برگزیده های پرشین تولز

آموزش طرز تهیه نان پیتا لبنانی

marianazim

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 جولای 2018
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
0
سن
33
محل سکونت
ندارمی
در مقایسه با بسیاری از انواع نان و شیرینی که امروزه در شیرینی فروشی ها و منازل آماده می شود، نان پیتا جایگاه ویژه و بخصوصی دارد. گذشته از طعم فوق العاده نان پیتا، تهیه آن نیز بسیار راحت است.

pita-bread-hamdore-com.jpg


حال اگر تا به الان با طرز تهیه نان پیتا آشنایی نداشته اید پیشنهاد می کنیم که فوراً مواد لازم موجود در جدول زیر را تهیه کرده و سپس به سراغ آموزش امروز همدوره بروید. مواد موجود در جدول برای ۸ نفر در نظر گرفته شده است.

مواد لازم طرز تهیه نان پیتا
مخمریک بسته
آب گرمیک لیوان
آردیک لیوان
روغن زیتون½۱ قاشق غذاخوری
نمک¾۱ قاشق چای خوری

دستور و روش تهیه


مخمر را داخل کاسه بریزید و با یک لیوان آب گرم و یک لیوان آرد به خوبی مخلوط کنید. به سرعت بهم بزنید و به مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، تا رسیدن به یک حالت اسفنجی و شل باید ترکیب شوند.




½۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و نمک را به این ترکیب اسفنجی اضافه کنید، سپس ¾۱ لیوان آرد را اضافه کنید. با سرعت کم مخلوط کنید و تا زمان رسیدن به یک مخلوط نرم، کش دار و چسبنده این کار را ادامه دهید. اگر مخلوط شما به اطراف کاسه چسبیده است، با اضافه کردن ¼ لیوان آرد و کمی زمان، این مشکل را برطرف کنید.



با سرعت کم و با استفاده از هم زن برقی مخلوط خمیری را تا زمان رسیدن به حالت اسفنجی و نرم به مدت ۵ الی ۶ دقیقه هم بزنید و مخلوط کنید.



کاسه را با ¼ چای خوری روغن زیتون به خوبی چرب کنید. سپس خمیر را داخل کاسه ریخته و درب کاسه را با ورق فویل بپوشانید و تا رسیدن خمیر به دوبرابر حجم اولیه خود صبر کنید. این مرحله ۲ ساعت زمان می برد.



بعد از افزایش حجم خمیر و اتمام این زمان ، در ادامه خمیر را از کاسه خارج کرده و به سینی که به سطح آن آرد پاشیده شده است منتقل کنید. توجه داشته باشید که ضخامت خمیر در سینی باید حدود ۴/۵ نیم سانتی متر باشد. از یک چاقو برای برش مخلوط به ۵ قسمت استفاده کنید.



هر قسمت را با قالب مناسب، دایره های کوچک تقسیم کنید. سپس حاشیه هر قسمت دایره ای را یک دور بپیچید. این خمیرهای دایره ای را با یک صفحه پلاستیکی بپوشانید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه به حال خود رها کنید.



مقدار کمی آرد را به سطح سینی و قطعات دایره ایی پیتا بپاشید، سپس به آرامی با انگشتان خود خمیرهای نان پیتا را پهن کنید و تا زمان رسیدن به یک شکل دایره ایی و ضخامت مناسب این کار را ادامه دهید. سپس برای ۵ دقیقه خمیر را به حال خود رها کنید. همین مراحل را برای سایر قطعات نان پیتا ادامه دهید.



با ¾ قاشق چای خوری روغن زیتون، سطح خمیرهای نان پیتا را به خوبی چرب کنید و سپس خمیرها را در معرض حرارت ملایم فر قرار دهید. تا زمانی که سطح خمیرها پف کرده و کف آنها قهوه ایی نشده است، آنها را از فر خارج نکنید.



بعد از ۳ دقیقه که معمولا زمان مورد انتظار برای رسیدن به این مرحله است، نان ها را برگردانید و برای ۲ دقیقه دیگر نیز داخل فر قرار دهید. در انتها، دوباره نان ها را به همان حالت اول برگردانید و اجازه دهید تا کف اولیه آنها برای مدت ۳۰ ثانیه حرارت ببیند.



نان های آماده شده را که حالا به اندازه کافی پف کرده اند از فر خارج کنید و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کمی سرد شوند. آنها را از وسط به دو نیم کنید و به منظور حفظ کیفیت در بسته های وکیوم شده نگهداری کنید.
 
بالا