برگزیده های پرشین تولز

آیا ایران بیت‌کوین را به عنوان ارز دیجیتال می پذیرد؟

factcoinss

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 فوریه 2021
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
4
سن
34
محل سکونت
اصفهان
پذیرش بیتکوین

سایت خبری کوین دسک طی مصاحبه ای با ایرانیان فعال در زمینه رمزارز ، گفتگویی با وکیل شرکت فکت کوینز داشت که خلاصه ی آن به شرح زیر است.

در سال 2018 بانک مرکزی ایران معامله ارز دیجیتال در بانک های کشور را ممنوع اعلام کرد.طبق گفته آرمان باباگل وکیل فعال در حوزه رمز ارز، این ممنوعیت در راستای سایر حوزه های قضایی مربوط به پولشویی و بودجه تروریسم صادر شد. دولت نگران این مسأله بود که مبادا ارز دیجیتال ،ریال کشور را تحت الشعاع قرار دهد. در سال 2018 زمانی که تلگرام عرضه اولیه توکن ” گرام” خود را ارائه داد، دولت ایران ممنوعیت و فیلتر این برنامه را مورد مناظره قرار داد.

در نهایت ایران شهروندانش را از معامله با ارز دیجیتال منع نکرد .اما اظهار داشت که هرکس باید مسئولیت ریسک این کار را خودش به عهده بگیرد. باباگل خاطر نشان کرد: ” به عنوان یکی از معدود وکلای کشور که با قوانین مربوط به رمزنگاری آشنا هستم ، هم اکنون پرونده های زیادی از کلاهبرداری در این حوزه در دست دارم.”

او همچنین به پرونده های مربوط به استخراج نیز رسیدگی میکند و اخیراً برای کمک به یکی از موکلینش که به سرقت برق از شبکه به منظور استخراج بیتکوین محکوم شده بود، به مناطق مرزی پاکستان سفر کرده است.

مجوز صرافی کریپتو

طبق گفته باباگل ،در حال حاضر صرافی های کریپتو برای فعالیت نیازی به مجوز ندارند. قاضی زاده هم ضمن تأیید این مطلب اعلام کرد که فکر نمیکند این شرایط مدت زیادی ادامه داشته باشد. در سال جاری ، در بحبوحه نگرانی از این که همه گیری مردم را تشویق به خروج از بازار سرمایه میکند ، دولت ایران در تلاش است قوانین سختگیرانه ای تحت عنوان قوانین قاچاق ارز و معاملات خارجی وضع کند تا به نوعی بتواند از تنزل بیشتر ارزش ریال جلوگیری کند.

حتی قبل از اعمال تحریم ها ، دولت ایران درصدد بود تا رمزارز خودش را به بازار عرضه کند. این رمزارز مورد حمایت دولت، احتمالا مثل بیتکوین و سایر رمزارزها غیرمتمرکز نیست و حتی میتواند منجر به رد دیگر ارزهای دیجیتال تایید نشده شود.

رمزارزهای ایرانی
سال گذشته ،چهار بانک پیشرو ایران به منظور راه اندازی پروژه “PayMon ” با استارتاپ KuKonos شریک شدند تا ایران ارز دیجیتال مبتنی بر طلای خودش را راه اندازی کند. اما طبق مصاحبه کوین دسک با سهیل نیکزاد که در این پروژه کار میکرد طرح مبتکرانه PayMon بعد از گذشت از سندباکس در انتظار تأییدیه دولت مانده است.

دومین پروژه ارز دیجیتال “برنا” مستقیما از طرف بانک مرکزی ایران حمایت میشود که این مؤسسه هم اکنون در حال توسعه زیرساخت پشتیبانی از یک ارز دیجیتال است.
 
بالا