برگزیده های پرشین تولز

آموزش عکاسی پایه

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
دوستان
بنده طی تجربیات گذشته ی عکاسی خودم و کلاس های عکاسی مقدماتی ای که برگزار کردم . مباحث ، مقالات و جزواتی را تهیه کرده ام که در ادامه بخش به بخش و مبحث به مبحث در اختیار شما می گذارم . امیدوارم که مفید واقع شود .

- مقاله : گروهبندی عکاسان
- مقاله : انواع لنز
- مقاله : مقايسه دوربين های DSLR و دوربين های بدون آيینه Mirror Less

- مقاله : قسمت اول - آموزش عکاسی پایه ، شناخت تصويرسازي ديجيتال
- مقاله : قسمت دوم - آموزش عکاسی پایه ، کيفيت تصوير در عکاسي ديجيتال

- مقاله : قسمت سوم - آموزش عکاسی پایه ، انتخاب دوربین مناسب
- مقاله : قسمت چهارم- آموزش عکاسی پایه ، آشنايي و انتخاب دوربين ديجيتال
- مقاله : قسمت پنجم - آموزش عکاسی پایه ، آشنايي با سخت افزار دوربين هاي ديجيتال
- مقاله : قسمت ششم - آموزش عکاسی پایه ، سنسور تصوير در يک نگاه
- مقاله : قسمت هفتم - آموزش عکاسی پایه ، فاصله کانونی و زوم
- مقاله : قسمت هشتم - آموزش عکاسی پایه ، عمق میدان
- مقاله : قسمت نهم - آموزش عکاسی پایه ، عمق ميدان در دوربين‌هاي ديجيتال
- مقاله : قسمت دهم - آموزش عکاسی پایه ، نورسنجی چیست
- مقاله : قسمت یازدهم - آموزش عکاسی پایه ، دنبال کردن سوژه ، panning
- مقاله : قسمت دوازدهم - آموزش عکاسی پایه ، عکاسی از آب و سرعت شاتر پایین
- مقاله : قسمت سیزدهم - دیافراگم
- مقاله : قسمت چهاردهم - آموزش عکاسی پایه ، حساسیت ISO
- مقاله : قسمت پانزدهم - آموزش عکاسی پایه ، هیستوگرام
- مقاله : قسمت شانزدهم - آموزش عکاسی پایه ، محدوده ديناميکي و هيستوگرام
- مقاله : قسمت هفدهم - آموزش عکاسی پایه ، دستیابی به نور مناسب
- مقاله : قسمت هجدهم - آموزش عکاسی پایه ، هیستوگرام رنگی
- مقاله : قسمت نوزدهم - آموزش عکاسی پایه ، نورسنجی اتوماتیک
- مقاله : قسمت بیستم - آموزش عکاسی پایه ، انواع نورسنجی
- مقاله : قسمت 21 - آموزش عکاسی پایه ، نورسنج‌ متوسط‌‌‌‌ گير مرکزي
- مقاله : قسمت 22 - آموزش عکاسی پایه ، نورسنج‌ متوسط‌‌‌‌ گير مرکزي
-مقاله : قسمت 23 - آموزش عکاسی پایه ، نورسنج نقطه ای
 
Last edited:

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
گروهبندی عکاسان

عکاسی با وارد شدن دوربین های دیجیتال و موبایل های هوشمند با دوربین های حرفه ای به بازار ، وارد تجربه ای جدید شد . تجربه ای که در آن اکثریت مردم دنیا وارد دنیای زیبای ثبت لحظات ، مناظر و واقایع شدند . با افزایش جمعیت عکس گیرندگان ، خیلی از کسانی که از دیرباز به کار مشغول بودند احساس خطر کردند و البته در مقابل این افراد جمع کثیری ، از این رویداد استقبال نموده و آن را اتفاقی میمون خواندند .

شاید هر دو گروه بدرستی واکنش نشان دادند؛ چرا که گروهی غیرحرفه ای و غیرعکاس که تنها بدلیل داشتن تجهیزات گران قیمت و کمبود نیروی عکاس قادر به حضور در دنیای عکاسی بودند ، با ورود جمعیت زیاد و جدید احساس خطر کردند . چرا که اکثر تجهیزات جدید با کیفیت و ارزان قیمت بودند . و گروه دوم ، شاید بدلیل ثبت شدن مناظر و وقایع بیشتر مشتاقانه از این افراد در عکاسی استقبال کردند ، چرا که با حضور آن ها تجربیات جدید با دنیای پیرامون نصیب تشنگان عکس شد .

