برگزیده های پرشین تولز

آموزش تعویض هارد لپ تاپ

IT GALAXY

Registered User
تاریخ عضویت
23 مارس 2013
نوشته‌ها
473
لایک‌ها
277





توانایی تعویض هارد لپ تاپ،شما را از هزینه های گزاف خرید یک لپ تاپ جدید یا تعمیرات گران قیمت نجات میدهد.در ادامه روش تعویض هارد لپ تاپ را ،همراه با نکاتی که باید در زمان انجام این کار مد نظر داشته باشید،توضیح خواهیم داد.
اگر قصد دارید به خاطر کمبود فضای آزاد هارد دیسک یا مثلا برای داشتن هاردی با حجم و سرعت بیشتر(مثل هاردهای حالت جامد که میتوانند در سرعت و قدرت کلی لپ تاپ تاثیر مثبت داشته باشند)،میخواهید هارد لپ تاپ خود را تغیر دهید باید بگویم که خوشبختانه این کار خیلی ساده و سرراست است و اگر همه چیز خوب پیش برود ،این راهنما به شما کمک میکند که این کار را به درستی انجام دهید.






تعویض هارد در بعضی از لپ تاپها شامل مراحل ساده ای چون تغییر حالت یک سوئیچ،برداشتن درپوش هارد،بازکردن تعدادی پیچ،تعویض هارد قبلی با هارد جدید و انجام همین مراحل به صورت معکوس است.اما در لپ تاپهای دیگر،هارد دیسک،زیر صفحه کلید یا مادربرد ،مخفی شده است و راهی برای دسترسی به آن وجود ندارد.در این دسته از لپ تاپها ،برای برداشتن هارد دیسک،نیاز است که صدها پیچ باز شود،پایه صفحه کلید،خود صفحه کلید،مادربرد و تعداد زیادی از اجزا و اتصالها برداشته شوند.خوشبختانه،این شکل طراحی ،امروزه به ندرت استفاده میشود.

بهتر است برای تعویض یا ارتقای هارددیسک،ابتدا به راهنمای لپ تاپ مراجعه کنید.اگر فرآیند تعویض هارددیسک آسان باشد،راهنما شما را در این مورد راهنمایی خواهد کرد.در صورت وجود روش تعویض هارد ،درون راهنما ،شما به هیچ راهنمای دیگری نیاز ندارید و همان برایتان کافی است.با اینحال ،نکاتی در این مقاله وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نبوده و میتواند فرایند تعویض هارد را مطمئن تر و راحت تر کند.
در صورتی که راهنمای تعویض هارد در دفترچه راهنما وجود ندارد،کارتان قدری مشکل تر خواهد بود.خوشبختانه، راهنما ها و ویدئو های بسیاری برای بازکردن قطعات الکترونیکی مدرن در اینترنت قرار دارد که به راحتی میتوانید با یک جستجوی ساده با مدل لپ تاپ خود میتوانید میتوانید از آنها بهره بگیرید.در صورتی که با جستجوی مدل لپ تاپ خود به نتیجه مطلوبی نرسیدید،میتوانید با جستجوی یک مدل مشابه ،به نتایج بهتری دست پیدا کنید.
برای تعویض هارد لپ تاپ خود باید بدانید که در لپ تاپتان از کابلهای چهل پین ATA استفاده شده یا از کابلهای SATA.نوع اول صرفا در لپ تاپهای قدیمی استفاده میشد.اگرچه همچنان میتوان هارددیسکهای ATA را در بازارها پیدا کرد، با اینحال بهتر است از مبدل ATA به SATA استفاده کنید.
[h=3]ابزارهای مورد نیاز[/h]

(عکس ابزارهای مورد نیاز در ادامه قرار داده شده است)برای این کار ،حداقل به یک پیچ گوشتی با کیفیت و سرنازک و همچنین یک تراکس شانزده پر نیاز دارید.برای بیرون آوردن قطعات از شیارها و جاهایی که با دست نمی توان به آنها دسترسی داشت، به وسیله ای اهرم مانند نیاز دارید.در انگلیسی به این وسیله اسپوگر(spudger) میگویند.این ابزار در دونوع فلزی و پلاستیکی وجود دارد.در صورتی که تجربه کافی در استفاده از این وسیله ندارید بهتر از نوع پلاستیکی استفاده کنید.چون ممکن است استفاده نادرست از نوع فلزی به قطعات آسیب بزند.در صورتی که به این وسیله ساده دسترسی ندارید، میتوانید از محیط اطراف خود،یک جایگزین برایش پیدا کنید.البته ابزاری خیلی ارزانی است چرا که خیلی ساده است.

