برگزیده های پرشین تولز

جرم کلاهبرداری

hamedamiriiiiiiiiiiii

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2018
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
48
تعريف فرد كلاهبر‌دار اگر چه در میان عموم ساده است و غالباً به شخصی اطلاق می‌گردد که از اعاده پول سر باز می‌زند اما از نظر حقوقی، جرم کلاهبرداری تعریف خاص خود را دارد؛ از این رو نمی‌توان به هرشخصی که از پرداخت پول، دِین، بدهی و … وکیل خانواده در اصفهان سرباز می‌زند با عنوان کلاهبردار یاد کرد. تعریف قانونی و حقوقی فرد کلاهبردار را می‌توان در ماده ۱ قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداري -که در سال ۱۳۷۶ به تصویب رسیده است-، جستجو کرد. براساس این ماده کسی مرتکب جرم کلاهبرداری شده است که مردم را به وجود شركت‌ها، تجارتخانه‌ها، كار‌خانه‌ها، مؤسسات موهوم يا به داشتن اموال و اختيارات واهي فريب دهد و به امور غير‌ واقع اميد‌وار نمايد. بعلاوه اگر شخصی مردم را به دروغ از حوادث و پيش‌‌آمد‌های غير‌ واقع بتر‌ساند يا اسم يا عنوان مجعول اختيار كند و از این طریق یا طُرُق دیگر، مال دیگری را ببرد، این شخص نیز مرتکب جرم کلاهبرداری شده است. (بهترین وکیل در اصفهان). مورد دیگری که در این ماده نیامده است اما می‌توان به آن اشاره کرد کلاهبرداری اینترنتی است که با توجه به استفاده روز افزون از اینترنت در دنیای کنونی، این نوع کلاهبرداری نیز در حال شیوع است. در هر حال، محکومیت درنظرگرفته شده برای فرد کلاهبردار -در صورت اثبات جرم کلاهبرداری‌اش-، علاوه بر رد اصل مال به صاحب مال، حبس از يك تا هفت سال و نیز پر‌داخت جزاي نقدي معادل مالي است كه اخذ كرده است.


اثبات جرم کلاهبرداری

اثبات جرم کلاهبرداری نیز در صورتی امکان‌پذیر است که سه عنوان درج شده در بخش زیر در مورد متهم، محرز گردد. باید توجه داشت که در مورد فرد کلاهبردار می‌بایست هر چهار عنوان، به صورت همزمان، محرز گردد و استناد به یک یا دو مورد از آنها به تنهایی نمی‌تواند برای ثابت کردن جرم کلاهبرداری کافی باشد.


۱٫ توسل به وسایل متقلبانه باید مقدم بر تصاحب مال غیر باشد: نخستین موردی که در مورد جرم کلاهبرداری می‌بایست به اثبات برسد توسل فرد کلاهبردار (وکیل در اصفهان)به فریب و حیله به منظور تصاحب مال غیر باشد. برای مثال اگر فردی خود را فقیر نشان دهد و با جلب حس ترحم طلبکار خود، سبب گردد تا طلبکار، از طلب خود بگذرد، در این فرآیند به دلیل آنکه عین مال برده نشده است و تنها دِینی بخشیده شده است، نمی‌توان آن را مصداق جرم کلاهبرداری برشمرد.


۲٫ وسایل استفاده شده برای اغفال دیگری، حتماً متقلبانه باشند: مورد دیگری که می‌بایست در مورد فرد کلاهبردار محرز گردد آن است که فرد کلاهبردار برای اغفال فرد مقابل، حتما از وسایل و روش‌های متقلبانه استفاده کند. برای مثال در مورد ازدواج، اگر فردی تنها وعده ازدواج –حتی به دروغ- بدهد اما در این راه متوسل به حیله و تقلب نگردد، نمی‌توان وی را فرد کلاهبرداری قلمداد کرد.


