برگزیده های پرشین تولز

آموزشي - اسمبل، نصب/تعويض قطعه، تميز كردن، مفاهيم و ... سخت افزار

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
به نام خدا

همه چيز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده است!

سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif



(توجه: ليست كامل و به روزشده راهنماهاي نوشته شده توسط IgImAx در اين آدرس قرار دارد)


106.gif
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
45.gif


فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است​




**************************
پيش مقدمه:

نكات مهم:
1) مشكلات و سوالات فعلي سخت افزاري خود را در تاپيك‌هاي ديگر يا تاپيكي جديد مطرح نماييد. در اين تاپيك فقط مقالات آموزشي قرار داده مي‌شود.

2) فهرست كامل آموزش‌هاي سخت افزاري نوشته شده و پيشنهاد‌هايي براي نوشتن آموزش‌هاي جديد همواره در پست‌هاي صفحه اول به روز مي‌شود. قبل از هر كاري به آنها توجه نماييد.

3) اگر قصد مشاركت در نوشتن پست آموزشي داريد لطفن ابتدا پست اول را كامل مطالعه فرماييد .

4) اگر دوست داريد كه از مقالات آموزشي جديد اين تاپيك به سرعت مطلع شويد، مي‌توانند با كليك برروي منوي "امكانات بيشتر" از بالاي صفحه و بالاي پست اول و انتخاب Subscribe to this thread به عضويت اين تاپيك در بياييد. ممنونم....

. از همان روز‌هاي اوليه فعاليتم در فروم و انجمن‌هاي نرم افزار دوست داشتم در انجمن سخت افزار هم فعاليت نمايم، اما بنابه دلايل مختلفي تا امروز نتوانستم در خدمت دوستان عزيزم باشم. اكنون هم كه تصميم گرفته‌ام كه اطلاعات كم خودم را به ديگران منتقل نمايم از تمامي كاربران فعال سخت افزار و كاربراني كه اطلاعات سخت افزاري دارند خواهش مي‌كنم با مشاركت خودشان در اين تاپيك و تاپيك‌هاي ديگر ابتدا اطلاعت گرانبهاي خود را با دوستان ديگرشون به اشتراك بگذارند و در مرحله دوم به اينجانب در پر بارتر نمودن اين تاپيك و تاپيك‌هاي بعدي كمك نمايند. هرگز نشه فراموش!!: همه چيز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده است!




**************************
مقدمه:
. در اين تاپيك قرار است پست‌هاي آموزشي مربوط به سخت‌افزار و براي كاربران مبتدي نوشته شود. سعي مي‌شه ابتدا مواردي را آموزش دهيم كه موضوع آن بيشتر در كل فروم مورد سوال و مشكل دوستان هست. همچنين دوستان مي‌توانند در همين تاپيك سفارش يا پيشنهاد يك مقاله آموزشي سخت افزاري را بدهند تا دوستاني كه در اين تاپيك مشاركت مي‌نمايند و در مورد موضوع مطروحه اطلاعات كاملي دارند، آموزش آن را در اينجا قرار دهند. در بخش بعدي ريز اين موارد را شرح خواهم داد، اما از تمامي دوستان گرامي و فعالان سخت افزار تقاضا دارم كه مطالب آموزشي خود را حتي اگر شده يك پست آموزشي در هر ماه را در اين تاپيك قرار دهند تا به مرور زمان اين تاپيك براي كاربراني كه نيازي سخت‌افزاري دارند تبديل به يك منبع و مرجع نسبتن كاملي شود. از همين امروز كافيست خودتان با برسي وقت‌‌هاي آزاد خود، زماني مشخص را براي نوشتن يك پست آموزشي كامل درمورد هرچيزي مرتبط با سخت‌افزار در فواصل زماني كه تعيين مي‌نماييد، كنار بگذاريد. در ادامه الگوي كلي حاكم بر پست‌هاي آموزشي را توضيح داده‌ام.




**************************
محدوده مطالب آموزشي در اين تاپيك چيست؟:
. در اين تاپيك كاربران مبتدي هدف اصلي همه آموزش‌ها هستند و آموزش‌هاي زير در اين تاپيك تحت پوشش قرار خواهند گرفت:

1)
آشنايي با انواع مدل‌ها، شكل‌ها، ورودي‌هاي و خروجي‌هاي و .... يك قطعه

2) آموزش روش نصب يا جايگزيني يك قطعه

3) آموزش تميز كردن يك قطعه يا كل سيستم

4) بهينه نمودن سيستم تهويه و خنك كننده قطعات

5) آموزش اسمبل سيستم (قديمي يا جديد)

6) آموزش مفاهيم و تكنولوژي‌هاي موجود سخت افزاري (موجود = آنچه كه در بازار هست و نه آنچه كه خواهد آمد يا اخبار و .... براي اينكار تاپيك‌هاي ديگري موجود هستند)

7) آموزش نصب و راه اندازي درايور يك قطعه در هر سيستم عاملي (Linux يا Windows يا Mac)

. دوستان عزيز سعي نمايند آموزش‌هاي خودشون را بيشتر در اين موارد ارائه دهند و توجه داشته باشند كه آموزش‌هاي آنها بايد ابتدا براي كاربران مبتدي قابل فهم و لمس شدن باشه سپس براي كاربران ديگر...! مطمئنن در آينده ممكنه ليست فوق گسترده تر هم بشود. اما نكات كلي كه بايد در نوشته‌هاي خودمون به اون‌ها دقت نماييم را در بخش بعدي ذكر مي‌كنم.




**************************
مواردي كه در نوشتن پست‌هاي آموزشي خود رعايت مي‌نماييم؟:
. براي آنكه پست‌هاي آموزشي كه دوستان عزيز در آن مشاركت مي‌نمايند، تقريبن از يك چهار چوب مشخصي پيروي نمايد تا خوانندگان حداكثر استفاده را از آن ببرند، مواردي را در ادامه عرض مي‌كنم:

1) هدف نهايي و اصلي خوانندگان اين تاپيك كاربران مبتدي بوده است، پس مطالب خود را تا آنجا كه امكان دارد شفاف و با جزئيات و ... بنويسيد. خودتان را جاي شخصي قرار دهيد كه قصد دارد با مطالعه آموزش شما كاري را انجام دهد و هيچ چيزي از كليات و جزيات كاري كه قراره انجم بده را نمي‌داند!

2) اگر آموزش شما در مورد يك يا چند قطعه و انجام كاري روي آنها هست، تا جاي ممكن تصاوير هر قطعه و تصاوير مراحل كار را در لابلاي مطالب آموزشي خود قرار دهيد. چون ديدن تصوير گاهي بيش از 1000 خط توضيح براي خواننده نكته و اطمينان خاطر به همراه دارد. براي مثال(عجب مثال جالبي!) اگر براي كسي در 1000 خط توضيح دهيد كه "ديو سفيد" چيست! و چطور بايد آن را نابود كرد، اين همه توضيحات برابر نيست با نمايش عكس يك ديو سفيد به آن شخص و گفتن اينكه "در اين تصوير اگر به اينجا و آنجا ضربه بزني، ديو رو ناك اوت خواهي كرد!! ولي مواظب اين قسمت‌ها هم باش كه خيلي آسيب بهت ميرسونن!". (البته سعي كنيد مثال‌هايتان به اين خوبي من نباشه!)

3) هيچ ترتيبي در موضوع آموزش‌هايتان لازم نيست رعايت نماييد، هر چه را كه وقتش را داريد و اطلاعات نسبتن كاملي از آن را داريد را ارائه دهيد. ولي اگر مطالبي را داريد كه در سطح فروم بيشتر در مورد آن سوال مي‌شود، بهتر است ابتدا آن را ذكر نماييد.

4) اشكالي ندارد كه موضوعاتي كه قبلن آموزش داده شده را شما هم در مورد آن آموزشي را بنويسيد ولي حتمن داراي دو خصوصيت باشد: يا كامل‌تر و جامع‌تر توضيح دهيد يا نكات جديد و تكنولوژي جديد (و موجود در بازار) آن را كامل توضيح دهيد.

5) سعي نماييد آنچه را كه آموزش مي‌دهيد فقط جنبه تئوري نداشته باشد بلكه از تجربيات خودتان و نكات و فوت‌هاي كوزه گريتان هم به ديگران در آموزش‌هايتان اطلاعاتي را انتقال دهيد تا هم بار مطلب آموزشيتان بيشتر شود و هم كاربري كه مي‌خواهد بر اساس آموزش شما كار عملي را انجام دهد با ديد بازتر و مشكل كمتري در انجام آن كار موفق باشد.

6) اصطلاحات يا نام‌هاي بعضي از قطعات را لطفن ترجمه نكنيدو از همان نام انگليسيش استفاده نماييد! (مثلن به جاي USB نگيد درگاه سريال عمومي!)

7) هرگز مطالب آموزشي خود را در مورد يك موضوع خاص در چندين پست جدا از هم ارسال نفرماييد. اگر وقت نداريد كه همه مطالب را يكجا بنويسيد، در انتهاي هر جلسه عبارت "ادامه دارد..." را در پايان پست خود بنويسيد و در دفعه بعد با ويرايش همان پست مطالب بعدي خود را در همان جا اضافه نماييد. چون آدرس دادن به پست‌هاي تكه تكه شده يك موضوع در فهرست تاپيك هم براي خواننده مشكل هست و هم براي مديريت نمودن آن! فقط -اگر دوست داشتيد- در انتهاي كار و كامل شدن مقاله تان مي‌توانيد در پستجي جدا خبر اتمام آن را به اطلاع دوستان برسانيد.

8) اگر پس از مدتي مدل يا تكنولوژي جديدي وارد بازار شد و در دسترس قرار گرفت، كه شما قبلن در مورد مدل‌هاي پيشين آن توضيحاتي داده بوديد. لطفن فقط در همان مقاله پيشين نكات و آموزش‌هاي جديد خود را بنويسيد و با يك پست جديد حتمن اين نكته را به ما هم اطلاع دهيد.

9) مي‌توانيد مطالب ديگران را هم در اينجا قرار دهيد ولي به شرط اجازه صاحب اثر و اجراي شرايط ايشان. اما سعي نماييد مطالبي را به اينجا منتقل نماييد كه داراي بار آموزشي براي كاربران باشد و نه فقط Copy و Paste كرده باشيم! ذكر منبع هرگز فراموش نشود!!!

10) حتمن! سعي نماييد قالب تاپيك آموزشي‌تان براساس قالب پيشنهادي در بخش‌هاي بعدي باشد.




**************************
نحوه مديريت و مشاركت در تاپيك:
. انشاالله اگر دوستان كمك كنند و اين تاپيك داراي پست‌هاي آموزشي فراواني شود، دسترسي و يافتن پست آموزشي مورد نظر ممكنه در بين اين‌همه پست سخت شود.(يكي از مشكلات اساسي چنين تاپيك‌هاي مرجعي در همين فروم همين هست) يا اينكه كاربران دوست داشته باشند فقط يكسري مطالب آموزشي خاص را بيابند يا اينكه مطالب آموزشي شخص خاصي را فقط مطالع نمايند و ... براي اينكار اين راه كار‌ها را در نظر گرفته‌ام:

1) همواره لينك پست آموزشي، موضوع آموزش، نام نويسنده در پستي از صفحه اول در "فهرست تاپيك" قرار داده مي‌شود.

2) براي تشويق و تلاش بيشتر دوستاني كه در نوشتن مطالب آموزشي شركت مي‌كنند، خوانندگان مي‌توانند به مطالب اين دوستان از ديد خود امتيازي از 1 = "مطلب آموزشي بسيار بد و نامفهوم" تــــا 10 = "مطلب آموزشي فوق العاده و عالي" امتياز دهند. ميانگين امتيازهاي هر مطلب آموزشي در جلوي آن در "فهرست تاپيك" نوشته مي‌شود و در پستي مجزا و در پست‌هاي ابتدايي تاپيك نام نويسندگان به همراه ميانگين امتيازات و كمترين و بيشترين امتياز ذكر مي‌شود.

3) پيشنهاد‌هاي دوستان براي نوشتن يك مقاله آموزشي در پستي از صفحه اول قرار داده مي‌شود.




**************************
قالب كلي مقالات آموزشي:
. بهتره همه ما از يك قالب كلي استفاده نماييد تا خواننده به سرعت و به راحتي با همه آموزش‌ها ارتباط يكساني داشته باشد:

1) در ابتداي مقاله حتمن موارد زير را مشخص نماييد: (مي‌توانيد همين قسمت را Copy و Paste نماييد)

موضوع آموزش:... .......ه.
نام نويسنده: ...... .......ه.
نام نويسنده اصلي: .....ه.
لينك مطلب كپي شده:.ه..

. اگر نويسنده مطلب خودتان هستيد آيديتان يا نام اصليتان يا فقط كلمه "خودم"! را بنويسيد و در چنين صورتي ديگر لازم نيست كه خطوط و مشخصات زير آن را ذكر نماييد.

2) در درون مقاله خود به هر روشي كه دوست داريد مطالب را آموزش دهيد ولي به حد كافي حتمن از تصاوير واقعي و نه نقاشي استفاده نماييد.

3) در انتها اگر براي نوشتن بخشي از آموزش يا كامل كردن مطلب خود از منبع يا منابعي استفاده نموديد، حتمن لينك منابع را با عنوان خود مقاله اصلي را ذكر نماييد:
ليست منابع و مراجعه:
.....لينك....
.....لينك....
.....لينك....




*** Copyright ***
در صورت كپي نمودن هر يك از مقالات اين تاپيك، در سايت خود، لطفن: 1) حتمن به نويسنده آن مقاله يا صاحب تاپيك اطلاع داده شود. ايميل صاحب تاپيك 2) متن كامل مقاله را كپي نماييد. 3) در انتهاي مقاله: نام نويسنده و لينكي به اين تاپيك و مقاله را حتمن ذكر نماييد.
>>> با تشكر از همكاري شما <<<


موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/04/14
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
............................نام آموزش/ميانگين امتياز كاربران........................................|............نويسنده
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
آموزش سخت‌افزار براي مبتديان - شماره 1 - قطعات اصلي بيروني(زبان ساده!)./ بدون امتياز............|... IgImAx
معرفي، تصوير و توضيح به زبان ساده در مورد چهار قطعه بيروني انواع كامپيوتر‌ها: Case و Monitor و Keyboard و Mouseه
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
سيم ارت و برق بدنه كيس و طول عمر قطعات./ بدون امتياز.............................................|... IgImAx
بدنه كيس برقي در حد 100 تا 110 ولت دارد و براي تخليه آن و سالم ماند قطعات بهتر است از سيم ارت استفاده نماييم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
تعويض سيليكن پروسسور و تميز كردن آن و فن و هيت سينكش./ بدون امتياز.................................|... IgImAx
چه موقع و چگونه بايد سليكن پروسسور را عوض نمود. روش باز و بسته و تميز كردن Heat Sink و پروسسور.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
پورت‌ها، كابل‌ها و درايو‌هاي PATA و SATA و روش نصب و كانفيگ كردن./ بدون امتياز................ ......|... IgImAx
آشنايي با پورت‌هاي PATA و SATA برروي مادربورد و انواع كابل‌هايشان و روش تنظيم Master/Slave براي درايو‌ها.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
اصطلاحات، مفاهيم، انواع مدل‌هاي حافظه./ بدون امتياز............................................. ....... ......|... IgImAx
آشنايي با مفاهيم و اصطلاحات حافظه‌هاي كامپيوتري ...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
روش صحيح انتخاب، خريد و تست حافظه./ بدون امتياز...................................... ......... ....... ......|... IgImAx
بهترين و صحيح‌ترين روش براي خريد حافظه‌هايي با 100% سازگاري با مادربورد‌ شما و ...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
روش‌هاي نصب حافظه به كانفيگ‌هاي مختلف./ بدون امتياز......................................... ....... ......|... IgImAx
آموزش روش‌هاي نصب و برداشتن RAM و روش تنظيم Dual Channel و Triple Channel و ...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
روش محاسبه وات پاور مناسب براي سيستم (PSU Calculator)./ بدون امتياز.................. ....... ......|... IgImAx
استفاده از برنامه‌ يا جداولي براي محاسبه وات پاور مناسب براي سيستم و نكات مهم ديگر
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------
وسايلي براي تست برق مصرفي و نويز قطعات كامپيوتر.......................................... ....... ......|... IgImAx
بدست آوردن وات مصرفي سيستم يا قطعات، همچنين معرفي آداپتورهاي داراي استابلايزر(صاف كننده جريان)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------


نحوه امتياز دهي به مقالات آموزشي دوستان:
. خوانندگان مي‌توانند به مطالب اين دوستان از ديد خود امتيازي از 1 = "مطلب آموزشي بسيار بد و نامفهوم" تــــا 10 = "مطلب آموزشي فوق العاده و عالي" امتياز دهند و امتياز يا امتياز‌هاي خود را در يك پست بنويسند. من همواره ميانگين كل نظر دوستان را در اين پست به روز مي‌كنم.
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
....نام نويسندگان مقالات آموزشي ......|..تعداد كل مقالات/امتياز داده شده..|..ميانگين امتياز..|..حداقل امتياز..|..حداكثر امتياز
--------------------------------------------------------- |-----------------------------------------|------------------------|-----------------------|---------------------
IgImAx................................................ |......... ... ه 8 / هنوز هيچي ....... |......هنوز هيچي ....|.... هنوز هيچي ....|... هنوز هيچي
--------------------------------------------------------- |-----------------------------------------|------------------------|-----------------------|---------------------



مقالات در دست تحرير:
روش بهينه سيستم تهويه درون كيس؟
چيپ شمالي و جنوبي روي مادر بورد چي و چه كارهايي مي‌كنند؟
نحوه تست و اشكال يابي حافظه؟




مقالات پيشنهادي:
new1u.gif
پيشنهاد دهنده: پسر نقره‌اي *** آموزش Raid از ابتدا تا انتها - مفهوم Raid چيست؟ چه فوايد و مشكلاتي دارد؟ انواع Raid؟ نحوه Raid كردن؟




نحوه امتياز دهي به مقالات آموزشي دوستان:
. خوانندگان مي‌توانند به مطالب اين دوستان از ديد خود امتيازي از 1 = "مطلب آموزشي بسيار بد و نامفهوم" تــــا 10 = "مطلب آموزشي فوق العاده و عالي" امتياز دهند و امتياز يا امتياز‌هاي خود را در يك پست بنويسند. من همواره ميانگين كل نظر دوستان را در اين پست به روز مي‌كنم.
.
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


موضوع آموزش:... .......ه. سيم ارت (Earth - Earthing system) و برق بدنه كيس و طول عمر قطعات
نام نويسنده: ...... .......ه. IgImAx


106.gif
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
45.gif


فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است



********************************************
برق بدنه كيس:
. بدنه كيس معمولن داراي برق ضعيفي هست كه اگر با دستاني مرطوب بدنه كيس را لمس كنيد و نقطه‌اي از بدنتان هم در آن حال با زمين در تماس باشد حتمن شك ضعيفي را احساس خواهيد نمود. وجود اين برق در بدنه كيس يك امر عادي هست و ولتاژ آن بايد بين 100 تا 110 ولت (يعني نصف برق ورودي) و آمپري برار 0.200 داشته باشد. اين مطالب را در فروم سخت افزار از جناب مهنس عمراني (از مهندسين شرکت آینده سیما تولید کننده کیس و پاور با نام تجاری GREEN) پرسيده و و جواب ايشان اين بود:

پاسخ آقاي مهندس عمراني:
*************************************************
************************************************
به نام آنکه جانشین همه نداشتن هاست

دوست خوب من؛
سلام،

این موضوع ( صدای وز وز پاور) به ولتاژ القایی مربوط نمی باشد. طبق استاندارد، هر پاور می بایست در قسمت فیلترینگ ورودی خود ، دارای دو خازن تخلیه اضافه ولتاژ های ناگهانی شبکه باشد. تست HI POT یکی از بهترین روشهای تست این تخلیه ولتاژ می باشد که عموما برای پاور، ولتاژی بین 1800 الی 3200 ولت را در ورودی در نظر می گیرند. این خازنها به گونه ای در این قسمت تعبیه می شوند که یک پایه اشان برروی گراند و به صورت مشترک است و پایه دوم هر کدام برروی فاز و نول وصل شده است. در هر حالتی ، این خازنها نیمی از ولتاژ ورودی پاور را می بایست به بدنه تخلیه نمایند ولی جریان آن می بایست زیر 0.200A باشد. با توجه به ولتاژ برق شهری ما، (200 الی 220 ولت) اگر پاوری کمتر از 100 الی 110 ولت به بدنه منتقل نماید، در طراحی و یا نوع قطعه مورد استفاده در این قسمت دارای اشکال بوده است.
بهترین روش تخلیه این ولتاژ، تعبیه و کابل کشی مخصوص ارت در سیم کشی ساختمان است. خوشبختانه این موضوع در حال حاضر اجباری شده است ولی متاسفانه در گذشته اینگونه نبوده که موجب بروز خسارتهای مالی زیادی به مصرف کنندگان و تحمیل ضررهای مالی بسیاری برای دولت شده است.
البته لمس این ولتاژ و احساس آن برروی بدنه کیس ، به مکان و نوع استفاده کاربر مرتبط می باشد. شما اگر با پای غیر مسلح و چسبیده به زمین، به کیس خود دست بزنید ، بیشترین حالت این ولتاژ را احساس خواهید نمود ولی در همان شرایط اگر کفش به پایتان باشد یا فرش زیر پایتان باشد ( به شرطی که قسمت دیگری از بدنتان با زمین یا ابزارهای متصل به آن ، تماس نداشته باشد) این ولتاژ را احساس نخواهید نمود.


در عکس فوق ( سمت راست) نمونه پاور از رده خارج شده 250 وات گرین را با این دو خازن ملاحظه می فرمایید و در قسمت چپ عکس فوق یک نمونه غیر استاندارد از پاورهای بازار را ملاحظه می فرمایید. پاور سمت راست در این تست ، ولتاژ 105 ولت برروی بدنه خود داشت در حالی که پاور سمت چپ ، ولتاژی در حدود 45 ولت را برروی بدنه داشت. اغلب ما ممکن است فکر کنیم که پاور سمت چپ نتیجه بهتری داشته است، در حالی که اینچنین نیست و شما به وضوح مشاهده می فرمایید که این پاور اصلا دارای این خازنها نیست! پس طبیعی است که ولتاژ پایین تری نشان دهد. وجود این خازنها در مواقع خاص به کمک می آیند ( اضافه ولتاژ های ناگهانی شبکه مانند رعد و برق و...) و مانع از آسیب کلی سیستم ما می شوند. البه به شرطی که قبلا نسبت به تخلیه این ولتاژ اقدام نموده باشیم. پس بهتر است اگر سیم کشی ساختمان ما ، راهکاری برای ارت ارائه ننموده است، خودمان اقدام به این کار نماییم و با یک سیم ، بدنه کیسمان را به رادیاتور یا لوله آب در نزدیکی آن محل متصل نماییم. (لوله گاز به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود).

حتی در هنگام استفاده از UPS نیز شما نیاز به تعریف ارت خواهید داشت. معمولا پریز خروجی UPS دارای ارت می باشد. با توجه به اینکه دوشاخه پاورهای استاندارد نیز دارای ارت می باشد، پس تعریف ارت برای خود UPS کفایت می کند و نیازی نیست که PC را دستکاری نماییم.

...[قسمت‌هاي نقطه چين پاسخ ايشان به سوال ديگرم در مورد UPS بود كه به اين بحث ارتباطي ندارد]
...
...


با تقدیم احترام

*************************************************
*************************************************

. پس همانطور كه ملاحظه مي‌فرماييد، دليل وجود اين برق در بدنه همان دو خازن موجود در Power كيس مي‌باشند كه اگر پاور شما به شكل اصولي ساخته شده باشد بايد اين دو خازن را براي مقابله با جريان‌هاي شديد ورودي داشته باشند.

. پس حالا كه اين جريان وجود دارد بايد چيكار كرد!؟



********************************************
مضرات برق بدنه كيس:
. بر اساس تجربه‌اي كه برروي 8 سيستم PC كه تا كنون عوض نموده‌ام!! داشتم، در 3 سيستم‌هاي اوليه خودم يا سيستم دوستانم، پس از مدتي صداي نويز حركت موش! يا صداي موتور بازو بسته كننده در درايو‌هاي Optical و ... از Speaker متصل به كارت صدا شنيده مي‌شد. به همين دليل براي پي بردن به علت مشكل با دوستانم كه رشته الكترونيك بودند مشورت نمودم و پس از كلي تحقيق پيشنهاد دادند كه از اين به بعد حتمن به كيس خود سيم ارت را نصب نمايم. دليل آنها اين بود كه برقي كه در بدنه كيس هست بر اثر جريان القايي درون پاور به وجود مي‌ايد (كه البته اكنون بر اساس توضيحات مهندس عمراني، القايي بودن اين جريان رد و دليل آن را ايشان دقيقن توضيح دادند) و چون اين جريان روي بدنه كيس هست و گراند همه كيت‌ها و قطعات هم با بدنه كيس ارتباط دارد، اين جريان مي‌تواند در دراز مدت به مرور برروي كيفيت قطعات تاثير مخربي بگذارد. به همين دليل پيشنهاد داند تا بدنه كيس را براي تخليه اين بار اضافي به سيم ارت متصل كنم.

. من از از سيستم چهارم خود به بعد همين كار را يعني اتصال بدنه كيس به سيم ارت، انجام دادم. تا به امروز هم هيچ خبري از صداي نويز در اسپيكرم يا برق بدنه نبوده!



********************************************
سيم ارت و طريقه درست كردن آن:
. خوب! متاسفانه 99% منازل ما ايراني‌ها بدون سيم كشي ارت هست! اما تقريبن در تمامي پريز‌هاي برق دو فلزي كه روبروي هم و در گوشه‌‌هاي چپ و راست يا بالا و پايين پريزها ديده مي‌شوند براي اتصال سيم ارت در نظر گرفته شده‌اند!!! كه البته در اكثر موارد سيمي به آنها وصل نيست!!

. روش صحيح سيم ارت را بچه‌هاي برق و الكتروتكنيك و قدرت بايد خوب تر از من توضيح دهند.(با تشكر از توضيح دوست خوبم مدير انجمن t3r!p3000 عزيز از فروم iranled و در اين پست و لينك دنلود فصل 11 كتاب مهندسي تاسيسات الكتريكي تاليف : دكتر حسين كلهر كه در اين فصل به شكل كاملي در مورد "زمين كردن حفاظتي" توضيح داده شده‌است) اما خوب شايد براي همه ما امكان نداشته باشه كه تمام خانه را سيم ارت بكشيم و در زير زمين هم ميله مخصوص براي اتصال سيم ارت به آن قرار دهيم! پيشنهاد من لوله آب هست. لوله آب به شكل طبيعي چون درون ساختمان و سپس به لوله آب شهري متصل مي‌شود يك گراند عالي محصوب مي‌شود. البته به اين شرط كه لوله كشي درون ساختمان شما PVC يا همان لوله سبز نباشد! توجه توجه: هرگز از لوله گاز به عنوان منبع گراند استفاده نكنيد!! مگر آنكه بخواهيد كل شهرتان را به هوا بفرستيد!!!

