برگزیده های پرشین تولز

آشنایی با استخر های نقدینگی [Liquidity pools]

وكيل الرعايا

همکار کسب درآمد از اینترنت
همکار انجمن
تاریخ عضویت
25 فوریه 2013
نوشته‌ها
3,904
لایک‌ها
7,443
محل سکونت
DEX
ممکن است در اکوسیستم دیفا با تئوری استخرهای نقدینگی روبرو شده باشید.

اما استخرهای نقدینگی چیست و چگونه کار می کنند؟ و چرا ما واقعاً در امور مالی غیرمتمرکز به آنها نیاز داریم؟ در این پست نحوه کار آنها ، مزایای اصلی و جنبه های کلی آنها را توضیح خواهم داد.

استخر نقدینگی چیست؟

استخرهای نقدینگی استخرهایی از توکن ها هستند که در یک قرارداد هوشمند قفل شده اند. با ارائه نقدینگی ، آنها تجارت را تضمین می کنند و به همین دلیل ، توسط مبادلات غیرمتمرکز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. پلتفرم DeFi Bancor یکی از اولین اقدامات شامل استخرهای نقدینگی بود.

استخرهای نقدینگی ، در اصل ، جنبه تجاری یک مبادله غیرمتمرکز است. نقش آنها افزایش نقدینگی بازار در میان فعالان بازار است.

استخرهای نقدینگی چگونه کار می کنند؟

در ساده ترین شکل ، یک مجموعه نقدینگی تنها شامل 2 توکن است و هر مجموعه بازاری جدید برای همان جفت رمز ایجاد می کند. DAI / ETH شاید نمونه بارزی از مجموعه نقدینگی محبوب در Uniswap باشد.

اولین تأمین کننده نقدینگی ، هنگامی که یک استخر جدید ایجاد می شود ، شخصی است که قیمت اولیه دارایی های این مجموعه را تعیین می کند. ارائه دهنده نقدینگی تشویق می شود که مقدار معادل تمام توکن ها را در اختیار مجموعه قرار دهد.
بر اساس نقدینگی ارائه شده به یک استخر ، تأمین کننده نقدینگی (LP) متناسب با میزان نقدینگی موجود در استخر ، توکن های ویژه ای به نام نشانه های LP دریافت می کند. هنگام معامله در استخر ، 0.3٪ به طور متناسب به همه دارندگان رمز LP اختصاص می یابد.

تأمین کنندگان نقدینگی اگر می خواهند نقدینگی اساسی خود را پس بگیرند ، بعلاوه هرگونه هزینه پرداخت نشده ، باید نشانه های LP خود را بسوزانند. با استفاده از الگوریتم تعیین کننده قیمت ، هر مبادله رمز در یک مجموعه نقدینگی منجر به تغییر قیمت می شود. از این فرآیند به عنوان سازنده خودکار بازار (AMM) نیز یاد می شود.

بازارسازهای خودکار (AMM) به نظر می‌رسد که قوانین بازی را تغییر داده‌اند. به وسیله این نوآوری چشم‌گیر، امکان انجام تراکنش‌های درون زنجیره‌ای بدون نیاز به دفتر سفارش فراهم شد.

یک صرافی همتا به همتا (peer-to-peer) با مدل دفتر سفارشات را در نظر بگیرید. در این صرافی، خریداران و فروشندگان توسط مکانیسم دفتر سفارشات به یکدیگر متصل می‌شوند.

در طرف دیگر اما، خرید و فروش با استفاده از بازارسازهای خودکار متفاوت و به صورت کاربر با قرارداد (peer-to-contract) انجام می‌شود.

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، استخر نقدینگی مجموعه‌ای وجوه است که در یک قرارداد هوشمند توسط یک سری افراد به وجود می‌آید. هنگام کار با بازارسازهای خودکار، مانند خرید سنتی، نیازی به وجود طرف مقابل نیست.

در حقیقت شما ترید خود را در برابر نقدینگی موجود در استخر نقدینگی انجام می‌دهید. برای مثال، در صورتی که شخصی بخواهد توکنی خریداری کند، در آن لحظه نیازی به وجود فروشنده نیست. در عوض باید نقدینگی کافی وجود داشته‌باشد.


برای مثال، هنگام خرید یک کوین در یونی سواپ، فعالیت شما توسط الگوریتمی کنترل می‌شود که بر فعالیت‌های استخر استخراج حاکم است. علاوه بر این، قیمت‌گذاری نیز بر اساس این الگوریتم تعیین می‌شود.

