برگزیده های پرشین تولز

مطالب شنیدنی و خواندی تاریخی در باره رضا خان

وضعیت
موضوع بسته شده است.

A.Farokhzad

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2005
نوشته‌ها
215
لایک‌ها
3
اینکه رضا خان را بناینگذرا ایران مدرن می دانند بیشتر شبیه به یک افسانه است اون هم از نوع احمقانه اش. و شاید .بزرگ ترين افسانه اي که دربارۀ رضا شاه ساخته شده، معرفي او به عنوان "بنيانگذار ايران نو" و "مدرنيزه کردن ايران" به وسيله اوست.( از نظر مورخان )

هشتاد سال است که اين دروغ را به خورد ما مي دهند. اين "ايران نو"، که "رضا شاه کبير" معمار آن بود، يک ديکتاتوري بي رحمانه و خشن نظامي بود که در آن قانون اساسي و مجلس به شوخي شباهت داشت. اين "ايران نو" يکي از فقيرترين و عقب مانده ترين کشورهاي جهان زمان خود بود که نود درصد جمعيت آن بي سواد بودند از جمله خود رضا شاه.

رضا شاه هر چند در زمينه بي سوادي به نود در صد مردم تحت سلطه خود شباهت داشت، در حالیکه مردم در فقر به سر می بردند وی یکی از ثروت مند ترن مردان روزگار خویش بود ه است( در این باره در اینده توضیحاتی داده می شود )

به هر جهت شما را به ادامه خواندن این مطالب دعوت می نماییم

از اسم کاربری شما مشخص میشه که نباید بیشتر از این از شما توقع داشت.
اون بابایی که هی با شعر جواب میده امضای من هم بخونه.

لااقل مغزتون رو باز بزارین
v2.gif
 

(Tebyan)

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2007
نوشته‌ها
114
لایک‌ها
1
مرگ پادشاهان مستبد :hmm:و بیگانه پرست در خارج از خاک کشورشان

از زمان پيروزي نهضت مشروطيت مرگ هيچ يك شاهان ايران، در داخل كشور به وقوع نپيوسته و آنان عموماً در خارج از كشور در تبعيد و در به‌ دري مرده‌اند.:eek::eek:


محمد‌علي شاه قاجار كه در 28 دي 1285 متعاقب مرگ پدرش مظفرالدين شاه تاجگذاري كرد در كشاكش جنبش مشروطه روز هفتم مهر 1288 از طريق بندر انزلي به روسيه گريخت و از آنجا راهي اروپا شد و در 16 فروردين 1303 به بيماري ديابت در 54 سالگي در پاريس درگذشت. 6 سال بعد فرزند او احمد‌شاه قاجار نيز در پاريس درگذشت. احمد شاه در 11 آبان 1302 در دوران نخست‌وزيري سردار سپه و در برابر اقتدار روزافزون وي، از بيم جان خود راهي اروپا شد و تا پايان عمر نتوانست به ايران بازگردد. رضاخان نيز در غياب وي زمينه ‌بركناري او و انقراض سلسله قاجار را فراهم آورد و اين طرح را در 9 آبان 1304 عملي ساخت. احمد شاه 4 سال بعد در نهم اسفند 1308 در 32 سالگي به مرض كليه در پاريس جان خود را از دست داد

پس از احمد شاه، رضا شاه نيز در تبعيد مُرد. او روز 25 شهريور 1320متعاقب اشغال نظامي ايران توسط متفقين، به حالت تبعيد به بندر عباس برده شد. سپس در هشتم مهر ،كشتي انگليسي حامل وي ساحل ايران را به قصد بندر بمبئي در هند ترك كرد. روز نهم مهر كشتي به بندر بمبئي و روز 18 مهر به جزيره موريس رسيد. رضا شاه چند ماهي در اين جزيره نگاهداشته شد سپس روز 7 فروردين 1321 به بندر دوربان در آفريقاي جنوبي برده شد و 2 ماه بعد با قطار به ژوهانسبورگ انتقال داده شد و در نهايت روز 4 مرداد 1323 در اثر حمله قلبي در اين شهر جان باخت.

36 سال بعد، محمد‌رضا فرزند رضا شاه پهلوي نيز در تبعيد درگذشت. محمد‌رضا پس از 37 سال پادشاهي و ديكتاتوري روز 26 دي 1357 در بحبوحه انقلاب اسلامي از ايران گريخت و رهسپار شهر آسوان مصر شد. سپس روز دوم بهمن همان سال راهي مراكش شد و 67 روز در آن كشور ماند. روز 10 فروردين 1358 با هواپيماي اختصاصي شاه حسن مراكشي به باهاما برده شد، روز 20 خرداد اين سال با يك هواپيماي كرايه‌اي از باهاما به مكزيك رفت. در اين كشور بيماري سرطان وي تشديد شد و روز 30 مهر از مكزيك راهي بيمارستاني در نيويورك شد. در 24 آذر 1358 رهسپار پاناما شد و پس از 100 روز اقامت در اين كشور در سوم فروردين 1359 به قاهره ( پادشاهان علاقه عجیبی به کشور های عربی داشته اند !!) بازگشت. روز 8 فروردين در بيمارستان معادي قاهره بستري شد، و در 5 مرداد اين سال درگذشت.

