برگزیده های پرشین تولز

آموزش جاوا اسکریپت از مقدماتی تا پیشرفته

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
25
آموزش جاوا اسکریپت
javascript-from-scratch.jpg


Javascript چیست؟
Javascript یک زبان برنامه نویسی تحت وب سمت کاربر (client) است که میتواند رفتار یک صفحه وب را کنترل کند و یک صفحه کاملا استاتیک را به یک صفحه داینامیک تبدیل کند.

چند مثال ساده برای مفهوم استایتک و داینامیک :
فرض کنید شما در صفحه وب خودتون بخواهید یک دکمه قرار دهید که کاربر وقتی بر روی این دکمه کلیک می کند یک اتفاقی بیافتد مثلا یک پیغام برای کاربر نمایش داده شود

یا مثلا یک Input را در صفحه قرار دهید که کاربر اگر مقدار درست را در Input وارد کرد پیغام درستی را به کاربر نمایش دهد و در غیر این صورت پیغام مناسب دیگری را نشان دهد

و یا اینکه بخواهید کاربر با کلیک بر روی یک دکمه ، یک قسمت از صفحه حذف یا یک المنتی به صفحه اضافه شود

همچین کارهایی با استفاده از HTML و CSS قابل انجام نیست چون این زبان ها فقط میتوانند یک صفحه ثابت و استاتیک رو ایجاد کنند و برای انجام این کارها که در صفحه یک رفتاری رخ میدهد باید از جاوا اسکریپت استفاده کرد و صفحه را به یک صفحه داینامیک تبدیل کرد.

چرا باید جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟
میتونیم اینطوری بگیم که پایه و اساس ورود به دنیای برنامه نویسی تحت وب جاوا اسکریپت است. یکی از مزایای بسیار عالی زبان جاوا اسکریپت وجود کتابخانه ها و فریم ورک های بسیار متنوع آن است که به عنوان یکی از مشهورترین فریم ورک های این زبان میتوانیم بهJquery اشاره کنیم.

فریم ورک ها یا کتابخانه های جاوا اسکریپت باعث میشوند تا کدنویسی این زبان راحت تر و سریع تر شود اما شاید سوال براتون پیش بیاد که اگر کار با فریم ورک های این زبان راحت تر است پس چرا باید جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ همون طور که گفتیم جاوا اسکریپت پایه و اساس برنامه نویسی وب است و تمامی فریم ورک هایی که برای این زبان وجود دارد از این زبان نشات گرفته شده اند و طبیعتا اگر ما بخوایم بدون یادگیری این زبان وارد فریم ورک های آن بشیم مطمئنا یادگیری آن ها برای ما بسیار دشوار و گیج کننده خواهد شد.

و اما نقطه قوت دیگر جاوا اسکریپت این است که با توسعه داده شدن فریم ورک های این زبان ، شما میتوانید علاوه بر برنامه نویسی سمت کاربر یا همان Client Side ، برنامه نویسی سمت سرور یا Server Side رو هم انجام بدید و یا حتی فراتر از این ، شما میتوانید با فریم ورک های این زبان، اپلیکیشن های موبایل مانند سیستم عامل های IOS و Android رو هم پیاده سازی کنید.

از مشهور ترین ابزار ها و فریم ورک های این زبان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
  • فریم ورک ReactJS که توسط شرکت فیس بوک توسعه داده شده و بسیاری از سایت های بزرگ با آن پیاده سازی شده اند.
  • فریم ورک AngularJS که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است و بسیاری از سایت های مشهور از آن استفاده میکنند.
  • فریم ورک React Native که محصول دیگری از شرکت فیس بوک است ، امکان تولید اپلیکیشن های موبایل مانند IOS و Android را بر پایه زبان جاوا اسکریپت فراهم میکند ، یکی از اپلیکیشن های بسیار قدرتمند که با این فریم ورک پیاده سازی شده است ، اپلیکیشناینستاگرام است.
  • پلتفرم NodeJS که میتوانیم با استفاده از آن کدهای جاوا اسکریپت را در سمت سرور اجرا کنیم.
خب میبینید که دنیای برنامه نویسی این زبان یعنی جاوا اسکریپت بسیار گسترده و وسیع است و شما با یادگیری این زبان ، قدم ورود به این دنیای بزرگ رو برمیدارید.


منابع:www.118file.com

www.amuzeshtak.com
 

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
25
بسته های آموزشی جاوا اسکریپت از مبتدی تا حرفه ای در سایت 118فایل موجود هست دوست عزیز
 
بالا