برگزیده های پرشین تولز

آشنایی مقدماتی با شبکه های کامپیوتری و معرفی تجهیزات آن

farvardin_2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 آگوست 2011
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
2
شبکه رايانه‌اي
« شبکه رايانه‌اي » (Computer Network) از چندين «رايانه» متصل به هم تشکيل شده است که از يک سيستم ارتباطي به هدف به اشتراک گذاري داده‌ها، منابع و ارتباطات استفاده مي‌کند. براي مثال شبکه رايانه خانگي ممکن است از دو يا چند رايانه تشکيل شده باشد که با استفاده از شبکه، «فايل»ها و يک «پرينتر » را به اشتراک گذاشته‌اند. اندازه و مقياس هر شبکه از روي سخت‌افزار مورد استفاده و همچنين قراردادهايي که پياده‌سازي شده‌اند تعيين مي‌شوند .
تعريف :
شبکه هاي کامپيوتري مجموعه اي از کامپيوترهاي مستقل متصل به يکديگرند که با يکديگر ارتباط داشته و تبادل داده مي کنند. مستقل بودن کامپيوترها بدين معناست که هر کدام داراي واحدهاي کنترلي و پردازشي مجزا بوده و بود و نبود يکي بر ديگري تاثيرگذار نيست. متصل بودن کامپيوترها يعني از طريق يک رسانه فيزيکي مانند کابل ، فيبر نوري ، ماهواره ها و ... به هم وصل مي باشند. دو شرط فوق شروط لازم براي ايجاد يک شبکه کامپيوتري مي باشند اما شرط کافي براي تشکيل يک شبکه کامپيوتري داشتن ارتباط و تبادل داده بين کامپيوترهاست .
اين موضوع در بين متخصصين قلمرو شبکه‌ مورد بحث است که آيا دو رايانه که با استفاده از نوعي از رسانه ارتباطي به يکديگر متصل شده‌اند تشکيل يک شبکه مي دهند. در اين باره بعضي مطالعات مي گويند که يک شبکه نيازمند دست کم ? رايانه متصل به هم است. يکي از اين منابع با عنوان «ارتباطات راه دور: واژه‌نامه اصطلاحات ارتباطات راه دور»، يک شبکه رايانه‌اي را اين طور تعريف مي‌کند: «شبکه‌اي از گره‌هاي پردازشگر ديتا که جهت ارتباطات ديتا به يکديگر متصل شده‌اند». در همين سند عبارت «شبکه» اين طور تعريف شده است : « اتصال سه با چند نهاد ارتباطي». رايانه‌اي که به وسيله‌اي غير رايانه‌اي متصل شده است (به عنوان نمونه از طريق ارتباط «اترنت» به يک پرينتر متصل شده است) ممکن است که يک شبکه رايانه‌اي به حساب آيد، اگرچه اين نوشتار به اين نوع پيکربندي نمي‌پردازد .
اين نوشتار از تعاريفي استفاده مي‌کند که به دو يا چند رايانه متصل به هم نيازمند است تا تشکيل يک شبکه را بدهد. در مورد تعداد بيشتري رايانه که به هم متصل هستند عموماً توابع پايه‌اي مشترکي ديده مي‌شود. از اين بابت براي آنکه شبکه‌اي به وظيفه‌اش عمل کند، سه نياز اوليه بايستي فراهم گردد، « اتصالات»، «ارتباطات» و «خدمات». اتصالات به بستر سخت‌افزاري اشاره دارد، ارتباطات به روشي اشاره مي‌کند که بواسطه آن وسايل با يکديگر صحبت کنند و خدمات آنهايي هستند که براي بقيه اعضاي شبکه به اشتراک گذاشته شده‌اند
- بر اساس لايه شبکه
