برگزیده های پرشین تولز

اخبار ، مقالات و مطالب مرتبط با آی تی ، نرم افزار ، کامپیوتر و تکنولوژی

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
تشریح مشخصات
در زمان تهيه يک کارت گرافيک می بايست موارد متعددی همچون میزان حافظه ، نوع اينترفيس ها ، تعداد پورت های ورودی و خروجی به دقت بررسی و مشخص گردد . قيمت يک کارت گرافيک با ميزان کارآئی آن ارتباط مستقيم دارد . کارت های گرافيک موجود که از تراشه های ATI و NVida استفاده می نمايند ، دارای کارآئی مناسب در ارتباط با نمايش تصاوير سه بعدی می باشند . استفاده از کارت های گرافيک قدرتمند ، صرفا" مختص کاربرانی است که نوع فعاليت آنان بگونه ای است که به پتانيسل های بالای اين نوع از کارت ها نياز دارند. جايگاه و نقش حافطه در کارت های گرافيک ، بسيار حائز اهميت بوده و اولويت آن نسبت به ساير پارامترهای موجود بمنظور گزينش يک کارت گرافيک، بيشتر است ( بازی های گرافيکی پيچيده و با گرافيک بالا ، نيازمند استفاده از حافظه بالائی می باشند ) . در صورتيکه قصد اتصال کامپيوتر به يک نمايشگر ، تلويزيون و يا دوربين فيلمبرداری وجود داشته باشد ، می بايست کارت گرافيکی انتخابی دارای پورت های مورد نظر باشد .
پارامترهای زير را می توان در زمان انتخاب يک کارت گرافيک در نظر گرفت :

حافظه
حداقل : 32MB پیشنهادی : 64MB حداکثر : 128MB و یا بیشتر
ميزان حافظه موجود بر روی کارت گرافيک ارتباط مستقيم با کيفيت و سرعت نمايش اطلاعات داشته و حجم بيشتری از اطلاعات در حافظه ذخيره خواهد شد. سرعت تفسير و نمایش تصاویر خصوصا" تصاویر سه بعدی با افزایش ميزان حافظه، بهبود و افزایش خواهد يافت . اكثر کارت های گرافيکی موجود از حافظه های DDR استفاده می نمایند.

سرعت Clock پردازنده گرافیک :
حداقل : 166 مگاهرتز پیشنهادی : 200 تا 250 مگاهرتز حداکثر : 250 تا 325 مگاهرتز
سرعت Clock پردازنده کارت گرافیك ، يکی از مهترين عوامل افزايش کارآئی يک کارت گرافيک بوده که بيشترين تاثير را در رابطه با انجام عمليات مرتبط با تصاویر سه بعدی ،بدنبال خواهد داشت .

نوع اینترفیس :
حداقل : PCI يا AGP پیشنهادی : AGP حداکثر : AGP
تقريبا" تمامی سيستم های جديد دارای يک اسلات AGP بمنظور اتصال كارت گرافیكی می باشند . سیستم هایی كه طول عمر آنان بیش از چهار سال بوده و يا سيستم هائی که دارای کارت های گرافيکی Onboard می باشند ، ممکن است صرفا" دارای اسلات های PCI بوده که سرعت آنان بمراتب کمتر از اسلات ها ی AGP است .کارت های گرافيکی که از اسلات های AGP استفاده می نمايند ، قادر به حمايت از سرعتی بالغ بر 4X می باشند. در کارت های گرافيک جديد، سرعت فوق به مرز 8X رسيده است. در صورتيکه سیستمی دارای اسلات AGP با سرعت 2X یا 1X باشد ، امکان استفاده از كارت های گرافیكی با سرعت 4X یا 8X وجود نخواهد داشت (متفاوت بودن ولتاژ آنان ) .

کانکتورهای نمایشگر :
حداقل : یك کانکتور VGA برای نمایشگر CRT
پیشنهادی : یك یا دو کانکتور VGA برای نمایشگرهای CRT
حداکثر : یك یا دو کانکتور VGA یا یك خروجی دیجیتال اضافه برای نمایشگرهای تخت
بمنظور استفاده از کارت گرافيکی ، می بايست کارت گرافيکی دارای کانکتورهای لازم بمنظور ارتباط با مانيتور باشد . كارت های گرافیك ، حداقل دارای یك پورت VGA بمنظور اتصال مانیتورآنالوگ به كامپیوتر می باشند (مانیتورهای فوق در زمره مانیتورهای CRT یا LCD آنالوگ تخت محسوب می گردند ) . كارت هایی كه دارای يک کانکتور می باشند ، امکان استفاده از چندين تصوير و بالطبع چندين عمليات را فراهم می نمايند مثلا" می توان بر روی یك صفحه برنامه حسابداری را فعال و بر روی صفحه دیگر برنامه Word را فعال نمود.

