برگزیده های پرشین تولز

اعتراض شديد به زيرساخت به عنوان عامل اصلي اختلالات اخير اينترنت كشور

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
37
محل سکونت
Iran-Tehran
ايتنا - براستی کدام سازمان متولی نظارت و پاسخگوی مشترکین پهنای باند کشور است؟ آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابزار مناسب پایش و کنترل محسوس کیفیت و کمیت پهنای باند ارائه شده توسط شرکت زیرساخت را در اختیار دارد؟ و چگونه است که هیچگونه اعمال نظارت و مقررات در این مورد صورت نمی‌پذیرد در حالی که متولی اجرا و نظارت فیلترینگ نهایتا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور است.


به گزارش ايتنا از روابط عمومي سازمان **** صنفي رايانه‌اي كشور، پیرو اخبار رسیده از شرکت‌های سرویس دهنده اینترنتی، چند روزی پس از خاتمه تعطیلات نوروزی شرکت ارتباطات زیرساخت( تامین کننده انحصاری پهنای باند کشور) بدون اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به فعال‌سازی یک سیستم دیوارآتش (Firewall) جدید بر روی کل پهنای باند اینترنتی کشور کرده است.
در حقیقت در حال حاضر هر نوع دسترسی به اینترنت، از داخل دو فیلترینگ مجزا صورت می‌پذیرد.
اولین دیوار آتش توسط شرکت‌های تامین کننده اینترنت(ISP) به خدمت گرفته می‌شود و از دیرباز وجود دارد. داده‌های داخل این سیستم‌ها توسط کمیته تعیین مصادیق تعیین می‌شوند و بعد از ابلاغ به شرکت‌ها توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، اجرا می‌گردد. اما در خصوص دیوار آتش دوم شرکت زیرساخت که بر روی کلیه پهنای باند کشور عمل می‌نماید، هیچگونه اطلاع‌رسانی انجام نگردیده است.

آنچه موجب اعتراضات فراوان کاربران اینترنت پس از بازگشت از تعطیلات نوروزی شده است، وجود اختلالات بسیار در راستای دسترسی به اقصی نقاط شبکه جهانی اینترنت است.
به عنوان نمونه و طی اظهارات کارشناسان و کاربران، در حال حاضر بیش از 10% از تقاضاهای تحت وب ارسالی (Web Requests) به منظور اتصال به سایت‌های مختلف، با پیغام همیشگی "The page cannot be displayed." مواجه می‌شوند که این مشکل هیچ ارتباطی به آدرس سایت (مجاز) نداشته، بلکه در ساعات اوج ترافیک با تکرار بیشتری دریافت می‌شود.
بدیهی است چنین کیفیت سرویسی موجبات ناراحتی کاربران را فراهم آورده است به نحوی که شرکت‌های تامین کننده اینترنتی با حجم بالایی از تماس اعتراضات کاربران خود مواجه شده‌اند.
در همین راستا، کندی محسوس مرور صفحات وب نیز گزارش شده است.

پرواضح است که «فیلترینگ» منطبق بر مصوبات مرجع قانونی واحد، از الزامات است ولی دوگانگی آن معضلی است که با ایجاد تاخیر و بروز اختلالات فاحش، علاوه بر اتلاف وقت کاربران با بهینه‌سازی الگوی مصرف در تضاد آشکار است.
به نظر می‌رسد حذف یکی از دیوارهای آتش در مسیر منتهی به اینترنت می‌بایست طبق ضوابط و مقررات موجود، در اسرع وقت صورت پذیرد.

اما این اختلالات در عرصه‌های مختلف بر خدمات جاری در سطوح مختلفی که خدمات برخط دریافت می‌نمایند تاثیر منفی گذاشته است.
شرکت ارتباطات زیرساخت طی اقدامی دیگر، دسترسی مشترکین خود در سطح کشور را به برخی از آدرس‌های اینترتی مربوط به کمپانی‌های مخابراتی بین‌الملل مسدود نموده است. در این اقدام که تا زمان نگارش این مطلب سه بار انجام شده است، اختلالات وسیعی در سطح مکالمات بین‌الملل کشور بوجود آمده است.

مسدود شدن برخی آدرس‌های اینترنتی بدون مجوز کمیته تعیین مصادیق به شرح زیر صورت پذیرفته است:

الف) چهارشنبه مورخ 19/01/1388، از ساعت 23:00:04 و پیوسته به مدت 30 دقیقه و 36 ثانیه.
ب) جمعه مورخ 21/01/1388، از ساعت 11:18:07 و پیوسته به مدت 29 دقیقه و 36 ثانیه.
پ) دوشنبه مورخ 24/01/1388، از ساعت 08:57:21 و پیوسته به مدت 254 دقیقه و 6 ثانیه.
مجموعا: 314 دقیقه و 18 ثانیه

