برگزیده های پرشین تولز

"آنفلوانزای خوکی" چیست و چه نشانه​هایی دارد؟

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1




نخستین ساعات روز شنبه (۵ اردیبهشت) بود که واژه "آنفلوانزای خوکی" به رسانه​ها راه پیدا کرد، واژه​ای که در روزهای اخیر تبدیل به سرخط اصلی اخبار شده است. چه چیزی یک آنفلوانزای ساده را تا این حد خطرناک کرده است؟


"آنفلوانزای خوکی" چیست و چه نشانه​هایی دارد؟

نخستین ساعات روز شنبه (۵ اردیبهشت) بود که واژه "آنفلوانزای خوکی" به رسانه​ها راه پیدا کرد، واژه​ای که در روزهای اخیر تبدیل به سرخط اصلی اخبار شده است. چه چیزی یک آنفلوانزای ساده را تا این حد خطرناک کرده است؟

ابتلا به آنفلوانزای خوکی در روزهای گذشته، برای نخستین بار در مکزیک مشاهده شد و پس از آن نیز در ایالت​های جنوبی ایالات متحده، مواردی مشابه گزارش شد. تعداد کشته​شدگان بر اثر این بیماری در مکزیک تا صبح دوشنبه (۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت)، بر اساس اعلام وزارت سلامت این کشور، ۱۰۳ نفر و مبتلایان احتمالی به ویروس "H1N1" (ویروس عامل آنفلوانزای خوکی) حدود هزار و ۶۰۰ نفر بوده است. بانک جهانی برای مقابله با این بیماری، ۲۲۵ میلیون دلار در اختیار دولت مکزیک قرار داده است.

"آنفلوانزای خوکی" یک بیماری کاملا ساده و رایج دستگاه تنفسی است. آنفلوانزا در خوک​ها نیز همان قدر رایج است که در انسان​ها. این بیماری به راحتی و سرعت سرایت می​کند اما به ندرت به مرگ منتهی می​شود.

اما چه چیزی ویروس کنونی را تبدیل به ویروسی خطرناک کرده است؟ ویروس خوکی نیز مانند تمام ویروس​های دیگر خود را تغییر می​دهد. اگر خوک​های مبتلا به آنفلوانزای خوکی همزمان به آنفلوانزای انسانی یا پرندگان نیز مبتلا باشند، این ویروس​ها می​توانند در بدن حیوان ژن​های خود را تعویض کنند. بدین ترتیب نوعی جدید از ویروس به وجود می​آید که هم ژن​های انسان و هم ژن​های حیوان را در خود دارد. این همان اتفاقی است که ظاهرا در مورد ویروس کنونی افتاده است.

ویروس جدید یکی از انواع H1N1 است. N و H مخفف واژه​های " Neuraminidase" و "Hämagglutinin " و نام دو قشاء سلولی ویروس هستند. در مجموع ۱۶ گونه از "Hämagglutinin " و ۹ زیرمجموعه از " Neuraminidase" وجود دارند که می​توانند ترکیب​های مختلفی با هم تشکیل دهند. گونه​های "A H1N1" ویروس آنفلوانزا برای نخستین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی قرنطینه شدند.


راه​های انتشار ویروس آنفلوانزای خوکی و نشانه​های ابتلا به آن

ویروس آنفلوانزای خوکی می​تواند به طور مستقیم از خوک به انسان یا برعکس منتقل شوند. سرایت​های تا کنونی به طور مستقیم از خوک به انسان بوده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده، در مکزیک تا کنون احتمالا در ۴ مورد، انتقال از انسان به انسان بوده است. انتقال انسان به انسان نیز دقیقا شبیه سرایت​های سرماخوردگی معمولی، از راه قطرات بزاق به عنوان مثال در هنگام عطسه و سرفه صورت می​گیرد.


"پاندمی" یا فراگیری گسترده این ویروس در سطح جهانی نیز از خطرهای دیگری است که در مورد آن هشدار داده می​شود. ویروس یادشده می​تواند از راه مسافران به دیگر کشورها نیز منتقل شود. به گفته مارگارت چان، رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) «مشاهده بیماری خود می​تواند خطر بالقوه​ای برای انتشار جهانی آن باشد.» این احتمال قوی است که بسیاری از مردم در برابر نوع جدید ویروس ایمن نباشند. اما این​که این نوع از سرماخوردگی چقدر خطرناک است، به گفته کارشناسان در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

بر اساس اعلام مرکز پیشگیری از بیماری​های واگیر ایالات متحده، آنفلوانزای خوکی از راه مواد غذایی منتقل نمی​شود. البته برای اطمینان بیشتر می​توان گوشت خوک را تا دمای بیش از ۷۲ درجه رساند. در این صورت ویروس به​طور حتم از بین خواهد رفت.

