سلام دوستان عزيز
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پستهاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
فهرست كامل مقالات آموزشي ماكروها
در پست دوم موجود است
آموزش RoboTask ه-06 متغييرها (Variables)ه
***************************
مقدمه:
. "
Variable"ها يا معادل فارسيش "
متغيير"، يكي از اساسيترين و مهمترين بخشها در برنامه نويسي هستند. در هر زبان برنامه نويسي حتمن متغييرها با تعداد و انواع مختلفي در آن زبان موجود ميباشند. كاري كه متغييرها براي ما انجام ميدهند درحقيقت ذخيره دادهها در درون حافظه RAM سيستم ميباشد. اين دادهها ميتوانند اطلاعات وارد شده توسط كاربران يا دادههاي ايجاد شده درون برنامه يا دادههاي خوانده شده از روي هاردديسك يا دادههاي دريافت شده از شبكه يا ... باشند.
. در حقيقت متغييرها در زبان برنامه نويسي دقيقن همانند متغييرها در رياضيات ميباشند. در رياضيات وقتي مينويسيم
x=2 يعني متغييري به نام
X داريم كه در آن يك مقداري عددي ذخيره شده است. از آنجا كه در ادامه فرمول نويسي رياضي ممكنه مقدار ديگري درون X قرار بگيرد به همين دليل به آنها متغيير ميگويند. در ادامه در مورد اصطلاحات مربوط به متغييرها توضيحاتي دادهام.
********************************
اطلاعات پايهاي در مورد Variableها:
نكته : در صورتي كه با مفاهيم
Variable(
متغيير) و
Value(
مقدار) و
Data Types(
انواع داده) آشنا نيستيد، اين بخش را بخوانيد! در غير اينصورت به بخش بعدي برويد.
.
Variableها دادههاي عددي يا حرفي يا ... را درون خود ذخيره مينمايند تا در زمان اجراي برنامه با ذكر نام متغييري بتوان به راحتي به داده ذخيره شده در درون آن دسترسي يافت. در حقيقت، متغييرها بلوكهايي از حافظه RAM سيستم شما هستند كه انواع دادهها را درون آن بلوكها ذخيره مينمايند. بخشي از حافظه سيستم را به شكل بلوكهايي كوچك كه در كنار يكديگر قرار گرفتهاند فرض نماييد. متغييرها بر اساس نوع داده خود ممكن است يك يا چند بلوك از حافظه را اشغال نمايند. براي شناسايي اينكه هر بلوك از حافظه مال چه متغييري ميباشد، لازم است كه براي هر متغيير نامي را انتخاب نماييم.
. متغييرها با داشتن نامي كه ما برايشان انتخاب نمودهايم، در زماني كه ايجاد(
Create) ميشوند، يك يا چند بلوك از حافظه را براي خود برميدارند! سپس زبان برنامه نويسي، آدرس يا آدرسهاي آن بلوك/ها را براي نام همان متغيير(Variable Name) در نظر ميگيرد و مقدار درون متغيير(Variable Value) را درون آن بلوكها ذخيره ميكند. از اين به بعد هر گاه ما نياز به مقدار(Value) ذخيره شده در درون اون متغيير(Variable) داشته باشيم، فقط كافيست كه نام متغيير را در درون دستورات برنامه نويسي خود استفاده نماييم تا در زمان اجراي برنامه، هر جا كه به نام متغييري رسيد، مقدار آن را به جاي نام متغيير قرار دهد.