. براي ساخت سيم ارت، كافيه يك يا دو رشته سيم مسي معمولي كه براي روشنايي استفاده مي‌شود (1 يا 1.5mm) را به طول فاصله كيس تا نزديكترين لوله آب تهيه نماييد. يك سر سيم را به دور لوله آب بچرخانيد و خوب محكم نماييد. اگر قبل از اين كار محل اتصال سيم با لوله آب را خوب سمباده زده و تميز نماييد بهتر است. همچنين براي اتصال و جريان برق بهتر اگر هويه مخصوص اينكار را داشته باشيد و سيم را به بدنه لوله با لحيم محكم نماييد، اين اتصال بهترين نوع اتصال خواهد بود. در غير اينصورت با يك بست دايرا‌هاي كه معمولن از آنها براي محكم كردن شلنگ بخاري به لوله گاز استفاده مي‌شوند، هم خوب هست. در پايان دور محل اتصال سيم با لوله را با چسب كارتن (نوع شفافش!) عايق بندي نماييد تا آب روي آن نرود.

. سر ديگر سيم ارت را در زير يكي از پيچ‌هاي كيس محكم نماييد. به اين شكل شما برق بدنه كيس را از طريق سيم ارت تخليه نموديد.

. در ضمن شما مي‌توانيد به كمك همين سيم ارت و يك ولت متر ولتاژ روي بدنه كيس را اندازه گيري نماييد. ولتمتر را روي 250V AC قرار داده و يك سر سيمش را به بدنه كيس و سر ديگر را به سيم ارت بزنيد. الان بايد ولتاژ بدنه كيس را ببينيد.

. يك تجربه جالب: يكي از كيس‌هاي من در منزلي كه لوله كشي آب آن فلزي بود 100 ولت را نشان ميظداد. اما همان كيس را در منزل ديگري كه لوله كشي درون ساختمان لوله سبز بود ولي بعضي از لوله كشي‌هاي روي ساختمان فلزي بود و من به همان قسمت فلزي سيم ارت را نصب نموده بودم، ولتاز 75 را ميديدم كه نشان از اين داشت كه تخليه به خوبي انجام نميشه! البته در اين تجربه من در منازلي كه لوله دروني PVC هست و لوله روكار فلزي نيازي نيست كه با ولت متر تخليه نشدن درست برق بدنه كيس را اندازه بگيريم!! چون هر بار كه كسي دست خيس به شير لوله ميزد صداي داد و فريادش و دعاهايي كه نثار من مي‌شد، نشان مي‌داد كه بخشي از جريان داره كجا تخليه مي‌شه!!!
4.gif
اما حس خوبي داره! يه بار روي ديگران تست كنيد!!!!
65.gif

exclamationcircleframe1.png
نكته به روز شده 90/05/17
: (البته همان كابل ارت را كه در منزلي با لوله كشي PVC بود را يك سيم اضافي از همان سر لوله به چهارچوب فلزي در زدم و تخليه به درستي و بدون مشكلات جانبي انجام شد!)



********************************************
نكات ايمني:
1) در زمان رعد و برق سيم ارت + سيم‌هاي برق كيس را قطع نماييد. (حتا سيم آنتن تلوزيون!)

2) سيم تلفن را از مودم خود قطع نماييد. (من شاهد تركيدن چيپ مودم بودم!!!!)

3) اگر به خودتان رحم نمي‌كنيد خوب نكنيد!! اما به سيستم و كيس عزيزتان رحم نماييد!



********************************************
ليست منابع:
وزوز کردن پاور - فروم سخت افزار

وزوز كردن پاور - فروم پرشين تولز



موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/04/15
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


موضوع آموزش:... .......ه. تعويض سيليكن پروسسور و تميز كردن آن و فن و هيت سينكش
نام نويسنده: ...... .......ه. IgImAx


106.gif
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
45.gif


فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است​




********************************************
گريس سيليكن حرارتي چيست؟:
سيليكن و موارد استفاده آن:
. يك نوع گريس (يا خمير) سفيد رنگ هست كه در آن Ceramic Powder به كار رفته و از اين ماده براي انتقال حرارت از يك قطعه به قطعه ديگر استفاده مي‌كنيم. به طور كلي به اين نوع مواد Thermal Grease مي‌گويند. اين نوع گريس‌ها انواع مختلفي دارد كه ما بيشتر از Silicone Thermal استفاده مي‌كنيم. احتمالن تا كنون فن و Heat Sink (يك جسم فلزي با پره‌هاي ثابت و زياد) بزرگي كه روي پروسسور سيستمتان هست را ديده‌ايد:

heatsink00.jpg

تصوير 1

. اين Heat Sink فلزي و بزرگ كه روي سطح پروسسور چسبيده براي اين هست كه گرما را از سطح پروسسور بگيره و به پره‌هاي فلزي خودش منتقل كنه:

heatsink01.gif

تصوير 2


در اين تصوير دماي پروسسور 40 درجه و دمايي كه به Heat Sink منتقل شده 35 درجه فرض شده

. و اون فن بالاي سرش هم هوا را از بالا به پايين مي‌دمه و در اثر جريان هواي خنك روي پره‌هاي Heat Sink گرما را از آنها گرفته و به هواي در حال جريان منتقل مي‌كند و اين هواي گرم از پايين و اطراف پروسسور به قطعات دوروبر ميفرستد و به اين شكل دماي كلي Heat Sink و در نتيجه دماي پروسسور را كاهش داده و در يك حد مشخصي ثابت نگاه مي‌دارد. اين عمل همينطور ادامه مي‌يابد و با زيادتر شدن گرماي پروسسور به شكل اتوماتيك دور فن هم افزايش مي‌يابد تا هواي بيشتري را از روي پر‌ه‌هاي Heat sink عبور دهد:

heatsink02.gif

تصوير 3
هواي خنك از بالاي Heat Sink به پايين آن دميده مي‌شود.
قسمت‌هاي سبز رنگ خنكترين قسمت و قسمت‌هاي قرمز گرم ترين نقاط هستند.

. با اينكه Heat Sink كاملن روي پروسسور قرار مي‌گيرد و به كمك قفل‌‌هايي روي آن كاملن محكم مي‌شود ولي همه سطح پروسسور به شكل كامل با Heat Sink تماس پيدا نمي‌كند و در جاهايي يك لايه نازك از هوا بين آنها قرار مي‌گيرد. اين لايه نازك هوا همانند يك عايق حرارتي عمل مي‌كنه و نمي‌گذارد كه به درستي گرماي پروسسور به Heat Sink منتقل شود.

. براي مقابله با اين مشكل از سيليكن‌ها بين Heat sink و پروسسور‌ها استفاده مي‌كنيم تا جاي اون لايه نازك هوا كه مثل عايق حرارتي هست را بگيرد. سيليكن يك رساناي حرارتي بسيار خوبي هست. وجود اين سيليكن بين Heat Sink و پروسسور لازم هست و بدون آن دماي پروسسور خيلي بيشتر از حد معمول مي‌شود. همچنين مهم نيست كه از چه نوع Heat sink يا سيستم خنك كننده‌اي استفاده مي‌كنيد (گازي با آبي) به هر حال بايد در بين Heat Sink و پروسسور از سيليكن استفاده نماييد.


چه مدل سيليكني را از بازار تهيه نماييم؟
. معمولن سيليكن‌هاي موجود در بازار در بسته‌بندي‌هاي متفاوتي موجود هست. مثلن: درون يك پوشش ساده نايلوني، يك سرنگ يا يك قوطي ...... آنچه كه مهم هست اين هست كه خود خمير و سطح آن به شكل روغني باشد و نه يك ماده خشك. بر اساس تجربه شخصي مدل‌هايي با بستهبندي‌هاي نايلوني و قوطي، داراي سطحي روغني هستند.




********************************************
چرا و چه موقع بايد سيليكن پروسسور را عوض نماييم؟:
. خوب به مرور زمان در اثر گرماي پروسسور و گرد و غبار نشسته شده روي آن و احتمالن نفوذ آنها به زير Heat Sink و خشكي هوا در مناطق خشك و ...، سيليكن پروسسور كم كم از اون حالت روغني و نرم خود خارج شده و كم كم خشك مي‌شود. زماني كه اين اتفاق مي‌آفتد چون ديگه نمي‌تواند رساناي خوبي براي انتقال حرارت پروسسور به Heat Sink باشد، كم كم خود همين سيليكن تبديل به عايق حرارتي مي‌شود و دماي پروسسور را بالاتر مي‌برد. در صورت بروز چنين موردي ما با زيادتر شدن صداي فن نسبت به گذشته متوجه اين مشكل مي‌شويم.

. اين گرماي زياد پروسسور نه تنها مي‌تواند براي خودش مضر باشد بلكه براي قطعات جانبيش هم مضر هست. همچنين در اثر گرماي زياد بعضي از كار‌هاي قطعات ديگر هم مختل مي‌شود! براي مثال در تجربياتم ديدم كه به دليل خشك شدن سيليكن و گرماي زياد پروسسور، در CD-ROM ديگه باز نمي‌شد!! يا هيچ CDاي را نمي‌خواند يا ناگهان پيام هاردديسك موجود نيست در وسط كار با ويندوز داده مي‌شد و ....

. متاسفانه به دليل شرايط مختلف محيطي نمي‌توان زمان دقيقي را براي تعويض سيليكون پروسسور پيشنهاد داد. در مناطق مرطوب زمان تعويض طولاني تر از مناطق خشك هست. نوع Heat sink و مدل پروسسور و همچنين محيطي كه كيس در آن قرار دارد و ميزان گردو غبار محيطي و ميزان گرد و غباري كه وارد كيس مي‌شود و زمان روشن بودن سيستم در طول شبانه روز و ميزان كاري كه از سيستم خود مي‌كشيد و .... همه اين‌ پارامترها در تعيين زمان تعويض سيليكن تاثير دارند.

. اما با كنترل هرروزه يا مداوم تغيررات دمايي پروسسور و دور فن پروسسور توسط برنامه‌هاي مونيتورينگ مادربورد مي‌توان پي به خشكي سيليكن پروسسور برد. اين برنامه‌ها و روش استفاده از آنها و تست هاي دماي پروسسور را در بخش بعدي توضيح داده‌ام. معمولن در مكان‌هاي خشك با گرد و غبار زياد در اطراف كيس و نوع Heat Sinkهايي كه كف آنها باز است(تصوير 5 عكس سمت راست-روي عكس كليك كنيد تا انيميشن را ببينيد)، حداكثر هر 6 ماه تا 1 سال يكبار زمان خوبي براي تعويض سيليكن هست. در مورد Heat Sinkهايي با كف بسته حداكثر هر 1 تا 1/5 سال يكبار بايد سيليكن را عوض نماييد.




********************************************
كنترل دماي پروسسور و تست حداقل و حداكثر دماي آن:

برنامه‌هاي مونيتورينگ مادربورد:

. براي كنترل دماي پروسسور و دور فن پروسسور لازم هست كه Utility مادربورد كه دماي پروسسور و دورفن آن را نمايش مي‌دهد، را نصب نماييد. اين برنلمه در CD مادربورد موجود هست يا اگر اين ديسك را نداريد مي‌توانيد از سايت سازنده مادربورد و از زير مجموعه Utilityهاي همان مدل مادربوردتان و از بخش Driver & Support به راحتي دنلود نماييد. اسم اين Utility در هر مادربورد فرق مي‌كند ولي به طور كلي به Hardware Monitoring معروفند.

. در مادربورد‌هاي Asus نام اين برنامه PC Probe هست و در Gigabyte به نام EasyTune و در مادربورد‌هاي MSI به نام CoreCenter هست.​


تصوير 4
روي تصوير كليك كنيد تا بزرگي‌هايش را ببينيد!!

. همانطور كه در تصوير مشاهده مي‌كنيد، اين نوع برنامه‌ها به جز دماي پروسسور و دور فن، دماي مادربورد و ولتاژ‌هاي پاور را نيز نمايش مي‌دهند. اگر از روز اول دماي Load (در ادامه دماي Load را توضيح خواهم داد) پروسسور تان را اندازه گرفته باشيد مي‌توانيد در دراز مدت و شرايط مختلف با تغيير دماي آن نسبت به روز‌هاي اوليه پي به خشك شدن سيليكن ببريد.

exclamationmark02.gif
نكته : اگر به هر دليل برنامه HW مادربوردتان را نيافتيد مي‌توانيد از برنامه‌هاي:
1) Aida64 (همان Everest Ultimate ثابق هست!) - پولي ولي با كلي تست و نمايش مشخصات كامل سيستم و ...
2) CoreTemp - مجاني - فقط دماي پروسسور را نمايش مي‌دهد ولي جالبيش اين هست كه دماي هر Core را جداگانه نمايش مي‌دهد.
3) HMonitor - مجاني
4) Speedfan - مجاني

. استفاده نماييد. البته ممكنه اين برنامه‌ها چون توسط شركت سازنده مادربوردتان نوشته نشده‌اند، نتوانند با سيستم شما كار كنند يا بعضي از اعداد را نشان ندهند.


روش تست Stress پروسسور:
. يكي از تست‌هاي پايداري سيستم، تست Stress يا همان فشار محاسباتي زياد روي قطعات هست. براي چنين كار‌هايي و براي قطعات مختلف برنامه‌هاي زيادي وجود دارند. كه بهترين‌ آنها برنامه PassMark BurnIn Test Professional هست. در سيستمي كه مشكلاتي وجود دراد براي يافتن قطعه مشكل دار از اين نوع تست‌ها روي تك تك قطعات و به شكل مجزا يا همزمان انجام مي‌دهند. اين عمل به اين صورت هست كه بر اساس نوع كاركرد يك قطعه و نوع داده‌هايي كه مي‌تواند پردازش نمايد، آن قطعه را در مدت زمان كوتاهي يا در دراز مدت مجبور به پردازش يك سري داده‌ها مي‌كند. مثلن در مورد كارت گرافيك، GPU كارت را با ترسيم اشكال 2D/3D و محاسبات گرافيكي و ... زير فشار قرار مي‌دهد. يا در مورد تست خودمان! يك سري محاسبات رياضي ادامه دار و پشت سرهم مي‌توان پروسسور را زير فشار پردازش اين نوع محاسبات برد. حالا و در تست كنوني، برنامه‌اي كه چنين كاري را براي ما انجام مي‌دهد همين برنامه ماشين حساب ساده ويندوز هست و نيازي به برنامه ديگري نيست.

. براي يافتن اينكه آيا سيليكن پروسسور خشك شده يا نه يا فن آن سالم هست يا به خوبي عمل مي‌كند يا نه؟! از اين تست Stress روي پروسسور استفاده مي‌كنيم. براي اجراي اين تست به ترتيب زير عمل نماييد:

1) برنامه Hardware Monitoring مادربورد خود را نصب و اجرا نمييد. اگر برنامه H.M مادربورتان را نداريد و درون سايتش هم نتوانستيد آن را بيابيد، يكي از برنامه‌هايي كه در بالا معرفي شده‌اند را دنلود، نصب و اجرا نماييد.

2) سيستم را براي مدت 5 دقيقه در حالت Idle قرار دهيد تا دماي پروسسور و كل سيستم به حالت عادي خود برگردد. حالت Idle يعني حالتي كه هيچ برنامه‌اي در حال انجام محاسبه‌اي يا درگير گردن قطعه‌اي براي انجام يكسري پردازش‌ نباشد. براي انجام اينكار و راحت شدن خيالتان!! و اجراي صحيح تست، همه برنامه‌هاي درون حافظه را به غير از برنامه H.M را ببنديد. براي اطمينان از اينكه پروسسور كاملن در حالت Idle قرار گرفته به Task Manager رفته (با فشار كليد‌هاي CTRL+ALT+DEL) و از تب Processes در زير ستون Image Name عدد روبروي System Idle Process در ستون CPU را مشاهده نماييد:



. اگر هيچ برنامه‌اي در حال پردازش كردن نباشد، اين عدد بايد روي يكي از اعداد 97~99 ثابت باشد. در زمان Idle موس را هم تكان ندهيد!

3) پس از سپري شدن 5 دقيقه، دماي فعلي پروسسور و دور فن آن را ياداشت نماييد. اين اطلاعات Idle Time پروسسور شماست.

4) برنامه ماشين حساب ويندوز را اجرا و از منوي View گزينه Scientific را انتخاب نماييد. يك عدد بزگ مثلن 8888888888 را در آن وارد نماييد.
(نکته به روز شده 1391/11/22) این برنامه Stress on CPU را جدیدن نوشتم که خیلی کوچیکه و روی هر ویندوزی اجرا میشود. اگر پروسسور شما بیش از یک هسته فیزیکی/مجازی دارد‎، به تعداد آنها این برنامه را اجرا کنید و در درون هریک برروی دکمه Make Stress on Processor کلید کنید.

5) پنجره برنامه HM را در جايي از صفحه قرار دهيد كه اعداد دور فن و دماي پروسسور آن قابل مشاهده باشد. پنجره Task Manager را هم در گوشه‌اي از صفحه قرار دهيد و از درون تب Processes برروي نام برنامه ماشين حساب كه Calc.exe هست كليك نماييد. اكنون از پنجره ماشين حساب، برروي دكمه !n كليك نماييد.

6) به دليل محاسبات بسيار زياد و طولاني فوق پروسسور شما به شكل 100%~ شروع به پردازش اين فرمول خواهد نمود. در اين جا پروسسور شما تحت فشار زيادي قرار مي‌گيرد و دما و دور فنش شروع به افزايش مي‌كند. (اين زمان را، Load Time مي‌گويند.) . همواره چشمتان به عدد دماي پروسسور و دور فنش باشد. اين تست را براي مدت 3~5 دقيقه ادامه دهيد.
. بر اساس نوع پروسسورتان، ممكنه سه حالت پيش بيايد:
....اول. برنامه ماشين حساب بدون نمايش Not Response به كار خود ادامه مي‌دهد و هر از چندگاهي پنجره‌اي را نمايش مي‌دهد و از شما براي تاييد ادامه محاسبه به دليل طولاني بودن آن، تاييدي مي‌خواهد، كه شما بايد روي دكمه Continue از آن پنجره كليك نماييد.
....دوم. برنامه ماشين حساب Not Response مي‌شود. ولي باز هم در چنين حالتي به كار خود ادامه مي‌دهد و برنامه HM هم دما و دور فن را به شكل real Time نمايش مي‌دهد.
....سوم: عكس العمل ويندوز تقريبن همانند زمان هنگ كردن مي‌شود، خيلي از كارها را دير به دير انجام مي‌دهد، به همين دليل برنامه HM هم تغييرات دمايي و دور فن را به شكل لحظه‌اي نمايش نمي‌دهد! در چنين حالتي معمولن پنجره Task Manager هر از چند گاهي فعال مي‌شود! پس از سپري شدن 1، يك يا دو بار برروي دكمه End Task اين برنامه كليك نماييد. از آنجا كه قبلن در اين برنامه نام Calc.exe را انتخاب كرده بوديد، همين برنامه End Task مي‌شود. اكنون دما و دور فن پروسسور را ياداشت و مجددن ماشين حساب را اجرا كرده و تست را براي 2 بار ديگر تكرار نماييد.

توجه توجه: ممكنه به دليل خشك شدن سيليكن يا درست كار نكردن فن، دماي پروسسور به حد خطرناك خود برسد. در چنين حالتي سيستم خود به خود خاموش مي‌شود. در چنين حالتي ديگر اطمينان خواهيد يافت كه مشكل در سيستم سرمايشي پروسسور هست ولي همواره حواستان به عدد دما و دور فن پروسسور باشد چون اين احتمال هم هست كه قطعات يا موارد ديگري نيز باعث بروز اين مشكل شوند.

7) قبل از اتمام تست دماي پروسسور و دور فن را در حالت Load ياداشت نماييد.

. خوب الان شما دما و دور فن در زمان‌هاي: Idle Time و Load Time را داريد. با مقايسه اين اعداد با اعداد روز‌هاي اول خريد سيستم خود يا از اون بهتر با جستجو در سايت سازنده پروسسور يا سايت‌هاي معتبر ديگر، مي‌توانيد Min و Max دماي استاندارد پروسسور خود را بيابيد و با مقايسه آنها با اعداد فعلي پي به طبيعي بودن دما يا غير طبيعي بودن آن ببريد. اگر دما بيش از حد معمول و متفاوت با گذشته شده بود اين به معني وجود مشكلي در سيستم سرمايشي پروسسور هست كه معمولن در چنين شرايطي، سيليكن اولين نامزد براي تعويض شدن هست.




********************************************
روش تعويض سيليكن:

انواع Heat Sink و روش بازو بسته كردن آنها:

. امروزه 2 نوع Heat Sink بيشتر از بقيه موجود ‌هستند، Heat Sinkهاي پروسسور‌هاي قديمي Pentium 4 و Celeronهايي از اين خانواده كه ته اين نوع Heat Sinkها بسته ‌هست و خيلي كم گردو غبار به زير آنها نفوذ مي‌كند. روش قفل شدنشان به مادربورد به كمك چهار پايه بلند در اطراف Heat Sink هست. در چنين Heat Sinkهايي معمولن هر يك تا يك و نيم سال زمان خوبي براي عوض نمودن سيليكون هست.

. نوع ديگر Heat Sinkها Pentium هاي D و HT و Dual Core از سري سوكت 478 و پروسسور‌هاي خانواده Core 2 ها هستند. اينها داراي انتهايي باز بوده و جريان هواي فن به راحتي به پروسسور مي‌رسد. به همين دليل خيلي زود سيليكن آنها خشك مي‌شود. نحوه محكم شدن اين نوع Heat Sinkها به مادر بورد براي پروسسور‌هاي سوكت 478 به همان شكل چهار پايه و براي Dual coreها و Core 2ها به كمك 4 پين هست. زمان تعويض سيليكن در اين مدل Heat Sink ها بين 6 ماه تا 1 سال مي‌باشد. به شكل‌هايشان توجه نماييد:

ه........ه
تصوير 5
روي تصاوير كليك كنيد تا بزرگي‌هايشان را ببينيد!! (هر دو تصوير يك Gif Anim هستند)
...Heat Sink با چهار پين و انتهايي باز............Heat Sink با چهار پايه و انتهايي بسته

. خوب براي باز و بسته كردن اين نوع Heat Sinkها به مراحل مختلفش نگاه نماييد:


تصوير 6


روي تصاوير كليك كنيد تا بزرگي‌هايشان را ببينيد!!

. چهار پايه Heat Sink‌ كه در چهار پايه كوچيك روي مادربورد قفل خواهند شد، با فلش‌هاي قرمز(1) مشخص شده‌اند. از دو اهرم سفيد رنگ كه با فلش زرد(2) مشخص شده‌اند براي محكم/شل كردن چهار پايه در مادربورد استفاده مي‌شود. جهت حركت باز و بسته نمودن آنها با فلش‌ سبز(3) مشخص شده است. زماني اين ‌اهرم‌ها بسته هستند كه اون برامدگي كه با فلش آبي(4) مشخص شده است رو به پايين باشد. به انيميشن بستن اين نوع فن‌ها توجه نماييد:


تصوير 7

.فراموش نكنيد پس از بستن دوباره Heat Sink فيش برق فن را در جاي مربوطه برروي مادربورد قرار دهيد.

. اما براي باز نمودن Heat Sinkهاي مشابه تصوير 6 سمت راستي، بايد به كمك يك پيچ گوشتي دو سو، سر هر چهار پين را در جهت فلش بچرخوانيد. به اين شكل پين‌ها آزاد مي‌شوند. براي دوباره جا زدن شان ابتدا پين‌ها را در خلاف جهت فلش بچرخانيد و آنها را به بالا بكشيد. سپس كف Heat Sink را موازي با سطح پروسسور دقيق روي آن قرار دهيد تا 4 پين روي سورخ‌هاي خود قرار گيرند. براي پستن پين‌ها بايد به شكل دو به دو و ضربه دري آنها را ببنديد. يعني با دو دست روي دو پين كه به شكل اريب روبروي هم هستند / همزمان به سمت پايين و مادربورد فشار بياوريد. بهتر هست كه زير مادربورد و دقيقن زير پروسسور جسم مسطح و محكمي را قرار دهيد طوري كه زير هر چهار سوراخ باز باشد، تا در زماني كه روي پين‌ها فشار مي‌آوريد به بورد آسيبي نرسد! حالا دوتا پين \ ديگر را محكم نماييد. البته بعضي‌ها تك تك هم اين كار را مي‌كنند ولي توصيه من و خود دفترچه مادربورد بستن دو به دو پين‌ها به شكل ضربدري هست. پس از بستن Heat Sink آن را با دستتان به خوبي تكان دهيد تا از سفت شدن هر چهار پين مطمئن شويد.

. متاسفانه طراحي قفل شدن اين نوع Heat Sink بدترين طراحي Heat Sink تا به امروز بوده!!! حتا خود من هم با اين نوع Heat Sinkها مشكل دارم! در YouTube دو فيلم موجود هست، يك فيلم 3D، نحوه بستن اين نوع فن‌ها را نمايش مي‌دهد. فيلم ديگر با صدا و توضيحات هست:

[nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=vGGFwPiFU2g"]Build a PC: Heat Sink Fan - YouTube[/nomedia]

[nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=6rI77ugz2Yg"]How to Build a Custom PC : How to Install Heat Sink and Fan into a CPU - YouTube[/nomedia]

روش تميز كردن و تعويض سيليكن:
. براي تعويض سيليكن به ترتيب زير عمل نماييد:

1) سيستم را خاموش نموده و تمامي كابل‌هاي برق را از كيس جدا نماييد.

2) در بغل كيس را باز نماييد (سمت چپ) و كيس را در مكاني مسطح كه برروي آن كاملن مسلط هستيد قرار دهيد.

3) سيم برق فن Heat Sink را از مادربورد خارج نماييد و خود Heat Sink را به آرامي و به دقت باز نماييد و آن را از روي پروسسور برداريد.