نشانه ​ها همچون نشانه​های یک سرماخورگی ساده است: تب، احساس خستگی، بی​اشتهایی و سرفه. برخی بیماران همچنین آب​ریزش بینی، گلودرد و حالت تهوع نیز دارند. اسهال همزمان با تهوع در آنفلوانزای خوکی شدیدتر از انواع دیگر سرماخوردگی است.



چه داروهایی در برابر این بیماری مؤثرند؟


بر اساس اعلام "CDC"، اداره سلامت ایالات متحده، دو داروی "Tamiflu" و "Relenza" که داروهای رایج برای مقابله با آنفلوانزا هستند، برای مقابله با تمام گونه​های کنونی آنفلوانزای خوکی نیز مؤثرند.


البته تا کنون هیچ واکسن مؤثری برای این نوع از آنفلوانزا یافت نشده است. سازمان بهداشت جهانی و مرکز پیشگیری از بیماری​های واگیردار ایالات متحده ویروس "H1N1" را قرنطینه کرده​اند تا ​آنها را برای ساخت واکسن در اختیار داروسازان قرار دهند.
 

Michael Angelo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 ژانویه 2009
نوشته‌ها
120
لایک‌ها
1
محل سکونت
ددر
من فکر کنم اینجا اگه یکی آنفانزا خوکی بگیره بجای درمانش میگیرنش میندازنش زندان می گن تو گوشت خوک خوردی یا خوک پرورش می دی که اینطوری شدی دی:
 

Hamed731

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
4,029
لایک‌ها
1,329
سن
32
محل سکونت
اصفهـان
این ویروس​ها می​توانند در بدن حیوان ژن​های خود را تعویض کنند. بدین ترتیب نوعی جدید از ویروس به وجود می​آید که هم ژن​های انسان و هم ژن​های حیوان را در خود دارد. این همان اتفاقی است که ظاهرا در مورد ویروس کنونی افتاده است

عجب ویروس های خفنی هستن :blink:
 

داش علی

کاربر فعال گرافیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2008
نوشته‌ها
1,996
لایک‌ها
942
محل سکونت
داش علی
بدون قرض میگم.
قضیه بو گند میده .شدید. انگار یه اقدام هدایت شدس
 

farzan.B

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,662
لایک‌ها
1,244
یه آنتی ویروسه خوب نصب کنید مشکل حل میشه !!:دی

....
پ ن : منم فکر نمی کنم به ایران برسه !
...

راستی عامله این بیماری نیز کشف شده :
47760ad5gyye3sm203.jpg
 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1

0,,3951231_4,00.jpg

صدای دانشمندان در این مورد که آنفلوانزای خوکی، عنوان خوبی برای گریپ شایع‌شده نیست، چندان به گوش نمی‌رسد. در رسانه‌ها جو به نفع خوک‌ها نیست. رابطه‌ی انسان و خوک رابطه‌ی پیچیده‌ای است. خوک‌ها از آن بسیار آسیب دیده‌اند.


رابطه‌ی انسان و خوک رابطه‌ی بسیار پیچیده‌ای است. خوک از "توتم"‌های مشهور است و پس از تحقیق زیگموند فروید درباره‌ی اعمال "ممنوع" و حیوانات "ممنوع" به موضوع جذابی برای پژوهش‌های انسان‌شناسانه تبدیل شده است.



خوک هم علامت شانس است، هم نجاست. "خوک کثیف" یکی از بدترین فحش‌هایی است که انسان‌ها به هم می‌دهند. در زبان‌های مختلفی این دشنام وجود دارد.



مشابهت انسان و خوک



این روزها رسانه‌ها پر از "خوک" شده‌اند. اینترنت که جای خود را دارد. در مورد رابطه‌ی انسان‌ها و خوک‌ها "می‌گوگلیم" و دست بر قضا به یک سایت تخصصی زیست‌شناسی می‌رسیم. در آن در نوشته‌ای در مورد اسیدهای آمینه، چنین آمده است: «انسولین (که از اسیدهای آمینه تشکیل شده) هورمونی است بسیار کهن. آن را می‌توان در انواع اولیه‌ی کرم‌ها یافت. در جریان تکامل، انسولین به صورت جهشی دگرگون شده است. از آنجایی که انسان و خوک با هم فقط در دو نوع (و حتا به تعبیری یک نوع) اسید آمینه اختلاف دارند، می‌توان گفت که انسان با خوک خویشاوندی نزدیکتری دارد تا با این یا آن جانور بی‌مهره.» این موضوع را برای کسی که نمی‌داند اسید آمینه چیست و "آنسولین" او را یاد بیماری قند می‌اندازد، می‌توانیم این گونه توضیح دهیم: انسان و خوک تقریبا به یکسان "شیرین" هستند.



