برگزیده های پرشین تولز

آیا با ازدواج موقت و قانون اجرایی اون موافقید؟

آیا با ازدواج موقت موافقید؟


  • Total voters
    150

salar68

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژانویه 2006
نوشته‌ها
402
لایک‌ها
66
محل سکونت
Esfahan / tehran
سلام
چند روز پیش با استاد بحث جالبی داشتیم

بچه ها می دونستید صیغه موقت یا همون ازدواح موقت برای زنان می باشد نه مردان !!!
فلسفه وجود این ( که این همه حدیث واسش جعل کردند مثل این لذته و .. ) واسه این موضوع

بنا به دلایلی زنی بی شوهر می شه ( بالاخره احتیاج داره به رابطه ) یا دختری امکان ازدواج نداره ( کسی نمیاد باهاش ازداج کنه پیر شده یا..) واسه این بدبختا گذاشتند
بعدشم واسه مردی نذاشتند که زن داره بره حال مضاعف کنه همین شرایط واسه مرده هست
زنش مرده ، دانشجو نه پول داره نه چیزی

به دو تا کلمه نیست از نظر عرفی 101010 شرایطو باهم باید دو طرف داشته باشند تا مورد قبول باشه

خودمون گول نزنیم کسی که زن داره یا 101010 چیز دیگه اینا از گوشت سگ واسش بدتره
 

MasoudM

Registered User
تاریخ عضویت
8 جولای 2008
نوشته‌ها
1,870
لایک‌ها
651
محل سکونت
in the shadow of the statue
سلام
چند روز پیش با استاد بحث جالبی داشتیم

بچه ها می دونستید صیغه موقت یا همون ازدواح موقت برای زنان می باشد نه مردان !!!
فلسفه وجود این ( که این همه حدیث واسش جعل کردند مثل این لذته و .. ) واسه این موضوع

بنا به دلایلی زنی بی شوهر می شه ( بالاخره احتیاج داره به رابطه ) یا دختری امکان ازدواج نداره ( کسی نمیاد باهاش ازداج کنه پیر شده یا..) واسه این بدبختا گذاشتند
بعدشم واسه مردی نذاشتند که زن داره بره حال مضاعف کنه همین شرایط واسه مرده هست
زنش مرده ، دانشجو نه پول داره نه چیزی

به دو تا کلمه نیست از نظر عرفی 101010 شرایطو باهم باید دو طرف داشته باشند تا مورد قبول باشه

خودمون گول نزنیم کسی که زن داره یا 101010 چیز دیگه اینا از گوشت سگ واسش بدتره

:D صيغه براي زنان است نه مردان :D


استاد چي بود ؟
 

reza_badkonaki

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
3,465
لایک‌ها
325
سن
35
محل سکونت
با قيد وثيقه فعلا ازادم

scorpion8108

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2005
نوشته‌ها
344
لایک‌ها
0
خدمت شما
قبلاً ترجمه شده!:D

«وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا؛


زنـان شـوهـردار (بـر شما حرام است ؛) مگر آنها را كه مالك شده ايد. اينها احكامى اسـت كه خداوند بر شما مقرر داشته و زنان ديگر غير از اينها (كه گفته شد) براى شما حـلال اسـت ، كـه بـا امـوال خـود آنـهـا را اخـتـيار كنيد در حالى كه پاكدامن باشيد و از زنا خـوددارى نـمـايـيـد، و زنانى را كه متعه [= ازدواج موقت‏] مى كنيد مهر آنها را، واجب است بپردازيد و گناهى بر شما نيست نسبت به آنچه با يكديگر توافق كرده ايد بعد از تعيين مهر، خداوند دانا و حكيم است . »

