برگزیده های پرشین تولز

آیا تفاوت Registrar ،Registry و Registrant را می دانید؟

mhm007_007

Registered User
تاریخ عضویت
29 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,248
لایک‌ها
184
سن
33
محل سکونت
tehran
لینک مطلب اصلی
امروز میخوام درباره تفاوت Registry,Registrar و Registrant بنویسم.

یک داامنه از چند بخش تشکیل شده که اون قسمت هایی که امروز باهاش کار داریم نام دامنه و پسوند یا TLD (Top Level Domain )اون هست. TLD ها از دو گروه تشکیل میشن :

(generic TLD) gTLD

پسوندهایی که سه و بیشتر از سه کاراکتر هستند مثل com,net,org,asia,rocks...

  • (country code TLD) ccTLD
پسوندهای خاص کشورها مثل ir,tr,ir,...

حالا یه سری سازمان یا شرکت هستند که کار ثبت دامنه رو برای شما انجام میدن. در حال حاضر برای هر TLD(پسوند دامنه) فقط یک سازمان اصلی وجود داره که به اون Registry یا دفتر ثبت میگن و یه سری شرکت های دیگه هستند که میان از این سازمان اصلی مجوز میگیرن تا اونها هم بتونن برای اون پسوند خاص دامنه ثبت کنند که به این شرکت های سطح دوم Registrar یا ثبت کننده میگن; Registrant هم به کسی میگن که تقاضای ثبت دومین داره و صاحب دامنه محسوب میشه.

پس در حالت کلی ۳ حالت برای ثبت دومین وجود داره :

۱-شما مستقیم به سایت Registry برید و دامنه رو ثبت کنید.

۲-یک Registrar انتخاب کنید و به وسیله اون دامنه رو ثبت کنید که در نهایت اون شرکت با توجه به پسوند دامنه، اطلاعاتتون رو تو Registry اون پسوند به نام شما ثبت میکنه.

۳-به سایت بکی از شرکت هایی که نه Registry هستند و نه Registrar برید و دامنه رو ثبت کنید.

شما میتونید لیست تمام پسوندهای موجود رو به همراه سازمان اصلی ثبت کننده اون رو، اینجا ببینید برای مثال ثبت کننده سطح اول com شرکت VeriSign هست و برای ir نیک دات ای آر. تو این لیست هم میتونید لیست شرکتهای سطح دوم یا Registrar رو ببنید. در حال حاضر برای هر پسوند تنها یک Registry وجود داره.

برای اینکه مشخصات یک دامنه رو ببینیم باید اصطلاحن Whois اون دامنه رو بگیریم; Whois یک پروتوکل مبتی بر متن در پورت ۴۳ هست که اطلاعاتی رو درباره یک دامنه خاص به شما نشون میده، سایتهای زیادی هم هستند که این کار رو براتون انجام میدن مثل ping.eu

برای مثال اگه Whois بلاگ من رو یگیرید میبینید نوشته Registrar Name.com, inc یعنی من این دامنه رو در شرکت سطح دوم Name.com ثبت کردم، Registry پسوند rocks شرکت United TLD Holdco هست،

تو، این لیست میتونید لیست تمام پسوندها به همراه Whois سرورشون رو ببینید.
 
بالا