برگزیده های پرشین تولز

راهنمای سفر به مجارستان

"Mohammad"

Registered User
تاریخ عضویت
2 جولای 2010
نوشته‌ها
1,319
لایک‌ها
116
محل سکونت
Tehran
سفر به مجارستان:
امروزه مجارستان با وجود جاذبه‌هایی چون بزرگترین چشمه‌ی آب گرم جهان (هِویز)، بزرگترین دریاچه اروپای مرکزی (بالاتون) و پارک ملی (هورتوبادی) که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده؛ یکی از پربازدیدترین مقاصد برای کسانی است که قصد سفر به اروپا را دارند. بنابراین بهتر است پیش از سفر برخی موارد را بدانیم و اطلاعات همه جانبه‌ای بعنوان راهنمای سفر درباره این کشور زیبا داشته باشیم. برای سفر توریستی به مجارستان شما می‌توانید به صورت انفرادی اقدام به اخذ ویزای مجارستان کنید و یا اینکه تور مجارستان را خریداری نمایید.

• اختلاف زمانی مجارستان با تهران:
وقت مجارستان دو ساعت و نیم از وقت تهران عقب‌تر است.
نام این کشور در زبان مجارستانی (Magyarország) و در زبان انگلیسی (Hungary) است.

• موقعیت جغرافیایی مجارستان:
از لحاظ مختصات جغرافیایی این کشور در اروپای مرکزی قرار دارد. همسایه‌های شمالی و شمال شرقی آن اسلواکی و اوکراین هستند. از شرق و جنوب شرق با رومانی هم مرز می‌باشد. همسایه‌های جنوب و جنوب غربی آن صربستان، کروواسی و اسلوونی، و در قسمت غرب با اتریش همسایه است.

• شرایط آب و هوایی مجارستان:
از آنجایی که جغرافیای طبیعی این کشور ترکیبی از دشت‌های زیبا و چشمه‌های آب و باران‌های بسیار است؛ بنابراین آب و هوای معتدلی داشته و کشوری چهارفصل محسوب میشود و به نوعی مشابه با آب و هوای مناطق غربی ایران است.

• چرا سفر به مجارستان:
جالب است بدانیم که بودابست در مجارستان که گاهی با نام پاریس شرق شناخته می‌شود، جزو ۲۵ شهر پر بازدید در زمینه جذب گردشگر به حساب می‌رود. مجموع شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی و هنری، باعث شده است که این کشور بعنوان مقصدی که همه نوع سلیقه ای را به خود جذب میکند شناخته شود.
شهر بوداپست که در کنار رود دانوب قرار دارد، پر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، از آثار تاریخی و موزه‌ها گرفته تا معماری ساختمان‌های چشم‌نواز، پارک‌های زیبا و چشمه‌های معدنی بسیار؛ به مقصد پر جاذبه‌ای تبدیل شده برای گردشگرانی که مایل هستند سفری به نسبت ارزان و پر تفریح به حوزه‌ی شنگن و قاره‌ی سرسبز اروپا داشته باشند.



۹ جاذبه گردشگری مجارستان:
۱- کسل هیل (Castle Hill)
Castle-Hill-300x200.jpg


این مجموعه تاریخی بسیاری از بناها و موزه‌های قرون وسطی را درون خود جای داده است. یکی از باشکوه‌ترین آثار تاریخی که درون این قلعه قرار گرفته و به ثبت جهانی یونسکو رسیده، قلعه بودا است و با ۲۰۰ اتاق و تالار و نورپردازی چشمگیر شبانه، چشم‌اندازی بسیار زیبا از رود دانوب دارد.

۲- تپه Gellert
Gellert-Hill-300x200.jpg


این تپه در کرانه رود دانوب واقع شده است و چشمه‌های آب گرم بسیاری درون آن قرار دارد. از بالای تپه گلرت میتوان چشم انداز کامل و زیبایی از شهر بوداپست داشت.

۳- شهر دبرسن یا دبرچن (Debercen)
debrecen-university-300x200.jpg


این شهر در طول تاریخ بارها بعنوان پایتخت مجارستان انتخاب شده است و یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی بشمار می‌رود. ساخت دانشگاه دبرسن این شهر را بعنوان قطب فرهنگی مجارستان معرفی کرده و بخاطر نوع معماری که دارد بسیار معروف است.

۴- ساختمان پارلمان بوداپست
Budapest-Parliament-Building-300x200.jpg


یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی و معماری مجارستان، ساختمان پارلمان است که سومین ساختمان پارلمان بزرگ دنیا به شمار می‌رود.