ممکن است شبکه‌هاي رايانه‌اي مطابق مدلهاي مرجع پايه‌اي که در صنعت به عنوان استاندارد شناخته مي‌شوند مانند «مدل مرجع ? لايه OSI» و «مدل ? لايه TCP/IP» ، بر اساس نوع «لايه شبکه»اي که در آن عمل مي‌کنند طبقه‌بندي شوند .
- بر اساس اندازه
ممکن است شبکه‌هاي رايانه‌اي بر اساس اندازه يا گستردگي ناحيه‌اي که شبکه پوشش مي‌دهد طبقه‌بندي شوند. براي نمونه «شبکه شخصي » (PAN) ، « شبکه محلي » (LAN) ، « شبکه دانشگاهي » (CAN) ، « شبکه کلان‌شهري » (MAN) يا «شبکه گسترده » (WAN).
- بر اساس نوع اتصال
ممکن است شبکه‌هاي رايانه‌اي بر اساس فناوري سخت‌افزاري که جهت متصل کردن هر دستگاه در شبکه استفاده مي‌کنند طبقه‌بندي شوند. نمونه‌هايي از اين فناوري‌ها عبارت‌اند از: «اترنت » (Ethernet) ، « شبکه محلي بي‌سيم » (WLAN) ، شبکه HomaPNA يا «ارتباط از طريق خطوط برق ».
- بر اساس معماري کاربري
ممکن است شبکه‌هاي رايانه‌اي بر اساس معماري کاربري که بين اعضاي شبکه وجود دارد طبقه‌بندي شود، براي نمونه معماري‌هاي Active Networking ، « مشتري-خدمتگذار » (Client-Server) و «همتا به همتا » Peer-to-Peer ( گروه کاري ).
-بر اساس همبندي (توپولوژي )
ممکن است شبکه‌هاي رايانه‌اي بر اساس نوع همبندي شبکه طبقه‌بندي شوند مانند: «شبکه باس » (Bus) ، « شبکه ستاره » ( ‎ (Star ، « شبکه حلقه‌اي » (Ring) ، « شبکه توري » (Mesh) ، « شبکه ستاره-باس » (Star-Bus) ، « شبکه درختي » (Tree) يا « شبکه سلسله مراتبي » (Hierarchical) و غيره .
همبندي شبکه را مي‌توان بر اساس نظم هندسي ترتيب داد. همبندي‌هاي شبکه طرح‌هاي منطقي شبکه هستند. واژه منطقي در اينجا بسيار پرمعني است. اين واژه به اين معني است که همبندي شبکه به طرح فيزيکي شبکه بشتگي ندارد. مهم نيست که رايانه‌ها در يک شبکه به صورت خطي پشت سر هم قرار گرفته باشند، ولي زمانيکه از طريق يک «هاب» به يکديگر متصل شده باشند تشکيل همبندي ستاره مي‌کنند نه باس. و اين عامل مهمي است که شبکه‌ها در آن فرق مي‌کنند، جنبه ظاهري و جنبه عملکردي .
- بر اساس قرارداد
ممکن است شبکه‌هاي رايانه‌اي بر اساس «قرارداد» ارتباطي طبقه‌بندي شوند .
شبکه شخصي (PAN)
« شبکه شخصي » (Personal Area Network) يک «شبکه رايانه‌اي» است که براي ارتباطات ميان وسايل رايانه‌اي که اطراف يک فرد مي باشند (مانند «تلفن»ها و «رايانه‌هاي جيبي » (PDA) که به آن «دستيار ديجيتالي شخصي» نيز مي گويند ) بکار مي رود. اين که اين وسايل ممکن است متعلق به آن فرد باشند يا خير جاي بحث خود را دارد. برد يک شبکه شخصي عموماً چند متر بيشتر نيست. موارد مصرف شبکه‌هاي خصوصي مي‌تواند جهت ارتباطات وسايل شخصي چند نفر به يکديگر و يا برقراري اتصال اين وسايل به شبکه‌اي در سطح بالاتر و شبکه «اينترنت» باشد .
ارتباطات شبکه‌هاي شخصي ممکن است به صورت سيمي به «گذرگاه»هاي رايانه مانند USB و FireWire برقرار شود. همچنين با بهره‌گيري از فناوري‌هايي مانند IrDA ، « بلوتوث » (Bluetooth) و UWB مي‌توان شبکه‌هاي شخصي را به صورت بي‌سيم ساخت .
- شبکه محلي (LAN)
