برگزیده های پرشین تولز

آموزش جوجه کشی بلدرچین

به نظر شما پرورش بلدرچین کار سودآوری است؟

  • بله

    Votes: 1 50.0%
  • خیر

    Votes: 1 50.0%

  • Total voters
    2

E.I.G

Registered User
تاریخ عضویت
7 دسامبر 2014
نوشته‌ها
147
لایک‌ها
54
سن
31
محل سکونت
ارومیه - خیام
جوجه کشی از بلدرچین می تواند یک کار لذت بخش و البته پر درآمد باشد.اگر مطالب موجود در اینترنت را مطالعه کرده باشید معمولا در مورد جوجه کشی بلدرچین دشواری های بسیاری نوشته اند.من میخواهم با شما یک رازی را در میان بگذارم ، جوجه کشی و پرورش بلدرچین سخت نیست ، بلکه تجربه و دقت می خواهد.

من میخواهم با شما یک رازی را در میان بگذارم ، جوجه کشی و پرورش بلدرچین سخت نیست.

-نژاد-بلدرچین.jpg

انواع نژاد بلدرچین
اگر حتی برای یک بار هم از جوجه کشی از مرغ پرداخته باشید ، باورداشته باشید هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد ، تنها تفاوت در مدت زمان جوجه کشی کمتر بلدرچین است همچنین شاید شما نطفه سنجی را نیز فراموش کنید و به آن توجه نکنید.همین بس که فقط کافیست تخم های نطفه دار بلدرچین را در داخل یک دستگاه جوجه کشی قرار دهید آن را روشن کنید و ساعت و روز های سپری شده را صبر کنید تا جوجه های بلدرچین به شما سلام بگویند.البته اگر ماشین جوجه کشی اتوماتیک داشته باشید تا خودش عمل چرخش و تنظیم دما و رطوبت را انجام دهد فوق العاده میشود.

ویدیو آموزشی جوجه کشی بلدرچین


بلدرچین نژاد های مختلفی دارد ولی در نژاد معمول آن در سن ۸-۹ هفتگی پرنده مادر شروع به تخم گذاری می کند. فوق العاده نیست؟ اگر به دید سرمایه گذاری به موضوع نگاه کنیم واقعا این سرعت تخم گذاری فوق العاده است.تخم بلدرچین بسته به نژاد اگر نطفه دار باشد در ۱۷ روز نیاز دارد تا دوره ستر خود را در داخل دستگاه جوجه کشی سپری کند و روز ۱۸ یا ۱۹ ام را نیز در هچر سپری می کند تا از تخم خارج شود.مانند تخم مرغ داخل تخم بلدرچین نیز تقویم وجود ندارد پس اگر زودتر در روز ۱۶ ام یا دیرتر در روز ۲۰ ام جوجه ها سر از تخم در آوردند نگران نشوید.

طول دوره جوجه کشی بلدرچین

در مورد دوران ستر بایست بدانید که طول دوره جوجه کشی به دو قسمت تقسیم میشود دوره ستر و دوره هچر ، دوره ستر به روز اول جوجه کشی گفته میشود تا روزی که دیگر تخم نیاز به چرخش ندارد ، برای مثال این دوره در بلدرچین ۱۷ روز اول از ۱۸ روز و در مرغ ۱۸ روز اول از ۲۱ روز می باشد.در دوران ستر دما بیشتر از دوران هچر است ، تخم ها نیاز به چرخش دارند همچنین رطوبت نیز کمتر از دوران هچر می باشد.
وقتی جنین در داخل تخم به طور کامل رشد کرد زمان آن رسیده است که شرایط هچ را برای آن فراهم کنید به این دوران ، دوران هچر می گویند.در دوران هچر چرخش دستگاه جوجه کشی متوقف میشود.رطوبت اندکی افزایش می یابد و یک سری اعمال دیگر که بایست صورت گیرد.پیشنهاد می کنیم مطلب زمان مناسب برای هچر در جوجه کشی را مطالعه بفرمایید.