. براي مثال، همان
X=2 رياضيات را در نظر بگيريد. نام متغيير(Variable Name) ما X است و مقدار(Value) آن 2 است. همچنين متغيير ديگري همانند
Y=895987 را هم در نظر بگيريد. حالا فرض كنيد اين دو متغيير را درون برنامه خود ايجاد نمودهايد و بازهم! فرض كنيد كه عدد 2 درون يك خانه از حافظه جاي ميگيرد ولي عدد بزرگ 895987 نياز به دو خانه دارد. پس تصويري فرضي از بلوكهاي حافظه اينچنين خواهد بود:
. حالا اگر در جايي از برنامه خود نام متغيير X يا Y را قرار دهيد. در زمان اجراي برنامه، زماني كه به يكي از اين دو نام متغيير ميرسد، به درون حافظه و خانهاي با نام همان متغيير نگاه ميكند و مقدار معادل آن متغيير را جاي آن قرار ميدهد. همچنين اگر در جايي از برنامه برروي متغييري يك سري عمليات رياضي يا ... انجام دهيد، مقدار جديد آن در همان بلوك حافظه با همان نام متغيير به جاي مقدار قبلي قرار خواهد گرفت.(
شما زياد نگران بزرگي و كوچكي مقدار متغيير و تعداد بلوكي كه مقدار جديد متغيير در حافظه به خود تخصيص ميدهد نباشد! اينكارها توسط خود Robotask مديريت ميشود) يعني، فرض كنيد كه پس از معرفي
X=2 در ادامه برنامه دستور
X=X+1 قرار داشته باشد. زبان برنامه نويسي در سمت راست اين معادله مقدار X را از درون حافظه خواهد خواند، كه عدد 2 هست و به جاي X قرار ميدهد و نتيجه
1+2 را دوباره درون متغيير X قرار خواهد داد. يعني از اينجا به بعد
X=3 خواهد بود. پس اگر دوباره و در ادامه برنامه در جايي براي مثال دستور
X=X+50 داده شده باشد، نتيجه اين خواهد بود X=3+50 يعني
X=53 و ....
. در زبانهاي برنامه نويسي بر خلاف رياضيات، ما انواع مقادير (
Values) مختلف براي متغييرها داريم. يعني به غير از مقادير عددي، مقاديري همانند حرفي(
مانند A يا k يا ..) ، كلمهاي (
مانند Hello يا Ali يا ...) ، منطقي(
مانند True يا False يا ...) يا ..... وجود دارند. به "انواع داده" ها در زبانهاي برنامه نويسي
Data Types (=انوع دادهها) ميگويند. ممكنه يك زبان برنامه نويسي 10 يا 15 يا ... Data Type داشته باشه! اما در RoboTask ما فقط 4 تا Data Type داريم كه در حقيقت بعضياش مخلوطي از چند Data Type مختلف در زبانهاي برنامه نويسي پيشرفته ديگه هستند! ولي در اينجا براي سادگي بيشتر، به شكل 4 نوع داده خلاصه شدهاند. در ادامه آنها را توضيح خواهم داد.
. پس به شكل خلاصه اصطلاحاتي كه در نوشتههاي فوق يادگرفتيم يا در ادامه خواهيم آموخت را مرور خواهيم نمود:
1) Variable (
متغيير): Variableها دادههاي ما را در زمان اجراي برنامه درون خود نگاهداري ميكنند. ما ميتوانيم برروي دادههاي درون متغييرها تغييراتي اعمال نماييم يا مقدار(Value) آنها را برروي ديسك يا هر مكان ديگري ذخيره نماييم.
2) Variable Name (
نام متغيير): هر متغيير نامي دارد كه با ذكر آن در دستورات برنامه نويسي، مقدار(Value) درون آن متغيير به جاي نامش قرار ميگيرد.
3) Variable Value (
مقدار درون متغيير): هر متغيير دادهاي را درون خود ذخيره مينمايد، به داده ذخيره شده در درون هر متغيير، Value(مقدار) آن Variable (متغيير) ميگويند.
4) Data Types (
انواع دادهها): دادهها(اطلاعات) درون كامپيوتر انواع مختلفي دارند، بنابراين براي ذخيره Value هاي مختلف در درون متغييرها، بايد نوع متغيير مناسبي را براي نوع داده خود انتخاب نماييم.
5) Define Variable (
تعريف/ايجاد متغيير): وقتي براي اولين بار نام يك متغيير را ايجاد ميكنيم، به نوعي آن را تعريف نمودهايم.