۵- میدان قهرمانان و بنای یادبود هزاره
Heroes-Square-and-the-Hungarian-Millennium-Monument-300x200.jpg


تندیس‌‌های باشکوه سرداران و سربازان مجارستان به این میدان جلوه‌ی بی‌نظیری بخشیده است. موزه هنرهای زیبا و پارک شهر در کنار این میدان قرار دارند.

۶- دریاچه بالاتون
Balatoun-Lake-300x200.jpg


دریاچه بالاتون، بزرگترین دریاچه آب شیرین اروپا و در نزدیکی شهر بوداپست می‌باشد. اطراف این دریاچه چمنزارها، تاکستان‌ها، چشمه‌های آب گرم معدنی و حتی ساحل مصنوعی قرار گرفته و محیط دلپذیری را برای گردشگران فراهم آورده است.

۷- جزیره مارگارت
Margaret-Island-1-300x200.jpg


این جزیره در دل رود دانوب قرار گرفته و از طریق پل مارگارت به شهر وصل می‌شود. منطقه سبز و خوش آب و هوای آن استراحتگاه همگانی مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود و بقایای به جا مانده از آثار تاریخی جلوه‌ی خاصی به آن بخشیده است.

۸- دریاچه هویز (Heviz)
Hove-Lake-300x200.jpg


دریاچه هویز در نزدیکی دریاچه بالاتون واقع شده و بزرگترین چشمه‌های آب گرم دنیا را درون خود دارد. به دلیل آب گرم و تمیز و استراحتگاه‌های درجه یک، به مکان پر طرفداری برای گردشگران تبدیل شده است.

۹- پارک ملی آگتلک (Aggtelek)
Agketalk-National-Park-1-300x200.jpg


این پارک علاوه بر طبیعت زیبا، برای افرادی که به غار و غارنوردی علاقه دارند، جذابیت بسیاری خواهد داشت. چرا که غارهای شگفت‌انگیز و از جمله بزرگترین غار استلاکتیک اروپا در این پارک واقع شده است.

• زبان رایج مجارستان و سایر زبان ها:
زبان رسمی مجارستان زبان مجاری است که ۹۷% جمعیت کشور به این زبان صحبت میکنند و بجز زبان مجاری، جمعیت بسیار کمی هم به زبان آلمانی و اسلوواکی صحبت می‌کنند.

• ارز رایج مجارستان:
ارز رسمی و واحد پول این کشور فورینت (Forint) است و حدودناً هر ۱۹۰ فورینت برابر با ۱ دلار است. اگر بجای فورینت، همراه خود دلار دارید میتوانید به راحتی در مراکز تبدیل ارز، آن را تبدیل کنید.

• نیاز به ویزا:
از آنجا که مجارستان در قاره ی اروپا قرار گرفته و عضو اتحادیه اروپاست، بنابراین اگر شما خارج از اتحادیه اروپا هستید، حتما برای سفر به این کشور نیاز به دریافت ویزای شنگن دارید.

• مراحل و نحوه دریافت ویزا:
اولین مرحله این است که شما نوع سفر خود را مشخص نمایید. سفر توریستی، سفر کاری، سفر درمانی، تحصیلی ، ورزشی و … متناسب با نوع سفر خود مدارک مورد نیاز را فراهم کنید. مدارک مشترک در اکثر انواع ویزا، مدارک شناسایی، مدارک شغلی، و مدارک مالی هستند. مرحله بعد تهیه و تکمیل فرم ویزاست که میتوانید بصورت آنلاین از سایت سفارت یا با مراجعه حضوری آن را دریافت نمایید. پس از آن مدارکتان را بررسی و ترجمه کنید. مرحله ی بعدی، ورود به سفارت است که شما باید از قبل، وقت مراجعه تان را بصورت آنلاین و مستقیم از خود سفارت یا کارگزار سفارت گرفته باشید. پس از آن نوبت حضور در سفارت و تحویل مدارک و کنترل و ثبت اطلاعات و بقول معروف مصاحبه است. و بعد از طی همه ی این مراحل، حدود سه هفته منتظر میمانید تا ویزای شما برای سفر صادر شود.

• اقلام غیر مجاز برای ورود به مجارستان:
طبیعی است که نه تنها در این کشور بلکه در تمام کشورهای دیگر هم ورود اسلحه گرم و مهمات غیر قانونی است. همچنین مواد آتش بازی هم ممنوع است. شما نمیتوانید مکتوبات خلاف قانون اساسی کشور مجارستان را با خود وارد مرز کنید. مواد غذایی مضر برای سلامتی، مواد مخدر، کالاهای تقلبی و یا گونه‌ی خاصی از جانداران که در معرض انقراض و خطر هستند نیز در گروه اقلام ممنوعه قرار میگیرند.