« شبكه محلي » (Local Area Network) يك «شبکه رايانه‌اي» است كه محدوده جغرافيايي كوچكي مانند يك خانه، يك دفتر كار يا گروهي از ساختمان‌ها را پوشش مي دهد. در مقايسه با «شبكه‌هاي گسترده » (WAN) از مشخصات تعريف‌شده شبكه‌هاي محلي مي توان به سرعت (نرخ انتقال) بسيار بالاتر آنها، محدوده جغرافيايي كوچكتر و عدم نياز به «خطوط استيجاري» مخابراتي اشاره كرد .
دو فناوري «اترنت » (Ethernet) روي كابل «جفت به هم تابيده بدون محافظ » (UTP) و «واي‌فاي » (Wi-Fi) رايج ترين فناوري هايي هستند كه امروزه استفاده مي شوند، با اين حال فناوري‌هاي «آركنت » (ARCNET) و «توكن رينگ » (Token Ring) و بسياري روشهاي ديگر در گذشته مورد استفاده بوده اند .
- شبکه کلان‌شهري (MAN)
« شبکه کلان‌شهري » (Metropolitan Area Network) يک «شبکه رايانه‌اي» بزرگ است که معمولاً در سطح يک شهر گسترده مي‌شود. در اين شبکه‌ها معمولاً از « زيرساخت بي‌سيم» و يا اتصالات «فيبر نوري» جهت ارتباط محل‌هاي مختلف استفاده مي‌شود .
- شبکه گسترده (WAN)
« شبکه گسترده » (Wide Area Network) يك «شبکه رايانه‌اي» است که نسبتاً ناحيه جغرافيايي وسيعي را پوشش مي‌دهد (براي نمونه از يک کشور به کشوري ديگر يا از يک قاره به قاره‌اي ديگر). اين شبکه‌ها معمولاً از امکانات انتقال خدمات دهندگان عمومي مانند شرکت‌هاي مخابرات استفاده مي‌کند. به عبارت کمتر رسمي اين شبکه‌ها از «مسيرياب»ها و لينک‌هاي ارتباطي عمومي استفاده مي‌کنند .
شبکه‌هاي گسترده براي اتصال شبکه‌هاي محلي يا ديگر انواع شبکه به يکديگر استفاده مي‌شوند. بنابراين کاربران و رايانه‌هاي يک مکان مي‌توانند با کاربران و رايانه‌هايي در مکانهاي ديگر در ارتباط باشند. بسياري از شبکه‌هاي گسترده براي يک سازمان ويژه پياده‌سازي مي‌شوند و خصوصي هستند . بعضي ديگر به‌وسيله «سرويس دهندگان اينترنت » (ISP) پياده‌سازي مي‌شوند تا شبکه‌هاي محلي سازمانها را به اينترنت متصل کنند .
- شبکه شبکه‌ها (Internetwork)
دو يا چند «شبکه» يا «زيرشبکه » (Subnet) که با استفاده از تجهيزاتي که در لايه ۳ يعني «لايه شبکه» «مدل مرجع OSI» عمل مي‌کنند مانند يک «مسيرياب » ، به يکديگر متصل مي‌شوند تشکيل يک شبکه از شبکه‌ها يا «شبکه شبکه‌ها» را مي دهند. همچنين مي‌توان شبکه‌اي که از اتصال داخلي ميان شبکه‌هاي عمومي، خصوصي، تجاري، صنعتي يا دولتي به وجود مي آيد را «شبکه شبکه‌ها» ناميد .
در کاربردهاي جديد شبکه‌هاي به هم متصل شده از قرارداد IP استفاده مي‌کنند. بسته به اينکه چه کساني يک شبکه از شبکه‌ها را مديريت مي‌کنند و اينکه چه کساني در اين شبکه عضو هستند، مي‌توان سه نوع «شبکه شبکه‌ها » دسته بندي نمود : ادامه مطلب...

منبع:سایت فناوری اطلاعات فهیم پردازش
 
Last edited:

farvardin_2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 آگوست 2011
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
2
:Dقابلی نداشت دوستان اگر متن کامل رو خواستن بگن ایمیل کنم براشون
 
بالا