحقیقات کوچک نشان می‌دهد که آووکادو می‌تواند سطح کلسترول LDL و تری گلیسرید را پایین بیاورد. آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین C، فولات و پتاسیم هستند.

اگر چه آووکادوها غذای پر کالری هستند اما ممکن است برای کنترل وزن مفید باشند. در یک تحقیق، افراد دچار اضافه وزن که نصف یک آووکادو را به ناهارشان اضافه کردند گزارش کردند که بیشتر احساس سیری کردند و کمتر تمایل به خوردن در پنج ساعت بعد از غذا داشتند.

گل کلم

گل کلم یکی از سبزیجات کم قند همه کاره و محبوب است. این سبزی یک مزه خیلی ملایم دارد و می‌توان آن را به عنوان جایگزین سیب زمینی، برنج و سایر غذاهای پر قند استفاده کرد. یک پیمانه (۱۰۰ گرم) از گل کلم خام حاوی ۵ گرم کربوهیدرات است که ۳ گرم آن فیبر است. این سبزی همچنین حاوی ویتامین K است و ۷۷% نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌‌کند. همانند سایر سبزیجات گلم کلمی، این ماده با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد.

لوبیا سبز

لوبیاهای سبز گاهی اوقات به عنوان لوبیای رشته‌ای هم شناخته می‌شوند. آنها به همراه لوبیاها و عدسها جزو خانواده غلافداران هستند. البته آنها به میزان چشمگیری نسبت به سایر نیامداران کربوهیدرات کمتری دارند. یک پیمانه (۱۲۵ گرم) وعده لوبیاهای سبز پخته حاوی ۱۰ گرم کربوهیدرات هستند که ۴ گرم آن فیبر است. آنها سرشار از کلروفیل هستند که تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که ممکن است به پیشگیری در برابر سرطان کمک کنند. علاوه بر این آنها حاوی کاروتنوئید هستند که با بهبود عملکرد مغز در دوران افزایش سن ارتباط دارد.

کاهو

کاهو یکی از کم قند ترین سبزیجات است. یک پیمانه (۴۷ گرم) کاهو حاوی ۲ گرم کربوهیدرات است که ۱ گرم آن فیبر است. بسته به نوع آن، ممکن است منبع خوبی از ویتامینهایی خاص باشد. به عنوان مثال، کاهوی رسمی و نمونه‌های سبز تیره آن سرشار از ویتامین A، C و K هستند. آنها همچنین حاوی مقدار زیادی فولات هستند. فولات به کاهش سطح هوموسیستئین هستند که ترکیبی مرتبط با افزایش خطر بیماری قلبی است. یک تحقیق در مورد ۳۷ زن نشان داد که مصرف غذاهای سرشار از فولات به مدت ۵ هفته هموسیستئین را تا ۱۳% در مقایسه با **** غذایی کم فولات کاهش داد.

سیر

سیر به خاطر اثرات مفید آن بر سیستم ایمنی شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است مقاومت به سرماخوردگی معمولی را بالا ببرد و فشار خون را کاهش دهد. اگر چه یک سبزی با قند بالا ست اما مقدار مصرف معمول آن به دلیل طعم و بوی قوی آن خیلی پایین است. یک حبه سیر (۳ گرم) حاوی ۱ گرم قند است که بخشی از آن فیبر است.

کیل

کیل یک سبزی در حال محبوب شدن است که همچنین به میزان زیادی حاوی مواد مغذی است. این سبزی حاوی آنتی اکسیدانهایی از جمله کوئرستین و کامفرول است. این ترکیبات کاهش دهنده فشار خون هستند و می‌توانند از ما در برابر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و بیماریهای دیگر محافظت کنند. یک پیمانه (۶۷ گرم) کیل خام حاوی ۷ گرم کربوهیدرات هستند که ۱ گرم آن فیبر است. این ماده غذایی همچنین ۲۰۶% مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A و ۱۳۴% از ویتامین C را تامین می‌کنند. مصرف زیاد ویتامین C عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کرده و قابلیت پوست برای مبارزه با رادیکالهای آزاد را افزایش می‌دهد.

خیار

خیارها کم قند و با طراوت هستند. یک پیمانه (۱۰۴ گرم) خیار خرد شده حاوی ۴ گرم قند است که کمتر از ۱ گرم آن فیبر است. اگر چه خیارها ویتامین و مواد معدنی خیلی بالایی ندارند اما حاوی یک ترکیب به نام کوکوربیتاسین ای هستند که ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت داشته باشد.

نتایج یک تست آزمایشگاهی و تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که این ماده خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارد و ممکن است از سلامت مغز محافظت کند.

کلم فندقی

کلم فندقی یا بروکسل نوع دیگری از سبزیجات خوشمزه کلمی هستند. یک نصف پیمانه (۷۸ گرم) از بروکسل پخته حاوی ۶ گرم کربوهیدرات است که ۲ گرم آن فیبر است. همچنین ۸۰% ویتامین C و ۱۳۷% ویتامین K روزانه را تامین می‌کند. علاوه بر این تحقیقات کنترل شده انسانی نشان می‌دهد که خوردن کلم فندقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان کولون را کاهش دهد.

کرفس

کرفس به شدت کم قند است. یک پیمانه (۱۰۱ گرم) کرفس خرد شده حاوی ۳ گرم کربوهیدرات که ۲ گرم آن فیبر است. این ماده غذایی همچنین منبع خوبی از ویتامین K است که تامین کننده ۳۷% مقدار مصرف روزانه است. علاوه بر این حاوی لوتئولین است، آنتی اکسیدانی که فواید بالقوه‌ای برای پیشگیری و کمک به درمان سرطان می‌کند.

گوجه

گوجه یکی از سبزیجات کم قند و پرطرفدار است. گوجه‌ها فواید سلامتی بیشماری دارند. به لحاظ علمی آنها هم مثل آووکادوها جزو میوه‌ها هستند اما معمولا به عنوان سبزیجات مصرف می‌شوند. آنها همچنین کربوهیدرات قابل هضم کمی دارند. یک پیمانه (۱۴۹ گرم) گوجه گیلاسی حاوی ۶ گرم کربوهیدرات است که ۲ گرم آن فیبر است. گوجه‌ها یکی از منابع خوب ویتامین A، C و K هستند. به علاوه آنها سرشار از پتاسیم هستند که می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته قلبی کمک کند.

آنها همچنین به تقویت سلولهای اندوتلیال که روی عروق را می‌پوشانند و میزان لیکوپن بالای آنها ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. پختن گوجه میزان لیکوپن را افزایش می‌دهد و افزودن مقداری چربی از جمله روغن زیتون حین پخت جذب آن را افزایش می‌دهد.

تربچه

تربچه‌ها سبزیجات خانواده Brassica هستند که طعم تند و تیزی دارند. یک پیمانه (۱۱۶ گرم) تربچه خام حاوی ۴ گرم کربوهیدرات است که ۲ گرم آن فیبر است. از لحاظ ویتامین C نسبتا بالا هستند که ۲۹% مصرف توصیه شده روزانه را تامین می‌کنند. در مجموع تربچه‌ها ممکن است خطر سرطان را در زنان یائسه با تغییر روش بدن برای متابولیزه کردن استروژن، کاهش دهند.

پیازها سبزیجات کم قند تند و تیز

پیازها یکی از پر مصرفترین سبزیجات کم قند در آشپزی سنتی ما هستند. این سبزیجات شاداب و مغذی با طعمی تند و تیز هستند. اگر چه آنها به لحاظ وزنی مقدار بالایی کربوهیدرات دارند اما ما مقدار کمی از آنها را در آشپزی استفاده می‌کنیم. نصف پیمانه (۵۸ گرم) پیاز خام ورقه شده حاوی ۶ گرم کربوهیدرات است که ۱ گرم آن فیبر است. پیازها سرشار از آنتی اکسیدان کوئرستین هستند که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

یک تحقیق در مورد زنان چاق و دارای اضافه وزن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نشان داد که خوردن پیاز قرمز سطح کلسترول LDL را کاهش می‌دهد. جالب است بدانید که پیاز جزو موادی ست که انسولین طبیعی دارد.

بادمجان

بادامجان یکی از سبزیجات کم قند محبوب در آشپزی ایتالیایی و غذاهای آسیایی و بخصوص خاورمیانه است. یک نصف پیمانه (۹۹ گرم) از بادمجان پخته خرد شده حاوی ۸ گرم قند است که ۲ گرم آن فیبر است. این ماده به لحاظ اکثر ویتامینها و مواد معدنی چندان بالا نیست اما تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که بادمجان ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد و شاخصهای دیگر سلامت را ارتقا بخشد.

این ماده همچنین حاوی آنتی اکسیدانی به نام ناسونین در بخش تیره پوست خود است. پژوهشگران گزارش کرده‌اند که ناسونین به کاهش رادیکالهای آزاد کمک می‌کند و ممکن است از سلامت مغزی محافظت کند.

کلم برگ

کلم فواید سلامتی بسیار زیادی دارد. به عنوان یک سبزی کلمی این ماده غذایی می‌تواند به کاهش خطر سرطانهایی خاص از جمله سرطان مری و معده کمک کند. یک پیمانه (۸۹ گرم) کلم خام خرد شده حاوی ۵ گرم کربوهیدرات است که ۳ گرم آن فیبر است. این ماده همچنین ۵۴% ویتامین ث و ۸۵% ویتامین K توصیه شده برای مصرف روزانه را تامین می‌کند.

ارتیشو

آرتیشو خوشمزه و مغذی است. یک آرتیشوی متوسط (۱۲۰ گرم) حاوی ۱۴ گرم کربوهیدرات است. البته ۱۰ گرم آن فیبر است که از لحاظ کربوهیدرات قابل هضم آن را جزو کمترینها قرار می‌دهد. یک بخش از فیبر اینولین است که به عنوان یک پره بیوتیک عمل می‌کند و باکتریهای مفید روده را تغذیه می‌کند. گذشته از این، آرتیشو ممکن است از سلامت قلب محافظت کند. در یک تحقیق وقتی افراد دارای کلسترول بالا، آب آرتیشو نوشیدند کاهش در نشانگرهای التهابی و تقویت عملکرد مویرگها را تجربه کردند.

کلام پایانی
۲۱ سبزی لیست شده در بالا سبزیجات کم قند خوشمزه‌ای هستند که در یک **** غذایی کم کربوهیدرات باید گنجانده شوند. علاوه بر داشتن کالری و قند پایین، ممکن است که خطر بیماریهای گوناگون را کاهش دهند و سلامت کلی شما را بهبود بخشند.
منبع: مجله قرمز
 

p.m.e.c

Registered User
تاریخ عضویت
25 جولای 2018
نوشته‌ها
138
لایک‌ها
180




آووکادو
آووکادو میوه‌ای است که همچنین با نام گلابی تمساح شناخته می‌شود که عمدتاً به دلیل شکل و ظاهر چرمی پوست این میوه است. آوودکادو یک میوه‌ای است که بر روی درخت Persea Americana رشد می‌کند که درخت همیشه‌سبز از خانواده Lauraceae است. اگرچه این به دیگر اعضای خانواده این درخت شباهت ندارد، آوکادو بیشتر نزدیک به دارچین و برگ‌بو (یا لورل) است. این درخت معمولاً بلند است و می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ پایی رشد کند. وزن تقریبی میوه آووکادو بین هشت اونس تا سه پوند و بسته به نوع میوه آووکادو است. این محصول خیلی زود برداشت می‌شود و پس‌ازآن به‌صورت تجاری فروخته می‌شود. به همین دلیل است که آووکادو جز دسته میوه‌هایی هستند که climacteric fruits نامیده می‌شود که پس از برداشت می‌رسند، مانند موز.

آووکادو دارای گونه‌های بسیاری است، اما محبوب‌ترین آن‌ها نوع هاس خامه‌ای است. درختان آووکادو به‌خوبی در مناطق گرمسیری، نسبتاً گرمسیری و استوایی رشد می‌کنند، اما مانند بسیاری از میوه‌های دیگر، بهترین آب‌وهوا برای پرورش میوه آووکادو در آب‌وهوای مدیترانه‌ای است. گفته می‌شود که منشأ میوه آووکادو به ایالت Pueblaدر مکزیک، جایی که شواهد موجود در غارها نشان می‌دهد که قدمت این درخت به حداقل ۱۰،۰۰۰ سال می‌رسد. این درخت و استفاده از آن در فرهنگ‌های آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی از طریق آووکادو هایی که وحشی رشد کرده‌اند ثبت‌شده است، اما مشخص نیست که کشت آن از چند هزار سال پیش آغازشده است. در ۵۰۰ سال گذشته تنها در سایر نقاط جهان ظاهر شد، اما به خاطر ظاهر منحصربه‌فرد، طعم و مزایای ظاهری آن، به‌سرعت در حال محبوبیت بوده است. با توجه به مزایای بهداشتی مختلف آن، این میوه در حال حاضر در تعدادی از کشورها رشد می‌کند. همچنین این میوه دارای پوست بسیار ضخیمی است که از آفت‌کش‌ها محافظت می‌کند. به این دلیل است که شما نیازی به خرید میوه آووکادو ارگانیک ندارید. به همین دلیل این میوه یکی از امن‌ترین و سالم‌ترین محصولات کشاورزی ازلحاظ قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌هاست.

این معمولاً به‌صورت خام و به‌عنوان یک دسر و یا به‌عنوان سالاد به همراه فلفل و نمک کمی مصرف می‌شود. محبوب‌ترین استفاده از آووکادو در قالب گواامول، یک سیب مکزیکی و مرکزی آمریکایی است که همچنین به‌عنوان یک شیرینی زنجبیل و همچنین ساندویچ برای مصرف مناسب است. همچنین شما می‌توانید از میوه آووکادو به‌عنوان جایگزین برای مقدار چربی (کره یا روغن) مصرف‌شده در پخت‌وپز استفاده کنید یا از آن به‌عنوان جایگزینی برای سس مایونز در ساندویچ استفاده کنید. در این مورد، شما همان مقدار آووکادو را به‌عنوان چربی دیگر اضافه می‌کنید. این‌یک‌راه برای کاهش مصرف کالری ناسالم مصرفی شما است. به‌عنوان‌مثال، ۳.۵ اونس از میوه آووکادو حاوی ۱۴.۶۶g چربی است. درحالی‌که همان مقدار کره حاوی ۸۱g چربی است؛ بنابراین، در زمان پخت، می‌توان از آووکادو به‌عنوان جایگزینی برای کره استفاده کرد، بنابراین شما می‌توانید کالری مصرفی را با این روش کاهش دهید و همچنان یک غذای خوشمزه داشته باشید!



نگاهی مختصر به مزایای بهداشتی میوه آووکادو
مزایای بهداشتی آووکادو شامل مدیریت وزن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری دیابت، درمان بیماری استئو آرتریت و افزایش جذب مواد مغذی توسط بدن است. همچنین این میوه پرخاصیت خطر ابتلا به سرطان، آسیب کبدی و خونریزی مرتبط با کمبود ویتامین K را کاهش می‌دهد. همچنین میوه آووکادو در حفظ چشم‌ها سالم و محافظت از پوست از علائم پیری و اثرات مضر اشعه UV کمک می‌کند. این ماده غذایی در کنترل سطوح قندخون (هایپرگلسیمی) شما کمک کرده و خواص آنتی‌اکسیدانی ای را نیز از خود نشان می‌دهد. میوه آووکادو حتی به افزایش گردش خون در بدن شما کمک می‌کند، توانایی‌های شناختی را افزایش می‌دهد و استخوان‌های قوی‌تر را برای ما ایجاد می‌کند! بر اساس یک تحقیق اخیر، دانه‌های آووکادو برای درمان دیابت، شرایط التهابی و فشارخون بالا و نیز بهبود هیپرکلسترولمی (بالا بودن سطوح کلسترول در خون) مورداستفاده قرار می‌گیرند. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد مصرف میوه آووکادو منجر به بهبود کیفیت غذا و جذب مواد مغذی و درنتیجه باعث مواردی ازجمله کاهش خطر سندرم متابولیک در بدن انسان می‌شود.



ارزش تغذیه‌ای میوه آووکادو
میوه آووکادو یک “غذای سوپر” محسوب می‌شود و دارای موقعیت ویژه‌ای در هرم غذایی کالری مصرفی روزانه می‌باشد. آووکادو غنی از مواد مغذی مختلف مانند ریزمغذی‌های نظیر ویتامین‌ها و مواد معدنی است. آووکادو همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع است و دارای محتوای کمی ازنظر قند است. آن‌ها منبع خوبی از انرژی هستند و حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند. آووکادو همچنین حاوی مواد معدنی کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، مس، منگنز، فسفر و روی است. آن‌ها همچنین علاوه بر مواد معدنی حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، B6، B12، A، D، K، E، ویتامین تیامین، ویتامین B2 (ریبوفلاوین ) و ویتامین نیاسین هستند. علاوه بر این، آن‌ها یک منبع عالی از فیبر رژیمی هستند و تنها سرو می‌تواند یک وعده آن بیش از ۴۰٪ از نیاز روزانه ازنظر فیبر را برای شما تأمین کند!

آووکادو غنی از عنصر پتاسیم است و با موفقیت تعادل پتاسیم به میزان سدیم را که برای سلامت کلی بدن انسان بسیار مهم است را متعادل می‌کند. بنا بر گزارش CAC (گروه تحقیق کننده بر روی خواص آووکادو)، یک هوس آووکادو به‌طور متوسط حاوی حدود ۲۲.۵ گرم چربی است. دوسوم از این چربی از انواع چربی غیراشباع است و همچنین دارای مقدار بسیار پایینی از قند و فروکتوز هستند. شاید مهم‌تر از همه این باشد که میوه آووکادو یک مجموعه منحصربه‌فرد از ترکیبات ارگانیک مانند فیتواسترول، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است.



مزایای بهداشتی مصرف میوه آووکادو
میوه آووکادو مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد. آن‌ها غنی از مواد مغذی هستند، بنابراین باید به‌عنوان یکی از بهترین مواد غذایی که می‌توانید مصرف کنید در نظر گرفته شوند. آووکادو هنگامی‌که به‌صورت خام مصرف می‌شود مفید است. بسیاری از مزایای بهداشت محسوس این ماده غذایی که به‌خوبی موردتحقیق و اهمیت قرارگرفته‌اند عبارت‌اند از:

کمک به فرایند هضم
اعتقاد بر این است که میوه آووکادو برای روده تسکین‌دهنده است و بنابراین این ماده غذایی به فرایند هضم مواد در دستگاه گوارش شما کمک می‌کند. آن‌ها حاوی فیبرهای محلول و غیر محلول هستند که کمک می‌کنند سیستم گوارش کار خود را به‌طور روان و خوبی انجام دهد. این دو نوع فیبر برای هضم بسیار مهم هستند زیرا آن‌ها دفع مدفوع را افزایش می‌دهند و به اطمینان از انتقال ساده غذا از طریق دستگاه روده کمک می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها روده و معده را تحریک می‌کنند تا مواد مغذی را در کارآمدترین شکل و سریع‌ترین شکل جذب کنند. درنهایت، آن‌ها علائم مشکلاتی مانند یبوست و اسهال را در فرد مبتلا کاهش می‌دهد. درمجموع، مقدار زیادی از فیبر موجود در میوه آووکادو (۴۰٪ نیاز روزانه در هر وعده) باعث می‌شود این ماده غذایی، ماده‌ای بسیار مهم برای بهینه‌سازی سلامت گوارشی شما باشد.

سلامت و مراقبت از دندان
مصرف آووکادو همچنین در پیشگیری از ایجاد بوی بددهان و تنفس که عمدتاً به علت سوءهاضمه یا ناراحتی معده ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. هالیتوزیس (بوی بددهان) را می‌توان با بهبود سلامت گوارشی از بین برد و آنتی‌اکسیدانی و فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی موجود در میوه آووکادو همچنین باکتری‌های دردهان شما که می‌تواند منجر به تنفس بد بو شود را از بین می‌برند. آووکادو همچنین با پیشگیری از سرطان‌های مربوط به دهان در ارتباط است!

مراقبت از پوست و مو
آووکادو دارای مواد مغذی مفیدی است که برای حفظ سلامت پوست مفید است. این ماده غذایی به شما در پیشگیری در ابتلای به پوستی خشک، ترک‌خورده و یا آسیب‌دیده کمک می‌کند. به علت توانایی آن‌ها برای تغذیه پوست با ویتامین‌های ضروری و درخشان کردن پوست، آن‌ها به انواع لوازم‌آرایشی اضافه می‌شوند. همچنین از این ماده غذایی برای تغذیه موهای خشک و آسیب‌دیده استفاده می‌شود. بسیاری از افراد برای تهیه ماسک‌های پوست و مو از عصاره میوه آووکادو استفاده می‌کنند. بالاتر از همه، روغن آووکادو در درمان پلاک ناشی از بیماری پسوریازیس کمک می‌کند. بتاکاروتن و لیکوپن دو نوع ترکیب آلی هستند که در مقادیر زیادی در میوه آووکادو یافت می‌شوند. هردوی این عناصر با بهبود سلامت و حالت پوست و از بین بردن علائم پیری زودرس در ارتباط است.