6) Assign a Value To Variable)Assignment) (
مقدار دهي): پس از تعريف/ايجاد يك متغيير، براي مقدار دهي به آن متغيير بايد از دستورات Assignment استفاده نماييم. (در ادامه توضيح بيشتري خواهيم داد)
7) Initialization a Variable (
تعريف و مقدار دهي همزمان متغيير): اگر همان لحظه كه يك متغيير را تعريف (define) ميكنيم به آن مقداري را نسبت دهيم(Assignment) به اين عمل Initialization ميگويند.
********************************
انواع Data Type در RoboTask:
. در RoboTask ما 4 نوع Data Type داريم:
1) String: رشتهاي - دادههاي String حاوي هر نوع كاراكتر(
Character) حرفي (
a,A,h,L,ali,Open) و عددي (
1,30,288) و علايم(
@,#,{) ميشود. پس متغييري كه بر اساس نوع String تعريف و ايجاد شده باشد هر نوع كاراكتري را ميتواند در خود جاي دهد.
2) Numeric: عددي - دادههاي Numeric حاوي اعداد صحيح (
...-3و-2و-1و0و1و2و3و...) و اعشاري (
1.2و25.002) +\- ميشود.
3) Boolean: [جبر] بولي/منطقي - دادههاي Boolean فقط شامل True يا False ميشود.
4) Date/Time: زمان - شامل ساعت يا تاريخ يا تركيب آن دو ميشود. (
4:59PM يا 2:58:30AM يا 8/12/2010 ....)
. در زبانهاي برنامه نويسي (
همانند Basic يا C يا Java ...) در زماني كه شما قصد تعريف (Define) يك متغيير جديدي راداريد بايد نوع data Type آن را نيز مشخص نماييد و پس از آن ميتوانيد به آن Value(
مقداري) مناسب بر اساس Data Type اون variable بهش نسبت دهيد. مثلن اگر متغييري را با نوع Numeric تعريف نموديد، ديگه نميتوانيد به آن Value(
مقدار) حرفي (
مانند ali) را نسبت دهيد.
. اما RoboTask چون يك زبان بسيار ساده و در سطح كاربران مبتدي دارد، استفاده از متغيير ها را با برداشتن مراحل پيچيده "ابتدا تعريف نوع داده متغيير و سپس مقدار دهي آن فقط بر اساس نوع تعريف شده" و جاي گزيني اين مراحل با روشي سادهتر كه در ادامه توضيح خواهم داد، بسيار بسيار كار ما را آسان نمودهاست.
. در زبانهاي برنامه نويسي شما بايد نوع داده را براي تك تك متغييرها در ابتدا تعريفشان مشخص نماييد و در ادامه فقط اجازه خواهيد داشت كه مقاديري بر اساس نوع داده تعريف شده به آن متغيير نسبت دهيد و در طول اجراي برنامه امكان تغيير نوع داده براي متغييرها نميباشد! اما در RoboTask هر متغيير در زمان تعريف شدن و بدون در نظر گرفتن نوع مقدار آن، همواره به عنوان String در نظر گرفته ميشود!! و فقط در بعضي از دستورات شرطي (مانند IF) يا عملياتي (مانند Increment Variable يا STR Trim) ميتوان نوع داده خاصي را طلب نمود!
********************************
دستورات مربوط به Variableها در RoboTask:
. تمامي دستورات مربوط به متغييرها در قسمت Variables از تب Action قابل دسترسي هستند:
1) Create Variable\Set Variable: براي ايجاد و تغيير مقدار متغيير ميتوان از اين دو دستور استفاده نمود. Dialog Box هر دو همانند هم هستند:
قسمتهاي مختلف پنجره فوق:
...(1) Variable Name: نام دلخواه خود را براي متغيير در Text Box اين قسمت بايد بنويسيد. اينكه چه نامي براي متغيير خود انتخاب نماييد يا تعداد حروف آن چه قدر باشد! كاملن به عهده خودتان است ولي قوانين نام گذاري براي متغييرها وجود داره كه:
......الف) در نام متغيير فقط بايد از حروف و اعداد و خط زير "_" استفاده شود.