4) روي پروسسور و كف Heat Sink را با يك پنبه آغشته به الكل تميز نماييد. زياد پنبه را خيس نكنيد!! طوري تميز نماييد كه هيچ اثري از سيليكن باقي نمايند. اگر در كف Heat Sink شما يك لايه ورق آلومنيومي بود آن را هم جدا نماييد و زير آن را تميز كنيد. در مرحله بعد، اگر مي‌توانيد فن را از Heat sink به دقت جدا نماييد تا هر دو قطعه را جداگانه تميز كنيد. هرگز هيچ فني از كامپيوتر را از قسمت پره‌هايش در دست نگاه نداريد يا براي چرخاندن آن هرگز با انگشتانتان به پره‌هايش ضربه‌اي وارد نكنيد. (به غير از فن‌هاي پروسسورها كه بلبرينگي هستند بقيه داراي يك محور هستند كه با انجام اعمال فوق اون محور در جاي خود جا باز كرده و كمي شل مي‌شود و اون صداي "ور ور" معمولن مال همين بي احتياطي هست!!) به طور كلي براي نگاه داشتن همه نوع فني در دست، همواره مركز آنها را بگيريد. فن را به كمك يك برس رنگزني با موهاي نرم و بلند (3.5CM يا 4CM) تميز نماييد. درون شيار‌هاي خود Heat Sink را هم با آب و برس خوب بشوييد!!

5) اگر كف Heat Sink شما همانند تصوير سمت راست از شكل 5 هست، فقط بايد روي سطح مسي دايره‌اي شكل Heat Sink سيليكن خود را پخش نماييد. اگر كف Heat Sink همانند تصوير چپ از شكل 4 هست، بايد فقط روي سطح پروسسور را سيلكن بزنيد. سطح پروسسورهاي امروزي را يك مربع فلزي فرا گرفته كه در گوشه‌اي از آن يك سوراخ دايره‌اي هست. بهتره روي آن سوراخ سيليكن نزنيد و فاصله 1 يا 2mm از آن را خالي بگذاريد. (بعضي‌ها عقيده دارند كه اون سوراخ، راه تنفسي پروسسور هست!!
3.gif
بعضي‌ها هم وقتي سيستمشان سكته مي‌كنه از اين سوراخ نفس مصنوعي مي‌دهند!!!
4.gif
)بعضي از كاربران ممكنه كه پروسسورشان خيلي قديمي باشه و سطح پروسسورشان فقط داراي يك مستطيل كوچك برامده باشه (مانند اين) اون‌ها فقط بايد روي همان سطح برامده سيليكن بزنند.

6) روش‌هاي مختلفي براي پهن نمودن سيليكن هست! پيشنهاد من: مقدار خيلي كمي از سيليكن را روي سطح مورد نظر قرار دهيد و به كمك يك كارت اعتباري! يا لبه تيغه يك تيغ موكتبري و با زاويه 45 درجه نسبت به سطح پروسسور، شروع به پهن نمودن سيليكن نماييد. بايد در تمامي سطح مورد نظر يك لايه بسيار بسيار بسيار نازك از سليكن را به شكلي هموار روي آن پهن نماييد.

7) Heat Sink را با دقت و كاملن صاف روي پروسسور قرار دهيد. پايه‌ها را محكم نماييد و از محكم شدن و صاف بودن Heat Sink كاملن اطمينان حاصل نماييد.

8) برق فن Heat Sink را در جاي خودش برروي مادربورد زده و سيستم را در حالي كه خوابيده هست براي تست روشن نماييد. قبلش چك نماييد پيچي يا قطعه فلزي يا ... را روي برد‌هاي سيستم جا نگذاشته باشيد!!!




********************************************
نكات ايمني:
1) Heat Sink را همواره به دقت خارج يا در جاي خود محكم نماييد. هرگز از فشار بيش از حد براي جا زدن Heat Sink استفاده نكنيد.

2) زير مادربورد يك لايه مسطح و سفت قرار دهيد.

3) پس از نصب دوباره Heat Sink فراموش نكنيد كه فيش سيم برق فن آن را در جاي مشخص شده برروي مادربورد قرار دهيد.




********************************************
ليست منابع:
http://www.heatsink-guide.com
Thermal grease از سايت Wikipedia
Heat sink از سايت Wikipedia
360° View - Intel Stock Pentium D Heatsink
Installing the fan/heatsink assembly
Building Your Own Computer (DIY) Guide
How to Install Heat Sink and Fan into a CPU


موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/04/16
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


موضوع آموزش:... .......ه. پورت‌ها، كابل‌ها و درايو‌هاي PATA و SATA و روش نصب و كانفيگ كردن
نام نويسنده: ...... .......ه. IgImAx


106.gif
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
45.gif


فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است​



خلاصه:
1) برروي مادربورد، پورت‌هاي PATA معمولن دو عدد هستند كه كنار هم قرار گرفته‌‌اند، و هر پورت به شكل نري بوده و داراي دو رديف پين 20 تايي مي‌باشد كه دورشان را يك محافظ مستطيلي پلاستيكي قرار گرفته است.
2) كابل‌هاي داده براي درايو‌هاي PATA، داراي سه سر هستند كه هر سر به شكل مادگي بوده و داراي 40 سوراخ‌ در دو رديف 20 تاي مي‌باشند.
3) كابل‌هاي داده براي درايو‌هاي PATA، در دو مدل40 سيمي و 80 سيمي با همان تعداد سر و سوراخ موجود مي‌باشند.
4) كابل‌هاي داده براي درايو‌هاي PATA، كه داراي 3 سر هستند، هر سر به جاي خاص و درايوي با كانفيگ خاصي وصل مي‌شوند. سر دورتر از دو سر ديگر، براي اتصال به مادربورد، سر وسط براي اتصال به درايو‌هايي با كانفيگ Slave و سر انتهايي براي اتصال به درايو‌هاي Master، بايد استفاده شود.
5) برروي مادربورد، پورت‌هاي SATA اكثرن با رنگ قرمز و به شكل يك تيغه مستطيلي باريك، كوچك (حدود 1cm) و ايستاده ديده مي‌شوند.تعداد آنها از 2 تا به .... هست.
6) به هر پورت SATA، فقط مي‌توان يك درايو نصب نمود.
7) كابل‌هاي مخصوص درايو‌هاي SATA معمولن قرمز رنگ و داراي دو سر مي‌باشند. اكثر موارد مهم نيست كه كدام سر را درايو يا مادر بورد متصل مي‌كنيد، اما اين نكته بسيار بسيار مهم هست كه، هرگز كابل‌ها را درون كيس تا نزنيد يا كمتر يا برابر 90 درجه نشود. هرجه انحنا كمتري داشته باشد بهتر هست.





********************************************
اسامي و اصطلاحات:

Disk Drive (ديسك درايو) : به هر وسيله‌اي كه داده‌هاي برروي ديسك‌هاي كامپيوتري را مي‌خواند يا ممكنه بتواند برروي آن بنويسد، Disk Drive مي‌گويند. همانند Hard Disk Drive يا CD ROM يا CD Writer يا Bluray Disk drive يا DVD Writer يا ‌ZIP Drive يا Floppy Disk Drive يا ....
Hard Disk Drive (هاردديسك درايو) : به ديسك درايو‌هايي كه داراي صفحه يا صفحات ديسك فلزي و غير قابل تعويض و درون يك محفظه فلزي باشند، هاردديسك درايو مي‌گويند. در اين نوع درايو‌ها، ديسك و خود درايو به يك ديگر متصل بوده و امكان تعويض ديسك آن نمي‌باشد. در اين نوع از درايوها، داده‌ها از روي ديسك به شكل مغناطيسي خوانده/نوشته مي‌شود. توضيح بيشتر در اين لينك موجود هست.
Optical Disk Drive (اپتيكال درايو يا درايو نوري) : ديسك درايو‌هاي كه داده‌ها را از روي ديسك‌ به كمك نور ليزر مي‌خوانند/مي‌نويسند، درايو‌هاي نوري يا درايو‌هاي ليزري يا Optical Drive مي‌گويند. همانند CD ROM يا CD Writer يا .... امروزه سه مدل پر كاربرد از اين داريوها موجود هست كه براساس نام ديسك‌هايي كه مي‌توانند بخوانند نام گذاري شده‌اند. (CD\DVD\Bluray Drive ) هر سه دسته از درايو‌هاي فوق هم بر اساس اينكه فقط مي‌توانند از روي ديسك بخوانند يا اينكه مي‌توانند هم بخوانند و هم بنويسند به دو مدل ROM Disk Drive (درايو‌هاي فقط خواندني) و Writer Disk Drive (خواندني و نوشتني) تقسيم مي‌شوند. توضيح و تنوع مثال‌هاي بيشتر در اين لينك موجود هست.
Data Cable (كابل داده/اطلاعات) : به كابل پهني كه به پشت ديسك درايو‌ها مي‌خورد و داده‌هاي روي ديسك را از درايو به مادربورد و برعكس جابه‌جا مي‌كند، كابل داده مي‌گويند. در درايوهاي PATA كابل ديتا پهنتر از كابل ديتاي درايو‌هاي SATA هستند.





********************************************
پورت‌هاي PATA و SATA برروي مادربورد:
پورت PATA:
. اول به شناسنامه آن توجه نماييد:
o
Type:.................Internal storage device connector
Designer:...........Western Digital, subsequently amended by many others
Designed:...........1986
Superseded by:...Serial ATA (2003)
Hot Pluggable:.....No
External:.............No
Width:................16 bits
Bandwidth:..........16 MB/s originally
later:..................33, 66, 100 and 133 MB/s
Max. devices:.. ....2 (master/slave)
Protocol:.............Parallel
Cable:.................40 or 80 wires ribbon cable
Pins................... 40

. عبارت PATA مخفف Parallel ATA مي‌باشد كه Parallel به معني موازي هست. عبارت ATA هم مخفف كلمه AT Attachment هست. اين كنترلر در سال 1986 و توسط شركت مشهور Western Digital طراحي و معرفي شد. در شناسنامه فوق، External به معني دارا بودن پورت خارج كيس هست (همانند پورت‌هاي USB يا COM Port .... ) و Hot Pluggable هم به معني اين هست، كه در حالي كه سيستم روشن هست، بتوان به اين پورت‌ها درايوي را متصل يا جدا نمود و سيستم عامل آنها را شناسايي و استفاده نمايد. همانند هاردديسك‌هاي USB و ... . شكل پورت PATA برروي مادربورد به صورت زير هست:

ه.......ه
روي تصاوير كليك كنيد تا بزرگياشون رو ببينيد!

. همانطور كه در شكل مشاهده مي‌نماييد، اين نوع پورت‌ها داراي پين‌هايي در دو رديف 20 تايي هستند و معمولن در وسط يكي از اين رديف‌ها يك پين براي نمايش جهت صحيح نصب كابل، حذف شده است. همچنين همانطور كه در شكل مشاهده مي‌نماييد براي راهنمايي بيشتر، در وسط يكي از لبه‌هاي محافظ پلاستيكي و مستطيلي شكل دور هر پورت، يك شكاف كوچك وجود دارد كه برامدگي روي كابل‌ها درون اين شكاف قرار مي‌گيرند. با وجود اين دو نشانه محال هست كه شما كابلي را برعكس در جاي خود قرار دهيد. (مگر با زور زياد!!) معمولن در كنار اين پورت‌ها عبارت IDE 1 و IDE 2 نوشته شده است.

. هر يك از اين پورت‌هاي PATA حداكثر تا دو عدد درايو را پشتيباني مي‌كنند. كابل داده ‌آنها هم داراي دو سر براي اتصال به دو درايو مي‌باشند. نوع، برند و مدل دو درايوي كه مشتركن روي يك كابل و در يك پورت نصب مي‌شوند، اصلن اهميتي ندارد. ولي توصيه شده كه تا آنجا كه امكان دارد هاردديسك‌ها را با هم و برروي يك كابل و جدا از درايو‌هاي Optical نصب نماييد.

. پهناي باند كنترلرهاي PATA نسبت به SATA داراي سرعت و پهناي باند كمتري مي‌باشد. امروزه اكثر سازندگان درايو‌ها به سمت SATA مي‌روند.


پورت‌ SATA:
. اول به شناسنامه آن توجه نماييد:
o
Year created:.....2003
Supersedes:.......Parallel ATA (PATA)
Capacity:...........1.5, 3.0, 6.0 Gbit/s
Style:................Serial
Hotplugging?:.....Yes, with support of other system components
External?:..........Yes, with eSATA
later:................150 and 300 MB/s
Max. devices:.. ..1 (on each port)
Protocol:...........Serial

. عبارت SATA از كلمه Serial ATA آمده و فقط مي‌توان يك درايو را به هريك از پورت‌هاي SATA متصل كرد. شكل آن برروي مادر بورد به شكل زير هست:

ه......ه
روي تصاوير كليك كنيد تا بزرگياشون رو ببينيد!

. معمولن در كنار هر پورت، عبارت SATA1 و SATA2 و ... نوشته شده است.





********************************************
انواع درايو‌ها بر اساس Interface-شان:
درايو‌هاي PATA:
. درايو‌هاي PATA داراي همان پورت 40 پين (دو رديف 20 تايي) مشابه پورت‌هاي PATA مادربورد را دارند. در كنار اين پورت يك مكان هم براي اتصال كابل برق چهار رشته‌اي هم هست. به شكل توجه نماييد:

pata03180.jpg


. اما در درايو‌هاي PATA بين پورت PATA و پورت برق يك سري پين ديگر هم موجود هست كه در شكل به خوبي نشان داده شده است. معمولن اين پينها در دو رديف و 3 يا 4 يا 5 ستون هستند كه روي آنها يك يا دو Jumper قرار دارد:


Gif Anim بيد! كليك كنيد تا ببينيدش!

. در شكل فوق جامپر سفيد رنگ و محل قرار گيري آن مشخص شده است. جامپرها فوق روي دو پين قرار مي‌گيرد و آنها را به هم متصل مي‌كند. در حقيقت جامپر همانند يك كليد عمل مي‌كند. در درايو‌هاي PATA، شكل و محل اتصال كابل ديتا و برق در هارديسك‌ها و درايو‌هاي Optical مشابه همديگر هستند.

. حالا فايده اين جامپر و اين پين‌ها چيست؟! از آنجا كه مي‌توان به هر پورت PATA دو درايو متصل كرد، بايد براي آدرس دهي و تقدم و تاخر و ... درايوها، تعيين كنيم كه كدام درايو 0 (Master) و كدام درايو 1 (Slave) هست. براي تعيين Master و Slave بودن از جامپر و پينهاي فوق استفاده مي‌كنيم. اگر شما روي دوتا از اون پين‌ها يك جامپر را قرار دهيد در حقيقت يك كليد را وصل نموديد. برروي خود هاردديسك و روي Lable آن معمولن نحوه تنظيم و قرار گيري اون جامپر (يا جامپر‌ها) برروي پين‌ها را كشيده‌اند.در مورد CD\DVD درايو‌ها هم معمولن روي بدنه و بالاي سر پين‌ها نحوه تنظيم آن را حك كرده‌اند. به غير از حالت Master و Slave حالت سومي هم هست كه به نام CS يا Cable Select مشهور هست. اگر درايو را در اين حالت قرار دهيم خود كنترلر مادربورد بر اساس اينكه روي كدام سر از كابل‌ها اون درايو قرار داره يا كانفيگ درايو مشترك با آن چيست، كانفيگ اين درايو را مشخص مي‌كند. به شكلهاي مختلف تنظيم Master/Slave/CS روي Label يا بدنه درايو‌ها نگاهي بيندازيد:

r885jpgxs.jpg
ه...ه
9559jpgxs.jpg
ه...ه
l535jpgxs.jpg

اپتيكال درايو....................................هاردديسك....................................هاردديسك

. همانطور كه در شكل مي بينيد، دو تصوير سمت چپ تصاويري از دو نوع هاردديسك هست كه برروي بدنه‌شان توضيحات و شكل قرار گيري جامپرها براي تعيين Master/Slave بودن آن درايو نوشته شده است. خوشبختانه تمامي هاردديسك‌ها برروي بدنه خود (يا روي هاردديسك يا زير آن و در كنار محل جامپرها) نحوه تنظيمات Master/Slave را نوشته‌اند.

. در شكل سمت چپ، در زير هاردديسك و برروي برد سبز رنگش و درست در مقابل هر جفت پين از محل قرار گيري جامپر، نام آن خانه نوشته شده است. مثلن در همان شكل جامپر آبي رنگ در خانه Master قرار گرفته است.

. در تصوير وسط، مشخصات خانه‌هاي جامپر برروي سطح فوقاني هاردديسك و برروي يك برچسب (ليبل label) چاپ شده است.

توجه!: متاسفانه! در هاردديسك‌هاي مختلف از كمپاني‌هاي مختلف، محل نوشته شدن اين توضيحات و حتا ترتيب و نحوه قرار دادن جامپر برروي پين‌ها، با يكديگر متفاوت مي‌باشند! تنها راه! خارج نمودن هارددييسك از درون كيس و يافتن آن اطلاعات و ياداشت برداري يا حفظ نمودنشان مي‌باشد.

. تصوير سمت راست، خوشبختانه در مورد CD\DVD Disk Driveها در اكثر مدل‌ها مشخصات خانه‌هاي جامپر در پشت درايو (محل پورت‌هاي برق و كابل ديتا) و در بالاي سر پين‌ها نوشته شده است. (همانند تصوير سمت راستي)

. بنابراين با توجه به اين تصاوير و توضيحات؛ اگر شما اكنون يك Disk Drive را در دست بگيريد، بايد بتوانيد به راحتي نام تك تك خانه‌هاي جامپر و نحوه تنظيم آنها را بر اساس توضيحات برروي آن ديسك درايو، متوجه شويد.


درايو‌هاي SATA:
. به پورت‌هاي SATA برروي مادربورد فقط يك درايو به هر پورت متصل مي‌شود. پس ديگر جامپري براي تنظيم Master/Slave ندارند. اما بعضي از مدل‌هاي هاردديسك SATA II اوليه كه وارد بازار شده بودند، حاوي فقط يك جامپر (فقط دو عدد پين) بودند. كار اين جامپر اين بود كه با برداشتن آن، هاردديسك در حالت SATA I قرار مي‌گرفت و با كنترلرهاي مادربردي كه SATA II را پشتيباني نمي‌كردند، سازگار مي‌شد.

. در مورد كابل برق، امروزه اكثر مدل‌هاي SATA داراي فيش برق متفاوتي با درايو‌هاي PATA هستند. معمولن همراه مادربورد يك يا دو كابل تبديل سر فيش برق پاور كيس به فيش برق مخصوص درايو‌هاي SATA موجود هست كه يك سر آن به همان فيش برق درايو‌هاي PATA مي‌خورد و سر ديگر آن به درايو SATA:

e835jpgxs.jpg


. درايو‌هاي قديمي SATA يا فيش برقشان فقط همان مدل معمول و مشابه PATA بود يا هر دو نوع فيش رويشان تعبيه شده بود. درايو‌هاي SATA چه هاردديسك باشند يا Optical درايو‌ها، همه پورتاهاي كابل ديتا و برقشان همانند هم هستند و كابل‌هاي داده متفاوتي براي آنها وجود ندارد:

sata03954jpgxs.jpg
ه...ه
2802jpgxs.jpg


. شايد شما با نام SATA 1 و SATA 2 كه براي هاردديسك‌ها استفاده مي‌شود، آشنا باشيد. يه توضيح مختصر لازم هست:

Sata 2 يا Sata 1؟!
. هاردديسك‌هاي SATA 2 سرعت بيشتري نسبت به هاردديسك‌هاي SATA1 دارند. اگر برروي خود هاردديسك و Lable روي آن نگاه كنيد ممكنه عبارت SATA 1 يا SATA 2 را نبينيد!!؟ علت اين هست كه معمولن كمپاني‌هاي سازنده،به جاي نام ‌هاي فوق از عدد سرعت انتقال داده‌شون استفاده مي‌كنند. يعني به جاي SATA 1 يا مان SATA از عدد 1.5Gb/s و براي SATA 2 از عدد 3Gb/s استفاده مي‌كنند. پس اگر با اين اعداد مواجه شديد تعجب نكنيد!!




********************************************
انواع كابل‌هاي درايو‌ها:
كابل‌ درايو‌هاي PATA:
. همانطور كه قبلن هم اشاره شد اين نوع كابل‌ها داراي 3 سر مي‌باشند. به شكل زير نگاه بفرماييد:

patacable713.gif


. در اين شكل:
1) سري كه از دو سر ديگر دور تر هست را بايد به پورت PATA برروي مادربورد متصل نماييد.(سر سمت راستي)
2) سر وسط براي اتصال به درايو Slave هست. (معمولن رنگش خاكستري هست)
3) سر انتهاي كابل هم براي اتصال به درايو Master هست. (معمولن رنگش سياه هست)

. نصب صحيح سر كابل به درايو مربوطه خيلي مهم هست، چون اكثرن باعث درست كار نكردن يا كند كار كردن درايو يا اشكال در كار ويندوز مي‌شود و دليل كند بودنش هم اين هست كه ويندوز از يك UDMA پايين‌تر براي اون درايو استفاده مي‌كند. (در پستي ديگر UDMA درايو‌ها توضيح داده خواهد شد)

80 سيم يا 40 سيم:
. همانطور كه قبلن هم عرض شد، كابل‌هاي PATA در دو نوع 80 و 40 سيمي موجود هستند:


روي تصوير كليك كنيد تا بزرگياش رو ببينيد!

. اما از لحاظ تعداد سر و سوراخ‌هاي آنها يكسانند. علت دو برابر بودن تعداد سيم‌هاي نوع 80 سيمي براي استفاده در درايو‌هاي سريعتر و انتقال داده بيشتر مي‌باشد.اكثر هارديسك‌هاي PATA در 5 يا 6 سال اخير و همه DVD-ROM 16x ها به بعد و DVD-Writerها (به خصوص برند Asus [يك تجربه]) از همين كابل 80 سيم برايشان استفاده مي‌كنيم. اگر از 40 سيم براي آنها استفاده نماييد، سرعت آنها پايينتر خواهد آمد و مي‌توانيد در Properties برنامه Device Manager و IDE مربوط به آن درايو عملن ببينيد كه UDMA پايينتري به آن نسبت داده شده است. (در پستي ديگر UDMA درايو‌ها توضيح داده خواهد شد)


كابل‌ درايو‌هاي SATA:
. خوشبختامه فقط يك مدل كابل براي اين نوع درايو‌ها موجود هست. چون هر دو سر هم مشابه هم هستند، مهم نيست كه كدام را به درايو يا مادر بورد متصل مي‌كنيد. ممكنه يكي از سر كابل‌ها به شكل L باشد و مانند تصوير زير هر دو صاف نباشند، كه معمولن سر L شكل براي اتصال به هاردديسك هست ولي كلن تعداد پين‌ها و درون فيش هر دو سر به يك شكل مي‌باشد. در يك سايت فروش ديدم كه دو نوع كابل SATA موجود بود يكي براي 1 SATA و ديگري براي SATA 2 ولي فكر كنم بيشتر جنبه تبليغ داشت! شايد هم كيفيت كابل SATA2 بهتر بوده؟! در هرصورت در جايي منبع موثقي نيافتم كه اين موضوع را تاييد نمايد.

4538jpgxs.jpg


e-SATA:
. اين كلمه مخفف External SATA هست و شما مي‌توانيد پورت آن را روي لپتاپ‌ها و مادربورد‌هاي جديد ببينيد. اكثر هاردديسك‌هاي قابل همل امروزي درون يك پوشش فلزي قرار دارند كه به كمك يك Bridge به يك پورت USB يا FireWire متصل مي‌شوند. همين رابط بين هاردديسك و يكي از اون اينترفيس‌ها باعث افت سرعت مي‌شود. حالا تصور كنيد كه بشه اون هاردديسك را به اين پورت متصل نمود!؟ چه سرعتي خواهيد داشت!؟




********************************************
روش نصب درايو‌ها:
. در نصب هر نوع درايوي با هر نوع اينترفيسي بايد دو قانون را هميشه رعايت نماييد:

همواره از اولين پورت مادر بورد براي اتصال اولين درايو استفاده نماييد

همواره هاردديسك بوت كننده سيستم را در پورت اول و به شكل Master قرار دهيد

. متاسفانه، بعضي‌ها در حالي كه فقط يك درايو دارند از پورت‌هاي شماره 2 يا به بعد استفاده مي‌كنند!! همواره از پورت 1 استفاده نماييد. خوب اول بريم سراغ نصب ساده ترين درايوها:

نصب درايو‌هاي SATA:
. اين نوع درايو‌ها به دليل اينكه هيچ جامپري براي Master/Slave بودن ندارند(همانطور كه قبلن توضيح داده‌ام فقط بعضي مدل‌ها يك جامپر براي تغيير بين SATA به SATA2 دارند) و كابل آنها هم فقط يك درايو را پشتيباني مي‌كند، پس به راحتي مي‌توانيد درايو خود را به پاينترين شماره خانه آزاد SATA نصب نماييد. درون سر كابل SATA به شكل يك L هست، كه بايد در همان جهت L شكل برروي مادربور يا درايو قرار گيرد.

توجه:
هرگز كابل ديتا SATA را با زاويه 90 درجه يا كمتر تا نزنيد! اساسن تا آنجا كه مي‌شود آن را با انحناي خيلي كم قرار دهيد.

نصب درايو‌هاي PATA:
. به هر تعداد درايو PATA و نوعي كه داريد كافيه اين قوانين كلي را رعايت نماييد:
1) همواره كابل 80 سيم را براي هاردديسك، DVD-ROM و DVD-RAM خود استفاده نماييد.

2) براي اتصال اولين كابل ديتا، در اولين خانه روي مادربورد (معمولن با IDE1 مشخص مي‌شود-به دفترچه يا سايت سازنده مراجعه نماييد) آن سري از كابل را درون جايگاه قرار دهيد كه از دو سر ديگر دورتر هست.

3) همواره Jumper هاردديسك بوت كننده را برروي Master قرار دهيد و به همان كابلي كه در IDE 1 وصل نموديد و هميشه به سر انتهايي و نه سر وسطي نصب نماييد. كابل برق آن را نيز وصل كنيد.

4) از اين به بعد، درايو‌ بعدي خود را به شكل slave تنظيم و به سر وسطي اين كابل متصل نماييد و درايو بعدي را به شكل Master و به كابل دوم كه در IDE 2 خورده و به سر انتهايي وصل كرده و .....

. با توجه به اين روش كلي مي‌توانيد همه درايو‌هاي PATA خود را نصب نماييد. اما يك توصيه شخصي(بر اساس تجربه) در زير كانفيگ حالت بهينه را براي درايو‌هاي متفاوت پيشنهاد داده‌ام:

1) يك هاردديسك و يك Optical (حالا هرچي مي‌خواهد باشد چه CD-ROM يا CD-RAM يا DVD-ROM يا DVD-RAM) درايو:
......A. هاردديسك Mastre در IDE 1 و سر انتهايي كابل.
......B. اپتيكال Mastre در IDE 2 و سر انتهايي كابل.