-جانبی-در-جوجه-کشی.jpg

نکته جانبی در جوجه کشی : شاید برای شما هم جالب باشد که چطور میشود یک دوره جوجه ها زودتر از تخم خارج شوند و یک دوره دیرتر.خوب این برمیگردد به دقت ماشین جوجه کشی در کنترل دما و رطوبت.هر چقدر دما و رطوبت توسط سنسور های دستگاه به خوبی اندازه گیری شوند و منابع گرمایشی دستگاه ( هیتر ، المنت و .. ) به خوبی بتوانند دمای مورد نیاز را تامین کنند به همان مقدار هم جوجه های به دنیا آمده سرزنده تر و مقاوم تر خواهند بود و از طرفی در روز دقیق تری از تخم خارج میشوند.برعکس همین شرایط هم وجود دارد ، با کاهش دما به میزان کمتر از یک درجه شاهد دیرتر هچ شدن تخم ها هستیم و با افزایش دما شاهد کاهش شدید راندمان در جوجه کشی خواهیم بود.پس تنظیم دما و رطوبت به میزان دقیق مورد نیاز پرنده بسیار در جوجه کشی مهم می باشد و این در جوجه کشی بلدرچین نیز نقش حیاتی دارد.

-های-چند-روزه.jpg
بلدرچین های چند روزه

دما و رطوبت در جوجه کشی بلدرچین
-در-جوجه-کشی-بلدرچین.jpg
رطوبت در جوجه کشی بلدرچین

رطوبت جوجه کشی بلدرچین : درجه رطوبت یکی از اولین مسائل مربوط به جوجه کشی بلدرچین Coturnix می باشد که بایست به آن دقت کنید.رشد و تکامل جنین داخل تخم بستگی به میزان تبخیر آب داخل آن دارد.در داخل هر تخم نطفه داری در یک سمت یک کیسه هوا وجود دارد و در سمت دیگر یک مایع وجود دارد که در داخل آن نطفه قرار گرفته است.نطفه برای رشد خود از رطوبت و مواد مقوی داخل تخم استفاده می کند با گرم شدن تخم رطوبت اضافی از داخل تخم رفته رفته تبخیر میشود و این کاملا طبیعی است.حال اگر رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی زیادتر از حد مورد نیاز باشد این رطوبت اضافه تخم دیگر تبخیر نشده و جنین داخل تخم خفه میشود و برعکس اگر رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی کم باشد ، رطوبت داخل تخم سریع تر تبخیر شده و باز جنین دچار خشکی میشود.در دستگاه های جوجه کشی از یک سنسور دقیق برای کنترل رطوبت استفاده می کنند.برای نمونه گروه صنعتی اسکندری از سنسور های سوئیسی SHT برای این کار استفاده می کند.اگر هم از دستگاه جوجه کشی بلدرچین دست ساز خود استفاده می کنید حتما یک رطوبت سنج دقیق خرید کنید و مطمئن شوید که دقت آن توسط سازنده تضمین شده باشد.
در ادامه موضوع رطوبت در جوجه کشی بلدرچین بایست توجه داشته باشید برخی از افراد روش جوجه کشی خشک را انتخاب می کنند و موفق میشوند.در مورد روش جوجه کشی خشک ، آب به مقدار خیلی کم در دفعات به دستگاه اضافه میشود.در مورد این روش مطلب جداگانه ای در فرصت مناسب خواهم نوشت.اگر شما به روش معمول بخواهید از بلدرچین جوجه کشی کنید بایست توجه کنید رطوبت مورد نیاز در پانزده روز اول ۴۵ درصد می باشد و این میزان به ۶۵ درصد در روز های پایانی افزایش می یابد.البته این تجربه شخصی من است و در منابع مختلف با مقادیر مختلف روبه رو خواهید شد.
اگر از یک دستگاه جوجه کشی اتوماتیک استفاده می کنید کار بسیار راحت تری خواهید داشت.کافی است بر طبق دستورالعمل سازنده عمل کنید و در قسمت های تعبیه شده آب اضافه کنید تا رطوبت به میزان مورد نیاز برسد.یک تجربه خوب که می توانم به شما انتقال دهم این است که همیشه قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار داخل دستگاه جوجه کشی آن را بدون تخم برای چند ساعت روشن کنید و تست کنید.میزان رطوبت و دما را بررسی کنید.همیشه رطوبت و دمای محیط جوجه کشی را زیر نظر بگیرید زیرا تاثیر مستقیم به دما و رطوبت داخل دستگاه دارند.همچنین توجه کنید به دلیل داشتن رطوبت در خود تخم ها ، وقتی تخم های نطفه دار را در دستگاه قرار میدهید رطوبت به یک باره افزایش پیدا می کند نگران نباشید این رطوبت حاصل از رطوبت خود تخم ها است که در دستگاه جوجه کشی آزاد شده اند.