و اما برای تمیز دادن گروه های مختلف دست به دوربین ها ( عکاس ! ) می توان به صورتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت آن ها را دسته بندی نمود .

برای مشاهده ی ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
انواع لنز

از آنجایی که در مشاهدات خود متوجه ی آن شدم که بسیاری از علاقمندان عکاسی در ابتدای امر با اسامی لنزها مشکلاتی دارند و گاها به اشتباه نامی بروی لنزها می گذارند . برآن شدم تا بطور مختصر و به زبانی ساده توضیحاتی در مورد لنزهای دوربین عکاسی و انواع آن ها بدهم .

تعریف لنز ( Lens )

لنز استوانه‌ای حاوی مجموعه‌ای از عدسیهااست که نوررا از خود عبور داده و به درون دوربینهدایت می‌کند و باعث می‌شود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسییا گیرنده تصویرمنعکس شود.کیفیت عکس، بیش‌تر به لنز بستگی دارد تا دوربین. لنز دوربین‌های کامپکتقابل تعویض نیستند، همچنین لنز برخی دوربین‌های ارزان‌قیمت را نیز نمی‌توان جدا کرد، اما لنز دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی(SLR) و بعضی دوربین‌های تک لنزی غیر بازتابی (سری کانتاکس) و دو لنزی غیر بازتابی (سری مامیا) قابل تعویض‌اند؛

در تمامی لنزها دو ویژگی آن ها را از هم متمایز می کند :

برای مشاهده ی ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
مقايسه دوربين های DSLR و دوربين های بدون آيینه Mirror Less
دوربين بدون آينهگونه‌اي از دوربين‌هاي ديجيتال است که برخلافدوربين تک‌لنزي بازتابي(SLR)، فاقد آينه ونماياباپتيکال يا نوري است. در اين دوربين‌ها نماي مقابل به‌صورت الکترونيکي از روي حسگر دوربين خوانده و روي نمايشگر ال‌سي‌دي آن نقش مي‌بندند و در بعضي از مدل‌ها يک نماياب يا چشمي الکترونيکي نيز درنظر گرفته مي‌شود که در واقع جايگزيني براي نماياب‌ نوري است. اين درحالي است که در ساختار داخلي دوربين تک‌لنزي بازتابي (SLR) يک آينه وجود دارد و نماي مقابل را از دريچه لنز به نماياب يا چشمي دوربين منعکس مي‌کند. به همين علت، يعني به‌علت وجود آينه داخلي، دوربين‌هاي DSLR در مقايسه با دوربين‌هاي بدون‌آينه بزرگ‌تر هستند.

برای مشاهده ی ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت اول - آموزش عکاسی پایه ، شناخت تصويرسازي ديجيتال
تصوير سازي ديجيتال چيست؟


عكاسي ديجيتال در بسياري از جنبه‌ها با عكاسي فيلمي مشابهت دارد، اما در بسياري از موارد نيز تفاوتهايي عميق بين اين دو وجود دارد و جالب اينكه فهم اين تفاوتها گاه بسيار مشكل بوده و اغلب در موردشان اختلاف نظر وجود دارد. مفاهيمي مانند تراز سفيدي، هيستوگرام و فرمتهاي فايل‌هاي ديجيتال (بخصوص RAW)، عمق بيتي و ... همگي از اجزاء اصلي اين محيط جديد هستند. از طرف ديگر دانستن اين نكات براي تهيه عكسهاي ديجيتال بسيار حياتي است، بخصوص براي افرادي كه نگرشي حرفه‌اي به اين مقوله دارند.
در دهه 1840، عكاسي به واقعيت پيوست و تصاوير بر روي فيلمهايي ضبط شد كه از قرارگيري ذرات نمك نقره بر روي ژلاتين يا استات ساخته شده بودند. پس از آن زمان، ساختار كلي دوربينهاي عكاسي تغيير چنداني نكرد تا اينكه در دهه 1990 يك تغيير عمده روي داد: بجاي ذرات نقره، تصاوير بر روي نيمه هاديهاي سيليكوني نقش بسته و به صورت اعداد ذخيره شدند و بجاي استفاده از مواد شيميايي مضر، كامپيوتر تصاوير را پردازش كرد و به جاي فرآيند چاپ شيميايي مرطوب، پرينترها با قرار دادن قطرات ميكروسكوپي جوهر بر روي كاغذ، تصاوير را چاپ كردند.