اری ای برادر ;)

محمد‌رضا و پدرش:hmm::eek: هر دو در ماه مرداد مردند و هر دو در قاهره و در مسجد زيدالرفاعي جائي كه معمولاً اجساد پادشاهان و فراعنه مصر در آن مدفون است به خاك سپرده شدند. در شبستان كناري قبر شاه سه قبر ديگر متعلق به ملك فؤاد اول، ملكه نازلي و ملك فاروق (پدر، مادر و برادر فوزيه همسر اول شاه) قرار دارد. ظاهراً تقدير اين بود كه پادشاهان زبون و وابسته در خاك بيگانه جان بسپارند تا نماد وابستگي و تعظيم و تكريمشان در مقابل بيگانگان بيش از پيش رخ نمايد.

برداشت از سایت
موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
 

(Tebyan)

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2007
نوشته‌ها
114
لایک‌ها
1
موضوع: بدون شرح‌

مرجع صدور: ساواك

توضيحات: بدون شرح‌

ترجمه تلگراف رئيس كشور آلمان

تهران

اعليحضرت همايون شاهنشاهي رضا شاه پهلوي

از آن اعليحضرت خواهشمندم به مناسبت نوروز صميمي‌ترين تبريكات و ادعيه‌ام را براي مزيد ترقي و تعالي كشور ايران

قبول فرمايند.


آدلف هيتلر:eek:





منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

عکس سند
[

attachment.php
 

فایل های ضمیمه

  • Document330_1.jpg
    Document330_1.jpg
    23.6 KB · نمایش ها: 78

(Tebyan)

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2007
نوشته‌ها
114
لایک‌ها
1
احمد شاه هفت سال پس از سلطنت تاجگذاري کرد که تاج گذاری وی مصادف بود با جنگ جهانی اول، که دوران خوبی برای ایران نبود

لرد کرزن (وزير خارجه وقت انگليس) در پي انعقاد قرارداد 1919 در ايران بود که با تحقق يافتن آن ايران آشکارا به مستعمره انگلستان تبديل مي شد. در نهايت با مخالفت مردم و عدم امضاي قرارداد از سوي احمد شاه، اين قرارداد ملغي گرديد و انگليسيها در پي اجراي طرح ديگري برآمدند که همان منافع سابق را براي انگلستان با کمترين هزينه و حداقل حساسيت بين المللي تأمين مي نمود. برقراري حکومتي مقتدر و روي کار آمدن ديکتاتوري نظامي طرحي بود که افرادي نظير لويد جرج نخست وزير انگليس، سر وينستون چرچيل و حکومت هند بريتانيا و سازمان اطلاعاتي انگلستان موسوم به اينتليجنس سرويس از آن حمايت مي نمودند. بدين ترتيب زمينه براي اجراي کودتاي سوم اسفند 1299 و به قدرت رسيدن رضاخان پهلوي و در نهايت خلع قاجار فراهم آمد.


احمد شاه در سال 1307 شمسي در حالي که هيچ گاه سلطنت پهلوي را به رسميت نشناخت در فرانسه چشم از جهان فرو بست و طبق وصيتش جنازه او به کربلا منتقل و در آنجا مدفون گرديد.

مجموعه حاضر منتخبي از عکسهاي احمد شاه از کودکي تا سلطنت مي باشد که در نوع خود بسيار جذاب و ديدني است.
عکس ها
1. احمد ميرزا در كودكي (نوزادي)
2.احمد شاه در سنين كودكي پس از شكار پلنگ
3.محمدعلي شاه و عده أي از درباريان در باغ شاه چند روز قبل از بمباران مجلس
4.احمد شاه در لباس رسمي نظامي با شمشير
5.احمد شاه و رضا شاه
 

فایل های ضمیمه

  • P_ahmadshahtasaltanat_1.jpg
    P_ahmadshahtasaltanat_1.jpg
    30.8 KB · نمایش ها: 6
  • P_ahmadshahtasaltanat_4.jpg
    P_ahmadshahtasaltanat_4.jpg
    32.2 KB · نمایش ها: 6
  • P_ahmadshahtasaltanat_5.jpg
    P_ahmadshahtasaltanat_5.jpg
    26.6 KB · نمایش ها: 6
  • P_ahmadshahtasaltanat_10.jpg
    P_ahmadshahtasaltanat_10.jpg
    14.2 KB · نمایش ها: 6
  • P_rezaplvtakodeta_16.jpg
    P_rezaplvtakodeta_16.jpg
    26.6 KB · نمایش ها: 7

(Tebyan)

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2007
نوشته‌ها
114
لایک‌ها
1
تر تیب قرار گرفتن عکس از چب به راست خودتان است

6..احمدشاه قاجار، محمدحسن ميرزا وليعهد به هنگام بازديد از يك هواپيماي ملخ دار

7..احمد شاه قاجار به همراه رجال درباري ( رضا خان هم در عکس هست .)

