برگزیده های پرشین تولز

آیا روش انتقال از ستر به هچر در جوجه کشی بلدرچین را میدانید؟

E.I.G

Registered User
تاریخ عضویت
7 دسامبر 2014
نوشته‌ها
147
لایک‌ها
54
سن
31
محل سکونت
ارومیه - خیام
دوره ستر به دوره ای گفته می شود که تخم ها باید مدام در حال چرخش باشند تا جنین به راحتی از تمامی قسمت های زرده تغذیه کند، اما در دوره هچر جوجه کاملا رشد نموده و آماده بیرون آمدن از تخم خواهد بود، بنابراین به محض رسیدن به دوره هچر باید چرخش راک ها را متوقف نمود و دمای دستگاه را بر روی 37.2 و رطوبت را بر روی 75 درصد قرار داد.



1*hEzflVyiqh4d7P8l--qvZQ.jpeg

دستگاه های جوجه کشی اسکندری طوری طراحی شده اند که قسمت بالای دستگاه دمای بیشتر و رطوبت کمتری داشته و قسمت پایینی دستگاه نیز از دمای کمتر و رطوبت بیشتر برخوردار است، بنابراین قابلیت ستر و هچر همزمان در دستگاه های جوجه کشی اسکندری مهیا می باشد در حالی که هیچ یک از دستگاه های ایرانی دیگر از این قابلیت برخوردار نیستند. بنابراین به واسطه چنین سیستمی شما قادر خواهید بود تا هر هفته تخم های جدید درون دستگاه قرار دهید و از طرف دیگر هر هفته نیز جوجه های تازه به دنیا آمده داشته باشید، یعنی دستگاه دائما در حال کار خواهد بود بدون اینکه کوچکترین مشکلی برای جوجه کشی پیش آید.
بنابراین اگر از دستگاه های جوجه کشی اسکندری استفاده می کنید، نیازی به تنظیم مجدد دما و رطوبت نیست. کافیست شانه حاوی تخم های 15 روزه را از روی راک برداشته و در کف دستگاه قرار دهید. همانطور که می دانید دوره جوجه کشی بلدرچین 18 روز می باشد که سه روز آخر به دوره هچر تعلق دارد. با توجه به اینکه جوجه ها کاملا رشد نموده اند، بنابراین به اکسیژن بیشتری نیاز خواهند داشت، پس باید دریچه های هوا را به صورت کامل باز نمایید.
اما اگر از دستگاه هایی غیر از دستگاه جوجه کشی اسکندری استفاده می کنید لازم است تا دما و رطوبت را بر روی مقدار اعلام شده فوق تنظیم نمایید و چرخش راک ها را متوقف نمایید تا جوجه ها کم کم سر از تخم بیرون بیاورند. متاسفانه برخی از دستگاه های جوجه کشی دارای شانه های حفره ای هستند که فرایند انتقال جوجه ها از ستر به هچر را وقت گیر و خسته کننده می کند، ولی شانه های استفاده شده در دستگاه های جوجه کشی اسکندری به صورت سایزیک بوده و از طرح آرکام کره الگوبرداری شده است، بنابراین هنگام انتقال فقط کافیست شانه های داخل سبد را برداشته و سبد را در کف دستگاه قرار دهید.

انتقال جوجه ها از دستگاه به بستر

پس از گذشت 3 روز از دوره هچر و فرا رسیدن روز 18 ام جوجه ها کم کم سر از تخم بیرون خواهند اورد، در این زمان نیازی نیست شما کاری کنید، جوجه ها باید تا 24 ساعت درون دستگاه بمانند تا کاملا رشد کنند و قدرت کافی برای ایستادن و حرکت کردن را داشته باشند. در این مدت جوجه ها می توانند مواد مغذی موجود در بدن خود تغذیه کنند، در طی این مدت اصلا درب دستگاه را باز نکنید و از پشت شیشه وضعیت جوجه ها را بررسی کنید.
پس از گذشت 24 ساعت می توانید جوجه های سرحال را از دستگاه بیرون بیاورید و به بستر آنها منتقل کنید، هم چنین جوجه های مرده و فلج را نیز باید از دستگاه خارج کنید تا آلودگی ها و میکروب های بدن آنها به سایر جوجه ها منتقل نشود. از آنجایی که جوجه های فلج هیچ سودی به حال شما نخواهند داشت، آنها را نیز می توانید منهدم کنید.
جوجه های منتقل شده به بستر باید با ترکیب 10 درصد اب و شکر تغذیه شوند، آنها را با غذای مخصوص جوجه بلدرچین ها تغذیه کنید و مولتی ویتامین های لازم را مرتبا در آب آشامیدنی آنها بریزید، با مشورت دامپزشکی مطمئن واکسن های لازم را به جوجه ها تزریق کنید. برای حفظ سلامتی جوجه ها حتما دانخوری و آبخوری آنها را مرتبا شستشو دهید و خاک اره کف بستر را ماهانه یکبار تعویض نمایید.
 
بالا