برگزیده های پرشین تولز

آشنایی با ابزارهای فتوشاپ

SHGC

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 فوریه 2017
نوشته‌ها
26
لایک‌ها
2
آشنایی با ابزار های فتوشاپ آموزشی است که قصد داریم در آن ابزارهای فتوشاپ را مورد بررسی قرار دهیم. و با نحوه کار هر یک از آن ها به صورت کلی و در یک نگاه آشنا شویم. البته ابزار های فتوشاپ هرکدام هم خانواده های مربوط به خود را دارند که تقریبا کارهای مشابهی را انجام می دهند. ما در این آموزش مهمترین و کاربردی ترین این ابزارها را شرح خواهیم داد. سایر ابزار ها را می توانید با تمرین و تجربه فراگیرید. تنها کافی است روی آیکن آن ابزار کلیک راست کنید تا هم خانواده های آن را مشاهده کنید.
آموزش فتوشاپ

1- Move Tool – ابزار جابه جایی
این ابزار به شما اجازه می دهد تا تصاویر ، متن ها و سایر شیء های یک لایه را در محیط فتوشاپ جا به جا کنید. نحوع عملکرد : ابتدا لایه مربوط به شیء خود را انتخاب کنید. سپس این ابزار را کلیک کنید تا فعال شود. حال با نگه داشتن کلید چپ موس می توانید شیء مورد نظر را جابه جا کنید.

2- Marquee – ابزار انتخاب کردن ( Select )
این ابزار این امکان را به شما می دهد تا در پروژه ی خود، یک شیء را انتخاب کنید. انتخاب می توانید به صورت مستطیل ، بیضی ، دایره ، مربع و.. باشد. برای اینکه بتوانید ضلع ها و اندازه های مساوی را انتخاب کنید همزمان کلید Shift را نیز نگه دارید.

3- Lasso – ابزار انتخاب کردن
این ابزار نیز مشابه ابزار بالا عمل می کند با این تفاوت که اختیار کامل به شما می دهد که انتخاب کنید چه بخش هایی از یک شیء را می خواهید Select کنید. به عبارتی می توانید در کارهای دقیق تر و حرفه ای تر از این ابزار استفاده کنید.

4- Magic Wand – ابزار انتخاب جادویی
در این ابزار، فتوشاپ به صورت خودکار و براساس شباهت و یا اصولی که در نظر می گیرید ، یک شیء را از شیء دیگر متمایز تشخیص داده و آن را انتخاب خواهد کرد. برای عملکرد آن کافی است بر روی محل مورد نظر کلیک کنید. خواهید دید که آن محل به صورت Selection در خواهد آمد. یکی از مهمترین کاربردهای این ابزار ، انتخاب کردن پیش زمینه یک شیء است و برعکس. نکته : همچنین می توانید در حین کار با ابزارهای Selectionn ، محیط انتخاب شده را افزایش یا کاهش دهید. برای این مورد می توانید به ترتیب از کلید های Sift و Altt استفاده کنید.

5- Crop Tool – ابزار برش
همانطور که از نام آن پیداست به وسیله ابزار برش می توانید هر قسمتی از عکس را که بخواهید جدا کرده و محدود کنید و در یک پروژه جداگانه آن را داشته باشید. نحوه عملکرد : ابتدا روی گزینه Crop کلیک کنید. سپس اندازه ضلع های مستطیل را به اندازه تصویری که می خواهید برش دهید تنظیم کنید. سپس تایید را بزنید. مشاهده خواهید کرد اطلاعات خارج از جعبه حذف می شود.

6- Eyedropper – ابزار قطره چکان
قطره چکان به شما امکان می دهد تا با کلیک در نقطه مورد نظر، نمونه رنگ استفاده شده در آن را ذخیره کنید. سپس می توان از این رنگ ذخیره شده برای قلم مو، قلم و.. استفاده کرد.

7- Healing Brush – قلم بهبود کننده
این ابزار به شما اجازه می دهد تا رنگ و یا شکل به کار رفته در یک قسمت از تصویر را مانند سایر قسمت های تصویر تغییر دهید. به عبارت دیگر شما قسمت مورد نظر را حذف کنید و بافت آن را با بافت سایر بخش های تصویر جایگزین کنید. این عمل را خود فتوشاپ انجام می دهد. و شما فقط باید قسمت مورد نظر را انتخاب کنید.

8- Paintbrush and Pencil – طراحی به وسیله قلم مو و مداد
این ابزار ها دقیقا مشابه قلم مو و مداد عمل می کنند. می توان به کمک این ابزار ها به طراحی و نقاشی پرداخت. این نکته نیز قابل اهمیت است که این ابزار ها تنظیمات بسیاری دارند که با کلیک بر روی هر ابزار یا کلیک راست بر روی آیکن آن نمایان می شوند. ما سعی خواهیم کرد در آموزشی های بعدی به صورت حرفه ای و تخصصی تر نسبت به آموزش و کار با آن ها اقدام کنیم. به عنوان مثال می توان از انواع قلم مو با اندازه ها و رنگ های مختلف استفاده کرد. می توان وضوح آن را کم یا زیاد کرد و بسیار تنظیمات کاربردی دیگر که بررسی خواهد شد.

