آیا سیلیکون ولی به بانکها نفوذ و بر آنها غلبه خواهد کرد؟ از پرداخت تا انتقال و ارسال پول، حالا استارتآپها به دنیای خدمات مالی نفوذ کردهاند و بسیاری از استعدادهای جوان مشغول در بانکها و موسسات مالی را اغوا کردهاند. به این ترتیب بعد از تغییراتی که در فاصله سالهای 2007 تا 2008 در سیاستها و قوانین بانکداری ایجاد شد، بهتدریج تحولات دیگری هم در سیستمهای مالی و بانکی ایجاد شد که علاوهبر ایجاد امنیت بیشتر برای پرداختکنندگان مالیات، برای گروهی که اغلب کمتر مورد توجه قرار میگیرند یعنی مشتریان هم ساختار بهتری را به همراه میآورد.
فین تک چیست ؟
حالا ترکیب شیفتگان تکنولوژی که تیشرت میپوشند با سرمایهگذاران و مدیران مالی کت و شلوار پوش قرار است آینده سرویسهای مالی را تغییر بدهند. نسل جدید استارتآپها با هدف نفوذ به قلب صنعت مالی و بانکداری در حال شکل گرفتن هستند. به این ترتیب شرکتها و استارتآپهای «فینتک» (FinTech) به سرعت در حال شکلگیری و رشد هستند.
از آنجا که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آینده صنعت بانکداری را در گرو رشد چنین استارتآپهایی میدانند، تمایل به سرمایهگذاری در این شرکتهای نوپا هم افزایش پیدا کرده است. تا جایی که بر اساس آمار منتشر شده در این زمینه، میزان سرمایهگذاری جهانی در استارتآپهای فینتک در سال 2014 به 12 میلیارد دلار رسیده که این میزان نسبت به سال قبل از آن 4 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
چگونگی رشد استارتآپهای فین تک
شرکتهای فینتک قرار نیست بانکها و موسسات مالی سنتی و قدیمی را از بین ببرند. این استارتآپها هنوز نوپا و کوچک هستند و نتوانستهاند تمام مشتریان قدیمی و وفادار بانکها را به خودشان جلب کنند. استارتآپهای فینتک با سه روش اساسی صنعت مالی و بانکداری را متحول کرده و دوباره شکل میدهند. روش اول این است که بازیگران عرصه فینتک هزینهها را کاهش داده و در عین حال کیفیت ارائه سرویسهای مالی را افزایش میدهند.
این شرکتهای کوچک مجبور به رعایت همه قوانین سخت و دست و پا گیر سیستمهای قانونگذاری و شبکه شعبات موسسات و بانکها نبوده و الزامی برای محافظت از تجارتهای موجود ندارند. به عنوان مثال بیش از نیمی از درخواست وامها از استارتآپ وامدهنده Funding Circle در خارج از ساعت کاری عادی و اغلب از سوی کسبوکارهای کوچک میآید. استارتآپ TransferWise هم هزینه جابهجایی و انتقال پول به خارج از مرزها را تا نصف بانکهای سنتی کاهش داده است.
دومین راه موثر این استارتآپها توانایی هوشمندانه آنها در ارزیابی خطرها و ریسکهای احتمالی است. این شرکتهای کوچک همه چیز را از بررسیهای مطرح شده در رسانه- شبکههای اجتماعی گرفته تا اطلاعات منتشر شده در زمینههای مختلف ارزیابی میکنند تا متوجه شوند که کسبوکارهای کوچک دقیقا چه اهدافی دارند و چه اقداماتی برای رسیدن به آنها انجام میدهند تا به این ترتیب بتوانند در این مسیر به خوبی و درستی قرار بگیرند.