اهمیت نقدینگی


دلیل اهمیت نقدینگی این است که تا حد زیادی تعیین می کند که چگونه قیمت یک دارایی تغییر کند. در بازاری با نقدینگی کم ، تعداد نسبتاً محدود سفارش های باز در هر دو طرف دفتر سفارش باز است. این نشان می دهد که یک معامله می تواند قیمت را به طور قابل توجهی به هر جهتی تغییر دهد و سهام را غیر قابل پیش بینی و جذاب کند. به همین دلیل ، حجم نقدینگی بخش مهمی از انقلاب مالیات غیرمتمرکز (DeFi) است.

استخرهای نقدینگی در دیفای چیست؟

استخرهای نقدینگی در نظر گرفته شده اند تا با موفقیت مشکل کم نقدینگی را برطرف کنند و بنابراین اطمینان حاصل کنند که پس از اجرای سفارش یک معامله بزرگ ، قیمت یک توکن به طور قابل توجهی نوسان نخواهد داشت.

همانطور که قبلاً ذکر شد ، مبادلات غیرمتمرکز به بیشتر کسانی که در استخرهای نقدینگی سرمایه گذاری می کنند ، پاداش می دهند تا حداکثر مشارکت را داشته باشند. کاربر برای بهره مندی از مزایا و استفاده از آن مجبور است مبلغی را به صندوق نقدینگی واریز کند. استخرهای نقدینگی توسط یک یا چند پروتکل قرارداد هوشمند تنظیم می شوند. میزان وجوه سرمایه گذاری شده و نسبت متناسب هر رمز در سیستم عاملهای مختلف DeFi متفاوت خواهد بود.

چگونه در یک استخر نقدینگی شرکت کنیم؟

برای تأمین نقدینگی 50 دلار در استخر ETH / USDC ، به 50 دلار ETH و 50 دلار USDC واریز می شود. در این شرایط ، مبلغ 100 دلار ودیعه لازم است. در ازای آن ، تأمین کننده نقدینگی توکن هایی را برای مجموعه نقدینگی جمع آوری می کند. این توکن ها سهم متناسب استخر آنها را منعکس می کند و به آنها امکان می دهد هر زمان سهم استخر خود را برداشت کنند.

هر بار که یک فروشنده معامله می کند ، کارمزد از معامله کسر می شود و سفارش به قرارداد هوشمند با مجموعه نقدینگی ارسال می شود. هزینه معاملات برای اکثر صرافی های غیرمتمرکز 0.3٪ تعیین شده است. در این صورت ، اگر 50 دلار ETH و 50 دلار USDC واریز کنید و 1٪ از منابع مالی خود را با کمک مالی خود پرداخت کنید. سپس 1٪ از معاملات 0.3٪ برای یکی از معاملات خاص را دریافت خواهید کرد.


مبادلات استخر نقدینگی چگونه کار می کند؟


در حال حاضر دو نوع مبادله غیرمتمرکز در فضای DeFi وجود دارد:

تبادل اوردر بوک: مبادلات اوردر بوک به انجام پیشنهادات برای انجام معاملات بستگی دارد. هنگام ثبت سفارش خرید یا فروش جدید ، سفارشات به یک اوردر بوک هدایت می شوند. سپس موتور تطبیقی صرافی سفارشات منطبق را با همان قیمت اجرا می کند. نمونه هایی از مبادلات اوردر بوک 0x و Radar Relay هستند.

مبادلات استخر نقدینگی: صرافی های LP تأکید بر اوردر بوک را از صرافی خود حذف می کنند. آنها با این کار مبادله را قادر می سازند تا سطح نقدینگی را ثابت نگه دارد. به عنوان مثال مبادلات LP می توان به Cyber ، Uniswap و Curve Finance اشاره کرد.

مزایای استخرهای نقدینگی

نقدینگی تضمینی در هر سطح قیمتی: تا زمانی که مشتری دارایی های خود را در استخر سرمایه گذاری کرده باشند ، تاجران نیازی به ارتباط مستقیم با معامله گران دیگر ندارند.

قیمت گذاری خودکار امکان ایجاد بازار غیرفعال را فراهم می کند: ارائه دهندگان نقدینگی پول خود را در استخر می گذارند و قیمت گذاری توسط قرارداد هوشمند استخر کنترل می شود.

هرکسی می تواند یک تأمین کننده نقدینگی شود و درامد کسب کند: استخرهای نقدینگی نیازی به هزینه لیست ، KYC یا سایر موانع مرتبط با مبادلات متمرکز ندارند. اگر یک سرمایه گذار بخواهد نقدینگی موجودی را تأمین کند ، فقط باید معادل دارایی آن را واریز کند.