....... ب) نام متغيير فقط بايد با حرف يا خط زير "_" شروع شود.
...(2) Variable Value: مقدار مورد نظر خود كه قصد ذخيره نمودن آن در متغيير را داريد در اينجا وارد نماييد. شما ميتوانيد:
......الف) در زمان Create يا Set كردن اوليه يك متغيير، ميتوانيد مقداري را به آن نسبت داده يا ندهيد و در ادامه كد نويسي خود مقداري را به آن نسبت دهيد.
....... ب) در اينجا ميتوانيد نام متغيير ديگري را بنويسيد ولي يادتان نرود كه نام متغيير را در بين دو علامت گيومه (آبرو) {} قرار دهيد تا به اين شكل مقدار درون متغيير دوم در متغيير اولي قرار بگيرد.
....... ج) ميتوانيد با كليك برروي دكمه {v} يعني
شماره (4) از تصوير، از بين متغييرهاي System Variables يا User Variables متغييري را در اينجا وارد نماييد.
...(3) Expand Variable Value: خنده داره!! در هيچ جاي Help برنامه اين گزينه را توضيح نداده است! و همين موضوع يك بار باعث شد كه برنامهاي كه براي اكنت شبانه نوشته بودم، اشتباهي چند دقيقهاي با اكنت روزانه كار كند!!
كاربرد اين گزينه: اگر در قسمت Variable Value به جاي تعيين يك مقدار ثابت، نام متغييري را قرار دهيد و اين گزينه را تيك
نزنيد، در هر جاي برنامه كه متغيير دوم تغيير نمايد متغيير اوليه كه برابر آن قرار گرفته بوده هم مقدارش برابر با مقدار جديد متغيير دوم خواهد شد! ولي اگر تيك فوق را بزنيد ديگه چنين اتفاقي نخواهد افتاد!!
. من كه تا كنون تفاوتي بيني دو دستور Create و Set نديدهام! اما در كل! بهتر براي بار اول كه ميخواهيد متغييري را تعريف نماييد از دستور Create و در ادامه از دستور Set استفاده نماييد.
2) Increment Variable: از اين دستور براي كاهش/افزايش متغيير عددي به ميزان n استفاده نماييد. n فقط ميتواند يك عدد صحيح از بين ...,1+,0,-1,... باشد.
---------------------------------------------
يك نقيصه در برنامه RoboTask: برنامه RoboTask دستوراتي مستقيم براي انجام عمليات
*(
ضرب) و
/(
تقسيم) برروي اعداد ندارد!! و براي اينكار بايد از پلاگين Basic آن استفاده نماييم!
---------------------------------------------
3) Remove Variable: اين دستور متغيير و مقدار آن را از حافظه و محيط User variables برنامه RoboTask پاك ميكند. بهتره كه متغييرهايي را كه اجياد ميكنيد، پس از استفاده آنها را پاك كنيد مگر اينكه بخواهيد كه از مقدار (Value) آنها در Taskهاي ديگر استفاده نماييد.
. توضيحات مربوط به دستور
Delimit Variable و دامنه متغييرهاي
Local و
Global و متغييرهاي
Array، بماند براي موقع مناسبترش در آينده!
********************************
قوانين و روشهاي استفاده از متغييرها:
. يكسري نكات و قوانين در زمان ايجاد يا استفاده از متغييرها وجود دارد كه بايد آنها همواره را به ياد داشته باشيد:
1) متغييرها را هم ميتوان به كمك دو دستور
Set\Create Variable ايجاد نمود و هم به كمك دستوراتي كه خروجي نتيجه عمليات خود را درون متغييري ذخيره مينمايند. (
مانند دستوراتي چون Dialogs\Input Box يا Dial-up\Check Connection يا ...)
ولي بهتر است كه همواره متغييرهاي مورد نياز خود را قبل از استفاده نمودن به كمك دو دستور
Create\Set Variable از ابتدا معرفي نماييد.