مراقبت از کبد
آووکادو در کاهش آسیب کبدی بسیار مؤثر است. این ماده غذایی ترکیبات آلی خاصی دارد که به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند. آسیب کبدی به‌طور معمول ناشی از هپاتیت C می‌کنند. یافته‌های به‌دست‌آمده از یک تحقیق اخیر نشان می‌دهد که میوه آووکادو ممکن است نقش مهمی در متعادل کردن و محافظت از کبد شما در شرایط و مشکلات مختلف داشته باشد.

بهبود سلامت چشم و بینایی
آووکادو به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند. آن‌ها حاوی کاروتنوئید هایی نظیر لوتئین و زاکسنتین هستند که به محافظت از چشم شما در برابر بیماری‌هایی نظیر آب‌مروارید، بیماری‌های چشم مرتبط با افزایش سن و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) کمک می‌کند. این مشکلات اغلب ناشی از اثر رادیکال‌های آزاد است که در بافت‌های چشم تجمع پیدا می‌کنند. فعالیت آنتی‌اکسیدانی این کاروتنوئیدهای ویژه باعث خنثی شدن اثرات آن رادیکال‌های آزاد خطرناک و درنتیجه پیشگیری از ابتلای به مشکلات ذکرشده می‌شود.

کمک به ارتقای سلامت قلب
مزایای فراوان آووکادو همچنین شامل کمک به ارتقای سلامت قلب شما است. بتا سیتوستولول که در میوه آووکادو یافت می‌شود، به حفظ سطح مناسبی از ماده کلسترول در بدن شما کمک می‌کند. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف آووکادو ممکن است به خواص ضدالتهاب HDL کلسترول کمک کند که در محافظت از قلب شما از آترواسکلروز، همچنین به‌عنوان بیماری‌های عروقی آتواسکلروزیس (تصلب شرایین) نقش دارد. سطوح قابل‌توجهی از عنصر پتاسیم موجود در میوه آووکادو همچنین میوه‌ آووکادو را در مبارزه با فشارخون بالا مؤثر نشان می‌دهد. پتاسیم یک وازودیلاتور است که گردش عروق خونی و شریان‌ها را تسهیل می‌کند، درنتیجه این امر احتمال ابتلا به لخته شدن، حملات قلبی و سکته مغزی را در انسان کاهش می‌دهد.

کمک به حفظ سلامت کلیه و مجاری ادراری
**** غذایی شما نقش مهمی در حفظ تعادل الکترولیت‌ها و مواد معدنی و مایعات در افراد مبتلابه اختلالات مزمن کلیه دارد. عنصر پتاسیم یکی از مواد معدنی است که به حفظ ضربان قلب طبیعی در بدن انسان کمک می‌کند. میوه آووکادو منبع خوبی از پتاسیم است و افزودن آن‌ها به **** غذایی شما ممکن است مزایای دیگری نیز به دنبال داشته باشد. مهم است که اطمینان حاصل شود که سطح پتاسیم بدن بسیار زیاد نیست زیرا می‌تواند مقدار خیلی زیاد این ماده نیز برای قلب خطرناک باشد. پتاسیم دارای یک نقش کلیدی برای حفظ تعادل مایع از طریق کانال‌های شیمیایی برای سلول‌ها و اندام‌ها است. این تعادل مایعات همچنین برای عملکرد کلیه حیاتی است که حرکت مایعات و سموم را از طریق بدن کنترل می‌کند.

کمبود ویتامین K
کمبود ویتامین K بسیار رایج نیست اما اغلب در مراقبت نوزادان دیده می‌شود. این کمبود ممکن است منجر به اختلال خونریزی شناخته‌شده‌ای به‌عنوان خونریزی مرتبط با کمبود ویتامین K (VKDB) شود. این امر عمدتاً ناشی از عدم مصرف کافی ویتامین K در دوران بارداری است. وجود میوه آووکادو در **** غذایی مصرفی توسط یک زن باردار ممکن است در کاهش خطر ابتلا به VKDB در نوزادان کمک کند؛ ازآنجاکه آووکادو یکی از میوه‌های نادر است که مقدار بسیار بالایی از ویتامین K تقریباً ۴۰٪ از نیاز روزانه در یک وعده غذایی دارد.

بیماری صبحگاهی (ویار)
در طول بارداری، بیماری صبحگاهی (ویار) بسیار شایع است. مصرف میوه آووکادو به غلبه بر حالت تهوع و آرامش در حین بارداری کمک می‌کند؛ زیرا حاوی ویتامین B6 است که معمولاً با کاهش تهوع و استفراغ در ارتباط است.

درمان آرتریت
خواص ضدالتهابی میوه آووکادو، شاید ارزشمندترین ویژگی این ماده غذایی پرخاصیت است و دارای طیف گسترده‌ای از phytochemicals، فلاونوئیدها، کاروتنوئید، فیتوسترول، چربی‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ است. همچنین این ماده غذایی یکی از بهترین غذاها برای کاهش التهاب در بافت، مفاصل و عضلات است. بیماری آرتروز ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با مصرف مقدار مناسبی از میوه آووکادو، در مطالعات اغلب کاهش علائم را نشان می‌دهد و درد ناشی از بیماری آرتریت را می‌توان به‌طور مؤثری با این روش کاهش داد!

خواص ضد سرطان
مزایای بهداشتی میوه آووکادو در زمینهٔ کاهش سرطان عبارت‌اند از: کاهش بروز و خطر ابتلا به سرطان، ازجمله سرطان پستان و سرطان پروستات. میوه آووکادو حاوی کاروتنوئید ها و چربی‌های غیراشباع است که هر دو این مواد مؤثر به کاهش چشمگیر سرطان کمک می‌کند. آووکادو همچنین حاوی گلوتاتیون، آنتی‌اکسیدانی است که سلول‌ها را از ابتلای به سرطان محافظت می‌کند و اثرات خطرناک رادیکال‌های آزاد. لیست ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب در ماده غذایی آووکادو چشمگیر است و تقریباً دشوار است که بفهمیم که کدام‌یک بیشترین تأثیر را در این زمینه ممکن است داشته باشد. دراین‌باره مطالعات روی سرطان‌های دهان، پوست و پروستات به‌طور گسترده‌ای انجام‌شده است و نتایج نشان می‌دهد که به‌جای متاستاز، ترکیبات ارگانیک در میوه آووکادو سلول‌های سرطانی را به سمت آپوپتوز (مرگ خودکار سلول‌ها) تحریک می‌کنند. تحقیقات در مورد اثر میوه آووکادو بر روی سرطان ادامه دارد.

خواص آنتی‌اکسیدانی
میوه آووکادو همچنین حاوی ویتامین C و E است که به افزایش خواص آنتی‌اکسیدانی بدن انسان کمک می‌کنند. ویتامین C ، ویتامین E را بازیافت و به کاهش اکسیداسیون کلسترول LDL کمک می‌کند. آووکادو همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند epicatechin، violaxanthin، neochrome و حدود دوازده اکسیدان دیگر است. آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات رادیکال‌های آزاد را که از مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند، خنثی می‌کنند. آن‌ها مسئول ایجاد و بروز ده‌ها مورد از مشکلات جدی در بدن انسان هستند، ازجمله انواع سرطان، بیماری قلبی عروقی، مشکلات بینایی، پیری زودرس، اختلالات شناختی و بسیاری مشکلات دیگر.

کمک به داشتن پوست سالم
میوه آووکادو حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در حفظ پوست سالم به شما کمک می‌کند. کاروتنوئیدهای موجود در میوه آووکادو باعث کاهش التهاب پوست ناشی از UV به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌شوند. روغن ساخته‌شده از آووکادو کمک می‌کند تا روند محافظت از پوست در مقابل آسیب آفتاب‌سوختگی کمک شود. سطوح بالای بتاکاروتن در آووکادو می‌تواند به‌وسیله آنزیمی به پرویتامین A تقسیم شود که به مدت طولانی برای محافظت از پوست از شرایط مختلف و اثرات مضر خورشید مؤثر است.

کنترل و کاهش وزن
ورزش منظم همراه با **** غذایی سالم در مدیریت و کاهش وزن بسیار مهم است. آووکادوجز دسته میوه‌هایی است که ارزش تغذیه‌ای و مواد موردنیاز بدن را تأمین می‌کند و در کنترل وزن مؤثر است. یافته‌های به‌دست‌آمده از یک مطالعه که اخیر انجام‌شده است، نشان می‌دهد که تعدادی از اثرات مفید آووکادو درروند کنترل وزن مؤثر است.

اثرات ضد پیری
مصرف میوه آووکادو همچنین با داشتن سلامت پوستی سالم در دوران سالمندی و پیری در ارتباط است. این میوه همچنین در برگیرنده ترکیباتی مانند xanthophyll است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف ماده مؤثره xanthophyll ممکن است علائم پیری را در قسمت‌های مختلف بدن کاهش دهد.

میوه آووکادو تقویت کننده استخوان‌های بدن شما
آووکادو حاوی کاروتنوئیدها مانند زاکسنتین و لوتین است که با کاهش خطر نقص غضروف همراه است (که از علائم استئوآرتریت است). مصرف مواد غذایی مانند آووکادو و سویا ممکن است در کاهش خطر ابتلا به استئوآرتریت کمک کند. علاوه بر این، سطوح مواد معدنی ضروری در آووکادو قابل‌توجه است، ازجمله روی، فسفر، مس و مقدار کمی از کلسیم و سلنیوم. همه این موارد با کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بهبود تراکم مواد معدنی استخوانی در ارتباط است.



طبع آووکادو
طبع آووکادو سرد می باشد



مضرات آووکادو
علیرغم گسترده بودن خواص آووکادو، تمامی قسمتهای این میوه دارای ماده‌ای به نام پرسین بوده که برای بسیاری از حیوانات خانگی ماند سگ، گربه، اسب و پرندگان سمی بوده و میتواند موجب مرگ آنها گردد.

افرادی که به لاتکس حساسیت دارند بایستی در مصرف این میوه احتیاط کنند. چرا که می‌تواند شوک آنافیلاکتیک به بدنتان وارد کند. اگر آووکادو خوردید و دهانتان تورم کرد، کهیر زدید، تنفستان به مشکل خورد، یا در بلعیدن غذاها با مشکل مواجه شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

آووکادو میتواند باعث کاهش اثر داروهای ضد انعقادی از جمله وافارین گردد و این گروه از بیماران بهتر است از مصرف آووکادو خودداری کنند.





آووکادو در بارداری
منبع عالی اسید فولیک

درمان کم خونی

غنی از ویتامین ها

مبارزه با بیماری صبحگاهی

سطح کلسترول و قند را کنترل می کند

تسکین گرفتگی و درد پا

افزایش رشد مغز جنین

غنی از مواد معدنی

غنی از چربی سالم





آووکادو برای پوست
۱- این میوه انواع ویتامین های مورد نیاز پوست را دارا میباشد و با استفاده از کرم حاوی روغن این میوه، دارای پوست شادابی خواهید بود.

۲- این میوه با ابرسانی عمقی باعث درمان خشکی پوست می شود. با آبرسانی پوست، عوامل پیری پوست رو کاهش می دهد.

۳- این میوه بعنوان آنتی اکسیدان قوی پوست را در مقابل رادیکال های آزاد مانند آلودگی هوا، اشعه های مضر افتاب و… محافظت و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

۴- این میوه ریشه مو را تغذیه و ابرسانی کرده باعث تقویت ریشه مو و از ریزش آن جلوگیری می کند.





خوردن آووکادو
ابتدا اوکادو را شسته خشک کنید. با چاقو یک برش کامل طولی(قدی) دور تا دور ان بدهید، سپس دو تکه را با دو دست نگه داشته و در خلاف جهت یکدیگر بچرخانید. دو قطعه از هم جدا میشوند، همیشه هسته به یکی از تکه ها چسبیده. با تیغه چاقو یک ضربه ناگهانی و محکم به وسط هسته بزنید. چاقو در ان فرو می رود. هسته را که به چاقو چسبیده بیرون اورید
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
ویتامین C راز زیبایی ،اگر می‌خواهید زیبا باشید مصرف ویتامین C را جدی بگیرید
%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-C-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%8C%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AF-1.jpg

کمتر کسی را می‌توان یافت که از آثار و فواید ویتامین C برای بدن آگاه نباشد. این ریزمغذی حیاتی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و کمبود آن باعث بروز بیماری‌های خطرناک و در نهایت مرگ می‌شود. اما ویتامین C فواید زیادی برای سلامت و زیبایی پوست هم دارد و با حفظ طراوت و رطوبت پوست و محافظت از آن در مقابل عوامل آسیب زا می‌تواند راز زیبایی و شادابی پوست باشد. اما چرا استفاده از این ویتامین برای پوست شما ضروری است؟ چطور می‌توان این ویتامین را دریافت کرد و کمبود آن چه اثری روی پوست دارد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره ضرورت استفاده از ویتامین C و فواید آن مطالبی بیان خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که این ویتامین ضروری و موثر را که راز زیبایی در آن نهفته است چطور مورد استفاده قرار دهید.


ویتامین C چیست؟
ویتامین C یا آسکوربیک اسید نوعی آنتی اکسیدان شناخته شده است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ویتامین در منابع گیاهی به خصوص میوه‌ها و سبزیجات به مقدار فراوان یافت می‌شود اما موضوع بحث ما در این مقاله زیبایی و سلامت پوست است که ویتامین C نقش مهمی در آن ایفا می‌کند. ویتامین C به طور طبیعی توسط پوست بدن جذب می‌شود اما موانعی وجود دارند که این جذب را مختل می‌کنند مثل تابش نور خورشید، افزایش سن، سیگار کشیدن و آلاینده‌های محیط. به همین دلیل است که استفاده موضعی از محصولات حاوی ویتامین C می‌تواند سلامت و زیبایی پوست را تامین و تضمین کند.



فواید استفاده از ویتامین C
فواید ویتامین سی لیست بلند بالایی را شامل می‌شود که مهم‌ترین آن، تاثیر در تولید کلاژن است. کلاژن نوعی پروتئین است که در لایه‌های زیرین پوست تولید می‌شود و وظیفه آن ایجاد حالت کشسانی و انعطاف پذیری در پوست است. وجود کلاژن باعث فرم دهی به پوست شدن و از شل شدن و چروک شدن آن جلوگیری می‌کند و ویتامین سی نقش مهمی در تولید این پروتئین دارد. ویتامین C با افزایش تولید کلاژن به مرطوب ماندن و نرم شدن پوست کمک می‌کند و خاصیت کشسانی آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، این ویتامین به جذب اکسیژن توسط پوست کمک می‌کند و تغذیه لایه‌های مختلف پوستی را تسریع و تقویت می‌کند.


مهم‌تر از همه این که ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد سطح پوست (که باعث آسیب و پیر شدن سلول‌های پوستی می‌شوند) از ایجاد خشکی و کدری، چروک و لک و حتی سرطان هم جلوگیری می‌کند. این ویتامین پوست شما را از واکنش‌های فوتوشیمیایی که باعث ایجاد لک و تغییر رنگ می‌شوند حفظ می‌کند و به این ترتیب پوست شما را یکدست‌تر، صاف‌تر و روشن‌تر می‌کند. این ویتامین حتی می‌تواند نشانه‌ها و آسیب‌های اولیه ناشی از اشعه‌های مضر خورشید را خنثی کند و حتی به بهبود سریع‌تر زخم و آکنه و جای جوش نیز کمک می‌کند. در کنار این اثرات، ویتامین C اثر ضدسرطانی نیز دارد و می‌تواند فاکتورهایی را که به بروز ملانوما منجر می‌شوند خنثی کند و از بین ببرد.


بهترین راه استفاده از ویتامین C چیست؟
واقعیت این است که همه روش‌ها و اشکال ویتامین C برای سلامت بدن مفید و ضروری هستند و اگر می‌خواهید بدنی سالم و قوی داشته باشید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید حتما از غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند به مقدار زیاد استفاده کنید. هر فرد بالغ در طول روز به ۶۰ میلی‌گرم از این ماده نیاز دارد و باید آن را از طریق مواد غذایی دریافت کند. این ویتامین در میوه‌ها مثل مرکبات و توت‌ها و سبزیجات مثل گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای به مقدار فراوان وجود دارد و مصرف خوراکی آن‌ها می‌تواند نیاز بدن را به این ویتامین تامین کند. اگر به هر دلیل دچار کمبود ویتامین سی شده‌اید می‌توانید مکمل‌های خوراکی آن را مصرف کنید و نگران اضافه بودن این ویتامین در بدن خود نباشید چون ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است و اگر مقدار آن بیش از حد نیاز باشد توسط کلیه‌ها دفع خواهد شد.


اما اگر نیاز شما به ویتامین سی از طریق مشکلات پوستی خود را نشان داده است (مثل خشکی و چروک و لکه‌های پوستی) مصرف موضعی این ویتامین می‌تواند راه حل این مشکلات باشد. ویتامین C یک اسید قوی است و در کنار اسیدها و مواد دیگر به خوبی عمل نمی‌کند به همین دلیل بهتر است که این ماده را به تنهایی روی پوست استفاده کنید. پس ابتدا سرم ویتامین سی را روی پوست بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا اثر کند و پس از آن از مواد دیگر مثل گلایسولیک اسید یا سالیسیلیک اسید را روی پوست استفاده کنید تا دچار واکنش‌های آلرژیک نشوید و پوستتان تحریک نشود. به خاطر داشته باشید که مواد با درصد بالای ویتامین سی ممکن است باعث تحریک و التهاب پوست شوند. شما می‌توانید با فواصل زیاد از چنین موادی استفاده کنید تا پوستتان به آن عادت کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند هر روز صبح از یک سرم حاوی شکل خاصی از ویتامین C موسوم به I-ascorbic استفاده کنید تا پوست شما را در مقابل آلودگی‌هایی محیطی حفظ کند. ویتامین سی در کنار ضدآفتاب بهترین اثر را دارد و به خوبی از پوست شما در مقابل نور خورشید و اشعه‌های مضر آن محافظت می‌کند. اما این ویتامین ترکیبی فرار و شکننده دارد و عوامل مختلف مثل نور، هوا و گرما باعث از بین رفتن آن می‌ شوند و قدرت آن را کاهش می‌دهند پس حتما محصولات حاوی این ویتامین را در بسته بندی‌های حفاظت شده تهیه کنید تا کمترین تماس را با هوا و نور خورشید داشته باشند. اگر ویتامین سی شما شروع به تغییر رنگ دهد به معنای آن است که اکسید شده و اثر خود را از دست داده است و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.



منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
ده فایده استفاده از عطر در بهبود سلامت جسمی و روحی و کیفیت زندگی
%D8%AF%D9%87-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%B7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AC%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-5.jpg

آیا عطر زدن ضروری است؟ فایده استفاده از عطر چیست؟ اگر بدون عطر زدن و با بوی معمولی از منزل خارج شویم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ واقعیت این است که ضرورتی برای استفاده از عطر وجود ندارد اما شما با این کار خود را از چندین و چند فایده استفاده از عطر محروم کرده‌اید. بهتر است بدانید که تنها فایده استفاده از عطر از بین بردن بوی بد بدن نیست بلکه این ماده خوشبو فواید و آثار بسیاری روی ذهن و جسم شما دارد و ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ده فایده استفاده از عطر را برای شما برخواهیم شمرد، فواید و آثاری که سلامت جسمی و روحی را تقویت کرده و کیفیت زندگی شما را بهتر می‌کنند و نشان می‌دهند که استفاده از عطر یک ضرورت در زندگی مدرن است.


اولین فایده استفاده از عطر : بوی خوش
این شاید واضح‌ترین فایده و اثر استفاده از عطر باشد که همه ما به خوبی از آن آگاه هستیم. عطرهای بوی خوشی دارند و در درجه اول ما آن‌ها را برای خوشبو شدن مورد استفاده قرار می‌دهیم. وقتی بدن شما بوی چندان مطلوبی ندارد استفاده از عطر می‌تواند این بوی نامطلوب را بپوشاند و بوی خوش و دلپذیری به بدن شما بدهد، البته این به معنای آن نیست که عطر زدن می‌تواند جایگزین حمام شود و کارشناسان همیشه توصیه کرده‌اند که عطرها را روی بدن تمیز و تازه شسته شده خود استفاده کنید تا اثر و ماندگاری بهتر و بیشتری داشته باشند و بوی واقعی خود را نشان دهند.


