برگزیده های پرشین تولز

آموزش برنامه Keyboard Layout Manager يا تصحيح حروف كيبورد

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
به نام خدا


سلام
animsmilysmile.gif



(توجه: ليست كامل و به روزشده راهنماهاي نوشته شده توسط IgImAx در اين آدرس قرار دارد)​

(نكته به روز شده 1390/06/25):
. اگر بار اول است كه اين تاپيك را مي‌بينيد، خلاصه تاپيك در انتهاي همين پست اول نوشته شده است. توضيحات زير تا اول قسمت خلاصه آموزش روش استفاده از برنامه Keyboard Layout Manager است و اگر نياز به آموزش آن نداريد مستقيم به خلاصه رفته و فايل آماده شده من را به درون برنامه KLM خود Import نماييد و توضيحات و ميانبور‌هاي جديد آن را حفظ كنيد.
. اگر قبلن اين تاپيك را مطالعه نموديد، فايل Import براي ويندوز 7 را به روز نمودم (شد نسخه v2) تا با Import آن دو ميانبر جديد به آن اضافه شود.


پيشگفتار:
. احتمالن تاكنون مشكل جابجايي حروف كيبورد براي شما هم پيش آمده است. (مثل جابجايي حرف "پ" با "÷" و ...) من راهنماي تصحيح حروف كيبورد را براي اولين بار در سايت‌هاي زير يافتم:
1) ه http://www.iranianuk.com/article.php?id=12577 ه
2) ه http://kashefe-farda.blogfa.com/post-175.aspx ه

. كه البته احتمالن هر دو سايت مطالب خود را از سايت tebyan برداشت نموده‌اند.( يا از جايي ديگر ، اما احتمالن منبع اصلي سايت tebyan است) من هم به همين شكل راهنماي فوق را در اينجا كپي مي‌نمايم:

توجه: با كليك برروي تصاوير، تصوير بزركتر و كاملتر آن را مشاهده نماييد.


******************************
******************************
آموزش کار با نرم افزار Keyboard Layout Manager
مقدمه

متأسفانه در حال حاضر، بد تايپ کردن، مانند بد خط نوشتن، به امري عادي و روزمره تبديل شده است. از همين روست که گاهي اوقات با متون تايپ شده‌اي مواجه مي‌شويم که تايپيست و خالق آن، به نظر خود، متني کامل و تايپ شده را تحويل داده، اما در هنگام مطالعه و بررسي آن، همان حس دلزدگي و ناراحت کننده‌اي به ما دست مي‌دهد که در هنگام مطالعه يک متن دست نويس بدخط به ما دست مي‌داد. سعي ما بر اينست که با کمک نرم افزار معرفي شده در اين مقاله، راحتتر و سريعتر تايپ نماييم.
همچنين احتمالا با ويندوزهايي برخورد کرده ايد که در آنها مثلا با فشار دادن کليد «پ» علامت ÷ تايپ مي‌شود! و يا نمي دانيد چطور حرف «ژ» را تايپ کنيد!

درست است که اين مشکلات معمولاً با نصب يک فارسي ساز خوب (و احتمالاً گران قيمت) برطرف مي‌شود، اما بايد بگويم که هدف از نوشتن اين مقاله برطرف کردن اين مشکل در ويندوزهاي «ويستا» است که به تدريج کاربران گرامي در گوشه و کنار در حال اقدام به نصب آن هستند، و فعلاً هيچ فارسي سازي براي آن نوشته نشده است. اما در کل، اين آموزش براي همه کاربران نسخه هاي متعدد ويندوز است، که مي توانند به کمک آن، مشکل فارسي نويسي و ويرايش صفحه کليد خود را برطرف نمايند. با توجه به اينکه امکانات نسخه هاي مختلف برنامه متفاوت است، در اينجا به معرفي امکاناتي که در همه نسخه ها موجود است مي پردازيم.
در ويندوز ويستا (همانند گذشته در ويندوز XP و...) با انتخاب زبان فارسي در هنگام نصب، فونت ها و امکان فارسي نويسي در محيط ويندوز فراهم مي‌شود. اما حروف فارسي در ويندوز ويستا کمي به هم ريخته است.
چند مشکل عمده فارسي نويسي در ويستا عبارتند از:
)) درست نبودن جاي حرف «پ»
)) درست نبودن جاي حرف «ژ»
)) عدم امکان استفاده از فاصله مجازي (shift + Space)
)) اشتباه بودن جاي گيومه ها ( « » )
در اين مقاله سعي مي‌کنيم علاوه برطرف کردن مشکل موقعيت و محل کليدها، نحوه ويرايش دلخواه صفحه کليد را هم بررسي کنيم. براي اين کار، از نرم افزاري استفاده مي کنيم به نام Keyboard Layout Manager .

Keyboard Layout Manager
اين نرم افزار در دو نسخه آماده دانلود است: يکي ويژه سيستم عامل‌هاي 32 بيتي و يکي ويژه سيستم عامل‌هاي 64 بيتي.
بعد از ارائه ويندوز ويستا، طراحان نرم افزار مورد بحث، سريعاً آن را با ويندوز ويستا سازگار کرده اند و بر روي سايت خود قرار داده اند. شما مي توانيد براي دانلود اين نرم افزار، به آدرس:



. برويد و با توجه به اينکه ويندوز شما 32 بيتي است يا 64 بيتي،نسخه "Medium" را دانلود کرده و نصب نماييد.
نسخه‌اي كه تمامي ويندوز‌هاي جديد را پشتيباني كند (يعنيVista و Windows 7) به شماره 2.925 هست كه در قسمت دانلود سايت موجود است. براي دانلود اينجا کليک نماييد.
. در ادامه قصد دارم حروف مربوط به زبان فارسي را ويرايش کنيم، پس در تب Keyboards بر روي Farsi دابل کليک کنيد تا پنجره هاي Edit باز شود.