2) در زمان تعريف يا مقداردهي متغيير فقط نام آن را بنويسيد
ولي در زماني كه قرار است كه از مقدار درون متغيير در جايي استفاده شود بايد نام متغيير را در بين دو علامت آبرو(آكولاد)
{} قرار دهيد.
3) قوانين نامگذاري براي نام متغيير را رعايت نماييد ولي استفاده از حروف كوچك يا بزرگ در نام متغيير درنظر گرفته نميشود.
********************************
چند مثال در رابطه با Variableها:
. خوب!! تا اينجا معني و مفهوم متغييرها را دانستيم، با اصطلاحاتشون آشنا شديم و دستوراتشون را هم ديديم! اما ببينيم چطور بايد در عمل از آنها استفاده نماييم.
. در مثالهاي زير انواع روشهاي كار روي متغييرها را خواهيم ديد. از تعريف متغيير (Define)
/ تعريف و مقداردهي همزمان متغيير (Initialization)
/ مقداردهي متغيير پس از تعريف به روش Assignment يا ورودي از صفحه كليد يا مقداردهي از برگشتي يك دستور ..... تقريبن همه حالتي را خواهيم ديد.
*========
* مسئله 10:
=> صورت مسئله:
. برنامهاي بنويسيم كه نام كاربر را بپرسد و سپس عبارت Hello و به دنبال آن نام كاربر را قرار دهد.
=> تفصير صورت مسئله:
. مسئله سادهاي است! چون قرار است نام كاربر از ورودي دريافت شود پس نياز به تعريف يك متغيير داريم و سپس دستوري كه از ورودي اطلاعاتي را از كاربر دريافت نمايد و دستوري كه عبارت Hello و نام دريافت شده را به نمايش درآورد.
=> نوشتن كد براي مسئله:
. خوب شروع كنيد:
1) Task جديدي را ايجاد و نام
PT Sample 10 - Enter your name را براي آن تعيين نماييد.
2) در تب
Action دستورات زير را بنويسيد:
o
(1) Variable\Create Variable : [Variable name=USER_NAME]
(2) Dialogs\Input Box : [Prompt String=Please enter your name?] [Assigned Entered ...=USER_NAME]
(3) Dialogs\Show Message/Play Sound : [Message Text=Hello {User_Name}]
(4) Variables\Remove Variable : [Variable name=USER_NAME]
i
=> توضيحات مربوط به كد مسئله:
. توجه داشته باشيد كه متغيير User_Name در خط 1 تعريف(Define) و در خط 2 از صفحه كليد و در زمان اجراي برنامه مقدار دهي ميشود. در هر دو خط فقط نام متغيير و بدون علامت {} ذكر شده است. اما در خط 3 نام متغيير درون علامتهاي {} قرار گرفته است، چون قراره در اينجا از مقدار درون آن استفاده نماييم.
بنابر اين متغييرهاي ما ميتوانند از محيط خارج خود برنامه هم دادهاي را به عنوان مقدار درون خود بپذيرند. در خط پاياني هم متغيير ايجاد شده را حذف نمودهايم.
*========
* مسئله 11:
=> صورت مسئله:
. برنامهاي بنويسيد كه متغييري عددي برابر با مقدار 5 تعريف شود سپس منهاي 1 شده و نتيجه را در جلوي نام متغيير به ما نمايش دهد.
=> تفصير صورت مسئله:
. مسئله بسيار سادهاي است!!!
=> نوشتن كد براي مسئله:
. خوب شروع كنيد:
1) Task جديدي را ايجاد و نام
PT Sample 11 - Minus by 1 را براي آن تعيين نماييد.
2) در تب
Action دستورات زير را بنويسيد:
o
(1) Variable\Create Variable : [Variable name=TOTAL_NUMBER] [Variable value=5]
(2) Variable\Increment Variable : [Variable name=TOTAL_NUMBER] [Increment by=-1]
(3) Dialogs\Show Message/Play Sound : [Message Text=TOTAL_NUMBER = {TOTAL_NUMBER}]
(4) Variables\Remove Variable : [Variable name=TOTAL_NUMBER]
i
=> توضيحات مربوط به كد مسئله:
. در اين برنامه نكات جالبي نهفته بيد!!