دومین فایده استفاده از عطر: حال بهتر
مطالعات مختلف و تجربه‌های شخصی ما نشان داده است که استفاده از عطر می‌تواند روحیه را تقویت کرده و حال افراد را بهتر کند. حتی می‌توان از یک عطر خاص برای نشان دادن حال فعلی استفاده کرد مثلا اگر احساس شاد بودن دارید می‌توانید با یک عطر شاد این حس را منتقل کنید و یا اگر احساس جذابیت و شاخص بودن دارید می‌توانید عطر مناسب این روحیه را انتخاب و استفاده کنید. همیشه سعی کنید عطرها را بر اساس موقعیتی که قرار است برای آن آماده شوید انتخاب کنید مثلا عطر مخصوص مهمانی را در مهمانی‌ها و عطرهای اسپورت و روزمره را به صورت روزمره استفاده کنید.

سومین فایده استفاده از عطر : افزایش اعتماد به نفس
همان طور که پوشیدن یک لباس زیبا می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد استفاده از یک عطر خوشبو و سطح بالا هم می‌تواند اعتماد به نفس شما را بالاتر ببرد و باعث شود که در مدت حضور خود در میان مردم و اجتماع احساس بهتری نسبت به خودتان و بوی بدنتان داشته باشید. وقتی مقدار بسیار کمی از یک عطر خوشبو می‌تواند چنین تغییری را در روحیه و اعتماد به نفس شما به وجود آورد بهتر است استفاده از عطر را جدی بگیرید و همیشه از عطرهایی استفاده کنید که با شخصیت شما هماهنگی دارند و به شما قدرت مقابله با موانع را می‌دهند.


چهارمین فایده استفاده از عطر: جذاب‌تر شدن
حس بویایی یکی ازحواس پنج گانه انسان‌ها است که اگر تاثیر و قدرت آن از چهار حس دیگر بیشتر نباشد کمتر نیست. گاهی ما تنها به این دلیل جذب کسی می‌شویم که بوی مطلوبی را از وی استشمام می‌کنیم و حتی ممکن است از این مساله آگاه هم نباشیم. عطرها حاوی موادی به نام فرومون هستند که مشابه رایحه‌های طبیعی بدن عمل می‌کنند و بر رفتار افراد دیگر اثر می‌گذارند که این اثر می‌تواند به صورت جاذبه و احساس مثبت خود را نشان دهد و باعث شود که شما در نظر دیگران جذاب‌تر جلوه کنید و افراد بیشتری به سمت شما کشیده شوند.


پنجمین فایده استفاده از عطر : محبوب‌تر شدن
برخی از عطرها حاوی رایحه‌هایی هستند که مثل فرومون‌های طبیعی بدن عمل می‌کنند و انواع خاصی از این فرومون‌ها ویژگی‌هایی دارند که باعث محبوب‌تر شدن و جذاب‌تر شدن شما در نظر دیگران می‌شوند و افراد مختلف را به سوی شما جذب می‌کنند. همین ویژگی عطرها می‌تواند این مساله را توضیح دهد که چطور شما به خاطر رایحه عطر برخی افراد جذب آن‌ها می‌شوید در حالی که رایحه عطر افراد دیگر چنین تاثیری را ندارد. پس می‌توان گفت استفاده از عطر مناسب یک راه عالی برای محبوب شدن و جلب توجه دیگران است.


ششمین فایده استفاده از عطر : تقویت سلامت
مطالعات متعددی در مورد فواید عطر روی سلامت بدن انجام شده است اما هنوز نتیجه واضح و مشخصی در این مورد به دست نیامده است و نمی‌توان به طور قاطع گفت که عطرها باعث بهبود سلامت بدن می‌شوند. اما چیزی که واضح است این است که عطرها اثر آرامش بخش دارند و می‌توانند استرس و عصبی بودن شما را کاهش دهند و همین استرس و عصبی بودن یک فاکتور مهم و اثرگذار در بروز مشکلات جسمی و روحی متعدد است. پس می‌توان گفت که عطرها با از بین بردن استرس و نگرانی‌ها و مشکلات عصبی شما می‌توانند سلامت جسمی شما را تقویت کرده و وضعیت روح و روان شما را نیز بهتر کنند.

هفتمین فایده استفاده از عطر: زنده شدن خاطرات
قسمت مربوط به حس بویایی در مغز ما ارتباط نزدیکی با قسمت حافظه دارد و از این نظر عطرها نقش مهمی در زنده شدن خاطرات به خصوص خاطرات خوش دارند. البته این مساله یک مساله کاملا شخصی است و هر کسی ممکن است خاطرات خاص و متفاوتی در مورد هر عطر داشته باشد مثلا بسیاری از خانم‌ها با استفاده کردن از عطر مادر خود خاطرات مربوط به او را زنده می‌کنند. سعی کنید همیشه از خاطرات خوب خود یک عطر به یادگار داشته باشید مثلا در هر سفر یک عطر تهیه و استفاده کنید و هر بار با بو کردن آن عطر آن سفر و خاطرات خوش آن را در ذهن خود تداعی کنید.


هشتمین فایده استفاده از عطر : آروماتراپی
آروماتراپی یا عطردرمانی یکی از شاخه‌های علم پزشکی آلترناتیو است که به اثر رایحه‌های مختلف روی درمان بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی می‌پردازد. به طور مثال رایحه‌های مرکبات، میوه و گل‌ها می‌تواند اثر آرامش بخش داشته باشد و ذهن شما را آرام کند. بیشتر رایحه‌های خوش اثر ضد استرس دارند و به آرامش بیشتر ذهن و جسم شما کمک می‌کنند. پس اگر از استرس و عصبی بودن رنج می‌برید می‌توانید از رایحه‌های معطر در محیط زندگی خود استفاده کنید و یا عطرهایی را به کار ببرید که این رایحه‌ها را در ترکیب خود دارند و به سلامت و آرامش بدن و مغز شما کمک می‌کنند.

نهمین فایده استفاده از عطر: درمان بیخوابی
این روزها با فشار و استرس ناشی از زندگی مدرن بسیاری از مردم از بیخوابی رنج می‌برند و این مساله کیفیت زندگی و کارایی آن‌ها را در محیط کار به شدت کاهش داده است. چاره این مشکل استفاده از عطر است، همان طور که گفتیم بیشتر رایحه های معطر اثر آرامش بخش و ضداسترس دارند و استفاده کردن از آن‌ها می‌تواند این استرس و تنش را از بین ببرد و به داشتن خواب کافی در طول شب کمک کند و حتی کیفیت این خواب را نیز بهبود ببخشد و باعث شود که در طول روز بانشاط‌تر و پرانرژی‌تر به کار و فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.


دهمین فایده استفاده از عطر : درمان سردرد
این مورد شاید کمی عجیب و غیرمنتظره به نظر برسد چون بیشتر افراد از بوی عطرهای تند و غلیظ دچار سردرد می‌شوند و کسی نمی‌تواند تصور کند که بوی عطر می‌تواند سردرد را درمان کند. اما درمان سردرد هم یک فایده استفاده از عطر است چون برخی از عطرها حاوی ترکیباتی هستند که سردرد را درمان می‌کند. البته این مساله در مورد همه عطرها صادق نیست و روغن‌های معطر موجود در برخی از عطرها خود می‌تواند باعث سردرد شود. پس اگر مستعد ابتلا به سردرد هستید بهتر است در انتخاب عطر مورد استفاده خود دقت کافی داشته باشید و ترجیحا در این مورد با یک متخصص مشورت کنید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
محل چربی در بدن و نوع آن چه چیزهایی در مورد سلامتی شما می‌گوید؟
%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B9-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D9%86.jpg

اینکه چربی زیاد در بدن برای سلامتی مضر است بر کسی پوشیده نیست. احتمالا شما بر مقدار چربی که دارید متمرکز شده‌اید اما محل چربی در بدن یا توزیع چربی بخش دیگر ماجراست که باید به آن توجه کرد.

معلوم است که جاهای خاصی در بدن هستند که وجود چربی بیش از حد می‌تواند در آن مشکل ساز باشد و بخشهای دیگری وجود دارد که ممکن است آنقدر مساله بزرگی نباشد.

تفاوت در محل چربی در بدن چه چیزی را نشان می‌دهد؟ ما در این مطلب به شما در مورد توزیع چربی در بدن و آنچه که می‌تواند در مورد سلامت شما بگوید. علاوه بر این آنچه که می‌توانید انجام دهید تا به تعادل بهتری برسید را خواهیم گفت.

محل چربی در بدن کاملا در کنترل شما نیست بخصوص اگر سنتان بالا باشد

شما می‌توانید تا حدودی بگویید که آیا مقدار چربی بدن شما زیاد است یا نه اما آیا می‌توانید نشان دهید که کدام قسمت بدنتان بیشتر چربی جمع شده است؟ کنترل این مساله می‌تواند سخت‌تر باشد.

اکثر مردم تمایل دارند تا محل چربی در بدن در ناحیه میانی و یا در ران و باسن تجمع پیدا کند. اما ژنها، جنسیت، سن و هورمونها می‌توانند بر مقدار چربی و محل تجمع آن اثر بگذارند.

محل چربی در بدن را چه چیزی تعیین می‌کند؟
  • ژنتیک: طبق تحقیق سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۵۰ درصد توزیع چربی ممکن است بوسیله ژنتیک مشخص شود. اگر اکثر افراد خانواده شما دارای چربی در اطراف شکم یا قسمت لگن باشند به احتمال زیادی شما نیز همانند آنها خواهید بود.
  • جنسیت: میزان چربی سالم برای مردان ۶ تا ۲۴ درصد است اما برای زنان بین ۱۴ و ۳۱ درصد است. قیص ایوب استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آلبرت انیشتین می‌گوید: مردان بیشتر تمایل به تجمع چربی در میانه بدن دارند در حالی که زنها بیشتر آن را در قسمت ران و باسن جمع می‌کنند.
  • سن: بزگسالان بخاطر عواملی همچون متابولیسم و کاهش تدریجی بافت عضلانی بیشتر تمایل به تجمع چربی در کل بدن دارند و چربی اضافه به احتمال بیشتری چربی احشایی خواهد بود به جای آنکه زیر جلدی باشد.
  • مقدار هورمونها: وزن و هورمونها معمولا با هم مرتبط هستند حتی در سنین بالای ۴۰ سال بیشتر هم می‌شود. این به دلیل کاهش طبیعی هورمونهایی همچون تستوسترون (در مردان) و استروژن (زنان) است.
بیش از یک نوع چربی در بدن وجود دارد که مهم است
باور کنید یا نه اما سه نوع چربی وجود دارد. نه تنها هر کدام وظیفه متفاوتی دارند بلکه در بخشهای مختلف بدن هم قرار گرفته‌اند.


چربی زیر جلدی در روی عضلات، دقیقا زیر پوست قرار می‌گیرد. این نوع از چربی همان است که با نیشگون گرفتن می‌توانید آن را بچرخانید و اغلب زیر باسن، رانها یا لگن قرار گرفته است. این چربی ۹۰ درصد چربی ذخیره بدن شما را می‌سازد.

چربی احشایی در داخل حفره شکمی قرار دارد. این چربی اندامهای حیاتی همچون کلیه، روده و قلب را احاطه کرده است. برخلاف چربی زیر جلدی، شما نمی‌توانید آن را لمس کنید یا احساس کنید. اما این چربی می‌تواند خطرات جدی سلامتی را ایجاد کند.

چربی قهوه‌ای نوع خاصی از چربی است که واقعا به بدن کمک می‌کند تا کالری اضافی بسوزاند تا گرم نگه داشته شود. کودکان مقدار زیادی چربی قهوه‌ای دارند اما بزرگسالان مقدار کمی دارند که عمدتا در اطراف شانه‌ها و ناحیه قفسه سینه است. یک تحقیق کوچک در مورد ۵ مرد نشان داد که صرف کردن زمان در دماهای خیلی سرد ۶۶ درجه فارنهایت (۱۹ درجه سانتی گراد) یا سردتر می‌تواند آن را فعال کند و سوختن کالری را تقویت کند.

چربی زیر جلدی در کودکان واقعا فواید مهمی دارد

چربی زیر جلدی اصولا چربی ذخیره شده است. مقادیر کوچکی از آن می‌تواند برای شما مفید باشد. این هورمونهایی همانند لپتین را آزاد می‌کند که به مغز پیام می‌فرستاد که شما سیر هستید و لازم است که خوردن را متوقف کنید. همچنین آدیپونکتین را می‌سازد که یک هورمون ضد التهاب است که نقش مهمی در نگهداری سلامت قند خون بازی می‌کند. به عبارت بهتر، خودتان قضاوت کنید که این می‌تواند چیز خوبی باشد.

چربی زیاد احشایی می‌تواند خطرناک باشد
از آنجایی که چربی احشایی دور اندامهای حیاتی شما تجمع پیدا می‌کند، می‌تواند راهش را به سوی کبد باز کند. از آنجا به کلسترول تبدیل می‌شود که به درون جریان خون می‌رود و عروق را مسدود می‌کند. چربی احشایی همچنین به نظر می‌رسد برای آزاد کردن مواد شیمایی التهابی و ادامه مقاومت به انسولین پیام می‌فرستد. هر دو فرایند می‌تواند به بدن ضرر برساند.

چربی احشایی زیاد می‌تواند خطرات زیر را افزایش دهد:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • سکته مغزی
  • سرطانهایی خاص از جمله سرطان سینه و کولون
در حالی که تشخیص مقدار چربی احشایی سخت است اما داشتن مقدار زیاد آن به طرز شگفت انگیزی شایع است. یافته‌ها نشان می‌دهد که ۴۴ درصد زنان و ۴۲ درصد مردان چربی احشایی اضافی دارند. دقیقترین روش برای اندازه گیری مقدار چربی در بدن با استفاده از یک MRI یا سی تی اسکن است.

اندازه گیری چربی احشایی در خانه

اگر شما زن هستید با دور کمری بیش از ۳۵ اینچ یا مردی با دور کمر بیش از ۴۰، شانس اینکه چربی احشایی زیادی داشته باشید خیلی زیاد است.

BMI همیشه بهترین پیش بینی کننده سطح چربی بدن نیست
اگر شاخص توده بدنی شما (BMI) در حالت اضافه وزن باشد (یعنی ۲۵ تا ۲۹/۹) یا چاقی (۳۰ یا بیشتر)، بیشتر احتمال دارد که چربی احشایی زیاد داشته باشید. اما نباید فقط به BMI تکیه کنید تا بگویید که چربی بدن شما در محدوده سالم است یا نه.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۲ درصد مردان و ۸ درصد زنانی که واقعا وزن نرمالی دارند چربی احشایی زیاد دارند و خطر مشکلات سلامتی همراه با آن هم در آنها زیاد است. خلاف آن هم می‌تواند درست باشد. ۲۲ درصد مردان و ۱۰ درصد زنان مبتلا به چاقی سطوح چربی احشایی حدودا طبیعی دارند.

چطور ممکن است؟ لازم است که همانند عدهای روی ترازو به چربی جمع شده در میانه بدن هم توجه کنید.

سبک زندگی می‌تواند بر مقدار چربی احشایی که ساخته می‌شود اثر می‌گذارد

بدن شما راجع به محل چربی در بدن همه حرفها را نمی‌زند. بعضی از عوامل سبک زندگی هم نقش مهمی دارند.

اینجا سه عادت شایع وجود دارد که موجب ساخته شدن چربی احشایی در بدن می‌شود:

  • خوردن زیاد تنقلات: این غذاها قابلیت جذب سریع در جریان خون و تحریک شدید انسولین را دارند که به عنوان یک هورمون تجمع چربی عمل می‌کند. مصرف چربی اشباع زیاد تجمع چربی احشایی را بیشتر می‌کند.
  • ساکن بودن. یافته‌ها نشان می‌دهد هر چه زمان بیشتری صرف نشستن کنید دور کمر بزرگتری خواهید داشت. پس وقتی جلوی تلویزیون می‌نشینید لحظه‌ای هم به دور کمرتان فکر کنید و اندکی راه بروید، مطمئن باشید هنرپیشه‌های فیلم فرار نمی‌کنند.
  • استرس بیش از اندازه. استرس مزمن به مرور زمان بدن شما را ترغیب می‌کند تا چربی احشایی اضافی را جمع کند. بزرگترین غلظت گیرنده‌های هورمون استرس کورتیزول را می‌تواند در بافت عمیق چربی احشایی پیدا کرد.
۶ راه برای دستیابی به توزیع چربی سالمتر
شما ممکن است نتوانید محل چربی در بدن یعنی همانجایی که بدنتان ترجیح می‌دهد چربیها را ذخیره کند، کنترل کنید اما به معنی این نیست که چیزی وجود ندارد که بتوان چربی اضافه را از تجمع در مناطق مضر همانند عمق شکم، بازداشت.

۶ ترفند برای توزیع چربی سالم
  • انتخاب کربوهیدراتهای پیچیده و پروتئین
  • چربیهای سالم بخورید
  • ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید و شدت آن را افزایش دهید.
  • استرس خود را کاهش دهید.
  • ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.
  1. انتخاب کربوهیدراتهای پیچیده و پروتئین برای کاهش میل به قندها. این مواد غذایی با سرعت کمتری هضم می‌شوند بنابراین سطح انسولین به جای بالا رفتن یکباره و تشویق بدن به ذخیره چربی اضافه در شکم، در وضعیت ثابتی می‌ماند.
  2. چربیهای غذایی سالمتر. چربیهای اشباع نشده همانند گردو، ماهی و تخم کتان یک منبع خوب از این مواد هستند بخصوص وقتی که به دنبال جایگزین برای چربیهای اشباع می‌گردید. یافته‌ها نشان می‌دهد که چربیهای غیر اشباع رشد بافت عضلانی سوزاننده چربی را تقویت می‌کند در حالی چربیهای اشباع، تجمع چربی اضافی را تشویق می‌کنند.
  3. ورزش و افزایش شدت آن. این بزرگترین تلنگر به شماست که به باشگاه بروید. تمرین شدید به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند و در عوض چربی بدن را کاهش می‌دهد. ورزشهای متناوب با شدت بالا (مثل جایگزینی دو امدادی با پیاده روی) در حمله به چربی احشایی موثرتر از تمرین ایروبیک ملایم است.
  4. سعی کنید استرس را کنترل کنید. آرام کردن تنش، سیستم شما را از دریافت مداوم سیلابی از کورتیزول، حفظ می‌کند. که به نوبه خود از تجمع چربی اضافه در بافت احشایی جلوگیری می‌کند.
  5. خواب کافی: در یک تحقیق ۶ ساله مشخص شد، شرکت کنندگانی که بطور طبیعی ۵ ساعت خواب داشتند، افزایش ۳۲ درصد در چربی احشایی خود داشتند در عوض آنهایی که ۶ تا ۷ ساعت خواب را ثبت کردند فقط ۱۳ درصد افزایش چربی احشایی داشتند.
  6. مصرف الکل را کنار بگذارید. مصرف الکل آن هم به مقدار زیاد به معنی رساندن کالری اضافی به بدن و ذخیره چربی احشایی است. افرادی که مصرف الکل بالایی شکم بزرگتری دارند بنابراین مصرف الکل را کنار بگذارید.
انجام همه این مراحل در یک زمان به نظر خسته کننده می‌آید بنابراین همه را به یکباره انجام ندهید. از قدم زدن با بچه‌ها و ایجاد عادت خوب زندگی که برای شما موثرتر و سالمتر است، لذت ببرید.

این نکته کلیدی را بخاطر بسپارید: به وعده‌های غذایی‌تان به طور کلی نگاه کنید. وقتی شما از هر غذایی حتی غذاهای سالم به مقدار زیادی مصرف می‌کنید کالریهای اضافه بدن نیازی نمی‌بینند بصورت چربی ذخیره شوند. محل چربی در بدن را شاید بتوان تا حدودی تغییر داد اما نیازمند ورزش سخت و پیگیر است.

منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
استویا چیست، فواید، عوارض جانبی و روشهای استفاده از آن چگونه است؟
%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%DB%8C%D8%A7.jpg

استویا (Stevia) از گیاه Stevia rebudiana بدست می‌آید که یکی از اعضای خانواده chrysanthetum است، یک زیر گروه از خانواده Asteraceae. تفاوت زیادی میان استویایی که شما از فروشگاه می‌خرید و استویایی که در خانه رشد می‌کند وجود دارد.

محصولات استویایی که در قفسه فروشگاه وجود دارد همانند تروویا و استویا، حاوی کل برگ استویا نیستند. آنها از یک عصاره با خلوص بالا از برگ استویا به نام ربودیوسید آ (Reb-A) درست شده اند. در حقیقت بسیاری از محصولات اسئویا مقدار کمی استویا در خودشان دارند. Reb-A حدودا ۲۰۰ برابر شیرینتر از شکر معمولی است.