2) يك هاردديسك و دو Optical درايو كه يكي RAM و ديگري ROM هستند:
......A. هاردديسك Mastre در IDE 1 و سر انتهايي كابل.
......B. اپتيكال ROM را Slaveدر IDE 1 و سر وسطي كابل.
......C. اپتيكال RَAM را Mastre در IDE 2 و سر انتهايي كابل.

3) دو هاردديسك و يك Optical درايو:
......A. هاردديسك بوت كننده Mastre در IDE 1 و سر انتهايي كابل.
......B. هاردديسك دوم Slaveدر IDE 1 و سر وسطي كابل.
......C. اپتيكال Mastre در IDE 2 و سر انتهايي كابل.

. و حالات ديگري كه ممكنه رخ دهد. شخصن قانونم در اينجا اين هست كه هاردديسك‌ها را برروي يك كابل مشترك با اپتيكال‌ها قرار نمي‌دهم. اگر مجبور شدم معمولن درايو اپتيكال ROM را پيش هاردديسك و اپتيكال RAM را جدا قرار مي‌دهم. در اينجا اپتيكال RAM همواره از اپتيكال ROM و هاردديسك اصلي جداست.


تنظيمات BIOS:
. ادامه دارد....................................




********************************************
نكات ايمني:
1) هرگز كابل ديتا SATA را با زاويه 90 درجه يا كمتر تا نزنيد! اساسن تا آنجا كه مي‌شود آن را با انحناي خيلي كم قرار دهيد.

2) همواره درايو PATA يي كه MASTER تنظيم شده را به سر انتهايي و SLAVE را به سر وسطي كابل نصب نماييد. سري كه از دو سر ديگر دورتر هست را به مادربورد متصل نماييد.

3) از كابل ديتا PATA مناسب براي درايو خود استفاده نماييد. 80 سيم براي درايو‌هاي سريع و 40 سيم براي درايو‌هاي كند و قديمي.


********************************************
ليست منابع:
Parallel ATA (PATA)
o در Wikipedia
Serial ATA (SATA)o در Wikipedia
SATA I & SATA II Information
تصوير انواع كابل و كارت SATA
تصوير انواع كابل e-SATA



موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/04/29
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


موضوع آموزش:
... .......ه. اصطلاحات، مفاهيم، انواع مدل‌هاي حافظه
نام نويسنده:
...... .......ه. IgImAx


106.gif
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
45.gif


فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است​


خلاصه:
1) Computer Memory شامل حافظه اصلي سيستم و فلاپي‌ديسك‌ها و هاردديسك‌ها و .... مي‌شود.
2) حافظه‌ها بر اساس نياز به جريان برق براي نگاهداري داده‌ها به دو گروه Volatile Memory ( آنهايي كه اگر جريان الكتريسته قطع شود داده‌هايشان پاك مي‌شود) و Non-volatile Memoryها (آنهايي هستند كه داده‌هايشان حتا پس از قطع جريان الكتريسيته هم باقي مي‌ماند) تقسيم مي‌شوند.
3) حافظه‌ها را مي‌توان بر اساس توانايي خواندن/نوشتن رويشان نيز به دو گروه ديگر اقسيم نمود.گروه اولRead-Only Memory (ROM)o ها هستند كه حافظه‌هاي فقط قابل خواندن مي‌باشند و گروه دوم Random-Access Memory(RAM)o ها هستند كه حافظه‌هاي قابل خواندن/نوشتن به شكل تصادفي مي‌باشند.
4) حافظه اصلي سيستم را عمومن RAM يا Memory Module مي‌نامند.
5) Memory Moduleها دو گروه يا دو خانواده به نام‌هاي SIMMها و DIMMها هستند. امروزه فقط خانواده DIMMها موجود هستند.
6) درون خانواده DIMMها رم‌هايي همانند SD-RAM و DDR SDRAM و DDR2 SDRAM و ... قرار مي‌گيرند.
7)
به پايه‌هاي طلايي رنگ رم‌ها Pin مي‌گويند. رم‌ها را مي‌توان براساس تعداد همين Pinها طبقه بندي نمود.

8) رم‌هاي DDR داراي 3 خانواده با نام‌هاي DDR 1(كه فقط DDR مي‌گويند) و DDR 2 و DDR3 مي‌باشند.
9) مي‌توان بر اساس Model Name يا Standard Nameرم‌ها پي به Memory Clock،سرعت و سازگاريشان با مادربور و ديگر مشخصاتشان برد. پس بهتر است اين دو نام را براي هر خانواده از جداول موجود در اين بخش را حفظ نماييد.
10) Dual Channel تكنولوژي هست كه در Memory Controller وجود دارد. اين كنترلر درون چيپ شمالي مادربوردها واقع شده است. امروزه اين كنترلر به درون پروسسورها منتقل شده است. پس! ما اصلن رمي به نام Dual Channel ندازيم.
11) رم‌ها ممكنه در هر دو طرف برد خود داراي چيپ‌هايي باشند، در اين صورت در ليست مشخصاتشان عبارت Double Side يا DS به همين معني و مفهوم ذكر مي‌شود. همچنين ممكنه فقط يكطرف برد آنها داراي چيپ باشد كه آنها را با نام Single Side يا SS نمايش مي‌دهند.
12) براي Dual Channel كردن حتمن بايد رم‌ها را به شكل جفتي و زوج استفاده كنيد. يعني حد اقل بايد 2 يا 4 يا ... رم داشته باشيد.
13) رم‌هاي كه براي Dual Channel شدن برروي مادربورد استفاده مي‌شوند، بايد هم ظرفيت، هم برند، هم مدل، با يك پهناي باند (BUS Width) و هر دو بايد DS يا SS باشند.
14) زماني كه سيستم عامل براي اجراي برنامه‌ها به دليل حجم زيادشان، حافظه اصلي سيستم (رم) كم مي‌آورد، از حافظه مجازي (Virtual Memory) كه برروي هاردديسك ايجاد مي‌شود استفاده ميكند.





********************************************
Computer Memory چيست:
. اساسن منظور از Computer Memory، فقط همان قطعه‌اي كه به نام رم مي‌شناسيد، نيست! بلكه به قطعات يا وسايلي گفته مي‌شود كه براي ذخيره سازي دائمي(Permanent) يا موقت(Temporary) داده‌هايمان برروي آنها، استفاده مي‌كنيم. حافظه‌هاي كامپيوتر (Computer Memory) را از دو ديدگاه مي‌توان طبقه‌بندي نمود:

A) بر اساس نحوه نگاه داري داده‌ها
B) بر اساس امكان خواند/نوشتن داده‌ها

. بر اساس ديدگاه اول، حافظه‌ها به دو گروه زير تقسيم مي‌شوند، گروهي براي نگاهداري داده‌ها نياز به جريان برق دارند و گرده ديگر پس از ذخيره داده‌ها ديگر براي نگاهداري داده‌ها نيازي به جران برق ندارند:
1) Volatile Memory: حافظه‌هايي كه براي نگاه داري داده‌ها نياز به جريان برق دارند. در اين نوع از حافظه‌ها داده‌ها فقط تا زماني درونشان باقي مي‌مانند كه جريان برق به آنها برسد. همانند حافظه اصلي سيستم كه در دو نوعSynchronous dynamic RAM(SDRAM)
o وDynamic RAM (DRAM)o موجود هستند.
2) Non-volatile Memory: حافظه‌هايي كه براي نگاه داري داده‌ها نيازي به جريان برق ندارند. در اين نوع از حافظه‌ها با قطع جريان برق داده‌ها برروي آنها باقي مي‌ماند. همانند: حافظه‌هاي ROM (مانند BIOS مادربوردها) يا وسايل ذخيره سازي همانند Flash Memoryها و Hard Disk Driveها و ....

. شايد شما با اصطلاحات و نام‌هاي مربوط به طبقه بندي حافظه‌ها بر اساس
خواند/نوشتن داده‌ها بيشتر از دسته بندي آنها بر اساس نحوه نگاه داري داده‌‌ها، آشنا باشيد. اما به هر حال شما هر روز با مشكلات طبقه بندي نوع اول در كامپيوتر خود مواجه مي‌شويد!! براي مثال زماني كه داريد در Word مطلبي را مي‌نويسيد يا درون برنامه Adobe Photoshop داريد برروي ويرايش نمودن تصويري كار مي‌كنيد يا ...، اگر كارهاي خود را برروي هاردديسك ذخيره يا به اصطلاح Save نكرده باشيد و برق منزل قطع شود، همه نوشته‌ها يا تغييرات شما برروي تصاوير از دست خواهند رفت!! (و كلي دعا به جان شركت برق خوايد نمود!؟) به دليل آنكه داده‌هاي اين برنامه‌ها تا قبل از Save شدن درون حافظه اصلي سيستم يعني RAM قرار مي‌گيرد و چون اين نوع حافظه‌ها از نوع Volatile Memoryها هستند، با قطع برق داده‌هاي درونشان پاك خواهند شد. اما اگر تغييرات و كار‌هاي خود را در برنامه‌هاي مختلف،برروي هاردديسك Save نماييد، چون داده‌هاي شما برروي يك ديسك ذخيره مي‌شود و ديسك‌ها جزو Non-volatile Memoryها هستند، بنابر اين با خاموش نمودن سيستم يا حتا قطع كامل آن از برق، داده‌هاي شما پاك نخواهند شد!

. اما از ديدگاه خواندن/نوشتن برروي حافظه‌ها مي‌توان آنها را نيز به دو گروه زير تقسيم نمود:

1)
Read-Only Memory (ROM)o: برروي اين نوع از حافظه‌ها از قبل(از كارخانه) داده‌هايي به روشي خاص نوشته شده است و كاربران نمي‌توانند برروي آنها داده‌هاي خود را ذخيره نمايند يا داده‌هاي موجود را پاك كنند. داده‌هاي درون اين نوع از حافظه‌ها با قطع جريان برق پاك نمي‌شوند. مثال خيلي خوب براي اين نوع حافظه‌ها، BIOS (بايوس) مادربورد‌ها هستند. داده‌هاي درون اين قطعه داراي مشخصات و آدرس‌هاي مربوط به ديگر قطعات روي مادربورد هست كه آنها توسط سيستم عامل‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند تا سيستم را بوت كرده يا قطعات را شناسايي نمايند. (در مورد BIOS و ديگر قطعات روي مادربورد‌ها در پست آموزشي خودش كامل توضيح خواهم داد) البته مدل‌هاي متفاوت و جديدي هم از اين خانواده وجود دارد كه قابل بازنويسي مجدد مي‌باشند.
2) Random-Access Memory(RAM)o: حافظه‌هاي كه مي‌توان از/به درون آنها داده‌هايي را خواند/نوشت را رم مي‌گويند.
Random-Access يا "دسترسي اتفاقي" در اينجا اين مفهوم را دارد كه: "هر زمان كه نياز به خواندن(دسترسي) بخشي از داده‌اي داشتيم مي توان به تك تك آنها در فواصل زماني ثابتي دسترسي داشته باشيم، بدون در نظر گرفتن آدرس تكه‌هاي خوانده شده يا اينكه اصلن تكه‌هايي كه خوانده مي‌شوند جزو همان داده اولي هست يا مربوط يه داده‌هاي ديگري هستند." اين جمله از سايت Wikipedia ترجمه كرده‌ام اميدوارم كه درست اينكار را انجام داده‌ باشم:
o
The word random thus refers to the fact that any piece of data can be returned in a constant time, regardless of its physical location and whether or not it is related to the previous piece of data.o


. امروزه در بين عموم مردم و سايت‌هاي سخت‌افزاري منظور از RAM بيشتر همان حافظه اصلي سيستم (Main Memory هم مي‌گويند) يا همان
RAM Moduleها (Memory Module) هستند:

memorymodule.gif

شكل 1

. ولي يادتان نرود كه در علوم كامپيوتر اساسن اصطلاح RAM، دامنه وسيعي از قطعات ذخيره سازي داده‌ها (Computer data storage) را فرا مي‌گيرد. در سه شكل زير مي‌توانيد هرم‌هايي را كه نشان دهنده حافظه‌هاي موقت و دائمي و سلسله مراتب شان هست را مشاهده نماييد:

ه...ه ه...ه
روي تصاوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 2

تصوير چپ : در اين مثلث انواع Computer Memory بر اساس ميزان كاهش حجم و ظرفيت (از پايين به بالا) و افزايش سرعت و قيمت (از پايين به بالا) نمايش داده شده است.
تصوير وسط : در اين مثلث خانواده كامل انواع حافظه‌هاي كامپيوتري را مشاهده مي‌نماييد كه: از پايين به بالا بر اساس افزايش سرعت آنها در سمت راست شكل توضيح دادهشده است. در خود هرم نام هر خانواده و روش ذخيره داده‌هاي انواع رم‌ها نوشته شده است و در سمت راست نام انواع مختلف از هر خانواده نوشته شده است
تصوير راست : در اين مثلث انواع حافظه بر اساس حافظه‌هاي موقت (Temporary Memories) و حافظه‌هاي دائم (Permanent Memories) طبقه بندي شده است. در انتهاي آن هم انوع وسايل ورودي (Input Device) نام برده شده است.





********************************************
انواع Memory Modules:
. ماژول‌هاي رم دو نوع هستند:

1) SIMMها: كه مخفف
single in-line memory modules مي‌باشد. اين نوع‌ رم‌ها ديگه امروزه در سيستم‌هاي جديد جايي ندارند و جاي خود را به نوع دوم داده‌اند.
2) DIMMها: كه مخفف dual in-line memory module مي‌باشد. اين نوع رم‌ها در مدل‌هاي DDR SDRAM و SDRAM امروزه پر كاربرد ترين‌ها هستند. (حرف S در اين مدل مخفف Synchronous هست و نه Static چون Static RAMها داراي سرعت بسيار زياد و تكنولوژي گراني هستند بيشتر از آنها به عنوان Cache در پروسسور‌ها استفاده مي‌شود)

. رم‌هايي همانند SD-RAMها، DDR و DDR2 و DDR3 و ... در گروه دوم يعني DIMMها قرار مي‌گيرند. اين‌ رم‌ها را مي‌شود بر اساس دو پارامتر مهم به دو گروه تقسيم نمود:

1) تعداد Pinها
2) سرعت ترافيك داده‌هايشان





********************************************
انواع Memory Modules بر اساس تعداد Pinهايشان:
. PIN در رم‌ها به چه مي‌گويند؟ به پايه‌هاي طلايي مستطيلي شكل و كوچك و كنار هم رم‌ها، كه توسط آنها به مادربورد متصل مي شوند را Pin پين مي‌گويند. به شكل 1 در بالا نگاه بفرماييد. همانطور كه در شكل مشاهده مي‌فرماييد پين‌ها با رنگ طلايي مشخص هستند. اين‌ پين‌ها درون خانه‌هاي مخصوص رم‌ها كه به آنها DIMM Socket مي‌گويند و برروي مادربورد جاي دارند قرار مي‌گيرند. معمولن در كنار DIMM Socketهاي مادربورد عبارت DIMM 1 و DIMM 2 و ... نوشته شده‌ است:

p35pddr2.jpg

شكل 3
در اين تصوير 4 عدد DIMM Socket را مي‌توانيد ببينيد كه دو تا به رنگ سبز و دو تا به رنگ نارنجي

. در ليست زير مدل رم‌ها را براساس تعداد پين‌هايشان مشاهده مي نماييد (همگي از خانوادهيا DIMMها هستند):
o
* 72-pin ..SO-DIMM (not the same as a 72-pin SIMM), used for FPM DRAM and EDO DRAM
* 100-pin DIMM, used for printer SDRAM
* 144-pin SO-DIMM, used for SDR SDRAM
* 168-pin DIMM, used for SDR SDRAM (less frequently for FPM/EDO DRAM in workstations/servers)
* 172-pin MicroDIMM, used for DDR SDRAM
* 184-pin DIMM, used for DDR SDRAM
* 200-pin SO-DIMM, used for DDR SDRAM and DDR2 SDRAM
* 204-pin SO-DIMM, used for DDR3 SDRAM
* 214-pin MicroDIMM, used for DDR2 SDRAM
* 240-pin DIMM, used for DDR2 SDRAM, DDR3 SDRAM and FB-DIMM DRAM

. در زير مي‌توانيد تصاوير دو نوع از حافظه‌هاي خانواده‌ DIMM در مدل‌هاي DDR و DDR 2 براي دسكتاپ و لپتاپ را در كنار هم مشاهده نماييد:


روي تصوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 4

. در اين تصوير، از بالا سمت چپ: حافظه DDR 2 با Heat Sink، در زير آن DDR 2 بدون Heat Sink ودر سمت راستش حافظه DDR 2 براي لپتاپ و در زير آن سمت چپ حافظه DDR براي دسكتاپ و سمت راستش DDR براي لپتاپ قرار دارد. به تعداد و فشردگي پين‌ها در رم‌هاي DDR 2 نسبت به DDR توجه نماييد! چون DDR 2 داراي 240 پين هست و تقريبن همان اندازه طول DDR را دارد، فشردگي پين‌ها بيشتر و باريكتر هستند. (DDRها 184 پين دارند)





********************************************
انواع RAM Modules بر اساس سرعت‌هايشان:
. در اين بخش فقط حافظه‌هاي DDR SDRAM را از خانواده‌ DIMMها را توضيح خوام داد چون SDRAMها و مدل‌هاي پيشين ديگر موجود نيستند! در ادامه مشخصات سه خانواده DDR SDRAMها را مشاهده مي‌نماييد. تفاوت اساسي و مهم بين اين خانواده‌ها در سرعت‌هايشان هست. خانواده و نسل جديدتر داراي سرعت BUS بيشتري هست. BUS، به گذرگاهايي كه ديتاها را در بين قطعات دروني كامپيوتر يا بين دو كامپيوتر ردوبدل مي‌كنند، گفته مي‌شود. اما Memory BUS به گذرگاه بين RAM و Memory Controller مي‌گويند. اين گذر‌گاها يا همان BUSها در بين همه قطعات كامپيوتر وجود دارد. ولي سرعت عبور داده‌ها در گذرگاه‌هاي مختلف، بر اساس نوع و توانايي آن دو قطعه، با ديگر گذرگاه‌ها متفاوت هست. براي نمونه اين شكل مثال خيلي خوبي براي درك اين موضوع هست:


روي تصوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 5

. همانطور كه مشاهده مي‌فرماييد، خطوط سياه زخيم بين هر دو قطعه نشانه BUS مي‌باشد ولي سرعت هاي متفاوتي با هم دارند. (سرعت بر اساس MHzمگاهرتز مي‌باشد)


DDR SDRAMها يا DDR 1:ه
. اين نوع از حافظه‌ها بعد از SDRAMها آمدند و اولين سري از خانواده DDRها محسوب مي‌شوند. به اولين سري از رم‌ها DDR1 فقط DDR مي‌گويند. اين نوع رم‌ها
184 پين دارند و بيشتر در خانوداده‌هاي P4 و مادربورد‌هاي با سوكت 478 يا سري‌هاي اوليه سوكت‌هاي 775 مورد استفاده قرار مي‌گرفتند. شايد شما هم تا كنون براي خريد اين نوع از رم‌ها به بازار رفته باشيد!؟ زمان قيمت گيري يا خريد اين نوع رم‌ها ممكنه از فروشنده نام PC-1600 يا PC-3200 را شنيده باشيد يا DDR-400 يا DDR-333 و .... همه اين‌ها به نوعي شماره مدل رم‌هاي DDR مي‌باشند. به نام‌هاي PC-xxxx نام مدل و به DDR-xxx نام استاندارد مي‌گويند. مهم نيست كه از نام مدل يا استاندارد استفاده نماييد چيزي كه مهم هست اينها هست كه:

1) بدانيد Memory Clock متناظر با هر نام چيست.
2) بدانيد كه BUS پروسسور شما چنده و اگر Memory Clock شما بيشتر از BUS پروسسور باشد با همان BUS كار خواهد كرد و اگر حداكثر Memory Clock رم شما كمتر از BUS پروسسور باشد، با همان حداكثر Memory Clock كار خواهد كرد و نه به اندازه Bus پروسسور.
3) از همه مهم‌تر، بدانيد كدام مدل با مادربورد شما سازگار هست.

. همه اين قواعد براي همه مدل‌هاي رم‌هاي DIMM و SIMM صادق بوده و هستند. (البته مدل‌هاي قديمي نامگذاريشان فرق مي‌كنه ولي مسائل سازگاريشان با مادربورد و سرعتشان با پروسسور همانند مدل‌هاي جديدتر هستند) خوب حالا به جدول زير توجه نماييد:


روي تصوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 6

. در اين جدول Standard Name و Model Name و Memory Clock از بقيه آيتم‌هاي جدول از جهاتي مهم‌تر هستند، معمولن از Model Name براي ذكر مدل به فروشنده و مشخص كردن دقيق قطعه‌اي كه قصد خريد آن را داريم استفاده مي‌كنيم و از Memory Clock براي درك اينكه با BUS پروسسور ما چه رابطه‌اي خواهد داشت. توضيح بيشتر درمورد اين DDR SDRAM ها را در اينجا بخوانيد.



DDR2 SDRAMها يا DDR2:ه
. اين نوع از حافظه‌ها نسل بعدي DDRها هستند و به DDR2 مشهورند.
اين نوع رم‌ها داراي 240 پين هستند. لطفن به جدول مشخصاتشان توجه نماييد:


روي تصوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 7

.
توضيح بيشتر درمورد اين DDR2 SDRAM ها را در اينجا بخوانيد.



DDR3 SDRAMها يا DDR3:ه
. اين نوع از حافظه‌ها كه جديدن معرفي شده‌اند و داراي سرعت بسيار زيادي هم هستند، نسل بعدي DDR2ها هستند و به DDR3 مشهورند.
اين نوع رم‌ها داراي 240 پين هستند، اما به دليل تفاوت ‌جاي شكاف بين پين‌هاي DDR3 با DDR2، نمي‌توان آنها را اشتباهي در DIMM Socket هاي يكديگر جا زد. لطفن به جدول مشخصاتشان توجه نماييد:


روي تصوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 8

.
توضيح بيشتر درمورد اين DDR3 SDRAM ها را در اينجا بخوانيد.





********************************************
Dual-channel architecture:
. متاسفانه يك تصور اشتباه بين بعضي از كاربران و (متاسفانه‌تر!) فروشنده‌ها هست كه فكر مي‌كنند كه ر‌م‌هايي با نام يا توانايي Dual-Channel وجود دارد!! در حالي كه اين تكنولوژي مربوط به مادربورد‌ها و چيپ شمالي روي آنها هست و هيچ ارتباطي با رم‌ها ندارد. اساسن رمي با نام يا توانايي Dual Channel وجود ندارد.

. توانايي Dual-Channel در حقيقت درون Memory Controller قرار دارد و آنهم درون چيپ شمالي مادربورد‌ها جاسازي شده است. البته همين اواخر اين كنترلر براي بازدهي بيشتر به درون پروسسور‌ها منتقل شده است.(در مورد چيپ شمالي و تك تك قطعات روي مادربورد در پستي ديگر توضيح خواهم داد)

. اما كار اين Dual Channel چيست!؟ قرار دادن دو عدد رم در دو خانه DIMM برروي مادربورد‌هايي كه داراي توانايي پشتيباني از تكنولوژي Dual Channel هستند باعث مي‌شود كه
Memory Controller داده‌ها را قسمت نموده و آنها را برروي هر دو رم به شكل همزمان بنويسد يا بخواند. بنابر اين در تئوري پهناي باند عبور و مرور داده‌ها بين RAM و Memory Controller را دو برابر و به همان نسبت سرعت را افزايش مي‌دهد. البته در عمل سرعت به اين حد افزايش نمي‌يابد ولي باز هم از حالت عادي سريعتر هست. (در تست‌هاي سايت Toms در زمان معرفي اين تكنولوژي و رم‌هاي DDR فكنم فقط 10~15% روي سرعت كلي سيستم در بازي‌ها تاثير داشت!) براي Dual Channel كردن رم‌ها همواره بايد دو عدد رم هم برند و هم مدل را درون خانه‌هاي حافظه برروي مادربورد و به ترتيب خاصي قرار دهيد.

. اكثرن برروي مادربورد‌هايي كه داراي اين توانايي در Memory Controllerشان هستند، ِDIMM Socketها يا همان خانه‌هاي RAM داراي رنگ‌هاي متفاوتي هستند. (
به شكل 3 نگاه بفرماييد) در چنين حالتي اگر قصد اين را داريد كه رم‌هاي خود را به شكل Dual Channel قرار دهيد، بايد دو جفت رم‌ هم برند و هم مدل و هم سايز را در دو خانه به شكل يك در ميان قرار دهيد. البته براي اينكه بدانيد شكل صحيح قرار دادن رم‌ها در خانه‌‌هاي شان و مدل‌هاي سازگار رم با مادربورد شما چيستند؟! بايد هميشه به دفترچه مادربورد يا سايت سازنده مراجعه نماييد.

. امروزه شركت‌هاي سازنده براي راحتي حال مشترياني
كه قصد خريد دو عدد رم براي Dual Channel كردنشان را دارند و اطمينان از سازگاري 100% رم‌ها، دو عدد رم هم مدل و هم ظرفيت و تست شده براي سازگاري با هم در حالت Dual Channel، را در كنار هم ديگر و درون يك بسته بندي قرار مي‌دهند. مشهورترين و بهترين سازندگان رم كه همواره در مقام‌هاي اول و دوم جهان از لحاظ تكنولوژي برتر و سرعت بالاي رم‌هايشان و توانايي Over Clocking قرار دارند، كمپاني Corsair و OCZ هستند. در زير دو نمونه از Dual Channel Kitها يا همان بسته‌هاي دوتايي رم براي كساني كه قصد نصب رم‌ها به شكل Dual Channel را دارند، مشاهده مي‌نماييد:

ه...ه
روي تصاوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 9






********************************************
Triple-channel architecture:
. ........





********************************************
رم‌هايSingle Side (SS)i وDouble Side(DS)i چيپ:
. بعضي از رم‌ها در هر دو طرف بورد خود داراي چيپ‌هايي هستند. به همين دليل درون ليست مشخصات چنين رم‌هايي عبارت Double Side يا به شكل مخفف DS به همين منظور ذكر مي‌شود.

. اما ممكنه از همان برند و همان ظرفيت و پهناي باند (Bus Width) رمي هم وجود داشته باشد كه فقط در يكطرف برد آن چيپ‌هايي وجود داشته باشد. در چنين حالتي به آن Single Side يا به شكل مخفف SS مي‌گويند.