8..احمد شاه قاجار سوار بر اتومبيل در راه سفر به اروپا

.9.احمد شاه قاجار در اروپا

منبع عکس های برداشت شده : موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
 

فایل های ضمیمه

  • P_ahmadshahtasaltanat_15.jpg
    P_ahmadshahtasaltanat_15.jpg
    24.1 KB · نمایش ها: 7
  • P_ahmadshahtasaltanat_16.jpg
    P_ahmadshahtasaltanat_16.jpg
    27.6 KB · نمایش ها: 8
  • P_ahmadshahtasaltanat_17.jpg
    P_ahmadshahtasaltanat_17.jpg
    51 KB · نمایش ها: 7
  • P_ahmadshahtasaltanat_20.jpg
    P_ahmadshahtasaltanat_20.jpg
    20.5 KB · نمایش ها: 9

(Tebyan)

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2007
نوشته‌ها
114
لایک‌ها
1
اعزام دانشجویان به خارج برای تحصیل به دوران ناصرالدین شاه و در زمان امیر کبیر بر می گردد هر چند که دانشجویان اعزام شده به اروپا در هنگام بازگشت به مهره های استعماری تبدیل می شدند و برای پیشبرت اهداف استعماری استفاده می شدند .

در دوران رضا خان نیز به این شکل کار ادامه داشته است

------------
عنوان عکس : ملاقات محصلين عازم اروپا با رضاخان


توضيحات: 22 شهريور 1309. تعداد 82 محصل كه از طرف وزارت معارف براي تحصيل عازم اروپا هستند، قبل از حركت با رضاخان ملاقات كردند.

عکس به صورت غیر ضمیمه

attachment.php
 

فایل های ضمیمه

  • Photo81_1.jpg
    Photo81_1.jpg
    49.9 KB · نمایش ها: 69

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
سلام خدمت دوستان خوبم
من مدت زمان طولاني بود كه به انجمن سر نزده بودم . امروز كه بعد از مدت ها به فروم آمدم و داشتم در انجمن فرهنگ و هنر مي گشتم به اين تاپيك و مطالب آن برخوردم . نتوانستم لاگين نكنم و نظرم را نگويم .
نكاتي به نظرم رسيد كه وظيفه خود ديدم بيان كنم . البته فرصت نكردم تمام نوشته هاي دوستان را به طور كامل بخوانم و فقط برخي از پست ها را خواندم

دوستي كه اين تاپيك را آغاز كرده به نظر مي رسد با هدفي از پيش تعيين شده و نه به قصد اطلاع رساني و آگاهي اقدام به ايجاد آن كرده است كه البته به خود ايشان مربوط است .

نظر همه دوستان براي من محترم است . چرا كه به اندازه ي همه آدمهاي دنيا مكتب و ديدگاه وجود دارد و همه البته محترم و قابل تامل هستند .
در مورد شخصيت فردي كه تاپيك به آن مي پردازد بايد عرض كنم كه در تاريخ كسي منكر اين نيست كه رضا شاه ديكتاتور بوده و در اين اصلا بحثي نيست اما نكته اي ظريف است كه نبايد فراموش گردد . رضا شاه ديكتاتوري بود به نفع مردم كشورش و در آن زمان و با توجه به وضعيت تاريخي و اجتماعي زمانه جز اين هم انتظاري نبود .
شما تاريخ را كمي ورق بزنيد ، بعد از حكومت ننگين قاجاريه كه شرح آن بسيار در تاريخ رفته است و نيازي به تكرار آن نيست اصلا شرايط برقراري دموكراسي امكان نداشت . برقراري دموكراسي به زير ساخت هايي نياز دارد كه جامعه بحران زده آن زمان فاقد آن شرايط بود . دموكراسي را كه نمي توان تنها با گفتن حرف برقرار كرد . ما امروز بعد از 100 سال هم نتوانسته ايم مقدمات آنرا فراهم كنيم .
رضا شاه يكي از بزرگترين مردان تاريخ معاصر ايران است كه در حق ايشان خيلي هم جفا شده است
ايشان فردي بود ميهن دوست كه با دست خالي و بدون هيچگونه پشتوانه به آباداني اين ميهن پرداخته بودند . . اگر بخواهيم از روي تعصبات خويش با هم به گفتگو بشينيم كه اصلا گفتگو معنا و مفهومي ندارد
شما در تاريخ معاصر چند نفر را مي توانيد نام ببريد كه اين همه وطن دوست باشد و به آباداني كشور خويش پرداخته باشد ??? چند نفر را نام ببريد تا دوستان ديگر هم بشنوند و بدانند .