-جوجه-کشی-بلدرچین.jpg
دما جوجه کشی بلدرچین

دما جوجه کشی بلدرچین : برای درجه حرارت، تخم نطفه دار بلدرچین در دمای مشابه با تخم نطفه دار مرغ جوجه کشی می شوند.دمای مورد نیاز در دوران ستر برای بلدرچین ۳۷.۵ درجه و در دوران هر ۳۷.۲ درجه می باشد.همان طور که در ابتدای همین متن نیز توضیح داده شد دما بسیار مهم است و اختلاف هر چند کم درجه دمایی می تواند تاثیر مخرب بسیاری داشته باشید.برای همین از دقیق بودن سنسور و سالم بودن مطمئن باشید.سعی کنید یک سنسور جانبی با کیفیت نیز خریداری کنید هم برای سنجش دمای محیط جوجه کشی هم برای سنجش دمای داخل دستگاه جوجه کشی .از تهویه مناسب در محیط جوجه کشی استفاده کنید.جنین داخل تخم زنده است و هر موجود زنده نیاز به اکسیژن دارد.اگر تهویه اتاقی که در آن دستگاه جوجه کشی را قرار داده اید مناسب نباشد رفته رفته اکسیژن کم شده و جنین داخل تخم خفه میشود.

چرخش تخم های نطفه دار بلدرچین
-تخم-های-نطفه-دار-بلدرچین.jpg
چرخش تخم های نطفه دار بلدرچین

دوران جوجه کشی از بلدرچین بسته به نژاد متفاوت است برای نمونه باب وایت Bobwhite نیاز به ۲۳ تا ۲۴ روز و نژاد Coturnix معمول بلدرچین ۱۷ روز طول دوره جوجه کشی دارد.در طول دوران ستر ( پیشتر ستر را توضیح دادیم ) بایست تخم ها به صورت مداوم و البته آهسته چرخش داده شوند.

-تخم-های-نطفه-دار-نیاز-به-چرخش-دارند؟.jpg
چرا تخم های نطفه دار نیاز به چرخش دارند؟

چرا تخم های نطفه دار نیاز به چرخش دارند؟
بگذارید یکم بحث را فنی و علمی کنیم.به طور ساده هر تخم نطفه دار در داخل خود دارای یک کیسه هوا و یک قسمت که زرده و سایر موارد مورد نیاز نطفه برای رشد تشکیل شده است.اگر تخم به طور مداوم و آهسته چرخش داده نشود این مایع در جای خود ثابت می ماند و همین عامل باعث میشود که با رشد جنین ، جنین به دیواره تخم بچسبد و خوب صد البته جنین تلف خواهد شد.اگر دقت کرده باشید پرنده مادر نیز در طول روز بارها جای تخم ها را عوض میکند.خوب چرا تخم ها بایست آرام بچرخند؟ دلیل این است که پرده نگهدارنده جنین در صورتی که یک باره چرخش پیدا کند پاره میشود و باز جنین تلف خواهد شد.
برای جوجه کشی بلدرچین و جوجه کشی از هر پرنده ای اگر شما یک ترنر دستگاه جوجه کشی ندارید ( که البته شدیدا پیشنهاد می کنیم هم برای نگهداری تخم ها قبل از جوجه کشی و هم در دوران جوجه کشی ترنر تهیه کنید ) بایست به صورت دستی تخم ها را چرخش دهید.میزان چرخش برای تخم نطفه دار بلدرچین سه مرتبه در روز کافی می باشد ، البته اگر بتوانید به پنج مرتبه این عمل را ارتقاء دهید به حد ایده ال رسیده اید.می توانید با یک مداد به آرامی در دو طرف تخم علامت X و O قرار دهید تا تشخیص جهت چرخش برای شما آسان شود.