. اينكه رم DS يا SS براي سيستم خود انتخاب نماييم، بستگي به دفترچه مادربورد و حالات مختلفي دارد كه در آن ذكر نموده‌است. (در ادامه مثال‌هايي را مشاهده خواهيد نمود)





********************************************
Virtual Memory:
. زماني كه يك سيستم عامل (=OS=Operating System) هر برنامه‌اي را مي‌خواهد اجرا نمايد، (RUN كند) داده‌هاي آن برنامه‌را از درون ديسك‌ها كه وسايل ذخيره سازي دائمي‌هستند را به درون حافظه اصلي يا همان رم منتقل مي‌كند. چرا!؟ چون سرعت رم‌هاي بسيار بسيار بيشتر از سرعت انواع ديسك‌ها هست. بنابراين همواره سيستم عامل‌ها براي اجراي تمامي برنامه‌ها ابتدا آنها را به درون حافظه اصلي LOAD (بر كردن) مي‌نمايند و سپس آنها را اجرا مي‌كنند.

. حالا سوالي پيش مي‌آيد؟! اگر حجم كلي تعداد برنامه‌هاي اجرا شده از ميزان و حجم حافظه اصلي بيشتر شود يا با اجراي يك برنامه بسيار حجيم كه داده‌هاي بسيار زيادي دارد و حجم كلي آن از حجم كلي حافظه اصلي بيشتر باشد، آنگاه چه اتفاقي خواهد افتاد؟!

. در چنين حالتي سيستم عامل، از بخشي از هاردديسك و درون يك فايل خاص به عنوان ادامه حافظه اصلي استفاده خواهد نمود. به اين حافظه اضافي كه به شكل فيزيكي جزو حافظه اصلي نيست و به شكل مجازي برروي هاردديسك ايجاد شده است، ‌حافظه مجازي يا Virtual Memory مي‌گويند.

. همه سيستم عامل‌ها داراي چنين روشي هستند. سيستم عامل‌هاي ويندوز كمپاني ميكروسافت حافظه مجازي را درون فايلي به نام Pagefile.sys در ريشه(Root) پارتيشن سيستم عامل ايجاد مي‌كند. (در نسخه‌هاي پيشين ويندوز نام اين فايل Swap file بود) در سيستم‌عامل Linux براي حافظه مجازي پارتيشني مخصوص و مجزا به نام Swap تخصيص داده‌شده است.

. خوبي و بدي اين روش چيست؟!
goodsigntumbup.gif
با استفاده از اين روش هرگز با كمبود حافظه مواجه نخواهيم شد.

badsigntumbdown.gif
از آنجا كه هاردديسك بسيار بسيار كندتر از حافظه اصلي هست، زماني كه سيستم عامل مجبور به استفاده از اين حافظه مجازي مي‌شود، بازدهي كلي سيستم و سرعت اجراي برنامه‌هاي بسيار پايين مي‌آيد.

. در مثلث سمت چپ شكل 2 جايگاه Virtual Memory در بين انواع حافظه‌ها را مي‌توانيد ببينيد، كه در پاين مثلث و در جايگاه كندترين‌ها قرار دارد. در هرم زير هم مي‌توانيد دقيقن تفاوت سرعت دسترسي به داده‌ها را در انواع حافظه‌هاي كامپيوتري را مشاهده نماييد: (1ns =
يك ميلياردم ثانيه و 1ms=يک هزارم ثانيه)


روي تصوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 10

. همانطور كه در تصوير مشاهده مي‌فرماييد، سرعت دسترسي به داده‌هاي درون حافظه اصلي يا همان رم (Main Memory) در حدود 30~90 نانو ثانيه هست. اما ببينيد چقدر تفاوت سرعت هست بين دسترسي داده‌ها درون حافظه اصلي با سرعت بسيار كند دسترسي در هارديسك‌ها (در تصوير با نام
Fixed Rigid Disk مشخص شده‌اند) و همين عامل هم هست كه استفاده از Virtual Memory باعث افت سرعت سيستم مي‌شود.






********************************************
Memory Timing:
. ادامه دارد....





********************************************
Memory Over Clocking:
. ادامه دارد.......





********************************************
نكات ايمني:
1) سعي نماييد كه به دليل احتمال وجود الكتريسيته ساكن در شما، Pinهاي رم را هرگز لمس نكنيد.

2) جفت رم‌هايي كه براي Dual Cannel كردن انتخاب مي‌كنيد حتمن و حتمن در ليست رم‌هاي تست شده در دفترچه مادربورد شما يا سايتش موجود باشد.

3) جفت رم‌هايي كه براي Dual Cannel كردن انتخاب مي‌كنيد حتمن و حتمن يك برند، هم ظرفيت، با يك پهناي باند و چيپ‌هاي SS يا DS همانند هم باشند.

4) در زمان نصب يا جدا نمودن رم‌ها حتمن برق كل سيستم را از پريز جدا نماييد.





********************************************
ليست منابع:
Computer Memory
Read-only memory(ROM)
Random-access memory(RAM)
DIMM
Computer data storage
Static random access memory
Dynamic random access memory
Synchronous Dynamic random access memory
DDR SDRAM
DDR2 SDRAM
DDR3 SDRAM
Memory timings
Memory Controller
Constant time
Flash memory
Dual-channel architecture
Triple-channel architecture
Bus (computing)
Memory bus
Installing dual-channel memory
Virtual memory
How to install SODIMM Notebook Memory


موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/05/09
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif



در حال تكميل......................................


موضوع آموزش:... .......ه. روش صحيح انتخاب، خريد و تست حافظه
نام نويسنده: ...... .......ه. IgImAx


106.gif
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
45.gif


فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است​



خلاصه:
1) براي انتخاب و خريد حافظه هميشه بايد براي سازگاري 100% آن با مادربور، ابتدا از دفترچه يا سايت سازنده مادربورد، از بين ليست حافظه‌هاي تست شده و مورد تاييد، يك برند و مدل دلخواه خود را انتخاب نماييم. هرگز بدون توجه به اين ليست حافظه‌اي را خريداري نكنيد حتا اگر مشهورترين برند باشد! مگر آنكه به شرط تست و با زمان كافي آن را تهيه نماييد.
2) اگر حافظه‌هاي جديدي را مي‌خواهيد به كنار حافظه‌هاي قبلي اضافه كنيد، تا آنجا كه مي‌شود سعي نماييد برند و مدل هر دو يكي باشد به خصوص براي مادربورد‌هايي كه اسلات رمشان Dual Channel را پشتيباني مي‌كند.
3) اگر مادربورد شما داراي تكنولوژي Dual Channel نيست يا اگر هم كه هست ولي امكان قرار دادن پشت سرهم حافظه‌ها را دارد، همواره و هميشه! از اسلات (DIMM) شماره 1 به بعد حافظه‌ها را در محل خود قرار دهيد.
4) اگر مادربورد شما داراي تكنولوژي Dual Channel هست، حتمن از رم‌هايي با برند و مدل يكسان و به ترتيبي كه درون دفترچه يا سايت سازنده مادربورد گفته شده است را قرار دهيد.
5) براي تست حافظه بر اساس تجربه شخصي از دو روش استفاده مي‌كنم. اول: من يك CD ويندوز XP SP2 دارم كه در هنگام نصب شدن اگر حافظه مشكلي داشته باشد 99.9% موارد با نمايش Blue Screen مشكل حافظه را قبل از ريستارت اول نمايش مي‌دهد. ممكنه CD ويندوز شما هم به همين شكل باشد!! دوم: استفاده از برنامه‌هاي تست حافظه همانند MEM Test هست كه البته نياز به زمان بيشتري براي تست دارند و بر اساس تجربه درصد خطايابي‌شان در حدود 90% بوده. [FONT=&quot]


[/FONT]
********************************************
انتخاب RAM مناسب و سازگار براي مادربورد:
اساسن داستان چيه؟!
. اكثر كاربراني كه قصد خريد RAM در سيستم جديدشان دارند يا خريد RAM براي ارتقا حافظه سيستم كنوني، حافظه مورد نظر خود را فقط بر اساس قيمت يا برند مشهور انتخاب مي‌كنند! و متاسفانه اين كار را بدون توجه يا آگاهي از ليست رم‌هاي سازگار با ملدربوردشان كه در دفترچه يا سايت سازنده مادربورد هست انجام مي‌دهند! متاسفانه اين مشكل فقط در خريداران نيست! بلكه اكثر شركت‌هاي كامپيوتري هم از اين موضوع بي اطلاع هستن يا اطلاع دارند ولي يا خودشان قبلن چنين رم‌هايي را رو مدل‌هاي خاصي از مادربورد‌هايي كه مي‌فروشند تست نموده‌اند (كه خيلي تعدادشان كم هست) يا كوچه علي چپ را براي فروش هر جنس بنجلي و سود بيشتر، انتخاب مي‌كنند!!

. انتخاب و خريد RAM بر خلاف تمامي قطعات ديگه كه فقط لازم هست كه از لحاظ مشخصات فني‌ آنها در محدوده قطعات قابل پشتيباني مادربورد باشد، لازم هست كه از لحاظ سازگاري و پايداري آن با مادربورد هم مطمئن شويم. براي بهتر روشن شدن موضوع مثالي ميزنم. اگر شما قصد خريد هاردديسك جديدي داشته باشيد، فقط كافيست كه به دفترچه مادربورد مراجعه نماييد و ببينيد كه چه IDEهايي را پشتيباني مي‌كند. مثلن اگر PATA و SATA 1 را پشتيباني مي‌كند، كافيست يك هاردديسك SATA1 يا PATA تهيه نماييد. ولي ديگه مهم نيست كه برند آن چه باشد يا كدام مدل از آن برند باشد يا فلان قطعه يا چيپش چه باشد و .....

. اما انتخاب و خريد RAM به دلايل مختلف به اين راحتي‌ها هم نيست! وجود انواع و اقسام كمپاني‌هاي RAM سازي با كيفيت‌هاي مختلف! و Clock بالاي RAMها نسبت به بقيه قطعات و اهميت پايداري آنها در چنين شرايطي و .... باعث شده كه خود كمپاني‌هاي مادربورد سازي، يكسري از RAMها با برند‌هاي مختلف و مدل‌هاي مختلفشون را برروي مادربورد‌هاي خود تست نمايند و در جدول يا جداولي برند RAMها، شماره مدل روي برچسب و شماره چيپ و ..... آنهايي كه در اين تست 100% سازگار و پايدار بدون را درون دفترچه مادربور يا سايتشان قرار دهند.


به چه روش و ترتيبي RAM مناسب را براي مادربورد خود انتخاب نماييم!؟
. خوب كساني كه مي‌خواهند رم بخرند دو گرو هستند:
1) قصد ارتقا رم سيستم فعلي را دارند.

2) قصد خريد سيستم جديدي دارند (مبارك باشد!)

. نحوه انتخاب و خريد RAM براي هر گروه با هم فرق مي‌كند. گروه اول به دليل اينكه قبلن روي سيستمشان رمي وجود داشته بايد حتمن هم برند و هم مدل همان رم قبلي را بخرند! به خصوص كه اگر قصد Dual Channel كردنشون روي مادربورد را هم داشته باشند. و باز خوشبختانه در مورد شرايط و حالات مختلف چنين افرادي در پست قبلي كامل شرح داده‌ام!

. گروه دوم هم كه حتمن بايد به دفترچه مادربورد يا سايت سازنده مراجعه نمايند. در ادامه براي هر دوگروه روش انتخاب حافظه سازگار و مناسب براي سيستمشان را توضيح داده‌ام.


انتخاب RAMها بر اساس رم‌هاي تست شده توسط كمپاني سازنده مادربورد:
. تقريبن تمامي كمپاني‌هاي سازنده مادربورد امروزه درون دفترچه مادربور‌د‌هايشان يا درون سايتشان ليستي از رم‌هاي تست شده و مشخصات آنها را براي هر مادربورد دارند. معمولن به اين ليست‌ها QVL (كه مخفف Qualified Vendor List) مي‌گويند.

. 3 كمپاني مشهور و پيشرو در مادربورد سازي Asus و Giga-Byte و MSI داراي چنين ليستي مي‌باشند و در ادامه از هر 3 مثالي خواهم آورد. در بين اين كمپاني‌ها از قديم Asus بهترين دفترچه مادربورد (و البته بهترين مادربورد‌ها) با مشخصات كامل را داشته. در حالي كه Giga-Byte بدترين و MSI به نسبت خوب بودند. براي آموزش روش انتخاب حافظه سازگار با مادربور با مثال‌هايي شروع مي‌كنم كه هم عملي باشد و هم بهتر و راحتتر جا بيفته.

. اساسن براي انتخاب سازگارترين و مناسبترين رم براي سيستم خود بايد اين كار‌ها را انجام دهيد:
1) يافتن ليست رم‌هاي تست شده برروي مادربوردتان و تاييد شد، در دفترچه يا سايت سازنده مادربوردتان.
2) انتخاب برند و ياداشت شماره آي سي حافظه دلخواه از بين ليست.

. خوب با مثالي عملي روش‌هاي فوق را شروع مي‌كنيم. فرض كنيم 3 تا مادربورد مختلف داريم:
1) Brand (برند) مادربورد اولي شما Asus هست و Model (مدل) آن هم P5AD2-E Premium هست. دقت نماييد كه هميشه مدل مادربورد را بايد كامل ذكر نماييد. در اين مثال اگر فقط مي‌گفتم P5AD2-E، كار اشتباهي بود چون Asus چندين مدل مادربورد دارد كه با P5AD2-E شروع مي‌شوند. پس همواره مدل‌ قطعات خود را كامل ذكر نماييد.

2) برند دوم Giga-Byte و مدل آن GA-EP45-EXTREME هست.

3) برند سوم MSI هست و مدل آنP45 Neo3-F (PCB 1.0)o هست.

. حالا ما اين مادربوردها را داريم يا قصد داريم آنها را بخريم و نياز هست كه حافظه مناسب و 100% سازگار را براي آنها انتخاب نماييم. حالا كافيست كه به دفترچه يا سايت سازندگان اين مادربورد‌ها مراجعه نماييم تا ليست حافظه‌‌هاي تست شده را در آنها را بيابيم. Asus همواره در دفترچه مادربورد و سايتش اين ليست را قرار مي‌دهد. اما Giga-Byte متاسفانه اكثرن فقط در سايتش چنين ليستي موجود هست و MSI هم فكر كنم تو دفترچش باشه و در سايت هم كه دارد.

. خوب! براي يافتن ليست حافظه‌هاي تست شده در سايت سازنده مادربورد هميشه از قسمت Services مادربورد خود را يافته و از آنجا لينك دنلود رم‌هاي تست شده مختص مادربورد خود را بيابيد. اگر هم مادربورد شما جديد باشد مي‌توان از همان قسمت Products به آن رسيد اما گاهي بعضي از سايت‌ها محصولات قديمي خود را به آرشيو مي‌برند كه فقط از طريق همان Services قابل دسترسي هستند.

*اگر مادربورد شما از كمپاني Asus هست: در سايت Asus بايد با انتخاب Products\PC Components & Peripherals\Motherboards را انتخاب نماييد. سپس از منوي سمت چپ كه تيتر آن Products Category هست، سوكت Intel Socket 775 را انتخاب نماييد و از ليستي كه در سمت راست باز مي‌شود چيپ‌هاي Intel 925XE را انتخاب نماييد. از بين دو مادربورد بايد مدل P5AD2-E Premium را انتخاب نماييد. اگر روي لينك قبلي كليك نماييد و صفحه مادربورد باز شود، حالا از منو‌هاي زير عكس مادربورد روي تب Memory Support List( يا ممكنه نوشته باشه QVL) كليك نماييد و P5AD2-E Premium Memory QVL را كه يك فايل PDF هست را دنلود نماييد:


عكس 1
روي عكس كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!

. اگر همين راه را مي‌خواستيد از طريق Services برويد بايد از منوي بالاي صفحه روي Services\Support كليك مي‌كرديد و از بين 6 لينك موجود در وسط اين صفحه از قسمت سمت راست با تيتر Downloadبرروي لينك Download product BIOS, Drivers , User Manuals and Utilities here. كليك مي‌كرديد. در صفحه جديد 3 تا منوي Drop Down هست كه ابتدا بالايي را باز كنيد و MotherBoard را انتخاب كنيد و كمي صبر كنيد تا ليست دوم هم دنلود شود. سپس از ليست دوم Socket775 و از ليست سوم P5AD2-E Permium را انتخاب نماييد و در پنجره‌اي كه باز مي‌شود نوع OS نصب شده روي سيستمتان از شما پرسيده مي‌شود كه براي اينكار ما چندان مهم نيست! يكي را انتخاب نماييد تا ليست درايور‌ها و كتاب‌ها و ... ديده شود:


عكس 2
روي عكس كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!



*اگر مادربورد شما از كمپاني Gigabyte هست: از سايت Gigabyte و از منوي بالاي صفحه به Products\Motherboard\Products برويد. حالا 3 انتخاب داريد:


عكس 3
روي عكس كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!

. اگر جعبه مادربورد يا دفترچه آن را داريد، از روي جعبه مادربورد و برچسب سفيدي كه معمولن روي آن باركد و يكسري نوشته موجود هست، از قسمت Model شماره مدل را به خاطر بسپارير و از قسمتي كه با فلش قرمز در شكل فوق مشخص شده است ابتدا از قسمت يك مشخس نماييد كه نام مدل با ??-GA چي شروع مي‌شود و از منوي شماره 2 مدل كامل و مشابه مادربورد خود را انتخاب نماييد.
. اگر هم كه مشخصات فني مادربورد خود را مي‌دانيد، از منوي عمودي سمت چپ صفحه و از قسمتي كه تيتر آن Product List هست، Intel Socket 775 را انتخاب نماييد. از جدول وسط كه حاوي شماره چيپ مادربورد‌ها هست، مادربورد‌هاي داراي چيپ P45 را انتخاب نماييد و از جدول جديد كه مدل مادربورد‌ها در آن نوشته GA-EP45-EXTREME را كليك نماييد تا صفحه توضيحات مادربورد باز شود. در منوي ستون سمت راست با تيتر Related Link روي گزينه Memory Support List كليك نماييد تا فايل PDF دنلود شود:


عكس 4
روي عكس كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!


Download Link Of Memory QVL of GA-EP45-EXTREME
iconcomputeradobeacroba.png


*اگر مادربورد شما از كمپاني MSI هست: از سايت MSI برروي منوي Service كليك نماييد و در صفحه جديد برروي تب Technical Support كليك نماييد و از بين لينك‌هاي زير آن لينك Test Report (Mainboard Only)i كليك نماييد:


عكس 5
روي عكس كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!

. در صفحه Test Report دو روش جستجو به دنبال مدل مادربورد مورد نظرتان وجود دارد. روش سمت چپ كه با نام "Type 1.Search" هست و مي‌توانيد با نوشتن نام كامل مدل مادربوردتان كه از روي دفترچه يا از روي باركد روي جعبه آن برداشته‌ايد در كادر اين قسمت به دنبال درايور‌ها و تست هاي آن بگرديد.

. روش ديگري كه براي افرادي كه داراي اطلاعات سخت‌افزاري بيشتري هستند مناسبتر مي‌باشد اين هست كه از قسمت "Type 2.Mainboard Model" ابتدا تعداد پايه‌هاي سوكت مادربورد را مشخص نموده و سپس از بين ليست مدل‌ها كه در سمت راست آن هست، شماره مدل چيپ مادربورد خود را انتخاب نماييم. همانطور كه قبلن هم ذكر شد، فرض مي‌كنيم مادر بورد ما P45 Neo3-F (PCB 1.0)i هست. پس از يافتن آن به صفحه زير مي‌رسيم(لينك صفحه):


عكس 6
روي عكس كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!


Download Link of Memory QVL of P45 Neo3-F (PCB 1.0)i
iconcomputeradobeacroba.png


. خوب الان كه ليست رم‌هاي تست شده و تاييد شده هر مادربورد را داريم كافيست به ليست نگاهي بيندازيم و برند مورد علاقه خود را از بين ليست رم‌ها بر اساس موجودي بازار/قيمت/ SS يا DS بودن آنها و كانفيگ مادربورد/ هم برند و هم مدل بودن با رم‌هاي قديميمان انتخاب نماييد.

. خوب براي انتخاب رم‌هاي جديد و نصبشان به شكل Dual Channel برروي مادربورد براي افراد مختلف با سيستم‌هاي متفاوت و وضعيت‌هاي مختلفشان ممكن هست كه يكي از اين 3 حالت پيش بياد:

1) سيستم شما بدون رم مي‌باشد و جديدن مي‌خواهيد رم جديدي را انتخاب نماييد. ممكنه در حال بستن يك سيستم جديد باشيد يا رم‌هاي سيستم فعلي را فروخته يا قصد تعويضشان داريد يا ... پس در كل سيستم شما بدون رم هست.

2) سيستم شما داراي يك عدد ماجول رم از قبل بوده كه به شكل Single Channel يا همان حالت نرمال روي مادربورد قرار دارد و اكنون مي‌خواهيد رم جديدي را خريداري و در كنار آن قرار دهيد.

3) سيستم شما داراي يك جفت ماجول رم مي‌باشد كه به شكل Dual channel قرارداده شده‌اند و قصد اضافه نمودن يك يا چند جفت ماجول رم جديد داريد.

. خوب!


********************************************
روش‌هاي تست حافظه:
.




********************************************
نكات ايمني:
1)


********************************************
ليست منابع:


در حال تكميل......................................

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/04/20
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


موضوع آموزش:
... .......ه. روش‌هاي نصب حافظه به كانفيگ‌هاي مختلف
نام نويسنده:
...... .......ه. IgImAx


106.gif
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
45.gif


فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است​



خلاصه:
1) قبل از خريد حافظه، به توضيحات دفترچه مادربورد و ليست QVL مراجعه نماييد. شايد نتوانيد هر نوع رامي را به هرتعداد برروي مادربوردتان قرار دهيد!!!
2) Dual Channel تكنولوژي هست كه در Memory Controller وجود دارد. اين كنترلر درون چيپ شمالي مادربوردها واقع شده است. امروزه اين كنترلر به درون پروسسورها منتقل شده است. پس! ما اصلن رمي به نام Dual Channel ندازيم.
3) Triple Channel تكنولوژي جديدي هست كه در سري پروسسور‌هاي i7 سري 9xx و چيپ مادربورد x58 و رم‌هاي DDR3 قابل اجرا مي‌باشد. كنترل حافظه و اين تكنولوژي درون پروسسور منتقل شده و ديگر در چيپ شمالي نيست.
4) رم‌ها ممكنه در هر دو طرف برد خود داراي چيپ‌هايي باشند، در اين صورت در ليست مشخصاتشان عبارت Double Side يا DS به همين معني و مفهوم ذكر مي‌شود. همچنين ممكنه فقط يكطرف برد آنها داراي چيپ باشد كه آنها را با نام Single Side يا SS نمايش مي‌دهند.
5) براي Dual Channel كردن حتمن بايد رم‌ها را به شكل جفتي و زوج استفاده كنيد. يعني حد اقل بايد 2 يا 4 يا ... رم داشته باشيد.
6) رم‌هاي كه براي Dual Channel شدن برروي مادربورد استفاده مي‌شوند، بايد هم ظرفيت، هم برند، هم مدل، با يك پهناي باند (BUS Width) و هر دو بايد DS يا SS باشند.
7) زماني كه سيستم عامل براي اجراي برنامه‌ها به دليل حجم زيادشان، حافظه اصلي سيستم (رم) كم مي‌آورد، از حافظه مجازي (Virtual Memory) كه برروي هاردديسك ايجاد مي‌شود استفاده ميكند.




********************************************
روش نصب و خارج كردن حافظه به/از مادربورد:
سوكت DIMM و نشانه روي RAM:
. به محل قرار گيري حافظه برروي مادربورد، DIMM Socket مي‌گويند. خوشبختانه روش نسب كردن رم‌ها از زمان قديم تا الان آنچنان تغيير نكرده و بسيار ساده مي‌باشد. براي نصب رم‌هاي DDR1 تا DDR3، اگر به قسمت Pin هايشان توجه نماييد، متوجه يك فرو رفتگي در بين پين‌ها و تقريبن در وسط‌هاي برد رم مي‌شويد:


روي تصوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 1

. اين فرو رفتگي در DDR هاي 1 تا 3، جاهاي متفاوتي هست و علت اين جابهجايي آن در نسخه‌هاي مختلف به اين دليل هست كه كاربران نتوانيد اشتباهي يك رم DDR1 را در DIMM Socket مخصوص رم‌هاي DDR2 جا بزنيد. اگر به روي DIMM Socket هم نگاهي بيندازيد يك برامدگي هم برروي آنها مي‌بينيد كه دقيقن همين برامدگي درون آن فرورفتگي روي برد رم‌ها قرار مي‌گيرد:

03posttestmemorysocket.jpg

شكل 2
برامدگي موجود برروي سلات DIMM (خانه حافظه)

. براي جا زدن صحيح رم درون سوكت، بايد رم را از جهتي درون جايگاهش قرار دهيد كه اون فرورفتگي بين PINهاي رم روي آون برامدگي درون سوكت قرار گيرد.


روش جا زدن RAM:
. براي قرار دادن RAM در جايگاه خود در مادربورد بر اساس اينكه به شكل Dual Channel مي‌خواهيد آن را قرار دهيد يا به شكل معمولي، همواره بايد به دفترچه مادربورد و توضيحات درون آن مراجعه نماييد. اما يك قائده كلي را هرگز فراموش نكنيد:

همواره ماژول‌هاي رم (RAM Modules) را از اولين خانه DIMM Socket به بعد قرار دهيد

. اين قانون را هرگز فراموش نكنيد. مشابه اين قانون را در اتصال درايو‌هاي PATA به پورت IDE روي مادربورد مشاهده نموديد. اينجا هم در حالت قرار دهي عادي رم‌ها تا خانه 1 پر نشده سراغ خانه دوم نرويد و براي Dual Channel هم معمولن اول بايد خانه‌هاي 1 و 3 را پر نمود و سپس به سراغ خانه‌هاي 2 و 4 رفت. براي جا زدن رم به اين شكل عمل نماييد:

ramw.gif

شكل 3
روش قرار دادن ماجول حافظه درون DIMM

1) دو گيره سفيد رنگ كه در دو طرف DIMM Socket هستند را به سمت مادربورد بخوابانيد.(در جهت عكس قرار گيريشان نسبت به DIMM Socketها)
2)
RAM Module را از سمتي به شكل عمودي روي DIMM Socket قرار دهيد كه فرورفتگي بين Pinهاي آن درست روي برامدگي DIMM Socket بيفتد.
3) وقتي رم را درست عمودي روي DIMM Socket قرار داديد، اكنون آن را كمي به شكل عمودي به پايين فشار دهيد. در اين مرحله قصد نداريم كه با اين فشار رم را در جاي خود جا بزنيم بلكه مي‌خواهيم رم را تا جايي كه اولين مقاومت اون دو اهرم سفيد رنگ شروع مي‌شود رم را درون سوكت فرو ببريم. اكنون اهرم‌ها را به شمت بالا برگردانيد تا در مرحله بعدي بتوانيد با يك فشار نسبتن زياد به راحتي رم را در جاي خود جا بزنيد.
4) اكنون به همان شكل عمودي و بدون تكان دادن رم به طرفين، فشار نهايي را وارد نماييد تا رم در جا‌هاي خود قرار بگيرد و اهرم‌ها در دوطرف رم درون دو فرورفتگي اطراف رم چفت شوند.