در همين رابطه دو پنجره باز خواهد شد با عنوان‌هاي Character map و Farsi در يک پنجره همه حروف فارسي و علامات و ... (يا در اصطلاح، کاراکترها) را مي‌بينيد و در يک پنجره، صفحه کليد خود و جاي حروف و کليدهاي آن را.
کار با اين برنامه بسيار ساده است. براي ويرايش هر کليد، تنها کافيست يک کليد را در پنجره Farsi انتخاب کنيد و سپس با موس، حرفي را که قصد داريد جاي آن قرار بگيرد، از پنجره Character map انتخاب کنيد، به همين سادگي!
پس ابتدا، براي ويرايش حرف «پ»: جاي حرف «پ» در صفحه کليد شما، بالا و سمت چپ، زير کليد Esc است که احتمالاً الان علامت ÷ جاي آن نشسته است. ابتدا آن را از روي پنجره Farsi انتخاب کنيد و سپس از پنجره Character map حرف «پ» را انتخاب کنيد.



توجه: احتمالا با انتخاب کليد مربوط به ÷، حروف فارسي را در پنجره Character map نمي بينيد که بخواهيد حرف «پ» را انتخاب کنيد. براي مشاهده حروف الفباي فارسي، در بالاي Character map، عدد مربوط به Subset را از 0 به 6 برسانيد.



براي حرف «ژ» هم همين کار را تکرار کنيد. يعني بر روي صفحه کليد خود جاي حرف «ژ» را پيدا کنيد (مثلاً براي من، حرف «ژ» در زير کليد Enter جاسازي شده است) و از روي صفحه کليد مربوط به برنامه Keyboard Layout Manager هم کليد «ژ» (که الان احتمالاً حرف «پ» جاي آن نشسته است) را انتخاب کنيد و در پنجره Character map دنبال حرف «ژ» بگرديد و بر روي آن يک بار کليک کنيد تا جاي حرف «ژ» هم درست شود. همچنين تعويض حرف «ي» با «ي» به اين روش انجام مي‌شود.
در کل، کار با اين برنامه به همين صورت است، يعني کليدي را از پنجره Farsi (پنجره اصلي برنامه) انتخاب مي کنيد و کاراکتري را از پنجره Character map بر مي گزينيد تا جايگزين آن شود.
حتي مي‌توانيد براي برنامه تعريف کنيد که با پايين نگه داشتن کليدهاي Shift، Ctrl، Alt، Shift + Ctrl + Alt و فشردن همزمان هر يک از کليدهاي تايپ حرف، چه کاراکتر تايپ شود.
ضمناً براي اين کار، در پنجره Farsi در سمت راست، يکي از کليدهايي را که در بالا مشخص کرديم، کليک کنيد تا کاراکترهاي مربوط به حالت پايين نگه داشتن آنها نمايش داده شود. به طور مثال اگر کليد Shift را کليک کنيد، مي‌بينيد که حروف صفحه کليد اصلي تغيير مي‌کند و کاراکترهايي جايگزين آن مي‌شود که موقع پايين نگه داشتن و فشردن هر يک از کليدها، آن کاراکتر تايپ مي‌شود.
(در حالتي که دکمه Shift را در برنامه اصلي، کليک کرده‌ايد، به کليدهاي صفحه کليدتان نگاه کنيد. مي‌توانيد جاي بسياري از حرکات و علامات، مثل ِ ِ ُ ً ، آ ، إ ، أ و... را کشف کنيد!)
پيشنهاد مي کنيم براي آشنايي بيشتر با امکانات قابل توجه اين برنامه به راهنماي برنامه و سايت http://www.klm.freeservers.com مراجعه فرماييد.

******************************
******************************
خلاصه:
. من Keyboard Layout فارسي XP SP2 و ويندوز 7 خودم را براي راحتي شما و سريع تغيير دادن چيدمان تمامي حروف و علايم فارسي كيبورد ويندوزتان را در لينك زير قرار داده‌ام. اين فايل برروي ويندوز Windows 7 هم جواب مي‌دهد.(بار ها تست شده‌است) كافيست فايل كوچك زير را دنلود و در برنامه Import نماييد:


. لينك ويندوز 7 به غير از رفع مشكل و جابه‌جايي حرف "پ" و اضافه نمودن كليد ميانبر براي "نيم فاصله"، دو كليد ميانبر ديگر زير را هم به آن اضافه مي‌كند:

كليد‌هاي ميانبرزبان صفحه كليد
كه اين ميانبر روي
آن عمل مي‌كند
كاربرد
Shift+Z
فارسينيم فاصله بين ي و حروف ديگر مثل "مي‌شود"
Shift+]‎
فارسيدرست نمودن علائم انتهاي حروف انگليسي مثل C:‎ يا C#‎
Shift+[‎فارسيدرست نمودن علائم انتهاي حروف فارسي در بعضي سايت‌ها يا ... مثل "راستي!‏"

. توضيحات بيشتر در پست 14 قرار داده شده است.


موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
87/01/16
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام
animsmilysmile.gif


. در چند سايت مختلف نام‌هاي مختلفي براي فاصله بين اين دو حرف "ي‌ا" يافتم كه اگر اين فاصله كوچك نباشد اين دو حرف به هم خواهد چسبيد "يا". اين نام‌ها شامل "نيم فاصل"، "فاصله میان واژه‌ای" و "فاصله مجازي" بود. حالا هر نامي كه دارد مهم نيست مهم اينه كه تونسته باشم در مثال فوق منظورم را رسانده باشم.براي تعريف اين كاراكتر برروي كيبورد به كمك برنامه KLM مي‌توان به دو روش اين كار را انجام داد:

روش اول - تنظيم دستي با برنامه:
. به ترتيب زير عمل نماييد:
1) مطمئن شويد كه كيبورد فارسي را در "Regional and Language Options" كنترل پنل نصب نموده‌ايد.
2) برنامه KLM را اجرا نماييد و از منوي برنامه Farsi را انتخاب و برروي دكمه Edit كليك نماييد:
appkeyboardlayoutmanage.gif


3) از دو پنجره‌اي كه باز مي‌شود از پنجره پاييني برروي حرف "ظ" از كيبورد كليك نماييد. (چون نيم فاصله برروي دكمه Z وجود دارد كه با تركيب Shift+Z وارد متن مي‌شود) :



4) سپس برروي دكمه Shift موجود در آن پنجره كليك نماييد با اينكار كاراكتر‌هاي پنجره پايين و بالا تغيير مي‌كند:



5) اكنون از پنجره فوق، مقدار كادر Subset را به 32 تغيير دهيد و كاراكتري را كه با علامت دايره مشخص نموده‌ام را انتخاب نماييد. اين همان نيم فاصله است:



6) برروي OK كليك نماييد. برنامه تقاضاي ريست شدن سيستم از شما مي‌كند.

. پس از ريست سيستم تغييرات اعمال مي‌شود. شما مي‌توانيد از همين روش براي يافتن شماره Subset و مكان ديگر كاراكترها استفاده نماييد. حالا اگر شما كاراكتر ديگري مد نظرتان بود مي‌توانيد به اين روش آن را معرفي نماييد و بدون زحمت از آن استفاده نماييد. همچنين شما مي‌توانيد هر تركيب كليدي را كه دوست داشتيد براي كاراكترهاي مورد دلخواه به كمك برنامه فوق انتخاب نماييد. (براي مثال Ctrl + Space براي چاپ كاراكتر نيم فاصله)

روش دوم - Import كردن تغييرات ذخيره شده:
. شما مي‌توانيد به كمك همين برنامه از تنظيماتي كه برروي كيبورد يك سيستم عامل انجام داده‌ايد با Export كردن تغييرات به يك فايل، آن را به يك سيستم ديگر انتقال دهيد و در آن سيستم فايل را در برنامه KLM دوباره Import نماييد. يا از Character Map يك سيستم عامل كه داراي صفحه كليد فارسي صحيحي مي‌باشد به كمك برنامه KLM يك فايل Export نماييد و آن را در سيستم عامل ديگر Import نماييد.
. من دو سيستم دارم كه برروي يكي از آنها Windows XP SP2 موجود است و صفحه كليد فارسي آن هم بدون مشكل هست. چند وقت پيش برروي سيستم دوم خود يك Windows XP SP3 RC (يعني نسخه بتا) نصب كردم ولي صفحه كليد فارسي آن مشكل داشت. به راحتي با Export صفحه كليد از سيستم شماره يك و Import آن در سيستم شماره دو مشكل حل شد و تمامي كليد‌هاي فارسي درست شدند. به همين راحتي! اگر سيستم شما هم XP هست من فايل Exportشده خود را براي استفاده دوستان UL نموده‌ام:

نكته پاياني: لينك دونلود برنامه KLM به سايت تبيان در پست اول مربوط به نسخه 2.84 هست و اكنون نسخه 2.92 آمده. (از نسخه 2.91XP اين برنامه با ويستا سازگار شده است)

موفق باشيد.
67.gif



خداحافظ
IgImAx
87/01/19
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام بر دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


. امروز من XP SP3 را نصب نمودم و چون حروف فارسي آن روي كيبورد جا به جا بود، (مثل حرف پ كه به جاش ÷ نشسته بود!) به كمك نسخه جديد برنامه فوق (v2.92) و از روش دوم كه در پست دوم ذكر شده بود مشكل را حل نمودم.

. همچنين به دليل آنكه ويندوز 7 هم آمده و ممكنه آن هم چنين مشكلي را داشته باشد، بد نيست كه از اين برنامه استفاده نماييد.

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
87/10/29
26.gif
103.gif
 
Last edited:

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
animsmilysmile.gif


. من يه كاربرد بسيار مفيد ديگه را براي اين برنامه يافتم! كساني كه بعضي از كليد‌هاي كيبوردشان خراب مي‌شود، بخصوص لپتاپ داران كه ممكنه احتمال تعويض يا درست كردن نباشه! به كمك اين برنامه مي‌توانند كاركتر كليد خراب شده را روي كليد‌هاي ديگر به شكل تركيبي از كليد‌هاي كنترلي (مانند CTRL+ALT+SHIFT يا فقط چندتا از اينها) قرار دهند. به اين شكل مشكل شان حل مي‌شود!

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
88/02/08
26.gif
103.gif
 
Last edited:

Kunio

Registered User
تاریخ عضویت
14 جولای 2010
نوشته‌ها
102
لایک‌ها
59
محل سکونت
ارومیه
خیلی ممنون از آموزش خوبتون

من یه مشکلی دارم. دکمه Export و Inport برنامه کاملا غیر فعال هست. چطور میتونم فعالش بکنم؟

یه سوال دیگه هم اینکه من دیدم که برای اصلاح صفحه کلید فارسی از این برنامه استفاده نمیکنن و فقط یه فایل به اسم kbdfa.dll هست که به ترتیب کپیش میکنن توی پوشه هایdllcache و System32 و مشکل حل میشه ولی این برنامه یه فایل Layout به اسم k_kbdfa.dll ایجاد میکنه. حالا میخوام بدونم چطوری میتونم یه بار واسه خودم این فایل kbdfa.dll و همچنین kbdus.dll رو سفارشی بکنم و نگهشون دارم و دیگه نیازی به نصب این برنامه KLM نباشه و فقط با کپی کردن این دو تا فایل به داخل پوشه هایی که گفتم کی بردم سفارشی بشه.