بدون پول و بدون امكانات خط سراسري راه آهن را در تمام ايران احداث كرد . شما يكبار با قطار از تهران به گرگان تشريف ببريد تا عظمت كار ؛ آن هم در آن زمان بر شما روشن گردد . ( لطفا نفرماييد كه اين خط را نيروهاي غاصب كشيدند كه نيروهاي خود را در ايران جابجا كنند )
ما ملتي هستيم بدون حافظه تاريخي و عمدتا نمك نشناس و از همين روي است كه امروز چنين داريم تاوان اين خصيصه مذموم را پس مي دهيم .
مرحوم مهندس حامي " پدر مهندسي عمران در ايران " يكبار در سميناري كه بنده هم افتخارحضور در آنرا داشتم از خاطرات مهندسي زمان خود نقل هايي مي كردند . ايشان گفتند در زمان احداث تونل كندوان وقتي كه فرغون به ايران رسيد و براي كارگاه ايشان فرستادند تمام كارگران جشن گرفتند . چون سنگ هاي كنده شده را در گوني ميريختند و بر پشت حمل ميكردند كه كاري طاقت فرسا بوده است . تصورش را مي توانيد بكنيد ؟؟؟ با رسيدن فرغون جشن گرفته باشند ؟؟؟؟
همين تونل كندوان را ما 20 سال است كه مي خواهيم تعريض و مرمت كنيم و هنوز هم مشكل دارد . هر روز اعلام مي كنيم تمام شد و فردايش دوباره تونل را مي بنديم كه ريزش دارد . امروز كه روز ابزار آلات پيشرفته مانند لودر ، بولدوزر ، پيكور و . . . . . هزاران ابزار آلات پيشرفته است مشابه اين خط راه آهن را ما 25 سال طول كشيده كه بسازيم . خط راه آهن بافق - مشهد آنهم با اين همه دلارهاي نفتي كه از سر و كولمان بالا ميرود و با همه نيروي متخصص و تحصيل كرده و با اين همه امكانات پيشرفته .همين كامپيوتري كه شما داريد با آن به تخطئه مردي بزرگ مي پردازيد آن روزگاران آرزوي محال بود . محاسبات پيشرفته مهندسي قابل انجام نبود . امروز نفت 80 دلار مي فروشيم و دست هر مباشري لپ تاپ هست و حتي آن كارگر ساده كه زمين مي كند موبايلي دارد كه با بلوتوث آن براي همكارش موزيك سند مي كند و همين موبايل از پيشرفته ترين ابزار محاسبات آن روزگاران ، پيشرفته تر است .


حرف من اين است . هر كسي را مي خواهيد نقد كنيد در زمان و ظرف خودش نقد كنيد .


جهان افلاطون و ارسطو را به عنوان فيلسوف مي شناسد و همه به آنها احترام مي گذارند در صورتي كه تفكرات آنها امروز براي ما فقط خنده دار است . اما ما مجاز نيستيم افلاطون را در ظرف امروز نقد كنيم .
متاسفانه ما مردمی مطلق انديش هستيم هيچ چيز اما مطلق نيست، هر پديده سود و زيانی دارد که با مقايسه آنها ميتوان مفيد و مضر بودنش را به اثبات رساند. رژيم سابق نيز از اين قاعده مستثنی نيست. کسانی که بنام روشنفکر رضا شاه را قلدر و زورگو خطاب ميکنند به چند نکته توجه ندارند، اولآ که همين روشنفکری خود را از همان قلدری رضا شاه دارند که در هفتاد سال پيش با شجاعت در برابر متحجرين و فحش و فتوا ايستاد و حکم کافر بودن را بجان خريد و سنگ بنای دانشگاه و سيستم آموزشی علوم جديد و مدرن را در ايران پی ريزی کرد، ثانيآ هر پديده و رخدادی را بايد با توجه به نرم ها و ظرف زمانی و مکانی آن به داوری نشست. حکم صادر کردن با عقل امروزين در مورد مسائل ديروز نشانه عدم آشنايی با پايه ای ترين اصول علوم انسانی است. زمانیکه رضاشاه در ايران پادشاه بود حتی دموکرات ترين کشور ها نيز رهبرانی هزار بار خودکامه تر از وی داشتند، رهبرانیکه حتی يکصدم خدمات رضا شاه را به مردم و کشور خود نکردند، با اين وجود هيچيک از آن ملت ها اينگونه با چهره های سياسی يشين خود بی انصاف و نسبت بدانها بد دهان نيستند. زمان رضا شاه ايتاليا موسولينی را داشت، آلمان هيتلر را، اسپانيا در دست ژنرال فرانکو بود و يونان حتی تا سالها پس از آندوران در دست سرهنگ های آدمکش و دزد و ...

بي سوادي كه سواد آورد – دانشگاه نديده اي كه دانشگاه آورد و گويا ماموريتش اين بود كه هر آنچه را خود از آن محروم بوده براي ملتش به ارمغان آورد .


با مهر
بهروز
 

reza_badkonaki

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
3,465
لایک‌ها
325
سن
35
محل سکونت
با قيد وثيقه فعلا ازادم
سلام خدمت دوستان خوبم
من مدت زمان طولاني بود كه به انجمن سر نزده بودم . امروز كه بعد از مدت ها به فروم آمدم و داشتم در انجمن فرهنگ و هنر مي گشتم به اين تاپيك و مطالب آن برخوردم . نتوانستم لاگين نكنم و نظرم را نگويم .
نكاتي به نظرم رسيد كه وظيفه خود ديدم بيان كنم . البته فرصت نكردم تمام نوشته هاي دوستان را به طور كامل بخوانم و فقط برخي از پست ها را خواندم

دوستي كه اين تاپيك را آغاز كرده به نظر مي رسد با هدفي از پيش تعيين شده و نه به قصد اطلاع رساني و آگاهي اقدام به ايجاد آن كرده است كه البته به خود ايشان مربوط است .

