برگزیده های پرشین تولز

آینده اقتصاد ایران در چهار سناریو

on-track

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 آگوست 2012
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
33
[h=2]آینده اقتصاد ایران در چهار سناریو[/h] آینده اقتصاد ایران بیش از هر چیز دیگری به دو عامل قیمت نفت و برآیند منازعات اخیر با غرب بستگی دارد. قیمت نفت در حالتی پایدار و بالاست و این قیمت بالا در شرایط عادی می توانست باعث رشدی نسبتا خوب در اقتصاد ایران شود. منظورم از شرایط عادی، شرایطی بدون تحریم های سرسخت اخیر (که متاسفانه هر روز شدیدتر هم می شوند) و بدون تهدید جنگ در آینده است. در شرایط پایداری قیمت نفت، آنچه بیش از همه آینده اقتصادی ایران را متاثر می کند چگونگی پیشروی منازعه ایران و غرب است. این چگونگی پیشرفت منازعات به همراه مشکلات اقتصادی ناشی از بحران یورو، دو مانع سر راه پیشرفت اقتصادی در دنیا هم محسوب می شوند. برای آینده اختلافات ایران و غرب هم چهار سناریو قابل پیش بینی است:

سناریوی اول تداوم وضعیت موجود در حالت استاتیک است. منظور از حالت استاتیک این است که وضعیت تحریم ها از این شدیدتر نشود، اما کاهش هم نیابد. در این صورت، می توان تصور کرد که بخش هایی از اقتصاد ایران متحمل خسارات سنگینی خواهند شد. منظور من بخش هایی از اقتصاد ایران است که به کالاهای سرمایه ای و واسطه ای وارداتی (مخصوصا با تکنولوژی بالا) به شدت وابسته است. این تحریمها، برای بخشهایی از اقتصاد ایران هم فرصت است. مخصوصا آن قسمتهایی از اقتصاد که به کالاهای وارداتی کمتر وابسته و در سالهای اخیر در اثر رقابت با کالای ارزان خارجی تحت فشار بوده اند. در مجموع اما، اقتصاد ایران رشدی منفی به همراه تورم بالا را شاهد خواهد بود. دولت تلاش خواهد کرد که به هر طریق تحریم ها را دور بزند، و اگر تحریمها شدیدتر نشوند، راههای برای دور زدن قسمتی از تحریما از طریق مثلا تجارت پایاپای پیدا خواهد شد.

سناریوی دوم تداوم وضعیت موجود در حالت دینامیک است. در این سناریو روند تشدید تحریمها ادامه خواهد یافت. اگر روند به آن صورت که دلخواه غرب است ادامه یابد، در نتیجه تحریمها، تجارت با خارج از کشور فقط به صورت قاچاق ممکن خواهد بود. سقوط تولید ناخالص داخلی ایران حتمی، و رکورد تورم را شاهد خواهیم بود. اینکه رکود و تورم اقتصادی تا چه حد عمیق باشد البته به واکنش دولت به تحریمها نیز بستگی دارد که تا کنون این واکنشها، از دید اقتصادی، فقط فشار را بر مردم افزایش داده است. (واکنشهایی مانند امنیتی کردن بازار ارز منظور است.) کسانی که در امریکا به بازها (هاوکس به قول انگلیسی ها) معروفند امیدوارند که تحریمها و دیگر اعمال تحریکی ایران را به واکنشی وادارد که منتهی به جنگ شود.