۳٫ فرد قربانی اغفال و فریب داده شود: مورد دیگری که برای اثبات جرم کلاهبرداری می‌بایست محرز گردد، فریب خوردن شخص قربانی است. به عبارتی دیگر علاوه بر اینکه وسایل و روش‌های مورد استفاده توسط فرد کلاهبردار می‌بایست، مورد استفاده عرفا و نوعا متقلبانه باشند، در این میان لازم است تا فرد قربانی نیز عملا و شخصا فریب خورده باشد.


۴٫ مال از دست رفته از آنِ دیگری باشد: در توضیح این مورد باید گفت که مثلاً اگر شخصی مال متعلق به خود را که به ناحق در اختیار دیگری قرار گرفته است را با حیله و فریب به دست آورد، این مورد مشمول جرم کلاهبرداری نمی‌شود. چرا که مال از دست رفته از آن خود شخص بوده است.


جرم کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری


تفاوت جرم کلاهبرداری و شروع به جرم کلاهبرداری

آنچه که سبب تفاوت و تمایز جرم کلاهبرداری و شروع به جرم کلاهبرداری می‌گردد، مسئله «برده شدن مال» است. به عبارتی دیگر اگر در این میان «مالی منتسب به غیر» از دست رفته و برده شده باشد، جرم کلاهبرداری اتفاق افتاده است؛ در غیر اینصورت، یعنی در صورتی که تنها اسباب فریب و اغفال فراهم شده باشد و هنوز مالی از کسی برده نشده باشد، جرم کلاهبرداری اتفاق نیفتاده است. بر این اساس شروع به کلاهبرداری به معنای توسل توام با سوءنیت به وسایل و عملیات متقلبانه برای بردن مال دیگری است.


مجازات قانونی جرم کلاهبرداری

قانون برای جرم کلاهبرداری، مجازات های متفاوتی را در نظر گرفته است. مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم بسته به ساده بودن یا مشدد بودن جرم متفاوت خواهد بود. به طور کلی مجازات قانونی فرد کلاهبردار بسته به نوع آن می‌تواند یکی از موارد ذیل باشد:


۱٫ جرم کلاهبرداری ساده:

در صورتی که جرم کلاهبرداری صورت پذیرفته مشدد نباشد، یا به عبارتی دیگر ساده باشد، مجازات کلاهبردار معمولاً حبس از ۱ تا ۷ سال و جزای نقدی معادل مال برده شده و رد اصل مال به صاحب آن است.


۲٫ جرم کلاهبرداری مشدد:

اگر کلاهبرداری صورت گرفته از نوع مشدد تشخیص داده شود، مجازات کلاهبردار حبس از ۲ تا ۱۰ سال و جزای نقدی معادل مال برده شده و رد اصل مال به صاحب آن و انفصال از خدمات دولتی به نحو دائم است. (بدیهی است انفصال از خدمات دولتی در مورد اشخاصی تحقق پیدا می‌کند که کارمند دولت بوده باشند).


وکیل کیفری در اصفهان

با توجه به آنکه پیگیری و اثبات جرم کلاهبرداری، دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، توصیه می‌شود، قبل از اقدام به طرح شکایت در این‌باره، با یک وکیل خبره در اصفهان مشورت نمایید. توجه به این مسئله سبب تسهیل در پیشبرد شکایات شما و نیز بازیابی هر چه سریع‌تر حق و حقوق شما می‌گردد. ضمن آنکه همراهی یک وکیل مجرب و کارآزموده می‌تواند مانع از تضییع حق شما به عنوان یک مالباخته شود. اگر از هموطنان عزیز ساکن در شهر اصفهان باشید می‌توانید با وکیل پایه یک دادگستری، حامد امیری، جهت پیگیری شکایات و یا دریافت مشاوره‌های لازم تماس بگیرید.


حامد امیری در اصفهان دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت آماده ارائه خدمات وکالت و مشاوره در انواع دعاوی حقوقی، وکیل استرداد جهیزیه در اصفهان، خانواده، بیمه، تجاری، تعزیرات، اداره کار، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری می باشد. وکیل برای طلاق در اصفهان
 
بالا