برگزیده های پرشین تولز

آشنایی با قراردادهای هوشمند

وكيل الرعايا

همکار کسب درآمد از اینترنت
همکار انجمن
تاریخ عضویت
25 فوریه 2013
نوشته‌ها
3,912
لایک‌ها
7,455
محل سکونت
DEX
قرارداد هوشمند چیست؟ قراردادهای هوشمند چگونه کار می کنند؟ و آنها به چه درد می خورند؟ سعی می کنم در این پست به این سالات پاسخ دهم.

قراردادهای هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند توافقی بین دو یا چند طرف به صورت کد رایانه است. قراردادها در بلاکچین ذخیره شده و قابل تغییر نیستند. معاملات انجام شده در یک قرارداد هوشمند توسط بلاکچین انجام می شود ، به این معنی که می توان آنها را بدون دخالت شخص ثالث به طور خودکار ارسال کرد. هنگامی که شما با یک قرارداد هوشمند به توافق می رسید ، هیچ مشاور محرمانه ای لازم نیست. معاملات فقط در صورت تحقق شرایط توافق انجام می شود.

قراردادهای هوشمند چه کاری می توانند انجام دهند؟

قراردادهای هوشمند به شما کمک می کند پول ، سهام یا هر چیز ارزشمند دیگری را به صورت شفاف و بی اعتماد مبادله کنید ، در حالی که از خدمات یک واسطه و احتمال درگیری جلوگیری می کنید. قراردادهای هوشمند به شما ارائه می دهند:

خودمختاری - شما هستید که معامله را انجام می دهید و برای تأیید معاملات لازم نیست به یک واسطه اعتماد کنید. این اجرا به طور خودکار توسط یک شبکه غیرمتمرکز مدیریت می شود ، که دستکاری در قراردادها را از بین می برد.

سرعت - قراردادهای خودکار می تواند ساعت ها را در مورد کاغذ بازی های دستی صرفه جویی کند.

امنیت - قراردادهای هوشمند با رمزنگاری مشابهی که وب سایت ها را رمزگذاری می کند ، ایمن هستند. به طور خلاصه ، اسناد شما را ایمن نگه می دارد.

پس انداز - از آنجا که حضور یک واسطه را غیرفعال می کنند ، قراردادهای هوشمند می توانند در هزینه های شما صرفه جویی کنند. برای مثال در جاهایی که به طور معمول مجبورید به یک دفتر اسناد رسمی پرداخت کنید تا شاهد معامله خود باشید ، اکنون این امر توسط بلاکچین تنظیم می شود.

پشتیبان گیری - برخلاف پرونده های موجود در رایانه ، داده های موجود در بلاکچین بارها تکرار می شوند. بنابراین لازم نیست از از دست دادن چیزی که در بلاکچین ثبت شده ترس داشته باشید. همچنین ، به هیچ وجه کسی نمی تواند بگوید که قرارداد را گم کرده


یک قرارداد هوشمند در عمل

به عنوان مثال؛ اگر قرار بود با استفاده از یک قرارداد هوشمند بلیط های سینما را در بلاک چین ثبت کنید ، به عنوان یک بازدید کننده ، بلیط ها را در کیف پول شخصی خود دریافت خواهید کرد. شما فقط باید آدرس ورودی بلیط ها را هنگام ورود به آن نشان دهید و سینما بلافاصله می تواند مطمئن باشد که بلیط جعلی ندارید و در واقع هزینه بلیط خود را پرداخت کرده اید. این باعث می شود مشتری تجربه بهتری داشته باشد و سینما می تواند از این طریق در هزینه های زیادی صرفه جویی کند زیرا دیگر نیازی به خدمات پردازش بلیط ندارد.


اما چرا اینقدر ایمن است؟

به لطف فناوری بلاکچین ، ما می توانیم قراردادهای هوشمند را غیرمتمرکز کنیم تا عادلانه و قابل اعتماد باشند. عدم تمرکز به این معنی است که توسط یک حزب مرکزی مانند بانک یا دولت کنترل نمی شوند.

بلاکچین یک پایگاه داده مشترک است که توسط بسیاری از رایانه ها (گره ها) مدیریت می شود. در نتیجه ، هیچ شخص یا شرکتی بر آن کنترل ندارد. همچنین این بدان معنی است که هک کردن آن تقریباً غیرممکن است و بنابراین قراردادهای هوشمند را می توان به صورت ایمن و خودکار اجرا کرد بدون اینکه کسی بتواند آنها را تغییر دهد.

بهترین روشها برای قراردادهای هوشمند

اصولاً از قراردادهای هوشمند می توان برای هر نوع معامله ای استفاده کرد ، لازم نیست مالی باشد. در اینجا برخی از صنایع وجود دارد که در آنها می توان از قراردادهای هوشمند به راحتی استفاده کرد.


بیمه ها

دنیای بیمه می تواند به طور قابل توجهی توسط فناوری بلاکچین متزلزل شود. نمونه ای از قرارداد هوشمند پروژه ای بود که توسط یک شرکت بیمه فرانسوی به نام AXA اجرا می شد. AXA بیمه پرواز را ارائه داد که اگر پرواز بیمه گذار بیش از دو ساعت به تأخیر بیفتد پرداخت می شود. AXA در حال اجرای یک طرح آزمایشی بود که از طریق قراردادهای هوشمند در بلاکچین Ethereum بیمه پرداخت می کرد. متأسفانه پروژه متوقف شده است.