پیش از زیست‌شناسی در ادبیات به این تشابه توجه شده است. در داستان‌های بسیاری شیرین‌کاری‌های این دو موجود به هم نسبت داده شده است. نمونه‌ا‌ی مشهور "مزرعه‌ی حیوانات" جورج ارول است. رهبربزرگ در این مزرعه خوکی است به نام ناپلئون. یکی از اعمال بد خوک بزرگ این است که قوانین را به نفع خوک‌های مطیع تغییر می‌دهد. معلوم نیست کجای این کار بد است؛ مگر انسان‌ها خود این کار را نمی‌کنند؟



خوک − شاید به خاطر شیرینی انسانی‌اش − می‌تواند عهده‌دار نقش‌های مختلفی باشد. خوک می‌تواند نقش شیطان را هم بازی کند و بر عکس، شیطان هم می‌تواند به صورت خوک درآید. از امثال مشهور عرب یکی این است که: «الشیطان یتشکل باشکال مختلفه کالکلب و الخنزیر.» یعنی شیطان به شکل‌های مختلفی چون سگ و خوک درمی‌آید.



در "ویکیپیدیا"ی آلمانی نه به شیرینی همسان انسان و خوک، بلکه به تلخ‌مزاجی مشابه آنها توجه شده است. در مقاله‌ی مربوط به خوک می‌خوانیم که خوک، بسیار "استرس" دارد. ("استرس" از پدیده‌های رایج دنیای مدرن است.) از آن جایی که انسان و خوک به یکسان "استرسی" هستند، بیماری‌های قلب و عروقشان شبیه به هم است.



خلاصه اینکه انسان‌ها و خوک‌ها تقریبا به یکسان خوش‌گوشت یا تلخ‌گوشت هستند. در "ویکیپدیا" آمده است که بافت گوشت انسان و خوک مشابه است. وقتی می‌خواهند بدانند اسلحه‌ی تازه اختراع شده‌ای چه بر سر انسان می‌آورد، با آن به خوک شلیک می‌کنند. خوک را که به خوبی از پا درآورد، کار انسان را هم می‌تواند بسازد.



قتل عام خوک‌ها



اکنون در مصر دارند کار خوک‌ها را می‌سازند. در خبرها آمده است که دولت مصر دستور داده، همه‌ی خوک‌ها را بکشند. خبرنگار تلویزیون شبکه‌ی یک آلمان (ARD) در مورد این قتل عام چنین گزارش داده است: «محله‌ی فقیرنشین مسیحیان قاهره متلاطم است. در اینجا خوک‌ها و انسان‌ها تنگ دل هم زندگی می‌کنند. تقریبا همه‌ی خانواده‌ها در حیاطشان خوک دارند. مدتهاست که این گونه است، اما اکنون قرار است این وضع یک‌شبه تغییر کند. پلیس هجوم آورده است و وزارت بهداری در حال وارسی حیوانات است. برخی سیاستمداران اراده کرده‌اند که کار ۳۵۰ هزار خوک مصر را بسازند.»



ابتدا دستور آمده که «چماق بر کله‌شان بزنید!» چون دیده‌اند که این نوع قتل‌عام اقتصادی نیست، اکنون می‌گویند که ذبحشان کرده و گوشتشان را کنسرو کنید.



عده‌ای به این نسل‌کشی اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند که خوک مصری با این کار از تاریخ بیرون رانده می‌شود. دستور آمده که ژنشان را کنسرو کنید. شاید بعدا لازم شود خوک‌ها زندگی دوباره‌ای آغاز کنند.



فصلی از تاریخ یک محله‌ی فقیرنشین قاهره بسته می‌شود. در آن محله، روزهای خوش همزیستی انسان و خوک به پایان رسیده است.



قربانیان عزا و عروسی



در مصرهم کسانی هستند که می‌گویند خوک‌ها نیستند که این پایان خونین را موجب شده‌اند. حتا شخص شخیص وزیر بهداری مصر گفته است که گریپ خوکی از خوک نمی‌آید. پس چرا فرمان به خوک‌کشی داده‌اند؟ اگر نسل‌کشی موجه است، چرا انسان‌ها خوک‌های تاریخ خود را مذمت می‌کنند؟ خوک بزرگ در "مزرعه‌ی حیوانات" چه کار بدی کرده است؟



در مصر، قتل عام خوک‌ها مظنون به این است که به اختلاف ایدئولوژیک با آنها برگردد. رسانه‌ها پی‌جوی موضوع نیستند، چون کلا جو به نفع خوک‌ها نیست. صدای دانشمندان در این مورد که گریپ خوکی، عنوان خوبی برای گریپ شایع‌شده از مکزیک نیست، چندان به گوش نمی‌رسد. خبرگزاری دولتی ایران، "ایرنا"، این موضوع را که سازمان بهداشت جهانی گفته، آنفلوانزای شایع شده را بایستی AH1N1 نامید، این چنین منعکس کرده است: «سازمان بهداشت جهانی تحت فشار خوک‌داران قرار گرفته تا نام آنفلوانزای خوکی را تغییر دهد.»



مکزیکی‌ها از این که گریپ را مکزیکی ننامیده‌اند، خوشحال‌اند. خوک‌ها بدنام می‌شوند، چنانکه بوده‌اند. بحران که فروکش کرد، همه جشن می‌گیرند، توریست‌ها به "کان‌کون" برمی‌گردند، کنار ساحل می‌نشینند و کباب خوک می‌خورند.



خوک احمق!



این بدبختی به حماقت این حیوان برنمی‌گردد. در "ویکیپیدیا" این شایعه که خوک حیوان احمقی است، تکذیب شده است. در دانشگاه پنسیلوانیا آزمایش کرده‌اند و دیده‌اند که خوک می‌تواند جوی‌استیک بر پوزه گیرد، جلوی مانیتور بنشیند و برخی تست‌های هوش را با نمره‌ی عالی قبول شود.



در این فرهنگنامه همچنین آمده است، این نیز که می‌گویند خوک حیوان کثیفی است، حرف درستی نیست. اگر اصطبل بزرگ باشد، خوک همه جا فضولاتش را نمی‌ریزد و گوشه‌ای را به قضای حاجت اختصاص می‌دهد. هیچ گاوی چنین نمی‌کند. ولی مگر خوک ادرار همنوع خود را نمی‌نوشد؟ "ویکیپیدیا" این را هم به حساب هوش خوک گذاشته است. این نوشیدنی برای حیوان فواید دارویی دارد.

 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
در سرتاسر جهان بیش از ۱۰۰۰ نفر به عنوان مبتلا به آنفلوآنزای خوکی شناسایی شده‌اند. در مکزیک، کشور خاستگاه بیماری، از هراس آغازین کاسته شده است. در اکثر کشورها هنوز بر لزوم حفظ حالت آماده‌باش تأکید می‌شود.



یورگ هاکر (Jörg Hacker)، رئیس انستیتو کخ آلمان (RKI) معتقد است، هنوز زود است که از حالت آماده‌باش خارج شویم. او در مصاحبه‌ای در بامداد روز دوشنبه (۴ مه) با تلویزیون کانال دوم آلمان (ZDF) به دولت توصیه کرد که وضعیت را در کشورهای دیگر زیر نظر گیرد و به این موضوع توجه داشته باشد که آمار مبتلایان رو به رشد است، اگر چه نه به صورتی انفجاری.



وضعیت در مکزیک



در مکزیک، کشوری که شیوع آنفلوآنزای خوکی از آنجا آغاز شد، از هراس آغازین کاسته شده است. این تصور وجود دارد که نقطه‌ی اوج منحنی بحران را پشت سر گذاشته است. بنابر آخرین آمار اعلام شده تا صبح دوشنبه (۳ مه) تعداد مبتلایان شناسایی شده در مکزیک ۵۹۰ نفر است. از این تعداد ۲۲ نفر درگذشته‌اند.



خوزه‌ آنخل کوردوا (José Angel Córdova)، وزیر بهداری مکزیک، گفته است که نقطه‌ی اوج شیوع بیماری در مکزیک میان روزهای ۲۳ تا ۲۸ آوریل بوده است. او ضمن ابراز خوش‌بینی در مورد کاسته‌شدن از میزان گسترش اپیدمی، هشدار داده است که بایستی مواظب شیوع آن در نواحی دور از مرکز بود.



در مکزیک در حال حاضر برگزاری گردهمایی‌هایی عمومی، به سبب احتمال بالابردن میزان شیوع بیماری، ممنوع است. در شهر مکزیکو، پایتخت کشور، تا میانه‌ی هفته همه‌ی غذاخوری‌ها و بارها بسته خواهند ماند.



نه چندان خطرناک




بنابر بررسی اداره‌ی مسئول برای مقابله با اپیدمی‌ها در ایالات متحده‌ی آمریکا (CDC)، آنفلوآنزای خوکی به خطرناکی آنفلو‌آنزای مشهور به "اسپانیایی" که در سالهای ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ جهان‌گیر شد، نیست. ویروس اپیدمی فعلی قدرت کشندگی کمتری دارد. ولی مقامات آمریکایی همچنان بر لزوم حفظ هوشیاری تأکید می‌کنند. پرزیدنت اوباما گفته است که نباید بیماری را دست کم گرفت.



در آمریکا ۲۲۶ مورد ابتلا شناسایی شده است. در کانادا احتمال می‌دهند که یک فرد مبتلا به آنفلوآنزای خوکی، بیماری را به گله‌ای خوک سرایت داده باشد. فرد مبتلا، به تازگی از سفری به مکزیک بازگشته است.



وضعیت در اروپا



در سرتاسر جهان بیش از هزار نفر به آنفلوآنزای خوکی مبتلا هستند. تعداد مبتلایان در کشورهای اتحادیه‌ی اروپا ۷۹ تن است.



در آلمان در روز یکشنبه (سوم مه) تعداد مبتلایان ۸ نفر اعلام شد. تعداد اعلام‌شده‌ی قبلی دو نفر بود.



در کل اروپا، مورد وخیمی از بیماری گزارش نشده است. بنابر آمار رسمی، در اسپانیا تعداد مبتلایان ۴۰ نفر، در انگلستان ۱۸ نفر و در فرانسه ۴ نفر هستند. در همه‌ی کشور‌ها مواردی نیز به عنوان مظنون به ابتلا وجود دارد.



هشدارها تأثیر آشکاری روی سفر به مکزیک گذاشته‌اند. برخی شرکت‌های مسافربری اروپایی برنامه‌های سفر به مکزیک را لغو کرده‌اند.



اجلاس پزشکی در تهران






به گزارش "ایرنا"، در روز یکشنبه (۱۳ اردیبشهت) سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران یک جلسه‌ی هماهنگی برگزار کردند. در این جلسه آمادگی مراکز درمانی کشور و مراقبت‌هایی که در فرودگاه‌های تهران صورت می‌گیرد، بررسی شده است.





بی‌خطر بودن مصرف گوشت خوک




خوردن گوشت خوک، در صورتی که به شکل درستی پخته شده باشد، هیچ خطری در پی ندارد. "سازمان بهداشت جهانی" (WHO) برای چندمین بار در این مورد آگهی داده و اعلام کرده است که خوردن گوشت خوک در شکل‌های متعارف آن، ریسک ابتلا به آنفلوآنزایی را بالا نمی‌برد که اینک با صفت "خوکی" شهرت یافته است. پتر بن امبارک (Peter Ben Embarek)، از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی با صراحت می‌گوید: «با خوردن گوشت خوک، مریض نمی‌شوید.» فرآورده‌هایی چون کالباس نیز به خاطر روند فرآوری‌اشان ، بی‌خطر تلقی می‌شوند.



مصر، مبارزه با آنفلوآنزای خوکی را به منزله‌ی مبارزه با خوک دانسته است. دولت، کمر به نابودی بیش از ۳۰۰ هزار خوک موجود در کشور بسته است. مردم، در یک محله‌ی فقیرنشین قاهره، در برابر فرمان به کشتار همه‌ی خوک‌ها مقاومت کرده‌‌اند. عده‌ای در درگیری با پلیس زخمی و دستگیر شده‌اند.



"سازمان بهداشت جهانی" کشتار خوک‌ها را ضروری نمی‌داند، زیرا خوک‌ها به طور مستقیم مسبب بیماری نیستند و ویروس آنفلوآنزای خوکی از انسان به انسان منتقل می‌شود.
 
Last edited:

متالیک

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
31 مارس 2007
نوشته‌ها
2,128
لایک‌ها
285
نوشته شده بود این بیماری در اثر تماس جنسی انسان خوک به وجود اومده!
 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
در ۲۰ کشور جهان ابتلا به آنفلوانزای خوکی دیده شده است. سازمان بهداشت جهانی در ژنو اعلام کرد که شمار مبتلایان به آنفلوانزای خوکی در سراسر جهان به بیش از ۱۰۰۰ نفر رسیده است. اما بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در این رابطه اعلام کرد که در شرایط کنونی نمی‌توان هشدارباش شماره‌ی شش را در مورد این بیماری اعلام کرد. در آلمان تاکنون هشت نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1




در رسانه‌های اروپایی خوک‌کشی ‌در مصر پربازتاب بوده است. اکنون که هراس عمومی از "آنفلوآنزای خوکی" کاستی گرفته، صحنه‌های خوک‌کشی در مصر و جد و جهد مأموران را بازبینی می‌کنند و از پی انگیزه‌های واقعی این کشتار می‌پرسند.


هیچ دولتی برای مقابله با " آنفلوآنزای خوکی" همچون دولت مصر پرتلاش نبوده است. حکم به کشتار ۳۵۰ هزار خوک، در تاریخ مجاهدات دولت این کشور ثبت می‌شود.



امین عباس، وزیر کشاورزی مصر، در توجیه این کشتار گفته است که ما خواستیم برای حفظ بهداشت احتیاط‌‌کار باشیم. این حد از احتیاط‌کاری برای نظافت و بهداشت، برای کسانی که قاهره و زباله‌هایش را می‌شناسند، شگفت‌آور است.



حساسیت بهداشتی اخوان‌المسلمین




"حساسیت بهداشتی" به خنازیر باعث شعف اخوان‌المسلین شده و بنابر گزارش‌هایی آن را خود این جریان برانگیخته است. "الاتحاد" به نقل از جماعة الإخوان المسلمين نوشته است که «انفلونزا الخنازير أخطر من القنبلة الهيدروجينية»، یعنی «آنفلوآنزای خوکی از بمب هيدروژنی خطرناک‌تر است».



پیش از تصمیم دولت مصر، اخوان‌المسلین این نظر را ابراز داشته‌اند که بایستی فورا به قتل عام خوک‌ها پرداخت. در پارلمان مصر جناح آنها با جناح مبارکی‌ها (حزب ملی دموکراتیک) برای کشتار خوک‌ها اِئتـلاف کردند. امین عباس، وزیر کشاورزی، می‌گوید که معنای تصمیم دولت اعدام نیست، بلکه ذبح است. دولت مصر تنها از طریق این عنوان‌گذاری با اخوان‌المسلمین مرزبندی می‌کند.



اخوان‌المسلمین قضیه را به صورت پیروزی حلال بر حرام دیده و ماجرا را با دیدی مذهبی تفسیر می‌کنند. "الاتحاد" از قول الشيخ السيد عسكر، از سخنگویان اخوان‌المسلمین، می‌نویسد که این از فضل خدا بوده که ثابت شد تحریم گوشت خوک ضروری بوده است. این شیخ به شدت به پیروان شریعت نصاری تاخته که چرا این تحریم را، که در شریعت یهود نیز برقرار است، درک نکرده‌اند.



مسئله چیست؟




دکتر حاتم الجبلی، وزیر بهداری مصر، تذکر داده است که مبارزه با "آنفلوآنزای خوکی" را نباید به مبارزه با خوک‌ها محدود کرد. خبرگزاری "منا" از قول او نوشته است که مسئله‌ی ما خوک‌ها نیستند. در عمل، مسئله این چنین تقریر شده است. مسئله ‌در کلیت خود همتافته‌ای از عوامل مذهبی و اجتماعی-اقتصادی است.




اخوان المسلمین با مجاهدت این روزها، در واقع علیه مسیحیان مصر می‌جنگند، علیه قبطیان. اینان مردمی از تیره‌ی بومیان قدیم مصر‌اند. ۱۵ درصد اهالی‌اند و دین اکثریت آنان مسیحی اُرتدکس قِبطی است. گروهی از قبطیان بر مذهب کاتولیک‌اند.



پرفسور گونتر مایر (Günter Meyer)، از دانشگاه ماینتس (آلمان) معتقد است ماجرای خوک‌ها بهانه‌ای است برای اعمال فشار بر قبطیان.



حمله به قبطیان فقیر



قبطیان ساکن یکی از محلات فقیرنشین قاهره از دیرباز در حیاط منزلشان خوک پرورش می‌داده‌اند، آن هم عمدتا در حد تأمین گوشت برای مواقعی خاص. روز یکشنبه‌ی گذشته، مأموران به محله‌ی آنان هجوم بردند تا خوک‌هایشان را معدوم کنند. گروهی از اهالی مقاومت کردند. عده‌ای زخمی شدند، عده‌ای دستگیر شدند. ماجرا به صورت حمله به قبطیان فقیر درآمد. حساسیت بهداشتی دولت مصر و مشوقان متعصب آن، ماهیت خود را این گونه نشان داد.



گذران زندگی‌ عده‌ای در مصر از راه پرورش خوک است. گونتر مایر، متخصص جهان عرب، که مدتهاست روی شهر قاهره مطالعه می‌کند، می‌گوید که فرمان معدوم کردن خوک‌ها فعالیت اقتصادی‌ای را از میان می‌برد که گرچه با رقم مالی قابل توجهی جلوه نمی‌کند، اما به هر حال به گردش چرخ زندگی حدود ۱۵۰ هزار نفر کمک می‌کرده است.



در عین حال فشار بر گروهی از مسلمانان فقیر



سایت هفته‌نامه‌ی "دی‌تسایت" (Die Zeit) در مقاله‌ای که مبتنی بر مطالعات گونتر مایر در قاهره است، می‌نویسد، ماجرای اخیر در عین حال فشار بر گروهی از مسلمانان فقیر نیز هست که از زباله‌دانی‌های محلات ثروتمندنشین بقایای مواد خوراکی را جمع می‌کرده و با آنها خوک‌هایشان را تغذیه می‌کرده‌اند. این امر که گروهی از مسلمانان نیز خوک پرورش می‌دهند، همواره موجب خشم اخوان‌المسلمین بوده است.یکی از محلات فقیرنشین


جنگ زباله



بنابر گزارش "دی‌تسایت"، در پشت ماجرا جنگ بر سر زباله نیز عمل می‌کرده است. زباله‌های محلات ثروتمندنشین را تا کنون مردم فقیری جمع می‌کرده‌اند که خوک پرورش می‌دهند و یک انگیزه‌‌‌شان از جمع‌آوری زباله، تهیه‌ی خوراک برای خوکهایشان است.

در قاهره مؤسسات سرمایه‌دارانه‌ی جمع‌آوری زباله هم شکل گرفته‌اند. آنها با زباله‌جمع‌کن‌های خرده‌پاها رقابت دارند و اکنون شادمان‌اند که رقیب پس زده شده است.



آنها خوشحال‌اند، اخوان‌المسلمین خوشحال‌اند و دولت مصر نیز از اینکه آنان را خوشحال کرده است، خوشحال ‌است. در برابر، اهالی محله‌ی مسیحی فقیرنشین قاهره درمند اند و اکنون فقیرتر از پیش.
 

Hamid2day

مدیر ارشد
مدیر انجمن
مدیر ارشد
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,193
لایک‌ها
20,077
محل سکونت
اوهایو - دیتون

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
فارس: ويروس آنفلوآنزاي خوكي در دانشگاه "يو‌سي‌ال‌اي " آمريكا بوجود آمد و بوسيله عاملين سازمان "سيا " به مكزيك منتقل شد.

ويروس آنفلوآنزاي خوكي در يكي از لابراتوارهاي دانشگاه "يو‌سي‌ال‌‌اي " در جنوب كاليفرنيا بوجود آمد و سپس توسط عاملين سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريكا (سي‌آي‌اي) به يكي مزارع دورافتاده مكزيك كه در آنجا خوكهاي زياد پرورش داده مي‌شد انتقال داده شد.

بر اساس اين گزارش پس از منتقل شدن ويروس توليد شده دانشگاه (UCLA) كاليفرنيا به مزرعه پرورش خوك مكزيك، خوكها به اين ويروس مبتلا شدند و پس از آن اين بيماري در تمام خوكها پراكنده و ويروس آنفلوآنزاي خوكي از اين نقطه، همه‌گير شد.

در ادامه اين گزارش آمده است از هم اكنون سفرهاي بسيار زيادي از كاليفرنياي آمريكا به سوي مكزيك انجام مي‌شودد و كارگران مهاجر مكزيكي در مدت چند ماه به وطن خود باز مي‌گردند. اكنون اقتصاد آمريكا تقريبا با اقتصاد مكزيك برابر شده و فرصتهاي شغلي نيز به همان اندازه شده است.

كارگران مهاجر مكزيكي پس از بازگشت به وطن، وارد خانواده‌هايشان و همچنين وارد سيستم بهداشت عمومي عاري از بيماري مي‌شوند. بعلاوه، اين افراد فرصت مناسبي براي ثروت‌اندوزي از طريق همكاري با كارتلهاي بزرگ دارويي پيدا كردند.

شركتهاي توليدي بزرگ كاليفرنيايي كه سود هنگفتي از توليدات خود بدست مي‌آورند، مدت زمان درازي است كه بخاطر نبود كارگر ارزان قيمت براي انجام دادن كارهاي پست شكايت مي‌كنند.

در پايان اين گزارش تاكيد شده است كه آنها بطور مداوم و پي‌در‌پي تاكيد مي‌كنند كارگران براي ماندن در كاليفرنيا بايد دلايل محكمي داشته باشند و از ديد آنها كسب دستمزد و بهداشت عمومي، دلايل محكمي براي ماندن كارگران مكزيكي در كاليفرنيا نيست.
 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
بر اساس آخرين آمار اين سازمان تاکنون چهارصد و بيست و نه نفر نيز جان خود را بر اثر آلودگي به ويروس آنفلوانزاي خوکي از دست داده اند.
واحد مرکزی خبر: سازمان بهداشت جهاني روز دوشنبه شمار مبتلايان به بيماري آنفلوانزاي خوکي در جهان را نود و چهار هزار و پانصد و دوازده نفر اعلام کرد.

بر اساس آخرين آمار اين سازمان تاکنون چهارصد و بيست و نه نفر نيز جان خود را بر اثر آلودگي به ويروس آنفلوانزاي خوکي از دست داده اند.

چهار هزار و پانصد و نود و يک مورد ابتلا و جان باختن چهل و هفت نفر بر آخرين آمار منتشره روز جمعه بر روي پايگاه اينترنتي سازمان بهداشت جهاني افزوده شده است.

در اين آمار شمار مبتلايان آنفلوانزاي خوکي در جهان هشتاد و نه هزار و نهصد و بيست و يک نفر و شمار قربانيان نيز سيصد و هشتاد و دو نفر اعلام شده بود.
 

NavidM

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2008
نوشته‌ها
414
لایک‌ها
1
فارس: مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خراسان جنوبي گفت: افراد مسن، بيماران قلبي و عروقي، ريوي، كليوي و ديابت و كودكان زير درمان آسپرين و زنان باردار بيشتر در معرض ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي هستند.

مجيد بهلگردي عصر امروز در جمع خبرنگاران با گراميداشت هفته مبارزه با بيماري‌هاي مشترك انسان و حيوان افزود: آنفلوآنزاي خوكي يك بيماري حاد تنفسي و به شدت واگيردار است كه ميزان مرگ و مير بر اثر آن در خوك‌ها بسيار بالا است.