• داروهای ممنوعه:
بهتر است پیش از سفر برای اطلاع دقیق‌تر، از سفارت کشور مقصد جویا شوید که چه داروهایی را نمی‌توانید با خود ببرید. همچنین اگر دارویی را حمل میکنید ، نسخه‌ی تجویز پزشک همراهتان باشد و دارو را در ظرف یا روکش مخصوص خودش نگه دارید. و یادتان باشد که وارد کردن داروهای کدئین دار بهرحال ممنوع است.

• انتخاب نوع سفر:
اگر برای اولین بار به حوزه‌ی شنگن سفر می‌کنید، بهتر است برای این منظور از خدمات تورهای مسافرتی استفاده کنید. آژانس مسافرتی خسروان سیر تور ارزان مجارستان را با بهترین کیفیت و متناسب با بودجه شما ارائه می‌دهد. اما اگر مایل هستید خودتان برای این سفر اقدام کنید، در این مورد لازم است نکاتی را بدانید:

• پرواز به مجارستان:
برای این منظور هم می‌توانید از ایرلاین‌های ایرانی بلیط تهیه کنید و هم ایرلاین خارجی که در این مورد نیاز به کارت‌هایی دارید که قابلیت پرداخت‌های خارجی را داشته باشند.

• فرودگاه های بین المللی مجارستان:
– فرودگاه بین‌المللی بوداپست فرنک لیست
– فرودگاه بین‌المللی دبرسن
– فرودگاه بین‌المللی سالفرملیک
– فرودگاه بین‌المللی گیور پر
– فرودگاه بین‌المللی پچ باگونی

• محل اقامت در مجارستان:
هاستل ها اقامتگاه های ارزان قیمت‌تری هستند که هزینه آن ها از ۳ هزار فورینت برای هرشب تا ۶ هزار فورینت برای اتاق های عمومی متغیر است. بابت اتاق خصوصی هزینه بیشتری باید بپردازید.
هتل ها نیز قیمتهای متفاوتی دارند که هزینه‌ی اتاق ها حدودا از ۷۵۰۰ فورینت شروع میشود.
همچنین می‌توانید از طریق بوکینگ یا airbnb برای انتخاب محل اقامت خود اقدام کنید.
همه ی این موارد میتوانند شامل اینترنت رایگان و صبحانه باشند که در بعضی موارد بابت آن لازم است هزینه اضافه‌تری بپردازید.

• هزینه خورد و خوراک مجارستان:
این هزینه ها شامل خورد و خوراکتان است که در مجارستان هزینه‌ی زیادی را شامل نمی‌شود. برای وعده‌های غذایی روزانه می‌توانید غذاهای محلی را از دست فروشان خریداری کنید که هزینه‌ی آن بطور میانگین عموما ۱۵۰۰ فورینت است. در کافه ها این هزینه حدود متفاوت است. اگر می‌خواهید شامتان را در رستوران های لوکس میل کنید به تبع هزینه‌ی آن بیشتر و حدود ۱۲هزار فورینت میشود.

• غذاهای معروف مجارستان:
– گولاش: یکی از مشهورترین غذاهای مجارستان و به نوعی سمبل آشپزی این کشور می‌باشد که درون دیگچه و روی آتش طبخ می‌شود. این غذا چیزی بین سوپ و خوراک است و تهیه شده از گوشت، هویج، سیب‌زمینی و ادویه و پاپریکای محلی است.
– سوپ ماهیگیر: نیز مانند گولاش در دیگچه و روی آتش پخته میشود و در پخت آن از چند نوع ماهی و پاپریکا استفاده می‌شود.
– لانگوش: نانی است که در روغن زیاد طبخ می‌شود و معمولا آن را با سس سیر، پنیر، خامه‌ی ترش یا سوسیس می‌خورند.
– دسرهایی چون شوملوئی گالوشکا (معروف‌ترین کیک مجارستان)، دوبوش تورتا (کیک خوشمزه‌ای که دستور آن تا مدت‌ها یک راز بود) و چورتوش کالا (نان شیرینی استوانه‌ای معروف مجارستان) از خوراکی‌های معروف و خوش‌طعم مجارستان هستند.