مگر آنها را كه مالك شده ايد
ميشه زن شوهر دار را هم مالک شد؟ جالبه
از اون وحشيها بغير از اين هم انتظاري نميره،
کتابي که اين يکي از آيه هاشه، نميشه از پيغمبر و ائمه و پيروانش انتظار ديگه اي داشت
خداوند دانا و حكيم است
صددرصد حکيمه که چنين آيه اي رو نازل کرده
sorry
 

scorpion8108

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2005
نوشته‌ها
344
لایک‌ها
0
نوشته ای از tanhai
از نظر جمعيت سه برابر بودن نسبت دختران به پسران
ازياد نسل شيعه
.....
منبع : http://mahditabib.blogfa.com/post-72.aspx
ثواب متعه(ازدواج موقت)
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند: دو نفري كه ازدواج موقت مي نمايند هنگامي كه با هم صحبت مي كنند، كلام آن ها تسبيح خداوند است و هنگامي كه دست همديگر را گرفتند، گناهانشان از ميان انگشتانشان فرو مي ريزد. هنگامي كه يكي از آنان ديگري را مي‌بوسد، خداوند براي هر بوسه، ثواب يك حج و عمره را مي دهد و هنگامي كه ازهم جدا مي‌شوند خداوند براي هر دوي آنان به هر لذت و شهوتي كه برده اند، حسنه اي به بزرگي كوههاي بسيار بلند در نامه عملشان مي نويسد و هنگامي كه بلند شده و غسل كردند، خداوند گناهان آنان را مي بخشد و آبي بر مويي از موهايشان مرور نمي كند، مگر اينكه خداوند براي هريك از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو كرده و ده درجه بالا مي برد. پس پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: و براي هر كسي كه پيوند بين آنها را ايجاد كرده باشد همين ثواب‌ها خواهد بود. و در ادامه فرمودند يك درهم (خرج براي) متعه ،از هزار درهمي كه درراه خدا خرج شود برتراست به خدا سوگند كه متعه برتر است و آن چيزي است كه قرآن دربارة آن سخن گفته و سنت بر آن جاري شده است. لئالي الاخبار ج 1 ص 244 .

امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كسي كه ازدواج موقت كند و بعد غسل كند، از هر قطره‌اي كه از آب غسل مي‌چكد ، خداوند هفتاد ملك را خلق مي‌نمايد كه تا روز قيامت براي او طلب آمرزش و بخشش نمايند و تا روز قيامت بر كسي كه از اين عمل دوري كند لعنت مي‌فرستند. وسائل الشيعه ج 14 ص 444-447

پيامبر اكرم (ص) فرمودند: هر كس يك بار در زندگي خود متعه كند، درجه اش به مانند درجة امام حسن مجتبي عليه السلام خواهد بود و هر كس دوبار متعه كند، درجه اش به مانند امام حسين سيد الشهداء‌عليه السلام خواهد بود و هر كس سه بار اين كار را انجام دهد، به درجة امام علي مرتضي عليه السلام نائل مي آيد و هر كس چهار بار متعه بگيرد، درجه اش همانند من خواهد بود.لئالي الاخبار ج 3 ص 243

منبع : http://mahditabib.blogfa.com/post-72.aspx

حاج اقا من یه سوال دارم :rolleyes: اگه ینفر هفته ای یبار متعه كند به چه درجه ای میرسه؟ :lol:

اگه درست ميخوندي، ميفهميدي :D
حسنه اي به بزرگي رشته كوههاي بسيار بلند هيماليا در نامه عملشان مي نويسد که زلزله 10 ريشتري هم نتواند آن را از جايش تکان دهد.
و خداوند خيلي ميداند.


رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:هر که راضی به متعه شدن دختر وخواهر ومادر وعمه وخاله وخويشان خودش نشود،نميرسد به او شفاعت من.
منبع: http://mahditabib.blogfa.com/post-72.aspx

چه کساني شفاعت او را ميخواهند؟
 
Last edited:

vahiddddd

Registered User
تاریخ عضویت
4 می 2006
نوشته‌ها
1,048
لایک‌ها
352
مگر آنها را كه مالك شده ايد
ميشه زن شوهر دار را هم مالک شد؟ جالبه
از اون وحشيها بغير از اين هم انتظاري نميره،
کتابي که اين يکي از آيه هاشه، نميشه از پيغمبر و ائمه و پيروانش انتظار ديگه اي داشت
خداوند دانا و حكيم است
صددرصد حکيمه که چنين آيه اي رو نازل کرده
sorry

اينجا منظور از مالک شدن اينه که ،مثلا تو جنگ با دشمن اگه زن شوهر دار اسير کنی ،يعنی مالکشی و هی حلال!!!!!
در بقيه موارد که گفتی با شما کاملاً موافقم.
 

Amirbahal3

Registered User
تاریخ عضویت
3 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,200
لایک‌ها
538
سلام
به هر حال هر کس یه عقیده ای داره!
ولی این بحث ازدواج موقت واقعاً مسخرس و میتونه سلامت خانواده رو تحت الشعاع قرار بده شدید! در صورتی که یه مرد متاهل بره و ازدواج موقت کنه !!!
ببخشید رک میگم ، فرض بفرمایید (اگه نوجوونید) پدر شما بره ازدواج موقت کنه! یا بدتر از اون شوهر خواهر شما!
یا (با عرض معذرت) خواهر شما!!! (منظورم شخص شما نیست فقط مسال زدم بازم ببخشید)
موفق باشید (نمیشه چیزی که پذیرش فرهنگی براش وجود نداره و حتی خیلی ها باهاش مبارزه میکنن رو به این راحتی به قانون تبدیل کرد ، کلی مسائل و مشکلات ممکنه بیاره که حتی از مشکلات نبود این قانونم بیشتره ، البته متاسفانه چون توی ایران ارکان حکومت و ... نه پشتوانه مردمی دارن و نه به مردم کوچکترین اهمیتی میدن به این مسائل هم فکر نمیکنن)
موفق باشید
 

Handel

Registered User
تاریخ عضویت
8 می 2007
نوشته‌ها
309
لایک‌ها
397
محل سکونت
Ice Cream Land
به نظر من وجود این قانون برای افرادی که به هر دلیلی توانایی ازدواج کردن ندارن کاملا بجاست
 

منصور قیامت

کاربر ویژه گفتگوی آزاد
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
4,706
لایک‌ها
297
محل سکونت
شهر باحال قم
نکته مهم اینه که آیا صیغه باید با اجازه پدر دختر باشه یا بدون اجازه هم امکان پذیره؟

اگر با اجازه باید باشه که بعید میدونم زیاد دچار تغییری بشیم...

ولی اگر بدون اجازه پدر هم بشه که اتفاقات جالبی در جامعه رخ خواهد داد :D

دیگه میتونید با جی افتون هرجایی خواستید برید. هرکاری خواستید بکنید. هرکی اومد خفتتون کنه صیغه نامه رو نشونش بدید
 

adameh_bahal

Registered User
تاریخ عضویت
13 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
386
لایک‌ها
25
محل سکونت
Tehran
نکته مهم اینه که آیا صیغه باید با اجازه پدر دختر باشه یا بدون اجازه هم امکان پذیره؟

اگر با اجازه باید باشه که بعید میدونم زیاد دچار تغییری بشیم...

ولی اگر بدون اجازه پدر هم بشه که اتفاقات جالبی در جامعه رخ خواهد داد :D

دیگه میتونید با جی افتون هرجایی خواستید برید. هرکاری خواستید بکنید. هرکی اومد خفتتون کنه صیغه نامه رو نشونش بدید

تا اونجا که من ميدونم همه مراجع گفتن برای "دختر" اجازه پدر لازم هست
 

Farzad Z

Registered User
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2007
نوشته‌ها
903
لایک‌ها
57
محل سکونت
Isfahan
* بکنید اما اصراف نکنید (امام فرزاد ز بسم الله رحمان رحیم)
* = صیغه
 