با تشکر
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام Kunio عزیز
1.gif


من یه مشکلی دارم. دکمه Export و Inport برنامه کاملا غیر فعال هست. چطور میتونم فعالش بکنم؟
. اين سايت تغييري در نسخه‌هاش داده! و شما بايد نسخه Medium را دنلود نماييد! (پست اول ويرايش شد) در ضمن در ويندوز ويستا يا 7 بايد براي اجراي برنامه روي آيكن آن Right Click كرده و گزينه Run as administrator را انتخاب نماييد. رجيستر نمودن برنامه هم الزاميست!

یه سوال دیگه هم اینکه من دیدم که برای اصلاح صفحه کلید فارسی از این برنامه استفاده نمیکنن و فقط یه فایل به اسم kbdfa.dll هست که به ترتیب کپیش میکنن توی پوشه هایdllcache و System32 و مشکل حل میشه ولی این برنامه یه فایل Layout به اسم k_kbdfa.dll ایجاد میکنه.
. اين برنامه براي جلوگيري از مشكلي! فقط در رجيستري ويندوز، آدرس فايل kbdfa.dll را به فايل k_kbdfa.dll تغيير مي‌دهد. و فايل جديد را فقط در windows\system32 كپي مي‌كند:
o

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layouts\00000429 Layout File "KBDFA.DLL" --> "k_KBDFA.DLL"
o
. من فايل k_kbdfa.dll فارسي ويندوز XP و ويندوز 7 خودم را در دو آدرس زير آپلود نمودم:

. بر اساس نوع ويندوزتان، لطفن تست نماييد آيا با كپي يكي از اين فايل‌ها در فولدر system32 و تغيير اون متغيير در رجيستري و سپس ريست ويندوز، آيا مشكل حل مي‌شود يا نه؟! (منتظر خبرتان هستم، ممنون...)


حالا میخوام بدونم چطوری میتونم یه بار واسه خودم این فایل kbdfa.dll و همچنین kbdus.dll رو سفارشی بکنم و نگهشون دارم و دیگه نیازی به نصب این برنامه KLM نباشه و فقط با کپی کردن این دو تا فایل به داخل پوشه هایی که گفتم کی بردم سفارشی بشه.
. خوب بايد برنامه medium را نصب و رجيستري نماييد. (خريداري نماييد!!)

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
89/09/01
26.gif
103.gif
 

Kunio

Registered User
تاریخ عضویت
14 جولای 2010
نوشته‌ها
102
لایک‌ها
59
محل سکونت
ارومیه
من الان کیبردم رو سفارشی کردم و درست هست ولی میترسم که با عوض کردن ویندوز دوباره به هم بخوره. میخوام یه جوری بک آپ بگیرم. مثل روشی که اینجا توضیح داده :

کد:
http://davoudi.110mb.com/weblog/post_13880610_farsi_persian_keyboard_for_windows_xp.htm

از عکسی که گذاشته مشخص هست که این فایل kbdfa.dll رو با برنامه KLM درست کرده ولی چی کار کرده که نیازی به K_kbdfa.dll نیست رو نمیدونم. به نظر هم نمیاد که دلیلش ریجستر کردن باشه چون فکر نمیکنم که این طرف هم خودش برنامه ریجستر شده داشته باشه. مگر اینکه کرک شدش رو استفاده بکنه!
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام Kunio عزیز
1.gif


...به نظر هم نمیاد که دلیلش ریجستر کردن باشه چون فکر نمیکنم که این طرف هم خودش برنامه ریجستر شده داشته باشه...
. فكر كنم يا شما متوجه منظور من از عبارت رجيستري در اين عبارت نشديد:
"...بر اساس نوع ويندوزتان، لطفن تست نماييد آيا با كپي يكي از اين فايل‌ها در فولدر system32 و تغيير اون متغيير در رجيستري و سپس ريست ويندوز، آيا مشكل حل مي‌شود يا نه؟!،..."
. يا با رجيستري ويندوز آشنايي نداريد؟!

. در هر صورت، منظور من دستكاري رجيستري ويندوز به وسيله برنامه خود ويندوز به نام regedit بود و رفتن به آدرس HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Keyboard Layouts\00000429 در اون برنامه وتغيير مقدار موجود در متغيير Layout File به نام اون فايل جديد.
از عکسی که گذاشته مشخص هست که این فایل kbdfa.dll رو با برنامه KLM درست کرده ولی چی کار کرده که نیازی به K_kbdfa.dll نیست رو نمیدونم.
. خيلي ساده هست! اگر نمي‌خواهيد از طريق برنامه Regedit در رجيستري ويندوز دستكاري نماييد كافيست فايلي را كه من برايتان آپلود نموده‌ام را دنلود و نامش را به kbdfa.dll تغيير داده و برروي فايل‌هاي موجود در system32 و ... كپي نماييد.