نظر همه دوستان براي من محترم است . چرا كه به اندازه ي همه آدمهاي دنيا مكتب و ديدگاه وجود دارد و همه البته محترم و قابل تامل هستند .
در مورد شخصيت فردي كه تاپيك به آن مي پردازد بايد عرض كنم كه در تاريخ كسي منكر اين نيست كه رضا شاه ديكتاتور بوده و در اين اصلا بحثي نيست اما نكته اي ظريف است كه نبايد فراموش گردد . رضا شاه ديكتاتوري بود به نفع مردم كشورش و در آن زمان و با توجه به وضعيت تاريخي و اجتماعي زمانه جز اين هم انتظاري نبود .
شما تاريخ را كمي ورق بزنيد ، بعد از حكومت ننگين قاجاريه كه شرح آن بسيار در تاريخ رفته است و نيازي به تكرار آن نيست اصلا شرايط برقراري دموكراسي امكان نداشت . برقراري دموكراسي به زير ساخت هايي نياز دارد كه جامعه بحران زده آن زمان فاقد آن شرايط بود . دموكراسي را كه نمي توان تنها با گفتن حرف برقرار كرد . ما امروز بعد از 100 سال هم نتوانسته ايم مقدمات آنرا فراهم كنيم .
رضا شاه يكي از بزرگترين مردان تاريخ معاصر ايران است كه در حق ايشان خيلي هم جفا شده است
ايشان فردي بود ميهن دوست كه با دست خالي و بدون هيچگونه پشتوانه به آباداني اين ميهن پرداخته بودند . . اگر بخواهيم از روي تعصبات خويش با هم به گفتگو بشينيم كه اصلا گفتگو معنا و مفهومي ندارد
شما در تاريخ معاصر چند نفر را مي توانيد نام ببريد كه اين همه وطن دوست باشد و به آباداني كشور خويش پرداخته باشد ??? چند نفر را نام ببريد تا دوستان ديگر هم بشنوند و بدانند .

بدون پول و بدون امكانات خط سراسري راه آهن را در تمام ايران احداث كرد . شما يكبار با قطار از تهران به گرگان تشريف ببريد تا عظمت كار ؛ آن هم در آن زمان بر شما روشن گردد . ( لطفا نفرماييد كه اين خط را نيروهاي غاصب كشيدند كه نيروهاي خود را در ايران جابجا كنند )
ما ملتي هستيم بدون حافظه تاريخي و عمدتا نمك نشناس و از همين روي است كه امروز چنين داريم تاوان اين خصيصه مذموم را پس مي دهيم .
مرحوم مهندس حامي " پدر مهندسي عمران در ايران " يكبار در سميناري كه بنده هم افتخارحضور در آنرا داشتم از خاطرات مهندسي زمان خود نقل هايي مي كردند . ايشان گفتند در زمان احداث تونل كندوان وقتي كه فرغون به ايران رسيد و براي كارگاه ايشان فرستادند تمام كارگران جشن گرفتند . چون سنگ هاي كنده شده را در گوني ميريختند و بر پشت حمل ميكردند كه كاري طاقت فرسا بوده است . تصورش را مي توانيد بكنيد ؟؟؟ با رسيدن فرغون جشن گرفته باشند ؟؟؟؟
همين تونل كندوان را ما 20 سال است كه مي خواهيم تعريض و مرمت كنيم و هنوز هم مشكل دارد . هر روز اعلام مي كنيم تمام شد و فردايش دوباره تونل را مي بنديم كه ريزش دارد . امروز كه روز ابزار آلات پيشرفته مانند لودر ، بولدوزر ، پيكور و . . . . . هزاران ابزار آلات پيشرفته است مشابه اين خط راه آهن را ما 25 سال طول كشيده كه بسازيم . خط راه آهن بافق - مشهد آنهم با اين همه دلارهاي نفتي كه از سر و كولمان بالا ميرود و با همه نيروي متخصص و تحصيل كرده و با اين همه امكانات پيشرفته .همين كامپيوتري كه شما داريد با آن به تخطئه مردي بزرگ مي پردازيد آن روزگاران آرزوي محال بود . محاسبات پيشرفته مهندسي قابل انجام نبود . امروز نفت 80 دلار مي فروشيم و دست هر مباشري لپ تاپ هست و حتي آن كارگر ساده كه زمين مي كند موبايلي دارد كه با بلوتوث آن براي همكارش موزيك سند مي كند و همين موبايل از پيشرفته ترين ابزار محاسبات آن روزگاران ، پيشرفته تر است .


حرف من اين است . هر كسي را مي خواهيد نقد كنيد در زمان و ظرف خودش نقد كنيد .


جهان افلاطون و ارسطو را به عنوان فيلسوف مي شناسد و همه به آنها احترام مي گذارند در صورتي كه تفكرات آنها امروز براي ما فقط خنده دار است . اما ما مجاز نيستيم افلاطون را در ظرف امروز نقد كنيم .
متاسفانه ما مردمی مطلق انديش هستيم هيچ چيز اما مطلق نيست، هر پديده سود و زيانی دارد که با مقايسه آنها ميتوان مفيد و مضر بودنش را به اثبات رساند. رژيم سابق نيز از اين قاعده مستثنی نيست. کسانی که بنام روشنفکر رضا شاه را قلدر و زورگو خطاب ميکنند به چند نکته توجه ندارند، اولآ که همين روشنفکری خود را از همان قلدری رضا شاه دارند که در هفتاد سال پيش با شجاعت در برابر متحجرين و فحش و فتوا ايستاد و حکم کافر بودن را بجان خريد و سنگ بنای دانشگاه و سيستم آموزشی علوم جديد و مدرن را در ايران پی ريزی کرد، ثانيآ هر پديده و رخدادی را بايد با توجه به نرم ها و ظرف زمانی و مکانی آن به داوری نشست. حکم صادر کردن با عقل امروزين در مورد مسائل ديروز نشانه عدم آشنايی با پايه ای ترين اصول علوم انسانی است. زمانیکه رضاشاه در ايران پادشاه بود حتی دموکرات ترين کشور ها نيز رهبرانی هزار بار خودکامه تر از وی داشتند، رهبرانیکه حتی يکصدم خدمات رضا شاه را به مردم و کشور خود نکردند، با اين وجود هيچيک از آن ملت ها اينگونه با چهره های سياسی يشين خود بی انصاف و نسبت بدانها بد دهان نيستند. زمان رضا شاه ايتاليا موسولينی را داشت، آلمان هيتلر را، اسپانيا در دست ژنرال فرانکو بود و يونان حتی تا سالها پس از آندوران در دست سرهنگ های آدمکش و دزد و ...

