برگزیده های پرشین تولز

سوال در مورد پایستگی تکانه

vahid_persian

کاربر فعال مالتی مدیا
کاربر فعال
تاریخ عضویت
6 نوامبر 2006
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
0
یکم شاید سوالم مبتدیانه باشه :
من توی فکر طراحی یه بازی ام که با یه سری فرمول های فیزیک در گیرم که کمک میخوام . چیزی که دقیقا من میخوام اینه که فرمول های مرتبط با برخورد دو گلوله مثلا توپ های بیلیارد رو شبیه سازی کنم . ولی فرمول هایی که توی کتاب هالیدی نوشته شده فقط به سرعت و جهت برخورد این دو تا توپ در زمان قبل و بعد از برخورد اشاره کرده . میخواستم ببینم پس بحث شتاب چی میشه ؟ در واقع ارتباط این حرکت های رو میخوام با ضریب اصطکاک سطحی که توپ ها روش هستند بدونم . از حرکت چرخشی توپ ها هم فعلا صرف نظر میکنیم .
 
Last edited:

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
خب من هم تا الان جایی رو ندیدم که به مبحث شتاب در برخورد ها پرداخته باشه ...

در اصل در نوشتن فرمول برای تمامی برخوردها از اصل پایستگی تکانه استفاده می کن ... که دلیل این پایستگی هم اینه که نیروی خارجی وجود نداره ... و یا به طور هم ارز , شتاب که از بیرون به دو گلوله وارد بشه وجود نداره ...

اگر شما چنین نیرویی رو در نظر بگیرین , اون موقع دیگه نمی تونین از فرمول های پایستگی تکانه برای محاسبه ی برخورد ها استفاده کنین ...

من فکر می کنم که برای طراحی برخورد در بازی ها , برای اینکه واقعی به نظر بیاد , نیازی نیست که محاسبات رو پیچیده کنین ... فقط کافیه که یه ظریب بازگشت برای توپ ها در نظر بگیرین, و یا به عبارت دیگه برخورد ها رو کاملا کشسان در نظر نگیرین ... منظورم اینه که زمانی که توپ ها به هم برخورد می کنن , مقداری از انرژی جنبشی اونها به گرما تبدیل می شه ... این ظریب بازگشت بین صفر و یک هست , و برای توپ های بیلیارد تا اونجایی که من می دونم در حدود 0.9 تا 0.95 هست ...

فرمول ظریب بازگشت :

ظریب بازگشت = ( اختلاف سرعت های نهایی )/(اختلاف سرعت های اولیه )
 

vahid_persian

کاربر فعال مالتی مدیا
کاربر فعال
تاریخ عضویت
6 نوامبر 2006
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
0
خب من هم تا الان جایی رو ندیدم که به مبحث شتاب در برخورد ها پرداخته باشه ...

در اصل در نوشتن فرمول برای تمامی برخوردها از اصل پایستگی تکانه استفاده می کن ... که دلیل این پایستگی هم اینه که نیروی خارجی وجود نداره ... و یا به طور هم ارز , شتاب که از بیرون به دو گلوله وارد بشه وجود نداره ...

اگر شما چنین نیرویی رو در نظر بگیرین , اون موقع دیگه نمی تونین از فرمول های پایستگی تکانه برای محاسبه ی برخورد ها استفاده کنین ...

من فکر می کنم که برای طراحی برخورد در بازی ها , برای اینکه واقعی به نظر بیاد , نیازی نیست که محاسبات رو پیچیده کنین ... فقط کافیه که یه ظریب بازگشت برای توپ ها در نظر بگیرین, و یا به عبارت دیگه برخورد ها رو کاملا کشسان در نظر نگیرین ... منظورم اینه که زمانی که توپ ها به هم برخورد می کنن , مقداری از انرژی جنبشی اونها به گرما تبدیل می شه ... این ظریب بازگشت بین صفر و یک هست , و برای توپ های بیلیارد تا اونجایی که من می دونم در حدود 0.9 تا 0.95 هست ...

فرمول ظریب بازگشت :

ظریب بازگشت = ( اختلاف سرعت های نهایی )/(اختلاف سرعت های اولیه )

مرسی Huashan عزیز . در مورد برخورد مسئله اینطوری پس حل میشه فقط مشکلی که من دارم اینه که حرکت این توپ روی سطح میز از چه فرمولی تبعیت میکنه ؟ منظورم اینه که اگه مثلا با سرعت اولیه 2 متر بر ثانیه حرکتش رو شروع کنه با چه شتابی حرکتش رفته رفته کند میشه ؟ آیا این شتاب برای همه ی حرکتها با سرعت های اولیه مختلف مساویه ؟ و اینکه اگه شتابش رو بعد برخورد تغییر ندم و فقط سرعت ثانویه رو بر اساس این ظریب بازگشت کم کنم حرکت همچنان درسته ؟ مرسی .
و یه سوال دیگه اگه توپا هم وزن و هم اندازه باشن سرعت های ثانویه با هم مساوی میشن ؟
 
بالا