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
89/09/03
26.gif
103.gif
 

Kunio

Registered User
تاریخ عضویت
14 جولای 2010
نوشته‌ها
102
لایک‌ها
59
محل سکونت
ارومیه
عزیزم چرا مسائل رو با هم قاطی میکنی؟! به آخر پست قبلی خودت یه نگاهی بنداز :

من پرسیدم :
حالا میخوام بدونم چطوری میتونم یه بار واسه خودم این فایل kbdfa.dll و همچنین kbdus.dll رو سفارشی بکنم و نگهشون دارم و دیگه نیازی به نصب این برنامه KLM نباشه و فقط با کپی کردن این دو تا فایل به داخل پوشه هایی که گفتم کی بردم سفارشی بشه.

تو جواب دادی :
. خوب بايد برنامه medium را نصب و رجيستري نماييد. (خريداري نماييد!!)

خودت دقیقا گفتی که خریداری پس با ریجستری ویندوز قاطیش نکن. :p گرچه اصطلاحش رو هم غلط نوشتی که میزارم به حساب غلط املایی درستش این هست که بگی برنامه رو نصب و ریجستر (نه ریجستری) نمایید. میدونم که میخوایی فایلهایی که درست کردی رو امتحان بکنی ببینی درست هستن یا نه! ولی بهتره که خودت نگهشون داری و بعدا که خواستی ویندوز عوض کنی امتحان بکنی ببینی درست هستن یا نه! :D چون شرایط من کاملا فرق میکنه و فایل های تو به دردم اصلا نمیخوره! حالا چرا؟! چون من یه لپ تاب اصل Fujitsu دارم که کیبردش کاملا ژاپنی هست و دکمه هاش و تعدادشون استاندارد نیست و بعد از نصب ویندوز XP کلا دکمه هاش قاطی میکنن. (کلا که نه ولی همه نشانه های خاص با علامت روی دکمه ها همخانی نداره) مثلا برای زدن ویرگول باید دو ساعت همه دکمه ها رو امتحان کنم ببینم کدوم یکی هست! آخرش هم مثلا از توی یه دکمه در میاد که روش علامت آکولاد هست! البته به لطف این برنامه دیگه مشکلی از این لحاظ ندارم و قبلا هم گفتم که کیبردم رو کلا سفارشی و درست کردم. فقط میخوام بک آپ بگیرم.

من هر بار که ویندوز عوض میکنم (روی کامپیوتر دسکتاپم) صفحه کلید فارسی دو تا مشکل پیدا میکنه :
جای پ و ژ درست نیست + فاصله کوتاه ندارم.

برای حل این دو تا مشکل فقط و فقط کافیه فایل اصلاح شده kbdfa.dll رو در پوشه های dllcache و system32 کپی بشه (بعد به سوال پروتکشن ویندوز xp باید حتما Cancel رو بزنی). این روش رو هم از سایت زیر یاد گرفتم :

کد:
http://davoudi.110mb.com/weblog/post_13880610_farsi_persian_keyboard_for_windows_xp.htm

البته اونجا گفته که باید توی حالت safemode باید کامپیوتر رو بیاری بالا که نیازی به این کار نیست و در حالت معمولی هم جواب میده. یکی هم اینکه باید و باید حتما فایل اصلاح شده kbdfa.dll رو به پوشه dllcache کپی بشه بعد به system32 چون در غیر این صورت جواب نمیده. نیازی هم به ویرایش و دستکاری ریجستری ویندوز نیست!

حالا این همه رو که نوشتم ول کن فقط بهم بگو که چطوری میتونم بک آپ بگیرم؟ مثل روشی که توی سایت بالا نوشته بشه با این تفاوت که میخوام kbdus.dll اصلاح شده خودم رو نگه دارم.

شرمنده که یه کم طولانی شد!
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام Kunio عزیز
1.gif


گرچه اصطلاحش رو هم غلط نوشتی که میزارم به حساب غلط املایی
.
21.gif
نه بگذاريدش به حساب غلط تايپي در اثر خستگي نوشتن يك پست آموزشي پس از 6 ساعت!! ولي خوب سوالي كه پرسيده بوديد (دومين نقل قول از پست 8) اون برداشت را برايم ايجاد كرد....

. براي تست اون فايل‌ها نيازي به كسي ندارم! در حقيقت اون تست را هم براي خودم عرض نكرده‌ام كه شما انجام دهيد!!! چون روي ويندوز 7 من برنامه VMWare Workstation نصب هست و درونش 4 تا ويندوز نصب شده كه تمامي تست‌هاي من درون آنها انجام ميشه و با فشار يك كليد همه تغييراتشون به حالت قبل برمي‌گردد. آدرس اون متغيير در رجيستري ويندوز هم از تست‌هاي درون همون ويندوز‌ها يافتم و اينكه چطور اين برنامه فايل شخصي شده ما را بدون Overwrite نمودن برروي فايل اصلي موجود در System32 را فعال و جايگزين آن مي‌كند و ديگر نيازي به Cancel كردن هيچ پنجره امنيتي ويندوزي نيستيم! (هر دو تست فوق را براي شما انجام دادم و اگر باز هم تستي نياز باشد با كمال ميل برايتان انجام مي‌دهم حتا اگر خودتان نفرموده باشيد يا خبر نداشته باشيد!) منتظر تست شما بودم تا اگر مشكلي يا جابجايي كليدي مد نظرتون هست ولي در اون فايل‌ها اعمال نشده؛ بفرماييد تا برايتان دوباره تغيير دهم.