سناریوی سوم پیدا شدن راهی برای مذاکره بین ایران و غرب و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف است. این سناریو، خوشبینانه ترین سناریو از دید اقتصادی و کم احتمال ترین از دید سیاسی در شرایط فعلی است. زیرا که اولا، دیوار بی اعتمادی بین ایران و غرب بلندتر از آن است که مذاکره ای معنی دار و با هدف حل و فصل منازعه را محتمل کند. ثانیا، تصور من این است که دو طرف از این مذاکرات چیزی جز پیروزی کامل نمی خواهند و همین حتی شروع مذاکره را با ابهام مواجه می کند. ثالثا، نیروهایی در داخل ایران و در داخل غرب هستند که هر گونه نتیجه گیری در مذاکرات را پیروزی رقیبی داخلی (که طرف مذاکره است) می دانند. مثلا جمهوری خواهان از مذاکره ای که توسط دولت اوباما انجام شود و به حل و فصل قضیه منتهی شود خوششان نخواهد آمد. در ایران ماجرا از همین قرار است. (مثلا در گذشته لاریجانی، احمدی نژاد، و حتی موسوی مذاکرات هسته ای را به نحوی معادل تسلیم معنی کرده اند.) اما در صورت وقوع مذاکره و تفاهم، اقتصاد ایران بلافاصله متاثر خواهد شد. اینکه رشد اقتصادی در ایران به چه میزان باشد، بستگی به چگونگی تفاهم دارد. ولی به هر حال، این بهترین سناریو برای ایران است.

سناریوی چهارم درگیری بین ایران و غرب است. با گذشت زمان، احتمال این سناریو بیشتر می شود. چند نکته در باره این سناریو: اولا، هستند کسانی که در غرب، تحریمها را زمینه ای برای تضعیف ایران و آغاز جنگ می دانند. ثانیا، همانطور که گفته شد، کسانی هم هستند که امیدوارند که بیشتر شدن تحریمها باعث واکنشی (مثل بستن تنگه هرمز) از ایران شود که باعث آغاز جنگ شود. ثالثا، نتایج این جنگ برای اقتصاد ایران فاجعه ای غیر قابل مقایسه با هر چیز دیگر در گذشته خواهد بود. این به این معنی نیست که اقتصاد دنیا آسیب نخواهد دید. اما میزان آسیب ها به صورت واضحی بسیار غیر متقارن و به زیان ایران است. رابعا، میزان آسیب به عوامل غیر قابل پیش بینی بستگی دارد...

پ.ن. اگر شرایط به گونه ای دیگر بود می توانستم مطالبی درباره توصیه سرمایه گذاری در واکنش به هر سناریو را بنویسم. اما با سناریوهای فعلی، توصیه سرمایه گذاری کمی حال به هم زن است.
 

ali_2021

Registered User
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2009
نوشته‌ها
1,771
لایک‌ها
800
محل سکونت
تهران
نابود باید گزدد !
 

chukar

Registered User
تاریخ عضویت
25 فوریه 2011
نوشته‌ها
286
لایک‌ها
51
کار خوبی بود که انجام دادید.

محتمل ترین سناریو گزینه دوم است که با گذشت زمان گزینه چهارم را به دنبال خود خواهد داشت.

جا داشت فقط به اقتصاد نمی پرداختید.
 

pool

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
24 می 2006
نوشته‌ها
3,838
لایک‌ها
10,697
غرب روی سناریوی دوم کار میکنه به امید اینکه بدون جنگ خ شود پخ پخ بدست بع بع
در کل کسی در تمام این سناریوها برندس که نقد دستش پر باشه بزخر کنه
و کلهم کشور جهان سوم یعنی مردمی همیشه فلک زده درگیر جنگ و عقب مانده اما چه کنیم که خاک وطن نمیشه فروخت :) پس پخ پخ بزخر :D
 

karafarin

Registered User
تاریخ عضویت
23 فوریه 2008
نوشته‌ها
965
لایک‌ها
266
تحلیل کاملا درستیه
 

farzad.sadeshi

Registered User
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2010
نوشته‌ها
4,886
لایک‌ها
898
سه شنبه ، 12 دی 1391 ، 09:58


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص استخدام بی ضابطه ۱۵۰۰ نفر در پست های کلیدی و حساس، با بیان اینکه آن طور که در مقدمه این مصوبه نوشته شده، همه معاونان رئیس جمهور و وزیران دسته جمعی آن را پیشنهاد و همگی آن را تائید کرده اند! گفت: اگر چنین چیزی باشد باید در عقل وزراء شک کرد و درباره تعهدشان نسبت به قانون اساسی تردید داشت.