نطفه سنجی در دوران جوجه کشی بلدرچین
-سنجی-بلدرچین.jpg
نطفه سنجی بلدرچین

اول به این موضوع بپردازیم که نطفه سنجی چیست؟ در حالی که تخمهای نطفه دار در حال رشد هستند، می توانید پیشرفت آنها را بررسی کنید. “Candling” یا نطفه سنجی یا نوربینی یک تخم به نگه داشتن تخم در مقابل یک منبع نور قوی در یک اتاق تاریک اشاره دارد. این به شما اجازه می دهد که رشد جنین را ببینید. تخم هایی که به درستی در حال رشد نیستند باید برای جلوگیری از آلودگی سایر تخم ها از دستگاه جوجه کشی خارج شوند.پیشنهاد میکنیم مطلبنطفه سنجی را مطالعه کنید.
حال که با عمل نطفه سنجی آشنا شدید بایست بدانید در بلدرچین نیز نطفه سنجی صورت میگیرد.اگر چه می توانید در روز ششم یا زودتر با استفاده از یک نطفه سنج ( چراغ قوی ) در یک اتاق تاریک عمل نطفه سنجی را انجام دهید ولی تجربه و درک من از جوجه کشی بلدرچین باعث شده است که روز ۱۵ ام را برای اینکار انتخاب کنم.در روز ۱۵ ام وقتی دوران ستر تمام شد و چرخش را متوقف کردیم ، زمان مناسب برای نطفه سنجی است.در زمان با سرعت و دقت لازم تخم ها را در دست بگیرید در اکثر مواقع به دلیل نازک بودن پوسته تخم بلدرچین ، حرکت جنین داخل تخم را احساس خواهید کرد.همچنین وزن یک تخم که داخل آن جنین است به طور قابل ملاحظه با تخم بدون جنین تفاوت دارد.اگر با این موارد گفته شده به نتیجه نرسیدید ، با استفاده از یک چراغ در یک اتاق تاریک که از قبل آن را به خوبی گرم کرده اید ( گرم تر از دمای معمول مورد نیاز انسان ) تخم ها را روی لامپ نطفه سنج گرفته تا داخل آن روشن شود.اگر در روز های ۵ – ۶ باشید رگه های خونی ، نقطه تاریک که نطفه است و در دور خود رگ های ریز مثل تار عنکبوت دارد را مشاهده می کنید و اگر در روز ۱۵ ام باشید خود جنین را مشاهده میکنید.البته لازم به ذکر است پوسته تخم بلدرچین به دلیل رنگی بودن عمل نطفه سنجی را سخت می کند.پس به تجربه خود بی افزایید و به آن اعتماد کنید مثل توضیحات حرکت جنین و وزن تخم که در ابتدای همین بخش توضیح دادم.



ویدیو هچ بلدرچین
دانلود ویدیو

صفحه ویدیو در سایت : ویدیو جوجه کشی هچ از بلدرچین



هچ تخم های نطفه دار بلدرچین
-بلدرچین.jpg
هچ بلدرچین

وقتی به روز های پایینی جوجه کشی بلدرچین می رسیم ، هیجان خاصی دارد.برخی افراد بیرون آمدن جوجه ها از تخم را به مانند ذرت بو داده روی گاز می دانند.البته شاید به این سرعت هم نباشد ولی بسیار هیجان انگیز است.در دوران هچ به هیچ وجه درب دستگاه جوجه کشی را بدون اینکه مهم باشد باز نکنید.

-تخم-های-نطفه-دار-بلدرچین.jpg
هچ تخم های نطفه دار بلدرچین

در دوران هچ به هیچ وجه درب دستگاه جوجه کشی را بدون اینکه مهم باشد باز نکنید.