چون من یه لپ تاب اصل Fujitsu دارم که کیبردش کاملا ژاپنی هست
. خوب در فروم اطلاعات يا سوال ناقص دادن/كردن نتيجش اين همه توضيح از طرف شما و ديگران ميشه! در هر صورت خوشحالم كه خودتان مشكل را حل نموديد.
حالا این همه رو که نوشتم ول کن فقط بهم بگو که چطوری میتونم بک آپ بگیرم؟ مثل روشی که توی سایت بالا نوشته بشه با این تفاوت که میخوام kbdus.dll اصلاح شده خودم رو نگه دارم.
. منظورتان از روش بكاپ ذكر شده در آن سايت اين قسمت هست:
به نقل از davoudi.110mb.com :
...
اگرچه تا كنون هيچ‌ مورد اشكالی ديده نشده و دوستانی هم كه از اين فايل استفاده كرده‌اند هيچ مشكلی ذكر نكرده‌اند، اما احتياط حكم می‌كند كه حتما قبل از شروع مراحل زير از سيستمتان پشتيبان (Backup) تهيه كنيد تا چنانچه با مشكلی روبرو شديد، بتوانيد اطلاعاتتان را بازيابی كنيد.
...
. قبلن آموزش و كتاب بكاپگيري از كل پارتيشن ويندوز را در اين تاپيك "آموزش Ghost يا چگونه از شر نصب پياپي ويندوز خلاص شويم." نوشته‌ام. مطالعه بفرماييد و از پارتيشن ويندوزتان يا هر پارتيشني كه دوست داشتيد بكاپ تهيه نماييد.

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
89/09/03
26.gif
103.gif
 
Last edited:

Kunio

Registered User
تاریخ عضویت
14 جولای 2010
نوشته‌ها
102
لایک‌ها
59
محل سکونت
ارومیه
خیلی عجیبه که بازم منظورم رو متوجه نشدین! :eek:

بزارین یه کم بیشتر توضیح بدم تا شاید متوجه بشین که چی میخوام. ولی خیلی چیز ساده ای هست اصلا شاید یه بار خودم بشینم ویندوز عوض کنم و چند تا فایل رو کپی کنم ممکنه که خودم پیداش بکنم.

و اما توضیح بیشتر :
تا همین چند وقت پیش از کیبردم به صورت قاطی استفاده میکردم تا اینکه یه برنامه به اسم Tray Layout پیدا کردم که علاوه بر نشان دادن تاریخ، صفحه کلید رو هم اصلاح میکرد! ولی چون سرعت بالا آومدن کامپیوتر واسم مهم بود همیشه غیر فعالش میکردم. بعد وقتی که میخواستم تایپ کنم میدیدم که غلط تایپ میکنه و حی باید اجراش میکردم و این منو اذیت میکرد. تا اینکه توی یه کتاب درسی (ورد 2007 از انتشارات دیباگران مربوط به درس کاربر نرم افزار اداری) توی پاصفحش نوشته بود برای اصلاح صفحه کلید فارسی کافیه که توی گوگل kbdfa.dll رو جستجو بکنین بعد توی پوشه های ذکر شده کپیش بکنین تا صفحه کلید فارسی درست بشه. منم توی اولین فرصت یه جستجو زدم و نتایج زیادی رو پیدا کردم که بهترین و کاملترین سایت همونی هست که قبلا لینکش رو دادم. این طوری شد که از شر برنامه Tray Layout خلاص شدم.
ماه پیش یه لپ تاب اصل ژاپن خریدم که روی کیبردش حروف ژاپنی نوشته و صفحه کلیدش اصلا استاندارد نیست. یعنی حتی علائم صفحه کلید رو در حالت انگلیسی هم درست تایپ نمیکنه! با توجه به تجربه ای که قبلا در مورد kbdfa.dll داشتم سعی کردم که به روش مشابهی اصلاحش بکنم! ولی نشد چون kbdus.dll هموشن استاندارد هستن و به این لپ تاب من نمیخوردن. در نتیجه کنجکاو شدم که خودم این فایل رو درست و به قول معروف واسه لپ تابم سفارشیش بکنم. تا هر وقت که دلم خواست با خیال راحت ویندوز عوض کنم و بعد این فایل kbdfa.dll رو برای اصلاح صفحه کلید فارسی و kbdus.dll رو برای اصلاح صفحه کلید انگلیسی به پوشه های مربوطه کپی کنم و کار تموم بشه!
جستجو رو شروع کردم. اولش فکر میکنم که باید با یه زبان مانند ویژوال بیسیک باید خودم این فایل dll رو برنامه نویسی کنم. ولی یه کم که جستجو کردم متوجه شدوم که از قرار معلوم این فایل dll های اصلاح شده فارسی رو با برنامه KLM فقط ویرایش میکنن! خیلی خوشحال شدم و رفتنم توی سایتش و نسخه مدیوم رو دانلود کردم. وقتی یه کم باهاش وررفتم متوجه شدم که فایل اصلی dll رو ویرایش نمیکنه و فقط یه فایل با عنوان k_kbdfa.dll یا k_kbdus.dll درست میکنه.
حالا تا اینجای کار اومدم! و مشکل صفحه کلید لپ تابم رو هم حل کردم! فقط میخوام بعد از اینکه ویندوز عوض میکنم دیگه نیازی به نصب برنامه KLM نباشه و یه جوری از فایل های سفارشی خودم kbdfa.dll و kbdus.dll بک آپ بگیرم تا بعد از نصب ویندوز مستقیم به جای خودشون کپی بکنم و صفحه کلیدم دوباره درست بشه!