احمد توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مصوبه اخیر دولت مبنی بر دادن اختیار تام به معاون اجرایی رئیس جمهور برای استخدام بی قید و شرط ۱۵۰۰ نفر اظهار کرد: متن این مصوبه بسیار عجیب است و شاید در تاریخ اداری جمهوری اسلامی ایران بی سابقه باشد.

با مصوبه اخیر باید به عقل وزیران شک کرد
وی افزود: بنده خیلی بعید می دانم که اساسا چنین مصوبه ای در هیات دولت طرح و تصویب شده باشد. آن طور که در مقدمه این مصوبه نوشته شده، همه معاونان رئیس جمهور و وزیران دسته جمعی آن را پیشنهاد کرده و همگی آن را تائید کرده اند! این امر بی سابقه در مقدمه آن نوشته شده است. اگر چنین چیزی باشد باید در عقل وزراء شک کرد و درباره تعهدشان نسبت به قانون اساسی تردید داشت، البته من مطمئنم بخشی از وزیران این موضوع را قبول ندارند، ولی اینکه همه وزرا چنین مصوبه ای را تایید کرده باشند، شگفت آور است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مصوبه در واقع اختیارات ناشی از قانون اساسی که برای وزیران تعریف شده و اختیاراتی که برای هیات وزیران در قوانین مختلف شناخته شده است، همه را یکجا به یک فرد می دهند. یعنی به شکل بسیار عجیبی اختیارات استخدام ۱۵۰۰ نفر، تغییر وضعیت استخدامی تمامی کارکنان نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه را به یک نفر داده اند تا او هر کس را خواست رسمی، پیمانی و یا جابه جا کند و ۱۵۰۰ نفر را به هر طریقی که صلاح دید استخدام نماید.

بند ۶ مصوبه دولت عجیب است!

وی عجیب ترین قسمت این مصوبه هیات دولت را بند ۶ آن خواند و ادامه داد: در این بند حتی برای پست های حاکمیتی، کلیدی و مدیریتی، این فرد که آقای بقایی باشد می تواند بدون نیاز به آزمون، بدون نیاز به تایید، موافقت، تصویب و تایید و یا ابلاغ از سوی هر وزیر و مقامی و بدون نیاز به شرایط، شخصا تصمیم بگیرد و هر شخصی را در پست های کلیدی، حاکمیتی و حساس بگذارد. برایتان این بند را می خوانم: “- بکارگیری و جذب و استخدام افراد از میان افراد و موضوع این تصویب نامه و کارکنان نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه و یا سایر افرادی که هیچ گونه همکاری و قراردادی با نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه ندارد، برای پست های حاکمیتی، حساس یا کلیدی یا مدیریتی با تشخیص نماینده ویژه رئیس جمهور موضوع بند(۱) این تصویب نامه بدون نیاز به آزمون و بدون نیاز به هرگونه شرایط یا موافقت یا تایید یا تصویب یا ابلاغ از سوی هر مرجع یا مقامی راسا توسط نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته و تابعه صورت می پذیرد”.

توکلی گفت: از مجموع آنچه که در مصوبه اخیر هیات دولت آمده و من تردید دارم که مصوبه دولت باشد بر می آید که حتما نیاتی پشت آن هست. این مصوبه حتما متناقض با قانون مدیریت خدمات کشوری و متناقض با قوانین زیادی است، مخصوصا بند ۶ آن حتما رد خواهد شد.

لاریجانی هر چه سریعتر از اقدام غیر قانونی دولت جلوگیری کند

رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده از رئیس مجلس به جد می خواهم که هر چه سریعتر جلوی این کار را که به معنای بر هم زدن همه نظامات مدیریتی عالم است، بگیرد.

توکلی با بیان اینکه این روش واقعا به معنای به استهزاء گرفتن اختیارات قانونی است که به آقای احمدی نژاد داده شده است، تصریح کرد: رئیس جمهور باید بر اساس قانون، شخصیتی از رجال مذهبی و سیاسی باشد که مدبر است و با تدبیر عقلانیت رفتار می کند.