شیرین کننده‌های ربودیوسید شیرین کننده‌های جدیدی هستند چون آنها مخلوطی متفاوت است شیرین کننده‌های متفاوتی همچون ربودیوسید آ، اریتریتول (یک الکل قندی) و دکستروز (گلوکز) هستند.

بعضی از برندهای استویا نیز حاوی طعم دهنده‌های طبیعی هستند. در صورتی که این مواد تشکیل دهنده هیچ رنگ اضافی، طعم دهنده مصنوعی یا صنعتی نداشته باشند، باز هم FDA آنها را به عنوان طعم دهنده طبیعی نمی‌شناسد. هنوز هم مواد تشکیل دهندهای که زیر لوای طعم دهنده طبیعی هستند ممکن است خیلی پردازش شده باشند. بسیاری هشدار می‌دهنده که هیچ چیز طبیعی در مورد آنها وجود ندارد.

شما می‌توانید گیاهان استویا را در خانه پرورش دهید و از برگهای آن برای غذاهای شیرین و نوشیدنی استفاده کنید. شیرین کننده‌های Reb-A به صورت مایع، پودر و شکلهای گرانولا در دسترس هستند. در این مبحث منظور از استویا محصولات Reb-A است.


فواید استویا چیست؟
استویا شیرین کننده غیر مغذی است. به این معنا که هیچ کالری ندارد. اگر شما سعی دارید که وزن از دست بدهید، این ویژگی برای شما خوب است. البته تا به امروز، تحقیقات کافی انجام نشده است. اثر شیرین کننده‌های غیر مغذی بر روی سلامتی افراد بستگی به مقدار مصرفی آنها و زمانی که در طول روز از آن استفاده می‌کنند، دارد.

اگر دیابت دارید، استفاده از این ماده ممکن است به ثابت نگه داشتن قند خون شما کمک کند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۰، ۱۹ شرکت کننده سالم و ۱۲ شرکت کننده چاق را مورد بررسی قرار دارد و مشخص کرد که استویا به میزان زیاد سطح انسولین و گلوکز را پایین می‌آورد. همچنین شرکت کنندگان پس از خوردن غذا احساس سیری و رضایت داشتند علاوه بر اینکه مصرف کالری را کاهش دادند. البته یک محدودیت مورد توجه در این تحقیق این است که در شرایط آزمایشگاهی انجام شده نه در حالت زندگی واقعی در محیط طبیعی که شخص زندگی می‌کند.

و با توجه به یک تحقیق در سال ۲۰۰۹، پودر برگ استویا ممکن است کلسترول را کنترل کند. شرکت کنندگان تحقیق ۴۰۰ میلی لیتر از عصاره استویا را روزانه به مدت یک ماه مصرف کردند. این تحقیق دریافت که استویا کلسترول، کلسترول LDL و تری گلیسرید را بدون هیچ عوارض منفی کاهش داد. همچنین کلسترول HDL را افزایش داد. مشخص نیست که آیا استفاده گاه به گاه از آن در مقادیر پایین همان اثر را دارد یا خیر.

عوارض جانبی استویا چیست؟
سازمان FDA می‌گوید گلیکوزیدهای استویا همانند ربودیوسید آ معمولا بی خطر تشخیص داده شده‌اند. آنها به عنوان عصاره خالص استویا یا برگ کامل استویا برای استفاده در غذاهای پردازش شده و نوشیدنیها به دلیل کمبود اطلاعات مطمئن مورد تایید نیستند.

نگرانی وجود دارد در مورد اینکه گیاه استویا ممکن است به کلیه، سیستم تولید مثل و سیستم قلبی عروقی صدمه بزند. همچنین ممکن است فشار خون را چنان پایین بیاورد که با داروهایی که فشار خون را پایین می‌آورند تداخل داشته باشد.

اگر چه این ماده برای افراد دیابتی بی خطر است اما برندهایی که حاوی دکستروز یا مالتودکسترین هستند باید با احتیاط استفاده شوند. دکستروز گلوکز است و مالتودکسترین یک نوع نشاسته است. این مواد تشکیل دهنده به مقادیر کوچکی به قندها و کالریهای شما اضافه می‌کنند. الکلهای قندی نیز ممکن است تا حدودی کربوهیدرات به حساب آیند. اگر در حال حاضر و بعد از استویا استفاده کنید، ممکن است برای اثر بر قند خون کافی باشد اما اگر در طول روز استفاده می‌کنید، کربوهیدرات بالا می‌رود.


یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ گزار ش کرد امکان ارتباط میان شیرین کننده‌های غیر مغذی از جمله استویا و اختلال در فلور میکروبی روده وجود دارد. همان تحقیق نشان داد که شیرین کننده‌های غیر مغذی ممکن است بر عدم تحمل گلوکز و اختلالات متابولیک را هم شامل شوند.

در مورد شیرین کننده‌های غیر مغذی، مساله اصلی مزه است. استویاها یک مزه ملایم شبیه شیرین بیان دارند که به میزان جزئی تلخی دارد. بعضی از افراد از آن لذت می‌برند اما بعضی دیگر هم دوست ندارند. در بعضی از افراد شیرین کننده‌های استویا که همراه با الکلهای قندی است، ممکن است مشکلاتی برای دستگاه گوارش از جمله نفخ و اسهال را بوجود آورد.

آیا استفاده از استویا به هنگام بارداری بی خطر است؟
استویای ساخته شده با Reb-A برای استفاده در حالت متوسط به هنگام بارداری بی خطر است. اگر نسبت به الکلهای قندی حساسیت دارید یک برند که حاوی اریتریتول نیست انتخاب کنید. استویای برگ گامل و عصاره استویای خام، از جمله استویایی که در خانه پرورش می‌دهید برای استفاده در بارداری بی خطر نیستند.

ممکن است به نظر عجیب به نظر بیاید که شیرین کننده تصفیه شده ایمنتر از نوع طبیعی آن است. این یک معمای رایج در مورد محصولات گیاهی است. در این مورد، Reb-A برای بی خطر بودن در دوران باداری ارزیابی شده است. استویا به فرم طبیعی خودش نیست. در حال حاضر شواهد کافی در مورد استویای بدست آمده از برگ یا عصاره استویای خام وجود ندارد که بگوید عصاره استویا به بارداری صدمه نمی‌زند.


آیا بین استویا و سرطان رابطه‌ای وجود دارد؟
بعضی از شواهد نشان می‌دهند که استویا ممکن است به مقابله یا پیشگیری از بعضی از انواع سرطان کمک کند. با توجه به یک تحقیق در سال ۲۰۱۲، یک گلیکوسید به نام استویسوئید در گیاهان استویا وجود دارد که به تقویت مرگ سلولهای سرطانی در سرطان سینه انسانی کمک می‌کند. استویسوئید ممکن است به کاهش بعضی از مسیرهای میتوکندری که به رشد سرطان یاری می‌رسانند، کمک کند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ از این یافته ها حمایت کرد. این تحقیق نشان داد که بعضی از مشتقات گلیکوزید استویا برای بخصوص سرطان لوسمی، ریه، معده و سرطان سینه، سمی بوند.

روش استفاده از استویا به عنوان جایگزین قند
استویا را می‌توان در عوض قند معمولی در غذاهای مورد علاقه و شیرینی‌ها استفاده کرد. یک پینچ از پودر استویا برابر با حدود یک قاشق چایخوری شکر معمولی است.

روشهای جالب برای استفاده از استویا شامل موارد زیر است:

  • در قهوه یا چای
  • در شربت لیموناد خانگی
  • پاشیدن روی غلات سرد یا گرم صبحانه
  • در اسموتی
  • پاشیدن روی ماست شیرین نشده
بعضی از برندهای استویا همچون استویای Raw را می‌توان با یک قاشق چایخوری جایگزین یک قاشق غذاخوری شکر معمولی کرد مگر اینکه برای محصولات نان و شیرینی بخواهید استفاده کنید. شما می‌توانید محصولات بیکری را با استویا تهیه کنید اگر چه ممکن است کیک و کلوچه شما مزه شیرین بیان بدهد. این شیرین کننده در حالت خام جایگزین نیمی از مقدار شکر رسپی کیک یا شیرینی شما خواهد شد.

برندهای دیگر مخصوص شیرینی پزی نیستند بنابراین لازم است که استفاده از آن را کم کنید. شما باید مایع اضافی به مواد اضافه کنید یا مواد حجم دهنده همچون سس سیب یا موز له شده را به دستورالعملتان اضافه کنید تا شکر کاهش داده را جایگزین کند چون همانطور که می‌دانید شکر باعث پف شدن کیک می‌شود. شما لازم است با آزمون و خطا به مقدار شیرینی که دوست دارید دست یابید. بعضی از دستورهای شیرینی استفاده از قطره را توصیه می‌کنند. معمولا استویاهایی که روی پاکتشان عکس کیک زده باشد را می‌توان برای شیرینی استفاده کرد. شما می توانید استویای برند Sweete را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید.


کلام پایانی
محصولات استویای ساخته شده با Reb-A ایمن هستند حتی اگر افرادی که از آن استفاده می‌کنند باردار یا دیابتی باشند. این محصولات به ندرت عوارض جانبی دارند. البته تحقیقات بیشتری برای تامین شواهد نتیجه بخش روی کنترل وزن، دیابت و مشکلات سلامتی دیگر باید انجام شود. بخاطر داشته باشید که استویا خیلی شیرینتر از شکر است بنابراین شما نیازی به استفاده زیاد از آن ندارید.

استویای برگی برای استفاده تجاری پذیرفته نشده است اما شما می‌توانید آن را برای استفاده در خانه رشد و پرورش دهید. علاوه بر کمبود تحقیق، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که استویای برگ کامل یک جایگزین مطمئن برای نمونه کاملا تصفیه شده یا قند معمولی است.

در عین حال که افزودن استویای خام به یک پیمانه چای در حال حاضر و بعدا بعید است که به شما آسیبی برساند اما اگر باردار هستید نباید از آن استفاده کنید. تا زمانی که تحقیقات مشخص کند که آیا استویای برگ کامل برای همه بی خطر است یا خیر، قبل از استفاده مرتب از آن از پزشکتان تایید بگیرید، بخصوص اگر مشکلات جدی سلامتی همچون دیابت، بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
کم خونی ماکروسیتیک ؛ علائم، علتها و درمان طبی و تغذیه‌ای
%DA%A9%D9%85-%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D8%AA%DB%8C%DA%A9.jpg

کم خونی ماکروسیتیک نوعی کم خونی ست که موجب بزرگ شدن گلبولهای قرمز بیش از حالت عادی می‌شود. همانند سایر کم خونی‌ها، کم خونی ماکروسیتیک هم به معنای پایین بودن هموگلوبین گلبولهای قرمز است.

هموگلوبین یک پروتئین حاوی آهن است که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کند. کمبود ویتامین B12 یا فولات اغلب موجب کم خونی ماکروسیتیک می‌شود بنابراین این نوع کم خونی، گاهی اوقات کم خونی فقر ویتامین نامیده می‌شود.

کم خونی ماکروسیتیک چیست؟
کم خونی ماکروسیتیک در صورتی رخ می‌دهد که گلبولهای قرمز بزرگتر از حد معمول باشند. واحدی به نام فمتولیتر (fl) برای اندازه گیری اندازه سلولهای گلبول قرمز استفاده می‌شود. معمولا گلبولهای قرمز بین ۱۰۰ – ۸۰ fl هستند.

در کم خونی ماکروسیتیک گلبولهای قرمز بزرگتر از ۱۰۰ fl هستند. وقتی که سلولها اینقدر بزرگ شوند، تعداد آنها کمتر از آن چیزی ست که به آنها نیاز داریم و هموگلوبین کمتری دارند. این بدان معناست که خون به آن حدی که باید باشد، پر اکسیژن نیست. اکسیژن پایین خون موجب تعداد زیادی از علائم و مشکلات سلامتی می‌شود.

کم خونی ماکروسیتیک یک بیماری منفرد نیست بلکه علامت چندین عارضه سلامتی و مشکلات تغذیه‌ای است. یکی از شایعترین انواع کم خونی ماکروسیتیک، کم خونی ماکروسیتیک مگالوبلاستیک است. این نوع کم خونی زمان رخ می‌دهد که گلبولهای قرمز DNA را با سرعت بسیار پایینی تقسیم می‌کنند.

علائم
کم خونی به تدریج بروز می‌کند بنابراین شخص متوجه هیچ علامتی نمی‌شود تا زمانی که علائم شدید می‌شود. وقتی که علائم ظاهر می‌شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • ضعف
  • رنگ پریدگی
  • خستگی
  • قرمزی یا تورم زبان (گلوسیت)
  • اسهال
  • کاهش اشتها
  • افسردگی
  • گیجی
  • ناباروری
کم خونی ماکروستیک فقط یک نوع کم خونی است. این علائم کم خونی در همه نوع کم خونی مشابه هستند. بنابراین لازم است تا از آزمایش خون برای تشخیص نوع کم خونی که شخص دارد، استفاده شود. وقتی که شخصی به علت کمبود ویتامین B12 دچار کم خونی ماکروسیتیک می‌شود، ممکن است علائم دیگری هم داشته باشد. این علائم عبارتند از:

  • ضعف، درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دستها یا پاها
  • نداشتن ثبات به هنگام پیاده روی
  • کمبود حافظه
این علائم پس از درمان رفع می‌شود اما اگر این این بیماری درمان نشود ممکن است پابرجا بمانند.

علتهای کم خونی ماکروستیک
کم خونی ماکروسیتیک تقریبا همیشه به علت کمبود فولات یا ویتامین B12 است. در صورتی که کسی بدنش نتواند به علت بیماری زمینه‌ای این ویتامینها را جذب کند یا به دلیل اینکه غذاهایی که حاوی این ویتامینها هستند به حد کافی مصرف نکند، ممکن است دچار کمبود این ویتامینها شود.

B12 در فراورده‌های حیوانی فراوان است بنابراین افراد گیاهخوار و وگانها بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند. در بعضی موارد ممکن است افراد غذاهای حاوی ویتامین B12 را به حد کافی مصرف کنند اما به دلیل بیماری‌های خود ایمنی، سرطان ، اعتیاد به الکل یا بیماری التهاب روده قادر به جذب آن نباشند.


کمبود فولات هم که گاهی اوقات به عنوان کمبود ویتامین B9 شناخته می‌شود، می‌تواند موجب کم خونی ماکروسیتیک شود. زنان باردار و شیرده بیشتر فولات مصرف می‌کنند و در معرض خطر بالای کمبود این ماده قرار دارند. افرادی هم که غذاهای غنی از فولات را به حد کافی نمی‌خورند دچار کمبود این ویتامین می‌شوند.

بیماریهایی که با توانایی بدن برای جذب مواد مغذی تداخل دارند از جمله بیماری سلیاک می‌توانند منجر به کمبود فولات شوند.

علتهای دیگر کم خونی ماکروسیتیک ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • داروها از جمله داروهای HIV، داروهای سرطان و انواع دیگری که بر سیستم ایمنی فشار می‌آورند
  • بیماری کبد
  • کم کاری تیروئید
  • اختلالات متابولیک نادر
هر یک از این عوامل می‌تواند موجب می‌شود بدن با دشواری بیشتری مواد مغذی را جذب و عناصر را متابولیزه کند. در موارد بسیار نادر، کم خونی ماکروسیتیک می‌تواند به علت یک اختلال مغز استخوان ایجاد شود که بدن را از ساختن سلولهای خونی سالم، باز می‌دارد.

انواع کم خونی ماکروسیتیک
پزشکان ماکروسیتیکها را به دو رده تقسیم بندی می‌کنند.

  • ماکروسیتیکهای مگالوبلاستیک: این شکل شایعتر است. این فرم موقعی رخ می‌دهد که به دلیل کمبود ویتامین DNA نمی‌تواند ساخته شود.
  • ماکروسیتیکهای غیر مگالوبلاستیک: موقعی رخ می‌دهد که مشکلات کبدی، طحال یا مغز استخوان وجود داشته باشد.
درمان
وقتی که شخصی علائم کم خونی ماکروسیتیک را داشته باشد، پزشک چندین آزمایش خون را انجام خواهد داد تا علت زمینه‌ای را پیدا کند. آنها ممکن است سوالاتی در مورد **** غذایی، سبک زندگی وعلائم دیگر شخص بپرسند. در اکثر موارد، تزریق ویتامین نخستین راه درمان است. تزریق ویتامینها این اطمینان را می‌دهد که حتی در صورت داشتن بیماری مثل سلیاک که از جذب ویتامینها جلوگیری می‌کند، بدن می‌تواند ویتامینها را جذب کند. اگر شخصی به دلیل نوع **** غذایی دچار کمبود ویتامین B12 شده باشد، مصرف بیشتر عذاهای حاوی این ویتامین می‌تواند علائم وی را بهبود دهد.

گزینه‌های درمانی دیگر شامل موارد زیر هستند:

  • تغییر داروها به هنگامی که دارو با جذب ویتامین تداخل دارد
  • مصرف دارو برای بیماریهای خود ایمنی یا کبدی
  • مصرف دارو برای اختلال تیروئید
  • تغییر سبک زندگی مثل اجتناب از الکل
  • تزریق خون یا یا تزریق مغز استخوان برای اختلالات مغز استخوان
اختلالات و عوارض
وقتی خون هموگلوبین کافی ندارد، اکسیژن کافی هم نخواهد داشت. بدن سعی می‌کند با افزایش ضربان قلب یا فشار خون این مشکل را رفع کند. اگر کم خونی بدون درمان رها شود، موجب نارسایی قلبی، بزرگ شدن قلب و مشکلات گردش خون می‌شود.


وقتی که کم خونی ماکروسیتیک به علت مشکلاتی در مغز استخوان یا یک اندام باشد، این عامل زمینه‌ای می‌تواند اختلالات را بیشتر کند. به عنوان فردی با اختلالات مغز استخوان درمان نشده ممکن است مبتلا به لوسمی شود.

اکثر موارد کم خونی ماکروسیتیک به دلیل کمبود ویتامین هستند که می‌توانند موجب اختلالات متفاوت وابسته به ویتامین شوند:

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می‌تواند موجب موارد زیر شود:

  • نقص لوله عصبی در نوزادان متولد شده در زنان دچار کمبود ویتامین B12
  • سرطان معده
  • مشکلات حرکتی و سوزش دست و پاها
  • از دست دادن حافظه
کمبود فولات

کمبود فولات می‌تواند موجب علائم زیر شود:

  • نقص لوله عصبی در نوزادان متولد شده از زنان دچار کمبود فولات
  • ناباروری
  • افزایش خطر سرطانها از جمله سرطان کولون
  • مشکلات سلامتی قلبی عروقی
  • افزایش خطر زایمان زودرس در زنان باردار
  • افزایش خطر پارگی جفت قبل یا حین زایمان
کلام پایانی
اکثر موارد کم خونی ماکروسیتیک را می‌توان با تزریق ویتامین کنترل کرد. پزشک به کنترل سطح فولات یا ویتامین B12 شخص ادامه خواهد داد و از آزمایش استفاده می‌کند تا مشخص کند که آیا گلبولهای قرمز به اندازه طبیعی خود برگشته‌اند یا خیر. در عین حال که اکثر افراد با درمان بهبود می‌یابند لازم است که بصورت دوره‌ای کم خونی خود را چک کنند.

وقتی کم خونی ماکروسیتیک به علت بیماری زمینه‌ای باشد، درمان بستگی به این دارد که چه بیماری موجب کمبود آن شده است و چگونه باید درمان شود. کم خونی ماکروسیتیک اغلب اوقات بدون تشخیص باقی می‌ماند تا زمانی که بالاخره علائم شدید می‌شود. افرادی که علائم کم خونی یا سابقه خانوادگی کم خونی دارند یا کسانی که در خطر بیماریهای مربوط به کم خونی ماکروسیتیک هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

آزمایش خون منظم می‌تواند به شناسایی انواع کم خونی قبل از به خطر افتادن سلامتی شخص، کمک می‌کند. اکثر موارد کم خونی به آسانی تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
۱۲ اشتباه در نحوه مصرف ویتامین و مکمل که متوجه انجام آنها نیستید
%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84.jpg

مصرف ویتامین و مکلمها که هم اکنون تبدیل به یک مد روز شده است، ممکن است وضعیت سلامتی شما را به نحو مطلوبی ببرد اما نحوه مصرف ویتامین و سایر مکملها هم به همان اندازه نوع آنها مهم است. شاید به نظر بیاید که مصرف آنها را هوشمندانه و با دانش کافی انجام می‌دهید اما ما در اینجا ۱۲ اشتباهی که اغلب افراد در مورد مصرف ویتامین انجام می‌دهند لیست کرده‌ایم با هم آنها را بررسی می‌کنیم.