اگر با کانکتور های مختلفی که در لپ تاپ ها وجود دارند آشنا نیستید،قبل از آنکه گیرها ی کانکتورها را حین کشیدن یا وصل کردن،بشکنید بهتر است از از یک ذره بین استفاده کنید.
[h=3]شناخت مخاطرات[/h]

گیره های ناپیدا:وقتی میخواهید قطعات یک لپتاپ را ازهم باز کنید،سعی کنید برای جدا کردن یک قطعه خاص از زور استفاده نکنید.در اکثر مواقع ،وقتی برای بیرون کشیدن یک قطعه،نیاز به استفاده بیش از پیش از زور باشد،احتمالا گیره ای یا پیچی در حال مقاومت است.در این مواقع بهتر است قطعات دیگر را باز کنید تا به علت مقاومت قطعه اصلی پی ببرید.بسیاری از سازنده های لپ تاپ،برای زیبایی بیشتر،برخی از پیچها را زیر برچسب ها یا پنل ها مخفی میکنند.اما باید بدانید که استفاده بی محابا از زور برای بیرون کشیدن قطعات ممکن است آسیبهای جدی به لپ تاپتان وارد کند.
[h=3]کابلها[/h]

کابلهای مخفی مخاطرات دیگر لپ تاپ ها هستند.غیر از محافظها و پوشش های پلاستیکی ،تمام قطعات درون لپ تاپ با هم مرتبط هستند.در صورتی که این ارتباط از طریق سوکت نباشد،کابل ،رابطه را برقرار خواهد ساخت.کابلهای روبانی و کابلهای سیمی،از پل صفحه کلید(محظه ای که صفحه کلی تاچ پد است)به مادربرد ،از برد فرزند(منظور بردهای جانبی و فرعی است)به مادر برد(برد اصلی)،از مادر برد به برد پایه و… متصل میشوند.
پیش از کندن کابلهای روبانی ،نیاز است که گیره هایی که پشت محل اتصال کابل را باز کنید.قسمت انتهایی کابلهای روبانی ،تحت فشار،ساخته میشوند و نیاز است که با دقت با آنها برخورد شود.
موقع جداسازی قطعات لپ تاپ بهتر ،بهتر است یادداشت برداری کنید.حتی ،بهتر است که در مواقعی که با مراحل دشوار و پیچیده روبرو میشوید و میترسید که بعدا نتوانید جا و ترتیب درست قرارگیری قطعات را تشخیص دهید،عکس برداری یا فیلمبرداری کنید.شاید به نظر این کار قدری بیش از حد ایده آل گرایانه باشد،اما برای بستن دوباره لپ تاپ کمک شایانی خواهد بود.با اینحال،زیادی هم وسواس به خرج ندهید.برای باز کردن چندتا پیچ ساده و معمولی نیازی نیست از این کارها انجام دهید.
[h=3]نکات مربوط به برداشتن هارد از لپ تاپ[/h]

اکثر هاردها درون ریلها یا قابهای فلزی با پیچ ، بندهای کشی یا انواع دیگر چیزهای ضد شک بسته شده اند.باید وقتی هارد جدید را وصل میکنید،آنرا در مکان درست خود در درون ریلها یا فریم فلزی قرار دهید.بعضی وقتها پیچهای هارد قدیمی،برای هارد جدید نیز مناسب است،اما گاها اینطور نیست.به هر حال هارددیسک تازه شما باید همراه خود پیچ های مخصوص خودش را داشته باشد.
[h=3]هاردهای تعبیه شده به صورت کشویی[/h]

راحت ترین نوع هارد برای تعویض.بیرون آوردن این نوع هاردها مثل بیرون کشیدن یک حافظه رم از موبایل است.در این شکل طراحی ،یک پیچ یا گیره خاص برای هارد وجود دارد که با باز کردن آن هارد از لپ تاپ بیرون می آید.
[h=3]هاردهای قرار گرفته زیر یک پنل[/h]






این نوع هارد ها معمولا زیر لپتاپ قرار دارند و به راحتی با باز کردن یک لایه پلاستیکی قابل دستیابی و تعویض هستند.معمولا بعد از در آوردن هارد از محل قرار گیری اش،میتوانید به راحتی کابل متصل به آن را دیده و جدا کنید.
[h=3]هاردهایی که زیر مادربرد یا صفحه کلید قرار دارند[/h]

در لپ تاپ هایی که هارد زیر قطعاتی مثل مادربرد یا صفحه کلید قرار دارد،کارتان به نسبت مشکل تر است.سعی کنید هنگام جدا کردن قطعات مختلف ،حواستان به همه چیز باشد و ترتیب و محل قراگیری قطعات را مدنظر خود داشته باشید.
به محض اینکه به هارد رسیدید باز کردن قطعات را متوقف کنید.پس از اینکه هارد قبلی را خارج کردید،هارد جدید را درمکان مناسب قرار داده و مراحل قبلی را به صورت معکوس انجام دهید.از لپ تاپ ارتقا یافته ی خود لذت ببرید.



 
بالا