این قرارداد هوشمند با یک "اگر / سپس عملکرد" کار می کرد: اگر پرواز بیش از دو ساعت به تأخیر بیفتد ، سپس به بیمه کننده پرداخت می شود. از آنجا که قرارداد هوشمند به یک پایگاه داده متصل شده بود که زمان پرواز را پیگیری می کند ، این عملکرد می تواند به صورت خودکار انجام شود و از طریق بلاک چین Ethereum پرداخت شود. این کار می توانست زمان زیادی را برای AXA ، بلکه برای بیمه کننده نیز صرفه جویی کند. این فقط یک نمونه از گزینه های زیادی است که قراردادهای هوشمند ارائه می دهند.


مراقبت های بهداشتی

در بخش مراقبت های بهداشتی ، از قراردادهای هوشمند برای ثبت و انتقال ایمن داده ها استفاده می شود. ما قبلاً می توانیم نمونه هایی از قراردادهای هوشمند مورد استفاده در صنعت پزشکی را ببینیم ، مثلاً شرکت Encrypgen. این یک برنامه کاربردی است که از زنجیره بلوکی برای انتقال داده های بیمار به روشی ایمن استفاده می کند و نیازی به دسترسی شخص ثالث را از بین می برد. به این ترتیب ، بیماران اطلاعات خود را کنترل می کنند. اگر محققان می خواهند از داده های بیمار استفاده کنند ، باید هزینه آن را پرداخت کنند. بیمار همچنین انتخاب می کند که داده ها فروخته شود یا خیر.


دولت ها

دولت ها تضمین می کنند که دستکاری در سیستم رأی گیری بسیار دشوار است ، اما علی رغم آن ، قراردادهای هوشمند می توانند با ارائه یک سیستم بی نهایت امن تر ، تمام نگرانی ها را برطرف کنند. قراردادهای هوشمند همچنین می توانند از مشارکت پایین رای دهندگان جلوگیری کنند. بیشتر مشارکت اندك به دلیل وجود یك سیستم كلافكار است كه شامل صف كشی صف ، نشان دادن هویت شما و پر كردن فرم ها است. با استفاده از قراردادهای هوشمند ، هر کسی می تواند رای خود را بصورت ایمن و بصورت آنلاین منتقل کند ، که انتظار می رود پاسخ بسیار بیشتری به همراه داشته باشد.

مدیریت کسب و کار

در مدیریت کسب و کار هنوز فضای زیادی برای پیشرفت وجود دارد و قراردادهای هوشمند می توانند کمک زیادی کنند. چرا به هر حال وقتی همه چیز در بلاکچین ثبت شده است ، اداره می شود؟ درست است ، بلاکچین در حال حاضر کار را برای شما انجام می دهد. همچنین لازم نیست هر ماه فیش حقوقی تهیه کنید. این پول به محض انجام توافقات به طور خودکار به دست شما می رسد. شرکت ها به سادگی می توانند یک قرارداد هوشمند تنظیم کنند که در آن آمده است: اگر تاریخ 20/10/2020 باشد ، آنگاه 2500 دلار برای کارمند A. ارسال می شود. این بدان معناست که کارمندان همیشه به موقع حقوق می گیرند و هرگز حقوق کمتری دریافت نخواهند کرد. مزیت این شرکت این است که همه خودکار است و باعث صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه آنها می شود!

جمع آوری کمک مالی (ICO)

در اصل ، هر کسی می تواند رمز خود را ایجاد کند و آن را به عموم مردم بفروشد تا بتواند برای یک پروژه پول جمع کند. در سال 2017 یک دیوانگی ICO واقعی وجود داشت ، جایی که برخی از پروژه ها موفق به جمع آوری دهها میلیون نفر در عرض چند ساعت شدند. حتی یک EOS ICO وجود داشت که یک سال به طول انجامید و در مجموع بیش از 4 میلیارد دلار درآمد داشت!

اگر می خواهید ICO (پیشنهاد اولیه سکه) را سازماندهی کنید ، یک توکن و قرارداد فروش توکن ایجاد می کنید. عملکرد قرارداد هوشمند در این حالت این است: اگر شخص A مقدار X ETH را ارسال کند ، شخص A مقدار X توکن را دریافت می کند.

به طور خلاصه قراردادهای هوشمند

مهمترین ویژگی های یک قرارداد هوشمند عبارتند از:

توافق دیجیتال - قرارداد هوشمند توافقی است که به صورت کد رایانه ای انجام می شود.

بلاکچین - معاملات توسط یک پایگاه داده عمومی و براساس فناوری بلاک چین پردازش می شوند.

رازداری - معامله تنها در صورت تحقق شرایط توافق انجام می شود.

نتیجه


مدتی می گذرد که قراردادهای هوشمند در همه جای زندگی روزمره وجود دارد ، اما با اطمینان می توان گفت که این فناوری چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

امیدوارم این پست به شما کمک کرده باشد:

درک بهتر قراردادهای هوشمند

درک اهمیت قراردادهای هوشمند در فضای رمزنگاری.
 
بالا