بی محابا مولتی ویتامین مصرف می‌کنید

بجز مواردی که پزشک شما به دلیل خاصی مولتی ویتامین را توصیه کند، این عادت روزانه ممکن است در حال هدر دادن پول شما باشد. دکتر لس امهوف پزشک عمومی در فلوریدا گفت: آنها فقط یک ادرار گران را به شما تحویل می‌دهند. در یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در مجله پزشکی داخلی، محققان دانشگاه جان هاپکینز نتیجه گرفتند که مصرف زیاد مولتی ویتامین کاهش دهنده بیماری یا خطر مرگ نیست. کارشناسان موافقند که بهترین راه برای مصرف ویتامین و مواد معدنی، جذب آنها از طریق غذا است.

بدون دلیل آنها را مصرف می‌کنید

بدن هر کس با دیگری متفاوت است بنابراین انتخاب ویتامینها و مکملها دلبخواهی نیست یا اینکه امتحان کردن برندهایی که دوستان شما توصیه می‌کنند، لزوما بهترین چیز برای نیازهای شما نیست. دکتر امهوف برای بیمارانش یک آزمایش خون را می‌نویسد تا کمبود ویتامینهایی همچون ویتامین D و ویتامین B12 را مشخص کند سپس بر اساس نتایج به دست آمده به آنها توصیه‌هایی می‌کند. برای این مشکلات، پزشکتان ممکن است بر اساس شرح حالتان مکملهایی را پیشنهاد کند. به عنوان مثال اگر دچار گرفتگی ساق پا به هنگام شب هستید، ممکن است دچار کمبود منیزیم باشید نه کمبود پتاسیم.

در منطقه آفتابی زندگی ‌می‌کنید بنابراین مصرف ویتامین D را متوقف کنید

اگر شما در مناطق سردسیر کشور زندگی می‌کنید احتمالا کمبود ویتامین D خواهید داشت اما این موضوع احتمالا برای کسانی که در مناطق جنوب زندگی می‌کنند درست نخواهد بود. در حالی که موسسات سلامت توصیه می‌کنند که بزرگسالان ۷۰ سال و بالاتر به ۶۰۰ واحد بین المللی (IU) از ویتامین D در هر روز نیاز دارند، دکتر امهوف گفت بعضی از افراد ممکن است نیاز به ۵۰۰۰ واحد بین الملل داشته باشند. وی توصیه می‌کند، باید یک آزمایش خون انجام دهید تا مقدار دقیق مصرف ویتامین D برای شما مشخص شود. (در مورد فواید ویتامین D برای سلامتی کل بدن و حتی عمر طولانی چه می‌دانید؟).

فکر می‌کنید که به مصرف مکمل کلسیم نیاز دارید

این ماده معدنی همراه همراه با ویتامین D، برای تقویت استخوانها ضروری هستند اما مقدار زیاد کلسیم چیز خوشایندی نیست. تحقیقات در مجله موسسه قلب آمریکا به تازگی نشان می‌دهد که مصرف مکمل کلسیم با ۲۲% افزایش ابتلا به تصلب شرائین یا انسداد عروق مربوط است. از سوی دیگر خوردن غذاهای غنی از کلسیم برای محافظت از صدای تق تق استخوانهاست بنابراین به خوردن ماست، پنیر و سبزیجات سبز برگ ادامه دهید.

مکمل پروبیوتیک ضعیف است

همه ما این روزها به دنبال تقویت سلامت روده با مصرف ویتامین و مکملهای مناسب هستیم بنابراین اگر در حال مصرف پروبیوتیک هستید، مطمئن شوید که به حد کافی برای شما موثر هستند. دکتر امهوف گفت: پس بسیاری از مکملها گونه‌های مختلف باکتری را ندارند و برای شما هیچ کاری نمی‌کنند. وی به بیمارانش می‌گوید که به دنبال نمونه‌هایی با ۱۰ سویه باکتری باشید. به دنبال پروبیوتیکی باشید که ۱۰۰ درصد باکتریهایی که از مسیر معده به روده باریک حرکت می کنند توسط اسید معده از بین نمی‌روند در حالی که بسیاری از پروبیوتیکهای دیگر کشته می‌شوند.

در مصرف ویتامین زیاده روی می‌کنید

اگر مصرف چیزی خوب است دلیل نمی‌شود که مصرف زیاد آن بهتر باشد، درسته؟ نه خیلی زیاد. مصرف ویتامین با دوز بالا بخصوص ویتامین E و ویتامین A در برابر بیماری قلبی خوب نیستند و ممکن است حتی خطر مرگ را بالا ببرند. به علاوه این مکملها ممکن است خطر سرطان را بالا ببرند.

موقع مصرف ویتامین و مکمل، داروها را فراموش می‌کنید

به انواع مکملهایی که در طول روز مصرف می‌کنید توجه کنید، آیا آنها با داروهایتان سازگار هستند؟ اگر چه خیلی راحت که فرض کنید مکملهای طبیعی و گیاهی بی ضرر هستند اما آنها ممکن است با داروهای تجویزی خاصی تداخل داشته باشند و عواقب خطرناکی برای شما داشته باشند. در حقیقت، یکی از هر شش نفر بزرگسال در حال مصرف ترکیبی مضر از دارو و مکمل است (مصرف همزمان داروها و مکملها را در این ۱۳ مورد انجام ندهید). این درس را بخاطر داشته باشید: با پزشکتان در مورد هر چیزی که مصرف کنید راحت صحبت کنید حتی اگر به نظر می‌آید مشکلی ندارند. و آگاه باشید که هم جنبه‌های منفی بالقوه برای داروهای خاصی و ترکیبات غذایی وجود دارد.

در مصرف آهن زیاده روی می‌کنید

مکملهای آهن هم برای درمان علائم کم خونی مهم هستند اما مصرف دوز دقیق آنها هم می‌تواند مهم باشد. (علاوه بر عوارض ذکر شده، عوارض جانبی مانند حالت تهوع اغلب همراه با آنهاست و مواد معدنی را به سختی به هم می‌چسباند). مطالعه جدیدی در مجله Blood نشان می‌دهد که فاصله انداختن بین مصرف هر دوز ممکن است به بهبود جذب کمک کند. تحقیق هنوز در مرحله مقدماتی است اما اگر بعد از بالا انداختن قرصهای آهن با اختلالات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنید، این کار ممکن است راهبرد خوبی باشد و درباره آن از پزشکتان سوال کنید. شما همچنین می‌توانید این ۱۳ غذای پر آهن را هم امتحان کنید.

آهن را به شیوه درست مصرف نمی‌کنید

صحبت در مورد آهن شد، اگر اهل اهدای خون هستید، یک پژوهش پیشنهاد می‌کند بهتر است بعد از اهدای خون یک مکمل آهن بالا بیندازید. انجام دادن این کار باعث کاهش زمان مصرف خون شما می‌شود تا بیش از نیمی از آهن و هموگلوبین را بازیابی کنید و به درمان کم خونی که یکی از عوارض شایع اهدای خون منظم است، کمک می‌کند.

مکمل زردچوبه مصرف می‌کنید

آیا در مورد قدرت ضد التهاب و از بین برنده بیماری زردچوبه شنیده‌اید؟ این مکمل امروزه یکی از پرطرفدارترین مواد تشکیل دهنده است بخاطر اینکه با وجود رنگدانه آنتی اکسیدانی قوی کورکومین ممکن است در برابر بیماری زوال عقل و پیشگیری از آلزایمر به شما کمک کند. البته مکمل کورکومین برای جذب مناسب، بهتر است همراه با غذا مصرف شود. اگر چه هیچ مشکلی با این مکمل وجود ندارد اما شما معمولا در غذاهایتان زردچوبه می‌ریزید. شما می‌توانید این ادویه زرد رنگ را به غذاهای بیشتری هم اضافه کنید از جمله انواع سوپها، خورشها و حتی کلوچه‌ها.

موقع مصرف ویتامین و مکمل به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه نمی‌کنید

فکر نکنید که هر چیزی روی برچسب زده در واقع همان چیزی است که در بطری است. حداقل نتایج آزمایشات برندهای مختلف نشان می‌دهد که ۸۰ درصد برچسبهای مکملهای گیاهی گمراه کننده هستند. یک جای خوب برای کیفیت مکملها وب سایت آزمایشگاه مصرف کننده است.

فکر می‌کنید که پزشکتان همه چیز را در مورد مکملها می‌داند

ویتامینها و مکملها از لحاظ تجاری ارزش بالایی دارند اما این به آن معنی نیست که پزشکان همراه با آنها پیش می‌روند. دکتر امهوف گفت: متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور سنتی در مورد تغذیه تدریس نمی‌کنند. بنابراین شاید دلتان بخواهد از پزشک خود سوالاتی در مورد مصرف ویتامین و مکملها بپرسید اما باید بدانید که او جواب همه سوالات شما را نمی‌داند. پزشک شما می‌تواند آزمایش خون بنویسد که البته هر کمبودی را در **** غذایی شما نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که آیا به مکمل نیاز دارید یا نه.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
شایعترین نشانه‌ها و علائم کمبود آهن و انواع روشهای درمان
%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86.jpg


کمبود آهن به هنگامی رخ می‌دهد که بدن به حد کافی آهن معدنی ندارد. کمبود آهن منجر به اختلال کاهش سطح گلبولهای قرمز می‌شود. آهن از این جهت مهم است که برای ساختن هموگلوبین مورد نیاز است، یعنی همان پروتئین موجود در گلبولهای قرمز خون که آنها را قادر می‌سازد تا اکسیژن را به سراسر بدن حمل کنند.

اگر بدن هموگلوبین کافی نداشته باشد، بافتها و عضلات اکسیژن لازم را دریافت نمی‌کنند و به طور موثری کار نمی‌کنند. این امر منجر به عارضه‌ای به نام کم خونی می‌شود. اگر چه انواع کم خونی تفاوتهایی دارند اما کم خونی ناشی از کمبود آهن شایعترین آن در سراسر جهان است.

صرفنظر از علتها، کمبود آهن منجر به علائم ناخوشایندی می‌شود که می‌تواند بر کیفیت زندگی شما اثر بگذارد. اینها شامل ضعف در سلامتی، تمرکز و بهره وری می‌شود.

نشانه‌ها و علائم کمبود آهن بسته به شدت کم خونی، سرعت بروز، سن و وضعیت سلامتی شما در حال حاضر دارد. در بعضی موراد، افراد متوجه هیچ علامتی نمی‌شود. اینجا ۱۰ تا از علائم و نشانه‌های کمبود آهن وجود دارد که به ترتیب بر اساس شایعترین آنها بیان می‌شود.

خستگی

احساس خستگی زیاد یکی از شایعترین علائم کمبود آهن است که بر نیمی از افرادی که دچار کمبود هستند، اثر می‌گذارد. این اتفاق بخاطر این است که شما به آهن نیاز دارید تا پروتئینی به نام هموگلوبین که در گلبولهای قرمز است، ساخته شود. هموگلوبین کمک می‌کند که اکسیژن در سراسر بدن گردش کند. وقتی بدن شما هموگلوبین کافی ندارد، اکسیژن کمی به بافتها و عضلات می‌رسد که آنها را از انرژی محروم می‌ند. به علاوه قلب شما سخت‌تر کار می‌ند تا خون غنی از اکسیژن بیشتری به بدن برساند که می‌تواند شما را خسته کند. از آنجایی که خستگی به عنوان بخشی از مشغله زندگی مدرن به حساب می‌آید، تشخیص کمبود آهن با این علامت به تنهایی مشکل است.

البته بسیاری از افراد مبتلا به کمبود آهن دچار ضعیف ناشی از کمبود انرژی، احساس برافروختگی، تمرکز در دشواری و یا بهره وری پایین در کار می‌شوند.

رنگ پریدگی ناشی از کمبود آهن
پوست رنگ پریده و رنگ پریدگی داخل پلک پایینی چشم، دیگر علائم شایع کمبود آهن هستند. هموگلوبین در گلبولهای قرمز به خون رنگ قرمز می‌دهد بنابراین کاهش سطح آهن رنگ قرمز خون را کمتر می‌کند. به همین دلیل است که پوست می‌تواند رنگ قرمزش را در پوست افراد مبتلا به کمبود آهن از دست بدهد.

این رنگ پریدگی در افراد مبتلا به کمبود آهن می‌تواند یا در کل بدن ظاهر شود یا محدود به یک ناحیه مثلا صورت، لثه‌ها، داخل لبها یا پلک پایین و حتی ناخنها باشد. اغلب اوقات این علامت نخستین چیزی است که پزشکان برای مشخص کردن کمبود آهن به آن توجه می‌کنند. البته این مورد باید با آزمایش خون تایید شود.

رنگ پریدگی بیشتر در کم خونی متوسط تا شدید دیده می‌شود. اگر شما پلک پایین را به سمت پایین بکشید، لایه داخلی باید قرمز رنگ باشد. اگر این بخش به رنگ صورتی کم رنگ یا زرد باشد، این ممکن است نشان دهنده کمبود آهن در شما باشد.

تنگی نفس

هموگلوبین گلبولهای قرمز شما را قادر می‌سازد تا اکسیژن را به سراسر بدن حمل کند. به هنگام کمبود آهن در بدن، هموگلوبین پایین است که به دنبال آن سطح اکسیژن هم پایین خواهد بود. در نتیجه، تعداد نفس زدن شما افزایش می‌یابد چون بدن شما سعی می‌کند تا اکسیژن بیشتری را دریافت کند. به همین دلیل است که تنگی نفس یک علامت شایع است. اگر متوجه شدید که به هنگام وظایف معمولی که برایتان قبل آسان بود مثل پیاده روی، بالا رفتن از پله‌ها یا ورزش کردن، نفس کشیدن شما از حالت طبیعی خارج شده است می‌توانید کمبود آهن را مقصر بدانید.

سرگیجه و سردرد

کمبود آهن ممکن است موجب سردرد شود. این علامت به نظر می‌آید نسبت به بقیه کمتر شایع باشد و اغلب همراه با سبکی سر و سرگیجه است. در کمبود آهن، پایین بودن هموگلوبین در گلبولهای قرمز به معنای این است که اکسیژن کافی نمی‌تواند به مغز برسد. در نتیجه، رگهای خونی در مغز می‌توانند متورم شوند که موجب فشار و سردرد می‌شود.

اگر چه سردرد علتهای بسیاری دارد، سردرد تکرار شونده و سرگیجه می‌تواند یکی از علائم کمبود آهن باشد.

تپش قلب
ضربان قلب بیش از حد عادی هم که به عنوان تپش قلب شناخته می‌شود، می‌تواند یکی دیگر از علائم کم خونی ناشی از کمبود آهن باشد. در کمبود آهن، سطح پایین هموگلوبین به معنای این است که قلب سخت‌تر کار می‌کند تا بتواند اکسیژن را منتقل کند. این می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم شود یا احساس کنید که قلبتان سریعتر از حد معمول می‌زند.

در موارد شدید این می‌تواند منجر به بزرگ شدن قلب، صدای نامنظم قلب یا نارسایی قلب شوند. البته اینها علائم کمتر شایع هستند. شما در صورتی مبتلا به این علائم می‌شوید که به مدت طولانی دچار کمبود آهن باشید.

پوست و موی خشک و صدمه دیده
پوست و موی خشک و صدمه دیده می‌تواند یکی از علائم کمبود آهن باشد. این بخاطر این است که وقتی بدن دچار کمبود آهن می‌شود، اکسیژن محدود شده خود را به فعالیتهای مهمتر مانند اندامهای بدن و بافتهای دیگر هدایت می‌کند.

وقتی که پوست و مو از اکسیژن محروم می‌شوند این می‌تواند منجر به خشکی و ضعف آنها شود. بیشتر موارد شدید کمبود آهن با ریزش مو مرتبط هستند. اینکه فردی بخشی از موهایش را طی شستن و برس کشیدن روزمره از دست بدهد امری کاملا طبیعی است اما اگر به صورت توده‌ای یا بیش از حد معمول موهایتان را از دست می‌دهید، ممکن است به علت کمبود آهن باشد.

تورم یا زخم روی زبان و دهان
گاهی اوقات فقط نگاه کردن به داخل یا اطراف دهان می‌تواند به شما یک نشانه بدهد که آیا مبتلا به کم خونی فقر آهن هستید یا خیر. علائم وقتی بروز می‌کند که زبان شما متورم، ملتهب، رنگ پریده یا به طور عجیبی صاف می‌شود. هموگلوبین پایین ناشی از کمبود آهن می‌تواند موجب رگ پریدگی زبان شود در عین حال که میوگلوبین می‌تواند موجب زخم، صاف و متورم شدن آن شود.

میوگلوبین پروتئینی در گلبولهای قرمز خون است که عضلات شما را تامین می‌کند همانند عضله‌ای که زبان را می‌سازد. کمبود آهن همچنین می‌تواند موجب خشکی، ترکهای قرمز دردناک در گوشه‌های زبان یا زخمهای دهانی شود.

پاهای بی قرار

کمبود آهن با سندرم پاهای بی قرار مرتبط است. سندرم پای بیقرار تمایل شدید پاها برای حرکت به هنگام خواب است. این حالت همچنین می‌تواند موجب حالتی ناخوشایند و عجیب و غریب در پاهای شما شود. این سندرم معمولا در شب بدتر می‌شود به این معنا که افراد مبتلا به آن تلاش زیادی برای خوابیدن می‌کنند. علتهای سندرم پای بیقرار کاملا مشخص نیست. البته ۲۵% افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار ظاهرا دچار کم خونی فقر آهن هستند و پایین بودن مقدار آهن، علائم را بدتر می‌کند.

ناخنهای شکننده یا قاشقی شکل

یکی از علائم کمتر شایع فقر آهن ناخنهای شکننده یا قاشقی شکل است که به این حالت کویلونیشیا (koilonychias) گفته می‌شود. این حالت اغلب با ناخنهایی شکننده‌ای که براحتی لایه لایه می‌شوند و ترک بر می‌دارند، شروع می‌شود. در مراحل بعد کمبود آهن، ناخنهای قاشقی شکل بوجود می‌آید که طی آن وسط ناخن شیب برداشته و لبه‌های بالا آمده یک ظاهر گرد شبیه قاشق ایجاد می‌کنند. البته این یکی از عوارض جانبی نادر است و معمولا تنها در افرادی که فقر آهن شدید دارند، دیده می‌شود.

علائم احتمالی دیگر
چندین علامت دیگر وجود دارد که می‌تواند به دلیل پایین بودن آهن باشد. اینها کمتر شایع هستند و می‌توان آنها را به بسیاری از بیماریهای دیگر به غیر از فقر آهن ربط داد. علائم دیگر فقر آهن عبارتند از:

  • هوسهای عجیب: اشتیاق برای چیزهای عجیب و غریب یا غیر غذایی «پیکا» نامیده می‌شود. این معمولا شامل میل به خوردن یخ، خاک رس، گرد و غبار، گچ و کاغذ می‌شود و می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد. این حالت در دوران بارداری نیز بوجود می‌آید و شما حتما در مورد زنان بارداری که خاک یا مهر می‌خورند شنیده‌اید.
  • احساس اضطراب: کمبود اکسیژن موجود در بافت بدن در اثر فقر آهن ممکن است موجب احساس اضطراب شود. البته این حالت در صورتی که سطح آهن به حد مطلوب برسد، بهتر شده یا کلا رفع می‌شود.
  • سردی دست و پا: کمبود آهن به معنای کمبود اکسیژنی ست که به دست و پا تحویل داده می‌شود. بعضی از افراد ممکن است سرما را به طور کلی احساس کنند یا اینکه دستها و پاهای سرد داشته باشند.
  • عفونتهای مکرر: از آنجایی که آهن برای سلامت سیستم ایمنی لازم است، کمبود آن ممکن است موجب شود شما بیشتر از حد معمول به بیماری مبتلا شوید.
در صورت کمبود آهن چه باید کرد
اگر فکر می‌کنید کم خونی فقر آهن دارید توصیه‌های زیر را بخاطر بسپارید.

با پزشکتان صحبت کنید
اگر فکر می‌کنید علائم کمبود آهن را دارید، باید یک نوبت ملاقات با پزشکتان را بگیرید. یک آزمایش خون ساده مشخص می‌کند که کم خونی فقر آهن دارید یا نه. اگر پزشکتان تشخیص داد که کمبود آهن دارید احتمالا به راحتی با افزایش آهن از طریق **** غذایی یا مکملهای آهن، آن را درمان خواهید کرد. هدف اصلی درمان بازگرداندن هموگلوبین به سطح نرمال و جایگزینی ذخایر آهن است. سعی کنید که آهن را از طریق غذاهای پر آهن از طریق **** غذایی‌تان دریافت کنید. مکملها را فقط در صورتی که پزشکتان تجویز کند، مصرف کنید.