منصور قیامت

کاربر ویژه گفتگوی آزاد
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
4,706
لایک‌ها
297
محل سکونت
شهر باحال قم

Zokalo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 آگوست 2009
نوشته‌ها
90
لایک‌ها
8
متعه از ریشه کلمه متاع هست به معنی کالا
صیغه متعه هم یعنی به مالکیت درآوردن یک زن مثل کالا بری مدت معین که در صیغه نامه ذکر شده
 

g3naa

Registered User
تاریخ عضویت
14 مارس 2009
نوشته‌ها
733
لایک‌ها
31
محل سکونت
دبی, شیراز, لارستان بزرگ
آیه قرآن رو هر جور دوست داشتید معنی نکنید
الکی تعصب وار کپی پیست نکنید
بدونید چی رو دارین کپی میکنید

حدیث هم الکی تحریف نکنید
یعنی چی هر کس 4 بار ازدواج موقت کرد درجش به پیامبر میرسه؟
اگر اینطوره چرا بیکار نشستین؟
برین صیغه کنید کسی رو !
یه صیغه بشین !


همین کسایی که قرآن رو اینجوری معنی میکنن هنوز بلد نیستن درست قرآن رو بخونن (اشاره به نماز و اذان های پخش شده در تلویزیون)
 

منصور قیامت

کاربر ویژه گفتگوی آزاد
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
4,706
لایک‌ها
297
محل سکونت
شهر باحال قم
آیه قرآن رو هر جور دوست داشتید معنی نکنید
الکی تعصب وار کپی پیست نکنید
بدونید چی رو دارین کپی میکنید

حدیث هم الکی تحریف نکنید
یعنی چی هر کس 4 بار ازدواج موقت کرد درجش به پیامبر میرسه؟
اگر اینطوره چرا بیکار نشستین؟
برین صیغه کنید کسی رو !
یه صیغه بشین !


همین کسایی که قرآن رو اینجوری معنی میکنن هنوز بلد نیستن درست قرآن رو بخونن (اشاره به نماز و اذان های پخش شده در تلویزیون)
سعید جان من هنوز متوجه موضع شما نشدم. شاید به دقت نخوندم پست هات رو.

مشخصا میگی برامون که نظرت در این مورد چی هست؟
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
اینم برای دوستانی که می خواهند یک بار در زندگیشون بعضی از کار ها رو خودشون تجربه کنند
ان شائ الله موفق و موید باشند جمعیا و لا تفرقوا
===================
http://www.30gh.ir/news.php

http://www.30gh.ir/

http://www.emovaghat.net/mt/default.asp?rand=6818048

http://emovaghat.parsiblog.com/-242313.htm

======================
روش انجام ازدواج موقت به صورت خلاصه و کاربردی


نیت قلبی
برای انجام ازدواج موقت.
تعیین مدت ازدواج.
تعیین مهریه زوجه.
خواندن صیغه عقد به زبان عربی و بصورت صحیح (بهتر است صیغه به زبان عربی خوانده شود اما اگر نمیتوانند به عربی صحیح بخوانند، می‌توانند بصورت فارسی صیغه را بخوانند)، به این ترتیب که؛

زن بگوید: « زَوَّجْتُکَ نَفْسی فِی الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلُوم» (من خودم را به همسری تو در مدت معین با مهر معین درآوردم)
مرد نیز بگوید: « قَبِلْتُ» (قبول کردم)
یا این که وکیل زن بگوید: « مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتی مُوَکِلَکَ فِی الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلُوم» (موکله خودم را به ازدواج موکل تو در مدت معین با مهر معین درآوردم)
و وکیل مرد نیز بگوید: « قَبِلْتُ لِمُوَکِّلی هکَذَا» (قبول کردم برای موکل خودم همینطور)