سومین روش این شرکتهای نوپا و کوچک برای تنفس در صنعت بانکداری ایجاد دیدگاهی متنوع، با ثبات و معتبر برای مشتریانشان است. یکی از مهمترین ابزارهایی که این شرکتهای نوپا در این مورد در اختیار دارند اینترنت است. استارتآپهای فینتک که اغلب مبتنی بر اینترنت هستند، دیگر کمتر تحتتاثیر محدودیتهای اعمال شده در مرزهای جغرافیایی قرار میگیرند و به این دلیل میتوانند آزادانه به فعالیت در کشورها و شهرهای مختلف جهان بپردازند.
منبع : فینتک
فین تک چیست ؟
حالا ترکیب شیفتگان تکنولوژی که تیشرت میپوشند با سرمایهگذاران و مدیران مالی کت و شلوار پوش قرار است آینده سرویسهای مالی را تغییر بدهند. نسل جدید استارتآپها با هدف نفوذ به قلب صنعت مالی و بانکداری در حال شکل گرفتن هستند. به این ترتیب شرکتها و استارتآپهای «فینتک» (FinTech) به سرعت در حال شکلگیری و رشد هستند.
از آنجا که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آینده صنعت بانکداری را در گرو رشد چنین استارتآپهایی میدانند، تمایل به سرمایهگذاری در این شرکتهای نوپا هم افزایش پیدا کرده است. تا جایی که بر اساس آمار منتشر شده در این زمینه، میزان سرمایهگذاری جهانی در استارتآپهای فینتک در سال 2014 به 12 میلیارد دلار رسیده که این میزان نسبت به سال قبل از آن 4 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
چگونگی رشد استارتآپهای فین تک
شرکتهای فینتک قرار نیست بانکها و موسسات مالی سنتی و قدیمی را از بین ببرند. این استارتآپها هنوز نوپا و کوچک هستند و نتوانستهاند تمام مشتریان قدیمی و وفادار بانکها را به خودشان جلب کنند. استارتآپهای فینتک با سه روش اساسی صنعت مالی و بانکداری را متحول کرده و دوباره شکل میدهند. روش اول این است که بازیگران عرصه فینتک هزینهها را کاهش داده و در عین حال کیفیت ارائه سرویسهای مالی را افزایش میدهند.
این شرکتهای کوچک مجبور به رعایت همه قوانین سخت و دست و پا گیر سیستمهای قانونگذاری و شبکه شعبات موسسات و بانکها نبوده و الزامی برای محافظت از تجارتهای موجود ندارند. به عنوان مثال بیش از نیمی از درخواست وامها از استارتآپ وامدهنده Funding Circle در خارج از ساعت کاری عادی و اغلب از سوی کسبوکارهای کوچک میآید. استارتآپ TransferWise هم هزینه جابهجایی و انتقال پول به خارج از مرزها را تا نصف بانکهای سنتی کاهش داده است.
دومین راه موثر این استارتآپها توانایی هوشمندانه آنها در ارزیابی خطرها و ریسکهای احتمالی است. این شرکتهای کوچک همه چیز را از بررسیهای مطرح شده در رسانه- شبکههای اجتماعی گرفته تا اطلاعات منتشر شده در زمینههای مختلف ارزیابی میکنند تا متوجه شوند که کسبوکارهای کوچک دقیقا چه اهدافی دارند و چه اقداماتی برای رسیدن به آنها انجام میدهند تا به این ترتیب بتوانند در این مسیر به خوبی و درستی قرار بگیرند.
سومین روش این شرکتهای نوپا و کوچک برای تنفس در صنعت بانکداری ایجاد دیدگاهی متنوع، با ثبات و معتبر برای مشتریانشان است. یکی از مهمترین ابزارهایی که این شرکتهای نوپا در این مورد در اختیار دارند اینترنت است. استارتآپهای فینتک که اغلب مبتنی بر اینترنت هستند، دیگر کمتر تحتتاثیر محدودیتهای اعمال شده در مرزهای جغرافیایی قرار میگیرند و به این دلیل میتوانند آزادانه به فعالیت در کشورها و شهرهای مختلف جهان بپردازند.
منبع : فینتک