غذاهای سرشار از آهن بخورید

اگر پزشک شما فکر می‌کند که فقر آهن شما به علت کمبود آهن در **** غذایی شماست، در مورد مصرف غذاهای غنی از آهن فکر کنید از جمله:

  • گوشت قرمز، بوقلمون
  • سبزیجات سبز برگ و برگ تیره همچون اسفناج و کیل
  • میوه خشک مثل کشمش و زردآلو
  • نخود، لوبیا و بقولات دیگر
  • غذاهای دریایی
  • غذاهای غنی شده با آهن
  • تخمه و آجیل
تقویت جذب آهن
خوردن ویتامین C، به شدت به جذب بهتر آهن توسط بدن کمک می‌کند. حواستان باشد که از غذاهای غنی از ویتامین C مثل میوه‌ها و سبزیجات به حد کافی مصرف می‌کنید. همچنین اجتناب از غذاهای خاصی که در صورت زیاد مصرف کردن مانع از جذب آهن می‌شوند. اینها شامل چای، قهوه و غذاهای سرشار از کلسیم مثل لبنیات و غلات کامل هستند.

مصرف مکمل آهن در صورت توصیه پزشک
معمولا در صورتی که پزشک توصیه کند، شما باید آهن را از طریق مصرف مکمل آن را به حالت نرمال برسانید. این حالت برای موقعی است که شما قادر نیستید تنها از طریق **** غذایی آهن را به حد نرمال برسانید. اگر مکمل آهن مصرف می‌کنید سعی کنید آب پرتقال همراه آن بخورید تا جذب آهن بهتر صورت بگیرد.

بخاطر داشته باشید که مصرف مکملهای آهن چند عارضه جانبی ناخوشایند دارد. این عوارض شامل معده درد، یبوست یا اسهال ، تپش قلب، تهوع و مدفوع سیاه رنگ است. البته این عوارض جانبی معمولا به مرور زمانی کاهش می‌یابند و بستگی به دوز مصرفی شما دارند.

کلام پایانی
کم خونی فقر آهن شایعترین نوع کم خونی در جهان است. بعضی از افراد علائم قابل مشاهده‌ای دارند در حالی که سایرین هیچ کدام از آنها را دچار نمی‌شوند. این اغلب بستگی به شدت کم خونی دارد. شایعترین نشانه‌ها و علائم شامل خستگی، رنگ پریدگی، مو و پوست خشک و صدمه دیده، زخم یا ورم دهان و زبان، سندرم پاهای بیقرار، ناخنهای شکننده یا قاشقی شکل.

اگر شما فکر می‌کنید که علائم کمبود آهن را دارید به پزشک مراجعه کنید. خود تشخیصی توصیه نمی‌شود. خوشبختانه اکثر شکلهای کمبود آهن ، معمولا از طریق **** غذایی یا مکملها در صورت توصیه پزشک، براحتی قابل درمان هستند.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
آب نارگیل و همه خواص و فوایدش برای سلامتی طبق پژوهشهای علمی
%D8%A2%D8%A8-%D9%86%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D9%84-4.jpg

آب نارگیل روز به روز در حال محبوب تر شدن است و بخاطر فواید آن برای سلامتی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این نوشیدنی در اصل از آمریکای جنوبی ترند شده و بخاطر خاصیت ایزوتونیک یکی از جایگزینهای طبیعی برای نوشیدنیهای ورزشی است و این باور وجود دارد که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اگر می‌خواهید بدانید این موضوع واقعیت دارد یا نه، آب نارگیل حاوی چه موادی است و یا خواص آب نارگیل برای سلامتی بدن چیست ادامه مطلب را بخوانید.

آب نارگیل چیست؟

نارگیل روی درختان نخلی بزرگی رشد می‌کند که با نام علمی Cocos nucifera شناخته می‌شود. به غیر از اسم نارگیل به لحاظ گیاهشناسی بیشتر به عنوان یک میوه شناخته می‌شود تا آجیل. آب نارگیل، آب میوه موجود در مرکز میوه جوان و سبز است. همچنان که نارگیل بزرگ می‌شود، مقداری از آب میوه به شکل مایع باقی می‌ماند در حالی که باقیمانده داخل بخش سفید جامد که به عنوان گوشت نارگیل شناخته می‌شود، فرو می‌رود. آب نارگیل بطور طبیعی داخل میوه شکل می‌گیرد و حاوی ۹۴% آب و مقدار بسیار کمی چربی است. نارگیلها حدود ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا بطور کامل رشد کنند و رسیده شوند. آب نارگیل معمولا از نارگیلهای جوان حدود ۶ تا ۷ ماهه به دست می‌آید که در نارگیل بالغ هم مقدار کمی موجود است.


آب نارگیل اغلب با شیر نارگیل اشتباه گرفته می‌شود اگر چه به نظر می‌رسد مزه آنها هیچ شباهتی به هم ندارد. این واقعا بخاطر این است که تصور می‌شود در اصل شیر نارگیل است که داخل نارگیل قرار گرفته، در حالی که شیر نارگیل در واقع از فشردن و له کردن گوشت میوه همراه با آب در مخلوط کن بدست می‌آید که چربی بالایی هم دارد، در حالی که آب نارگیل در میوه‌های سبز و جوان نارگیل است. از آنجایی که شما نمی‌توانید نارگیل سبز را در مغازه‌ها پیدا کنید، آب نارگیل بیشتر به صورت بسته بندی موجود است. مزه آن به آن صورتی که شما تصور می‌کنید شبیه به نارگیل نیست بلکه مزه‌ای کمی شیرین با یک نت اسیدی دارد. این نوشیدنی واقعا طراوت بخش است و اگر شما آن را دوست داشته باشید می‌توانید آن را جایگزین بخشی از آب مصرفی روزانه‌تان کنید. در مقایسه با آن شیر نارگیل، مزه‌ای شبیه به نارگیل دارد و یک بمب کالری واقعی است به خاطر اینکه ۲۰ درصد آن را چربی تشکیل داده است اما از این میوه در آشپزی شرق آسیا به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. از جمله در کشور اندونزی همراه با برنج پخته می‌شود.

آب نارگیل؛ نوشیدنی ایزوتونیک

همچنان که در بالا گفته شد، آب نارگیل خاصیت ایزوتونیک دارد، این واقعا به معنای این است که نسبت مواد مغذی به مایع دقیقا متناسب با خون انسان است. به همین دلیل، آب نارگیل یک رفع کننده خوب رقت خون است و بعد از یک تمرین می‌تواند بدن را با مواد معدنی تامین کند، به همین دلیل بین ورزشکاران بسیار محبوب است. همچنین جایگزین خوبی برای نوشابه‌های معمولی و نوشیدنی‌های ورزشی است چون حاوی چربی و قند کمی است اما حاوی عناصر حیاتی مهمی است. اینها شامل ویتامینهای مختلفی همچون C، B1 و B2، کلسیم، منیزیم، فولیک اسید و همچنین مقدار کمی عناصری همچون روی و آهن است. در مجموع آب نارگیل بسیار غنی از پتاسیم است که در هر ۲۵۰ میلی لیتر آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد و می‌تواند از آریتمی و بیماری‌های مختلف ریه که بخاطر کمبود پتاسیم ایجاد می‌شوند، پیشگیری کند. این نوشیدنی واقعا کم کالری است، بطوری که هر ۱۰۰ میلی لیتر آن تنها حاوی ۱۶ تا ۲۰ کالری است حدود ۴۰ کالری برای یک لیوان.

بطور میانگین یک نارگیل سبز حدود نیم تا یک پیمانه آب نارگیل دارد. یک پیمانه (۲۴۰ میلی لیتر) حاوی ۴۶ کالری و مواد بصورت زیر است.

  • کربوهیدرات: ۹ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • ویتامین C: 10% مقدار توصیه روزانه
  • منیزیم: ۱۵% مقدار توصیه شده روزانه
  • منگنز: ۱۷% مقدار توصیه شده روزانه
  • سدیم: ۱۱% مقدار توصیه شده روزانه
  • کلسیم: ۶% مقدار توصیه شده روزانه
خواص سلامتی آب نارگیل
کاهش وزن با آب نارگیل ممکن است؟

آب نارگیل، به دلیل چربی و قند پایین، اغلب به عنوان یک داروی شگفت انگیز کاهش وزن مورد توجه است. این درست است اما تا حدی. به خاطر اینکه این نوشیدنی نه می‌تواند سوخت و ساز بدن را تسریع کند و نه سوختن چربی را تحریک کند. این ماده فقط یک جایگزین سالم برای نوشابه‌های معمولی است که اثرات مثبت کلی روی بدن دارد. به عبارت بهتر، بدون ورزش و **** غذایی سالم نباید انتظار معجزه داشته باشید. آب نارگیل می‌تواند برای پوست و موی شما خواص بیشتری داشته باشد چون غنی از آنتی اکسیدان است که بازسازی سلولی سریع را تقویت می‌کند.

خواص آنتی اکسیدانی آب نارگیل

رادیکالهای آزاد ملکولهای غیر ثابت ساخته شده در سلولهای شما به هنگام متابولیسم هستند. تولید آنها پاسخ به استرس یا زخم را افزایش می‌دهد. وقتی رادیکالهای آزاد زیاد باشند، بدن شما یک حالت استرس اکسیداتیو را وارد می‌کند که به سلولهای شما صدمه زده و خطر بیماری را افزایش می‌دهد. تحقیقات روی حیواناتی که در معرض سموم قرار گرفتند، نشان داد که آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدانیهایی ست که رادیکالهای آزاد را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که نمی‌توانند باعث صدمه طولانی شوند.

یک تحقیق نشان داد که موشهای مبتلا به آسیب کبدی به هنگامی که با آب نارگیل درمان شدند پیشرفت چشمگیری در درمان نسبت به موشهایی که هیچ درمانی را دریافت نکرده‌ بودند، داشتند. در یک تحقیق دیگر، موشهای با **** غذایی با فروکتوز بالا با آب نارگیل درمان شدند. در ادامه فعالیت رادیکال آزاد و همچنین فشار خون، تری گلیسرید و سطح انسولین کاهش داشت. البته هیچ تحقیقی این فعالیت آنتی اکسیدانی را در انسانها مورد بررسی قرار نداده است.

خواص ضد دیابتی آب نارگیل

تحقیقات نشان می‌دهد که آب نارگیل می‌تواند قند خون را پایین بیاورد و شاخصهای سلامت در حیوانات دیابتی را بهبود دهد. در یک تحقیق، موشهای مبتلا به دیابتی که با آب نارگیل درمان شدند، سطح قند خون را بهتر از گروه کنترل حفظ کردند. همان تحقیق مشخص کرد موشهایی که آب نارگیل مصرف کردند، سطح هموگلوبین A1c کمتری داشتند که نشان دهنده کنترل قند خون طولانی مدت در وضعیتی خوب است.

تحقیق دیگری مشخص کرد که دادن آب نارگیل به موشهای مبتلا به دیابت منجر به بهبود سطح قند خون و کاهش در شاخصهای استرس اکسیداتیو می‌شود. البته تحقیقات کنترل شده‌ای نیاز است تا این اثرات را در انسانها ثابت کند.

با این وجود ۳ گرم فیبر و یک ماده کربوهیدرات قابل هضم تنها ۶ گرم در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر)، آب نارگیل می‌تواند به راحتی در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت قرار بگیرد. این آب میوه، منبع خوبی از منیزیم نیز هست که ممکن است حساسیت انسولین را افزایش دهد و میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و پیش دیابت را کاهش دهد.

پیشگیری از سنگ کلیه

نوشیدن مایعات کافی برای پیشگیری از سنگ کلیه مهم است. اگر چه آب معمولی انتخاب خوبی است، یک پژوهش نشان می‌دهد که آب نارگیل ممکن است حتی بهتر هم باشد. سنگهای کلیه هنگامی بوجود می‌آیند که کلسیم، اگزالات و ترکیبات دیگر با هم ترکیب می‌شوند تا کریستالهایی را در ادرار شما بوجود بیاورند. اینها می‌توانند بعدا سنگ کلیه را شکل دهند. البته بعضی از افراد بیش از سایرین مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند.

در یک تحقیق در موشهای مبتلا به سنگ کلیه، آب نارگیل از چسبیدن کریستالها در کلیه‌ها و بخشهای از مجاری ادراری پیشگیری کرد. همچنین تعداد کریستالهای تشکیل شده در ادرار را کاهش داد. پژوهشگران باور دارند که آب نارگیل به کاهش تولید رادیکال آزاد که منجر به استرس اکسیداتیو بالایی در ادرار می‌شود، جلوگیری می‌کند.

حمایت از قلب

نوشیدن آب نارگیل ممکن است برای کاهش خطر بیماری قلبی مفید باشد. در یک تحقیق، موشهایی که اب نارگیل مصرف کردند، کلسترول خون و تری گلیسرید را کاهش دادند. همچنین کاهش چشمگیری در چربی کبد داشتند.

در تحقیقی دیگر، همان پژوهشگران موشها را با یک **** مکملی مشابه با همان دوز آب نارگیل (۴ میلی لیتر به ازای ۱۰۰ گرم وزن بدن) تغذیه کردند. بعد از ۴۵ روز، گروه آب نارگیل کلسترول و تری گلیسرید را کاهش دادند که با اثرات یک داروی استاتین که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شود، برابری می‌کند.

بخاطر داشته باشید که این دوز بسیار بالایی بود. در مورد انسانها برای یک انسان ۶۸ کیلویی، مصرف وی باید برابر ۲/۷ لیتر آب نارگیل در هر روز باشد. با این وجود، این یافته که کلسترول را به اندازه یک داروی استاتین کاهش می‌دهد، بسیار چشمگیر است و باید بیشتر مورد مورد توجه قرار بگیرد.

کاهش فشار خون

آب نارگیل می‌تواند برای کنترل فشار خون شما عالی باشد. در یک تحقیق کوچک در افراد مبتلا به فشار خون، آب نارگیل سطح فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر فشار خون روی فشارسنج) را در ۷۱% شرکت کننده‌ها کاهش داد.

در مجموع آب نارگیل حاوی ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم در هر یک پیمانه (۲۴۰ میلی لیتر) است. پتاسیم کاهنده فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون یا فشار خون نرمال است.

به جز این، یک تحقیق حیوانی نشان داد که آب نارگیل فعالیت ضد ترومبیک دارد که به معنای پیشگیری از تشکیل لخته‌های خون است.

پس از ورزش طولانی به کمک شما می‌آید

آب نارگیل ممکن است نوشیدنی کاملی برای بازیابی آبرسانی بدن و ذخایر الکترولیتی از دست رفتن حین ورزش باشد. الکترولیتها مواد معدنی هستند که چندین نقش مهم در بدن بازی می‌کنند از جمله باقی ماندن تعادل مایعات در وضعیتی مناسب. آنها شامل پتاسیم، منیزیم، سدیم و کلسیم هستند.

دو پژوهش نشان دادند که آب نارگیل آبرسانی بدن پس از ورزش را بهتر از آب و برابر با نوشیدنیهای ورزشی، انجام داد. شرکت کنندگان همچنین گفتند که آب نارگیل کمتر موجب تهوع و ناراحتی معده آنها شد.

البته تحقیق دیگری در مقایسه آن با نوشیدنیهای با الکترولیت بالا، نشان داد آب نارگیل موجب نفخ و ناراحتی معده می‌شود.

منبع خوشمزه آبرسانی

آب نارگیل کمی طعم آجیلی همراه با مزه‌ای شیرین دارد. همچنین کم کربوهیدرات و کم کالری است. این آب موقعی که مستقیما از نارگیل بدست می‌آید در تازه ترین حالت است. خیلی راحت یک نی را داخل بخش نرم یک نارگیل سبز فشار دهید و شروع به نوشیدن کنید. نارگیل را در یخچال نگه دارید و آن را نهایتا ظرف دو یا سه هفته پس از خرید مصرف کنید. همچنین می‌توانید آب نارگیل بسته بندی شده را در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید. البته حتما روی بطری را بخوانید تا مطمئن شوید که آب نارگیل ۱۰۰% خالص باشد. بعضی از برندها حاوی شکر اضافی یا طعم دهنده هستند.

این مایع استوایی را می‌توان در اسموتی‌ها، پودینگ چیا، سس سالاد یا جایگزینی برای آب ساده به هنگامی که دلتان یک نوشیدنی شیرین می‌خواهد، بکنید.

دستورالعمل اسموتی با آب نارگیل

آب نارگیل هم به عنوان نوشیدنی مصرف می‌شود هم در آشپزی. در تابستان، این ماده موقعی مزه بهتری می‌دهد که مستقیما از یخچال خارج شود. این ماده را می‌توان برای آماده کردن بسیاری از نوشیدنیهای تازه استفاده کرد مثل کوکتل بدون الکل و اسموتی‌های سالم. به عنوان مثال شما سعی کنید این دستورالعمل را انجام دهید.

  • ۱۵۰ میلی لیتر آب نارگیل ارگانیک
  • ۱۰۰ گرم پاپایا
  • ۱۰۰ گرم هندوانه
  • ۱ عدد موز
ابتدا همه میوه‌ها را پوست بگیرید و دانه‌های پاپایا و هندوانه را بگیرید. سپس میوه‌ها را داخل مخلوط کن بریزید و آب نارگیل را هم روی میوه‌ها بریزید و همه چیز را خوب پوره کنید. شما می‌توانید اسموتی را برای ۱۰ تا ۱۵ در یخچال قرار دهید و از آن به عنوان یک صبحانه یا میان وعده لذت ببرید.

کلام پایانی
آب نارگیل یک نوشیدنی خوشمزه، مغذی و طبیعی است که خیلی برای شما خوب است. این ماده برای قند خون، سلامت کلیه وغیره مفید است. اگر چه نیازمند تحقیقات کنترل شده بیشتری هستیم تا بتوان بسیاری از این فواید را ثابت کرد اما تحقیقات انجام شده امیدوار کننده هستند. اگر قصد دارید تا از این نوشیدنی استوایی استفاده کنید، مطمئن شوید که از نوعی باشد که شکر اضافی نداشته باشد.
منبع: مجله قرمز
 

p.m.e.c

Registered User
تاریخ عضویت
25 جولای 2018
نوشته‌ها
138
لایک‌ها
180
تصور کنید که همیشه مجبور هستید که شکم خود را بخارانید، یا اینکه در خانه، محل کار، ملاقات کاری یا مهمانی مدام یک دستتان با شکمتان درگیر است. از دید یک فرد این کار بسیار عجیب است اما فقط یک زن باردار می تواند بفهمد که چقدر غلبه بر خارش شکم در دوران حاملگی سخت است. هنگامی که شما شکم خود را برای تسکین موقت خارش می خارانید، سوال بزرگی که ایجاد می شود این است که آیا باید بخارانید یا نه. برای یافتن جواب این سوال به شما کمک می کند و همچنین راهکاری را برای مقابله موثر با خارش شکم در طی دوران بارداری به شما ارائه می دهد.



آیا طبیعی است که در بارداری خارش شکم داشته باشید؟

بله، کاملا طبیعی است شکمی که در حال بزرگ شدن است، به دلیل کشیدگی پوست دچار خارش شود. در برخی موارد سینه ها، کف دست ها و کف پاها نیز دچار خارش می شوند. این خارش ها به خاطر تغییرات هورمونی و شرایط پوستی است که در دوران بارداری ایجاد می شود. اگر خارش شدید باشد، باید بلافاصله با متخصص مراقبتهای بهداشتی خود مشورت کنید.

خارش شکم معمولا در سه ماهه دوم یعنی 13 تا 28 هفتگی رخ می دهد. اما ممکن است در سه ماهه اول یا سوم نیز رخ دهد. خارش در حاملگی های چند قلو بیشتر است، زیرا پوست ممکن است بیش تر از حاملگی عادی کش بیاید.

چه عواملی باعث خارش شکم در بارداری می شود؟

خارش خفیف شایع است و جای نگرانی نیست و معمولا به دلایل زیر اتفاق می افتد:

گسترش شکم:

خارش شکم، اغلب ناشی از افزایش رحم است. پوست گسترش می یابد و کش می آید و به دلیل کم شدن رطوبت، خشک می شود در نتیجه ایجاد خارش می کند. درمان خشکی مشکل را حل می کند.

افزایش هورمون ها:

تغییرات هورمونی، به ویژه افزایش سطح استروژن، یکی دیگر از دلایل خارش شکم است.



آیا خارش در دوران بارداری خطرناک است؟

بعضی اوقات، خارش شکم می تواند نشانی از شرایط جدی پزشکی باشد. ممکن است همراه با خارش شدید، دانه و جوش ایجاد شود.

جوش های اروتیک خارشی و پلاک های بارداری (PUPPS):

PUPPS شرایطی است که با برآمدگی های قرمز بر روی شکم زنان باردار و تکه های کندو مانند، شبیه جوش شناخته می شود.

تقریبا 1٪ زنان باردار این بیماری را دارند که به عنوان جوش چند مورفی بارداری نیز نامیده می شود. آنها ممکن است در سه ماهه سوم یا پنج هفته آخر بارداری رخ دهند و گاهی پس از زایمان ظاهر می شوند.