وی افزود: در قانون اساسی تقسیم کار شده، همه شریک هستند و مسئولیت پخش شده است. حتی در قوانین عادی هم گفته شده که برای استخدام و جذب افراد، فرد به پیشنهاد رئیس دستگاه و وزیر و تایید معاون مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور و تایید هیات وزیران جذب می شود، اما در مصوبه اخیر هیات دولت همه اینها در یک نفر متمرکز شده است و این موضوع به معنای برهم زدن همه روش های عقلانی مدیریت است.

واگذاری اختیارات فراقانونی به استانداران و وزیران
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب بخشنامه ای متعاقب مصوبه اخیر هیات دولت و واگذاری امتیازات مشابه به استانداران و وزیران خبر داد و خاطر نشان کرد: شنیده ام در بخشنامه ای متعاقب مصوبه دادن اختیار تام به معاون اجرایی رئیس جمهور برای جذب ۱۵۰۰ نفر و تبدیل وضعیت کارکنان نهاد ریاست جمهوری و واحدهای وابسته، بخشنامه ای صادر شده است که اختیارات مشابهی به استانداران و وزیران می دهد.

احمدی نژاد می خواهد سرزمین سوخته تحویل بدهد

توکلی اضافه کرد: گویا رئیس جمهور می خواهد در این ۶-۵ ماه آخر دولت همه نظامات اداری کشور را بر هم بریزد و سرزمین سوخته تحویل بدهد.

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی حتما باید در برابر این کارها مقاومت کند و از طریق مقتضی جلوی این گونه اقدامات را بگیرد.

ناامنی، عدم اطمینان و قاچاق، رهاورد تغییرقیمت گذاری طلا و سکه
وی با اشاره به پیشنهاد اخیر برای تغییر مبنای قیمت گذاری طلا و سکه گفت: یک کار عجیب و غریب دیگری که طی این روزها انجام گرفته، تغییر مبنای قیمت گذاری طلا و سکه است که بنده نمی فهمم منطق این کار چیست؛ جز اینکه ناامنی و عدم اطمینان را در بازار تشدید می کند، باعث قاچاق طلا می شود وهزاران میلیارد ثروت را جابجا می کند.

توکلی عنوان کرد: وقتی یک شبه تصمیم گرفته می شود که مبنای قیمت گذاری طلا تغییر یافته و حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند معنی اش این است که هزاران میلیارد تومان ثروت از کسانی که سکه دارند و اغلب آنها مردم عادی هستند جابه جا می شود. با این تصمیم ثروت از مردم سلب شده و یک عده ای که نمی دانیم چه کسانی هستند سکه و طلا می خرند. احتمالا در آینده دوباره تصمیم می گیرند که قیمت سکه را آزاد کنند و این باعث می شود هزاران میلیارد تومان ثروت جابه جا شود.

وی ادامه داد: این اقدامات عجیب و غریب که بدترین اثرش متلاطم نگه داشتن بازار اقتصادی کشور است و از ثبات جلوگیری می کند خسارات شدیدی را به مردم، اقتصاد و اشتغال کشور وارد خواهد کرد و نمی دانم چنین تصمیماتی برای چه اتخاذ می شود.

عده ای به دنبال تحمیل هزینه های سنگین به کشور هستند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این سئوال که نمی دانم دولت برای چه اقدامات عجیب و غریب در حوزه اقتصادی و دیگر حوزه ها انجام می دهد، خاطر نشان کرد: البته می توان حدس هایی در این خصوص زد اما آدم دلش نمی خواهد باور کند که عده ای مصمم هستند کشور را به هزینه های سنگین دچار کنند.

وی گفت: بنده حتما پیگیر موضوعات یاد شده در مجلس هستم و ان شاء الله در این زمینه ها به نتیجه برسیم.