برای مشاهده ی ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت دوم - آموزش عکاسی پایه ، کيفيت تصوير در عکاسي ديجيتال
کيفيت تصوير در عکاسي ديجيتال


کيفيت تصوير يک دوربين ديجيتال به عوامل مختلفي از جمله کيفيت اپتيکي لنز و سنسور تصوير، الگوريتم هاي فشرده سازي و ساير قطعات موجود در دوربين بستگي دارد. هرچند مهمترين عامل تعيين کننده کيفيت تصوير، وضوح يا رزولوشنCCD آن است. هر چه تعداد پيکسل هاي آن بيشتر باشد، وضوح بيشتري دارد و بنابر اين جزئيات بيشتري را مي تواند در تصوير ثبت نمايد.

برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت سوم - آموزش عکاسی پایه ، انتخاب دوربین مناسب
انتخاب يک دوربين ديجيتال مناسب


چه چيزي مورد انتظار شماست؟

مردم فکر مي‌کنند که وضوح يک دوربين فيلمي 35 ميليمتري بيشتر از وضوح يک دوربين ديجيتال معمولي است (که البته درست است).در اينجا توجه به وضوح بالاي فيلم باعث گرديده که از يک جزء مهم در دوربين غافل شويم و آن لنز دوربين است. دو عامل به شدت بر پيچيدگي و قيمت لنز تاثير گذار است: فاصله کانوني و قطر لنز. بعبارت ديگر، هر چه يک لنز طويل‌تر و پهن‌تر باشد، ساخت آن سخت‌تر است.از آنجا که سنسور دوربين ديجيتال بسيار کوچک است – حدود يک سوم سانتيمتر – لنز يک دوربين ديجيتال را مي‌توان بسيار کوتاه‌تر و باريكتر از لنز يک دوربين فيلمي که نياز به تنظيم تصوير روي کادر فيلم 35 ميليمتري دارد، ساخت.

برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت چهارم- آموزش عکاسی پایه ، آشنايي و انتخاب دوربين ديجيتال
در دوربين‌هاي SLR بخاطر تعويض لنز، گرد و غبار وارد دوربين شده و روي سنسور مي‌نشيند. اثر اين ذرات گرد و غبار در نواحي يکنواخت عکس‌ها مانند آسمان، به صورت لکه‌هاي سياه رنگي ديده مي‌شود. پاک کردن اين گرد و غبار از روي سنسور خيلي راحت نيست.

فصل سوم – آشنايي و انتخاب دوربين ديجيتال – بخش دوم
برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت پنجم - آموزش عکاسی پایه ، آشنايي با سخت افزار دوربين هاي ديجيتال
در يک دوربين معمولي، فيلم حساس به نور تصوير را ذخيره مي‌سازد و بعد از عمليات شيميايي، براي نگهداري تصوير از آن استفاده مي‌شود. در حالي که در دوربين ديجيتال، اين کار با ترکيبي از تکنولوژي پيشرفته سنسور (حساسه) تصوير و ذخيره در حافظه انجام مي‌گيرد و اجازه مي‌دهد که تصاوير به شكل ديجيتال گرفته شده و به سرعت، بدون نياز به عمليات خاصي (نظير عمليات شيميايي بر روي فيلم ) در دسترس باشند.

اجزاء اصلي دوربين‌هاي ديجيتال عبارتند از:

برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت ششم - آموزش عکاسی پایه ، سنسور تصوير در يک نگاه
قسمت ششم – آموزش عکاسی پایه


سنسور تصوير در يک نگاه

سنسور تصوير در دوربين ديجيتال نقش فيلم در دوربين نگاتيوري را برعهده دارد.آرايشي از سلول‌هاي حساس به نور به نام فتوديودها که نور رسيده به سلول را به شارژ الکتريکي و سپس ولتاژ تبديل مي‌کند و در واقع شدت نور در هر نقطه را اندازه گيري مي کند.سنسورهاي تصوير سياه و سفيد هستند. براي رنگي کردن از فيلترهاي رنگي بر روي فتوديودها استفاده مي شود.

برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت هفتم - آموزش عکاسی پایه ، فاصله کانونی و زوم
فاصله کانوني و زوم




DigiPhoto_07_01.jpg


فاصله كانوني ، فاصله بين نقطه پشتي كره لنز و سطح كانوني است .( به شرط آنكه فوكوس روي بي نهايت باشد).نقطه پشتي كره لنز محلي است كه به نظر مي آيد شعاع هاي نوري پس از عبور از لنز، از آنجا منشاء مي‌گيرند.فاصله كانوني لنز بر حسب ميلي متر بيان مي‌شود. فاصله كانوني ، ميدان ديد را نيز مشخص مي كند، يعني بيانگر اين است كه در صورت استفاده از آن لنز ، ميدان ديد چقدر وسيع يا چقدر محدود مي‌باشد.

برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت هشتم - آموزش عکاسی پایه ، عمق میدان
قسمت هشتم – آموزش عکاسی پایه ، عمق میدان



DigiPhoto_08_01.jpg


عمق ميدان ناحيه‌اي است كه تمام عناصر واقع در آن، واضح باشند. هر چه عمق ميدان بيشتر باشد ،ناحيه واضح در اطراف(جلو و پشت) نقطه فوكوس بيشتر است. در عكسي كه عمق ميدان آن كم است، ممكن است ناحيه پشت(يا جلو) نقطه فوكوس دوربين ،محو شود.
ديافراگم، يکي از عوامل کنترل کننده عمق ميدان (DOF) نيز هست. يک ديافراگم باز (عدد کوچکتر) يک عمق ميدان باريک مي‌دهد و مي‌توان براي جدا کردن يک سوژه از پس زمينه استفاده شود.

برای خواندن مقاله بطور کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت نهم - آموزش عکاسی پایه ، عمق ميدان در دوربين‌هاي ديجيتال


عمق ميدان در دوربين‌هاي ديجيتال



DigiPhoto_09_01.jpg


همانگونه كه گفته شد فاصله كانوني كم دوربين‌هاي ديجيتال معمولي باعث مي‌شود كه اين دوربين‌ها داراي عمق ميدان زيادي باشند و تهيه عكس با پس زمينه محو در آنها مشكل است.
در دوربينهاي ديجيتال و در حالت لنز وايد (كمترين فاصله كانوني) و فوكوس در فواصل بيش از 3 - 4 متر، عمق ميدان بسيار زياد است و در اين حالت نقش ديافراگم فقط كنترل نور ورودي است و نمي توان با آن عمق ميدان را كنترل كرد. اما در دوربينهاي 35 ميليمتري و SLR ديجيتال، به علت فاصله كانوني بيشتر، در فواصل زياد نيز مي‌توان با تغيير عدد F، عمق ميدان را كنترل نمود.
برای خواندن مقاله بطور کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت دهم - آموزش عکاسی پایه ، نورسنجی چیست
نورسنجي چيست؟


اساس عکاسي نور است. براي اين که بتوانيم عکس خوبي داشته باشيم، بايد نور کافي به فيلم يا سنسور تصوير دوربين برسد. در دوربين‌هاي عکاسي، وسيله‌اي به نام نورسنج وجود دارد که با استراتژي‌هاي مختلفي، نور محيط را اندازه گرفته و بر اساس يک برنامه از پيش تنظيم شده، با توجه به اطلاعات نورسنج، ميزان نور ورودي به دوربين را تنظيم مي‌کند.يک تنظيم نور مناسب، منجر به عکسي مي‌شود که داراي کنتراست و روشنايي مناسب بوده و هيچ ناحيه اي در آن نه آنقدر روشن است که تصوير رنگ و رو رفته شود (اوراکسپوز) و نه آنقدر تاريک (آندراکسپوز) که جزئيات ديده نشود.سه عامل بر روي نورسنجي يک عکس تاثير گذار هستند که به آن مثلث نورسنجي گفته مي‌شود:
برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت یازدهم - آموزش عکاسی پایه ، دنبال کردن سوژه ، panning
دنبال کردن سوژه (Panning)



