برگزیده های پرشین تولز

آشنایی با مفاهیم اولیه رجیستری (REGISTRY)

Ittl.ir

Registered User
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2015
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
38
سن
30
هماهنگونه که در فصل گذشته اشاره شد، نسخه های قدیمی ویندوز پارامترهای مربوط به پیکربندی خود را در فایلهای مقدار دهی System.ini و Win.ini تنظیم و نگهداری می کردند. از ویندوز ۹۵ به بعد برنامه ریجستری که حاوی تمام اطلاعات مربوط به پیکربندی سیستم میباشد ارایه شده است. اطلاعات رجیستری در دو فایل پنهان User.dat و System در پوشه C:\Windows ذخیره می شوند. اطلاعات مربوط به نرم افزارهای موجود در سیستم در فایل System.dat و همچنین اطلاعات مربوط به کاربرد نرم افزارها در فایل User.dat ذخیره می شوند.

قسمتهای مختلف سیستم رجیستری استفاده می کنند که برای پیکربندی هرکدام کلید واژه ای در رجیستری پیش بینی شده است. به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

ـ راه انداز دستگاهها : راه انداز دستگاهها باید اطلاعات مربوط به IRQ و DMA که مورد نیاز دستگاه می باشد را فراهم نماید. راه اندازها این پارامترها را با رجیستری ویندوز مبادله می کنند.

ـ برنامه های Setup : نصب هر برنامه در محیط ویندوز توسط برنامه Setup انجام می شود. هر کدام از برنامه های Setup این تغییرات در رجیستری نگهداری می شوند. لذا باید توجه داشت که حذف فایلها و پوشه های یک برنامه برای حذف آن برنامه کافی نیست. بلکه باید پارامترهای تنظیم شده در رجیستری را نیز حذف کنید. برای این منظور باید برنامه Unistall ویندوز را اجرا نمایید.

ـ Windows Kernel : یکی دیگر از قسمتهای ویندوز که در لحظه راه اندازی ویندوز به رجیستری مراجعه و از آن استفاده می کند، هسته ویندوز است. این قسمت از ویندوز تمام اطلاعات مربوط به راه انداز دستگاهها و همچنین اطلاعات مربوط به اولویت باز شدن هر کدام از آنها را از رجیستری می خواند.

ـ Hardware Recognizer : بعد از راه اندازی ویندوز، تشخیص دهنده سخت افزار(HR) لیستی از دستگاههایی که شناسایی (Detect) شده اند را در رجیستری ویندوز ذخیره می کند.

ادامه خبر در صفحه "آشنایی با مفاهیم اولیه رجیستری (REGISTRY)" از مجله الکترونیکی آی تی تی ال مشاهده کنید!
 
بالا