. تصويري ديگر جهت راهنمايي بيشتر!






********************************************
روش خارج نمودن ماجول حافظه از مادربورد:
. براي درآوردن رم از جايگاه كافيت هر دو گيره سفيد رنگ را همزمان به طرفين برروي مادربورد بخوابانيد.

memoryinstallation.gif

شكل 4
روش در آوردن ماژول حافظه



********************************************
روش Dual Channel كردن RAMها:
. براي اينكار همواره قوانين كلي زير را رعايت نماييد:

1) همواره برند و مدل رم خود را از بين ليست رم‌هاي چك شده در درون دفترچه مادربورد يا سايت سازنده آن خريداري نماييد. در اينباره در پست بعدي توضيح خاوهم داد.

2) همواره بايد رم‌ها را در حالت dual channel به شكل جفتي قرار داد.

3) همواره بايد هر جفت رم داراي ظرفيت يكساني باشند. (مثلن هر دو 512MB باشند يا 1GB و...)

4) همواره بايد هر جفت رم داراي يك پهناي باند باشند.

5) همواره بايد هر جفت رم يا DS يا SS باشند.

. براي اطمينان از حالات 3 تا 5، همواره رم‌هاي انتخابي خود را از يك برند و دقيقن يك مدل انتخاب نماييد. حالا به يك مثال عملي توجه نماييد(تعداد و رنگ‌هاي DIMM Socket مادربورد شما و همچنين جداول دفترچه براي چيدن رم‌ها ممكنه با مثال زير فرق كند) :

1) فرض كنيد DIMM Socketهاي مادربورد شما به اين شكل هستند:

dimms.jpg

شكل 5

. توجه داشته باشيد كه معمولن خانه‌هاي هم كانال را با نام Channel A و Chanel B و ... مي‌نامند. در شكل فوق ترتيب Channelها از بالا به پايين به اين شكل هست:
i
* Channel A: DIMMs 1, 2 and 3
* Channel B: DIMMs 4, 5 and 6

. ممكنه برروي مادربورد در كنار DIMMها به جاي نوشتن DIMM1 و DIMM2 و... بر اساس نوشته فوق در كنار DIMMها از بالا به پايين به اين شكل نوشته شده باشد:
هi
I
* Channel A: A1 , A2 , A3
* Channel B: B1 , B2 , B3
O

. براي قرار دادن يك جفت حافظه به شكل Dual channel، بايد هر يك را در خانه‌هاي متناظر هم قرار داد و نه اينكه هر دو را در يك كانال. البته ممكنه مادربورد شما روش نام گذاري كانال‌ها به شكل ديگري و رنگ‌هاي متفاوتي براي نمايش DIMMهاي Dual Channel استفاده نمايد، پس همواره به دفترچه و ليست QVL كه در پست بعدي توضيح داده شده است مراجعه نماييد.

2) حالا بايد به دفترچه مادر بورد خودتان مراجعه نماييد و جدول چيدن حافظه‌هاي را مشابه جدول زير بيابيد:

dualchannel01.gif

شكل 6

. در اين جدول دقيقن مشخص كرده كه اگر دو تا حافظه داريد(i2 memory modules) بايد به چه صورتي آنها را در خانه‌هاي 1-4 يا 2-5 يا 3-6 قرار دهيد.(در جدول زير شماره هر DIMM كه علامت x قرار گرفته يعني درون آن خانه رمي قرار نمي گيرد) البته بهتر است كه از همان 1-4 استفاده نماييد! همچنين در اين حالت يا هر دو بايد DS باشنند يا SS.
. اما اگر 4 تا رم داشتيد(i4 memory modules) فقط و فقط بايد در 1-4 و 2-5 قرارشان بدهيد و نبايد مثلن دوتا را در 1-4 و دوتاي ديگه را در 3-6 قرار دهيد.
. اما اگر 6 تا رم داريد(i6 memory modules) بايد 2 جفتش را حتمن SS انتخاب نماييد و يك جفت ديگه‌اش را يا SS يا DS باشند. ولي حتمن اون دوتا جفت SS را در خانه‌هاي 2-5 و 3-6 قرار دهيد.

. در بعضي از مادربورد‌ها ممكنه براي ارزانتر شدن سيستم براي كاربر دو نوع DIIM Socket براي دو نوع متفاوت رم وجود داشته باشد. مثلن در مادربورد زير، هم مي‌توان رم‌هاي DDR3 يا DDR2 را برروي آن قرار داد. البته DIMM هر نوع رم با ديگري فرقمي كند. (همانطور كه قيلن هم ذكر كرديم، پين‌ها و شكاف موجود در برد رم‌هاي مختلف با هم فرق مي كند) برروي خود مادربورد و درون جدولي پيكربندي رم‌ها و مدل‌هاي هر DIMM Socket و شماره‌هايشان را نوشته است. اون جدول اصلي سمت چپ را برايتان كمي بزرگتر نموده‌ام:


روي تصوير كليك كنيد تا تصوير بزرگتر را ببينيد
شكل 7





********************************************
روش Triple Channel كردن RAMها:
. خوب اين تكنولوژي جديد هم پس از معرفي پروسسور‌هاي i7 به شماره 9xx و همچنين DDR 3، پا به عرصه گذاشت! در اين تكنولوژي 3 عدد ماجول رم DDR 3 در خانه‌هاي مشخص شده‌اي برروي مادربورد قرار مي‌گيرند و به شكل Triple Channel شروع به كار مي‌كنند. در پروسسور‌هاي i7 كنترل حافظه از چيپ شمالي حذف و به درون اين پروسسورها منطقل شده است.

. خوب براي درك بهتر و آموزش Triple Channel كردن از يك مثال عملي استفاده مي‌كنم. (اين مثال برگرفته از مشكل يكي از دوستان هست كه در اين صفحه و از پست 729 به بعد بحث شده است) خوب فرض مي‌كنيم كه مادربورد شما Asus P6T Deluxe V2 هست. اين مادربورد داراي 6 DIMM بوده كه به دو گروه با رنگ‌هاي سياه و پرتقالي تقسيم شده‌ است :

asusmotherboardp6tdelux.gif

شكل 8
Asus P6T Deluxe V2 Image

. همانطور كه در شكل مشاهده مي‌نماييد، DIMMهاي پرتقالي اولين خانه‌هاي Triple-Channel مي‌باشند كه در دفترچه مادربورد و در صفحه 28 تصوير شماي كلي مادربورد (Layout) قرار دارد:

asusmotherboardlayoutp6.gif

شكل 9
Asus P6T Deluxe V2 - Motherboard Layout

. در اين تصوير شماره گذاري و Channelها مشخص شده است اما در صفحه 38 كه توضيحات مربوط به نصب رم‌ها مي‌باشد تصاوير و توضيحات بيشتري به همراه موارد و تذكرات مهم موجود مي‌باشد. در اين پست فقط به نحوه نصب رم كه هدف آموزش آن هست، اشاره خواهد شد، اما در پست آموزش نحوه خريد حافظه به تذكرات و توضيحات ديگر نيز براي انتخاب بهترين و سازگارترين رم اشاره شده است. خوب! در صفحه 38 شماره گذاري كانال‌ها را مي‌توانيد مشاهده نماييد:

asusmotherboardlayoutme.gif

شكل 10
Asus P6T Deluxe V2 - memory channels

. در همان صفحه و در زير اين جدول نحوه قرار دادن حافظه‌ها بر اساس تعداد ماجول‌هاي رم در كانال‌ها را مشخص نموده است:

asusmotherboardmemorych.gif

شكل 11
Asus P6T Deluxe V2 - Memory Installation Channel Table for Dual and Triple Channel

. همانطور كه در جدول مشاهده مي‌فرماييد (و در دفتر چه هم ذكر شده است) شما فقط مي‌توانيد ماجول‌هاي حافظه را به شكل‌هاي 2 تايي يا 3تايي يا 4 تايي يا 6تايي درون كانال‌ها به ترتيب‌هاي ذكر شده قرار دهيد. هم چنين در دفترچه مادربورد و به شكل به روز شده در سايت Asus و ليست QVL همين مادربورد، در جداولي ليست رم‌هاي مختلف با برند‌هاي متفاوت كه قبلن روي اين مادربورد با كانفيگ‌هاي مختلف نصب و تست مشخص شده است. براي مثال: براي Dual Channel كردن دو عدد ماجول رم، بايد بعد از انتخاب نوع مناسب از جداول QVL، آنها را فقط در كانال‌هاي A1 و B1 قرار دهيد. و اگر 3 عدد رم داريد براي Triple Channel كردن در A1 و B1 و C1 و اگر 4 عدد رم داريد در همان‌خانه‌هاي قبلي و يكي هم در A2 قرار دهيد و .... همانطور كه در جدول و در توضيحات ديگر دفترچه مشاهده مي‌نماييد، نمي‌توانيد برروي اين مادربورد يك ماجول رم يا 5 عدد از آنها را قرار دهيد! و فقط بايد يا 2 يا 3 يا 4 يا 6 عدد باشند و تازه بر اساس مدل و باس آنها هم بايد بر اساس جداول QVL باشد.

. در اين مادر بورد در حالتي كه شما 3 يا 4 ماجول رم را برروي مادربورد قرار مي‌دهيد داراي يك ست Triple Channel مي‌شويد ولي در حالت 6 تايي داراي دو ست Triple Channel هستيد.




********************************************
روش نصب نمودن حافظه لپتاپ‌ها:
. نصب حافظه درون لپتاپ‌ها بسيار ساده تر و كم فشار تر!!! از دسكتاپ‌ها هستند:

1) قبل از هركاري ابتدا شارژر لپتاپ را از آن جدا نموده و سپس باتري لپتاپ را نيز از آن جدا نماييد.

2) در پوش فلزي پشت لپتاپ كه در زير آن حافظه‌ها قرار دارند را باز نماييد. معمولن فقط يك پيچ دارد و با مراجعه به دفترچه لپتاپ يا سايت سازنده مي‌توانيد بفهميد كدام در پوش را بايد باز نماييد.

3) حافظه جديد را به اين شكل درون DIMM قرار دهيد تا شكاف بين پين‌هاي حافظه مقابل برامدگي درون DIMM قرار گيرد:


شكل 12

4) اكنون دوطرف رم را به داخل كم فشار دهيد تا درست درون DIMM قرار گيرد. فشار مورد نياز در اينجا بسيار كمتر از دسكتاپ‌ها هست:


شكل 13

5) حالا انتهاي حافظه را به شمت پايين فشار دهيد تا صداي "كليك" هر دو فقل موجود در طرفين حافظه را بشنويد.


شكل 14

. درون سايت YouTube هم كلي فيلم آموزشي موجود هست. همانند اين:

[nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=D1oTz-F6xME"]How to Install Laptop Memory - YouTube[/nomedia]​

. براي خارج نمودن رم هم به همين راحتي، فقط كافيست آن دو قفل را به طرف بيرون كمي فشار دهيد، خود حافظه به بالا مي‌پرد! به همين سادگي و به همين خشمزگي!!!!





********************************************
نكات ايمني:
1) سعي نماييد كه به دليل احتمال وجود الكتريسيته ساكن در شما، Pinهاي رم را هرگز لمس نكنيد.

2) اگر مادربورد شما داراي 4 يا 6 يا ... خانه حافظه هست، بدون مطالعه دفترچه مادربورد و ليست QVL ( كه در پست قبلي توضيح داده شد) همينطوري نرويد هر نوع حافظه‌اي و به هر تعداد كه دلتان خواست خريد نماييد!!! چون ممكنه بر اساس توضيحات دروم دفترچه مادربور و ليست QVL نتوانيد كل خانه‌هاي حافظه را با مثلن رم‌هاي DDR3 با باس 1800 و به ظرفيت هر ماجول 1GB پر نماييد!!!

3) جفت رم‌هايي كه براي Dual Cannel كردن انتخاب مي‌كنيد حتمن و حتمن در ليست رم‌هاي تست شده در دفترچه مادربورد شما يا سايتش موجود باشد.

4)
جفت رم‌هايي كه براي Dual Cannel كردن انتخاب مي‌كنيد حتمن و حتمن يك برند، هم ظرفيت، با يك پهناي باند و چيپ‌هاي SS يا DS همانند هم باشند.

5) در زمان نصب يا جدا نمودن رم‌ها حتمن برق كل سيستم را از پريز جدا نماييد.





********************************************
ليست منابع:
Computer Memory
Read-only memory(ROM)
Random-access memory(RAM)
DIMM
Computer data storage
Static random access memory
Dynamic random access memory
Synchronous Dynamic random access memory
DDR SDRAM
DDR2 SDRAM
DDR3 SDRAM
Memory timings
Memory Controller
Constant time
Flash memory
Dual-channel architecture
Triple-channel architecture
Bus (computing)
Memory bus
Installing dual-channel memory
Virtual memory
How to install SODIMM Notebook Memory


موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/05/09
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


موضوع آموزش:
... .......ه. آموزش سخت‌افزار براي مبتديان - شماره 1 - قطعات اصلي بيروني(زبان ساده!)
نام نويسنده:
...... .......ه. IgImAx


ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!

فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است​



خلاصه:
1) معمولن كامپيوتر‌ها به دو شكل "روي ميزي" و "قابل حمل" مي‌باشند. كه به اين دو گروه به ترتيب: Desktop و Laptop مي‌گويند.
2) كامپيوتر ما چه Desktop باشد و چه Laptop باشد، اكثرن از حداقل 4 قطعه اصلي به نام‌هاي Case (بدنه) و Keyboard (صفحه كليد) و Monitor (صفحه نمايشگر) و Mouse (موش)تشكيل شده‌اند.
3) Keyboard يا صفحه كليد، جزو وسايل ورودي(Input Device) هست. اين وسايل اطلاعاتي را كه توسط كاربر وارد مي‌شود را به قطعات درون كيس ارسال مي‌كند. شما به كمك صفحه كليد مي‌توانيد حروف يا كلماتي را برروي صفحه نمايشگر(Monitor) بنويسيد.
4) Mouse يا موش، همانند صفحه كليد جزو وسايل ورودي(Input Device) هست. به كمك موش و حركت دادن آن مي‌توانيد نشانه‌گر موش(Mouse Pointer) را برروي صفحه نمايشگر(Monitor) جابه‌جا نماييم و به كمك دكمه‌هاي روي موش‌ فراميني و اعمالي را برروي صفحه نمايشگر انجام دهيم.
5) موش‌ها از لحاظ تكنولوژي ساختشان به دو گروه موش‌هاي مكانيكي كه داراي گلوله‌اي در زيرشان هست و موش‌هاي نوري كه در زيرشان داراي يك لامپ مي‌باشند، تقسيم مي‌شوند.
6) Case يا بدنه حاوي تعداد زيادي قطعه ديگر در درون خود هست. اطلاعات از وسايل ورودي(Input Device) وارد Case شده و قطعات درون كيس برروي اطلاعات ورودي پردازش‌هاي(Process) انجام مي‌دهند و نتيجه را برروي وسايل خروجي(Output Device) نمايش مي‌دهند.
7) Monitor يا صفحه نمايش جزو وسايل خروجي(Output Device) مي‌باشد كه در آن مي‌توانيم تصاوير و اطلاعات مربوط به برنامه‌ها يا نتيجه فرمان‌هاي ما كه توسط وسايل ورودي صادر شده است، را مشاهده نماييم.
8) صفحه‌هاي نمايشگر بر اساس تكنولوژي ساخت صفحه نمايشگرشان به دو گروه CRT (لامپي) و LCD (صفحه كريستالي) تقسيم مي‌شوند.




********************************************
مقدمه:
. در اين سري از مقالات آموزش مقدماتي براي مبتديان، سعي مي‌كنم كه از نام‌ها و قطعاتي شروع كنم كه كاربران مبتدي بيشتر با آنها آشنا هستند و ازشان استفاده مي‌نمايند. مثلن نام "قطعات اصلي بيروني" نامي نيست كه در علوم كامپيوتر وجود داشته باشد اما كاربران مبتدي معمولن اين 4 قطعه را بيشتر ديده و باهاشون ارتباط دارند. حتا ممكنه بعضي از كاربران نام انگليسي يا حتا فارسي همين 4 قطعه را هم به درستي ندانند. به همين دليل سير آموزشي اين مقالات از گفتار رايج بين اين كاربران شروع و به نام‌ها و تقسيمبندي‌هاي صحيح مي‌رسد.




********************************************
انواع كامپيوتر‌ها از لحاظ شكل ظاهري:
. كامپيوترها امروزه به شكل‌هاي مختلفي در دسترس كاربران قرار دارند، اما اساسن دو شكل آن عموميت بيشتري دارد و اكثر كاربران(Users) حداقل اين دوشكل را ديده و آنها را با نام‌هاي مختلفي مي‌شناسند! در اين پست آموزشي تمرگز ما هم برروي اين دو نوع مدل هست اما در انتهاي اين قسمت تصاوير و نام‌هاي شكل‌ها و مدل‌هاي ديگر را نيز براي اطلاع دوستان ذكر خواهم نوشت.

. به طور كلي كامپيوتر‌ها(Computer) به اين دوشكل مورد استفاده بيشتري در بين كاربران(Users) دارند:
1) Desktop Computer: (لينك توضيحات بيشتر) يا كامپيوتر‌هاي رو ميزي. اين كامپيوتر‌ها به دليل اندازه بزرگ و وزن نسبتن زيادشان همچنين جدا بودن وسايل ورودي (كيبورد-Keyboard و موش-Mouse) و سيله خروجي (مانيتور-Monitor) از جعبه حاوي قطعات مختلف ديگر كامپيوتر (Case كيس) قابل حمل و جابه جايي نمي‌باشند. (مگر آنكه شما وزنه بردار باشيد يا از لحاظ فاميلي نسبتي با آرنولد داشته باشيد!!!)

2) Laptop (Notebook)i (لينك توضيحات بيشتر) يا كامپيوتر‌هاي قابل حمل كه به شكل كتاب قابل تا شدن مي‌باشند. اين كامپيوتر‌ها به دليل سبكي و اندازه نسبتن كوچك و قابل حمل بودنشان درون يك كيف دستي، در خانواده كامپيوتر‌هاي قابل حمل كه در انگليسي به آنها به Portable Computers مي‌گويند، قرار مي‌گيرند.

توجه: در تقسيم بندي كامپيوتر‌هاي قابل حمل و علوم IT اصطلاح NoteBook با Laptop با هم تفاوت‌هايي دارند ([ame="http://www.google.com/search?hl=en&q=notebook+vs+laptop+computer&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGGL_enIR275IR279&ie=UTF-8&aq=t&oq=computer+case"]GoogleIt![/ame]) و هر كدام به يكسري از كامپيوتر‌هاي قابل حمل با مشخصات خواص اطلاق مي‌شوند، در اينجا قصد تشريح آن را ندارم ولي به شكل خلاصه Notebookها به سبكتر، كوچكتر و كم مصرفتر از Laptopها هستند. همچنين سري جديدي از اين كامپيوتر‌ها چند سالي هست كه به بازار آمده‌اند كه از Notebookها هم كوچكتر و سبكتر و بسيار كم مصرفتر مي‌باشند و به Netbook مشهورند.(دقت نماييد كه كلمه اول اين مدل‌ها با Net شروع مي‌شود و نه Note) اما براي راحتي بيشتر در اين پست به همه آنها Laptop خواهم گفت.

. خوب بياايد با نگاه به تصاوير زير دقيقن منظور از Desktop و Laptop را بفهميم:

.....
روي تصاوير كليك كنيد تا اندازه بزرگشان را مشاهده نماييد.
تصوير 1
Desktopهايي با رنگ‌ها و شكل‌هاي مختلف كه داراي مانيتور‌هاي بزرگ كه CRT Monitor ناميده مي‌شوند و
كيس‌هاي عمودي (جعبه سمت چپ در هر دو تصوير را كيس مي‌نامند) مي‌باشند
.



روي تصوير كليك كنيد تا اندازه بزرگشان را مشاهده نماييد.
تصوير 2
Desktopي با كيس افقي كه در زير مانيتور قرار گرفته است.


.....
روي تصاوير كليك كنيد تا اندازه بزرگشان را مشاهده نماييد.
تصوير 3
Desktopهايي با كيس هاي عمودي و با مونيتور‌ها نازك كه LCD Monitor ناميده مي‌شوند.

. در تمامي تصاوير فوق انواع شكل‌هاي مختلف Desktop Computer ها را مشاهده نموديد. همانطور كه در تمامي تصاوير مشاهده مي‌نماييد، همواره 4 وسيله به شكل جدا از هم موجود مي‌باشد. Monitor-مونيتور (نمايش دهنده تصاوير!) و Case-كيس (جعبه مستطيل شكل بزرگ) و keyboard-كيبورد (صفحه كليد كه حاوي حروف انگليسي A و B و C و ... هست) و Mouse-موس يا همان موش!. اين 4 وسيله به هر شكلي كه باشند جزو قطعات همواره موجود در تمامي Desktop Computer مي‌باشند.

. همانطور كه در تصاوير مشاهده مي‌نماييد، ممكن است بعضي از Case-كيس‌ها به شكل افقي باشند كه مي‌توان روي آنها مانيتور را قرار داد. البته امرزه تعداد كيس‌هاي عمودي بسيار بيشتر از مدل افقي آن هست. در پست بعدي در مورد كيس بيشتر توضيح خواهم داد.در مورد Monitor-مونيتور‌ها هم كه داراي دو گروه CRT (داراي لامپ تصوير و اندازه بزرگ و سنگين) و LCD (داراي صفحه صاف از كريستال مايع و بسيار سبك و نازك) مي‌باشند در تصاوير مشخص هستند. اما بياييم به تصاوير مختلف Laptopها نگاهي بيندازيم:

.... ....
روي تصاوير كليك كنيد تا اندازه بزرگشان را مشاهده نماييد.
تصوير 4
سه لپتاپ با طراحي‌هاي مختلف

. همانطور كه مشاهده مي‌نماييد در لپتاپ‌ها، صفحه كليد (Keyboard) و مانيتور (Monitor) به هم چسبيده‌اند. شما مي‌توانيد مانيتور را كه از نوع LCD هست را همانند يك جلد كتاب از روي كيبورد بلند نماييد و دوباره آن را ببنديد. موش (Mouse) هم به شكل يك صفحه لمسي مربع شكل پايين صفحه كليد قرار دارد (در تصوير زير) همچنين دو دكمه چپ و راست موش هم در بالا (در بعضي مدلها در پايين) همين صفحه لمسي قرار گرفته‌اند:

.....
روي تصاوير كليك كنيد تا اندازه بزرگشان را مشاهده نماييد.
تصوير 5
صفحه مربعي شكل كوچكي كه در پايين صفحه كليد مشاهده مي‌شود،
Mouse لپتاپ مي‌باشد
كه به شكل يك صفحه لمسي مي‌باشد.

. كاربر با قرار دادن انگشت خود برروي اين صفحه لمسي و حركت دادن انگشت خود، صفحه لمسي حركت و جهت حركت انگشت شما را تشخيص داده و نشانه گر موش را برروي مانيتور به حركت در مي‌آورد! (قدرت خدا!!!) خوب تا اين‌جا 3 قسمت از قطعات Desktop Computerها را در اين تصاوير مشاهده نموديد، حالا اين سوال پيش مي‌آيد كه Case يا همان قطعه چهارم كجا رفته است؟!؟!؟ در لپتاپ‌ها به دليل استفاده از يك تكنولوژي پيشرفته كيس و تمامي قطعات درون آن را بسيار كوچك و به شكل فشرده در زير صفحه كليد جاسازي نموده‌اند!! بنابراين تمامي چهار قسمت موجود در دسكتاپ‌ها را به شكل فشرده و بسيار كوچك و سبكتر از آنها در لپتاپ‌ها به هم چسپانده‌اند! در تصوير زير مي‌توانيد از بغل به ضخامت يك لپتاپ در حالي كه مانيتور آن روي صفحه كليدش قرار گرفته است نگاه نماييد:


روي تصوير كليك كنيد تا اندازه بزرگشان را مشاهده نماييد.
تصوير 6
در اين تصوير به خوبي مي‌توانيد باريكي و كوچكي قسمت زيرين كيبورد را مشاهده نماييد.
اون قسمت نازك بالايي هم همان LCD Monitor هست كه درحال بسته و روي صفحه كليد مشاهده مي‌شود.

. در بعضي از مدل‌ لپتاپ‌ها مانيتور آنها امكان چرخيدن و قرار گرفتن روي صفحه كليد را دارا مي‌باشند طوري كه صفحه نمايش LCD رو به بالا و كاملن روي صفحه كليد و موش قرار مي‌گيرد، به همين دليل چون در چنين حالتي امكان از صفحه كليد و موش نيست، صفحه LCD را طوري طراحي نموده‌اند كه همانند موش لپتاپ لمسي بوده و براي راحتي كاربران و كثيف نشدن صفحه LCD يك قلم مخصوص هم براي حركت نشانهگر موش روي LCD به همراه اين نوع لپتاپ‌ها وجود دارد:

....
روي تصاوير كليك كنيد تا اندازه بزرگشان را مشاهده نماييد.
تصوير 7
در اين تصوير LCD ها را مي‌توان به طور كامل به طرفين چرخواند و برروي صفحه كليد خواباند
و به كمك قلم‌ها چيزي را روي صفحه نوشت يا همانند موس با آنها نشانه گر موس را كنترل نمود.

. در انتهاي اين قسمت هم تصاويري را ببينيد از مقايسه اندازه Netbook ها نسبت به Laptopها:

..... .....
روي تصاوير كليك كنيد تا اندازه بزرگشان را مشاهده نماييد.
تصوير 8

. خوب! تا اينجا با كامپيوتر‌هاي دسكتاپ و لپتاپ آشنا شديم. همچنين دانستيم كه در آنها چهار قطعه همواره موجود مي‌باشد كه عبارت بودند از:

1) Case - كيس: جعبه مستطيلي بزرگ كه در كامپيوتر‌هاي دسكتاپ‌ اكثرن به شكل عمودي قرار مي‌گيرند. اين قطعه در لپتاپ‌ها به شكل بسيار فشرده شده و كوچك در زير صفحه كليد و موس قرار دارد.

2) Monitor - مانيتور(نمايشگر): وسيله نمايش دهنده تصاوير كه در كامپيوتر‌هاي دسكتاپ به شكل CRT (لامپي) و LCD (صفحه نازك كريستالي) ميباشند. در لپتاپ‌ها همواره از مدل LCD براي مانيتور‌هايشان استفاده مي‌شود.