9- Clone Stamp – قلم بهبود کننده
این ابزار مشابه ابزار Healing Brush عمل می کند. نکته : برای عملکرد این ابزار ابتدا باید نقطه مورد نظری که می خواهید جایگزین محل مورد نظر شما شود را با کلید Alt انتخاب کنید. این امکان در ابزار Healing Brush نیز موجود است. تنها تفاوت این ابزار با Healing Brush آن است که Clone Stampp یک کپی مستقیم و بدون دستکاری از محل انتخاب شده را برای شما جایگزین می کند در حالکیه Healing Brush دو محل مورد نظر را ترکیب می کند.

10- History Brush – تاریخچه قلم مو
این ابزار به شما امکان می دهد تا طراحی های انجام شده را به حالت اوله باز گردانید. این بازگرداندن توسط یک قلم مو انجام می شود که می توانید اندازه ، وضوح و سایر تنظیمات آن را نیز تعیین کنید. با این امکان در صورتی که در قسمتی از طراحی دچار اشتباه شده اید این ابزار کاربرد فراوانی برای شما خواهد داشت.

11- Eraser Tool – ابزار پاک کن
پاک کن مشابه یک قلم مو است و عملکرد آن نیز تفاوت زیادی با History Brush نمی کند. نکته : برای ایجاد تغییرات مانند حذف قسمتی از تصویر ، حتما و حتما باید ابتدا لایه مربوط به تصویر را انتخاب کنید. بخش لایه ها در قسمت راست ، پایین فتوشاپ قرار دارد. اگر برای شما فعال نیست می توانید از منوی Widnow آن را فعال کنید.

12- Paint Can and Gradient Tools – ابزار رنگ آمیزی
ابزار paint bucket tool می تواند بخش انتخاب شده و یا پیش زمینه تصویر را از رنگ انتخاب شده و به صورت یک دست پر کند. هم خانواده این ابزار یعنی Gradient Tools نیز می توانید رنگ آمیزی را به صورت شیب دار و یا به همراه طرح های مختلف انجام دهد. نکته : برای تعیین تنظیمات مورد نظر خود برای این ابزار مانند همه ابزارهای دیگر، می توانید هنگامی که آن را انتخاب کرده اید از نوار بالایی اقدام کنید. سپس در تصویر کلیک کرده موس را مقصد دلخواه بکشید و نتیجه را مشاهده کنید.

13- Blur, Sharpen, and Smudge Tools – ابزار های محو کردن، تیز کردن و لکه دار کردن
همه این سه ابزار به صورت قلم مو و تنظیمات مربوط به آن، در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید تصاویر مورد نظر خود را محو کنید (blur) یا تیز تر و شفاف تر کنید (sharpen) و یا اینکه لکه دار کنید (smudge). این ابزار ها کاربردهای فراوانی دارند. لذا توصیه می شود تمرین بسیاری برای مسلط شدن بر آنها و همچنین تنظیمات آنها مانند منطقه عمل ، قدرت عمل ، شکل عمل و.. انجام دهید.

14- Burn, Dodge, and Sponge Tools
ابزار Burn می توانید تصاویر را تیره تر و سنگین تر کند. در مقابل Burn ، ابزار Dodge می توانید تصاویر را کمی روشن تر و سبک تر کند. ابزار اسفنج نیز می تواند میزان اشباع رنگ را تحت تاثیر قرار دهد. این سه ابزار نیز جز ابزارهای کاربردی فتوشاپ در ویرایش عکس می باشند.

15- Pen Tool – ابزار خودکار
از این ابزار برای رسم گرافیک برداری استفاده می شود. همچنین می توان از این ابزار برای رسم مسیرهای مختلف و اشکال گوناگون نیز استفاده کرد. البته این ابزار قابلیت Select کردن نیز دارد که کاربرد فراوانی دارد. در آموزش های آینده، نحوه کار با این ابزار را به صورت حرفه ای تر مورد بحث قرار خواهیم داد.

16- Type Tool – ابزار نوشتن و تایپ کردن
همانطور که از نام آن نیز مشخص است از این ابزار برای نوشتن استفاده می شود. برای این کار کافی است ابتدا روی آیکن این ابزار کلیک کنید. سپس محل مورد نظر خود را برای نوشتن انتخاب کنید. همچنین می توانید برای نوشتن کادری مشخص را در نظر بگیرید. برای این کار کلیک چپ موس را روی صفحه بکشید و اندازه دلخواه را انتخاب کنید. امکاناتی همچون تغییر رنگ ، اندازه ، فونت و.. نیز مانند تمام ابزار های دیگر پس از انتخاب آیکن ، در نوار بالایی فعال می شود.

ادامه مقاله برای دوستانی که علاقه مند به یادگیری هستند (جهت طولانی نشدن تاپیک).. : آموزش فتوشاپ | آشنایی با ابزارهای فتوشاپ
منبع : شاه گرافیک
#Marketing
 

ratin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 آپریل 2013
نوشته‌ها
12
لایک‌ها
2
محل سکونت
tehran
سلام دوستان تو فتوشاپ چه ابزاری داریم که بتونم خروجی مستقیم برای طراحی سایت بگیرم بدون اینکه تیکه تیکه کنم . خودش قشنگ عکس ها رو برش بزنه
 

SHGC

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 فوریه 2017
نوشته‌ها
26
لایک‌ها
2
بالا