بي سوادي كه سواد آورد – دانشگاه نديده اي كه دانشگاه آورد و گويا ماموريتش اين بود كه هر آنچه را خود از آن محروم بوده براي ملتش به ارمغان آورد .


با مهر
بهروز
به به ............اقا بهروز!!!!!!!! چطوری اقا؟؟؟؟؟؟؟؟چه خبر؟؟؟؟ از این طرفا؟؟؟؟؟؟
امیدوارم همیشه لاگین کنی و همیشه در کنار ما باشی ........
دوستدارم........

just%20for%20you.gif
 

ميهن پرست

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2006
نوشته‌ها
72
لایک‌ها
1
با سپاس از بهروز گرامي.

من هيچ تمايلي به گفتگو و بحث با افرادي كه تنها قصدشان زير پا گذاشتن تاريخ است ندارم پس از راهي دگر وارد ميشم.
جناب تبيان در پست 62 رضا خان رو به عنوان يكي از شاهان و شخصيت هاي ايراني در به در خوندن.اين توهين نيست؟گمان ميكنم اين نقض قوانين باشه.
 

farhoud

Registered User
تاریخ عضویت
24 فوریه 2005
نوشته‌ها
207
لایک‌ها
3
سلام خدمت دوستان خوبم
من مدت زمان طولاني بود كه به انجمن سر نزده بودم . امروز كه بعد از مدت ها به فروم آمدم و داشتم در انجمن فرهنگ و هنر مي گشتم به اين تاپيك و مطالب آن برخوردم . نتوانستم لاگين نكنم و نظرم را نگويم .
نكاتي به نظرم رسيد كه وظيفه خود ديدم بيان كنم . البته فرصت نكردم تمام نوشته هاي دوستان را به طور كامل بخوانم و فقط برخي از پست ها را خواندم

دوستي كه اين تاپيك را آغاز كرده به نظر مي رسد با هدفي از پيش تعيين شده و نه به قصد اطلاع رساني و آگاهي اقدام به ايجاد آن كرده است كه البته به خود ايشان مربوط است .

نظر همه دوستان براي من محترم است . چرا كه به اندازه ي همه آدمهاي دنيا مكتب و ديدگاه وجود دارد و همه البته محترم و قابل تامل هستند .
در مورد شخصيت فردي كه تاپيك به آن مي پردازد بايد عرض كنم كه در تاريخ كسي منكر اين نيست كه رضا شاه ديكتاتور بوده و در اين اصلا بحثي نيست اما نكته اي ظريف است كه نبايد فراموش گردد . رضا شاه ديكتاتوري بود به نفع مردم كشورش و در آن زمان و با توجه به وضعيت تاريخي و اجتماعي زمانه جز اين هم انتظاري نبود .
شما تاريخ را كمي ورق بزنيد ، بعد از حكومت ننگين قاجاريه كه شرح آن بسيار در تاريخ رفته است و نيازي به تكرار آن نيست اصلا شرايط برقراري دموكراسي امكان نداشت . برقراري دموكراسي به زير ساخت هايي نياز دارد كه جامعه بحران زده آن زمان فاقد آن شرايط بود . دموكراسي را كه نمي توان تنها با گفتن حرف برقرار كرد . ما امروز بعد از 100 سال هم نتوانسته ايم مقدمات آنرا فراهم كنيم .
رضا شاه يكي از بزرگترين مردان تاريخ معاصر ايران است كه در حق ايشان خيلي هم جفا شده است
ايشان فردي بود ميهن دوست كه با دست خالي و بدون هيچگونه پشتوانه به آباداني اين ميهن پرداخته بودند . . اگر بخواهيم از روي تعصبات خويش با هم به گفتگو بشينيم كه اصلا گفتگو معنا و مفهومي ندارد
شما در تاريخ معاصر چند نفر را مي توانيد نام ببريد كه اين همه وطن دوست باشد و به آباداني كشور خويش پرداخته باشد ??? چند نفر را نام ببريد تا دوستان ديگر هم بشنوند و بدانند .

