برگزیده های پرشین تولز

کدام سیستم عامل بهتر است؟ لینوکس یا ویندوز

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
25
۲۰ سال از تولد لینوکس می‌گذرد اما هنوز هم جنگ بین طرفداران لینوکس و ویندوز تمام نشده است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از مجله بایت، در این روزها که بحث لینوکس و توزیع‌های جدید آن داغ‌تر از همیشه است، بر آن شدیم تا دلایلی را که هواداران سرسخت لینوکسی برای انتخاب آن و ترجیح دادنش به ویندوز مایکروسافت بیان می‌کنند، مطرح کنیم تا بدانید که چرا لینوکس‌بازها اعتقاد دارند که سیستم‌عامل متن‌بازشان برتری قابل توجهی نسبت به سیستم‌عامل متن‌بسته ویندوز دارد.

linux-windows.jpg

در لینوکس ویروس‌ها را فراموش کنید: یکی از مشکلاتی که کاربران ویندوز با آن مواجه می‌شوند، ویروسی‌شدن سیستم است که برای مقابله نسبی با آن باید از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس استفاده کرد اما لینوکس نسبت به ویندوز، امنیت بالاتری دارد و احتمال نفوذ ویروس در فایل‌های آن پایین‌تر است زیرا با توجه به داشتن یک سیستم مجوزدهی هوشمند در لینوکس، هر بار که کاربر بخواهد تغییراتی را در فایل‌های سیستمی انجام دهد باید کلمه عبور مدیرسیستم را وارد کند؛ همچنین با توجه به این‌که کاربران ویندوز در حال حاضر درصد بیشتری را در بین کاربران رایانه تشکیل می‌دهند، بیشتر مورد هجوم ویروس‌نویس‌ها قرار می‌گیرند.

این را نیز باید بیفزاییم که به‌دلیل متن‌باز بودن لینوکس، اگر مشکل ویروسی و یا یک حفره امنیتی در آن پیدا شود، هر فردی از جامعه متن‌باز در جهان می‌تواند به رفع آن کمک کند اما در مورد ویندوز فقط نرم‌افزارهای خاص هستند که می‌توانند نقشی کاربردی در مبارزه با ویروس‌ها داشته باشند.

دیگر نیازی به کپی‌کردن‌های غیرقانونی ندارید: در حال حاضر برای داشتن یکی از نسخه‌های مجاز سیستم‌عامل ویندوز یا باید بیش از ۱۰۰ دلار هزینه کرده و یا به‌طور کاملا غیرقانونی یک نسخه آن‌را کپی کنید که هر لحظه احتمال دارد از طریق سایت مایکروسافت شناسایی شده و دیگر مجاز به استفاده از آن نباشید.

سیستم‌عامل متن‌باز لینوکس کاملا رایگان است و هر روز امکانات و قابلیت‌های جدیدی از طریق مهندسان جامعه لینوکسی به آن اضافه می‌شود.

شاید فکر کنید که چرا این‌همه امکانات رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند؟

باید گفت که لینوکس‌بازها تمام هزینه‌های خود را از پشتیبانی و فروش اسناد به‌دست می‌آورند.

در قلمروی لینوکس آزاد باشید: علاوه‌ بر این‌که شما می‌توانید سیستم‌عامل لینوکس را به‌طور رایگان تهیه کنید، اکثر نرم‌افزارهای آن نیز مجانی هستند و به‌صورت متن‌باز ارائه می‌شوند.

این بدان معناست که شما می‌توانید Source Codeهای هر نسخه از لینوکس و برنامه‌های وابسته به آن‌را ببینید و با توجه به نیازهای خود آن‌را شخصی‌سازی کنید.

شما در لینوکس با داشتن مجوز GPL می‌توانید هر نرم‌افزاری را کپی کرده و Source آن‌را ببینید و در ادامه آن‌را ویرایش کرده و تحت همان مجوز منتشر کنید.

این آزادی تنها در قلمروی لینوکس امکان‌پذیر است و هیچ‌یک از سیستم‌های تجاری این قابلیت را ندارند.

مایکروسافت در حال حاضر کاربران زیادی را جذب خود کرده که دیگر به کار با ویندوز عادت کرده‌اند و هر زمان که ویندوز گران‌تر شود، آن‌ها مجبور به خریدش هستند اما کاربران لینوکسی در آزادی سیستم‌عامل خود را انتخاب کرده و حتی دست به تغییر آن نیز می‌زنند.

لینوکس را نصب کرده و بلافاصله لذت کار با آن‌را تجربه کنید: شما وقتی ویندوز را با تمام مراحل آن نصب می‌کنید، تازه اول ماجراست!

پس از نصب ویندوز باید یک‌به‌یک درایورها را نصب کنید، نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را پیدا کرده و روی سیستم نصب کنید و یا دربه‌در! در اینترنت به‌دنبال فایل‌های گمشده و پاک‌شده‌تان بعد از نصب ویندوز بگردید.

وقتی شما یک نسخه از لینوکس را نصب می‌کنید به‌یک‌باره تمامی نرم‌افزارهای مورد نیاز و اساسی با آن نصب خواهند شد.

یک مرورگر وب، برنامه E-Mail، مجموعه Office، ویرایشگر تصویر، برنامه Chat، پخش‌کننده فیلم و موسیقی، PDFخوان و فشرده‌ساز فایل، از جمله برنامه‌هایی هستند که با لینوکس روی سیستم شما به‌صورت خودکار نصب می‌شوند و شما پس از نصب می‌توانید بلافاصله با سیستم خود کار کنید و از آن لذت ببرید.

لینوکس نرم‌افزارهای دل‌خواه‌ شما را پیدا می‌کند: وقتی در ویندوز بخواهید یک نرم‌افزار جدید را نصب کنید یا باید آن‌را خریده و یا در اینترنت به‌دنبال فایل دانلودش بگردید که احتمالا هم بابت دانلود باید هزینه‌ای را پرداخت کنید؛ بعد از دانلود بایستی آن‌را نصب کرده و سیستم را برای شناسایی برنامه راه‌اندازی مجدد کنید اما لینوکس با داشتن امکانی به‌‌نام Package Manager یا مدیر بسته‌ها به شما در پیدا کردن و نصب برنامه کمک می‌کند.

وقتی شما به نرم‌افزار جدیدی نیاز دارید تنها کافی است Package Manager را باز کرده و چند کلمه کلیدی درباره نرم‌افزار مورد نظر وارد کنید، سپس از بین نرم‌افزارهای پیدا شده، برنامه مورد نظر را انتخاب کرده و با زدن Ok به کار خود پایان دهید؛ این بدین‌معناست که دیگر لازم نیست جست‌وجو، دانلود و نصبی دستی انجام دهید.

118فایل
 

mygood

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2010
نوشته‌ها
98
لایک‌ها
7
داشتن package manager یکی از بهترین ویژگی های لینوکس هست که ویندوز هنوز هم با داشتن store قابلیت رقابت با آنرا ندارد.
 
بالا