منبع خبر : خبرگزاری مهر

تازه ترین اخبار استخدامی
 

R&D

Registered User
تاریخ عضویت
18 آپریل 2009
نوشته‌ها
200
لایک‌ها
31
استراتژیست های ایران خوب می دانند که اگر جنگی شروع شود دیگر آهنگران و کربلا منتظر ماست بیا تا برویم جواب نمیدهد ...
مردمی که اینهمه در این چند سال اخیر دچار مشکلات وحشتانک اقتصادی و نا آرامی شده اند و حتی دیگر هیچ یک از آن اعتقادات سابق را ندارند به هیچ وجه از مهم ترین چیز یعنی زندگیشان بخاطر جنگ دو نیروی سیاسی نمی گذرند
در کل مردم ایران هر چه پیش می روند مردمی بی تفاوت و عاری از هر گونه دل مشغولی غیر شخصی خواهند شد این را باید نتیجه اشتباهات دولتها و به بازی گرفتن اعتقادات آنها دانست... دودی که به چشم خودشان خواهد رفت

جنگ ایران و آمریکا (بدست یکی از متحدانش مثلا عربستان) جنگ سپاهی خواهد بود و به طور حتم به هیچ وجه مردم ایران مانند مردم سالهای 59----67 نخواهند بود
و به همین دلیل است که ایران اصلا مایل به راه اندازی جنگ نیست : نه مردمی هستند که بخواهند بجنگند نه متحد جان برکفی که بخواهد خودرا در گیر جنگ ایران کند نه بودجه و سرمایه ای مانده که بخواهد هزینه های نجومی جنگ را بدهد نه حتی سلاحی که بتواند در پاسخ به ابر سلاح هایی که آمریکا دارد ( و بسیاری از آنها را رونمایی نکرده است) به کار بندد
به همین دلایل است که چندین بار سران **** و ارتش گفته اند اگر .... شود تنگه هرمز را می بندیم
و ... شد و تنگه هرمز را نبستند چون می دانند اگر اینکه تنگه استراتژیک بسته شود حکم شروع علنی جنگ خواهد بود و در صورتی که جنگ شروع شود برگ برنده دست طرف مقابل است

بهر حال تحریم ها هم اصلا استاتیک نبوده و هر لحظه مفاد جدیدی از ان به تصویب سنا می رسد ، خریداران نفت ایران هم با خیزی که عربستان و عراق برداشته اند تمایل چندانی به خرید نفت پرخطر ایران ندارند (بسیاری از کشورهایی که قبلا از ایران نفت می خریده اند در حال کاهش خرید هستند آنهایی هم که هنوز مایل به خرید نفت ایران هستند نمی توانند در ازای نفت وارداتی ، به جز اجناس تولیدی خودشان به ایران چیزی بدهند : این خود عاملی خواهد شد که در پایان 91 دلار از 4200 تومان بگذرد ) و این در حالی است که در صورت شروع فاز دوم هدفمندی ، دولت نیاز مند حجم بسیار بالایی از نقدینگی است که خود صادرات نفت را می طلبد و.... این یک معادله هزار مجهولی را نمی توان به این سادگی حل کرد که با وجود پایان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ، کل حکومت بر اساس ( از این ستون تا آن ستون فرج است) عمل کرده و هیچ تغییر خاصی در رویکرد خود ایجاد نمی کند و منتظر هستند تا مرداد ماه 92 و سپس اگر اگر اگر تغییری هم بخواهد صورت بگیرد در ان زمان خواهد بود

پس هنوز هم بهترین سرمایه گذاری برای اجناس وارداتی خواهد بود حداقل تا 8 ماه آینده

در صورتی هم که فی الفور (به فرض محال) با روی کار آمدن رییس جمهوری بعدی مذاکرات از سر گرفته شود بعید است که تاثیر آن حداقل تا یک الی دو ســــــال بعد به اقتصاد مریض تر از همیشه ایران برسد
اقتصادی که بسیاری می گویند در صورت تداوم این وضعیت رو به فروپاشی خواهد رفت
 
بالا