-هچ-جوجه-کشی.jpg
نکات هچ جوجه کشی

محلی را برای اینکه جوجه های تازه متولد شده را در آن نگهداری کنید آماده کنید.معمولا از لامپ مادر مصنوعی برای گرمایش این محل استفاده می کنند.جوجه های تازه به دنیا آمده را سریع از دستگاه خارج نکنید ، این کار هم به خود جوجه و هم به سایر تخم ها صدمه وارد می کند.شک دمایی در این دوران بسیار حیاتی است و کمترین اختلاف دما باعث تلف شدن جوجه ها میشود.جوجه های تازه به دنیا آمده می توانند تا ۲۴ ساعت در داخل دستگاه بدون مشکل زندگی کنند پس زیاد نگران نباشید.معمولا تخم های که در وسط دستگاه قرار گرفته اند سریع تر از سایر تخم ها سر از تخم در می آورند.
در روزهای آخر، تهویه و رطوبت باید افزایش یابد. رطوبت بر روی نرمی پوسته و راحتی خارج شدن جوجه ها از تخم تاثیر مستقیم دارد. یک نیروی درونی قوی برای کمک در افراد تازه کار وجود دارد ، اما این به طور کلی یک اشتباه است و فکر دست زدن به تخم ها و شکسن آنها را از سر خود بیرون کنید.همان طور که گفتم و باز میگویم رطوبت در این دوره خیلی مهم است ، هر بار که درب دستگاه را باز می کنید یک باره رطوبت را کاهش می دهید و باعث خشکی داخل تخم میشوید که این برای جوجه ها بسیار خطرناک است.آرامش خود را حفظ کنید ، بیرون آمدن آنها را تماشا کنید و تا خشک شدن ، کرکی شدن و بیرون آمدن کامل آنها به جوجه ها دست نزنید.



دوران بعد از خارج شدن جوجه ها از تخم
تجربه جوجه کشی بلدرچین و به دنیا آمدن جوجه ها خیلی تجربه خاصی است.ساعت های اول بعد از خارج شدن جوجه ها از تخم بسیار حیاتی می باشند.بعد از آنکه جوجه های بلدرچین را از داخل دستگاه جوجه کشی خارج کردید بایست آنها را در یک محیط گرم نگهداری کنید.برای جلوگیری از بیماری روز های اول بهتر است حتما از مادر مصنوعی استفاده کنید.گرما باعث میشود هم جوجه دچار بیماری نشود و هم قوی و سالم باشد.سطح زیر پای بلدرچین نبایست صاف و سر باشد زیرا باعث میشود پاهای بلدرچین کج شود.در این روز ها بدن بلدرچین ضعیف و بسیار انعطاف پذیر است.
همانطور که هر جوجه ای نیاز به غذا و آب دارد برای جوجه بلدرچین هم باید همیشه غذا و آب در دسترس باشد. بلدرچین در کل پرنده کوچکی است و جوجه بلدرچین هم خیلی کوچک است.برای جلوگیری از غرق شدن، باید از ظرف های مخصوص که با نام آب خوری بلدرچین شناخته استفاده کنید. پس از هفته اول، بعد از هفته اول یک ظرف کم عمق آب کفایت می کند. بلدرچین ها باید با غذای پر پروتئین تغذیه شوند تا بتوانند به سرعت رشد کنند. میتواند از دانه جوجه (یا دانه پلیتی) موجود در بازار استفاده کنید.
در مطلبی جدا به پرورش بلدرچین پرداخته ایم و نیاز های تغذیه این پرنده را بررسی کرده این که می توانید از این لینک ” پرورش بلدرچین ” مطالعه کنید.

توجه : اگر شما هم تجربه جوجه کشی بلدرچی را دارید خوشحال میشویم تجربیات خودتان را با دیگران در قسمت دیدگاه ها در میان بگذارید.

نژاد دما در هچر توقف چرخش درصد رطوبت در ستر دما در ستر کل دوره جوجه کشی
بلدرچین ۳۷٫۲ ۲۱ ۵۲-۵۷ ۳۷٫۵ ۲۳
بلدرچین ژاپنی ۳۷٫۲ ۱۵ ۵۷-۶۲ ۳۷٫۷ ۱۷-۱۸


انواد نژاد بلدرچین و دوره جوجه کشی و ستر آنها ( برای اطلاعات بیشتر روی نام نژاد ها کلیک کنید ) :
نژاد دوره جوجه کشی دوره ستر
Benson ۲۲ روز ۲۰ ام
Blue Scaled ۲۳ روز ۲۱ ام
Bobwhite ۲۲-۲۳ روز ۲۰ ام
Button ۱۶ روز ۱۴ ام
Cal Valley ۲۲-۲۳ روز ۲۰ ام
Coturnix ۱۶-۱۸ روز ۱۴ ام
Gambels ۲۲ روز ۲۰ ام
Mearns ۲۴-۲۵ روز ۲۳ ام
Mountain ۲۴-۲۵ روز ۲۳ ام

منبع : جوجه کشی بلدرچین
 
بالا