بدون پول و بدون امكانات خط سراسري راه آهن را در تمام ايران احداث كرد . شما يكبار با قطار از تهران به گرگان تشريف ببريد تا عظمت كار ؛ آن هم در آن زمان بر شما روشن گردد . ( لطفا نفرماييد كه اين خط را نيروهاي غاصب كشيدند كه نيروهاي خود را در ايران جابجا كنند )
ما ملتي هستيم بدون حافظه تاريخي و عمدتا نمك نشناس و از همين روي است كه امروز چنين داريم تاوان اين خصيصه مذموم را پس مي دهيم .
مرحوم مهندس حامي " پدر مهندسي عمران در ايران " يكبار در سميناري كه بنده هم افتخارحضور در آنرا داشتم از خاطرات مهندسي زمان خود نقل هايي مي كردند . ايشان گفتند در زمان احداث تونل كندوان وقتي كه فرغون به ايران رسيد و براي كارگاه ايشان فرستادند تمام كارگران جشن گرفتند . چون سنگ هاي كنده شده را در گوني ميريختند و بر پشت حمل ميكردند كه كاري طاقت فرسا بوده است . تصورش را مي توانيد بكنيد ؟؟؟ با رسيدن فرغون جشن گرفته باشند ؟؟؟؟
همين تونل كندوان را ما 20 سال است كه مي خواهيم تعريض و مرمت كنيم و هنوز هم مشكل دارد . هر روز اعلام مي كنيم تمام شد و فردايش دوباره تونل را مي بنديم كه ريزش دارد . امروز كه روز ابزار آلات پيشرفته مانند لودر ، بولدوزر ، پيكور و . . . . . هزاران ابزار آلات پيشرفته است مشابه اين خط راه آهن را ما 25 سال طول كشيده كه بسازيم . خط راه آهن بافق - مشهد آنهم با اين همه دلارهاي نفتي كه از سر و كولمان بالا ميرود و با همه نيروي متخصص و تحصيل كرده و با اين همه امكانات پيشرفته .همين كامپيوتري كه شما داريد با آن به تخطئه مردي بزرگ مي پردازيد آن روزگاران آرزوي محال بود . محاسبات پيشرفته مهندسي قابل انجام نبود . امروز نفت 80 دلار مي فروشيم و دست هر مباشري لپ تاپ هست و حتي آن كارگر ساده كه زمين مي كند موبايلي دارد كه با بلوتوث آن براي همكارش موزيك سند مي كند و همين موبايل از پيشرفته ترين ابزار محاسبات آن روزگاران ، پيشرفته تر است .


حرف من اين است . هر كسي را مي خواهيد نقد كنيد در زمان و ظرف خودش نقد كنيد .


جهان افلاطون و ارسطو را به عنوان فيلسوف مي شناسد و همه به آنها احترام مي گذارند در صورتي كه تفكرات آنها امروز براي ما فقط خنده دار است . اما ما مجاز نيستيم افلاطون را در ظرف امروز نقد كنيم .
متاسفانه ما مردمی مطلق انديش هستيم هيچ چيز اما مطلق نيست، هر پديده سود و زيانی دارد که با مقايسه آنها ميتوان مفيد و مضر بودنش را به اثبات رساند. رژيم سابق نيز از اين قاعده مستثنی نيست. کسانی که بنام روشنفکر رضا شاه را قلدر و زورگو خطاب ميکنند به چند نکته توجه ندارند، اولآ که همين روشنفکری خود را از همان قلدری رضا شاه دارند که در هفتاد سال پيش با شجاعت در برابر متحجرين و فحش و فتوا ايستاد و حکم کافر بودن را بجان خريد و سنگ بنای دانشگاه و سيستم آموزشی علوم جديد و مدرن را در ايران پی ريزی کرد، ثانيآ هر پديده و رخدادی را بايد با توجه به نرم ها و ظرف زمانی و مکانی آن به داوری نشست. حکم صادر کردن با عقل امروزين در مورد مسائل ديروز نشانه عدم آشنايی با پايه ای ترين اصول علوم انسانی است. زمانیکه رضاشاه در ايران پادشاه بود حتی دموکرات ترين کشور ها نيز رهبرانی هزار بار خودکامه تر از وی داشتند، رهبرانیکه حتی يکصدم خدمات رضا شاه را به مردم و کشور خود نکردند، با اين وجود هيچيک از آن ملت ها اينگونه با چهره های سياسی يشين خود بی انصاف و نسبت بدانها بد دهان نيستند. زمان رضا شاه ايتاليا موسولينی را داشت، آلمان هيتلر را، اسپانيا در دست ژنرال فرانکو بود و يونان حتی تا سالها پس از آندوران در دست سرهنگ های آدمکش و دزد و ...

بي سوادي كه سواد آورد – دانشگاه نديده اي كه دانشگاه آورد و گويا ماموريتش اين بود كه هر آنچه را خود از آن محروم بوده براي ملتش به ارمغان آورد .