چیزی که به ذهنم میرسه این هست که فقط کافیه فایل های k_kbdfa.dll و k_kbdus.dll رو نگه دارم و اسمشون رو هم به kbdfa.dll و kbdus.dll تغییر بدم. بعد هر وقت که ویندوزم رو عوض کردم این دوتا رو بریزم توی پوشه های dllcache و system32 و به سوال پروتکشن ویندوز جواب منفی بدم تا کیبردم دوباره درست بشه. ولی این فقط یه حدس هست و مطمئن نیستم. شاید بهتره که خودم یه بار ویندوز عوض کنم و حدسم رو تست بکنم تا اینکه بیام اینجا این قدر داستان بنویستم!!! :(
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام Kunio عزیز
1.gif

چیزی که به ذهنم میرسه این هست که فقط کافیه فایل های k_kbdfa.dll و k_kbdus.dll رو نگه دارم و اسمشون رو هم به kbdfa.dll و kbdus.dll تغییر بدم. بعد هر وقت که ویندوزم رو عوض کردم این دوتا رو بریزم توی پوشه های dllcache و system32 و به سوال پروتکشن ویندوز جواب منفی بدم تا کیبردم دوباره درست بشه. ولی این فقط یه حدس هست و مطمئن نیستم. شاید بهتره که خودم یه بار ویندوز عوض کنم و حدسم رو تست بکنم تا اینکه بیام اینجا این قدر داستان بنویستم!!!
راه اول و ساده‌ترينش: خوب البته!!! كه ميشه!!!! در اين روش شما فقط از همون فايل‌هايي كه ساختيد در پارتيشن ديگري يا فلش مموري يا ... يك كپي مي‌گيريد(يك كپي معمولي!!!) و هر بار كه ويندوز را عوض نموديد، مي‌توانيد دوباره فايل‌هاي كه ساخته بوديد را از محل ذخيره شده به درون فولدر System32 و برروي فايل‌هاي ويندوز كپي نماييد!!! اينكه واضح و مبرهن بود و است!! (به قول گل آقاي خدا بيامرز و غضنفرش!) پس كساني كه چنين فايل‌هايي را درون اينترنت قرار داده‌اند دارند چيكار خاصي مي‌كنند؟!

راه دوم و كاملترش ولي باز هم ساده‌: راهي كه من خدمتتان عرض نمودم يعني استفاده از برنامه Ghost 2003 يا هر برنامه بكاپگيرنده ديگري كه خودتان دوست داشتيد! خوبي اين روش در اين است كه هر زمان كه ويندوزتان بنا به دلايلي خراب شد و اصلن بالا هم نيامد!!! مي‌توانيد آن را 3 سوته! به روزي كه ويندوز + برنامه‌هاي مورد نيازتان را روي آن نصب و بكاپ گرفته‌ بوديد، بر‌گردانيد.

راه سوم و حرفه‌ايترش: شما مي‌توانيد اساسن CD ويندوز XP خود را به كم برنامه nLite سفارشي نماييد. به كمك اين برنامه مي‌توانيد هر دو فايل سفارشي خود را + هر چيزي ديگري!! را به مجموع فايل‌هاي Setup-ي ويندوز XP اضافه يا Overwrite نماييد و CD جديدي بسازيد كه با هر بار نصب ويندوز XP از روي CD جديدي كه ساختيد، فايل‌هاي فارسي شما به شكل اتوماتيك يا پس از فارسي نمودن ويندوز به درون هاردديسك و فولدر System32 و از روي همان CD ويندوز كپي شود. راهنماي استفاده از اين برنامه درون سايتش هست و فقط منتظر شماست تا اگر اين راه را انتخاب نموديد آن را مطالعه نماييد. (در سايت‌هاي ديگه هم راهنماي اين برنامه موجود هست)

. كلن من همين 3 راه الان به ذهنم مي‌رسد! و موارد ديگه‌اي كه قبلن خدمتتان عرض كرده‌ام. حالا ديگه انتخاب با خودتان هست.

بیام اینجا این قدر داستان بنویستم!!!
. كلن تا انسان از اين به قول شما داستان‌ها ننويسد ميزان اطلاعاتش مشخص نمي‌شود و چيزي ياد نمي‌گيرد. من هم همچنان در حال داستان نويسي (به قول شما) و يادگيري هستم. پس اينكار خوب را هرگز ترك نكنيد! چرا؟ چون پرسيدن اولين قدم براي يادگيري هست و پاسخ دادن دومين قدم براي اينكه بدانيم كه هنوز خيلي مونده تا بدانيم!!...
53.gif


موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
89/09/03
26.gif
103.gif
 
Last edited:

Kunio

Registered User
تاریخ عضویت
14 جولای 2010
نوشته‌ها
102
لایک‌ها
59
محل سکونت
ارومیه
خدا خیرت بده این رو همون اول میگفتی دیگه! :)

پس حدسم درست بود!

روش های دوم و سوم هم خوب هستن ولی به درد کاربران خانگی حرفه ای (مثل من :D) نمیخوره! حالا چرا؟! به خاطر اینکه اولا به نظر من ویندوز که نصب میشه باید بدون دستکاری باشه! مهم تر از اون اینکه این روش فقط به درد کافی نت ها میخوره که حی باید ویندوز عوض بکنن و آپدیت درایور جدید و نصب ورژن جدید از یه برنامه واسشون اهمیتی نداره! ولی واسه من خیلی مهم هست و در واقع این طوری تصور بکن که من باید بعد از یه مدت که ویندوز میزنم باید بشینم دو ساعت ورژن های قدیمی برنامه ها رو حذف بکنم و ورژن های جدید رو روش نصب بکنم! که این شد دوبرابر کار! :blink:
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام دوستان عزيز
1.gif


. تا حالا پيش آمده بخواهيد بنويسيد C: و متاسفانه علامت : سمت چپ مي‌افته! براي حل مشكل بعضيا اون ها را برعكس مي‌نويسند يعني اول : بعد حرف C را مي‌نويسند يا درست مي‌نويسند ولي در انتها يك حرف انگليسي مي‌گذارند و رنگ آن را همرنگ زمينه مي‌كنند، مثل اين C:o (انتخابش كنيد تا متوجه شويد) در نوشتار‌هاي زبان فارسي هم در بعضي از سايت‌ها (نه فروم خودمان) علائمي همچون ! و . اگر انتهاي جمله باشند به اول جمله مي‌پرند مگر اينكه پس از آنها حرف فارسي تاپيپ شود. بدي اين كارها اين هست كه دو روش فوق باعث بروز مشكل در جستجوي صفحه مي‌شوند.