DigiPhoto_11_01.jpg


دنبال کردن سوژه تکنيکي است که در آن عکاس بايد در حالي که دوربين را محکم در دست گرفته و سوژه را در کادر قرار داده، با چرخش کمر حرکت سوژه را دنبال نمايد.
با اين کار سوژه واضح مي‌افتد در حالي که پس زمينه مات و داراي حرکت نشان داده مي‌شود و عکس حتي نماي زيباتري از قبل مي‌يابد. نمونه استفاده از اين تکنيک را در عکس‌هاي تبليغاتي اتومبيل‌ها که هدف نشان دادن احساس سرعت، قدرت و هيجان است، مي‌توان ديد.

برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت دوازدهم - آموزش عکاسی پایه ، عکاسی از آب و سرعت شاتر پایین

عکاسي از آب

عکاسي از آب معمولا مشکلات خاص خود را دارد. در مثالهاي زير از يک فواره آب به عنوان سوژه استفاده شده است. براي ساکن کردن جريان آب معمولا به ديافراگم بزرگ و سرعت شاتر بالا نياز است. در چنين حالتي مشکل کم بودن عمق ميدان پيش مي‌آيد و بيشتر نواحي فواره با وضوح کامل ديده نمي‌شود.
در اين مثال، براي تاکيد بر موضوع عکسها بريده شده‌اند. در تصوير اول از يک سرعت شاتر بالا براي ساکن کردن حرکت آب استفاده شده است. در تصوير پاييني از يک ديافراگم کوچک و سرعت شاتر کمتر استفاده شده و بنابر اين داراي عمق ميدان بزرگتر بوده و ديوار سيماني پشت فواره را با وضوح بيشتري نشان مي‌دهد.

DigiPhoto_12_01.jpg


سرعت شاتر 500/1 ثانيه و F8 و ناحيه کوچکي از تصوير در سمت چپ. در اين تصوير حبابها واضح‌تر هستند و قطرات آب در هوا ساکن شده‌اند. براي داشتن سرعت شاتر بيشتر بايد ديافراگم بزرگتري داشته باشيم که باعث کاهش عمق ميدان و مات شدن پس زمينه مي‌شود.

برای خواندن ادامه ی مقاله کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت سیزدهم - دیافراگم
ديافراگم


يکي از عوامل کنترل ميزان نور براي عکاسي، ديافراگم است. ديافراگم عبارت است از يک روزنه متغير پشت لنز که با تغيير قطر آن، ميزان نور عبوري براي عکاسي تنظيم مي‌شود.درون لنز دوربين سيستمي از تيغه‌هاي متحرک است که مي‌توانند با باز و بسته شدن قطر اين روزنه را زياد و کم کنند و به نور بيشتر يا کمتري اجازه عبور بدهند.براي عکاسي مي‌توان از ترکيب‌هاي مختلف ديافراگم و سرعت شاتر استفاده کرد. هر چند اين ترکيبات مختلف، از لحاظ ميزان نور تامين شده براي عکاسي به يک نتيجه مي‌رسند، اما از نظر عوامل ديگر يکسان نيستند و اثرات آن را مي توان با مقايسه عکس‌ها کاملا مشاهده کرد.ديافراگم، علاوه بر تنظيم مقدار نور، عمق ميدان را نيز تنظيم مي‌کند که از اهميت زيادي برخوردار است. بحث عمق ميدان در درس‌هاي قبل به تفصيل بررسي شد.


DigiPhoto_13_01.jpg


از ديافراگم معمولا به عنوان f-stop ياد مي‌شود و با اعدادي مشابه f/1.8 يا f/5.6 نشان داده مي‌شود.يک عدد f کوچکتر نشان دهنده روزنه گشادتري است و به عنوان ديافراگم بزرگتري ذکر مي‌شود (مثلا ديافراگم بزرگ f/2.0 يا ديافراگم کوچک f/22)هر چه مقدار ديافراگم بزرگتر باشد، مقدار نور بيشتري از لنز عبور مي‌کند (و در نتيجه مي‌توانيد از سرعت شاتر بالاتري براي عکاسي استفاده کنيد.)

