برگزیده های پرشین تولز

آشنایی با سیستم عامل های موبایل

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
25
معرفی چند سیستم عامل در تلفن های همراه

سیستم عامل، نرم افزاری است که به کاربر امکان می دهد سخت افزار را به خدمت گرفته تا بستری فراهم کند که نرم افزارهای کاربردی دیگر در دسترس قرار گیرند. به عبارتی سیستم عامل تنها راه استفاده ما از سخت افزارهایی است که آنها را کامپیوتر ، موبایل یا غیره می نامیم.

تلفن های همراه هم دارای سیستم عاملهایی هستند که کم و بیش اسم آنها به گوشمان خورده است. ما در این مبحث سعی داریم شما را با چند سیستم عامل معروف تلفن همراه بطور خلاصه و با بیانی ساده آشنا کنیم.



Android اندروید
get


شاید به جرأت بتوان گفت محبوب ترین سیستم عامل حال حاضر برای موبایلها و تبلت هاست. همانطور که از لوگوی آن مشخص است واژه اندروید به معنای روبات کوچولو است. رباتی که شبیه انسان هم هست.

شرکت اندروید تا قبل از سال 2005 در زمینه نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه به موفقیتهایی رسیده بود تا اینکه در سال 2005 توسط شرکت گوگل خریداری شد و حوزه ی فعالیتهایش جدی تر از پیش رقم خورد.

کمتر از سه سال بعد اولین تلفن همراه با سیستم عامل اندروید وارد بازار شد که نظر بسیاری از شرکتها و مشتری ها را به خود جلب کرد.

این سیستم عامل بر پایه لینوکس نوشته شده است و در تلفن های همراه و تبلت ها از آنها استفاده می شود. از مشخصه های کاربر پسند آن می توان به پشتیبانی از فرمتهای مختلف مولتی مدیا ، پشتیبانی از تمامی شبکه های ارتباطی مورد استفاده کاربران و همچنین قابلیت استقاده از سخت افزارهای رایج و مدرنی همچون GPS ها و دوربین های پیشرفته و ... اشاره کرد.

محیط زیبا و کاربرپسند این سیستم عامل ، فاکتور دیگری بر محبوبیت اندروید می باشد. این سیستم عامل Open source یا کدباز می باشد و تا کنون چندین نسخه از آن بیرون آمده که کاربران متناسب با نوع تلفن همراهشان یا تبلت شان می توانند از آنها استفاده کنند.

از دیگر خصوصیات بارز این سیستم عامل می توان به تنوع بسیار زیاد نرم افزارهایش اشاره کرد. شما به راحتی و بدون پرداخت هزینه ای می توانید از دهها نرم افزار کاربردی رایگان این سیستم عامل استفاده کنید.

بطور کلی می توان گفت که اندروید تمام مشخصات یک سیستم عامل خوب برای موبایل ها و تبلت ها را تا به امروز دارا می باشد.





IOS _آی او اس
get


این سیستم عامل منحصراً برای محصولات اپل می باشد و مدتی قبل تر از اندروید وارد بازار شد. اولین آیفون که مجهز به این سیستم عامل بود در سال 2007 در انظار بهت زده ی دوستداران موبایل ظاهر شد.

شهرت این سیستم عامل به اندازه ی محصولات اپل می باشد زیرا این سیستم فقط روی محصولات شرکت اپل وجود دارد. از مشخصه های بی نظیر آن می توان به رابط کنترل چند لمسی آن اشاره کرد که همیشه در نوع خود بی نظیر بوده است. بطور کلی می توان گفت تمام مشخصه های خوب اندروید را دارد از ظاهر کاربر پسند گرفته تا نرم افزارهای متعدد . ضمن اینکه برای این سیستم عامل یک مرکز بازی در نظر گرفته شده است که طرفداران بازی بتوانند بصورت آنلاین یا چند نفره از این بازی ها استفاده کنند.

سیستم عاملIOS ها هم مانند اندروید چندین نسخه منتشر کرده اند که در نسخه های جدید تغییرات چشمگیری اعمال شده است و امکانات فراوانی در آن قرار گرفته است. از اینروست که کسانی که با محصولات اپل کار می کنند دیگر تمایلی به استفاده از دیگر وسایل مشابه ندارند چرا که این محصولات از هر نظر در نوع خود بی نظیرند.







ویندوز موبایل_Windows Mobile
get




این سیستم عامل توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد. تمامی سعی آنها در ابتدا این بود که بهترین سیستم عامل را برای تلفن های همراه هوشمند عرضه کنند به همین منظور ساختار ویندوز کامپیوترهای خانگی را مبنای ساخت این سیستم عامل قرار دادند.

این سیستم عامل در زمان خود جزء عالیترین سیستم عامل ها به حساب می آمد تا جایی که چندین نسخه از آن روی مدلهای مختلف تلفن همراه استفاده میشد. محبوبیت ویندوز موبایل گوی رقابت را از دست رقیب های دیرین خود ربود و بعنوان مطرح ترین و پیشرفته ترین سیستم عامل در زمان خود شناخته شد.

دارا بودن مواردی چون Today screen ، نوار ابزار ، گزینه ی استارت ( مشابه ویندوز کامپیوترها ) و مواردی از این دست به محبوبیت آن می افزود.

همچنین پشتیبانی از مجموعه نرم افزارهای آفیس و فایلهای بیشتر مولتی مدیا حقیقتا آنرا تبدیل به یک موجود بی نظیر کرده بود. از دیگر مشخصه های بارز این سیستم عامل می توان به پشتیبانی از اتصال بی سیم wifi اشاره کرد و همچنین تحولی که در کار با GPS ها بوجود آورد.

سیر حرکت و پیشرفت این سیستم عامل فراز و نشیب بسیاری دارد و در این بین نامهای مختلفی برایش درنظر گرفته شد که هرکدام گویای ویژگی آنهاست.
 
بالا