هزینه های پایین تر گاس فی
: هزینه های گاس فی با حداقل طراحی قرارداد هوشمند ارائه شده توسط صرافی های غیرمتمرکز مانند Uniswap کاهش می یابد. محاسبات موثر قیمت و تخصیص کارمزد در استخر حاکی از نوسان کمتری بین معاملات است. Uniswap V3 حتی (30٪) هزینه بنزین را کاهش می دهد.

بازگشت :

بازگشت ذخیره نقدینگی به سه عامل بستگی دارد:

قیمت دارایی هنگام تحویل و برداشت

اندازه استخر نقدینگی

حجم معاملات


بسیار مهم است که به یاد داشته باشید ، متناسب با آنچه در ابتدا سرمایه گذاری شده است ، در پایان سرمایه گذاران نسبت نسبت دارایی را حذف می کنند. این جایی است که جنبش بازار می تواند با شما یا علیه شما کار کند.

خطرات استخر نقدینگی

مطمئناً ، مانند همه موارد در DeFi ، شما باید خطرات احتمالی را در نظر بگیرید. برخی از خطرات مربوط به نقدینگی در زیر ذکر شده است:

ضرر ناپایدار

اشکالات احتمالی قرارداد هوشمند.

هک استخر نقدینگی

خطرات سیستماتیک

ضررهای ناپایدار

قبل از عضویت در یک استخر نقدینگی ، می خواهم تأثیر خسارات غیرمستقیم را تأکید کنم.

زیان ناپایدار ، از دست دادن موقتی وجوهی است که گاهاً توسط تأمین کنندگان نقدینگی به دلیل نوسان در یک جفت معاملاتی تجربه می شود. این همچنین نشان می دهد که اگر LP ها به جای تأمین نقدینگی ، صرفاً دارایی های خود را نگه می داشتند ، چه مقدار پول می توانستند داشته باشند.

بگذارید بگوییم شما 50 دلار ETH و 50 دلار توکن SUSHI دارید که در مجموع 100 دلار جمع می شود. اگر رمزهای خود را در یک صندوق نقدینگی 50/50 واریز کنید ، نسبت 0.024 ETH (2300دلار) و 3.27 (14.5دلار) توکن SUSHI خواهید داشت. پس از واریز رمزهای خود به استخر ، نسبت و قیمت توکن ها تغییر می کند - این به دلیل نوسانات بازار و معاملات است. این نتیجه می دهد که در یک لحظه ممکن است ETH بیشتر از SUSHI در استخرها وجود داشته باشد (یا SUSHI بیشتر از ETH).

اگر تصمیم دارید رمزهای خود را از استخر خارج کنید ، ممکن است ETH بیشتری نسبت به SUSHI دریافت کنید (یا بالعکس). به عنوان مثال ، شما 0.015 ETH و 4.47 SUSHI دریافت می کنید - و قیمت ETH افزایش یافته است - ضرر ناگهانی شما دائمی شده است.

فقط به مثال زیر نگاه کنید ، جایی که مجموعه نقدینگی با HODl مقایسه می شود. بگذارید بگوییم شما با همان نسبت توکن هایی که قبلاً ذکر شد شروع می کنید و ارزش ETH 200 دلار افزایش یافته است:

در یک استخر نقدینگی که نسبت SUSHI به ETH به تغییر یافته است:

(4.47 SUSHI * $15.28 = $68.31) +
(0.015 ETH * $2304 = $34.46) =

$102.87

اگر هولد کرده بودید:

(3.27 SUSHI * 15.28 $ = 50 $) + (0.024 ETH * 2304 $ = 55.30 $) = 105.30 $


طبق محاسبه ، شما هلد میکردید 2.53 دلار بیشتر سود می کردید. اکنون ، ممکن است از خود بپرسید ، چرا در آن زمان نقدینگی تأمین می کنم؟ خب، پاسخ ساده است. همانطور که قبلاً ذکر شد ، به عنوان یک LP هزینه معاملات دریافت می کنید. اگر نقدینگی خود را در یک مجموعه نقدینگی محبوب تأمین می کنید ، به راحتی می توانید APY> 30٪ را بدست آورید. اگر می خواهید آن را حتی یک قدم جلوتر ببرید ، می توانید نشانه های LP خود را به خطر بیندازید.

این مقاله ناقص است به زودی کامل میشود
 
بالا