علت PUPPS ناشناخته است و زنانی که چند قلو باردارند و یا اولین بارداری خود را می گذرانند، بیشتر مستعد به آن هستند.

گاهی اوقات PUPPS می تواند به قسمت های دیگر بدن شما مانند ران، باسن، پشت، بازو و پاها گسترش یابد. آنها به ندرت به صورت، گردن و دست شما می رسند.

پزشکتان معمولا یک پماد موضعی تجویز می کند. اگر شرایط حاد باشد، آنتی هیستامین یا استروئیدهای خوراکی توصیه می شود. PUPPS برای کودک متولد نشده بی ضرر است و بعد از زایمان از بین می رود. به ندرت این موضوع در حاملگی های متوالی اتفاق می افتد.



بیماری خارش پوست و بارداری:

اگر متوجه جوش های کوچکی شدید که باعث خارش می شوند (و هنگامی که می خارانید شکافته می شود)، ممکن است از یک وضعیت خارش شدید به نام پریگوگو رنج ببرید.

این بیماری همچنین به عنوان جوش متداول بارداری شناخته شده است که در شکم، ران یا لگن رخ می دهد و در اواخر دومین یا سه ماهه سوم توسعه می یابد.

درمان همانند PUPPS از طریق پماد موضعی و آنتی هیستامین ها و در موارد حاد از طریق استروئیدهای دهانی انجام می شود.

مرض خارش پوست برای کودک شما بی ضرر است و به زودی پس از زایمان ناپدید می شود. در بعضی موارد ممکن است حداکثر تا سه ماه پس از زایمان باقی بماند. آنها می توانند در حاملگی های متوالی رخ دهند.

خارش شکم و Pemphigoid gestationis:

Pemphigoid gestationis یک وضعیت پوستی حاد است که در آن بروز جوش های خارشی تجمعی شروع می شوند و به جوش ها یا زخم های بزرگ تبدیل می شوند.

این بیماری همچنین به herpes gestationis به دلیل ظاهر ویروس مانندش شناخته می شود. این بیماری به احتمال زیاد در دوره های دوم و سوم و حتی یک تا دو هفته پس از زایمان ظاهر می شود.

از نزدیکی ناف شروع می شود و به بدن، بازوها، پاها، کف دست ها و کف پاها گسترش می یابد. برای درمان، استروئید های سفید تجویز می شوند. گفته می شود که Pemphigoid gestationis که پس از زایمان ایجاد می شود با شیردهی کاهش می یابد.

این وضعیتی حادتر از PUPPS است و عاملی شناخته شده است که باعث جلوگیری از زایمان، مشکلات رشد جنین و حتی تولد نوزاد نارس می شود. این به این معنی است که پس از دیدن علائم باید در اسرع وقت با یک پزشک ملاقات داشته باشید.

در موارد نادر، زایمان ممکن است جوش ها را گسترش دهد که معمولا تا چند سال طول می کشد و خفیف است و از بین می رود. این وضعیت می تواند در بارداری های متوالی رخ دهد و می تواند در هر بارداری شدید تر از بارداری های قبلی باشد.



Impetigo herpetiformis:

Herpetiformis Impetigo به دلیل ویروس تبخال به وجود نمی آید، اما این نوعی عفونت پوستی و یک نوع پسوریازیس در دوران بارداری است.

این بیماری در سه ماهه سوم گسترش می یابد و با تکه های قرمز پر شده با چرک که به آرامی به جوش های بزرگ و پر از سفیدی تبدیل می شود، مشخص می گردد.

این تکه ها ممکن است بر روی ران ها، کشاله ران، شکم، زیر بغل، زیر سینه ها و سایر نقاط ظاهر شود. Herpetiformis Impetigo ، همراه با حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تب و لرز است.

این وضعیت با کورتیکواستروئیدهای سیستمیک درمان می شود و شما باید تحت نظارت متخصص قرار بگیرید. این بیماری پس از زایمان از بین می رود و در بارداری های متوالی می تواند دوباره رخ دهد.

کلستاز مزمن بارداری (ICP):

ICP یک بیماری حاد است که موجب خارش شدید می شود. این یک بیماری نادر است و در مورد حدود 1٪ از موارد حاملگی در ایالات متحده گزارش شده است.

این بیماری در سه ماهه سوم گسترش مییابد و شرایطی است که با کبد مرتبط می شود که در آن صفرا به طور عادی خود جریان نمی یابد. در عوض، نمک صفاقی در پوست تجمع پیدا می کند که باعث خارش شدید و جوش می شود.

احتمال دارد که بیشتر، جوش های قرمزی روی پاها، کف دست ها و شکم ایجاد شود. علائم ICP عبارتند از

  • تهوع
  • ضعف
  • از دست دادن اشتها
ICP بسیار خطرناک است و می تواند منجر به تولد نوزاد مرده شود.

این شرایط علائم مشابهی دارند. وقتی متوجه شدید مشکلات پوستی دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید، تا مشکل دقیق را تشخیص داده و آن را معالجه کند.



چه هنگامی باید با پزشک خود مشورت کنید

با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

  • خارش شدید در شکم و سایر قسمت های بدن ایجاد شد.
  • هیچ تجربه خارشی مرتبط با خشکی یا حساسیت پوست ندارید.
  • خارش به تمام بدن گسترش یابد.
  • داشتن خارش و جوش های شدید، که ممکن است به علت PUPP یا ICP، در سه ماهه سوم باشد.
  • گسترش خارش، همراه با مدفوع رنگی، ادرار تیره رنگ، استفراغ، حالت تهوع، خستگی و از دست دادن اشتها باشد.
اگر خارش با هیچ وضعیت بهداشتی ارتباط نداشته باشد، راه حل های خانگی ساده یا راه حل های بدون دردسر می توانند به شما کمک کنند.

درمان های خانگی برای خارش شکم در بارداری :

در اینجا برخی از راه حل های ایمن و طبیعی که می توانید برای خارش، جوش، درد و تورم امتحان کنید، آورده شده است:

حمام جو دوسر برای خارش پوست:

یک فنجان بلغور جو دوسر را به آب گرم اضافه کنید و با آن استحمام کنید. این کمک می کند تا پوست تحریک شده و خارش را کاهش دهد. شما همچنین می توانید جوراب های بلند حاوی بلغور را به دوش حمام ببندید. هنگامی که از شیر آب گرم استفاده می کنید عصاره بلغور از درون جوراب عبور می کند و به درمان خارش شما کمک می کند و سبب آرامش شما می شود.



درمان خارش شکم با حمام جوش شیرین:

نصف فنجان جوش شیرین را در آب گرم بریزید و تا مدت زمانی که بهبود می یابید در آب بمانید. ترجیحا پودر جوش شیرین که در آشپزی استفاده می شود در برطرف کردن خارش و التهاب پوست موثرتر است. شما همچنین می توانید یک کاسه جوش شیرین و آب را روی شکم و سایر مناطق خارش بریزید.



ژل آلوئه ورا:

بلافاصله پس از استحمام، استفاده از ژل آلووئه ورا برای تمام آن مناطقی از پوست که دچار خارش است توصیه می شود. این باعث تسکین دادن و کاهش التهاب می شود. لایه ژل آلوئه ورا از پوست محافظت می کند و زمانی که شکمتان شروع به خارش می کند، از آسیب دیدن جلوگیری می کند.



کمپرس آب سرد:

کمپرس آب سرد بر روی شکم خود را به وسیله یک فلاونل یا دستمال سفره ای که در آب سرد خیس شده است انجام دهید تا احساس خارش را کاهش دهید. شما همچنین می توانید آن را علاوه بر استحمام با جو دوسر یا حمام جوش شیرین استفاده کنید.

مرطوب کردن:

مرطوب کننده کوچکی که ملایم و بدون عطر است، تهیه کنید. این کار اغلب به طور موقت خارش را کاهش می دهد.



روغن نارگیل:

آلیسون کانوان، درباره فایده روغن نارگیل در کتاب Minding Mum سخن گفته است. برای کاهش خشکی و خارش، روغن را بر روی شکمی که می خارد، بگذارید.

سرکه سیب:

شما می توانید سرکه سیب را بر روی شکم دارای خارش بریزید. این عمل به طور کامل در از بین بردن خشکی و خارش موثر است.

محصولات بدون عوارض برای خارش شکم:

مرطوب کننده های روغنی:

این محصولات برای خارش شکم ایده آل هستند زیرا آنها به راحتی به پوست شما جذب می شوند. شما می توانید آنها را در هر فروشگاه لوازم بهداشتی و یا داروخانه پیدا کنید. اگر می خواهید عطری به آن اضافه کنید، یک یا دو قطره از روغن های اصلی مانند اسطوخودوس یا نعناع را به مرطوب کننده اضافه کنید. عطر آرام بخش هر نوع تورم را از بین می برد.

بعضی از اسانس های اصلی مثل موم، رزماری، یاسمن، ریحان، گل رز، صمغ منجمد و سرو کوهی در طول بارداری توصیه نمی شود.



لوسیون کالامین:

چندین بار در روز، مقدار کمی کالامین را روی شکم دارای خارش بزنید. کالامین حاوی کربنات روی، روی و اکسید آهن است که به کاهش خارش پوست کمک می کند.

لوسیون ویتامین E:

شما می توانید از طریق استفاده از لوسیون ویتامین E و یا کپسول روغنی که در فروشگاه های محلی وجود دارد، از خارش در دوران بارداری جلوگیری کنید. استفاده از ویتامین E در حد اعتدال به مدت زیاد ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی در کودک را افزایش دهد.

علاوه بر داروهای خانگی و درمان های OTC، ممکن است برخی اقدامات پیش گیرنده برای کنترل گسترش این مشکل مفید باشد.



جلوگیری از خارش در بارداری :

اگرچه می توانید در شروع خارش هیچ کاری انجام ندهید، اما می توانید اقداماتی را برای کاهش یا جلوگیری از تشدید خارش انجام دهید. مراحل زیر را انجام دهید:

از استحمام با آب داغ اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث خارش شود. به جای آن از آب گرم برای حمام کردن ستفاده کنید.

از صابون و ژل های دارای بوی قوی استفاده نکنید زیرا منجر به خشکی پوست می شود. استفاده از ژل و صابون با عطر ملایم، پوست را نرم می کند.

لباس های گشاد که تمیز و خشک هستند بپوشید. از پوشیدن لباس های تنگ و مرطوب خودداری کنید، زیرا سبب تشدید خشکی پوست و خارش می شوند.

در زیر نورخورشید و یا آب و هوای گرم باقی نمانید زیرا می توانند پوست را خشک کنند و منجر به خارش شوند. همچنین اشعه ماوراء بنفش خورشید، باعث افزایش خارش در پوست خشک می شود.

پوست خود را مرتب مرطوب کنید. از مرطوب کننده های خوب که دارای pH خنثی هستند استفاده کنید.

از استفاده طولانی مدت از سیستم تهویه مطبوع خودداری کنید، زیرا پوستتان را خشک کرده و باعث خارش و سوزش می شود.



به اندازه کافی آب (حدود هشت تا ده لیوان در روز) بنوشید زیرا بدن شما را هیدراته کرده و پوست شما را به طور طبیعی مرطوب می کند.

علل خارش شکم در دوران بارداری متفاوت هستند. هیچ خارش یا جوشی را نادیده نگیرید. با پزشک خود صحبت کنید و اگر او می گوید چیزی نیست، نگران نباشید، ممکن است لازم باشد از برخی از لوسیون های OTC یا داروهای خانگی برای خارش در دوران حاملگی استفاده کنید که پزشک توصیه می کند.
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
ریشه تنبلی انسان در چیست و چگونه می‌‌توان ریشه تنبلی را خشکاند؟
%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%A8%D9%84%DB%8C-830x530.jpg

ریشه تنبلی در انسان خیلی قدیمی‌ است. از هر ۵ نفر در دنیا یک نفرشان تنبل هستند این را ( جوزف فراری) استاد روانشانسی دانشگاه شیکاگو بیان می‌‌کند که همه‌ی آدمها تنبل هستند اما همه‌ی آدمها تنبلی نمی‌‌کنند.

احتمالا با شنیدن این حرف، الان احساس بهتری دارید. اگر شما آدم تنبلی هستید اما همچنان در حال تکمیل کارهایتان هستید نگران نباشید چون در مسیر درست در حرکتید. اما اگر آدم تنبلی هستید و کارهایتان را تکمیل نمی‌کنید نیاز دارید که بر روی ذهن و باورهای خود کار کنید تا ریشه تنبلی خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که تغییر کردن برای همه همیشه امکان پذیر است.

بهتر است بررسی عمیق‌تری داشته باشیم نسبت به اینکه چرا ما تنبلی می‌کنیم و چه کارهایی را باید انجام دهید تا تنبلی کردن را متوقف نماییم. به عبارت دیگر ریشه تنبلی چیست؟

  • به چه دلایلی کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟
کسانیکه عادت دارند کارهایشان را به تاخیر اندازند، نسبت به علم مدیریت زمان آگاهی ندارند. بخشی از مشکل ما این است که نسبت به معنا و مفهموم زمان آگاهی نداریم. اما این همه‌ی مشکل نیست بلکه مشکل اصلی این است که نمی‌توانیم احساسات مختلفی که هر لحظه دچارش می‌شویم را مدیریت نماییم.

تاکنون به این فکر کرده‌اید که چند بار شده کاری را رها کنید صرفا به این خاطر که در اعماق قلبتان نوعی احساس عدم قطعیت و بلاتکلیفی داشته‌اید؟ بعنوان یک نویسنده بارها شده که به خودتان بگویید مطمئن نیستم کتاب یا داستان من هنوز آماده باشد، در نتیجه تصمیم ندارم آن را ارائه دهم و در آخرسر هم شکی نداشته باشید که با ادامه‌ی همین نوع از فکر کردن، این عدم اطمینان‌ شما از ۵۰درصد به ۱۰۰ در صد می‌رسد.

به خاطر داشته باشید که تمام نویسنده‌های دنیا چنین طرزفکری را داشته اند. این یک ترس فلج کننده است. این ترس در طی یک پروسه‌ی کاری برای همه‌ی افرادی که کاری انجام می‌دهند اعم از نویسند‌گان یا هنرمندان یا کسانیکه به تجارت مشغول هستند وجود دارد و تاثیر منفی می‌گذارد. با چنین ذهنیتی هرگز نمی‌توان دست به انجام هیچ کاری زد. با چنین ذهنتی نه می‌توان کتابی نوشت نه می‌توان یک تابلوی نقاشی را کامل کرد نه می‌توان یک طرح کسب وکار را ارئه داد.

شما برای خشکاندن این ریشه تنبلی بایستی به نقطه‌ای برسید که در ذهن خودتان به طور صادقانه این را بپذیرید و باور کنید که می‌توانید و باید تمام کارهایی که در ذهنتان تجسم می‌کنید را در عمل نیز به اجرا در آورید. در این صورت به پتانسیل کافی ذهنی دست خواهید یافت.

ریشه تنبلی میتواند مطلق گرایی و کمال یابی ما نیز باشد. اگر چنین است، بایستی این حقیقت را درک کنید که هیچ چیز در این جهان به طور مطلق و کامل وجود ندارد. همیشه عیب‌ها نقص‌ها در شروع هر کاری وجود دارند. اینکه به دنبال یک کمال مطلق باشیم نه تنها باعث اضطراب و ترس می‌شود، بلکه مانع رسیدن به یک نتیجه‌ی نسبتا مطلوب اولیه هم می‌گردد.

  • ریشه تنبلی را چگونه باید خشکاند؟
خودتان را رها و آزاد کنید. به خودتان بگویید من بهترین کاری را که می‌توانم انجام خواهم داد و بدین ترتیب شروع کنید به انجام کاری که در نظر دارید تا لحظه‌ایکه آماده شود و آن‌را در معرض دید عموم قرار دهید. خودتان را آماده کنید که انواع نقدها و عیب‌جویی‌ها را در انواع بازتاب‌ها مشاهده کنید. این ذهنیت را بدست آورید که تمام نقدها و عیب‌جویی ها می‌توانند کمک بسیار بزرگی برای رشد شما باشند.

یکی از چندین ریشه‌ تنبلی این است که همیشه به خودتان می‌گویید باید تمام کارها را بی عیب و نقص انجام داد، سپس دچار ترس و اضطراب می‌شوید و نتیجه‌ی این ترس و اضطراب این می‌شود که دست به هیچ کاری نزنید.

وقتی که به دنبال کمال مطلق باشید با خودتان مشغول رقابت خواهید بود و درنتیجه تمام فرصتها را از دست خواهید داد. کمال‌گرایی را نپذیرید تا بتوانید دست به کار شوید. سپس در طی پروسه‌ی کاری ایرادات کارها را پیدا کنید و سعی کنید به سوی کامل شدن بروید. در ابتدای کار هیچ چیزی کامل نیست.

  • دست از سرزنش کردن زندگی بردارید

برخی ها همیشه در حال سرزنش کردن تمام چیزهای دوروبرشان هستند. از سرزنش دوستانشان گرفته تا سرزنش دوستانِ دوستانشان، از سرزنش والدینشان برای تمام کمبودها گرفته تا سرزنش کل زندگی. آنها نسبت به هیچ چیز شوروشوق نشان نمی‌دهند و دست به انجام هیچ کاری هم نمی‌زنند که نسبت به آن شوروشوق داشته باشند. آنها دنیا را به شکل یک سیستم ساختگی و جعلی نگاه می‌کنند که فقط در حال تخریب است.

این افراد اگر در یک شخصی احساس شادی و خوشحالی را ببینند، فکر می‌کنند آنها هنوز توسط زندگی آزار داده نشده‌اند که اینقدر خوشحالند. این نوع نگرش نه فقط به عنوان یک اظهارنظر بلکه بعنوان یک فلسفه در زندگی این افراد وجود دارد. آنها همه چیز را از دریچه‌ی تنگ همین فلسفه نگاه می‌کنند. آنها بر این باورند که زندگی یک غول بی شاخ و دم است که پشت درب خانه آنها ایستاده و می‌خواهد آنها را با اولین قدم، به زمین بزند و با صدای بلند به آنها بگوید دیدی تو نمی‌توانی هیچ وقت به هیچ چیز برسی چرا که من( زندگی) قرار است تو را رنج بدهم. در چنین حالتی، افراد دچار نوعی تنبلی می‌شوند که می‌تواند یکی دیگر از چند ریشه تنبلی باشد.

  • در قبال دیدگاه سرزنش گر خود، باید چه کرد؟
اگر فکر می‌کنید ریشه تنبلی شما از این دیدگاه نشات می‌گیرد به خودتان یادآوری کنید که: این اتفاقات برای من رخ نداده این اتفاقات فقط رخ داده. اینکه شما چطور به آنها واکنش نشان دهید و چطور با آنها در تعامل قرار بگیرید و چه درسهایی از آن اتفاقات بگیرید، تعیین کننده خواهد بود نه خود آن اتفاقات.

اگر به عنوان یک قربانی شرایط، به خودتان بنگرید وشروع کنید به سرزنش کردن همه چیز، فقط دارید برای خودتان مانع تراشی می‌کنید تا به هدفهایتان نرسید. اگر هرگز خودتان را مسئول زندگی خود ندانید هرگز نیز هیچ قدمی‌ برای آن بر نخواهید داشت. یکی دیگر از چند ریشه تنبلی همین عدم مسئولیت‌پذیری است.

هرگز از یاد نبرید که تمام آدمهای روی کره زمین به نوعی از زندگی زخم خورده‌اند و فقط مختص شما نبوده است و این را شجاعانه بپذیرید که شما غیرعادی نبوده اید. اینکه چطور به رنجهایی که در زندگیتان دیده‌اید پاسخ دهید، نشان دهنده این است که چقدر می‌توانید ریشه تنبلی درونتان را بخشکانید. تصمیمات و انتخابات شماست که اهمیت دارد نه چیز دیگری. انتخاب یک شیوه‌ی مثبت برای پاسخ گویی به اتفاقات، همان‌قدر آسان است که انتخاب یک شیوه‌ی منفی. کنترل در دست خود شماست.

  • تصمیم برای تصحیح
تصمیم گیری‌های هر شخصی، صد درصد به طرز تفکر او و دیدگاهش نسبت به جهان بستگی دارد. برای همین اولین قدم این است که دیدگاه خود را عوض کنید تا بتوانید ریشه تنبلی را بخشکانید. فرقی ندارد ریشه تنبلی شما از چه نوع است. هرچه باشد باعث می‌شود دست وپای شما فلج شود یخ بزند و هیچ کاری انجام ندهید.