3) Keyboard - صفحه كليد: از اين وسيله براي نوشتن حروف و كلمات استفاده مي‌شود.

4) Mouse - موش: از اين وسيله براي كنترل، جابجايي فايل‌ها و انتخاب گزينه‌هاي برروي صفحه نمايشگر استفاده مي‌شود.

. در ادامه اين قطعات را به شكل مختصر و جدا از هم بررسي خواهيم نمود.




********************************************
Case-كيس:
. خوب! اين جعبه بزرگ كه به كيس مشهور هست، حاوي كلي قطعات ريز و درشت ديگر در درون خودش هست! و بر خلاف سه قطعه ديگه كه هر كدام فقط يك قطعه بودند، كيس حاوي قطعات مختلفي در درون خودش مي‌باشد. در حقيقت مي‌توان كيس را نگاهدارنده و حافظ قطعات مختلف و حساس كامپيوتري دانست كه براي دور ماندن آسيب ديدن و گرد و خاك در درون خود جاي داده است.

.
شما معمولن با يك يا دوقطعه كه در درون اين جعبه و در جلوي آن جاي دارد كار كرده‌ايد، مانند دستگاهي كه در آن CD يا DVD قرار مي‌دهيد و به CD-ROM يا Writer يا ... مشهور هست. همچنين ممكنه با فيش‌هايي كه در جلو يا عقب كيس هست و به USB مشهور هستند هم كار نموده باشيد. اينكه چه قطعاتي در درون كيس قرار دارد و نامشان و كاربردشان چيست در پست‌هاي ديگر توضيح خواهم داد، اما براي نمونه تصويري از درون كيس و چند تصوير از طراحي‌هاي و اشكال مختلف كيس را در ادامه قرار خواهم داد.

. اشكال و طراحي‌هاي مختلف بيرون و درون كيس‌ها اكثرن بر پايه يك يا مخلوتي از اين دلايل هست:
1) زيبايي
2) سيستم بهتر تهويه هواي گرم درون كيس به بيرون
3) فضاي بيشتر در درون كيس براي جابجايي، اضافه نمودن يا تعويض قطعات


روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 9
اين هم يك تصوير از درون كيس با مخلفاتش!
ميبينيد چقدر اون داخل شلوغه!!


. براي نمونه درون يك كيس از جهات مختلف (جلو، پشت) و بدون قطعات دروني را در تصاوير زير مشاهده مي‌نماييد:

case02.gif
case01.gif

تصوير 10



.....

....
....
روي تصاوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 11
نمونه‌هاي مختلف كيس در اشكال و اندازه‌هاي مختلف.
توجه نماييد بعضي از مدل‌ها در جلويشان در دارند تا از
ورود گرد و خاك به درون درايو‌ها و كيس جلوگيري نمايد.


. شايد بتوان بهترين كيس‌ها را متعلق به شركت Thermalteake دانست كه نه فقط در زمينه زيبايي در طراحي كيس‌هاي خود دقت مي‌نمايد بلكه در زمينه بهترين روش تهويه هواي درون كيس و بي صدا بودن فن‌هاي درون كيس هم بسيار عالي عمل مي‌كند. شايد طراحي آخرين كيس اين شركت براي همه كاربران قديمي و جديد بسيار عجيب و در عين حال جالب باشد:



روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 12
توضيح و تصاوير بيشتر در سايت MaximumPC






********************************************
Monitor-نمايشگر:
. تصاوير ثابت و متحرك در درون كارت گرافيك كه دردرون كيس جاسازي شده است،(كارت گرافيك يك وسيله-Device هست كه در مقالات بعدي آموزش داده مي‌شود) توليد و پردازش مي‌شود و سپس به كمك كابلي اين تصاوير از كارت گرافيك به مانيتور منتقل مي‌شود و ما مي‌توانيم تصاوير را برروي مانيتور مشاهده نماييم. به همين دليل مانيتورها را مي‌توان جزو دستگاهاي خروجي كه به Output Devices مشهورند، قرار داد.

. كامپيوترها براي پردازش و سپس نمايش يك تصوير ثابت يا متحرك، ابتدا تك تك نقاط يك تصوير را در يك صفحه مشبك كه از نقاط بسيار زياد و كوچكي درست شده‌اند، در درون كارت گرافيك پردازش و درست مي‌كنند. پس از تكميل هر تصوير كارت گرافيك تك تك آنها را به وسيله يك كابل داده مخصوص به مانيتور منتقل مي‌كند. (اگر به پشت مانيتور خود نگاهي بيندازيد، دو عدد كابل را مشاهده مي‌نماييد كه يكي كابل برق هست و ديگري همان كابل داده تصوير هست كه به كارت گرافيك شما در پشت كيس وصل شده است. لطفن همين الان آن را يافته و محل اتصالاتش در پشت مانيتور و كيس را مشاهده نماييد.)

. در علوم كامپيوتر به اين صفحه مشبك كه از تعدادي نقاط عمودي و افقي تشكيل شده است، Display Resolution (=دقت صفحه نمايش) مي‌گويند. Display Resolution از يكسري نقاط افقي كه برروي محور X مي‌باشد و يكسري نقطه عمودي كه برروي محور Y مي‌باشد تشكيل شده است.
(در قسمت دوم اين مقاله بيشتر اين موضوع را توضيح مي‌دهم) اولين دقت صفحه نمايشي كه در سري خانواده‌هاي كامپيوتر‌هاي امروزي كه به PC (مخفف Personal Computer) مشهورند، درست شد داراي 320 افقي(يا عرضي) و 200 نقطه عمودي(يا طولي) بود. در علوم كامپيوتر اين رزولوشن را به شكل X=320 و Y=200 مي‌خوانند و به شكل 320x200 مي‌نويسند(ما اين عدد را به اين شكل مي‌خوانند 320 در 200) و همچنين براي هر دقت صفحه نمايش نامي را نيز انتخاب نمودند كه براي اين دقت يعني 320x200 نام CGA را انتخاب نمودند كه خود آن كه مخفف سه كلمه مي‌باشد.

. همانطور كه قبلن هم اشاره شد مانيتور‌ها از لحاظ تكنولوژي نمايش تصوير از روز اول تا كنون فقط داراي دو مدل بوده‌اند:
1) CRT Monitor: مانيتور‌هاي لامپي. CRT مخفف Cathode Ray Tube يا "لامپ اشعه كاتودي" مي‌باشد. اين نوع مانيتور‌ها به دليل داشتن اين لامپ بزرگ و كشيده، اندازه بزرگ و وزن زيادي دارند! مانيتور‌هاي CRT از لحاظ شكل سطح لامپ تصويرشان به دو مدل قوص دار(محدب) و صاف (تخت-Flat) تقسيم مي‌شوند. مدل‌هاي قديمي داراي لامپي محدب بودن اما مدل‌هاي جديدتر لامپ‌هاي تخت دارند كه به مانيتور‌هاي Flat هم مشهور هستند. تفاوت اصلي مانيتور‌ها با تلوزيون‌هاي معمولي در تعداد نقاط و رنگ‌هاي قابل نمايششان مي‌باشد. (در پست بعدي بيشتر اين موضوع را توضيح مي‌دهم). در
ادامه نمونه‌هايي از مانيتور‌هاي قديمي و جديد و تصويري از لامپ مانيتور‌ها را بدون قاب دور آن را مي‌توانيد مشاهده نماييد:


روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 13
يك نمونه از لامپ تصوير تلوزيون و مانيتور‌هاي CRT بدون قاب



روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 14
يك نمونه از مانيتور CRT با لامپ محدب


.....
روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 15
دو نمونه مانيتور CRT با لامپ تخت كه در تصوير سمت چپ كاملن اين نكته مشخص هست.
مانيتور سمت راست مانيتور من هست
6.gif
Samsung SyncMaster 757DFX



2) LCD Monitor: مانيتور‌هاي كريستالي. LCD مخفف Liquid Crystal Display يا "صفحه نمايشگر كريستال مايع" مي‌باشد. به دليل تكنولوژي متفاوت و پيشرفته آن و بهره بردن از سلول‌هاي بسيار كوچك كريستال مايع براي نمايش رنگ‌ها، مانيتور‌هاي اين خانواده بسيار باريك، عمق كم، بسيار سبكتر بوده و مي‌توانند تصاويري با وضوح بهتر و ثابت توليد ‌نمايند. سطح صفحه نمايش در تمامي مانيتور‌هاي LCD كاملن صاف مي‌باشد.

.... ....
روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 16
سه نمونه LCD مانيتور از سه شركت خفن! Dell و Gateway و Samsung
علبته مي‌توان ViewSonic و Sony را نيز نام برد.


. همانطور كه در تصاوير مشاهده مي‌نماييد، LCDها بسيار باريكتر و كم حجم تر از CRTها هستند. براي سلامت چشم‌ها هم LCDها بسيار بهتر از CRTها هستند به خصوص براي كساني كه در طول روز مدت طولاني با كامپيوتر كار مي‌كنند.

. نكات، اصطلاحات و توضيحات بيشتر و پيشرفته تر در مورد مانيتور را مي‌توانيد در قسمت دوم اين مقالات مطالعه نماييد.



********************************************
Keyboard-صفحه كليد:
. يكي از پر استفاده‌ترين وسايل ورودي كامپيوتر صفحه كليد هست. به كمك صفحه كليد شما مي‌توانيد كلمات و حروف را درون برنامه‌هاي كامپيوتري نوشته يا به كمك كليدهاي توابع كه در انگليسي Function ناميده مي‌شود و برروي صفحه كليد، كليد‌هاي F1-F12 مي‌باشند دستوراتي را به برنامه‌ها ارسال نماييد. همچنين كليد‌هاي كنترلي ديگري هم همانند كليد‌هاي CTLR و ALT و SHIFT و Pause و Page UP و END و Delete و ... هست، كه در قسمت‌هاي ديگر از اين سري مقالات آموزشي، تمامي كليد‌هاي صفحه كليد را آموزش خواهم داد.

. صفحه كليد‌ها به هرشكل و اندازه‌اي كه باشند، ولي يكسري كليد‌هاي همواره ثابتي برروي آنها قرار دارد كه اين تعداد كليد‌هاي همواره ثابت به حدود 104 كليد مي‌رسد. در زير تصاوير چند مدل از صفحه كليد‌ها را مي‌توانيد مشاهده نماييد:


روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 17
ساده‌ترين كيبوردها به اين شكل هست.



....

....
روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 18
انواع صفحه كليد‌هاي مختلف كه در پايين دو مدل صفحه كليد پلاستيكي براي
استفاده در سفر





********************************************
Mouse-موش:
. پس از ظهور سيستم عامل‌هايي با محيط‌هاي گرافيكي همانند ويندوز، استفاده از Mouse به عنوان وسيله‌ي ورودي (Input Device) در كنار صفحه كليد بسيار متداول شد. زماني كه شما موش را برروي ميزكار خود حركت مي‌دهيد، نشانه گر موش برروي صفحه نمايشگر (Monitor) برروي آيكن‌ها، فايل‌ها و متون حركت مي‌نمايد و شما مي‌توانيد با فشار كليد‌هاي روي موش، چيزهايي كه در زير نشانه گر موش در صفحه نمايشگر هست را انتخاب يا حركت يا ... نماييد. موش‌ها با هر شكل و طرحي كه باشند يا تكنولوژي تشخيص حركتشان چه مكانيكي يا نوري باشد، همه آنها فقط يك كار را انجام مي‌دهند! آن هم حركت دادن نشانه‌گر موش (Mouse Pointer) برروي صفحه نمايشگر (Monitor Display).

. موش‌ها براي تشخيص جهت حركت خود داراي دو تكنولوژي مي‌باشند:
1) Mechanical - مكانيكي - با استفاده از يك كلوله غلتان جهت حركت را تشخيص مي‌دهد.

2) Optical - نوري - با استفاده از يك LED با نور قرمز رنگ و يك دوربين تصويربرداري كوچك جهت حركت را تشخيص مي‌دهد.


Mechanical Mouse-موش مكانيكي!:
. البته چند تكتولوژي ديگر هم موجود مي‌باشد، اما اين دو نوع از پراستفاده ترين نوع مي‌باشند. يك روش قديمي و پر استفاده همان روش مكانيكي هست، يعني استفاده از يك گلوله در زير موش كه با ميز كار در تماس مي‌باشد. زماني كه شما موش را تكان مي‌دهيد آن گلوله شروع به چرخيدن مي‌نمايد و با چرخش گلوله، دو اهرم كه يكي در پهلو و ديگري در بالاي گلوله با آن در تماسند، براساس سرعت و جهت چرخش گلوله شروع به چرخيدن مي‌كنند. اين اهرم‌ها به پره‌هايي متصل هستند و هر پره در بين يك سنسور نوري(حس گر نوري) و يك لامپ قرار دارد. زماني كه پره شروع به چرخيدن مي‌نمايد، پره‌هاي آن نور لامپ را كه به سمت سنسور مي‌تابد را قطع و وصل مي‌كنند و سنسور اين موضوع را تشخيص داده و علائم الكتريكي به قطعات ديگر درون موش ارسال كرده و از آنجا به درون كامپيوتر علايمي ارسال مي‌شود. بر اساس اينكه شما موش را به چپ يا راست و بالا يا پاين يا جهت‌هاي تركيبي حركت دهيد، پره‌ها هم با سرعت حركت موش در جهت يا خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت حركت مي‌كنند و به اين شكل علايم مختلفي را به كامپيوتر ارسال مي‌نمايند و پس از پردازش اين علايم، كامپيوتر تشخيص مي‌دهد كه شما موش را داريد به كدام جهت حركت مي‌دهيد و بر اساس آن نشانه گر موش را برروي صفحه نمايشگر حركت مي‌دهد:

mouse01mouseinternal.jpg

تصوير 19
يك موش با تكنولوژي مكانيكي. در تصوير لامپ‌ها و حس گر‌هاي نوري مشخص شده‌اند.
همچنين مي‌توانيد شكل پره‌ها و اهرم‌هاي متصل به آنها را نيز مشاهده نماييد.
البته در موش فوق به جاي يك حس‌گر معمولي از دو عدد قطعه "تشخيص دهنده تغييرات تصوير" براي افزايش
دقت و كارايي موس استفاده شده است.

. اين مدل موس‌ها داراي دو مشكل بزرگ بودند:
1) زود به زود محل تماس گلوله با اهرم‌ها كثيف مي‌شد و چرخش گلوله و به تبع آن حركت نشانه گر موش برروي صفحه نمايشگر دچار اختلا مي‌شد. پس نياز به موشي بود كه احتياج به تميز گردن نداشته باشد!
2) كاربران گرافيست و نقشه كش و ... نياز به موشي با دقت بيشتر و كاربران علاقه مند به بازي‌هاي كامپيوتري نياز به موشي با عكسلعمل سريعتر داشتند.

. نتيجه و راه ‌حل نياز‌هاي فوق، موش‌هاي نوري بود. اين وسايل به جاي گلوله و اهرم و پره‌ها از نور قرمز رنگ يك LED استفاده نمودند. در اين نوع از موش‌ها نور LED برروي سطح زيرين موش تابيده مي‌شود و يك "تشخيص دهنده تغييرات تصويري" از مكاني كه ليزر آنجا را روشن مي‌كند چندين بار در ثانيه عكس مي‌گيرد. وقتي كه كاربر موش را جابه‌جا مي‌كند، سيستم دروني موش تصاوير گرفته شده را با هم مقايسه و تشخيص مي‌هد كه آيا موش حركت كرده ايت و به كدام جهت بوده!؟ و چون اين اعمال در كسري از ثانيه انجام مي‌شود به همين دليل دقت اين موش‌ها بسيار بيشتر از نسل‌هاي گلوله‌اي خود هستند!!! (موش گلوله‌اي!!!!!!!!!)


MousePad:
. به صفحه مقوايي يا پارچه‌اي كه در زير موش قرار دارد، MousePAD مي‌گويند. مدل‌هاي پارجه‌اي بيشتر مورد استفاده هستند. كلن موس‌پد براي تماس نداشتن موش با سطح ميز كار و تميزتر ماندن آن استفاده مي‌شود. امروزه موس‌پد‌هاي طبي هم به بازار آمده‌اند كه در قسمت پايين آن يعني جايي كه آرنج دست قرار ميگيرد يك بالشتك نرم و برامده وجود دارد تا از برروز خستگي و بيماراي‌هاي مختلف آرنج كه ممكنه در اثر كار‌هاي طولاني پيش مي‌آيد جلوگيري نمايد. (من هم از همين مدل موس‌پدها دارم ) به اين مدل از موس‌پدها Gel Mousepad Wrist هم مي‌گويند. در زير يك نمونه موس‌پد معمولي و يك نمونه طبي را مشاهده مي‌نماييد:

....
روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 20
سمت راست نوع معمولي و سمت چپ مدل طبي

. دوستان ايراني!! متاسفانه اكثر موس‌پد‌هاي طبي كه در بازار ايران هستند (همان مدل‌هاي بنفش رنگي كه به شكل فله‌ايي و هر كدامشان درون يك پوشش نايلوني با سر چسبدار قرار دارند و تشكشان هم بسيار نرم هست!) و هموشون هم اكثرن به اين شكل مي‌باشند، ساخت چين بوده و از بدترين و بيكيفيت‌ترين و غيربهداشتي‌ترين مواد در ساخت آن استفاده نموده‌اند!!! بهترين نشاني آنها بوي بسيار تند و سردرد آور آنها هست!!! من دو مدل از اين موس‌پد‌هاي طبي چيني را دارم! يكي داراي مرغوبيت بسيار خوب با تشك نسبتن سفتتري هست كه از چين وارد نموده بوديم! و ديگري يك مدل از همين فله‌ايها هست كه از بازار تهيه نمودم!! (خدا خفه كنه تمامي وارد كنندگان ايراني: "فقط سودجو!") روز اولي كه مدل دومي را خريدم با يك تيغ قسمت بالايي تشك موس پد را شكاف دادم و تيكه‌هاي لاستيك تاير ماشين يا دوچرخه‌اي كه در آن بود را خارج نموده و كاملن موس‌پد را شستم!! 2 يا 3 روز توي آفتاب بود! بعد درون تشك را با پنبه و مخلفات بهداشتي پر نمودم!!!


Optical Mouse-موش نوري!:
. در علوم كامپيوتر براي نمايش دادن سرعت و دقت يك موش از CPI كه مخفف Counts per Inch هست استفاده مي‌كنند (تعداد تغييرات در هر اينچ) البته در دنياي تجاري و دربين كاربران بيشتر از واحد DPI كه مخفف Dot per Inch هست استفاده مي‌كنند (تعداد نقاط در هر اينچ) در بعضي از مدل‌هاي پيشرفته موش هم از واحد PPI مخفف Pulse per Inch هست استفاده مي‌كنند. فكر كنم ان واحد آخري در موشي كه دوست گرافيستم داشت استفاده شود چون موش به شكل بيسيم و برروي يك صفحه مخصوص بود كه جابه‌جايي موش را با استفاده از يك ميدان مغناطيسي درون اون صفحه تشخيص مي‌داد و خود موش هيچ باتري يا نورليزري يا .... نداشت!! بسيار بسيار هم نشانه گر موش برروي صفحه تصوير دقيق و نرم حركت مي‌كرد.

. به هر‌حال! چه واحداندازه گيري CPI باشد يا DPI يا PPI يا .... آنچه كه براي ما كاربران محم است، اين هست كه دقت و سرعت حركت نشانه‌گر موش برروي صفحه نمايشكر بايد براساس نياز ما باشد! معمولن روي جعبه موش‌ها عددي كه با واحد DPI هست نوشته شده است. هر چه اين عدد بزرگتر باشد دقت و كارايي موش بهتر است. براي اكثر كاربران عدد بين 400 تا 600 DPI كافي و زياد هم هست!!! اما براي گرافيست‌ها و گيمرهاي حرفه‌اي 800 به بالا فاز مي‌دهد!! جالبه كه دانيد كه سه شركت پيشرو در ساختن موش‌هاي حرفه‌اي يعني Logitech و Razer و Microsoft موش‌هااي با دقت بالاي 3000DPI دارند!!!!


Mouse Buttons-دكمه‌ها موش:
. اكثر Mouse‌هاي معمولي امروزي داراي 2 كليد و يك چرخ در بين دو كليد خود مي‌باشند. يك كليد در سمت چپ هست كه "دكمه سمت چپ" يا "Left Button" و دكمه سمت راست را Right Button و چرخ وسطي را Scroll wheel مي‌نامند كه به غير از اينكه مي‌توان آن را به بالا يا پايين چرخاند، اگر آن را فشار دهيد همانند يك دكمه وسط عمل مي‌كند.

. در علوم كامپيوتر فشار هريك از سه كليد موش را كليك يا Click مي‌گويند. (دو كليد چپ و راست و چرخ وسط) فشردن دكمه‌هاي موش به دو صورت زير مي‌باشد:

1) Single Click يا Click: به يكبار فشار دادن هر كليد به اصطلاح مي‌گويند "كليك كردن" كه در واقع به معني تك كليك كردن يا فشاردن يكي از كليد‌هاي موش مي‌باشد. اصطلاح "كليك كردن" را مي‌توان براي هر سه دكمه موش (يا كليد‌هاي اضافي ديگرش) به كار برد.

2) Double Click: دوبار كليك پشت سر هم را Double Click مي‌نامند. بر خلاف Single Click كه براي همه كليد‌هاي موش بود، Double Click فقط و فقط مختص كليد سمت چپ موش هست.

. همانطور كه مشاهده مي‌نماييد، Double Click فقط مختص كليد سمت چپ هست، پس اگر از شما خواسته شد كه نشانه گر موش را در صفحه نمايشگر برروي چيزي برده و Double Click نماييد، يعني اينكه بايد دوبار كليد سمت چپ موش را فشار دهيد. اما چون Click كردن (تك كليك كردن) شامل همه كليد‌ها مي‌شود، همواره بايد مشخص نماييد كه كدام كليد موردنظر شما يا گوينده هست! كه در چنين حالتي مثلن بايد گفت: Left Click كن يا Right Click كن يا Middle Click كن. در زير چند نمونه موس معمولي و پيشرفته براي كار‌هاي گرافيكي يا مخصوص بازي را مي‌توانيد مشاهده نماييد:

....
روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 21
دو تصوير از موش‌هاي معمولي!



....
روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 22
دو تصوير از موش‌هاي logitech


....
روي تصوير كليك كنيد تا بزرگشو ببينيد!
تصوير 23
تصوير سمت راست موش Microsoft و سمت چپ موش Razer با حدود! 14 دكمه!!




********************************************
ليست منابع:
Desktop computer

Laptop
Notebook vs Laptop
Netbook
Computer Monitor
Computer Case
Keyboard (computing)
Mouse (computing)
Mouse speed (CPI or DPI?)
LED
Scroll wheel

Click
CRT Monitor
LCD Monitor
ِDisplay Resolution
Personal computer

o

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/10/25
26.gif
103.gif
 
Last edited:

silverboy.ir

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
25 جولای 2005
نوشته‌ها
1,905
لایک‌ها
479
سن
37
محل سکونت
Tehran - Tehranpars Hossein Rezazadeh ------
سلام
من ابنجا پست می زنم ولی اگه تاپیک خراب میشه بگید تا پاک کنم
اول خیلی ممنون بابت این مقاله های مفید و کامل
بعد اینکه یه درخواستی داشتم
لطفا برای انتخاب پاور یه مقاله بنویسید یعنی حساب کردن جریانی که در کیس مصرف میشه و بعدش پاور لازم برای این جریان

چند وقت پیش که رفته بودم یه کامپیوتری جمع کنم گویا مغازه دار خودش یه کاتالوگی در این زمینه داشت ولی دلش نیومد نشون بده

مممنون میشم
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


موضوع آموزش:
... .......ه. روش محاسبه وات پاور مناسب براي سيستم (PSU Calculator)
نام نويسنده:
...... .......ه. IgImAx
پيشنهاد دهنده:........ ..ه. پسر نقره ای


106.gif
ممكنه براي مشاهده تصاوير موجود در پست‌هاي من نياز به اجراي يك هيتلر شكن داشته باشيد!!!
45.gif


فهرست كامل مقالات آموزشي در پست دوم موجود است​



خلاصه:
1) براي محاسبه وات مناسب پاور براي سيستم كنوني يا سيتمي كه خواهيد خريد مي‌توانيد از سايت‌هايي كه معرفي شده است استفاده نماييد.
2)
اگر بيش از يك سال از پاري كه قصد خريد آن را داريد مي‌خواهيد استفاده نماييد
(قصد تعويض نداريد) لازم هست كه 10%~20% به وات محاسبه شده اضافه نماييد. چون قطعات پاور به مرور افت خواهد نمود. اگر استفاده شما 24/7 هست، بهتر است 20%~30% به وات محاسبه شده اضافه نمايد.
3) اگر پاور خريداري شده به درستي كار كند و استاندارد باشد بايد نصف برق ورودي را با آمپري كمتر از 0.02 به بدنه كيس تخليه نمايد. به همين دليل از سيم ارت استفاده نماييد. توضيحات بيشتر در پست مربوط به سيم ارت موجود هست.




********************************************
روش محاسبه وات مناسب سيستم:
. خوشبختانه در اين زمينه سايت‌هايي وجود دارند كه با كمك يك برنامه جاوا؛ مشخصات و ليست قطعات فعلي شما را مي‌يرند و وات مصرفي آنها را محاسبه نموده و در خروجي به شما نمايش مي‌دهند. مشهورترين و تقريبن كاملترين اين سايت‌ها سايت http://www.extreme.outervision.com هست كه از قديم هم در اين زمينه فعاليت داشته و يكي از سايت‌هاي مقايسه و مقله نويس در مورد انواع پورها هست. اساسن در اين زمينه تخصص دارد! اين سايت دو نسخه برنامه براي محاسبه وات پاور دارد يكي نسخه Lite هست كه به شكل آنلاين بوده و مجاني هست و ديگري نسخه Pro بوده كه حدود 2$ قيمت دارد. نسخه مجاني جابگوي اكثر كاربران مي‌باشد. مي‌توانيد از لينك زير به صفحه محاسبه پاور برسيد:


. سايت ديگه اعبارتند از:

. سايت سيما سيستم سازنده پاور‌هاي گرين هم داراي جداول محاسبه وات قطعات مختلف هست:





********************************************
نكات مهم در انتخاب پاور:
. قبل از هر چيز به اين نكته توجه داشته باشيد كه پاور به مرور زمان (پس از يك سال استفاده شدن) دچار افت خواهد شد. اين افت براي استفاده‌هاي روز مره و عادي اكثر كاربران چيزي در حدود 10%~20% خواهد بود و براي كاربران حرفه‌اي يا صاحبان سيستم‌هاي سرور اين افت به 20%~30% هم مي‌رسد.