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت چهاردهم - آموزش عکاسی پایه ، حساسیت ISO
حساسيت ISO


خلاصه:


·نشان دهنده حساسيت نوري سنسور است.

·مقدار ISO بالا به معني اين است که سنسور به نور حساس‌تر است و در واقع مي تواند در نور کمتري عکس بگيرد.

·معمولا از محدوده 100 تا 1600 وجود دارد، اما دوربين‌هاي جديد حساسيت‌هاي بالاتري مانند 6400 ، 12800، 25600 و بالاتر دارند.

·استفاده از حساسيت‌هاي بالاتر باعث مي‌شود که بخاطر جريان الکتريکي شديدتر در سنسور، سنسور گرماي بيشتري توليد کند و نويز بيشتري در تصوير ايجاد مي‌شود. هميشه با توجه به شرايط نوري اولويت با ايزوهاي پايين‌تر است.

·نويز باعث کاهش جزئيات تصوير مي‌شود. نويز در بخش‌هاي تاريک تصوير بيشتر ديده مي‌شود و معمولا در روي صفحه مانيتور بيشتر ديده مي‌شود تا در پرينت.

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت پانزدهم - آموزش عکاسی پایه ، هیستوگرام

هيستوگرام چيست؟


DigiPhoto_15_01.jpg


شايد مفيدترين ابزار در عکاسي ديجيتال هيستوگرام باشد. با اين وجود شايد چيزي باشد که کمترين اطلاع در مورد آن وجود دارد. در اين قسمت سعي مي‌کنيم که توضيح دهيم که هيستوگرام چه چيزي به عکاس نشان مي‌دهد و چگونه بايد از اين اطلاعات استفاده نمود.
بعضي از دوربين‌هاي ديجيتال توانايي نمايش هيستوگرام را بصورت زنده (قبل از گرفتن عکس) و يا در بيشتر موارد بعد از گرفتن عکس دارند. در بيشتر اين دوربين‌ها هيستوگرام روي صفحه نمايش پشت دوربين نشان داده مي‌شود و بيشتر آنها را مي‌توان به گونه‌اي برنامه‌ريزي نمود که هيستوگرام را بلافاصله بعد از گرفتن هر عکس و يا هنگام مرور عکسها نشان دهند. در مورد دوربين‌هايي که هيستوگرام عکس را نشان نمي‌دهند، بايد عکسها را به کامپيوتر منتقل نمود و هيستوگرام عکس را با نرم‌افزارهاي ويرايش تصوير مانند فتوشاپ بررسي کرد.

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت شانزدهم - آموزش عکاسی پایه ، محدوده ديناميکي و هيستوگرام
محدوده ديناميکي و هيستوگرام


سنسور تصويري دوربين ديجيتال شباهت زيادي به فيلم رنگي حساس به نور اسلايد دارد. شبيه فيلم‌هاي اسلايد، اگر بخشي از تصوير، نوري بيش از حد دريافت کند سفيد و اگر نور کمي به آن برسد تيره مي‌شود. يک تصوير مناسب فقط هنگامي ضبط مي‌شود که نوري که به سنسور مي‌رسد تقريبا در محدوده پنج گام f واقع شده باشد. ( هر گام f ميزان نور رسيده به فيلم را دو برابر يا نصف مي‌کند) در مورد دوربين‌هاي ديجيتال محدوده ديناميکي تقريبا مشابه فيلم‌هاي اسلايد در حدود 5 گام است. همچنين به ياد داشته باشيد که محدوده مقادير روشنايي در دنياي واقعي حدود 10 گام مي‌باشد – از کمترين نور قابل تشخيص تا روشنترين نور در يک ساحل دريا يا منظره برفي.

DigiPhoto_16_01.jpg
در تصويري که در مد 8 بيتي ضبط شده باشد 256 سطح مجزا بين سياه مطلق (0) و سفيد مطلق (256) وجود دارد. (در اينجا از مدهاي 12، 14 و 16 بيتي صرفنظر مي‌کنيم). 18% خاکستري (نقطه‌اي که تمام نورسنجي‌ها آن را معيار مي‌گيرند) مقدار عددي در حدود 128 دارد که در ميانه سياه و سفيد قرار دارد.

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 
بالا