. ولي جالبه بدانيد بر روي كيبورد 2 تا كليد ميانبر براي اينكار وجود دارد. اين دو كليد كاراكتر مخفي همانند كاراكتر "نيم فاصله" ايجاد مي‌كنند و مشكلات فوق را به خوبي رفع مي‌كنند و در جستجوي صفحه هم هيچ مشكلي ايجاد نمي‌كنند. در زير دو كاراكتر فوق و كاراكتر "نيم فاصله" را براي محيط‌هاي فارسي شده ويندوزها (XP/Vista/7) به شكل عادي نوشته‌ام:

C/C++
/Java
source code
HTML Entity
(decimal)‎
نام ايراني
/كاربرد
نام كامپيوتريزبان صفحه كليد
كه اين ميانبر روي
آن عمل مي‌كند
كليد‌هاي ميانبر
"\u200C"‎‌‎‎نيم فاصلهZERO WIDTH NON-JOINERفارسيCTRL+SHIFT+2
"\u200E"‎‎‎‏‎درست نمودن علايم
انتهاي حروف انگليسي
مثل C:‎
LEFT-TO-RIGHT MARKانگليسيCTRL+SHIFT+3
"\u200F"‏‎‏‎‏درست نمودن علايم
انتهاي حروف فارسي
مثل است!‏
RIGHT-TO-LEFT MARKفارسيCTRL+SHIFT+4




. ميانبر‌هاي فوق تا قبل از Importنمودن فايل آپلودي من لينك اول جواب مي‌دهند ولي پس از استفاده از فايل Importي من در برنامه KLM شما بايد از كليد‌هاي زير به جاي آنها استفاده نماييد:

كليد‌هاي ميانبرزبان صفحه كليد
كه اين ميانبر روي
آن عمل مي‌كند
كاربرد
Shift+Z
فارسينيم فاصله بين ي و حروف ديگر مثل "مي‌شود"
Shift+]‎
فارسيدرست نمودن علائم انتهاي حروف انگليسي مثل C:‎ يا C#‎
Shift+[‎فارسيدرست نمودن علائم انتهاي حروف فارسي در بعضي سايت‌ها يا ... مثل "راستي!‏"

. من فايل خودم را به روز نمودم و آن را به نام k_kbdfa.dll for 7 به روز نمودم و دو ميانبر Shift+]‎ و Shift+[‎ را به آن اضافه نمودم. مي‌توانيد از اين سايت Unicode Code Converter v7.04 استفاده نماييد تا كد‌هاي مختلف يك متن را به دست آوريد.

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
90/06/25
26.gif
103.gif
 
Last edited:

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
این نرم افزار برای ایمپورت باید رجیستر شه :دی از کجا چیزش رو بیاریم
 

actioncut

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 اکتبر 2011
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
0
با عرض سلام و خسته نباشید. من کلید 1 روی کیبرد لپتاپم خراب شده و مجبورم برای تایپ عدد 1 متناوبا num lock را روشن و خاموش کنم. برنامه این برنامه را هم نصب کرم اما وقتی میخوام کیبرد انگلیسی را ویرایش کنم پیغام access denied میده. چیکارش کنم؟
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام actioncut عزيز
1.gif


اما وقتی میخوام کیبرد انگلیسی را ویرایش کنم پیغام access denied میده. چیکارش کنم؟
. در ابتداي پست 6 از صفحه قبلي توضيح داده‌ام كه بايد حتمن ويرايش Medium اين برنامه را استفاده نماييد و اون موارد ديگه‌اي كه آنجا عرض كرده‌ام را هم بايد انجام دهيد. به اين شكل مشكل شما حل مي‌شود.

. ببينيد مشكل شما حل ميشه و نتيجه را خبر دهيد .... ممنون....

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
90/10/06
26.gif
103.gif
 

actioncut

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 اکتبر 2011
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
0
سلام actioncut عزيز
1.gif



. در ابتداي پست 6 از صفحه قبلي توضيح داده‌ام كه بايد حتمن ويرايش Medium اين برنامه را استفاده نماييد و اون موارد ديگه‌اي كه آنجا عرض كرده‌ام را هم بايد انجام دهيد. به اين شكل مشكل شما حل مي‌شود.

. ببينيد مشكل شما حل ميشه و نتيجه را خبر دهيد .... ممنون....

موفق باشيد.
67.gif
متشکر از لطف شما
مشکلم حل شد. البته با یه برنامه دیگر به اسم key Tweak کلید f9 را تغییر دادم تا عدد یک را تایپ کند. کار کردن با این برنامه خیلی راحته و احتیاج به تنظیمات خاصی نداره.
 

m2f

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 فوریه 2009
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
2
آقا چرا توی خود سایت اتچش نمیکنی؟
لطفا توی خود سایت اتچشون کن آخه اون سایتها یا فیلی هستن یا اذیت کننده هستن...
من این برنامه رو واسه ویندوز 7 ورژن 32 و 64 میخوام.
مرسی.
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
بالا