. بنابر اين در زماني كه وات مناسب را براي سيستم خود در يكي از سايت‌هاي فوق محاسبه نموديد، اگر استفاده معمولي از سيستم خود خواهيد داشت به اندازه 10%~20% به وات محاسبه شده اضافه نماييد. (مثلن اگر 600 وات محاسبه سايت‌هاي فوق بود، 20% اضافه شده آن مي‌شود
720 وات)

. اگر سيستم شما 24/7 روشن هست (يا چيزي نزديك به آن) يا برق منرل شما افت و نوسان برقش زياد هست!! (همانند جايي كه الان من هستم! لامپ‌هاي خونه با رقص نورشون بندري ميزنند!!!) 20%~30% بايد به وات محاسبه شده اضافه نماييد.

. نكته بعدي انتخاب برند خوب و با كيفيت هست. مثلن thermalTake يكي از كمپاني‌هاي مشهور در زمينه كيس و پاور و سيستم‌هاي خنك كننده ساز هست كه اگر اشتباه نكنم نمايندگيش در تهران هم هست. هم چنين Corsair هم كه يك كمپاني بسيار مشهور و شماره يك در ساختن حافظه‌هاي كامپيوتر هست، از وقتي وارد گروه توليدكنندگان پاور‌ شد، پاورهايش به دليل خروجي ولتاژ ثابت و كيفيت خوبشان خيلي زود طرفداران بسياري پيدا كرد. در ايران هم پاور‌هاي گرين تا حدود زيادي خوب بوده و به دليل پشتيباني عالي آن (حداقل تا آنجا كه من ديدم) اگر هم مشكلي در پاور باشه، خيلي سريع آن را حل مي‌كنند. سعي نماييد پاور‌هاي گرين را از نمايندگي‌هايش خريداري نماييد تا پشتيباني بهتري انجام گيرد. (شايد در سايتش توضيحاتي باشد) خوشبختانه پاور خوب كم نيست و انتخاب در اين زمينه زياد سخت نيست...





. همانطور كه در پست آموزشي "سيم ارت و برق بدنه كيس و طول عمر قطعات" توضيح دادم، اگر پاور به شكل درستي عمل نمايد بايد نصف برق ورودي برق بدنه توليد نمايد. پس اتصال سيم ارت 100% الزامي است.




********************************************
ليست منابع:

o

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/12/11
26.gif
103.gif
 
Last edited:

alifasihi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 دسامبر 2009
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سلام IgImAx عزیز

فکر کنم اتصال سیم ارت به لوله آب یک کم خطرناک باشه با یک اتصال کوچیک کسی که داره دوش میگیره چیز میشه :wacko: :skull:
مثل اتفاقی که برای دوست دوستم افتاد البته سهم ارت اون از pc نبود

خدانگهدار
 

silverboy.ir

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
25 جولای 2005
نوشته‌ها
1,905
لایک‌ها
479
سن
37
محل سکونت
Tehran - Tehranpars Hossein Rezazadeh ------
سلام
اول ممنون به خاطر آموزشتون ، خیلی کامل و مفید بود، من نمی دونم چجوری به پست رتبه بدم ، ولی به تاپیک رتبه کامل دادم

بعدش یه زحمت دیگه لطفا یه آموزش درباره raid کردن بذارید و لطفا از 0 یگید این رید کردن یعنی چی و به چه درد می خوره :D
ممنون
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام پسر نقره ای عزيز
animsmilysmile.gif


. در ابتدا ممنون از لطفتان، اما در مورد مقاله آموزشي درخواستيتان، موضوع آن را در پست 3 قرار دادم تا هريك از دوستاني كه مايل بودند، مطلب آموزشي خود را در رابطه با يكي يا همه موارد زير بنويسند:

آموزش Raid از ابتدا تا انتها - مفهوم Raid چيست؟ چه فوايد و مشكلاتي دارد؟ انواع Raid؟ نحوه Raid كردن؟


. من در مورد قسمت آخر جمله فوق، يعني "نحوه Raid نمودن" تجربه‌اي ندارم ولي در موارد و قسمت‌هاي ديگر مطالبي را خوانده‌ام... اميدوارم كه ديگر دوستان هم در نوشتن مطالب آموزشي من را در اين تاپيك ياري نمايند...

. در مورد امتياز دهي به پست‌ها، قبلن در پست اول و در قسمت 2 از "نحوه مديريت و مشاركت در تاپيك:" توضيح داده‌ام، همان توصيحات را به انتهاي پست‌هاي 2 و 3 هم اضافه نمودم.

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/12/20
26.gif
103.gif
 

hamid3pnn

Registered User
تاریخ عضویت
7 جولای 2009
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
19
سلام

من به همه مقالات نمره 10 میدم واقعا خسته نباشید

فقط نمیدونستم عدد رو کجا وارد کنم چون نوشته شده از 1 تا 10 ولی جایی برای تیک زدن با وارد کردن عدد وجود نداره

لطفا یه مقاله در مورد جامپر و master و slave و نحوه وصل کردن dvdwriter یا cdwriter و...

به زبان ساده لطفا توضیح بدید

من امروز یه dvdwriter 22x sata asus گرفتم که چون قبلی ide یود کابلهای تبدیل پاور رو هم گرفتم مادر بورد من

asrock 77Dual-Vsta هست و یه پاور 400 واتی دارم که cpu pentium 4 630 3000MHZ هست و 2gig رم 667 روش

نصبه و امروز که dvdwriter گرفتم و یه cdwriter هم دارم و کارت tv و مودم و کارت گرافیک 9500gt نصب هست.

و سوال دیگه ای که داشتم این بود که آیا این پاور برای این سیستم کافیه ؟ البته می خوام کارت tv و مودم رو

دربیارم چون مودم adsl نصب کردم البته به صورت اکسترنال که برقش رو از پریز می گیره.

و اینکه چند کابلی که از توی پاور دراومده که دوتاش که یکی کلفت هست و یکی نازک رفتن توی مادربورد و

دوتای دیگه که یکیش دوتا سر داره و دیگری سه تا سر داره که فکر کنم به اینها میگن slave و master که من نمیدونم کدوم به کدومه,

اونی که سه تا سر داره سر کوچیک رفته به فلاپی و سر دیگه به هارد و سر دیگه با تبدیل به dvdwriter که امروز

گرفتم و کابل دیگه که دوتا سر داره سر اولش رفته به cdwriter و سر وسطی بلااستفاده هست.

لطفا بگید این نحوه چینش درسته یا باید چطوری باشه ؟

خیلی خیلی ممنون
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام hamid3pnn عزيز
animsmilysmile.gif


من به همه مقالات نمره 10 میدم واقعا خسته نباشید
فقط نمیدونستم عدد رو کجا وارد کنم چون نوشته شده از 1 تا 10 ولی جایی برای تیک زدن با وارد کردن عدد وجود نداره
. ممنون از لطفتان، من اين سيستم امتياز دهي را راه انداختم شايد دوستان تازه وارد به فروم و علاقمند به نوشتن آموزش‌هاي كامپيوتري ترغيب شوند براي نوشتن آموزش‌هايي از دانسته‌هاي خودشان و با امتياز گيري سعي در بهتر كردن و بيشتر نمودن آموزش‌هايشان بكنند كه حقه! ما نگرفت!!...
لطفا یه مقاله در مورد جامپر و master و slave و نحوه وصل کردن dvdwriter یا cdwriter و...
به زبان ساده لطفا توضیح بدید
. آموزش‌هاي من زبان ساده دارند ولي چون كمي زياد توضيح داد‌ام شايد به نظر سخت يا گيچ كننده بياد! در مورد سوال شما پاسخش در قسمت "روش نصب درايو‌ها:" و "حالا فايده اين جامپر و اين پين‌ها چيست؟! " از پست آموزشي "پورت‌ها، كابل‌ها و درايو‌هاي PATA و SATA و روش نصب و كانفيگ كردن" موجود هست.


من امروز یه dvdwriter 22x sata asus گرفتم که چون قبلی ide یود کابلهای تبدیل پاور رو هم گرفتم مادر بورد من
asrock 77Dual-Vsta هست و یه پاور 400 واتی دارم که cpu pentium 4 630 3000MHZ هست و 2gig رم 667 روش
نصبه و امروز که dvdwriter گرفتم و یه cdwriter هم دارم و کارت tv و مودم و کارت گرافیک 9500gt نصب هست.
و سوال دیگه ای که داشتم این بود که آیا این پاور برای این سیستم کافیه ؟ البته می خوام کارت tv و مودم رو
دربیارم چون مودم adsl نصب کردم البته به صورت اکسترنال که برقش رو از پریز می گیره.
. خوشبختانه چند سايت خارجي و يك سايت ايراني (سيما گستر - سازنده پاور گرين) براي محاسبه پاور مناسب سيستمتان، در پست "روش محاسبه وات پاور مناسب براي سيستم (PSU Calculator)" معرفي نموده‌ام. كافي به آنجا رفته و يكي از سات‌ها را انتخاب نموده و بر اساس جداول يا گزينه‌هاي موجود در آن نوع قطعات خود را مشخص نموده و در پايان وات مصرفي قطعات خود را بدست آوريد.

. پاور يكي از سيستم‌هايم هم همين 1 ماه پيش فوت فرمودند! و من بر اساس محاسبه در يكي از همين سايت‌ها يك پاور 530 وات گرين خريداري نمودم. وات مصرفي سيستم خودم ميشد ~430 وات كه با توجه به 30% افت وات پاور بعد از يكسال مصرف من! (سيستم من از صبح كه بيدار مي‌شم تا شب و از 3 بامداد تا 7:45 روشن هست!! بيچاره!!!!) ترجيه دادم كه يك پاور 530 وات بخرم و گرين واقعن پاور خوبيست. قصد خريد پاور گرين مدل 580 داشتم كه ولي در اطراف ما موجود نبود!


و اینکه چند کابلی که از توی پاور دراومده که دوتاش که یکی کلفت هست و یکی نازک رفتن توی مادربورد و
دوتای دیگه که یکیش دوتا سر داره و دیگری سه تا سر داره که فکر کنم به اینها میگن slave و master که من نمیدونم کدوم به کدومه,
. كابل‌هاي پاور Master و Slave نداره! تفاوت شكل پورت‌هاي پاور فقط مربوط به نوع قطعه‌اي هست كه نياز به اين نوع از سر كابل‌ها دارند. در نحوه تقدم و تاخر اتصال كابل‌هاي پاور به قطعات درون كيس هم هيچ تفاوتي وجود ندارند!

. اين دو كلمه "Master و Slave " فقط مربوط به كابل‌هاي ديتاي IDE هاردديسك‌ درايوها و CD\DVD Drive هاي PATA هست. كابل داده هاردديسك‌ درايوها و CD\DVD Drive هاي SATA هم داراي چنين اصطلاحاتي نيست. اگر پست "پورت‌ها، كابل‌ها و درايو‌هاي PATA و SATA و روش نصب و كانفيگ كردن" را كامل مطالعه بفرماييد متوجه منظور من خواهيد شد.

. در پايان اگر باز هم در توضيحات من نكته مبهمي وجود دارد بفرماييد تا در مورد آن بيشتر توضيح دهم.....

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
89/03/17
26.gif
103.gif
 

hamid3pnn

Registered User
تاریخ عضویت
7 جولای 2009
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
19
سلام دوباره :)

خیلی ممنون به خطر توضیحات, واقعا الان انسان هایی مثل شما کم پیدا میشه,

تا حالا متوجه شدم که کابلهای پاور master و slave ندارن و هر جوری بزنیم میشه ,

توی my computer قسمت dvd-rom اضافه شده و توی قسمت device manager که البته به اسم اصلیش نیست و یه پسوند داره که نباید باشه و

موقع بوت توی قسمت تنظیمات یا صفحه ای برای انتخاب کردن اینه که ویندوز با هارد بالا بیاد یا با سی دی و.... قسمت dvdwriter وجود نداره با اینکه

من کابلش رو به پورت sata زدم و یکی از سه قسمت کابل پاور رو با تبدیل به پشت dvdwriter وصل کردم و فکر کنم مشکلی نباشه ولی تو قسمت

بوت ویندوز انگار اصلا وجود نداره,
i111896_201006081206261602.GIF


و من دوباره صفحه نصب درایوها رو خوندم ولی چون مصور نیست متوجه اینکه مثلا ( جامپر هارد دیسک

بوت کننده رو روی master قرار دهید و ....) نمیشم و اگه بخوام این کابلها رو دوباره از اول نصب کنم نمی تونم ,

الان دوباره من نگاه کردم و ide 1 به هارد وصله و ide 2 به cd-rw و یکی از پاورها کلا به cd-rw و یکی دیگش که سه تا

سوکت داره به cd-rw و فلاپی و dvd-rw وصله .

تنظیم جامپر یا موارد دیگه برای اسمبل کردن یه سیستم از ابتدا تا زمانی که ویندوز روش نصب میشه و راه میافته

رو می خوام البته برای شما زحمته فقط می خوام بدونم کل این مراحل رو به صورت تصویری از کجا دانلود کنم که

ساده هم باشه؟

و در آخر لطفا این مشکلی که برای من پیش اومده رو راهنمایی کنید و

ومن سیم ارت رو خوندم ولی یا به لوله آب وصل بشه یا زمین باید کنده بشه یا دیوار سوراخ بشه که هیچ کدوم

از اینها برای من امکان پذیر نیست,

, می خوام بپرسم که نمیشه سر یه سیم رو به یکی از پیچهای کیس ( مثلا پیچ جای خالی کیس ) و سر دیگرش رو

همینطوری رو زمین مثلا سرامیک یا کاشی یا سیمان ول کرد و تو زمین فرو نکرد ؟

اگه اینطوری نمیشه لطفا دلیلش رو هم بگید مگه فقط مهم نیست که بار الکتریکی تخلیه بشه ؟ یعنی غیر از این

کار دیگه ای نمی تونم بکنم .


سیم باید لخت باشه یا پوشش دار؟

لطفا هر کمکی می تونید بکنید

خیلی خیلی ممنون
 
Last edited:

silverboy.ir

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
25 جولای 2005
نوشته‌ها
1,905
لایک‌ها
479
سن
37
محل سکونت
Tehran - Tehranpars Hossein Rezazadeh ------
من سوالم رو جای دیگه پرسیدم جوابی نگرفتم ، دوباره اینجا می پرسم
سلام دوستان
من یه خورده اطلاعات در مورد سی پی یو های amd می خوام
من تقریبا 2 سال پیش سی پی یوم رو گرفتم athlon x2 4600 که 64 بیت هست و دوهسته
ولی گویا الان کمترین سی پی یو لازم برای اجرای بازی ها هستش
حالا یه توضیحی می خواستم در مورد سری های Phenom و Athlon که چه فرقی دارن ؟! آیا تفاوتشون مثل sempron و authlon هستش یا نه !
بعد این عددهایی که جلوی مدل ها هست نشون دهنده چی هستش؟
ممنون
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام hamid3pnn عزيز
animsmilysmile.gif


...
توی my computer قسمت dvd-rom اضافه شده و توی قسمت device manager که البته به اسم اصلیش نیست و یه پسوند داره که نباید باشه و موقع بوت توی قسمت تنظیمات یا صفحه ای برای انتخاب کردن اینه که ویندوز با هارد بالا بیاد یا با سی دی و.... قسمت dvdwriter وجود نداره با اینکه من کابلش رو به پورت sata زدم و ...
. نديدن درايو DVD SATA در منوي بوت BIOS احتمالن مربوط مي‌شه به خود BIOS و آپديت نبودنش! در كل تنظيمات شما مشكلي نداره و همه چيز به نظر درست مياد!
...
یکی از سه قسمت کابل پاور رو با تبدیل به پشت dvdwriter وصل کردم و فکر کنم مشکلی نباشه ولی تو قسمت بوت ویندوز انگار اصلا وجود نداره
...
و
...
و یکی از پاورها کلا به cd-rw و یکی دیگش که سه تا سوکت داره به cd-rw و فلاپی و dvd-rw وصله .
...
. همانطور كه قبلن عرض كردم، اساسن فيش‌هاي برق پاور و نحوه وصل نموده آنها اصلن مهم نيستند! كلن بيخيال آنها شويد!

...
تنظیم جامپر یا موارد دیگه برای اسمبل کردن یه سیستم از ابتدا تا زمانی که ویندوز روش نصب میشه و راه میافته رو می خوام البته برای شما زحمته فقط می خوام بدونم کل این مراحل رو به صورت تصویری از کجا دانلود کنم که ساده هم باشه؟
....
. قبل از اينكه بريم جلوتر چندتا نام يا اصطلاحات كامپيوتري را براي روشن تر شدن بحثهاي بعدي و جلو گيري از سوتفاهم برسر معني آنها، خدمتتان عرض كنم:
Disk Drive (ديسك درايو) : به هر وسيله‌اي كه داده‌هاي برروي ديسك‌هاي كامپيوتري را مي‌خواند يا ممكنه بتواند برروي آن بنويسد، Disk Drive مي‌گويند. همانند Hard Disk Drive يا CD ROM يا CD Writer يا Bluray Disk drive يا DVD Writer يا ‌ZIP Drive يا Floppy Disk Drive يا ....
Hard Disk Drive (هاردديسك درايو) : به ديسك درايو‌هايي كه داراي صفحه يا صفحات ديسك فلزي و غير قابل تعويض و درون يك محفظه فلزي باشند، هاردديسك درايو مي‌گويند. در اين نوع درايو‌ها، ديسك و خود درايو به يك ديگر متصل بوده و امكان تعويض ديسك آن نمي‌باشد. در اين نوع از درايوها، داده‌ها از روي ديسك به شكل مغناطيسي خوانده/نوشته مي‌شود. توضيح بيشتر در اين لينك موجود هست.
Optical Disk Drive (اپتيكال درايو يا درايو نوري) : ديسك درايو‌هاي كه داده‌ها را از روي ديسك‌ به كمك نور ليزر مي‌خوانند/مي‌نويسند، درايو‌هاي نوري يا درايو‌هاي ليزري يا Optical Drive مي‌گويند. همانند CD ROM يا CD Writer يا .... امروزه سه مدل پر كاربرد از اين داريوها موجود هست كه براساس نام ديسك‌هايي كه مي‌توانند بخوانند نام گذاري شده‌اند. (CD\DVD\Bluray Drive ) هر سه دسته از درايو‌هاي فوق هم بر اساس اينكه فقط مي‌توانند از روي ديسك بخوانند يا اينكه مي‌توانند هم بخوانند و هم بنويسند به دو مدل ROM Drive (درايو‌هاي فقط خواندني) و Writer Drive (خواندني و نوشتني) تقسيم مي‌شوند. توضيح و تنوع مثال‌هاي بيشتر در اين لينك موجود هست.
Data Cable (كابل داده/اطلاعات) : به كابل پهني كه به پشت ديسك درايو‌ها مي‌خورد و داده‌هاي روي ديسك را از درايو به مادربورد و برعكس جابه‌جا مي‌كند، كابل داده مي‌گويند.

. اما در مورد سوال شما! خيلي اين كار ساده هست. ولي يك فيلم آموزشي در يوتيوپ موجود هست كه ممكنه مفيد واقع شود:

[nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=YFUDfLOxf2w"]YouTube- Build a Computer Part VI: Installing Hard Disk and CD-Rom[/nomedia]

. در همان پست قبلي در لينكي كه دادم و در قسمت "حالا فايده اين جامپر و اين پين‌ها چيست؟! " آن پست من سه تصوير گذاشته‌ام:

r885jpgxs.jpg
ه...ه
9559jpgxs.jpg
ه...ه
l535jpgxs.jpg

اپتيكال درايو....................................هاردديسك....................................هاردديسك

. همانطور كه در شكل مي بينيد، دو تصوير سمت چپ تصاويري از دو نوع هاردديسك هست كه برروي بدنه خود هاردديسك جاي قرار گيري جامپرها براي تعيين Master/Slave بودنشان مشخص نموده‌اند. خوشبختانه تمامي هاردديسك‌ها برروي بدنه خود (يا روي هاردديسك يا زير آن و در كنار محل جامپرها) نحوه تنظيمات نوشته شده است.

. در شكل سمت چپي، در زير هاردديسك و برروي برد سبز رنگش و درست در مقابل هر خانه از محل قرار گيري جامپرها، نام آن خانه نوشته شده است. مثلن در همان شكل جامپر آبي رنگ در خانه Master قرار گرفته است.

. در تصوير وسط، مشخصات خانه‌هاي جامپر برروي هاردديسك و برروي يك برچسب (ليبل label) چاپ شده است. متاسفانه! در هاردديسك‌هاي مختلف از كمپاني‌هاي مختلف، محل نوشته شدن اين توضيحات و حتا ترتيب و نحوه قرار دادن جامپر در خانه‌ها، متفاوت هستند! تنها راه! خارج نمودن هارددييسك از درون كيس و يافتن آن اطلاعات و ياداشت برداري يا حفظ نمودنشان مي‌باشد.

. اما خوشبختانه در مورد CD\DVD Driveها در اكثر مدل‌ها مشخصات خانه‌هاي جامپر در پشت درايو و در بالاي سر خانه جامپر نوشته شده است. (همانند تصوير سمت راستي)

. بنابراين با توجه به اين تصاوير و توضيحات؛ اگر شما اكنون يك Disk Drive را در دست بگيريد، بايد بتوانيد به راحتي نام تك تك خانه‌هاي جامپر‌ها و نحوه تنظيم آنها را بر اساس توضيحات برروي آن ديسك درايو، متوجه شويد.

. نحوه اتصال كابل‌هاي ديتا (Data) و اينكه بر اساس Master/Slave بودن ديسك درايو مورد نظر كدام سر كابل ديتا به كدام ديسك درايو بايد بخورد هم در پست مربوطه كاملن توضيح داده‌ام.


**>> بدون باز كردن كيس از كجا بدانيم كه ديسك درايو‌ها به چه شكلي Config شده‌اند؟
. دو راه هست:
1) از درون BIOS: بايد در همان ابتداي Boot شدن سيستم با فشار كليد Del (در بعضي سيستم‌ها F2 يا كليدي كه در راهنماي آن ذكر شده است) وارد بايوس شده و در همان گزينه اول يا صفحه اول نحوه قرار گيري درايو‌ها را مشاهده نمود.
2) از درون ويندوز: (اين راه خيلي كاربردي نيست ولي ميشه يه چيزايي ازش فهميد!) وارد Device Manager شده و در قسمت IDE ATA/ATAPI Controller رفته و برروي Primary IDE Channel و Secondary IDE Channel تك تك كليك كنيد و از تب Advanced نگاه كنيد كه كداميكي از Device 0 (كه معادل Master) و Device 1 (كه معادل Slave) فعال هست مي‌شود. اگر فعال باشه در كادر Current Transfer Mode عبارتي به غيير از Not Applicative نوشته شده است. ولي در اين كادر نام يا مدل ديسك درايو نوشته نشده است! بلكه سرعت انتقال داده آن نوشته شده است. معمولن هاردديسك‌هاي امروزي U.DMA آنها 5 يا بالاتر هست. CD ROM/Writer معمولن 2 هست. بعضي از DVD Rom ها 4 ولي اكثرشون 2 هستند. DVD Writerها هم اكثرن 4 هستند. پس كلن Optical Disk Driveها 4 يا زير آن هستند و هاردديسك دراي ها 5 يا بالاتر... (هاردديسك‌هاي قديمي يا سيستم‌هاي قديمي عددشون 4 هست!)

. اگر دوستان راه بهتري يا برنامه مفيدي كه به راحتي Master/Slave بودن ديسك درايو ها را نمايش دهد را معرفي نمايند، ممنون مي‌شوم..... برنامه PC-Wizard مجاني هست و كلي مشخصات سيستم را ميريزه بيرون (5.17MB حجم دنلودش هست) و برنامه Everest هم كه ديگه جاي خودش رو داره و خيلي خيلي كامل هست. اما من در هردو برنامه فوق نديدم كه جايشش ديسك درايو ها را براساس Master/Slave مشخص كرده باشه!!!!؟؟؟؟


و در آخر لطفا این مشکلی که برای من پیش اومده رو راهنمایی کنید و من سیم ارت رو خوندم ولی یا به لوله آب وصل بشه یا زمین باید کنده بشه یا دیوار سوراخ بشه که هیچ کدوم از اینها برای من امکان پذیر نیست, می خوام بپرسم که نمیشه سر یه سیم رو به یکی از پیچهای کیس ( مثلا پیچ جای خالی کیس ) و سر دیگرش رو همینطوری رو زمین مثلا سرامیک یا کاشی یا سیمان ول کرد و تو زمین فرو نکرد ؟ اگه اینطوری نمیشه لطفا دلیلش رو هم بگید مگه فقط مهم نیست که بار الکتریکی تخلیه بشه ؟ یعنی غیر از این کار دیگه ای نمی تونم بکنم .سیم باید لخت باشه یا پوشش دار؟ لطفا هر کمکی می تونید بکنید
1) هر دو سر سيم ارت بايد لخت باشد!
2) يك سر سيم به بدنه كيس محكم متصل شود. (هر جاييش و به هر طريقي! زير پيچي محكم شود يا به بدنه كيس لحيم شود يا دور ميله‌اي يا سوراخ‌هايي عبور داده شود و سپس محكم شود)
3) سر ديگر آن را به دور لوله آب يا به سيم ارت وصل نماييد. (در نهايت اگر اين دو مورد براي شما امكانپذير نبود، به ميله فلزي محافظ پنجره يا چهاچوب فلزي در، هم مي‌توان متصل نماييد، ولي اين‌ها گراند واقعي نيستند و 100% عمل تخليه انجام نمي‌شود!)

. سراميك سطح زمين كه خاصيت رسانايي نداره!! لوله فلزي آب كلي در زمين فرو رفته و پيچ و تاب خورده يا ميله گراند كه در زمين فرو مي‌كنند كلي دورش نمك و زغال و .... ميريزند تا خاصيت رسانايي كاملي پيدا بكنه!

. البته شايد بشه تا حدودي خاصيت رسانايي به سراميك كف اتاقتان بدهيم!!
3.gif
كمي آب نمك درست كنيد و روي سراميك كف اتاق بريزيد و سيم ارت را كه لخت هست روي آن بيندازيد!!
4.gif
سيم ارت شما با توانايي اعتراف گيري از كساني كه برروي آن پا مي‌گذارند آماده هست!!
21.gif
البته بچه‌هاي فيزيك/الكترونيك دلايل و توضيحات بهتر و بيشتري نسبت به من! مي‌توانند بدهند!!

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
89/03/18
26.gif
103.gif
 
Last edited:
بالا