بنابراین باید عقاید پوچ قبلی را از ذهن خود خارج سازید و به جای آنها عقاید تازه‌ای بیاورید. اگر باور داشته باشید که به اندازه کافی خوب و باهوش نیستید، اگر باور داشته باشید هر چه هم که خوب کار کنید هرگز شاهد نتایج خوبی نخواهید شد، چه انتظاری از خودتان دارید که بخواهید دست به انجام کوچکترین کاری بزنید؟

پس بهتر است به خودتان ایمان بیاورید و تواناییهای خودتان را بهبود بخشید. ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و شما می‌توانید به راحتی خیلی چیزها را فقط با یک سرچ کوچک یاد بگیرید. تنها باید نسبت به زمان خود متعهد باشید، نسبت به یادگیری علاقه داشته باشید، و نسبت به موفقیت، شور و شوق داشته باشید. آنگاه در نهایت خواهید دید که کنترل در دست شماست.

به نظرتان در طول انجام هر کاری اشتباه خواهید داشت؟ بله صد در صد. اما تنها کسی که باید از این اشتباهات بیاموزد خودتان هستید. البته رسیدن به این مرحله کار ساده ای نیست، اما باور داشته باشید که هر کدام از ما دارای استعدادها وتوانمندییهایی هستیم که واقعا منحصر به فرد است. بقیه‌ی ماجرا بستگی به کار و کوشش خودتان دارد که بتوانید آنها را به دنیا نشان دهید. هر روز فقط یک آجر روی آجر قبلی بگذارید و در چشم بهم زدنی مشاهده خواهید کرد ساختمانی را که همیشه دوست داشتید، ساخته‌اید و دیگر چیزی به نام ریشه تنبلی در باغ زندگی نخواهد رویید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
غذاهای مناسب کبد و غذاهای مضری که باید اجتناب کرد
%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%DA%A9%D8%A8%D8%AF-%D9%88-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B6%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A8%D8%AF.jpg

غذاهای مناسب کبد آنهایی هستند که به کبد کمک می‌کنند تا سالم بماند و عملکرد خود را به درستی انجام دهد. غذاهای نامناسب و مضر باعث ایجاد زخم و اسکار روی کبد می‌شوند و به تدریج کارایی آن را ضعیف و دچار اشکال می‌کنند. ما قبلا در بخش غذاهای مفید برای کبد بخشی از غذاهای مناسب کبد و غذاهای مضر را به شما معرفی کرده‌ایم امروز نیز می‌خواهیم بخش دیگری از آنها را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

بزرگترین اندام داخلی بدن شما نقش مهمی را در بدن بازی می‌کند. این اندام کمک می‌کند غذاها به مواد مغذی تبدیل شوند. همچنین سموم را تصفیه کرده و تجزیه می‌کند تا بدن بتواند آنها را خارج کند. شما می‌توانید کار کبد را آسانتر و خودتان را هم سالمتر نگه دارید در صورتی که غذاهای مناسب حالش را بخورید. یک **** غذایی متعادل با غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین کم چرب یک شروع خوب است.

غذاهای مناسب کبد: سبزیجات برگ پهن

رادیکالهای آزاد مولکولهایی هستند که می توانند به سلولهای شما صدمه بزنند و موجب مشکلاتی از جمله بیماری کبد شوند. موادی به نام آنتی اکسیدان می‌توانند آنها را از بین ببرند. سبزیجات سبز برگ همانند اسفناج، کیل و کولارد مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارند. آنها حاوی فیبر و چیزهای دیگری هستند که کبد شما به آنها نیاز دارد.

غذاهای مناسب کبد: گریپ فروت

این میوه پرتقالی آنتی اکسیدانهای مفیدی دارد که قادر است از سلولهای شما و التهابی که می‌تواند منجر به صدمه به کبد شود، حفاظت کند. اما در مورد مصرف آنها همراه با داروهای خاص مربوط به فشار خون، کلسترول بالا یا سلامت روان احتیاط کنید. گریپ فروت می‌تواند بر عملکرد آنها اثر بگذارد. اگر برای هر کدام از این مشکلات از دارو استفاده می‌کنید ابتدا با پزشکتان در مورد آنها صحبت کنید.

غذاهای مناسب کبد: اوتمیل

غذاهای سرشار از فیبر، همانند صبحانه دلخواه شما می‌توانند از کبد شما در برابر التهاب حفاظت کنند. آنها همچنین ممکن است به شما در کنترل قند خون و ثابت نگه داشتن تعادل الکترولیتها کمک کنند. منابع خوب حاوی فیبر بالا غلات کامل زیر هستند:

  • برنج قهوه‌ای
  • پاپ کورن بدون چربی
  • نان گندم ۱۰۰% کامل
غذاهای مناسب کبد: سیب

تحقیقات نشان می‌دهد که میوه‌های پر فیبر همانند سیب می‌توانند به افراد مبتلا به بیماری کبد کمک کنند بخصوص آنهایی که چاق هستند. حواستان باشد که پوست آنها را جدا نکنید. آن بخش بیشترین مقدار فیبر را دارد. میوه‌های دیگر با فیبر زیاد عبارتند از:

  • موز
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • کشمش
غذاهای مناسب کبد: سینه مرغ بدون پوست

بدن شما برای ساختن اندامها از جمله کبد و حفظ سلامت آنها به پروتئین نیاز دارد. اما کبد شما نیازی به چربی زیاد ندارد. گوشت بوقلمون و مرغ (بدون پوست) می‌تواند روشی خوب برای جذب پروتئین مورد نیاز شما باشد. آن را کباب کنید یا در فر بپزید. آن را سرخ نکنید.

غذاهای مناسب کبد: ماهی سالمون

این ماهی حاوی پروتئین است اما این تنها چیز مهم در این ماهی نیست. این ماهی محبوب همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که ممکن است کلسترول شما را پایین آورده، التهاب را کاهش داده و به شما کمک می‌کند تا وزن سالمی داشته باشید. همه آن چیزها به کبد شما کمک می‌کند. هفته‌ای دو تا ۴ وعده ماهی مصرف کنید. حواستان باشد که هرگز ماهی را سرخ نکنید چون امگا۳ آن چندان جذب نخواهد شد. بهترین راه برای طبخ ماهی طبخ آن در فر است.

غذاهای مناسب کبد: گردو

مغزهای خوراکی یکی از بهترین غذاهای مناسب کبد و میان وعده‌ای عالی برای آن هستند. بخصوص که حاوی امگا۳، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان و فیبر هستند. اما کمی طول می‌کشد تا جذب شوند. هدف تنها ۱۰ عدد گردو در روز است. مصرف زیاد آن چربی و کالری شما را بالا می‌برد.

غذاهای مناسب کبد: لوبیا

شما مجبور نیستید که بخاطر دریافت پروتئین حتما گوشت مصرف کنید. شما می‌توانید در عوض آن لوبیا مصرف کنید و در عین حال مقدار زیادی هم فیبر دریافت کنید. و خوبی کار اینجاست که لوبیاها حاوی اسیدهای چرب اشباع که در پروتئین حیوانی وجود دارد، نیستند.

غذاهای مناسب کبد: چربیهای سالم

هر چه چربیهای اشباع و ترنس همانند کره و مارگارین ناسالم هستند و باید در **** غذایی شما کاهش بیایند. چربیهای سالم و مفید جزو غذاهای مناسب کبد شما هستند. به عنوان مثال روغن زیتون فوق بکر و روغن کانولا برای آشپزی و شیرینی پزی عالی هستند. به مقادیر آنها توجه کنید. مقدار کمی از آنها کافی است.

غذاهای مناسب کبد: قهوه

بعضی از شماها عادت دارید هنگام صبح قهوه مصرف کنید خب خیلی هم خوب است و این عادت صبحگاهی شما علاوه بر فواید دیگر به حفظ سلامت کبد شما کمک می‌کند. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا اینطور است اما تحقیقات نشان می‌دهد که چند فنجان قهوه در روز ممکن است شانس ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

محققان همچنین به دنبال مواد شیمیایی خاصی در قهوه هستند که می‌تواند به کاهش بیماریهایی همچون سیروز کبدی، فیبروز کبد و انواع دیگر بیماریهای مزمن کبد، کمک کند.

غذاهای مناسب کبد: چای سبز

چای سبز امروزه به یکی از ترندهای برتر نوشیدنی گرم تبدیل شده است و این جای خوشبختی ست چون این نوشیدنی مورد علاقه و محبوب حاوی آنتی اکسیدانها و مواد شیمیایی دیگری است که ممکن است به حفظ کبد شما در برابر صدمه سلولی و التهاب کمک کند. نوشیدن منظم آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، هپاتیت، سیروز و بیماری مزمن کبد را کاهش دهد.

مواد مناسب کبد: آب

این ماده ۷۳% کبد شما را می‌سازد بنابراین باید توجه کنید که آب کافی به میزان لازم در سیستم بدن شما وجود داشته باشد. کمبود آب می‌توانند به کلیه‌های شما هم صدمه بزند. بیماری کلیه گاهی اوقات بی صدا و خاموش بروز می‌کند و وقتی شما پی به آن می‌برید که دیگر دیر شده است.

غذاهای مضری که باید از آنها اجتناب کرد

همزمان با خوردن غذاهای مناسب کبد لازم است که خودتان را از بعضی غذاهای مضر و نامناسبی که باعث بیماری و مشکلات شدید کبدی می‌شوند، دور نگه دارید. بزرگترین تهدید کننده‌های کبد شما شامل غذاهای زیر هستند:

  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهای سرشار از چربی اشباع
  • فست فودها
یکی از موادی که به شدت به کبد صدمه می‌رساند الکل است این موضوع بخصوص برای زنان خیلی مهم است. اگر کبدتان را خیلی دوست دارید برای همیشه مصرف الکل را کنار بگذارید.

سم زدایی را کنار بگذارید
https://redmag.ir/wp-content/uploads/2018/09/****-غذایی-سم-زدا.jpg

یک پاک کننده و سم زدای بدن ظاهرا ایده خوبی به نظر می‌رسد اما هیچ مدرکی وجود ندارد که **** غذایی خاصی می‌تواند سموم بدن را خارج کند. کبد شما خودش به خوبی این کار را انجام می‌دهد پس با وی همکاری کنید.

و همچنین بعضی از رژیمهای سم زدا می‌توانند موجب عوارض جانبی همچون گرفتگی شکم، تهوع یا از دست دادن آب بدن شوند. آنها همچنین شما را از دریافت ویتامینها و مواد معدنی کافی باز می‌دارند.

اگر به دنبال یک تغییر سالم و آرام بخش برای بدن می‌گردید، می‌توانید چربیهای ناسالم، قند و الکل را از **** غذایی خود خارج کنید.
منبع: مجله قرمز
 

p.m.e.c

Registered User
تاریخ عضویت
25 جولای 2018
نوشته‌ها
138
لایک‌ها
180
آیا می‌دانید که سکته مغزی سومین علت مرگ زودرس در دنیاست؟ ضمناً شایع‌ترین نوع سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمیک است که اغلب قابل پیشگیری است.



سکته مغزی ایسکمیک زمانی روی می‌دهد که رگ‌های خونی حامل خون و اکسیژن به مغز، تشکیل لخته خون می‌دهند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد شاهرگ حیاتی در مغز تا حدودی قطع می‌شود. این انسداد می‌تواند موجب نقص در عملکرد مغز و حتی مرگ شود. حتی اگر شما از سکته مغزی نجات پیدا کنید ممکن است دچار ناتوانی‌هایی شوید. بنابراین بهترین کار، پیشگیری است، درست مانند هر مشکل دیگری!

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن به دیواره‌ی داخلی عروق یعنی رگ‌های خونی که خون و اکسیژن را از قلب به مغز حمل می‌کنند آسیب می‌رساند. وقتی دیواره‌ی داخلی عروق در اثر سیگار آسیب ببیند، احتمال تشکیل لخته خون در داخل آن‌ها بیشتر می‌شود. این اتفاق به قسمت یا قسمت‌هایی از مغز آسیب می‌زند و اینجاست که سکته مغزی روی می‌دهد. پس بهتر است همین الآن ترک سیگار را شروع کنید تا اینکه احتمال سکته مغزی را به جان بخرید و دچار مشکلات فراوان دیگری نیز در سلامتی‌تان بشوید.

تحقیقات نشان می‌دهد انجام منظم ورزش‌های هوازی با شدت متوسط می‌تواند ریسک سکته مغزی را تا 27 درصد کاهش بدهد و ضمناً عادت سالمی است که خطر بسیاری از مشکلات دیگر برای سلامتی را نیز کم می‌کند

فشار خونتان را کنترل کنید

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی سکته مغزی است. بالا بودن فشار خون نیز مانند سیگار کشیدن به دیواره‌ی داخلی عروق آسیب می‌زند. وقتی فشار خون خیلی بالا باشد، فشار بیشتری به دیواره‌ی عروق وارد می‌کند که شامل عروق حامل خون و اکسیژن به مغز هم می‌شود. این فشار در بلندمدت می‌تواند تا حدی به عروق آسیب بزند که لخته خون تشکیل شده و مغزتان اکسیژن و خون کافی نداشته باشد و تقریباً بمیرد. فشار خونتان را مرتباً چک کنید و برای پایین آوردن فشار خونتان راهکارهای مناسب را در پیش بگیرید.

ورزش کنید

ورزش‌های هوازی ریسک سکته مغزی را کاهش می‌دهند، به چند دلیل: فشار خون را پایین می‌آورند و از سفت شدن عروق که ناشی از افزایش سن است پیشگیری می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد انجام منظم ورزش‌های هوازی با شدت متوسط می‌تواند ریسک سکته مغزی را تا 27 درصد کاهش بدهد و ضمناً عادت سالمی است که خطر بسیاری از مشکلات دیگر برای سلامتی را نیز کم می‌کند.

وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن داشتن یا چاق بودن هم ریسک فاکتور دیگری برای سکته مغزی ایسکمیک است. خوشبختانه حتی کاهش وزن 10 درصدی هم می‌تواند از خطر سکته مغزی کم کند. چربی باعث تولید مواد شیمیایی التهاب برانگیزی می‌شود که می‌توانند به دیواره‌ی داخلی عروق خونی آسیب برسانند. ضمناً چاق بودن، ریسک فشار خون و مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد که هر دو عامل منجر به افزایش احتمال سکته مغزی خواهند شد.

**** غذایی مدیترانه‌ای در پیش بگیرید

غذاهای فرآوری شده و هله‌هوله را رها کنید و **** غذایی مدیترانه‌ای را در پیش بگیرید. مطالعات نشان می‌دهد بین شیوه‌های تغذیه‌ای سالم و کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی ارتباط وجود دارد. **** غذایی مدیترانه‌ای بر پایه‌ی سبزیجات، میوه‌ها، روغن زیتون، ماهی، حبوبات و غلات کامل است و بسیار کم از غذاهای فرآوری شده و قند استفاده می‌شود.

اگر دیابت دارید کنترلش کنید

دیابت، احتمال بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. متأسفانه معمولاً دیابت نوع دوم دیر تشخیص داده می‌شود، اما بهترین کار ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است که بتوانید قند خون را قبل از اینکه عروق آسیب ببینند و احتمال سکته مغزی افزایش پیدا کند، کنترل کنید. مطالعات نشان می‌دهند **** غذایی مدیترانه‌ای برای کاهش ریسک دیابت نوع دوم نیز مفید است. البته ورزش هم بخش مهمی از این رویکرد پیشگیرانه و کنترل کننده است، چون حساسیت به انسولین را افزایش داده و کمک می‌کند سلول‌ها به طور مؤثرتری از گلوکز استفاده کنند.

مراقب سلامت قلبتان باشید

ریتم نامنظم قلب که به آن فیبریلاسیون دهلیزی می‌گویند، ریسک سکته مغزی را افزایش می‌دهد و این احتمال بعد از 50 سالگی بیشتر می‌شود. در فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان نامنظم قلب موجب تجمع خون در بخشی از قلب می‌شود که احتمال تشکیل لخته خون و حرکت آن به سمت مغز را افزایش می‌دهد. هم ورزش بیش از اندازه و هم ورزش نکردن و تحرک بدنی نداشتن منجر به افزایش احتمال فیبریلاسیون دهلیزی می‌شوند. افرادی که رقابت‌های شدید ورزشی دارند مثلاً ماراتن‌های سنگین، بیشتر در معرض‌اند اما آن‌هایی که زیاد می‌نشینند هم در خطرند. باز هم کلید، تعادل است؛ ورزش کنید اما به اندازه!
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
سرطان کولون با ۶ نشانه خاموش که ممکن است نادیده گرفته شوند
%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%88%D9%84%D9%88%D9%86.jpg

سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ که بخش انتهایی دستگاه گوارش را دچار مشکل می‌کند یکی از موارد شایع در کشورهای غربی است که بخش زیادی از آن به نوع تغذیه آنها بر می‌گردد. تا چند وقت پیش به نظر می رسید که شیوع این سرطان در کشور ما پایین باشد اما طبق نقشه شیوع سرطان کولون این نوع سرطان هم در وضع چندان خوبی در کشور ما نیست.


خونریزی مقعدی قابل مشاهده‌ترین علامت سرطان کولون است اما علائم دیگر هم دور از انتظار نیستند. اگر شما هر یک از علائم زیر را متوجه شدید با پزشکتان صحبت کنید.

متوجه کم خونی می‌شوید

تشخیص کم خونی ممکن است یکی از علائم اولیه‌ خونریزی داخلی باشد حتی اگر شما هیچ یک از علائم سرطان کولون را ندیده باشید. دکتر رندل هولکومب مسئول بخش سرطان بیمارستان مونت سینای نیویورک می‌گوید: اگر زنی در دوره قاعدگی باشد، به احتمال کمتری به دنبال آزمایش کم خونی می‌رود تا ببیند آیا ممکن است چیز دیگری همانند سرطان کولون باشد یا خیر. پاتریشیا ریموند پزشک متخصص گوارش گفت: اگر مردی مبتلا به کم خونی باشد تصور می‌کنید که از جایی خونریزی دارد. اینکه افراد قبل از اینکه چیزی غیر عادی را در مدفوع ببینند به مدت شش ماه خونریزی داشته باشند، غیر عادی نیست . اگر هر یک از علائم کم خونی همانند خستگی، رنگ پریدگی یا سرگیجه را دارید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است یکی از علائم سرطان کولون باشد.

نمی‌توانید خوب نفس بکشید

اثر جنبی دیگر خونریزی ارام داخلی، تنگی نفس است. اگر خونریزی شدید یا استفراغ خونی نداشته باشید، بدن شما بیشتر پلاسما را بدون ساختن آهن یا گلبول قرمز، بیشتر در اختیار خون قرار می‌دهد. این امر از دست دادن خون در حجم زیاد را پیشگیری می‌کند اما قابلیت خون برای حمل اکسیژن را کاهش می‌دهد به همین دلیل است که ممکن است متوجه تنگی نفس که شوید که یکی از علائم سرطان کولون است که نادیده گرفته می شود.

احساس نفخ یا کرامپ شکمی شاید بخاطر سرطان کولون است

دکتر هولکومب گفت: اگر چیزی روده بزرگ را مسدود کرده و مواد داخل آن را به عقب برگرداند ممکن است دچار نفخ شوید. اگر احساس باد کردن یا گرفتگی شکم دارید، عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است مقصر این موضوع باشند اما اگر علائم مشکل معده پایدار باشند ممکن است یکی از علائم سرطان کولون باشد. اگر متوجه درد مداوم در بخش راست شکم شدید به پزشکتان مراجعه کنید چون ممکن است به معنای مراحل بعدی بیماری باشد که به سمت کبد گسترش می‌یابد.

یبوست شدید دارید

یبوست یک مورد کاملا عادی برای هر کسی است و احتمالا جای نگرانی ندارد اما وقتی که شدید و پایدار باشد می‌تواند یکی از علائم سرطان کولون باشد. دکتر هولکومب می‌گوید: این مورد نشان دهنده نوعی انسداد است و اگر به نظر می‌رسد که همیشه دچار این مشکل هستید باید مورد معاینه و بررسی قرار بگیرید.

مدفوع خیلی باریک است

به چیزی که در دستشویی اتفاق می‌افتد توجه کنید حتی اگر خون نبینید. اگر مدفوع خیلی باریک یا لاغر باشد در حالی که قبلا اینطور نبوده می‌تواند به علت گرفتگی در روده بزرگ ناشی از پولیپ باشد. اسهال مداوم هم ممکن است یکی از علائم سرطان کولون باشد.

مدفوع رنگ عجیبی دارد

دکتر هولکومب گفت: خونریزی از مقعد ممکن است همیشه به شکل خون قرمز روشن نباشد. مدفوع تیره و قیری رنگ نشانه آن است که احتمالا خونریزی وجود دارد و در حالی که ممکن است به علت چیزی کمتر جدی مانند زخم ایجاد شده باشد می‌تواند یکی از علائم سرطان کولون هم باشد.
منبع: مجله قرمز
 
بالا