اول، در خط يك همزمان با تعريف متغيير به آن مقداري را هم نسبت دادهايم. يادتان است؟ به اين عمل
initialization ميگويند.
دوم، به خط 3 نگاه نماييد! قراره نام متغيير و سپس مقدار آن در جلوي نامش نمايش دادهشود. در اين خط نام متغيير ابتدا بدون علامتهاي {} ذكر شده و سپس نام متغيير در آن دو علامت آمده. وقتي RoboTask ميخواهد اين خط را اجرا كند ابتدا عبارت اول و بدون {} را عينن نمايش ميدهد ولي عبارت دوم كه درون {} هست را به عنوان متغيير در نظر گرفته و مقدار درون آن را كه عدد 4 هست را نمايش ميدهد.
*========
* مسئله 12:
=> صورت مسئله:
. نمايش وضعيت كانكشن اينترنت.
=> تفصير صورت مسئله:
. فرض كنيم نام كانكشن ديال شما Day هست (
ADSL-Bridge يا Dial-UP) پس بايد آن را به كمك دستور مربوطش چك و نتيجه را درون يك متغيير ذخيره نماييم و نتيجه را نمايش دهيم.
=> نوشتن كد براي مسئله:
. خوب شروع كنيد:
1) Task جديدي را ايجاد و نام
PT Sample 12 - Show connection status را براي آن تعيين نماييد.
2) در تب
Action دستورات زير را بنويسيد:
o
(1) Variable\Create Variable : [Variable name=Connection_Status]
(2) Dial-Up\Check Connection : [Dial-up connection=Day] [Assign connection...=Connection_Status]
(3) Dialogs\Show Message/Play Sound : [Message Text=You're connection to the "DAY" account is {Connection_Status}.]
(4) Variables\Remove Variable : [Variable name=Connection_Status]
i
=> توضيحات مربوط به كد مسئله:
. در اين برنامه در خط 2 مقدار جديدي براي متغيير Connection_Status توسط دستور
Check Connection نسبت داده ميشود. بعضي از دستورات در Robotask ميتوانند مقاديري را درون يك متغيير برگشت دهند و ما با كنترل آن مقادير برگشتي ميتوانيم كارهاي خاصي را انجام دهيم.
*========
* مسئله 13:
=> صورت مسئله:
. مجموع Ping سه سايت
Google.com و
Download.com و
yahoo.com را محاسبه و سپس نمايش بده.
=> تفصير صورت مسئله:
. خوب شد! يك مسئله نسبتن دراز!! مشخصن نياز به دو متغيير متفاوت داريم! چرا؟ چون يكي بايد مجموع تك تك Pingها را نگاه دارد و ديگري بايد نتيجه پينگ تك تكشون را در خود ذخيره و سپس به متغيير مجموع كل اضافه نمايد. در پايان فقط مقدار مجموع كل پينگها بايد نمايش داده شود.
=> نوشتن كد براي مسئله:
. خوب شروع كنيد:
1) Task جديدي را ايجاد و نام
PT Sample 13 - Total Ping of 3 Sites را براي آن تعيين نماييد.
2) در تب
Action دستورات زير را بنويسيد:
o
(1) Variable\Create Variable : [Variable name=TOTAL_PINGS
] [Variable value=0
]
(2) Variable\Create Variable : [Variable name=SITE_PING
] [Variable value=0
]
(3) Internet\Ping Host : [Host Name(...=www.google.com] [Assign Reply ...=SITE_PING
]
(4) Variable\Increment Variable : [Variable name=TOTAL_PINGS
] [Increment by={SITE_PING}
]
(5) Internet\Ping Host : [Host Name(...=www.download.com] [Assign Reply ...=SITE_PING
]
(6) Variable\Increment Variable : [Variable name=TOTAL_PINGS
] [Increment by={SITE_PING}
]
(7) Internet\Ping Host : [Host Name(...=www.yahoo.com] [Assign Reply ...=SITE_PING
]
(8) Variable\Increment Variable : [Variable name=TOTAL_PINGS
] [Increment by={SITE_PING}
]
(9) Dialogs\Show Message/Play Sound : [Message Text=Total Pings of three site is: "{TOTAL_Pings}".