• حمل و نقل مجارستان:
مجارستان یکی از خوب‌ترین سیستم‌های حمل و نقل را دارد. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی آسان و هزینه کمتری در بر دارد و بطور معمول حمل و نقل در مجارستان نسبتا ارزان است. بلیط تک سفره قطار و اتوبوس داخل شهری حدود ۳۵۰ فورینت و تاکسی حدود ۴۵۰ فورینت است. اما برای مسیرهای برون شهری هزینه ها بیشتر است.

• تفریحات مجارستان:
برای بازدید از موزه‌ها بطور متوسط باید هزینه‌ای حدود ۷ دلار بپردازید. استفاده از حوضچه‌های آب گرم هزینه‌ای حدود ۱۱ تا ۱۷ دلار را در بر می‌گیرد. به جز تورهای رایگان، تورهای گردشی دیگری هستند که حدود ۱۸ دلار هزینه دارند.

• بهترین زمان سفر به مجارستان:
بهترین زمان سفر بستگی به این دارد که قصد شما از سفر چیست؟ اما از آنجا که مجارستان کشوری چهارفصل است و در مجموع آب و هوای معتدلی دارد، بنابراین شما هرزمان که بخواهید میتوانید به آنجا سفر کنید. با این حال فصل بهار مناسب کسانی‌ست که هم مایل به استفاده از هوای خنک و در عین حال بازدید از طبیعت و جزیره هستند و فصل پاییز مناسب افرادی است که می‌خواهند هزینه‌ی کمتری پرداخت کنند.

• وضعیت بهداشتی و درمانی مجارستان:
هزینه‌های پزشکی و درمانی در این کشور به نسبت زیاد است و با توجه به تلاش دولت در راستای کم کردن مصرف داروهای شیمیایی، هزینه‌دارو نیز بالا است و عموما پزشکان سعی در تجویز داروهای مکمل دارند. همچنین در این کشور شما براحتی و بدون تجویز پزشک نمی‌توانید از داروخانه ها دارویی تهیه کنید. بنابراین اگر داروی خاصی مصرف میکنید بعد از اطمینان از عدم ممنوعیت ورود آن به کشور مجارستان، داروی خود را همراه خود داشته باشید. و البته این نکته را هم بخاطر داشته باشید که ورود داروی کدیین دار به اغلب کشورها ممنوع است.

• امنیت در مجارستان:
کشور مجارستان یکی از امن ترین کشورهای اروپا در بین کشورهای هم رده‌ی خودش بوده و طی چند سال گذشته به ندرت اخبار بدی به گوش رسیده است. علاوه بر جمعیت پایین و قابل کنترل، حضور دانشجوها و توریست‌ها باعث تاکید بر حفظ امنیت کشور شده است. یکی دیگر از دلایل برقراری این امنیت، تقویت و افزایش تعداد نیروهای پلیس در کشور است. همچنین مجارستان پناهنده قبول نمی‌کند.

• شماره تلفن های ضروری:
کد کشور ۳۶+
تلفن پلیس: ۱۰۷
آتش نشانی: ۱۰۵
آمبولانس و فوریت‌های پزشکی: ۱۰۴
شماره اضطراری عمومی: ۱۱۲

• اینترنت – تکنولوژی:
خطوط اینترنت در مجارستان مبتنی بر ADSL و با سرعت عالی است. در بیشتر اماکن عمومی هم مثل رستوران ها و کافه ها و هتل ها اینترنت رایگان در دسترس است که البته برای نیاز ضروری شما مفید است. اما در برخی از اماکن و حتی بعضی از هتل ها شما باید برای استفاده از اینترنت هزینه ای بپردازید.
دسترسی به اینترنت برای شما مزایایی دارد. از جمله اینکه میتوانید از تمامی اپلیکیشن هایی که کار شما را در سفر راحت‌تر میکنند استفاده کنید. ساده ترین آن ها، اپلیکیشن مسیریابی، گرفتن تاکسی، گرفتن بلیط وسایل حمل و نقل، و …

• خرید سیم کارت در مجارستان:
سه اپراتور معروف مجارستان، تلنور، ودافون و تی‌موبایل (Vodafone, T-Mobile, Telenor) هستند که سرویس‌های خوب و با استاندارد بالایی ارائه می‌دهند.

• صرفه جویی در هزینه ها:
برای این منظور بهتر است خریدهای خوراک هفتگیتان را بصورت یکجا انجام بدهید یا وعده های غذاییتان را از رستوران‌های سلف سرویس یا زنجیره‌ای تهیه کنید. تورهای رایگان گشت شهری ، رزرو زودتر بلیط های قطار و انتخاب هاستل ها برای محل اقامت، از راه های دیگر صرفه جویی در هزینه هاست.

منبع: خسروان سیر
 
بالا