وي با بيان اينكه اين بيماري از طريق ذرات آلوده معلق در هوا، تماس مستقيم، تماس غير مستقيم و تماس خوك‌هاي ناقل بدون علامت منتشر مي‌شود، ادامه داد: اين بيماري در مناطق معتدل و در پاييز و زمستان بروز بيشتري دارد.

مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خراسان جنوبي شباهت علايم باليني آنفلوآنزاي خوكي را با آنفولانزاي فصلي انساني و بيماري‌هاي عفوني حاد دستگاه تنفسي بسيار نزديك خواند و گفت: موارد خفيف ممكن است شناسايي نشود، بنابراين ميزان گسترش اين بيماري در انسان‌ها تاكنون ناشناخته است.

بهلگردي آنفلوآنزاي خوكي را در آمريكا بومي دانست و اظهار داشت: طغيان‌هاي بيماري در آمريكاي شمالي، آمريكاي جنوبي و كشورهاي انگليس، سوئد و ايتاليا در قاره اروپا و كشور كنيا در آفريقا و بخش‌هايي از آسياي شرقي مثل چين و ژاپن بوده است.

وي يادآور شد: مردم به طور معمول آنفلوآنزاي خوكي را از خوك‌هاي آلوده مي‌گيرند، اما تعدادي از مبتلايان كه تاكنون شناسايي شده‌اند در سابقه بيماري خود تماس با خوك و محل نگهداري خوك را نداشته‌اند.

مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خراسان جنوبي با بيان اينكه اين بيماري از طريق خوردن غذا قابل انتقال نيست، گفت: ويروس آنفلوآنزاي خوكي در دماي 70 درجه سانتيگراد از بين مي‌رود.

بهلگردي تاكيد كرد: هنوز واكسني كه مانع انتقال بيماري آنفلوآنزاي خوكي شود كشف نشده است و مشخص نيست كه آيا واكسن آنفوآنزاي فصلي تا چه اندازه در پيشگيري از اين بيماري موثر است.

وي اضافه كرد: دو دست دارو براي درمان آنفلوآنزاي خوكي وجود دارد كه يكي گروه آمانتادين و ريمانتادين و ديگري ممانعت‌كننده‌هاي نورآمينيد شامل اسلاميوير و زاناميوير هستند كه گروه دوم در حال حاضر در درمان بيماران مصرف مي‌شود.

مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خراسان جنوبي گفت: براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري بايد از تماس با افرادي كه ناخوش هستند و يا تب و سرفه دارند اجتناب كرد، دست‌ها را با آب و صابون شست، خواب و استراحت كافي داشت و مصرف مواد غذايي سالم و ورزش را در دستور كار قرار داد.

بهلگردي با اشاره به ديگر بيماري‌هاي مشترك بين و انسان و حيوان اظهار داشت: تب مالت در سال 86 بالغ بر 162 مورد و در سال 87 بالغ بر 185 مورد بوده و بيماري سالك نيز در سال 86 حدود 90 مورد و در سال گذشته بالغ بر 157 مورد بوده است.

وي ميزان حيوان گزيدگي و سياه‌زخم را در سال 86 را به ترتيب يك هزار و 10 و دو مورد اعلام كرد و گفت: در سال گذشته نيز اين بيماري‌ها به ترتيب 920 و سه مورد بوده‌اند.

مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خراسان جنوبي نهبندان، قاين و سربيشه را داراي بالاترين آمار حيوان گزيدگي دانست و افزود: براي هر نفر بيمار حيوان گزيده 130 هزار تومان هزينه صرف درمان مي‌شود.

بهلگردي اضافه كرد: در خراسان جنوبي شهرستان‌هاي سرايان، درميان و قاين داراي بيشترين آمار تب مالت هستند و در زمينه بيماري سالك نيز سرايان، بيرجند و فردوس آمار بالايي دارند.

وي مهم‌ترين بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان را تب مالت، هاري، كيست هيداتيد، سياه‌زخم، تب خونريزي‌دهنده، كريمه كنگو و سالك برشمرد و گفت: براي پيشگيري از تب مالت بهتر است مصرف شير پاستوريزه يا جوشيده را در برنامه داشته باشيم و حداقل دو ماه پنير تازه را قبل از مصرف در آب نمك قرار دهيم و واكسيناسيون دام را مدنظر قرار داده و در استفاده از دستكش، چكمه و عينك در هنگام مواجهه با لاشه‌هاي دام دقيق باشيم.
مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خراسان جنوبي در زمينه پيشگيري از بيماري هاري افزود: بهتر است از نگهداري حيواناتي مثل گربه و سگ در منزل خودداري كرد و در صورت نگهداري اين حيوانات در منزل بايد واكسيناسيون آْنها را جدي گرفت و در صورت خراش و گازگرفتگي توسط اين حيوانات بايد به سرعت محل آسيب را با آب و صابون بشوييم و به نزديك‌ترين مركز بهداشتي و درماني مراجعه كنيم.
 
بالا