در حالت خوش بینانه، اگر این اختلالات با هدفی مشخص صورت نپذیرفته باشند، این سؤال مطرح می‌شود که آیا تنها تامین کننده انحصاری پهنای باند اینترنتی کشور مجاز به انجام آزمایشات فنی و سعی و خطا بر روی سرویسهای جاری در راستای چه اهدافی است؟ آیا تامین کنندگان در ابعاد کشوری می‌توانند بدون رعایت استانداردهای فنی و تخصصی و مقررات و دستورالعمل‌های موجود اقدام به اعمال تغییرات سلیقه‌ای نمایند یا داشتن مصوبات لازم و ضروری است؟

براستی کدام سازمان متولی نظارت و پاسخگوی مشترکین پهنای باند کشور است؟ آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابزار مناسب پایش و کنترل محسوس کیفیت و کمیت پهنای باند ارائه شده توسط شرکت زیرساخت را در اختیار دارد؟ و چگونه است که هیچگونه اعمال نظارت و مقررات در این مورد صورت نمی‌پذیرد در حالی که متولی اجرا و نظارت فیلترینگ نهایتا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور است.

بدیهی است در سال بهینه‌سازی الگوی مصرف، اصلاح الگوی انجام امور در مجموعه‌های دولتی و خصوصی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تغییرات است. حال آنکه در آستانه چنین سالی، شاهد اتلاف وقت چندین میلیون کاربر ایرانی و متخصصین کشور برای دسترسی به فضای سایبر هستیم.

کمیسیون اینترنت سازمان **** صنفی رایانه‌ای ضمن انتقاد شدید نسبت به بروز چنین اختلالاتی معتقد است تداوم چنین روالی بی‌برنامه و بدون اطلاع‌رسانی در بستر زیرساخت کشور، خسارات هنگفتی بر پیکره ارتباطات و اطلاع‌رسانی وارد خواهد ساخت که شاید خود، اثباتی بر پرهیز از هر نوع انحصار طلبی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بوده، در سال اصلاح الگوی مصرف و آستانه برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری، ملاحظات بیشتری در ثبات کیفی و کمی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به مصلحت نزدیک‌تر است.

http://www.itna.ir/archives/news/012410.php
 

maloose...to

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 مارس 2009
نوشته‌ها
96
لایک‌ها
1
i agree with u
 

Nevissande

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2008
نوشته‌ها
1,103
لایک‌ها
10
به گزارش ايتنا از روابط عمومي سازمان **** صنفي رايانه‌اي كشور، پیرو اخبار رسیده از شرکت‌های سرویس دهنده اینترنتی، چند روزی پس از خاتمه تعطیلات نوروزی شرکت ارتباطات زیرساخت( تامین کننده انحصاری پهنای باند کشور) بدون اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به فعال‌سازی یک سیستم دیوارآتش (Firewall) جدید بر روی کل پهنای باند اینترنتی کشور کرده است.
در حقیقت در حال حاضر هر نوع دسترسی به اینترنت، از داخل دو فیلترینگ مجزا صورت می‌پذیرد.
اولین دیوار آتش توسط شرکت‌های تامین کننده اینترنت(ISP) به خدمت گرفته می‌شود و از دیرباز وجود دارد. داده‌های داخل این سیستم‌ها توسط کمیته تعیین مصادیق تعیین می‌شوند و بعد از ابلاغ به شرکت‌ها توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، اجرا می‌گردد. اما در خصوص دیوار آتش دوم شرکت زیرساخت که بر روی کلیه پهنای باند کشور عمل می‌نماید، هیچگونه اطلاع‌رسانی انجام نگردیده است.
دو تا فايروال؟ چه خبره بابا؟ :eek:

پس همونه كه يك روز FTP رو عيبناك ميكنه، يكروز v*pn رو (كه اين يكي هنوز هم درست نشده)، يكروز هم هيچ سايتي رو باز نمي كنه.
 

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
37
محل سکونت
Iran-Tehran
این به خاطر کم کاری isp ها بوده که خیلی از سایتهای تابلو رو باز گذاشتن و خیلی از https های سایتها باز بود
نتیجش میشه اینکه خود مخابرات و... دست به کار میشن
این شرکتها اگر فیلترینگ خودشون رو بتونن بهتر اعمال کنن دیگه این اتفاقا نمیفته
 

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
37
محل سکونت
Iran-Tehran
مگه گفتم بچه ها اعتراض کنن؟
این اعتراض خود isp هاست
 

zebel-khaan

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 آگوست 2008
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
0
آقا من 10 روزه نمیتونم رو آپلود سنترها فایل آپلود کنم این چه وضعشه ؟

مشکل از مخابراته ؟ :eek:

isp رو کچل کردم ولی هنوز میگن از طرف ما مشکل نیست ....

شما همچین مشکلاتی دارین ؟
 

shervin

ASP.net
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2005
نوشته‌ها
6,353
لایک‌ها
261
سن
38
محل سکونت
تهران
آقا من 10 روزه نمیتونم رو آپلود سنترها فایل آپلود کنم این چه وضعشه ؟

مشکل از مخابراته ؟ :eek:

isp رو کچل کردم ولی هنوز میگن از طرف ما مشکل نیست ....

شما همچین مشکلاتی دارین ؟
فکر نمیکنم مشکل از مخابرات باشه
چون منکه چنین مشکلی ندارم
 
بالا