برگزیده های پرشین تولز

آتشکده سنگبر مشهد

mashhadnet

Registered User
تاریخ عضویت
7 می 2016
نوشته‌ها
196
لایک‌ها
1
سن
28
آتشکده سنگبر مشهد
چهار طاقی سنگبر مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان مشهد، بخش مرکزی، روستای سنگبر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گردشگران تور مشهد میتوانند از این مکان زیبا دیدن فرمایند.

بنای به نام چهار طاقی سنگور نیز شناخته میشود و در بخش رضویه و در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد قرار دارد. معماری بنا مشتمل بر اطاقی است چهار ضلعی که هر ضلع آن بیش از 6 متر طول داشته و گنبدی نسبتاً کم خیز و مدور بر فراز آن قرار گرفته است.در تور مشهد بهترین لحظات را سپری کنند. ساختار بنا در نمای بیرونی شامل چهار درگاهی به صورت طاق دار بوده که بدلیل وضعیت فعلی تشخیص ورودی اصلی ممکن نیست شالوده و بنیان چهارطاقی بر روی سنگ ایجاد گردیده است. بقایای نوعی آجر چینی جناغی در نمای بیرونی و شواهد معماری بر جای مانده نشان دهنده سبک و سیاق معماری دوران تیموری است.

چهارطاقی یا چارتاقی در معماری سنتی ایرانی ، به بنایی گفته می شود که زمین چهارگوشی داشته و از چهارپایه تشکیل و طاقی گنبدی شکل روی آن را پوشانده باشد.همچنین اینجور بناها دارای چهار ورودی طاق دار نیز هستند. به چهارطاقی ، چهار در، چهار قاپو و چهار دروازه نیز می گویند. در ایران بناهای تاریخی زیادی با این سبک ساخته شده اند. معمولا از چهارطاقی برای ساخت مساجد ، آرامگاه ها ، مقبره ها و دیگر مکان های مذهبی استفاده می شود. هرچند که برای مکان های غیر مذهبی نیز کاربرد دارد. مسافران تور مشهد خاطرات خوشی را سپری کنند.



آتشکده سنگبر مشهد



آتشکده سنگبر مشهد
 
بالا