... همچنین در ازدواج موقت مرد می‌تواند از طرف زن وکیل شود و خودش صیغه عقد را بخواند برای این کار ابتدا باید مدت و میزان مهریه را تعیین کرد، بعنوان مثال یک ماه زمان عقد و بیست هزار تومان، که هر دو توافقی است.
پس از تعیین این دو مورد، مرد می‌تواند از زن بپرسد که آیا وکیل است صیغه عقد را بخواند و اگر زن قبول کرد مرد از طرف زن و خودش جملات ذیل را با تلفظ صحیح عربی بخواند:
یادآوری: حتما باید ابتدا مدت و میزان مهریه مشخص شود، در غیر این صورت، صیغه باطل است!

ابتدا از طرف زن بگوید: «مَتّعتُکَ لِنَفسی عَلیَ المَهرِ المَعلوم فی المُدَة المَعلومَة»
و بعد از طرف خودش بگوید: «قَبِلتُ لِنَفسی»

برخی نکات مهم:

با وجود اینکه از دیدگاه برخی مراجع معظم تقلید کسب اجازه از پدر برای ازدواج موقت دختر باکره رشیده الزامی نیست اما طبق حقوق مدنی جمهوری اسلامی ایران در صورتی که دختر باکره رشیده قصد ازدواج موقت کند باید از پدر خود اجازه بگیرد، همچنین یادآور می‌شود که تعداد دیگری از مراجع نیز ازدواج دختر باکره را الزاما با اجازه پدر و یا جد پدری مجاز می‌دانند.(به رساله توضیح المسائل مرجع خود رجوع کنید)
ثبت ازدواج موقت از دیدگاه شرع اسلام لازم نیست اما طبق حقوق مدنی جمهوری اسلامی ایران، ازدواج موقت باید ثبت گردد البته در خیلی از موارد زن و شوهرها ازدواج موقت خود را ثبت نمی‌کنند و هیچ مشکلی برای ایشان پیش نمی‌آید اما اکیدا توصیه می‌شود حتما ازدواج موقت را ثبت نمایید، یکی از فواید ثبت ازدواج موقت این است که در مواقعی که همسر موقت شما تخلفی نمود می‌توانید از حقوق ضایع شده خود به صورت قانونی دفاع نمایید .


