برگزیده های پرشین تولز

آيا شما هم به کامپيوتر جيبی يا PDA نياز داريد؟

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
آيا شما هم به کامپيوتر جيبی يا PDA نياز داريد؟
توسط: هومن برادران

کمتر از ۵ سال است که کامپيوترهای جيبی يا PDA (که مخفف Personal Digital Assistant) است در دسترس عموم قرار گرفته اند. همين ۲ سال پيش بود در فيلم جيمزباند از آنها به عنوان يکی تکنولوژی خيلی جديد استفاده شده بود، ولی حالا خيلی از افراد از اين دستگاههای کوچک و پر قدرت هر روز استفاده می کنند. ولی آيا - گذشته از قيمت آنها - همه افراد به اين کامپيوترها نياز دارد؟

اين دستگاه ها دو کار اصلی انجام می دهند: يکی اينکه به طور استاندارد به عنوان تقويم، دفتر تلفن، ساعت، ماشين حساب، دخل و خرج و غیره عمل می کنند و ديگر اينکه می توانيد با نصب نرم افزار مورد نظر از آنها استفاده های نامحدودی بکنيد. اگرچه مورد اول با خيلی از کامپيوترهای جيبی ساده تر که کمتر از ۲۰ دلار قيمت دارند انجام می شود ولی بايد توجه کرد که اين کامپيوترها فقط با فشار يک کليد تمام اطلاعات را با کامپيوتر اصلی شما رد و بدل (sync) می کنند و به همين دليل اطلاعات شما با از بين رفتن باتری از بين نمی رود. (اهميت اين مساله وقتی يکبار اطلاعات مهم را از دست بدهيد برايتان روشن می شود.) بعضی افراد به استفاده از کامپيوتر برای موارد بالا عادت کرده اند و اين افراد فقط با يکبار استفاده از کامپيوتر جيبی آنرا کنار نخواهند گذاشت. ولی افرادی که هنوز از روشهای قديمی استفاده می کنند يا نيازی به قرار ملاقات، تقويم و غيره ندارند هرگز استفاده مفيدی از امکانات اصلی اين کامپيوترها نخواهند کرد و موردهای زيادی هستند که اين دستگاه ها را تهيه می کنند و هرگز از آنها استفاده نمی کنند.

بايد توجه کنيد که کامپيوترهای جيبی صفحه بسيار کوچکی دارند و برای وارد کردن اطلاعات بايد از قلم دستگاه (که خيلی وقتها حروف را اشتباه تشخيص می دهد)، صفحه کليد روی صفحه (که تايپ با آن کمی آرام است) و يا صفحه کليدهای جانبی (که استفاده از آنها در هنگام حرکت و سطح ناصاف عملا غيرممکن است) استفاده کنيد. در نتيجه استفاده از آنها هرگز براحتی کامپيوتر نيست. بعضی از افراد می توانند با اين مشکلات بسازند، ولی برای ساير افراد عادت به کامپيوترهای کوچک تا حدی غيرممکن است.

در صورت نصب نرم افزارهای جانبی استفاده های نامحدودی ميتوان از اين کامپيوترها کرد. شما بايد تصميم بگيريد که آيا اين امکانات در يک کامپيوتر کوچک نياز شما را برابرده می کند يا نه. برخی از استفاده هايی که از اين کامپيوترها ميتوان کرد عبارتند از:

- مطالعه کتابهای الکترونيک يا eBook و همچنين فايلهای آکروبات (اين برای خود من يکی از مهمترين استفاده های کامپيوتر جيبی است.)
- برنامه های Microsoft Office مانند Work, Excel و حتی Power Point (يا برنامه های مشابه آنها)
- استفاده از کامپيوتر جيبی بجای خيلی از دستگاههای کوچک ديگر مانند انواع ماشين حساب (از جمله گرافيکي) و ريموت کنترل قابل برنامه ريزی برای تمام دستگهاه های الکترونيک موجود
- در برخی مدلها امکانات بسيار فراوان مانند MP3 ، ضبط صوت، ويدئو، GPS (مکان ياب ماهواره اي) و غيره وجود دارد که گاهی با اضافه کردن يک دستگاه کوچک امکان پذير است.
- و در صورت برخورداری از اينترنت: نقشه، پست الکترونيک و تقريبا تمام امکانات مربوط به اينترنت در همه جا و همه وقت در اختيار شماست.

اين نکات مثبت و منفی کامپيوترهای جيبی امروز بود ولی خود شما بايد تصميم بگيريد که آيا چنين دستگاهی نياز شما را برابرده می کند يا فقط يک اسباب بازی است برای بزرگترها.


iritn
 
بالا