]
(10) Variables\Remove Variable : [Variable name=TOTAL_PINGS
]
(11) Variables\Remove Variable : [Variable name=SITE_PING
]
i
=> توضيحات مربوط به كد مسئله:
. در اين مثال هم همانند مثال قبلي مقدار جديد متغيير را از برگشتي يك دستور ديگر نسبت ميدهيم. خوب ببينيم در زمان اجراي كد فوق چه اتفاقي ميفته!
در خط 3 سايت معرفي شده Ping شده و اگر موفقيت آميز باشه عددي مثبت در متغيير SITE_PING قرار ميگيره و در غير اينصورت عدد -1 در آن قرار ميگيرد. (
توجه داشته باشيد چون داريم مقدار دهي ميكنيم نام متغيير بدون {} نوشته شده)
در خط 4 هر عددي كه در متغيير {SITE_PING} قرار داده شده است را به مقدار قبلي متغيير TOTAL_PINGS اضافه ميكند و حاصل جمع جديد در خود متغيير TOTAL_PINGS ذخيره ميشود.
. عين همين دو عمل در دو خط 3 و 4 در خطوط 5 - 6 و 7 - 8 هم اتفاق خواهد افتاد و همواره مقدار جديد متغيير {SITE_PING} به مقدار قبلي متغيير TOTAL_PINGS اضافه ميشود.
. در نهايت هم مقدار متغيير {TOTAL_PINGS} نمايش داده ميشود.
********************************
مشق شب:
سوال؟ مشق شب 05: برنامهاي بنويسيد كه به مجرد فشار كليدهاي Ctrl + Alt + I، پنجرهاي براي ورود آدرس يك سايت ظاهر و پس از وارد نمودن آدرس سايت، اون آدرس در Internet Explorer باز شود. (
قبلن دستور اجرا برنامهها در مسئله 1 و 3 استفاده شده است)
سوال؟ مشق شب 06: برنامه مسئله 11 را طوري گسترش(
تعميم) دهيد تا بعد از خط 3، چهار بار ديگه به ميزان يك واحد از متغيير Total_Number كم شده و پس از هر عمل تفريق، مقدار جديد متغيير Total_Number را نمايش دهد.
سوال؟ مشق شب 07: برنامه مسئله 13 را طوري گسترش دهيد كه در انتها، و در يك ديالوگ باكس نام تك تك سايتها و پينگشون در جلويشان و هر كدام در خطي مجزا نمايش داده شود و در انتها هم جمع كل Pingها نوشته شده باشد.
********************************
اتمام آموزش 06 و خلاصه!:
* Variableها (متغييرها) ميتوانند Valueهايي(مقادير) را درون خود ذخيره نمايند و در زمان مورد نياز از مقادير درون آنها استفاده يا تغييرشان دهيم.
* استفاده از متغييرها نه تنها باعث ميشوند كه مصارف برنامهها افزايش يابد، But Also! باعث ميشوند كه دامنه توانايي و قدرت برنامههايمان هم افزايش يابند.
* به انواع دادهاي كه متغييرها درون خود ذخيره مينمايند Data Type ميگويند.
* انواع Data Typeهاي درون RoboTask چهار تا هستند: Numeric و String و Boolean و Date
* در زمان تعريف متغييرها و در زمان مقدار دهي آنها، Data Typeشان مشخص ميشود و در RoboTask ميتوانيم Data Type متغييرها را در طول يك كد بار ها و بارها تغيير دهيم!!
* ميتوانيم هر نامي كه دلمان خواست به متغييرها بدهيم ولي حتمن بايد نامشون با يك حرف يا خط زير _ شروع شود و فقط از حروف/عدد/_ ميتوان در نام متغيير استفاده نمود.
موفق باشيد.
خداحافظ
IgImAx
89/10/03