با مهر
بهروز

جناب بهروزخان همانطور که درست حدس زدی ماموریت این تبیان که بر خلاف اسم عربیش به معنای بیان حقیقت است فقط یک سری اراجیف و محملات بنام تاریخ سر هم میکند نه فقط تاریخ نگاری نیست بلکه نوعی لج کردن و مقلطه کاری است.
ایشان به هیچ وجه نمیتواند تاریخ نگار باشد و بیشتر از لینکهای مشخص و کپی کردن انها استفاده میکند.
هر چند که این افراد هیچ اعتقادی به دمکراسی ندارند ولی خوب است که همگان با خواندن و خندیدن بر محملات ایشان از بطن و ریشه جاهلانه این افراد آگاه شویم.
واقعا در یک کلام : رضا شاه
بي سوادي كه سواد آورد – دانشگاه نديده اي كه دانشگاه آورد و گويا ماموريتش اين بود كه هر آنچه را خود از آن محروم بوده براي ملتش به ارمغان آورد .
 

reza_badkonaki

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
3,465
لایک‌ها
325
سن
35
محل سکونت
با قيد وثيقه فعلا ازادم
راستی تا اونجایی که من میدونم این تاپیک سیاسی محسوب میشه!!!!!!!!!! اگر صحبت از نبود دموکراسی و برقراری دیکتاتوری در حکومت فعلی ایران ممنوعه پس زدن این تهمت به حکومت های قبلی هم باید ممنوع باشه!!
این تاپیک سیاسی است!!!!!!!!!!!!!!
 

(Tebyan)

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژوئن 2007
نوشته‌ها
114
لایک‌ها
1
با اینکه من تازه به این تالار گفتگو امده ام از قوانین اینجا بیشتر اگاه هستم
از دوستان محترم خواهش دارم از بیان نوشته های که مرتبط با جستار نیست و با عث انحراف در ان می شود پرهیز نمایند . این که تایپک به قول عزیزان که پست زده اند سیاسی است :blink:یا توهین شده :hmm:به کسی و یا غیره بر عهده مدیر بخش است و این گونه اعتراض ها را می توان به وسیله دکمه بد رپیورت یا به صور خصوصی برای مدیر قسمت ارسال نمود نه اینکه به طور مکرر پست بزند و متاسفانه توهین هم بنمایند که با این کارها فقط شخصیت خویش را اشکار کرده اند و خود را خراب کرده اند.


در اینده مطالب دیگری هم قرار خواهم داد و به شبهات نیز تا جای امکان پاسخ داده خواهد شد .
 

ميهن پرست

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2006
نوشته‌ها
72
لایک‌ها
1
با اینکه من تازه به این تالار گفتگو امده ام از قوانین اینجا بیشتر اگاه هستم
از دوستان محترم خواهش دارم از بیان نوشته های که مرتبط با جستار نیست و با عث انحراف در ان می شود پرهیز نمایند . این که تایپک به قول عزیزان که پست زده اند سیاسی است :blink:یا توهین شده :hmm:به کسی و یا غیره بر عهده مدیر بخش است و این گونه اعتراض ها را می توان به وسیله دکمه بد رپیورت یا به صور خصوصی برای مدیر قسمت ارسال نمود نه اینکه به طور مکرر پست بزند و متاسفانه توهین هم بنمایند که با این کارها فقط شخصیت خویش را اشکار کرده اند و خود را خراب کرده اند.


در اینده مطالب دیگری هم قرار خواهم داد و به شبهات نیز تا جای امکان پاسخ داده خواهد شد .

رو درخت با نوك خنجر زنده باد درخت نوشتيم!
 

farhoud

Registered User
تاریخ عضویت
24 فوریه 2005
نوشته‌ها
207
لایک‌ها
3
با اینکه من تازه به این تالار گفتگو امده ام از قوانین اینجا بیشتر اگاه هستم
از دوستان محترم خواهش دارم از بیان نوشته های که مرتبط با جستار نیست و با عث انحراف در ان می شود پرهیز نمایند . این که تایپک به قول عزیزان که پست زده اند سیاسی است :blink:یا توهین شده :hmm:به کسی و یا غیره بر عهده مدیر بخش است و این گونه اعتراض ها را می توان به وسیله دکمه بد رپیورت یا به صور خصوصی برای مدیر قسمت ارسال نمود نه اینکه به طور مکرر پست بزند و متاسفانه توهین هم بنمایند که با این کارها فقط شخصیت خویش را اشکار کرده اند و خود را خراب کرده اند.


در اینده مطالب دیگری هم قرار خواهم داد و به شبهات نیز تا جای امکان پاسخ داده خواهد شد .

اعضای این فروم احتیاجی به پاسخ های شما و رفع شبهاتتان!!! ندارند.بهتر است این مطالب گهر بار !! و مفید را برای روزنامه کیهان بفرستید تا با چاپ در این روزنامه افراد بیشتری در ایران از شما فیض ببرند.
شاید هم از این کار سود مادی از طرف برادر حسین عایدتان شود !!
 

reza_badkonaki

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
3,465
لایک‌ها
325
سن
35
محل سکونت
با قيد وثيقه فعلا ازادم
متاسفانه توهین هم بنمایند که با این کارها فقط شخصیت خویش را اشکار کرده اند و خود را خراب کرده اند.
اولا کسی به شما توهین نکرد.......
دوما بدریپورت هم به روی چشم .........همین الان میدم
 

جاوید ایران

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2007
نوشته‌ها
1,251
لایک‌ها
12
محل سکونت
اسپادانا
به اندازه کافی پیرامون این جستار گفتگو شد، مواضع دوستان نیز کاملا آشکار می باشد و ادامه این گفتگو هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

فقط امیدوارم این سخنان بهروز گرامی، همواره مد نظر برخی از دوستان باشد...

متاسفانه ما مردمی مطلق انديش هستيم هيچ چيز اما مطلق نيست.


حرف من اين است . هر كسی را می خواهيد نقد كنيد در زمان و ظرف خودش نقد كنيد .
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا