برگزیده های پرشین تولز

یادگیری بهتر عکاسی از طریق اینترنت!

Merdas50

Registered User
تاریخ عضویت
28 نوامبر 2010
نوشته‌ها
831
لایک‌ها
960
به صورتتان در آینه نگاه کنید. این آن صورتی نیست که در عکس خواهد افتاد. حالا به انعکاس خودتان خیره شوید. بعد از چند دقیقه صورتتان به ظاهر عادی خود می‌رسد. حالا ناحیه چشم‌هایتان را غیرفعال کنید و ناحیه لب‌ها را فعال کنید. دندان‌هایتان را قفل نکنید. فقط کافی است که فک بالا و پایینتان روی هم قرار گرفته باشند.
278723_403.jpg
آیا از عکس گرفتن متنفرید چون همیشه در عکس‌ها بد می‌افتید؟ آیا همیشه به آن دوستتان که در عکس‌ها عالی و بدون اشکال می‌افتد حسودی می‌کنید؟ بااینکه فتوژنیک بودن در بعضی‌ها ژنتیکی است اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید به کار گیرید تا در عکس‌ها بهتر بیفتید.

1. فتوژنیک بودن به توانایی جذاب دیده شدن در عکس‌ها اطلاق می‌شود.

فتوژنیک بودن به توانایی جذاب دیده شدن در عکس‌ها اطلاق می‌شود. اینکه طبیعتاً زیبا باشید ارتباطی به فتوژنیک بودن در عکس‌ها ندارد. فتوژنیک بودن یعنی بدانید چطور بهترین حالت خودتان را به دوربین نشان دهید. این شامل تکنیک‌های اکتسابی می‌شود مثل علم مربوط به بهترین پس‌زمینه، نورپردازی و قرارگیری بدن.

• سعی کنید تکنیک‌های زیر را طوری یاد بگیرید که جزء طبیعت وجودتان شوند و غیرارادی انجامشان دهید.
• هرچه فرصت‌های بیشتری برای تمرین جلوی دوربین داشته باشید، بهتر است.
• طبیعت دوبعدی عکس باعث می‌شود درک از عمق را از دست بدهیم؛ برای بعضی‌ها این باعث می‌شود چطور جذاب دیده شدن در دنیای واقعی را هم از دست بدهند.

2. لباستان اهمیت دارد.

به لباستان اهمیت دهید. حتی اگر قرار نیست عکسی از شما گرفته شود، اینکه بدانید چطور خودتان را نشان دهید، میزان جذابیت شما را تعیین می‌کند. سبک لباس پوشیدن و رنگبندی لباس‌ها بر جذابیت فتوژنیک شما در عکس‌ها تاثیر می‌گذارد.

لباس‌های درست انتخاب کنید. رنگ در خوب بودن عکس مهم است. طرح‌های لباس بر ظاهر شما اثر می‌گذارد، مثلاً راه‌راه‌های افقی شما را پهن‌تر به نظر می‌رساند و پوشیدن لباس یکرنگ، باعث می‌شود تعریف‌نشده و بیش از اندازه آرام به نظر برسید. بهترین رنگ‌ها رنگ‌های خنثی و جامد است.

• رنگ‌هایی برای لباستان انتخاب کنید که مناسب شما باشد. بعضی رنگ‌ها با بعضی رنگ‌پوست‌ها جور است درحالیکه بعضی دیگر اصلاً به آن رنگ‌پوست نمی‌آید. همچنین رنگ موهایتان را هم باید در نظر داشته باشید.
• از رنگ‌های قرمز، سیاه و سفید خودداری کنید. دوربین‌های دیجیتال با این سه رنگ مشکل دارند و کانتراست بالایی از آنها نشان می‌دهند.
• نکته: این فقط برای دوربین‌هایی که روی "اتوماتیک" تنظیم است صدق می‌کند. دوربینی که روی اتوماتیک تنظیم است به جای فرد عکاس فکر می‌کند. عکاس حرفه‌ای دوربین خود را خیلی خوب می‌شناسد و می‌تواند بهترین قرمز، سیاه و سفید را تنظیم کند و برای هیچ رنگی که انتخاب کنید مشکل نخواهد داشت. فقط دقت کنید عکاس به صورت دستی "white balance” دوربین را تنظیم کرده باشد.

3. صورت و آرایشتان اهمیت دارد.

به صورت و آرایشتان اهمیت دهید. کارهای زیادی برای بهتر کردن آنچه ذاتی به شما داده شده است می‌توانید انجام دهید. اصلاح کردن عیب و ایرادهای عمومی برای عکس خیلی مهم است.

• لکه‌های پوستتان را بپوشانید. یک نکته بد درمورد عکس این است که چون عکس تصویر یخ‌زده از یک لحظه شما در زمان است، نمی‌تواند همه ویژگی‌های خوب شما را نشان دهد. نکته خوب عکس هم این است که می‌توانید خیلی راحت خیلی ایراداتی که دوست ندارید را پنهان کنید. مراقب رنگ آرایشتان باشید: رنگ‌های آرایش در عکس غلیظ‌تر می‌شوند. مدلینگ عکس تکنیک‌ها و اصول خاصی دارد که از زیبا دیده شدن در حالت عادی متفاوت است.
• کمتر از برق (شاین) استفاده کنید. خیلی مهم است که در ناحیه بینی و پیشانی از برق استفاده نکنید. این مسئله در روزهای گرم اهمیت بیشتری دارد زیرا حتی سرمایی‌ترین ما ممکن است جلوی لنز دوربین کمی عرق کند.
• از آرایش برای پوشاندن قرمزی روی پوست که در عس‌ها بدمنظره می‌شود، استفاده کنید.
• عکس درواقع شکل یک چیز را ثبت نمی‌کند بلکه آن را از طرح‌های نور و سیاه مشخص می‌کند. سایه زدن با آرایش (که قوانینی دارد) می‌تواند یک صورت بدون شکل و نازیبا را زیبا نشان دهد به شرط آنکه بتواند تضاد خوبی با نور و سایه واقعی ایجاد کند.
• برای از بین بردن قرمز شدن چشم در عکس‌ها از تکنیک eye drop در فتوشاپ استفاده کنید. خیره شدن به یک منبع نور برای چند لحظه مردمک چشم شما را کوچکتر کرده و احتمال قرمز افتادن چشم را کمتر می‌کند (بااینحال به نور خورشید خیره نشوید!). اگر در فرایند عکس گرفتن، کمی آماده‌سازی‌ وجود دارد، بهتر است به نور فلش خیره نشوید زیرا مردمک‌های بزرگ جذاب‌تر هستند.
• موهایتان را خوب شانه کنید. موهای شل و وارفته یا وز شده در عکس بسیار بد دیده خواهد شد. از طرف دیگر، نباید موها را صاف به پشت سر دم‌اسبی بست یا شانه کرد.

4. تعادل صورتتان را حفظ کنید.

به صورتتان در آینه نگاه کنید. این آن صورتی نیست که در عکس خواهد افتاد. حالا به انعکاس خودتان خیره شوید. بعد از چند دقیقه صورتتان به ظاهر عادی خود می‌رسد. حالا ناحیه چشم‌هایتان را غیرفعال کنید و ناحیه لب‌ها را فعال کنید. دندان‌هایتان را قفل نکنید. فقط کافی است که فک بالا و پایینتان روی هم قرار گرفته باشند. اگر با دهان باز لبخند می‌زنید، نباید اجازه دهید لب بالایی‌تان قسمت زیادی از لثه‌هایتان را نشان دهد. اگر پوستتان تیره است باید حتماً لبخند بزنید و دقت کنید که لبخندتان کوچک باشد. در عین حال، کمی گوشه‌های چشمتان را جمع کرده و ابروهایتان را بالا ببرید. این تمرین را هر روز جلوی آینه انجام دهید. ظرف یک ماه برایتان به عادت تبدیل شده و هر بار که کسی خواست از شما عکس بگیرد، همانطور لبخند خواهید زد.

منبع: جام نیوز
 

parnian26

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 جولای 2013
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
10

9781581154207.jpg


سال 2005 | 153 صفحه | ISBN: 9781581154207 |17,3 MB |
pdf_icon.gif



معرفی: به کمک راهنمای دوستانه “عکاسی از بچه‌ها و کودکان” به شما نشان می‌دهد که چگونه والدین عکس‌های کودکان خود را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشند و آلبوم‌های بسیار زیبا، خاطره‌انگیز را بدون هیچ تجربه‌ قبلی، دانش فنی و یا ابزار خاصی می‌سازند.
این راهنما شامل بیش از ۱۵۰ نمونه قابل‌توجه از عکس‌های موفق می‌باشد. و مهارت‌ها و تکنیک‌های کاربردی برای خلق پرتره‌های عالی، عکس‌های درحال حرکت، تصاویر گروهی و بیشتر از اینها را ارائه می‌دهد.


book.gif
جامعه وقتى فرزانگى و سعادت مى‌یابد که مطالعه، کار روزانه‌اش باشد. "سقراط"
 
Last edited:

parnian26

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 جولای 2013
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
10

9781608952861.jpg


سال2011 | 128 صفحه | ISBN 9781608952861| 16,3 MB |
pdf_icon.gif



معرفی:کتاب “راهنمای پرتره‌های خانوادگی با نور طبیعی برای عکاسان دیجیتال” تمام مهارت‌هایی که عکاسان نیاز دارند تا پرتره‌های خانوادگی را با نور طبیعی خلق کنند، شرح می‌دهد. این هندبوک تمام جنبه‌های فرآیند، از جذب مشتری و برنامه‌ریزی جلسه تا کنارهم قرارگرفتن اعضای خانواده‌ یا گروه‌های بزرگ را پوشش می‌دهد.
این کتاب، تکنیک‌هایی برای کارکردن در محیط بیرون از خانه، در منزل خانواده، یا در یک استودیوی با نور‌طبیعی معرفی می‌کند. همچنین اطلاعات دقیقی درزمینه تولید، طراحی آلبوم و تکنیک‌های بازاریابی برای جذب مشتری ارائه می‌دهد.
این هندبوک منحصربه‌فرد،‌ یک منبع ضروری برای عکاسان خانواده که به دنبال تعامل با خانواده و نشان دادن موضوعاتی همچون روابط بین فردی و شخصیت‌های هرکدام از افراد هستند، اثری کاربردی و ضروری به‌شمارمی‌آید.

book.gif
اتاق بدون کتاب،همچون بدن بدون روح است."سیسرو"
 
Last edited:

parnian26

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 جولای 2013
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
10

9780321786616.jpg


سال 2011 | صفحه264 | ISBN: 9780321786616 |27,7 MB |
pdf_icon.gif



معرفی: Scott Kelby نویسنده کتاب‌های پرفروش عکاسی، سردبیر و ناشر مجله Photoshop User و ناشر تنها مجله منتشر‌شده Light It می‌باشد.
شما در کتاب “نور بینداز، عکس بگیر، روتوش کن” هرچیزی را از برپایی کامل نورپردازی (هرآنچه که مورد استفاده قرار می‌گیرد) تا عکس‌گرفتن (شامل تمام تنظیمات دوربین‌ها و یک Contact sheet از فرآیند عکس گرفتن) و تمام بخش‌های مهم ازجمله post-processing و روتوش در فتوشاپ را که بیشتر کتاب‌ها از آن‌ها غافل شدند، مشاهده می‌کنید.
این کتاب همچنین با روشی تصویری و جدید به شما راه‌اندازی نورپردازی را آموزش می‌دهد. در این کتاب هیچ طرح یا مدل‌های سه‌بعدی وجود ندارد، شما لایه نورپردازی را در یک تصویر تمام‌صفحه که از بالا تصویربرداری شده است می‌بینید، بنابراین می‌توانید دقیقا مکان همه چیز ازجمله شی، عکاس، نورپردازی و پیش‌زمینه را تشخیص دهید.



book.gif
ستون تمدن، کتاب و مطبوعات است. " پلو تارک "
 

hossein137

مدیر انجمن عکس و عکاسی
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
10 جولای 2009
نوشته‌ها
9,400
لایک‌ها
10,757
سن
34
محل سکونت
Isfahan
دوست عزیز.ممنون از کتاب هایی که در این بخش قرار میدین.
فقط لطف کنید از این به بعد از همین تاپیک استفاده کنید و تاپیک جداگانه نزنید.این طور انجسام مطالب بهتر میشه و پراکندگی موضوعی کمتر.حق بدید ورق زدن 2 صفحه تاپیک راحت تر از گشت زدن بین چندین صفحه از لیست تاپیک ها هست
 

parnian26

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 جولای 2013
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
10

9781584282075.jpg


سال 2007 | 128 صفحه | ISBN: 9781584282075| 2,93 MB |
pdf_icon.gif



معرفی: کتاب راهنمای “هندبوک عکاسان پرتره” هنر خلق تصاویر رسمی و معمولی را به کمک ادغام تمرین‌های کاربری با روش‌های معاصر، تشریح می‌کند.
این کتاب شامل توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی از آخرین و زیباترین عکس‌های پرتره می‌باشد و مباحثی مانند نورپردازی در استودیو، ‌بهبود تکنیک‌های عکسبرداری بداهه و چگونگی رتوش کردن تصاویر در فرایند بعد از تولید برای خلق یک عکس بی‌نقص را آموزش می‌دهد.
یک فصل از این کتاب به مشکلات رایج در گرفتن عکس‌های پرتره اختصاص داده شده است. از قبیل کار با افراد عینکی‌ و سوژه‌هایی در اندازه‌ها، ویژگی‌های صورت و پوست کاملا متفاوت.


book.gif
در دنیا لذتی که با لذت مطالعه برابری کند، وجود ندارد. " تولستوی "
 

akas

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 جولای 2013
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
1
10 اشتباه عمده در عکاسی دیجیتال
عکاسی خود را یک مرحله ارتقا دهید!
مشکلات و اشتباهات مشخصی در عکاسی وجود دارند که معمولا نه تنها برای عکاسان تازه کار، بلکه گاهی برای عکاسان باتجربه نیز رخ می دهند. خبر خوب این است که می توانید با اندکی بیشتر دانستن در موردشان از آن ها جلوگیری کنید.
1
عکس های مات

رایج‌ترین گلایه عکاسان آماتور، تار شدن عکس آنها است. پاسخ ساده‌ای به این مشکل وجود دارد: معمولا نور کافی به حسگر دوربین نمی‌رسد در نتیجه دوربین برای ثبت یک تصویر واضح یا شارپ به زحمت می‌افتد. راه‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد، مثل استفاده از سه پایه یا تک پایه (داشتنش در شرایط کم نور ضروری است)، انتخاب تنظیمات ISO بالاتر برای سرعت بیشتر شاتر یا استفاده از فلاش برای ثابت کردن هرگونه حرکت در عکس.

2
تضاد زیاد

تصویری که تضاد یا کنتراست زیادی دارد یعنی عکسی که بین نواحی روشن (پرنور) و تاریک آن (مثل سایه) تمایز زیادی وجود دارد. این مشکل در روزهای آفتابی به وفور دیده می‌‌شود. برای حذف نواحی سایه‌دار از فلاش استفاده کنید و یک یا دو پله نوردهی را کمتر کنید و ببینید در نتیجه کار شما چه تغییری در مقایسه با حالت قبل کرده است. اگر نمی دانید نوردهی چیست یا می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید این مطلب که به تعریف نوردهی می پردازد را مطالعه نمایید.

3
چشم قرمز

علیرغم این که چشم قرمز را می‌توان به سادگی و با استفاده از یک نرم افزار ویرایش عکس مثل فتوشاپ اصلاح کرد، اما پیشگیری از رخ دادن آن در همان ابتدای عکس گرفتن بهتر است. چشم قرمز زمانی رخ می‌دهد که افراد با چشم روشن جلوی فلاش دوربین قرار می‌گیرند و شبکیه چشم نور فلاش را بازمی‌گرداند. می‌توانید با استفاده نکردن از فلاش درونی دوربین تا جای ممکن، از بروز این پدیده جلوگیری کنید. بسیاری از دوربین‌ها نیز حالت حذف قرمزی چشم خودکار دارند؛ از آن استفاده کنید. تکنیک دیگر قابل استفاده این است که به سوژه بگویید به جایی غیر از لنز دوربین نگاه کند تا بازتاب نور در چشمش در لنز نیافتد. آخرین روش هم این است که اگر بتوان اتاق را کمی روشن‌تر کرد، مردمک چشم به دلیل وجود نور بیشتر در محیط تنگ تر خواهد شد. اگر چه این روش در بیشتر مواقع عملی نیست.

4
مغایرت رنگی

مغایرت رنگی یا بهم ریختگی رنگ‌ها نیز مشکل رایج و معروفی در عکاسی دیجیتال است. در عکاسی دیجیتال می‌توانیم از تنظیمات تعادل رنگ سفید (WB – White balance) برای مقابله با این مشکل استفاده کنیم. حالت خودکار یا تنظیمات WB بهینه را برای این حالات انتخاب کنید. به عنوان مثال تصاویر داخل خانه معمولا به نارنجی می‌گرایند چراکه لامپ حبابی تنگستن گرما یا نور نارجی رنگ ساتع می کند. تنظیم تنگستن (tungsten) در این مثال با اضافه کردن نور آبی باعث توازن رنگ ها در عکس می شود.

5
کمتر، بهتر است

هنگام کادربندی و ترکیب چینی عکس، می‌خواهیم چیز جالبی را ایجاد کنیم که به چشم خوش‌آیند باشد اما در عین حال چیز هایی که حواس مخاطب را پرت می‌کنند، در عکس قرار نگیرند. در حالت عادی یک نقطه کانونی کافی است. اگر نقطه کانونی را در زمینه داشته باشید و در جلوی تصویر مثلا یک صخره موجب پرت شدن حواس بیننده شود، بهتر است با زوم کردن عکس را کراپ کنید که این شی ناخواسته از عکس خارج شود. نکته اصلی داشتن عکسی است که چشم در آن به خودی خود به سمت سوژه اصلی برود.

6
سوژه دور است

در تمام عکس هایی که می‌گیریم، می‌خواهیم چیزی جذاب را در کادر قرار دهیم. اگر سوژه بیش از حد دور باشد، اثر خاصی روی بیننده نخواهد گذاشت. می‌توانید با استفاده از یک لنز تله فوتو (telephoto ) با کیفیت زوم کنید یا می‌توانید عکس را بعدا کراپ کنید. به خاطر داشته باشید که تصویر را همواره در بالاترین رزولوشن بگیرید وگرنه کراپ کردن عکس موجب کاهش کیفیت آن خواهد شد.

7
رزولوشن یا وضوح پایین

عکاسی با رزولوشن پایین شما را قادر به ذخیره سازی تعداد بیشتری تصویر روی حافظه جانبی دوربین خواهد کرد اما این اصلا فکر خوبی نیست. استفاده از تنظیمات وضوح پایین به معنی از دست دادن کیفیت عکس است و شما قادر به چاپ تصاویر در ابعاد بزرگ نخواهید بود. علاوه بر این هر بار که شما یک تصویر را به صورت JPEG ذخیره می‌کند اندکی کیفیت آن کاهش می‌یابد. اگر از ابتدا با فایلی کوچک آغاز کنید، قدرت مانور شما در ویرایش بسیار محدود می شود. به جای این کار کارت حافظه جانبی بیشتری خریداری کنید و تصاویر خود را با رزولوشن بالا بگیرید و از عکس‌های با کیفیت پایین، دوری بجویید!

8
نویز زیاد

نویز دیجیتال مثل دانه هایی است که روی نگاتیو یا فیلم تشکیل می شوند. هر چه ISO استفاده شده در عکاسی بالاتر باشد، میزان این نویز نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه هر چه تصویر را بزرگتر کنید نویز بیشتری مشاهده خواهید کرد. عکس هایی که در شب گرفته می‌شوند معمولا در معرض نویز هستند چرا که دوربین تلاش می‌کند که جزییات عکس را ثبت کند. به منظور کاهش نویز از بالاترین کیفیت عکس موجود استفاده کنید، از سه پایه برای عکاسی استفاده کنید و پایین‌ترین میزان ISO را بدون تار شدن عکس مورد استفاده قرار دهید.

9
عکس های کم نور

یک عکس کم نور، تاریک است چرا که نور کافی در هنگام گرفتن عکس به حسگر دوربین نرسیده است. اگر در LCD دوربین دیدید که یک تصویر پر از سایه و با نوردهی کم است، سعی کنید دریچه دیافراگم را کمی باز تر کنید تا نور بیشتری به داخل آن برسد. همچنین می‌توانید نوردهی (EV – Exposure value) دوربین‌های DSLR را تنظیم و با انتخاب علامت + نور بیشتری اضافه کنید (افزایش های نیم درجه ای را امتحان کنید).

10
نوردهی زیادی

اگر عکس شما بسیار نورانی است و در عوض جزئیات روی آن کمتر نمایش داده شده است، نوردهی زیادی روی آن رخ داده است؛ یعنی نور بیشتر از حد نیاز به حسگر دوربین رسیده است. نوردهی زیادی را می‌توان در نور زیاد روز یا در سوژه‌های رنگ روشن دید. به منظور اصلاح این مورد سعی کنید نوردهی (EV) را نیم یا یک پله پایین بیاورید و ببینید که آیا جزئیات بیشتری مشاهده می‌شود یا خیر. برای نتایج دقیق تر از نورسنجی نقطه‌ای استفاده کنید – یک ناحیه خاکستری متوسط را راهنمای کار آن قرار دهید.

منبع لنزک | آموزش عکاسی
 

parnian26

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 جولای 2013
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
10

9780321786616.jpg


سال 2011 | صفحه264 | ISBN: 9780321786616 |27,7 MB |
pdf_icon.gif



معرفی: Scott Kelby نویسنده کتاب‌های پرفروش عکاسی، سردبیر و ناشر مجله Photoshop User و ناشر تنها مجله منتشر‌شده Light It می‌باشد.
شما در کتاب “نور بینداز، عکس بگیر، روتوش کن” هرچیزی را از برپایی کامل نورپردازی (هرآنچه که مورد استفاده قرار می‌گیرد) تا عکس‌گرفتن (شامل تمام تنظیمات دوربین‌ها و یک Contact sheet از فرآیند عکس گرفتن) و تمام بخش‌های مهم ازجمله post-processing و روتوش در فتوشاپ را که بیشتر کتاب‌ها از آن‌ها غافل شدند، مشاهده می‌کنید.
این کتاب همچنین با روشی تصویری و جدید به شما راه‌اندازی نورپردازی را آموزش می‌دهد. در این کتاب هیچ طرح یا مدل‌های سه‌بعدی وجود ندارد، شما لایه نورپردازی را در یک تصویر تمام‌صفحه که از بالا تصویربرداری شده است می‌بینید، بنابراین می‌توانید دقیقا مکان همه چیز ازجمله شی، عکاس، نورپردازی و پیش‌زمینه را تشخیص دهید.


book.gif
ستون تمدن، کتاب و مطبوعات است. " پلو تارک "
 

novindoc

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 اکتبر 2013
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
1
[h=1]وضوح تصوير[/h]وضوح تصوير، يعني تنظيم عدسي دوربين؛ به منظور ارائه شفاف ترين تصوير ممكن از موضوع مورد نظر.
غيرممكن است بتوان از جسمي كه نقطه هاي مختلف آن داراي فواصل متفاوتي در عمق است تصويري صددرصد واضح بدست آورد. معمولاً وقتي تنظيم فاصله براي نقطة خاصي صورت مي گيرد، تنها تصوير همان نقطه كاملاً واضح خواهد بود. تصاوير مربوط به نقاط جلو و عقب نقطه اصلي واضح نيستند. هرچه فاصله نقاط مذكور از نقطه اصلي بيشتر باشد ناواضحي آنها بيشتر خواهد بود. اما براي چشم انسان، تحت شرايط خاصي تا حدودي ناواضحي تصاوير نقاط جلو و عقب قابل تشخيص نيست و آنها را نيز واضح خواهد ديد.
تصوير، زماني در كانون عدسي تشكيل مي شود كه جسم در بي نهايت باشد. در فواصل نزديك تر، تصوير رفته رفته از سطح كانوني يا به عبارتي از سطح ماده حساس فيلم – در دوربين هاي ويدئويي از سطح ماده حساس فيلم – در دوربين هاي ويدوئي از سطح لامپ تصوير دوربين – دور مي شود. جهت انطباق مجدد تصوير بر فيلم (يا لامپ دوربين) بايد فاصله عدسي تا سطح فيلم – لامپ – را افزايش دهيم اين عمل در اصطلاح به «فوكوس» كردن يا فوكوس كشيدن متداول است.
تغيير فاصلة عدسي؛ جهت كانوني يا وضوح كردن تصوير، حركت مكانيكي كمابيش ساده اي است كه به روشهاي گوناگون صورت مي گيرد. در دسته اي از دوربين ها، اين كار به كمك حلقه، واضح سازي روي عدسي انجام مي شود.
در گروهي ديگر، عدسي برروي ريل و يا وسيله اي نظير آن جلو و عقب مي رود و در گونه اي مشخص از دوربين هاي عكاسي، كانوني كردن تصوير يا ثابت ماندن عدسي و تغيير مكان فيلم صورت مي گرد. اين شيوه در اكثر دوربين هاي تلوزيوني نيز اعمال مي شود منتها در اين دوربينها به جاي فيلم، لامپ تصوير جابجا مي شود. در عدسي فاصله كانوني ثابت، تنظيم وضوح تصوير مستلزم تغيير فاصله عدسي و لامپ دوربين است، در حاليكه در عدسي زوم، تنظيم وضوح با جابجايي و تنظيم عناصر داخل عدسي انجام مي شود.
در سالهاي اخير، پاره اي از شركتهاي توليد كنندة عدسي و دوربين ها موفق به عرضه عدسيهاي خودكانوني كننده شده اند. در اين عدسيها مي توان تصوير را به صورت خودكار واضح كرد.
در دوربين هاي ويدئويي نيز وضوح تصوير بطور اتوماتيك و دستي قابل تنظيم است به اين شكل كه توسط كليد راهنماي “Focuse”، وضعيت وضوح راد در حالت دستي «منوعل» قرار مي دهيم و سپس با بيشترين فاصله كانوني ممكن عمل واضح سازي را توسط چشم انجام مي دهيم و زاوية لنز را به اندازه اي كه براي ضبط تصوير مورد نياز است باز مي كنيم، البته مي دانيم كه در اين حالت تا كمترين فاصله كانوني وضوح تصوير ثابت خواهد ماند و با عمل زوم به جلو يا عقب، وضوح تصوير از بين نخواهد رفت. مشكل وضوح دستي در اين است كه به محض جابجا شدن موضوع يا دوربين، وضوح از بين خواهد رفت و بايد براي موقعيت جديد مجدداً عمل واضح سازي را انجام دهيم.
وضعيت ديگر دوربين هاي ويدئويي وضوح خودكار (AUTO) آنهاست. در اين حالت، دوربين توسط سيستم الكترونيكي هدايت شده و برحسب اينكه موضوع مورد در چه بخشي از چشمي دوربين واقع شده باشد، وضوح تصوير برروي همان بخش از موضوع صورت خواهد گرفت. در واقع وضوح اتوماتيك دوربين هاي ويدئويي نيازي به هيچ يك از مراحل وضوح دستي ندارد و خود دستگاه قادر به وضوح تصوير خواهد بود. در اين حالت نيازي به عمل تنظيم فاصله هنگام حركت عمقي موضوع يا دوربين نخواهد بود چرا كه با تغيير فاصله، دوربين مجدداً وضوح تصوير را با فاصله جديد منطبق خواهد كرد و موضوع در حال حركت، همواره واضح ديده خواهد شد. البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه دوربين به مدت زمان كوتاهي نياز دارد تا وضعيت جديد را واضح سازد. هنگامي كه عدسي در حالت تله فتو باشد، امكان دارد هنگام حركت دوربين يا موضوع. براي لحظه اي كوتاه تصوير تار شود. جهت حل اين مشكل بهتر است در اينگونه مواقع، حركت به آرامي صورت پذيرد تا دوربين فرصت كافي جهت وضوح تصوير را داشته باشد. يكي ديگر از خطاهاي وضوح خودكار، هنگام حركت ناگهاني موضعي فرعي در جلو دوربين بصورت عرضي و در فاصله اي نزديكتر از موضوع اصلي است، در اين حالت، دوربين به اشتباه موضوع فرعي را به جاي موضوع اصلي مي پندارد و سريعاً عدسي را براي وضعيت جديد تغيير مي دهد و در اين فاصله پس از رد شدن موضوع فرعي از جلوي دوربين، تصوير مجدداً براي لحظه اي تار است تا وضوح جديد شكل گيرد. اين مورد در محيط هاي شلوغ و غيرقابل كنترل بسيار به چشم مي خورد و راه حل آن، قفل كردن سيستم وضوح در حالت دستي است تا احياناً با حركت موضوعات ديگر، وضوح تصوير به هم نخورد.
اشكال ديگر وضوح خودكار، گم كردن موضوع اصلي است. در برخي مواقع، دوربين دو موضوع در فاصله هاي مختلف را به عنوان موضوع اصلي فرض مي كند و چون قصد واضح سازي برروي هر دو موضوع را دارد عدسي را مرتباً در فاصله هاي مختلف گردش مي دهد و لذا وضوح هيچكدام از دو موضوع ثابت نخواهد ماند. اين عمل، آنقدر تكرار خواهد شد تا دوربين با يكي از دو موضوع حركت كرده و تصوير جديدي در ديد دوربين قرار گيرد. براي مورد اخير راه حل كلي وجود ندارد، به جز اينكه توصيه مي شود در چشمي دوربين حالت مستطيل وضوح مد نظر باشد و همواره موضوع اصلي، درون مستطيل قرار گيرد.
توصيه مي شود در حالتهاي زير از وضوح خودكار استفاده نشود زيرا نتيجه مطلوبي به دست نخواهد آمد، و بجاي آن بهتر است از وضوح دستي استفاده نمود.
1- هنگامي كه از پشت شيشه يا اجسام شفاف و بلوري فيلمبرداري مي كنيد.
2- هنگامي كه از موضوعاتي با سطح درخشان فيلمبرداري مي كنيد.
3- هنگامي كه از موضوعاتي فيلمبرداري مي كنيد كه داراي طول زياد بوده و يا از قسمتهاي مشابه و موازي تشكيل شده اند، مثلاً از پشت نرده هيا يك پل.
4- سطح كاملاً سفيد يا كاملاً سياه نيز وضوح خودكار دوربين را دچار آشفتگي مي كند.
5- هنگام استفاده از لنزهاي مخصوص مانند ماكروفيلترها.
6- موضوعاتي كه جابجايي سريع دارند نيز وضوح خودكار را دچار آشفتگي مي كنند.
7- موضوعي كه يك طرف آن نزديك به دوربين و طرف ديگر آن از دوربين فاصله دشاته باشد، وضوح مناسبي نخواهد داشت.
[h=2]* نكته[/h]زماني كه عدسي زوم در بسته ترين زاويه يا بلنمدترين فاصله كانوني خود واضح شود. در وضعيتهاي ديگر، وضوح تصوير خود را حفظ خواهد كرد. بنابراين در فيلمبرداري و تصوير برداير بهتر است هميشه اين اصل مورد توجه قرار گيرد و وضوح در بلندترين فاصله كانوني عدسي زوم تنظيم شود. اگر عدسي در وضعيت هاي ديگر كانوني شود ممكن است وقتي از نميا باز به نماي بسته تغيير زاويه يا تغيير فاصله كانوني مي دهيم؛ در انتها، تصوير وضوح تصوير خود را از دست بدهد. در ضمن، هنگام زوم كردن، تصوير جابجا مي شود. مثلاً اگر تصوير در وسط كادر باشد هنگام “Zoom In” به كناره ها كشيده مي شود. بنابراين توجه به اين نكته و اصلاح كادر ضروري است. شما نيازمند آن هستيد كه بتوانيد براي دسترسي به بهترين كيفيت تصوير، كنترلي بر اعمال دوربين داشته باشيد. براي اين منظور، بايد بتوانيم نسبت به وضوح تصوير، توازن و تصحيح رنگ ها و نورها و شرايط نوري متفاوت، اعمال نظر كرده و بهترين شرايط را براي ضبط تصوير فراهم كنيد.
تقريباً در همه دوربين هاي امروزي سيستمي براي كنترل اعمال اصلي دوربين وجود دارد.
بسياري از كنترل هاي تصاوير توسط دوربين هاي ويدئويي بطور خودكار انجام مي شود و مشكل ما را آسان مي كند اما اين مكانيسم خودكار، به معناي آن نخواهد بود كه توجه به شرايط ضبط براي ما بي اهميت است، بلكه بايد بتوانيم شرايط بهينه از اعمال خودكار دوربين را فراهم كنيم. قبل از انجام هرگونه دخالت در كيفيت تصوير ابتدا نتيجه را در ذهن خود بررسي كنيد و سپس مبادرت به انجام آن كنيد. شما هميشه قادر به تكرار يك موضوع نيستيد.
1-براي آنكه تصوير بصورت خودكار واضح شود كليد را در حالت “AUTO” قرار دهيد.
در اين حالت دوربين را به سمت موضوع اصلي نشانه گيري كنيد تا تصوير واضح شود. از آنجائيكه محل وضوح، خودكار توسط ارسال سيگنالها (تك موج ها) انجام مي گيرد، ممكن است گاهي وضوح تصوير بر اساس ارسال تك موجها (سيگنالها) با وضوح تصوير بر اساس حلقه، مدرج روي لنز، دقيقاً همخوان نباشد، اين موضوع دليل ضعف و يا اختلال سيستم وضوح اتوماتيك نيست و به آن توجه نكنيد. هنگام استفاده از وضوح خودكار،: دقت كنيد كه مانعي از حركت لنز جلوگيري نكند. براي آنكه وضوح بخصوص در هنگام تعقيب موضوعات متحرك به بهترين صورت انجام گيرد، سيستمي تعبيه شده است كه بر اساس آن، در محدوده تصوير چشمي، كادر كوچكتري بعنوان مركز اصلي وضوح نمايان مي شود. كافي است هنگام حركت دوربين و يا موضوع، سعي مي كنيم كه موضوع اصلي در اين محدوده قرار گيرد تا از وضوح كافي و دقيق برخوردار باشيم. اين عمل با فشار كليد “SELECT ZONE” انجام مي گيرد. اين سيستم، فقط هنگام وضوح خودكار عمل مي كند.
هنگام استفاده از وضعيت دستي “MANUAL”، وضوح تصوير بصورت دستي و از طريق چرخاندن حلقه، وضوح انجام مي‌گيرد.
اگر از وضوح دستي استفاده مي كنيد، مي توانيد با فشار كليد، “PUSH AUTO” وضوح خودكار را براي لحظه يا كوتاه بكار اندازيد و تصوير را واضح شده ببينيد. توجه داشته باشيد كه وضوح خودكار هميشه قادر به عمل نيست. در مواردي مناسب تر است كه از وضوح دستي استفاده كنيد: (در اين مورد، بخش وضوح را مطالعه كنيد)
لنز دوربين هاي ويدئويي، يك لنز زوم مي باشد. چنانچه مي باشد. چنانچه مي دانيد؛ لنز زوم امكان انتخاب فاصله هاي كانوني متفاوت را برروي خود داراست. شما با استفاده از دو كليد روي دسته، دوربين “W.T” مي توانيد بطور خودكار فاصله هاي كانوني را اختيار كنيد و يا از علم زوم خودكار استفاده كنيد.
همچنين مي توانيد همين عمل را به صورت دستي، با چرخاندن دسته زوم در روي لنز انجام دهيد.
لنز دوربين شما قابليت تبديل به لنز ماكرو دارد. شما مي توانيد از فاصله، بسيار نزديك، از اشياي كوچك، تصويربرداري كنيد. توجه داشته باشيد هنگام استفاده از لنز ماكرو؛ وضوح و وايت بالانس نبايد در حالت “AUTO” قرار بگيرند.
2-براي آنكه دوربين تصويربرداري بتواند كيفيت مطلوب و طبيعي به لحاظ ضبط رنگها و نورها داشته باشد، معمولاً مجبور خواهد بود كه در شرايط مختلف نوري، آب و هوايي و زمان، از تصحيح كننده هاي نوري استفاده كند تا هميشه ترجمة دقيقي از رنگهاي طبيعت داشته باشد. به اين توازن نوري “WHITE BALANCE” گويند.
اگر كليد ويژة “W.B” را برروي حالت “AUTO” قرار دهيد، سيستم خودكار دوربين تصحيحات و توازن نوري را انجام خواهد دارد. در بعضي شرايط مجبور خواهيم بود از وايت بالانس دستي استفاده كنيم.
وضعيت “IN DOOR” در مواقعي كه از نور لامپ هاي هالوژن و يا الكتريكي سفيدرنگ استفاده مي كنيم و وضعيت “AUTO DOOR” در شرايط استفاده از نور خورشيد مناسب مي باشد.
-در برخي از دوربين ها وايت بالانس دستي به روش زير انجام مي شود.
ابتدا دوربين را به حالت دستي (MANUAL) قرار دهيد. سپس دوربين را به سمت موضوع مورد نظر گرفته و لنز را توسط فشار بر كليد TETE به بالاترين حد فاصله كانوني برسانيد.
سپس درپوش سفيد لنز را برروي آن گذاشته و يا آنكه يك سطح كاملاً سفيد در محل قرارگيري موضوع قرار دهيد. در صورتيكه از سطح سفيد استفاده مي نماييد.، بايد دقت كنيد كه حتماً سطح سفيد، نماي تصوير شما را بپوشاند. در دوربين هايي كه درپوش سفيد دارند، بهتر است از همان درپوش سفيد جهت رايت بالانس استفاده كنيد. سپس كليد W.B را فشار دهيد.
علامتي شبيه بر صفحه چشمي دوربين ظاهر شده و شروع به چشمك زدن مي كند. پس از 3 يا 4 بار چشمك زدن علامت براي لحظه يا ثابت مي شود. به محض ثابت شدن دست خود را از روي كليد W.B برداريد در اين هنگام عمل وايت بالانس انجام شده است.
توجه داشته باشيد كه اگر فشار دست شما برروي كليد W.B ادامه پيدا كند، علامت مجدداً به حالت چشمك زن درخواهد آمد.
به ياد داشته باشيد كه وايت بالانس براي هر مكان نوري جديد، يا هر بار كه دوربين را خاموش مي كنيد بايد مجدداً انجام شود.
[h=3]كلوين[/h]چنانكه مي دانيد؛ هر جسمي هنگام حرارت ديدن، از خود نور توليد مي كند و رنگ نور توليد شده نيز مناسب با حرارت تغيير مي كند. محققان متوجه شده اند كه اگر به اجسام، حرارت داده شود آنها مي توانند تمام رنگ نورهاي طيف نور خورشيد را از خود توليد كنند.
محققان به يك جسم ويژه تحت شرايط آزمايشگاهي حرارت دادند و متوجه شدند كه اين جسم ويژه در حرارت هاي مختلف مي تواند تمامي طيف مرئي نور خورشيد را از خود توليد كند. ميزان حرارت داده شده با واحدي بنام «كلوين» اندازه گيري شده كه با واحد اندازه گيري سانتيگراد نسبت دارد 273=O
آنها در ادامه آزمايشات، به اين نتيجه رسيدند كه جسم ويژه در حدود دماي 5600 درجه كلوين از خود نور سفيد، آبي مشابه نور خورشيد توليد مي كند، و در دمائي حدود 3200 درجه كلوين از خود نوري شبيه نور چراغهاي تنگستن توليد شده و در دماهاي ديگر نيز بقيه رنگ نورها توليد شد.
بر اين اساس، قراردادي گذاشته شد و هر يك از رنگ نورهاي طيف خورشيد با يك مشخصه به نام دماي رنگ يا حرارت رنگي معين شد. مثلاً به نوري برنگ نارنجي گفته مي شود كه دماي رنگي آن 3200 درجه كلوين است. دماي رنگي نور، كيفيتي است كه به شدت نور بستگي ندارد. در حقيقت شدت نور هرچه قدر كم يا زياد باشد، دماي رنگي آن تغييري نمي كند. دوربين هاي ويدئويي بر خلاف چشم انسان، نمي توانند بر اساس همه دماهاي رنگي تصاويري درست و صحيح از موضوعات ارائه دهند. دوربين ها بر اساس يك دماي رنگي تنظيم مي شوند و تنها بر اساس همان دماي رنگي در محيط، رنگ موضوعات را درست و صحيح ثبت مي كند در غير اين صورت رنگ موضوعات تغيير خواهد كرد. شايد تابحال هنگام عكاسي در شب و بدون نور فلاش، متوجه شده باشيد كه رنگ نارنجي بر همه عكس شما حاكم مي شود.
بنابراين براي آنكه هميشه تصاويري با رنگهاي طبيعي موضوع داشته باشيد بايد دو عمل انجام شود:
محاسبه دماي رنگي نور محيط، كه توسط دستگاهي به نام كلوين متر انجام مي شود.
انتخاب فيلتر رنگي مناسب، تا دماي رنگي نور محيط را متناسب با دماي رنگي كه دوربين با آن تنظيم شده تغيير دهد.
معمولاً در دوربين هاي ويدئويي كلوين متر در خود دوربين قرار داده شده و با استفاده از كليد وايت بالانس مي توان آنرا به كار انداخت. سپس خود دوربين نيز فيلتر مناسب را محاسبه كرده و رنگ نور موجود را تبديل به رنگ نور مناسب مي كند. به عنوان مثال، اگر دوربين بر اساس دماي رنگي 3200 درجه كلوين تنظيم شده باشد ولي در محيطي تصويربرداري كنيم كه با نور خورشيد يعني نوري با دماي رنگي 5600 درجه كلوين روشن شده باشد، براي تصويربرداري بايد از يك فيلتر نارنجي استفاده كرد كه بتواند دماي رنگي 5600 درجه نور خورشيد را به دماي رنگي 3200 درجه كلوين تغيير دهد تا رنگ موضوع صحيح ثبت شود.
3-كليد GAIN مي تواند حساسيت نوري دوربين را بالا برده و در شرايط نوري ضعيف شدت قابليت تصويربرداري را فراهم كند.
معمولا در شرايطي كه نور موجود كمتر از 200LUX باشد بايد از وضعيت UP استفاده كرد. در شرايط عددي، كليد بايد در وضعيت STD قرار گيرد.
4-غالباً نورسنج دوربينها، در برخورد با موضوعي كه از درخشندگي زياد برخوردار باشد. (يا انعكاس شديد نور) و يا هنگاميكه پشت آن توسط نور زياد (بك لايت قوي) روشن شده باشد، به خوبي عمل نمي كند و دچار اشتباه مي شود. براي جبران خطاهاي نورسنج، مي توان از كليد ويژه IRIS استفاده كرد.
كليد IRIS با باز و يا بسته كردن ديافراگم، تصاوير را اصلاح مي كند.
اگر موضوع شما در يك زمينه، كاملاً روشن و يا سفيد قرار گرفته و يا پشت موضوع توسط يك نور بك لايت قوي روشن شده باشد، (اصطلاحاً ضد نور) كليد ويژه، IRIS را در حالت OPEN قرار دهيد و از طريق چشمي وضعيت مناسب را كنترل كنيد.
اگر موضوع شما از درخشندگي زياد برخوردار و يا در يك زمينة تاريك قرار گرفته باشد.
كليد IRIS را در وضعيت CLOSE قرار دهيد تا به وضعيت مطلوب دست پيدا كنيد.
با توجه به نوع دوربيني كه استفاده مي كنيد، ممكن است سيستم هايي براي كنترل برخي از اعمال ويژه برروي تصوير تعبيه شده باشد.
الف-اگر تشخيص دهيد كه موضوع شما رنگمايه زرد يا قرمز دارد، با يك كليد ويژه كنترل رنگ مي توانيد مقدار رنگمايه را به دلخواه كم كنيد و يا برعكس بر مقدار رنگمايه را به دلخواه كم كنيد و يا برعكس بر مقدار آن بيفزائيد.
در صورتيكه موضوع، رنگمايه قرمز داشته باشد، كليد را به سمت YELLOW بچرخانيد.
ب-محو تدريجي تصوير، با فشار بر كليد FADE انجام مي شود و تا زماني كه دست شما بر كليد، فشار وارد مي كند، تصوير به سمت سياهي پيش مي رود (FADE OUT). معمولاً اين عمل در زماني حدود 3 ثانيه انجام مي شود هنگامي كه تصوير كاملا محو شد، اگر فشار بر دكمه را قطع كنيد، تصوير به صورت تدريجي محو خواهد شد. (FADE IN)
البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه عملكرد كليد FADE در دوربين هاي مختلف، متفاوت است.
ج-با فشار چندباره بر كليد HIGH SPEED SHUTTER، مي توانيد امكان انتخاب وضعيت‌هاي مختلف سرعت شاتر را ايجاد كنيد. سرعت هاي بالاتر شاتر، براي جلوگيري از كشيدگي تصوير و در شرايطي كه موضوع با دوربين حركت سريع داشته باشد، استفاده مي شود.)
د-گاهي ضرورت دارد كه تاريخ و ساعت تصويربرداري را نيز ثبت كنيم. در اين هنگام مي توانيد با استفاده سيستم هاي تاريخ و ساعت (كليد DATE-TIME)؛ زمان و تاريخ تصويربرداري را برروي نوار ضبط نمائيد. براي تنظيم ساعت و تاريخ، طبق دستور زير عمل كنيد.
1-ابتدا از قرارگرفتن باطري بكاراندازي ساعت و تاريخ، در داخل دوربين مطمئن شويد.
2-كليد DATE-TIME را فشار دهيد. زمان و تاريخ روي صفحه چشمي ظاهر مي شود.
3-كليد SHIFT را فشار دهيد، اعداد قسمتي كه چشمك مي زند با فشار بر كليد شيفت به ترتيب تغيير مي كند.
5
4
3
2
1
دقيقه
ساعت
روز
ماه
سال

4-كليد شيفت را فشار دهيد، اعداد قسمتي كه چشمك مي زند تغيير مي كند و مي توانيم تاريخ و زمان مورد نظر را تنظيم كنيم. مي توانيد با فشار چند باره بر كليد DATE-TIME زمان و تاريخ را همزمان و يا جداگانه برروي صفحه نمايش دهنده، در اختيار داشته باشيد. با فشار بر اين كليد، زمان و تاريخ همزمان بر صفحه، چشمي ظاهر مي شوند و با فشار مجدد، ساعت حذف شده و تنها تاريخ باقي مي ماند. با فشار مجدد؛ هر دو از صفحه چشمي حذف مي شوند.
-اگر دوربين شما مدل جديدي باشد، در روز خوددو كليد براي رفع “TRACK” خواهد داشت. با فشار آنها مي توانيد پيچيدگي تصوير را بخصوص در هنگام
“play back” رفع كنيد.
-در صورتيكه بخواهيد قسمتي از تصويري را كه در حال ضبط هستيد بلافاصله پس از ضبط مشاهده كنيد مي توانيد با استفاده از كليد REWIEW چند دقيقه قبل را ببينيد. در برخي دوربين ها كليدي به نام CAMERA SEARCH وجود دارد كه به وسيله آن مي توان در هنگام ضبط، تصاوير قبل يا بعد را مشاهده نمود.
-دوربين هاي ويديويي VHS جديد به عنوان يك دستگاه ضبط و پخش ويدئويي نيز محسوب خواهند شد، كه به وسيله آن اعمالي چون پخش نوار، ضبط يك تصوير از طريق تلوزيون يا يك دستگاه ويدئويي ديگر، ضبط صدا و اديت را هم انجام داد. براي راه اندازي اين سيستم ها، پوشش انتخاب گر CAMERA-VTR را باز كنيد تا قادر به انجام اين عمليات باشيد.
با توجه به نوع دوربين در سيستم VTR اين كليدها برروي آن، نصب شده است
1- ضبط 2- عقب برنده 3-پخش 4- جلوبرنده
5-توقف 6-Pause 7-ضبط تصوير 8- ضبط صدا
مي توان براي كپي كردن يك نوار يا قسمتهايي از يك رويداد، از يك دوربين بعنوان پخش كننده، از يك دستگاه ويديو بعنوادن ضبط كننده استفاده كرد. البته به اين نكته توجه خواهيد كرد كه تمامي دستگاههاي ويدئو داراي هد ضبط نيستند.
جهت اين كار، دوربين را توسط كابلها و اتصالهاي مربوط به ويديو، متصل نماييد. سپس نواري را كه مي خواهيد برروي آن تصوير ضبط كنيد درون دستگاه ويدئو قرار دهيد و در نقطه دلخواه آنرا آماده كنيد. كليد REC و PAUSE را همزمان فشار دهيد؛ كاستي را كه مي خواهيد تصاوير آنرا كپي كنيد از نقطه دلخواه درون دوربين آماده كنيد و سپس كليدهاي PLAY و PAUSE دوربين را همزمان فشار دهيد. در يك زمان هر دو كليد PAUSE دوربين و ويديو را فشار دهيد تا عمل ضبط صورت گيرد.
توجه كنيد كه ضبط به اين طريق كيفيت بسيار مطلوبي نخواهد داشت. در صورتيكه دستگاه ويديو شما داراي سرعتهاي مختلف ضبط است، در اين هنگام، از سرعت نرمال استفاده كنيد تا نتيجه بهتري بدست آوريد.
-شما مي توانيد برروي تصاوير ضبط شده صدايي جديد را به وسيله يك منبع صوتي ديگر ضبط كنيد؛ بدون اينكه تصاوير پاك شود و يا به آنها آسيبي وارد شود. براي اين كار، نوار مربوطه را داخل دوربين قرار دهيد در نقطه دلخواه آماده كنيد. دقت كنيد كه نوار شما محافظ پاك كنندگي داشته باشد. مي توانيد از يك ميكروفن جديد و يا ميكروفن خود دوربين استفاده كنيد. كليد ADUB را فشار دهيد. صدايي را كه مي خواهيد ضبط كنيد، آماده كرده، به طور همزمان منبع صدا را راه اندازي كنيد و كليد PAUSE دوربين را فشار دهيد صداي جديد، جايگزين صداي نوار خواهد شد. پس از پايان ضبط، كليد STOP را فشار دهيد. پس از پايان ضبط، كليد STOP را فشار دهيد. به اين نكته توجه كنيد، حساسيت ميكروفن روي دوربين با قرار دادن كليد حساسيت آن در حالت HIGH افزايش مي يابد. اگر در هنگام ضبط كليد را از حالت نرمال به HISH تغيير دهيد، ضبط صدا براي چند ثانيه، متوقف مي شود.
-فرض كنيد كه شما مي خواهيد يكي از تصاوير ضبط شده قبلي را كه در ميان مجموعة ديگر تصاويرتان است پاك كرده و تصوير ديگري را رو.ي آن جايگزين كنيد. جهت اين كار (در صورتيكه دوربين شما امكانات جاگزيني را دارد) به روش زير عمل كنيد:
ابتدا تصويري را كه مي خواهيد پاك كنيد و تصوير ديگري جايزگين ”ن نمايند، انتخاب كرده و در انتهاي تصوير كليد PAUSE را فشار دهيد. با فاشر بر كيلد RESET، MEMORY حرف M و شمارنده را برروي صفحه، چشمي، ظاهر كنيد. مدت اين تصوير به حافظه دوربين سپرده مي شود. حال تصوير را به ابتداي خود بازگردانيد، كليد INSERT را فشار دهيد و در حالت PAUSE تصوير را نگهداريد. سپس موضوع جديد را آماده نموده، پس از فشار دادن كليد PAUSE از آن تصويربرداري كنيد. زماني كه به شماره M0000 رسيد، عمل ضبط متوقف مي شود.
-با استفاده از وسايل و ملحقاتي كه به دوربين متصل مي كنيد، شما قادر خواهيد بود كه بهترين شرايط ممكن را جهت ضبط تصوير فراهم كنيد.
-با استفاده از يك گوشي مي توانيد صداي ضبط شده برروي تصاوير را همزمان بشنويد و يا مي توانيد يك ميكروفن اضافي به دوربين متصل كنيد و براي بالا بردن كيفيت ضبط صدا، آنرا نزديك موضوع و در نقطه دلخواه قرار دهيد.
- با استفاده از يك كنترل از راه دور مي توانيد فاصله خود را از دوربين زياد كنيد. در عين حال قادر خواهيد بود عمل ضبط را در لحظه دلخواه انجام دهيد. اين كار در هنگام تصويربرداري از حيوانات مورد استفاده قرار مي گيرد.
- همچنين از انواع رابط ها و اتصالها مي توانيد براي اتصال سيستم هاي ديگري مثل ويديو، تلوزيون، ماتيتور و ... همزمان با ضبط تصوير بهره ببريد.
- چشمي (VISURE)
- جهت ديدن تصاوير و كنترل آنچه در حال ضبط است برروي دوربين هاي تصوير برداري يك چشمي الكترونيكي تعبيه شده كه همانند سيستم يك گيرنده تلوزيون اقدام به توليد تصوير الكترونيكي مي نمايد چشمي دوربين هاي مختلف، داراي مشخصات متفاوتي است. در نوع حرفي چشمي كليدهايي جهت تنظيم، روشنايي و كنتراست نوري تصوير، نصب شده. در انواع جديد آن، ضمن بالا رفتن كيفيت تصوير درون چشمي، قابليت حركات و زوايايي ديد متفاوت و متنوعي براي ويزر (چشمي) ايجاد شده ايت. همچنين برخي ويزورها به يك مونيتور كوچك رنگي تبديل شده كه علاوه بر كاربردهاي قبلي، مي توان رنگ درون صحنه را نيز كنترل كرد.
يك ويزور دوربين مي تواند به طور معمول وظايف زير را انجام دهد:
1-امكان ديد تصاوير و نمايش دقيق آنچه دوربين ضبط مي كند.
2-بررسي و كنترل عملكردهاي دوربين مانند FADE فيد، وايپ WIPE
3-نمايش علائم اطلاعاتي و هشداردهنده
برروي صفحه تصوير چشمي با دو دسته علائم روبرو خواهيد شد:
1-علائم اخطاردهنده
2-علائم اطلاعاتي
1-علائم اخطاردهنده: شكل بيان علائم اخطاري و اطلاعاتي در دوربين هاي مختلف با هم اندكي متفاوت است. اين علائم به شكل نوشتاري، گرافيكي يا نوري است كه با كمي دقت مي توانيد آنها را تشخيص دهيد.
-DEW نمايانگر شرايط نامساعد آب و هوايي است. بخصوص در زمانيكه دوربين با تغييرات شديد دما و رطوبت روبرو شود.
-علامت نمايانگر كثيف بودن هد
-نمايانگر تمام شدن نيروي باطري است. پس از چند لحظه دوربين خاموش مي شود.
-زمانيكه نوار مغناطيسي شما به هر دليل دچار مشكل شود اين علامت نمايان مي شود.
-زمانيكه باطري ساعت و تاريخ تمام شده باشد، اين علامت نمايان ميشود.
-END به معناي نزديك شدن به پااين نوار مغناطيسي است، و پس از چند ثانيه از ظاهر شدن اين علامت نوار به پايان خواهد رسيد و دوربين به طور خودكار قطع خواهد كرد.
-INDEX به معني آن است كه ضبط برروي نوار مغناطيسي صورت مي گيرد كه قبلاً برروي آن چيزي ضبط شده است.
علائم فوق ممكن است در بعضي از دوربين ها بصورت هاي ديگري ظاهر شود. به نماياندن هرگونه علامتي دقت نموده، سعي كنيد آنرا شناسايي نماييد. در صورت ظاهر شدن هر علامت عمل ضبط را قطع كرده و شرايط صحيح دوربين را بررسي كنيد.
علائم اطلاعاتي:
1-F…E نمايانگر كنترل ميزان مصرف باطري است. هنگامي كه هر چهار خط تيره در فاصله F و E باشد باطري در بالاترين ميزان قدرت دهي است، به مرور كه از باطري استفاده مي شود از قدرت باطري كم شده و خط هاي تيره يكي يكي كم مي شوند. دقت كنيد كه هيچگاه از تمام خطوط استفاده نشود و بعد از كم شدن 2 يا 3 خط باطري را خارج كرده آنرا شارژ كنيد. در غير اينصورت از عمر مفيد باطري كم خواهد شد.
2-0000 نمايانگر ميزان مصرف شمارش معكوس از 9999 آغاز شده، يا بصورت ثانيه – دقيق – ساعت انجام مي شود.
3-با فشار بر كليد DATE/TIME برروي دوربين مي توانيد ساعت و تاريخ زماني را كه در حال فيلمبرداري هستيد برروي صفحه چشمي ديده ضبط كنيد.
4-REC نمايانگر عمل ضبط است.
5-اگر دوربين شما داراي سيستم S-VHS نيز باشد هنگامي كه از اين سيستم استفاده مي كنيد، علامت S برروي صفحه ظاهر مي شود.
6-سرعت شاتر بصورت 1/120 و 1/150 و 1/500 و 1/1000، يا بيشتر است با فشار بر كليد شاتر اين اعداد، بر صفحه ظاهر مي گردند، و شاتر مورد استفاده را نشان مي دهند.
7-هنگامي كه از WHITE BALANCE دستي استفاده مي شود، علامتي در روي صفحه، چشمي به شما اطلاع خواهد داد كه آيا وايت بالانس صحيح انجام شده است يا خير، علامت به صورت چشمك زن برروي صفحه ظاهر مي شود و هنگامي كه وايت بالانس انجام شد، ثابت مي ماند.
8-با فشار بر كليد IRIS، اعداد ديافراگم انتخابي شما، درون چشمي ظاهر مي شود. (حالت دستي).
9-قدرت بزرگنمايي لنز نيز هنگام كار با دوربين توسط اعدادي در چشمي ظاهر مي گردد. با فشار بر كليد T يا W اين اعداد تغيير مي كند.
10-در صورتيكه از قسمت ديجيتال دوربين استفاده مي كنيد با فشار برروي هر كليد، علامت مخصوص آن درون چشمي ظاهر مي شود.
علائم ديگري نيز بر حسب مدل دوربين هاي مختلف، برروي صفحه ظاهر مي شود.
لازم به ذكر است هنگام ضبط يك چراغ به نام آندير در قسمت خارجي چشمي روشن مي شود و نشان مي دهد كه دوربين در مرحله ضبط است افراد مقابل دوربين از طريق اين چراغ، از چگونگي ضبط مطلع مي شوند. در بعضي از مدل هاي دوربين مي توانيد اين چراغ را به دلخواه خاموش كنيد.

آرشیو مقالات در نوین داک
 

novindoc

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 اکتبر 2013
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
1
وضوح تصوير

وضوح تصوير، يعني تنظيم عدسي دوربين؛ به منظور ارائه شفاف ترين تصوير ممكن از موضوع مورد نظر.
غيرممكن است بتوان از جسمي كه نقطه هاي مختلف آن داراي فواصل متفاوتي در عمق است تصويري صددرصد واضح بدست آورد. معمولاً وقتي تنظيم فاصله براي نقطة خاصي صورت مي گيرد، تنها تصوير همان نقطه كاملاً واضح خواهد بود. تصاوير مربوط به نقاط جلو و عقب نقطه اصلي واضح نيستند. هرچه فاصله نقاط مذكور از نقطه اصلي بيشتر باشد ناواضحي آنها بيشتر خواهد بود. اما براي چشم انسان، تحت شرايط خاصي تا حدودي ناواضحي تصاوير نقاط جلو و عقب قابل تشخيص نيست و آنها را نيز واضح خواهد ديد.
تصوير، زماني در كانون عدسي تشكيل مي شود كه جسم در بي نهايت باشد. در فواصل نزديك تر، تصوير رفته رفته از سطح كانوني يا به عبارتي از سطح ماده حساس فيلم – در دوربين هاي ويدئويي از سطح ماده حساس فيلم – در دوربين هاي ويدوئي از سطح لامپ تصوير دوربين – دور مي شود. جهت انطباق مجدد تصوير بر فيلم (يا لامپ دوربين) بايد فاصله عدسي تا سطح فيلم – لامپ – را افزايش دهيم اين عمل در اصطلاح به «فوكوس» كردن يا فوكوس كشيدن متداول است.
تغيير فاصلة عدسي؛ جهت كانوني يا وضوح كردن تصوير، حركت مكانيكي كمابيش ساده اي است كه به روشهاي گوناگون صورت مي گيرد. در دسته اي از دوربين ها، اين كار به كمك حلقه، واضح سازي روي عدسي انجام مي شود.
در گروهي ديگر، عدسي برروي ريل و يا وسيله اي نظير آن جلو و عقب مي رود و در گونه اي مشخص از دوربين هاي عكاسي، كانوني كردن تصوير يا ثابت ماندن عدسي و تغيير مكان فيلم صورت مي گرد. اين شيوه در اكثر دوربين هاي تلوزيوني نيز اعمال مي شود منتها در اين دوربينها به جاي فيلم، لامپ تصوير جابجا مي شود. در عدسي فاصله كانوني ثابت، تنظيم وضوح تصوير مستلزم تغيير فاصله عدسي و لامپ دوربين است، در حاليكه در عدسي زوم، تنظيم وضوح با جابجايي و تنظيم عناصر داخل عدسي انجام مي شود.
در سالهاي اخير، پاره اي از شركتهاي توليد كنندة عدسي و دوربين ها موفق به عرضه عدسيهاي خودكانوني كننده شده اند. در اين عدسيها مي توان تصوير را به صورت خودكار واضح كرد.
در دوربين هاي ويدئويي نيز وضوح تصوير بطور اتوماتيك و دستي قابل تنظيم است به اين شكل كه توسط كليد راهنماي “Focuse”، وضعيت وضوح راد در حالت دستي «منوعل» قرار مي دهيم و سپس با بيشترين فاصله كانوني ممكن عمل واضح سازي را توسط چشم انجام مي دهيم و زاوية لنز را به اندازه اي كه براي ضبط تصوير مورد نياز است باز مي كنيم، البته مي دانيم كه در اين حالت تا كمترين فاصله كانوني وضوح تصوير ثابت خواهد ماند و با عمل زوم به جلو يا عقب، وضوح تصوير از بين نخواهد رفت. مشكل وضوح دستي در اين است كه به محض جابجا شدن موضوع يا دوربين، وضوح از بين خواهد رفت و بايد براي موقعيت جديد مجدداً عمل واضح سازي را انجام دهيم.
وضعيت ديگر دوربين هاي ويدئويي وضوح خودكار (AUTO) آنهاست. در اين حالت، دوربين توسط سيستم الكترونيكي هدايت شده و برحسب اينكه موضوع مورد در چه بخشي از چشمي دوربين واقع شده باشد، وضوح تصوير برروي همان بخش از موضوع صورت خواهد گرفت. در واقع وضوح اتوماتيك دوربين هاي ويدئويي نيازي به هيچ يك از مراحل وضوح دستي ندارد و خود دستگاه قادر به وضوح تصوير خواهد بود. در اين حالت نيازي به عمل تنظيم فاصله هنگام حركت عمقي موضوع يا دوربين نخواهد بود چرا كه با تغيير فاصله، دوربين مجدداً وضوح تصوير را با فاصله جديد منطبق خواهد كرد و موضوع در حال حركت، همواره واضح ديده خواهد شد. البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه دوربين به مدت زمان كوتاهي نياز دارد تا وضعيت جديد را واضح سازد. هنگامي كه عدسي در حالت تله فتو باشد، امكان دارد هنگام حركت دوربين يا موضوع. براي لحظه اي كوتاه تصوير تار شود. جهت حل اين مشكل بهتر است در اينگونه مواقع، حركت به آرامي صورت پذيرد تا دوربين فرصت كافي جهت وضوح تصوير را داشته باشد. يكي ديگر از خطاهاي وضوح خودكار، هنگام حركت ناگهاني موضعي فرعي در جلو دوربين بصورت عرضي و در فاصله اي نزديكتر از موضوع اصلي است، در اين حالت، دوربين به اشتباه موضوع فرعي را به جاي موضوع اصلي مي پندارد و سريعاً عدسي را براي وضعيت جديد تغيير مي دهد و در اين فاصله پس از رد شدن موضوع فرعي از جلوي دوربين، تصوير مجدداً براي لحظه اي تار است تا وضوح جديد شكل گيرد. اين مورد در محيط هاي شلوغ و غيرقابل كنترل بسيار به چشم مي خورد و راه حل آن، قفل كردن سيستم وضوح در حالت دستي است تا احياناً با حركت موضوعات ديگر، وضوح تصوير به هم نخورد.
اشكال ديگر وضوح خودكار، گم كردن موضوع اصلي است. در برخي مواقع، دوربين دو موضوع در فاصله هاي مختلف را به عنوان موضوع اصلي فرض مي كند و چون قصد واضح سازي برروي هر دو موضوع را دارد عدسي را مرتباً در فاصله هاي مختلف گردش مي دهد و لذا وضوح هيچكدام از دو موضوع ثابت نخواهد ماند. اين عمل، آنقدر تكرار خواهد شد تا دوربين با يكي از دو موضوع حركت كرده و تصوير جديدي در ديد دوربين قرار گيرد. براي مورد اخير راه حل كلي وجود ندارد، به جز اينكه توصيه مي شود در چشمي دوربين حالت مستطيل وضوح مد نظر باشد و همواره موضوع اصلي، درون مستطيل قرار گيرد.
توصيه مي شود در حالتهاي زير از وضوح خودكار استفاده نشود زيرا نتيجه مطلوبي به دست نخواهد آمد، و بجاي آن بهتر است از وضوح دستي استفاده نمود.
1- هنگامي كه از پشت شيشه يا اجسام شفاف و بلوري فيلمبرداري مي كنيد.
2- هنگامي كه از موضوعاتي با سطح درخشان فيلمبرداري مي كنيد.
3- هنگامي كه از موضوعاتي فيلمبرداري مي كنيد كه داراي طول زياد بوده و يا از قسمتهاي مشابه و موازي تشكيل شده اند، مثلاً از پشت نرده هيا يك پل.
4- سطح كاملاً سفيد يا كاملاً سياه نيز وضوح خودكار دوربين را دچار آشفتگي مي كند.
5- هنگام استفاده از لنزهاي مخصوص مانند ماكروفيلترها.
6- موضوعاتي كه جابجايي سريع دارند نيز وضوح خودكار را دچار آشفتگي مي كنند.
7- موضوعي كه يك طرف آن نزديك به دوربين و طرف ديگر آن از دوربين فاصله دشاته باشد، وضوح مناسبي نخواهد داشت.
* نكته

زماني كه عدسي زوم در بسته ترين زاويه يا بلنمدترين فاصله كانوني خود واضح شود. در وضعيتهاي ديگر، وضوح تصوير خود را حفظ خواهد كرد. بنابراين در فيلمبرداري و تصوير برداير بهتر است هميشه اين اصل مورد توجه قرار گيرد و وضوح در بلندترين فاصله كانوني عدسي زوم تنظيم شود. اگر عدسي در وضعيت هاي ديگر كانوني شود ممكن است وقتي از نميا باز به نماي بسته تغيير زاويه يا تغيير فاصله كانوني مي دهيم؛ در انتها، تصوير وضوح تصوير خود را از دست بدهد. در ضمن، هنگام زوم كردن، تصوير جابجا مي شود. مثلاً اگر تصوير در وسط كادر باشد هنگام “Zoom In” به كناره ها كشيده مي شود. بنابراين توجه به اين نكته و اصلاح كادر ضروري است. شما نيازمند آن هستيد كه بتوانيد براي دسترسي به بهترين كيفيت تصوير، كنترلي بر اعمال دوربين داشته باشيد. براي اين منظور، بايد بتوانيم نسبت به وضوح تصوير، توازن و تصحيح رنگ ها و نورها و شرايط نوري متفاوت، اعمال نظر كرده و بهترين شرايط را براي ضبط تصوير فراهم كنيد.
تقريباً در همه دوربين هاي امروزي سيستمي براي كنترل اعمال اصلي دوربين وجود دارد.
بسياري از كنترل هاي تصاوير توسط دوربين هاي ويدئويي بطور خودكار انجام مي شود و مشكل ما را آسان مي كند اما اين مكانيسم خودكار، به معناي آن نخواهد بود كه توجه به شرايط ضبط براي ما بي اهميت است، بلكه بايد بتوانيم شرايط بهينه از اعمال خودكار دوربين را فراهم كنيم. قبل از انجام هرگونه دخالت در كيفيت تصوير ابتدا نتيجه را در ذهن خود بررسي كنيد و سپس مبادرت به انجام آن كنيد. شما هميشه قادر به تكرار يك موضوع نيستيد.
1-براي آنكه تصوير بصورت خودكار واضح شود كليد را در حالت “AUTO” قرار دهيد.
در اين حالت دوربين را به سمت موضوع اصلي نشانه گيري كنيد تا تصوير واضح شود. از آنجائيكه محل وضوح، خودكار توسط ارسال سيگنالها (تك موج ها) انجام مي گيرد، ممكن است گاهي وضوح تصوير بر اساس ارسال تك موجها (سيگنالها) با وضوح تصوير بر اساس حلقه، مدرج روي لنز، دقيقاً همخوان نباشد، اين موضوع دليل ضعف و يا اختلال سيستم وضوح اتوماتيك نيست و به آن توجه نكنيد. هنگام استفاده از وضوح خودكار،: دقت كنيد كه مانعي از حركت لنز جلوگيري نكند. براي آنكه وضوح بخصوص در هنگام تعقيب موضوعات متحرك به بهترين صورت انجام گيرد، سيستمي تعبيه شده است كه بر اساس آن، در محدوده تصوير چشمي، كادر كوچكتري بعنوان مركز اصلي وضوح نمايان مي شود. كافي است هنگام حركت دوربين و يا موضوع، سعي مي كنيم كه موضوع اصلي در اين محدوده قرار گيرد تا از وضوح كافي و دقيق برخوردار باشيم. اين عمل با فشار كليد “SELECT ZONE” انجام مي گيرد. اين سيستم، فقط هنگام وضوح خودكار عمل مي كند.
هنگام استفاده از وضعيت دستي “MANUAL”، وضوح تصوير بصورت دستي و از طريق چرخاندن حلقه، وضوح انجام مي‌گيرد.
اگر از وضوح دستي استفاده مي كنيد، مي توانيد با فشار كليد، “PUSH AUTO” وضوح خودكار را براي لحظه يا كوتاه بكار اندازيد و تصوير را واضح شده ببينيد. توجه داشته باشيد كه وضوح خودكار هميشه قادر به عمل نيست. در مواردي مناسب تر است كه از وضوح دستي استفاده كنيد: (در اين مورد، بخش وضوح را مطالعه كنيد)
لنز دوربين هاي ويدئويي، يك لنز زوم مي باشد. چنانچه مي باشد. چنانچه مي دانيد؛ لنز زوم امكان انتخاب فاصله هاي كانوني متفاوت را برروي خود داراست. شما با استفاده از دو كليد روي دسته، دوربين “W.T” مي توانيد بطور خودكار فاصله هاي كانوني را اختيار كنيد و يا از علم زوم خودكار استفاده كنيد.
همچنين مي توانيد همين عمل را به صورت دستي، با چرخاندن دسته زوم در روي لنز انجام دهيد.
لنز دوربين شما قابليت تبديل به لنز ماكرو دارد. شما مي توانيد از فاصله، بسيار نزديك، از اشياي كوچك، تصويربرداري كنيد. توجه داشته باشيد هنگام استفاده از لنز ماكرو؛ وضوح و وايت بالانس نبايد در حالت “AUTO” قرار بگيرند.
2-براي آنكه دوربين تصويربرداري بتواند كيفيت مطلوب و طبيعي به لحاظ ضبط رنگها و نورها داشته باشد، معمولاً مجبور خواهد بود كه در شرايط مختلف نوري، آب و هوايي و زمان، از تصحيح كننده هاي نوري استفاده كند تا هميشه ترجمة دقيقي از رنگهاي طبيعت داشته باشد. به اين توازن نوري “WHITE BALANCE” گويند.
اگر كليد ويژة “W.B” را برروي حالت “AUTO” قرار دهيد، سيستم خودكار دوربين تصحيحات و توازن نوري را انجام خواهد دارد. در بعضي شرايط مجبور خواهيم بود از وايت بالانس دستي استفاده كنيم.
وضعيت “IN DOOR” در مواقعي كه از نور لامپ هاي هالوژن و يا الكتريكي سفيدرنگ استفاده مي كنيم و وضعيت “AUTO DOOR” در شرايط استفاده از نور خورشيد مناسب مي باشد.
-در برخي از دوربين ها وايت بالانس دستي به روش زير انجام مي شود.
ابتدا دوربين را به حالت دستي (MANUAL) قرار دهيد. سپس دوربين را به سمت موضوع مورد نظر گرفته و لنز را توسط فشار بر كليد TETE به بالاترين حد فاصله كانوني برسانيد.
سپس درپوش سفيد لنز را برروي آن گذاشته و يا آنكه يك سطح كاملاً سفيد در محل قرارگيري موضوع قرار دهيد. در صورتيكه از سطح سفيد استفاده مي نماييد.، بايد دقت كنيد كه حتماً سطح سفيد، نماي تصوير شما را بپوشاند. در دوربين هايي كه درپوش سفيد دارند، بهتر است از همان درپوش سفيد جهت رايت بالانس استفاده كنيد. سپس كليد W.B را فشار دهيد.
علامتي شبيه بر صفحه چشمي دوربين ظاهر شده و شروع به چشمك زدن مي كند. پس از 3 يا 4 بار چشمك زدن علامت براي لحظه يا ثابت مي شود. به محض ثابت شدن دست خود را از روي كليد W.B برداريد در اين هنگام عمل وايت بالانس انجام شده است.
توجه داشته باشيد كه اگر فشار دست شما برروي كليد W.B ادامه پيدا كند، علامت مجدداً به حالت چشمك زن درخواهد آمد.
به ياد داشته باشيد كه وايت بالانس براي هر مكان نوري جديد، يا هر بار كه دوربين را خاموش مي كنيد بايد مجدداً انجام شود.
كلوين

چنانكه مي دانيد؛ هر جسمي هنگام حرارت ديدن، از خود نور توليد مي كند و رنگ نور توليد شده نيز مناسب با حرارت تغيير مي كند. محققان متوجه شده اند كه اگر به اجسام، حرارت داده شود آنها مي توانند تمام رنگ نورهاي طيف نور خورشيد را از خود توليد كنند.
محققان به يك جسم ويژه تحت شرايط آزمايشگاهي حرارت دادند و متوجه شدند كه اين جسم ويژه در حرارت هاي مختلف مي تواند تمامي طيف مرئي نور خورشيد را از خود توليد كند. ميزان حرارت داده شده با واحدي بنام «كلوين» اندازه گيري شده كه با واحد اندازه گيري سانتيگراد نسبت دارد 273=O
آنها در ادامه آزمايشات، به اين نتيجه رسيدند كه جسم ويژه در حدود دماي 5600 درجه كلوين از خود نور سفيد، آبي مشابه نور خورشيد توليد مي كند، و در دمائي حدود 3200 درجه كلوين از خود نوري شبيه نور چراغهاي تنگستن توليد شده و در دماهاي ديگر نيز بقيه رنگ نورها توليد شد.
بر اين اساس، قراردادي گذاشته شد و هر يك از رنگ نورهاي طيف خورشيد با يك مشخصه به نام دماي رنگ يا حرارت رنگي معين شد. مثلاً به نوري برنگ نارنجي گفته مي شود كه دماي رنگي آن 3200 درجه كلوين است. دماي رنگي نور، كيفيتي است كه به شدت نور بستگي ندارد. در حقيقت شدت نور هرچه قدر كم يا زياد باشد، دماي رنگي آن تغييري نمي كند. دوربين هاي ويدئويي بر خلاف چشم انسان، نمي توانند بر اساس همه دماهاي رنگي تصاويري درست و صحيح از موضوعات ارائه دهند. دوربين ها بر اساس يك دماي رنگي تنظيم مي شوند و تنها بر اساس همان دماي رنگي در محيط، رنگ موضوعات را درست و صحيح ثبت مي كند در غير اين صورت رنگ موضوعات تغيير خواهد كرد. شايد تابحال هنگام عكاسي در شب و بدون نور فلاش، متوجه شده باشيد كه رنگ نارنجي بر همه عكس شما حاكم مي شود.
بنابراين براي آنكه هميشه تصاويري با رنگهاي طبيعي موضوع داشته باشيد بايد دو عمل انجام شود:
محاسبه دماي رنگي نور محيط، كه توسط دستگاهي به نام كلوين متر انجام مي شود.
انتخاب فيلتر رنگي مناسب، تا دماي رنگي نور محيط را متناسب با دماي رنگي كه دوربين با آن تنظيم شده تغيير دهد.
معمولاً در دوربين هاي ويدئويي كلوين متر در خود دوربين قرار داده شده و با استفاده از كليد وايت بالانس مي توان آنرا به كار انداخت. سپس خود دوربين نيز فيلتر مناسب را محاسبه كرده و رنگ نور موجود را تبديل به رنگ نور مناسب مي كند. به عنوان مثال، اگر دوربين بر اساس دماي رنگي 3200 درجه كلوين تنظيم شده باشد ولي در محيطي تصويربرداري كنيم كه با نور خورشيد يعني نوري با دماي رنگي 5600 درجه كلوين روشن شده باشد، براي تصويربرداري بايد از يك فيلتر نارنجي استفاده كرد كه بتواند دماي رنگي 5600 درجه نور خورشيد را به دماي رنگي 3200 درجه كلوين تغيير دهد تا رنگ موضوع صحيح ثبت شود.
3-كليد GAIN مي تواند حساسيت نوري دوربين را بالا برده و در شرايط نوري ضعيف شدت قابليت تصويربرداري را فراهم كند.
معمولا در شرايطي كه نور موجود كمتر از 200LUX باشد بايد از وضعيت UP استفاده كرد. در شرايط عددي، كليد بايد در وضعيت STD قرار گيرد.
4-غالباً نورسنج دوربينها، در برخورد با موضوعي كه از درخشندگي زياد برخوردار باشد. (يا انعكاس شديد نور) و يا هنگاميكه پشت آن توسط نور زياد (بك لايت قوي) روشن شده باشد، به خوبي عمل نمي كند و دچار اشتباه مي شود. براي جبران خطاهاي نورسنج، مي توان از كليد ويژه IRIS استفاده كرد.
كليد IRIS با باز و يا بسته كردن ديافراگم، تصاوير را اصلاح مي كند.
اگر موضوع شما در يك زمينه، كاملاً روشن و يا سفيد قرار گرفته و يا پشت موضوع توسط يك نور بك لايت قوي روشن شده باشد، (اصطلاحاً ضد نور) كليد ويژه، IRIS را در حالت OPEN قرار دهيد و از طريق چشمي وضعيت مناسب را كنترل كنيد.
اگر موضوع شما از درخشندگي زياد برخوردار و يا در يك زمينة تاريك قرار گرفته باشد.
كليد IRIS را در وضعيت CLOSE قرار دهيد تا به وضعيت مطلوب دست پيدا كنيد.
با توجه به نوع دوربيني كه استفاده مي كنيد، ممكن است سيستم هايي براي كنترل برخي از اعمال ويژه برروي تصوير تعبيه شده باشد.
الف-اگر تشخيص دهيد كه موضوع شما رنگمايه زرد يا قرمز دارد، با يك كليد ويژه كنترل رنگ مي توانيد مقدار رنگمايه را به دلخواه كم كنيد و يا برعكس بر مقدار رنگمايه را به دلخواه كم كنيد و يا برعكس بر مقدار آن بيفزائيد.
در صورتيكه موضوع، رنگمايه قرمز داشته باشد، كليد را به سمت YELLOW بچرخانيد.
ب-محو تدريجي تصوير، با فشار بر كليد FADE انجام مي شود و تا زماني كه دست شما بر كليد، فشار وارد مي كند، تصوير به سمت سياهي پيش مي رود (FADE OUT). معمولاً اين عمل در زماني حدود 3 ثانيه انجام مي شود هنگامي كه تصوير كاملا محو شد، اگر فشار بر دكمه را قطع كنيد، تصوير به صورت تدريجي محو خواهد شد. (FADE IN)
البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه عملكرد كليد FADE در دوربين هاي مختلف، متفاوت است.
ج-با فشار چندباره بر كليد HIGH SPEED SHUTTER، مي توانيد امكان انتخاب وضعيت‌هاي مختلف سرعت شاتر را ايجاد كنيد. سرعت هاي بالاتر شاتر، براي جلوگيري از كشيدگي تصوير و در شرايطي كه موضوع با دوربين حركت سريع داشته باشد، استفاده مي شود.)
د-گاهي ضرورت دارد كه تاريخ و ساعت تصويربرداري را نيز ثبت كنيم. در اين هنگام مي توانيد با استفاده سيستم هاي تاريخ و ساعت (كليد DATE-TIME)؛ زمان و تاريخ تصويربرداري را برروي نوار ضبط نمائيد. براي تنظيم ساعت و تاريخ، طبق دستور زير عمل كنيد.
1-ابتدا از قرارگرفتن باطري بكاراندازي ساعت و تاريخ، در داخل دوربين مطمئن شويد.
2-كليد DATE-TIME را فشار دهيد. زمان و تاريخ روي صفحه چشمي ظاهر مي شود.
3-كليد SHIFT را فشار دهيد، اعداد قسمتي كه چشمك مي زند با فشار بر كليد شيفت به ترتيب تغيير مي كند.
54321
دقيقهساعتروزماهسال

4-كليد شيفت را فشار دهيد، اعداد قسمتي كه چشمك مي زند تغيير مي كند و مي توانيم تاريخ و زمان مورد نظر را تنظيم كنيم. مي توانيد با فشار چند باره بر كليد DATE-TIME زمان و تاريخ را همزمان و يا جداگانه برروي صفحه نمايش دهنده، در اختيار داشته باشيد. با فشار بر اين كليد، زمان و تاريخ همزمان بر صفحه، چشمي ظاهر مي شوند و با فشار مجدد، ساعت حذف شده و تنها تاريخ باقي مي ماند. با فشار مجدد؛ هر دو از صفحه چشمي حذف مي شوند.
-اگر دوربين شما مدل جديدي باشد، در روز خوددو كليد براي رفع “TRACK” خواهد داشت. با فشار آنها مي توانيد پيچيدگي تصوير را بخصوص در هنگام
“play back” رفع كنيد.
-در صورتيكه بخواهيد قسمتي از تصويري را كه در حال ضبط هستيد بلافاصله پس از ضبط مشاهده كنيد مي توانيد با استفاده از كليد REWIEW چند دقيقه قبل را ببينيد. در برخي دوربين ها كليدي به نام CAMERA SEARCH وجود دارد كه به وسيله آن مي توان در هنگام ضبط، تصاوير قبل يا بعد را مشاهده نمود.
-دوربين هاي ويديويي VHS جديد به عنوان يك دستگاه ضبط و پخش ويدئويي نيز محسوب خواهند شد، كه به وسيله آن اعمالي چون پخش نوار، ضبط يك تصوير از طريق تلوزيون يا يك دستگاه ويدئويي ديگر، ضبط صدا و اديت را هم انجام داد. براي راه اندازي اين سيستم ها، پوشش انتخاب گر CAMERA-VTR را باز كنيد تا قادر به انجام اين عمليات باشيد.
با توجه به نوع دوربين در سيستم VTR اين كليدها برروي آن، نصب شده است
1- ضبط 2- عقب برنده 3-پخش 4- جلوبرنده
5-توقف 6-Pause 7-ضبط تصوير 8- ضبط صدا
مي توان براي كپي كردن يك نوار يا قسمتهايي از يك رويداد، از يك دوربين بعنوان پخش كننده، از يك دستگاه ويديو بعنوادن ضبط كننده استفاده كرد. البته به اين نكته توجه خواهيد كرد كه تمامي دستگاههاي ويدئو داراي هد ضبط نيستند.
جهت اين كار، دوربين را توسط كابلها و اتصالهاي مربوط به ويديو، متصل نماييد. سپس نواري را كه مي خواهيد برروي آن تصوير ضبط كنيد درون دستگاه ويدئو قرار دهيد و در نقطه دلخواه آنرا آماده كنيد. كليد REC و PAUSE را همزمان فشار دهيد؛ كاستي را كه مي خواهيد تصاوير آنرا كپي كنيد از نقطه دلخواه درون دوربين آماده كنيد و سپس كليدهاي PLAY و PAUSE دوربين را همزمان فشار دهيد. در يك زمان هر دو كليد PAUSE دوربين و ويديو را فشار دهيد تا عمل ضبط صورت گيرد.
توجه كنيد كه ضبط به اين طريق كيفيت بسيار مطلوبي نخواهد داشت. در صورتيكه دستگاه ويديو شما داراي سرعتهاي مختلف ضبط است، در اين هنگام، از سرعت نرمال استفاده كنيد تا نتيجه بهتري بدست آوريد.
-شما مي توانيد برروي تصاوير ضبط شده صدايي جديد را به وسيله يك منبع صوتي ديگر ضبط كنيد؛ بدون اينكه تصاوير پاك شود و يا به آنها آسيبي وارد شود. براي اين كار، نوار مربوطه را داخل دوربين قرار دهيد در نقطه دلخواه آماده كنيد. دقت كنيد كه نوار شما محافظ پاك كنندگي داشته باشد. مي توانيد از يك ميكروفن جديد و يا ميكروفن خود دوربين استفاده كنيد. كليد ADUB را فشار دهيد. صدايي را كه مي خواهيد ضبط كنيد، آماده كرده، به طور همزمان منبع صدا را راه اندازي كنيد و كليد PAUSE دوربين را فشار دهيد صداي جديد، جايگزين صداي نوار خواهد شد. پس از پايان ضبط، كليد STOP را فشار دهيد. پس از پايان ضبط، كليد STOP را فشار دهيد. به اين نكته توجه كنيد، حساسيت ميكروفن روي دوربين با قرار دادن كليد حساسيت آن در حالت HIGH افزايش مي يابد. اگر در هنگام ضبط كليد را از حالت نرمال به HISH تغيير دهيد، ضبط صدا براي چند ثانيه، متوقف مي شود.
-فرض كنيد كه شما مي خواهيد يكي از تصاوير ضبط شده قبلي را كه در ميان مجموعة ديگر تصاويرتان است پاك كرده و تصوير ديگري را رو.ي آن جايگزين كنيد. جهت اين كار (در صورتيكه دوربين شما امكانات جاگزيني را دارد) به روش زير عمل كنيد:
ابتدا تصويري را كه مي خواهيد پاك كنيد و تصوير ديگري جايزگين ”ن نمايند، انتخاب كرده و در انتهاي تصوير كليد PAUSE را فشار دهيد. با فاشر بر كيلد RESET، MEMORY حرف M و شمارنده را برروي صفحه، چشمي، ظاهر كنيد. مدت اين تصوير به حافظه دوربين سپرده مي شود. حال تصوير را به ابتداي خود بازگردانيد، كليد INSERT را فشار دهيد و در حالت PAUSE تصوير را نگهداريد. سپس موضوع جديد را آماده نموده، پس از فشار دادن كليد PAUSE از آن تصويربرداري كنيد. زماني كه به شماره M0000 رسيد، عمل ضبط متوقف مي شود.
-با استفاده از وسايل و ملحقاتي كه به دوربين متصل مي كنيد، شما قادر خواهيد بود كه بهترين شرايط ممكن را جهت ضبط تصوير فراهم كنيد.
-با استفاده از يك گوشي مي توانيد صداي ضبط شده برروي تصاوير را همزمان بشنويد و يا مي توانيد يك ميكروفن اضافي به دوربين متصل كنيد و براي بالا بردن كيفيت ضبط صدا، آنرا نزديك موضوع و در نقطه دلخواه قرار دهيد.
- با استفاده از يك كنترل از راه دور مي توانيد فاصله خود را از دوربين زياد كنيد. در عين حال قادر خواهيد بود عمل ضبط را در لحظه دلخواه انجام دهيد. اين كار در هنگام تصويربرداري از حيوانات مورد استفاده قرار مي گيرد.
- همچنين از انواع رابط ها و اتصالها مي توانيد براي اتصال سيستم هاي ديگري مثل ويديو، تلوزيون، ماتيتور و ... همزمان با ضبط تصوير بهره ببريد.
- چشمي (VISURE)
- جهت ديدن تصاوير و كنترل آنچه در حال ضبط است برروي دوربين هاي تصوير برداري يك چشمي الكترونيكي تعبيه شده كه همانند سيستم يك گيرنده تلوزيون اقدام به توليد تصوير الكترونيكي مي نمايد چشمي دوربين هاي مختلف، داراي مشخصات متفاوتي است. در نوع حرفي چشمي كليدهايي جهت تنظيم، روشنايي و كنتراست نوري تصوير، نصب شده. در انواع جديد آن، ضمن بالا رفتن كيفيت تصوير درون چشمي، قابليت حركات و زوايايي ديد متفاوت و متنوعي براي ويزر (چشمي) ايجاد شده ايت. همچنين برخي ويزورها به يك مونيتور كوچك رنگي تبديل شده كه علاوه بر كاربردهاي قبلي، مي توان رنگ درون صحنه را نيز كنترل كرد.
يك ويزور دوربين مي تواند به طور معمول وظايف زير را انجام دهد:
1-امكان ديد تصاوير و نمايش دقيق آنچه دوربين ضبط مي كند.
2-بررسي و كنترل عملكردهاي دوربين مانند FADE فيد، وايپ WIPE
3-نمايش علائم اطلاعاتي و هشداردهنده
برروي صفحه تصوير چشمي با دو دسته علائم روبرو خواهيد شد:
1-علائم اخطاردهنده
2-علائم اطلاعاتي
1-علائم اخطاردهنده: شكل بيان علائم اخطاري و اطلاعاتي در دوربين هاي مختلف با هم اندكي متفاوت است. اين علائم به شكل نوشتاري، گرافيكي يا نوري است كه با كمي دقت مي توانيد آنها را تشخيص دهيد.
-DEW نمايانگر شرايط نامساعد آب و هوايي است. بخصوص در زمانيكه دوربين با تغييرات شديد دما و رطوبت روبرو شود.
-علامت نمايانگر كثيف بودن هد
-نمايانگر تمام شدن نيروي باطري است. پس از چند لحظه دوربين خاموش مي شود.
-زمانيكه نوار مغناطيسي شما به هر دليل دچار مشكل شود اين علامت نمايان مي شود.
-زمانيكه باطري ساعت و تاريخ تمام شده باشد، اين علامت نمايان ميشود.
-END به معناي نزديك شدن به پااين نوار مغناطيسي است، و پس از چند ثانيه از ظاهر شدن اين علامت نوار به پايان خواهد رسيد و دوربين به طور خودكار قطع خواهد كرد.
-INDEX به معني آن است كه ضبط برروي نوار مغناطيسي صورت مي گيرد كه قبلاً برروي آن چيزي ضبط شده است.
علائم فوق ممكن است در بعضي از دوربين ها بصورت هاي ديگري ظاهر شود. به نماياندن هرگونه علامتي دقت نموده، سعي كنيد آنرا شناسايي نماييد. در صورت ظاهر شدن هر علامت عمل ضبط را قطع كرده و شرايط صحيح دوربين را بررسي كنيد.
علائم اطلاعاتي:
1-F…E نمايانگر كنترل ميزان مصرف باطري است. هنگامي كه هر چهار خط تيره در فاصله F و E باشد باطري در بالاترين ميزان قدرت دهي است، به مرور كه از باطري استفاده مي شود از قدرت باطري كم شده و خط هاي تيره يكي يكي كم مي شوند. دقت كنيد كه هيچگاه از تمام خطوط استفاده نشود و بعد از كم شدن 2 يا 3 خط باطري را خارج كرده آنرا شارژ كنيد. در غير اينصورت از عمر مفيد باطري كم خواهد شد.
2-0000 نمايانگر ميزان مصرف شمارش معكوس از 9999 آغاز شده، يا بصورت ثانيه – دقيق – ساعت انجام مي شود.
3-با فشار بر كليد DATE/TIME برروي دوربين مي توانيد ساعت و تاريخ زماني را كه در حال فيلمبرداري هستيد برروي صفحه چشمي ديده ضبط كنيد.
4-REC نمايانگر عمل ضبط است.
5-اگر دوربين شما داراي سيستم S-VHS نيز باشد هنگامي كه از اين سيستم استفاده مي كنيد، علامت S برروي صفحه ظاهر مي شود.
6-سرعت شاتر بصورت 1/120 و 1/150 و 1/500 و 1/1000، يا بيشتر است با فشار بر كليد شاتر اين اعداد، بر صفحه ظاهر مي گردند، و شاتر مورد استفاده را نشان مي دهند.
7-هنگامي كه از WHITE BALANCE دستي استفاده مي شود، علامتي در روي صفحه، چشمي به شما اطلاع خواهد داد كه آيا وايت بالانس صحيح انجام شده است يا خير، علامت به صورت چشمك زن برروي صفحه ظاهر مي شود و هنگامي كه وايت بالانس انجام شد، ثابت مي ماند.
8-با فشار بر كليد IRIS، اعداد ديافراگم انتخابي شما، درون چشمي ظاهر مي شود. (حالت دستي).
9-قدرت بزرگنمايي لنز نيز هنگام كار با دوربين توسط اعدادي در چشمي ظاهر مي گردد. با فشار بر كليد T يا W اين اعداد تغيير مي كند.
10-در صورتيكه از قسمت ديجيتال دوربين استفاده مي كنيد با فشار برروي هر كليد، علامت مخصوص آن درون چشمي ظاهر مي شود.
علائم ديگري نيز بر حسب مدل دوربين هاي مختلف، برروي صفحه ظاهر مي شود.
لازم به ذكر است هنگام ضبط يك چراغ به نام آندير در قسمت خارجي چشمي روشن مي شود و نشان مي دهد كه دوربين در مرحله ضبط است افراد مقابل دوربين از طريق اين چراغ، از چگونگي ضبط مطلع مي شوند. در بعضي از مدل هاي دوربين مي توانيد اين چراغ را به دلخواه خاموش كنيد.
منبع : نوین داک
 

mahtab 021

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 ژانویه 2014
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
3
سن
34
انتخاب سوژه؛ به یاد داشته باشید عکس شما باید داری یک پیام و سوژه‌ خاص باشد. یک عکس بدون موضوع یا سوژه‌ برجسته، همچون شخصی گنگ و فاقد قدرت برای برقراری ارتباط است.


در فاصله‌ مناسب بایستید؛ گاهی اوقات برای شکار یک صحنه‌ زیبا باید چند گام عقب رفت و گاهی نیز نزدیک شد. برای عکس‌برداری از مناظر طبیعت یا بناهای زیبا، باید آنقدر عقب برویم تا سوژه‌ اصلی کاملا در کادر قرار گیرد. برای عکس گرفتن از اشخاص نیز بهتر است زیاد از آن‌ها دور نباشیم. اکثر افراد مبتدی هنگام عکاسی از اشخاص فاصله‌ زیادی از سوژه می‌گیرند که در نهایت تاثیر منفی خواهد داشت.


قانون یک سوم؛ اکثر افراد مبتدی سوژه را در مرکز تصویر قرار می‌دهند حال آنکه عکاسان حرفه‌ای از قانون یک سوم استفاده می‌کنند. آن‌ها صفحه را به سه قسمت افقی و عمودی تقسیم کرده و سوژه را در یکی از گوشه‌ها قرار می‌دهند. این کار تأثیرگذاری عکس را به طور شگرفی افزایش می‌دهد. استفاده از قابلیت Grid Screen که در اکثر دوربین‌های دیجیتال وجود دارد، به این کار کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که چشم انسان یا حیوانی که سوژه‌ عکس است، مهم‌ترین قسمت برای انتخاب مکان در تصویر می‌باشد.


انتخاب زاویه‌ مناسب؛ عکاسان آماتور معمولا فقط از روبرو عکس می‌گیرند، در حالی ‌که یک عکاس حرفه‌ای، تمام زوایا را بررسی کرده و زیباترین زاویه را برای عکس خود انتخاب می‌کند. جالب است بدانید معمولا عکس‌های زاویه‌دار به مراتب زیباتر و تاثیرگذارتر از عکس‌هایی هستند که از روبرو گرفته می‌شوند. اغلب زاویه‌های خاص، مثلا از پایین یا بالا، جلوه‌ بسیار زیبایی به عکس شما خواهند داد.


استفاده از فلاش؛ بهتر است همیشه از فلاش استفاده کنید، حتی در نور کافی. فلاش می‌تواند جلوه‌ خاصی به عکس شما بدهد. اما به خاطر داشته باشید در نور ضعیف، اشیاء و افرادی که از دوربین دورترند، به مراتب تاریک‌تر از آن‌هایی می‌شوند که به دوربین نزدیکند. ضمنا حتی بهترین فلاش‌ها بر خلاف ادعای سازندگان آن‌ها، بیش از 15 متر کارایی موثر نخواهند داشت.

به هنگام عکاسی در نور کم و فاصله‌ زیاد، بهتر است ISO و exposure دوربین خود را افزایش دهید.


انتخاب سطح افق؛ هنگام عکاسی ممکن است چنان محو تماشای منظره شوید که حواستان به زاویه‌ دوربین با سطح افق نباشد! همواره به یاد داشته باشید بهتر است سطح زمین با سطح دوربین موازی باشد (مگر در مورد عکس‌های هنری و متفاوت)، برای این کار بهتر است از قابلیت Grid Screen استفاده شود یا آن که دوربین را روی سه‌پایه نصب کنید.


اهمیت چشم‌ها؛ هنگام عکاسی از انسان‌ها و حیوانات، چشم‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها برای ثبت تصاویر زیبا هستند. وقتی بیننده یک عکس چهره را تماشا می‌کند، چشم‌ها بیشترین تاثیر را خواهند داشت. اگر شما یک منظره‌ بسیار زیبا داشته باشید و با رعایت تمام نکات فنی، از دوستان و عزیزانتان عکس بگیرید، اما به هر دلیلی چشمان آن‌ها واضح نباشد یا بسته شود، عکس شما بیشتر ارزش خود را از دست خواهد داد.


دستتان نباید بلرزد؛ به هنگام عکاسی به خصوص در نور کم و در حالت زوم، کوچک‌ترین حرکت دوربین، عکس را تار و نا واضح می‌کند. به همین دلیل بهتر است دوربین روی سطحی ثابت مانند سه‌پایه نگاه داشته شود. اگر امکانش نبود، استفاده از یک ترفند قدیمی کارساز است! اگر شما چند ثانیه قبل و بعد از فشار دادن شاتر دوربین، نفس خود را حبس کنید، لرزش دستان شما به حداقل می‌رسد.


شکار لحظه‌ها؛ هنگام عکاسی (به خصوص از حیوانات) باید تمام حواس خود را جمع نمایید و بهترین لحظه را شکار کنید. کمترین تعللی می‌تواند شانس ثبت یک صحنه‌ به یادماندنی را از شما بگیرد. برای گرفتن صحنه‌های ناب می‌توانید از قابلیت عکس‌برداری متوالی استفاده کنید. در این حالت دوربین می‌تواند در عرض چند ثانیه تعداد زیادی عکس بگیرد و شما بهترین آن‌ها را انتخاب خواهید کرد.


جادوی عکس‌ های ماکرو؛ عکس‌های ماکرو یا حالت نزدیک، چنان جلوه‌ زیبایی دارند که می‌توانند هر کسی را غرق تماشا کنند. برای ثبت این عکس‌ها حتی به دوربین‌های بسیار پیشرفته و یا تکنیک پیچیده‌ ای نیز نیاز نیست. فقط باید توجه داشته باشید هر دوربینی “حداقل فاصله‌ کانونی” خاصی دارد که اگر فاصله‌ سوژه از این مقدار کمتر باشد، عکس نا واضح خواهد شد.

با توجه در نظر گرفتن این نکته به همراه قانون یک سوم و انتخاب زاویه‌ مناسب، می‌توانید عکس‌هایی رؤیایی شکار کنید. همواره به یاد داشته باشید هر گلی که می‌بینید می‌تواند یک سوژه‌ عالی برای حالت ماکرو باشد.

یک نمونه عکس ماکرو که با دوربین 5 مگاپیکسلی موبایل گرفته شده؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این عکس قانون یک سوم و انتخاب زاویه‌ مناسب، رعایت شده و فاصله‌ سوژه نیز به اندازه‌ای است که به وضوح آن خللی وارد نمی‌کند.













 

sima1608

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 فوریه 2014
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
34
قبل از اینکه وارد دنیای عکاسی شوید باید بدانید نکاتی آموزنده و مفید در زمینه عکاسی وجود دارد که به خلق یک عکس خوب کمک بسیار می کند. و بهتر است یک عکاس آماتور این نکات را به عنوان پایه بشناسد و یک عکاس حرفه ای آنها را همیشه در ذهن داشته باشد.

برای عکس خود یک موضوع یا پیام انتخاب کنید.

اگر در عکس شما هیچ سوژه برجسته و واضحی وجود نداشته باشد یا این عکس حاوی پیامی نباشد احتمالاً عکس جالبی نخواهد بود.

چیزهای اضافی را حذف کنید.

زواید را حذف کنید، به خصوص اگر از ارزش عکس شما کاسته می شود. نه تنها باید بدانید چه چیزهایی را در عکس بگنجانید بلکه باید بدانید چه چیزهایی را نباید در عکس خود بگنجانید. همیشه بدنبال یک پشت زمینه ساده باشید و تعادل را حفظ کنید.

در این عکس دست زنی که در پایین تصویر مشاهده می کنید و پیراهن های رنگ و وارنگ زرد و آبی در پشت زمینه عناصری هستند که سبب به هم خوردن تمرکز بیننده بر موضوع اصلی می شوند. در این عکس می توان چند لحظه صبر کرد تا آن زن دست خود را عقب بکشد و افرادی که در پشت زمینه قرار گرفته اند نیز با چند قدم جابجایی عکاس از تصویر حذف می شوند و در این حالت عکس شما بهتر خواهد بود.

از زوم کردن و نزدیک شدن نترسید

اشتباهی که بیشتر عکاسان آماتور مرتکب می شوند این است که عکس های آنها از فاصله خیلی دوری گرفته شده است. و در تصویر نسبت محیط به موضوع آنقدر زیاد می شود که نمی تواند پیام خود را القا کند. سعی کنید عکس را به اندازه کافی از سوژه پر کنید و از پشت زمینه شلوغ پرهیز کنید. تا عکس ساده و قابل فهم باشد.

موضوعات خود را در مرکز تصویر قرار ندهید.

همانطور که در مقالات قبلی آموزش عکاسی «یاد بگیر دات کام» بارها ذکر شده است. سعی کنید موضوع عکاسی خود را در مرکز تصویر قرار ندهید. بهتر است از قانون یک سوم استفاده کنید. فرض کنید تصویر شما به سه قسمت تقسیم شده است چه از نظر عمودی و چه از نظر افقی آنگاه موضوع خود را روی یا نزدیک یکی از این خطوط قرار دهید. این قانون را قانون یک سوم می نامند. البته سعی کنید خلاقیت خود را حفظ کنید و از این قانون تابعیت محض نداشته باشید. به خاطر داشته باشید برای انسان و حیوان وقتی که روی سر آنها زوم می کنید بینندگان بیشتر به چشم آن انسان یا حیوان توجه می کنند بنابراین در این گونه مواقع قانون یک سوم بر مو قعیت چشم ها اعمال می شود.



از سطح دوربین خود مطمئن شوید.

اگر سطح افق در عکس شما زاویه دار شود از ارزش عکس شما کاسته خواهد شد. ممکن است هنگام عکاسی دقت زیادی برای تنظیم سطح نداشته باشید اما مشکلی نیست با نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ می توان به راحتی سطح را تصحیح کرد. اما بهتر است تمرین کنید تا همیشه دوربین را افقی نگه دارید.



چشم ها بسیار اهمیت دارند.

چشم ها بازگوی داستان هستند. وقتی که از انسان یا حیوان عکس می گیرید هر چیزی ممکن است از نظر پنهان باشد ولی چشم ها باید آشکارا قابل دیدن باشند. و کیفیت تصویر چشم باید بالا باشد آنوقت است که تأثیر شگفت انگیز چشمها را در عکس های خود خواهید دید.



فاصله را برای فلاش تخمین بزنید.

بهترین فلاشها در فواصل بیش از 10 متر تأثیری ندارند. برای فواصل دور در نور کم به جای استفاده از فلاش میزان exposure دوربین خود را افزایش دهید و از یک سه پایه استفاده کنید. و اگر لازم است از iso بالاتر استفاده کنید.

اگر از چند نفر با فلاش عکس می گیرد بدانید که چهره افرادی که به دوربین نزدیکتر هستند روشنتر و چهره افرادی که از دوربین دورترند تیره تر است بنابراین سعی کنید فاصله افراد با دوربین یکسان و به اندازه کافی نزدیک باشد.



حرکت کنید

در هنگام عکاسی خود یا موضوع عکاسی را آنقدر حرکت دهید تا موضوع شما در پشت زمینه خودنمایی کند یا به عبارت دیگر موضوع و پشت زمینه هم رنگ نباشند














 

minimni

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 فوریه 2014
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
34
ی شك شب یكی از جالبترین سوژه های طبیعت برای عكاسان به شمار می رود. در هنگام شب می توانیم از ماه ستارگان ،رعد وبرق و…عكس بیاندازیم. وسایلی كه در برای عكاسی در هنگام شب نیازداریم به شرح زیر است :
۱- سه پایه
۲- دكلانشور یا ریموت كنترل (برای جلوگیری ازلرزش دست )
۳- نورگیر لنز : نورهای جانبی واقع در خارج از كادر باعث كاهش شفافیت تصویرمی شوند برای جلوگیری از آن، از نورگیر لنز استفاده می كنیم.
۴- چراغ قوهٔ جیبی: برای خواندن نوشته های ریز روی بدنهٔ دوربین و لنز.
۵- ساعت ثانیه شمار :برای سنجش زمان نوردهی.
۶- چشمی ورزشی :ازآنجا كه در دوربین های بازتابی (رفلكس) در لحظهٔ عكاسی، آینهٔ رفلكس حركت كرده و مسیر دید چشمی را می بندد در نتیجه عكاس قادر نیست موضوع را رویت كند ،ازاین نظر بعضی از دوربین ها مجهز به دریچه یا چشمی جدا گانه برای تنظیم ورویت كادر هستند. با این چشمی ها كه به ویزور ورزشی معروفند می توان موضوعات متحرك و همچنین فضای تاریك را روشنتر و راحت تر رویت نموده و عكاسی كرد.
۷- لنز با قدرت نوری زیاد(لنز سریع): در بیشتر مواقع برای به دست آوردن عمق میدان زیاد، نیاز به دیافراگم های بسته می باشد اما با وجود این، همراه داشتن لنزی با قدرت نوری زیاد در شب، در اكثر مواقع یك امتیاز محسوب می شود، زیرا درجایی كه كم نور بوده و شما می خواهید حتی المقدور با زمان نوردهی كوتاهتری كاركنید وجود چنین لنزی به شما كمك می كند.
۸- سرپوش یا كلاه: می توانید این وسیله را به عنوان سرپوش جلوی لنزی دوربین بگیرید و لحظاتی مانع از برخورد نور بر فیلم شوید. این عمل مانع از تابش نور شدید، مثل نور اتومبیل ها در هنگام عبور از كناردوربین می شود .
نورسنجی درشب
۱ - سه یا چهار بار سطوح روشن كادر مورد نظر خود را نورسنجی كرده و سپس حد میانگین را انتخاب كنید.
۲ - منبع نور از را از فاصله نزدیك نورسنجی نكنید . دراین صورت با عدد حاصل از نورسنج، عكسی با حداقل روشنایی به دست می آید درنظر داشته باشید كه شدت نور به تناسب توان دو مقدار فاصله كاهش می یابد .
۳ - وقتی نورخیلی ضعیف است و نورسنج توانایی اندازه گیری نور را ندارد و شما می خواهید از انجام نورسنجی مكرر صرف نظر كنید و یا علیرغم نورسنجی، بر رقم به دست آمده اطمینان ندارید، باید شدت نور را تخمین بزنید .
تغییرات رنگ
۱ - نوردادن طولانی مدت، موجب تغییر رنگ شده ، ماهیت موضوع را تغییر می دهد .
۲ - به كمك فیلتر می توان تغییرات رنگ نور را كنترل كرد .بهتر است به تناسب ضریب فیلتر ، دیافراگم را باز كرد .
عكاسی واقعی شب در زمان مغرب
برای تهیهٔ عكسهای واقعی شب بهتر است مرحله میانی و به خصوص مرحله پایانی زمان مغرب را برای عكاسی انتخاب كنید . در این مواقع هنوز به خاطر وجود باقیمانده نور خورشید در آسمان، عكسهایی با روشنایی ملایم به دست می آیند. البته عكسها تاریكتر از آنچه در واقعیت به چشم دیده می شوند خواهند بود و همین امر موجب بروز ویژگی عكس شب می گردد با وجود این ، عكاس می تواند هنوز به هر مقدار كه مایل باشد به فیلم نور كمتری بدهد. در عكاسی شب باید حتی المقدور منابع نور مصنوعی متعددی روشن باشند ، درغیر اینصورت نمی توان عكاسی با حال و هوای واقعی شب گرفت و تصویر ، تخت و رنگ پریده به نظر می رسد. برای عكاسی شب درمرحله پایانی مغرب ، نوردهی كوتاهتری پیشنهاد می شود.
عكاسی ماه
- محل و زمان بالا آمدن ماه را تعیین و سر وقت درمحل عكاسی حاضر شوید. گاهی همه چیز برای عكاسی آماده است، اما هنوز خبری از ماه نیست.
- اگر وضعیت هوا همراهی كند، می توان عكسهای استثنایی تهیه كرد. برای مثال ، درمرحله میانی زمان مغرب، نور ماه مخالف نور آبی آسمان بوده و با درخشش خود مخالف نور منظرهٔ رو به تاریكی است . نور آغازین زرد یا نارنجی ماه ، به تدریج به رنگ نقره ای روشن تبدیل می شود.
-برای عكاسی از قرص كامل ماه دیافراگم ۸/۲-۲ و زمان نوردهی ۱۲۵/۱ پیشنهاد می شود.
- برای نشان دادن جابجایی ماه دیافراگم ۱۱-۸ و ۱۶-۱۱ و زمان نوردهی ۱ یا ۲ دقیقه پیشنهاد می شود.
درآمدن ماه درمرحلهٔ پایانی زمان مغرب ، ماهیت شب را القاء می كند . مرز ساختمانها و مرز مناظر ضعیفتر می شوند ماه و نور چراغهای مصنوعی قویتر نقاط ثقل تصویر را تشكیل می دهند .
- برای عكاسی واضح و یا تا حدودی واضح ازماه ، حداكثر زمان نوردهی ۵ الی ۱۰ ثانیه كافی است ( با فاصله كانونی متوسط ) ماه با توجه به حركت آهسته خود ، درزمانی كوتاه به اندازهٔ قابل توجهی جابه جا می شود ، درحدود ۲ دقیقه طول می كشد تا به اندازهٔ قطر خودش جابجا شود .
- وقتی موضوع اصلی هم به بیش از ۵ الی ۱۰ ثانیه نور نیاز نداشته باشد می توان ماه را واضح عكاسی كرد. در مواقعی كه بخواهید تصویر ماه را توام با تصویر خیابانهای روشن ،همراه با آذین بندی شب در اعیاد و مراسم و یا بناهای روشن عكاسی كنید، می توانید با زمان نوردهی فوق كار كنید.
چگونه ماه را پایین بیاوریم:
۱ - انتخاب یك موضوع مناسب و پیش بینی محلی دركادر برای ماه: منظرهٔ مورد دلخواه خود را عكاسی كنید و محلی را دركادر برای ماه آماده بگذارید تا با عكاسی دوباره بر روی همان كادر ( فریم ) ماه را به آنجا منتقل كنید . تصویر را برحسب موضوع انتخابی نور دهید.
۲ - آماده سازی دوربین برای پایین آوردن ماه: در دوربین هایی كه گرفتن چند عكس روی یك كادر امكان پذیر نیست، مجبورید برای گرفتن منظرهٔ انتخابی اول، دوربین را روی نوردهی طولانی (B) تنظیم كنید و بعد از آن جلو لنز را تا نوردهی بعدی بپوشانید.
۳ - حال دوربین را به سوی ماه بگیرید و ماه را در محل پیش بینی شده تنظیم كنید. درصورت امكان ماه را روی یكی از نقاط طلایی قرار دهید. یك لنز تله ، قرص ماه را با جلوه و زیبایی خاصی قابل رویت می سازد.
۴ - با دوبار نوردادن به فیلم ماه به درون منظره كشیده می شود. از طریق پوشاندن و باز كردن جلوی لنز و نور دادن مجدد و یا با گرفتن دومین تصویر، قرص ماه را در روی همان فریم قبلی كه منظره را گرفته اید ثبت خواهید كرد. به خاطر نور نسبتاً زیاد ماه ، زمان نوردهی كوتاه (مثلا ۳۰/۱) با دیافراگم باز كافی است. با انجام این عمل ، تصویر ماه به سادگی در زمینه سیاه آسمان و بر فراز منظره به دست می آید.
۵ - اگر بخواهیم از ابرها هم در كنار ماه عكاسی كنیم به زمان نوردهی ۲/۱ تا ۲ ثانیه نیاز داریم. چنین زمانی ابرها را روشن كرده و حالت طبیعی به آسمان می بخشد. هنگامی كه تكه ای ابر قسمتی از ماه را پوشانده باشد یا تكه هایی از ابر اطراف ماه را پوشش دهند تصویر جلوهٔ بیشتری پیدا می كند .
ماه گرفتگی
قرص ماه را به طور متوالی با پوشاندن جلوی لنز ( لنز نرمال ) بر روی فیلم ثبت كنید .می توانید یك بار هم قرص ماه را با لنز تله عكاسی كنید و آن را بر روی ماه های قبلی ثبت كنید.می توان با استفاده از فیلترهای رنگی ماه را به رنگهای مختلف درآورد .
عكاسی از ستاره های آسمان
دوربین را روی سه پایه بگذارید ، دریچه شاتر را باز نگه دارید. چون سرعت پایین است و دریچه شاتر مدتی باز می ماند، به علت حركت كره زمین نور ستاره ها تبدیل به خطوط می شود. برای اینكه خطوط و زمینه آسمان یكنواخت نباشد می توانید لحظاتی مقوایی سیاه را جلوی لنز گرفته و مجددا بردارید تا خطوط به صورت مقطع یا نقطه چین شود . اگراینكار را در زمینه تیره و سیاه آسمان انجام دهید عكس شما تصویر تمام سیاهی است با خطوط سفید پس بهتر است قسمتی از پیش زمینه عكستان را به درختان و یا ساختمان ها اختصاص دهید تا عكس زیبایی داشته باشید فراموش نكنید كه زمین هر ساعت ۱۵ درجه گردش می كند یعنی یك درجه درهر چهار دقیقه و با حساسیت ASA۱۰۰ می توانید دیافراگم را روی ۸ قرارداده ومدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه نوردهی را انجام دهید .
رعد وبرق درشب
- سر وقت درمحل مناسبی كه ازپیش تعیین كرده اید حاضر شوید تا شانس به شما یاری دهد . جای مناسب و مطمئنی برای خود انتخاب كنید . دوربین را برروی سه پایه و نورگیر را برروی لنز نصب كنید . فاصله را روی بینهایت و دیافراگم را روی ۶/۵ قرار دهید زمان نوردهی را B انتخاب كنید. دوربین را به طرف محل احتمالی برق زدن كادربندی كرده ، شاتر را باز كنید . لنز باید هر چند وقت به خاطر خشك بودن بازبینی شود .
- شاتر را باز كنید .استفاده از دكلانشور پیشنهاد می شود . منتظر بمانید تا برقی درمحدودهٔ كادر به وقوع بپیوندد .
زمان دقیق نوردهی یا بازبودن شاتر بستگی به تعداد ، قدرت و نوع برق زدن دارد . یك برق زدن قوی و گسترده برای یك عكاسی موفقیت آمیز كافی است . برق زدن بیش از دو یا سه بار، تصویر را نه چندان گیرا و به خصوص با دیافراگم باز بیش از حد روشن می سازد .
- در اینجا موفقیت درعكاسی ، به انتخاب محل عكاسی و منظرهٔ روبه رو بستگی دارد . آب در پیش زمینه وانعكاس نور و برق زدگی از سطح آن به گیرایی تصویر می افزاید . هم چنین نمای ضد نور كوهستانها برج ، شهر ، روستا را انتخاب كنید عكاسی ازمحل مرتفع ترجیح داده می شود .







































 

Yalda444

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 می 2014
نوشته‌ها
54
لایک‌ها
18
سن
37


9781581154207.jpg

سال 2005 | 153 صفحه | ISBN: 9781581154207| 17,3 MB |
pdf_icon.png


دانلود کتاب
معرفی: به کمک راهنمای دوستانه “عکاسی از بچه‌ها و کودکان” به شما نشان می‌دهد که چگونه والدین عکس‌های کودکان خود را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشند و آلبوم‌های بسیار زیبا، خاطره‌انگیز را بدون هیچ تجربه‌ قبلی، دانش فنی و یا ابزار خاصی می‌سازند.
این راهنما شامل بیش از ۱۵۰ نمونه قابل‌توجه از عکس‌های موفق می‌باشد. و مهارت‌ها و تکنیک‌های کاربردی برای خلق پرتره‌های عالی، عکس‌های درحال حرکت، تصاویر گروهی و بیشتر از اینها را ارائه می‌دهد.

____________________________________________________________________________________________
book.gif
چشم‌داشتی که باید از یک کتاب داشت، این است که شفاف باشد و نور را بازتاباند. "کریستین بوبن"

 

raminphys

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 آگوست 2014
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
2
سن
36

Yalda444

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 می 2014
نوشته‌ها
54
لایک‌ها
18
سن
37

9780415833516.jpg


سال 2013 | 192 صفحه | ISBN: 9780415833516 | 4 MB |
pdf_icon.png


دانلود کتاب
معرفی: عکاسان سرتاسر دنیا به مجموعه‌‌ کتاب‌های “Ilex’s Field Guides” به‌عنوان راهنماهای نهایی در تخصص تصاویر قابل حمل اعتماد کرده‌اند.
این مجموعه‌ها با دانش کاربردی گردآوری شده‌اند و همگی توسط عکاسان متخصص حرفه‌ای نوشته شده است. از این عناوین سودمند صدها هزار نسخه در جهان فروخته شده است.
Michael Freeman عکاس مشهور، در این نسخه یکی از محبوب‌ترین و چالش‌برانگیزترین حوزه‌های عکاسی را با عنوان عکاسی سیاه و سفید مورد بررسی قرار می‌دهد. کتاب “راهنمای عکاسی سیاه و سفید” با نکته‌هایی در زمینه نورپردازی، عکس‌برداری، تکنیک‌های تبدیل و پس از تولید، گردآوری شده است که آن را به راهنمایی ضروری برای تمام عکاسان تبدیل کرده است.

____________________________________________________________________________________________
book.gif
برگ‌های کتاب به منزله بالهایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می‌دهند. "فرانسوا ولتر"
 
بالا