برخی قوانین حقوقی و احکام شرعی مربوط به ازدواج موقت
در ازدواج (دائم و موقت) زوجین مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.
حقوق مالی در ازدواج موقت از این قرار است که زوجه حق نفقه ندارد مگر در ضمن عقد شرعی انقطاعی شرط شود و یا این که این ازدواج بر این اساس محقق شده باشد، که در این صورت زوجه در طول مدت زناشوئی، یا حین فسخ و یا در پایان مدت مقرر می تواند نفقه خویش را مطالبه کند.
زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند یعنی در صورت فوت یکی از زوجین دیگری حقی در ما ترک متوفی ندارد، خواه متوفی ورثه‌ای داشته یا نداشته باشد. البته در صورت وصیت متوفی از باب وصیت بر غیر مطابق احکام وصیت عمل خواهد شد.
محرمیت حاصل از ازدواج موقت همانند ازدواج دائم است، یعنی محارم سببی برای هر یک از زوجین از فرزندان، والدین، عروس و داماد ایجاد خواهد شد و نیز حرمت ازدواج با این محارم همانند احکام ازدواج با محارم در ازدواج دائم است.
زوجه در تمامی کارها و فعالیت‌های شخصی خود از قبیل اشتغال در منزل و یا خارج از منزل و نیز ادامه تحصیل و یا حق سکونت و نیز رفت و آمدها آزاد و مستقل است و رضایت و اجازه زوج موقت در امور شخصی شرط نیست مگر اموری که با حق تمتع زوج مزاحمت داشته باشد که در این صورت می‌توانند قرارها و ملاقات‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که از حقوق طرفین رفع مزاحمت بشود.
زوجین می‌توانند هنگام وقوع عقد برای یکدیگر شرایطی به عنوان شرط ضمن عقد یا شرط خارج لازم بگذارند که لازم الوفاء است.
رعایت شرائط مذکور در بند 6 واجب است، اما اگر از طرف هر یک از زوجین یا هردو تخلفی از شرط صورت پذیرد عقد باطل نمی‌شود اما شخص متخلف مرتکب کار حرام شده است.
زوجین هر زمان که بخواهند می‌توانند شرائط مذکور در بند 6 را ملغی کرده و آن را برداشته و اعلام کنند که دیگر شرطی نباشد و یا به تقاضای طرف دیگر بر بلا اثر بودن شرط رضایت بدهند.
اگر پیش از موعد مقرر بخواهند ازدواج موقت و شرعی را فسخ و منحل کنند باید به عاقدی مراجعه کنند و مسئولیت شرعی آن را به وی واگذار کنند. اگر به هر دلیل نخواهند و یا نتوانند به عاقدی مراجعه کنند لازم است پس از روشن کردن وضعیت مهریه، زوج بقیه مدت را به زوجه ببخشد (یعنی این طور بگوید: من باقی مدت را به شما بخشیدم).
اگر به عاقد مراجعه کنند ضمن ثبت بذل مدت و قبض و اقباض و یا بذل مهریه در مورد بارداری و عدم بارداری زوجه نیز حسب اقرار و یا گواهی از آزمایشگاه و پزشک مربوطه و تحریر مراتب فوق در اسناد موجود نسبت به انحلال ازدواج شرعی اقدام میشود.
احکام عده در ازدواج موقت از این قرار است:
عده وفات؛ در صورت فوت زوج، چهار ماه و ده روز است .
عده انحلال نکاح (در پایان مدت مقرر و یا با بذل مدت پیش از پایان مدت) چند حالت دارد؛
الف) برای زنانی که پریود می‌شوند دو طهر (و پاکی) است.
ب) برای زنانی که به هر علت پریود نمی‌شوند اما در سن و سال زنانی هستند که باید عادت بشوند به مدت 45 روز است.
ج) برای زنانی که از شوهر خویش در ازدواج موقت باردار شده‌اند تا زمان وضع حمل و زایمان است.
د) زنانی که در دوران یائسگی هستند عده ندارند.
و) اگر صرفا خطبه ازدواج موقت جاری شده، اما رابطه خاص زناشوئی انجام نگرفته باشد عده ندارد.
ازدواج (دائم و موقت) زنی که شوهر (دائم یا موقت) دارد باطل و حرام است و نیز ازدواج زنی که در عده باشد باطل و حرام است و جرم تلقی شده و مجازات دارد.
اگر با زنی که شوهر دارد و یا در عده بسر می‌برد خطبه عقد خوانده شود ازدواج باطل است و این زوجین بر یکدیگر حرام ابدی می‌شوند یعنی پس از اجرای طلاق و یا انقضای عده نیز نمی‌توانند با یکدیگر ازدواج (دائم یا موقت) کنند.
فرزند حاصل از این ازوداج فرزند شرعی و قانونی زوجین بوده و می‌توانند برای وی شناسنامه بگیرند که در قانون پیش بینی شده است.
*طبق حقوق مدنی جمهوری اسلامی ایران در صورتی که دختر باکره رشیده قصد ازدواج موقت کند باید از پدر خود اجازه بگیرد، همچنین ازدواج موقت برای دختران باکره، طبق نظر اکثر مراجع معظم تقلید باید با اذن پدر و یا جد پدری وی باشد.

عده چیست ؟
مدت زمانی پس از ازدواج است که زن باید در این مدت از ازدواج با مرد دیگر خودداری نماید البته زن می‌تواند در مدت عده، با شوهری که در عده او می‌باشد دوباره ازدواج نماید. و یا به عبارت دیگر زنی که صیغه می‌شود باید حتماً عده نگه دارد.
 
بالا