برگزیده های پرشین تولز

آیا می توان با هواپیما به فضا رفت؟

maryamgolii

Registered User
تاریخ عضویت
14 نوامبر 2015
نوشته‌ها
130
لایک‌ها
10
سن
34
در دنیای فناوری کمتر کسی است که پرواز هواپیماها بر فراز آسمان را ندیده باشند. طراحی هواپیماها با توجه به کاربرد و مدل آنها متفاوت است. در این بین یک پرسش ذهن را آماس می دهد که آیا می توان از هواپیما به جز حمل بار، مسافر و جنگ استفاده ی دیگری کرد؟ مثلا با هواپیما به فضا رفت؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است نیم نگاهی به لایه های جوی داشته باشیم.

اولین لایه چسبیده به سطح زمین ترموسفر نام دارد. این لایه، نازک ترین لایه است، شامل آب موجود در جو و کوه ها و قله های زمین است. ترموسفر با ضخامت 12 کیلومتر به جاده ی حرکت هواپیماهای نظامی و اکثر هواپیماهای غیر نظامی بدل گشته و در آن پرواز می کنند. در این بین برخی هواپیماهای مسافربری بزرگ و دوربرد، گاها تا ارتفاع 12 کیلومتری پرواز می کنند.

در این ارتفاع انحنای زمین با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. آیا بدان معناست که می توان فراتر از ترموسفر رفت؟ آیا می توان صعود به آن ارتفاع را امیدی برای رفتن به فضا با هواپیما در نظر گرفت؟ پاسخ، خیر است. یک شاتل فضایی معمولا به ارتفاع 250-400 کیلومتر دست پیدا می کنند. مطمئنا فاصله ی 12کیلومتر از سطح زمین با فاصله 400 کلیومتری از زمین تا آسمان تفاوت دارد!

خوب است که بدانید، اکثر هواپیماهای مسافربری بزرگ به هوا و عنصر اکسیژن جهت ترکیب شدن با سوخت احتیاج دارند و این احتیاج در لایه های جوی بسیار بالا سخت تامین می شود. تنظیم فشار کابین و تامین اکسیژن مسافران نیز،از جمله موارد مهمی است که باید لحاظ شود.
بنابراین پاسخ به پرسش “آیا می توان با هواپیما به فضا رفت؟” در شرایط به طور قطع «خیر» است.
منبع: اخبار فناوری
 
بالا