پورت های ورودی و خروجی .
حداقل : موجود نیست پیشنهادی : S-Video یا مركب حداکثر : تنوع اينترفيس ها
در صورتيکه قصد ويرايش تصاویر ویدئویی وجود داشته باشد و يا بخواهيم از کامپيوتر بمنظور ذخيره تصاوير ویدئويی استفاده نمائيم و يا تمايل به استفاده از تلویزیون برای انجام بازی های كامپیوتری وجود را داشته باشيم ، می توان از يک کارت گرافيک پيشرفته که دارای مجموعه ای از پورت های ورودی ، خروجی و يا يک TV Tuner است ، استفاده نمود.

نکاتی دررابطه با تهیه کارت گرافیک
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک کارت گرافیک در نظر گرفت :

انتخاب کارت های گرافيک با توان متوسط .استفاده از يک کارت گرافيک پيشرفته صرفا" در موارد خاصی نظير بازی های کامپيوتری پيچيده و يا کاربردهای خاص تجاری، توصيه می گردد. در ساير موارد ، می توان با مشخص نمودن دقيق خواسته خود نسبت به تهيه يک کارت گرافيک با توان مناسب (الزاما" جديدترين نوع نخواهد بود ) ، اقدام نمود

افراديكه به بازی های كامپیوتری علاقمندند نیازمند كارت های قويتری می باشند .يکی از مهمترين دلايلی که اغلب کاربران اقدام به تعویض كارت های گرافیكی می نمایند،استفاده از امكانات DirectX 8 مایكروسافت می باشد. تکنولوژی فوق پس از گذشت مدت زمانی اندک به يک تکنولوژی فراگير در اکثر بازی های کامپيوتری جديد تبديل شده است . هم اينک ،كارت ها ئی ارائه شده است که DirectX 9 را نیز پشتیبانی می نمایند. در صورتيکه تصميم به استفاده از جديدترين بازی های كامپیوتری وجود داشته باشد ، می بايست يک کارت گرافيک قويتر انتخاب گردد که قادر به حمايت از DirectX 9 API بوده و دارای حداقل 64MB حافظه از نوع SDDDR باشد .

اطمينان از وجود حافظه DDR در کارت گرافيک اكثر كارت های گرافیك پيشرفته دارای حافظه ای از نوع DDR می باشند .( تعداد اندکی از کارت های گرافيک از حافظه فوق ، استفاده نمی نمايند).حافظه ها ی فوق ، سرعت كارت گرافیكی را افزايش خواهد داد.

بررسی کارت های گرافيک متفاوت. بهترین روش برای انتخاب یك كارت گرافیكی، تست و بررسی مدل های متفاوتی از آنان و در نهايت انتخاب بهترين نمونه موجود است . در اين راستا می توان از سايت های متعددی بر روی اينترنت که بصورت مستمر کارت های گرافيک را بررسی ونتايج را منتشر می نمايند ، استفاده گردد .

بررسی نحوه ارتباط كارت گرافیكی با كامپیوتر. اكثر كامپیوترهایی كه در طی ساليان اخير ارائه شده اند ، دارای يک اسلات AGP می باشند. برخی از مادربردها دارای اسلات AGP نمی باشند ( خصوصا" در مادربردهای ارزان قيمت که كارت گرافیكی بصورت OnBoard می باشد ، اسلات AGP وجود ندارد ) .قبل از تهیه هر نوع كارت گرافيک لازم است از وجود اسلات AGP بر روی مادربرد اطمينان حاصل نمود .

تهيه کارت گرافيک متناسب و منطبق بر خواست ها . هرگز پول خود را برای ويژگی ها و پتانسيل هائی که به وجود آنان نياز نداريم ، نبايد هزينه نمود . در صورت عدم ضرورت ذخیره سازی و ويرايش تصاویر دیجیتال ، می توان کارت های گرافيکی را انتخاب نمود که صرفا" دارای پورت های اساسی و اوليه می باشند . قطعا" قيمت اين نوع از کارت ها بمراتب کمتر از کارت هائی است که دارای پورت های متنوع ورودی و يا خروجی بمنظور انجام عمليات حرفه ای می باشند . بنابراين می توان در مقابل پرداخت هزينه بيشتر برای امکاناتی اضافه که ممکن است هرگز از آنان استفاده نگردد ، كارتی با میزان حافظه بیشتر را انتخاب تا سرعت و كیفیت تصاویر بر روی سیستم وضعيت مطلوبتری پيدا نمايد .
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
هارد دیسک (Hard disk ) ، يکی از مهمترين عناصر سخت افزاری درکامپيوتر پس از پردازنده و حافظه است. از هارد دیسک ، بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می گردد . اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم ، برنامه ها و داده ها، جملگی بر روی هارد دیسک ذخیره می گردند. در زمان انجام برخی عملیات خاص توسط کامپیوتر، نظیر ویرایش فیلم ها ، بازی های کامپیوتری و یا پخش موزيک ، استفاده از یک هارد دیسک با ظرفيت بالا، سرعت مناسب و قابل اطمينان ، بطرز محسوسی بهبود محيط عملياتی خصوصا" ذخيره و بازيابی اطلاعات را بدنبال خواهد داشت . در ساليان اخير تکنولوژی ساخت هارد دیسک بسرعت و در ابعاد متفاوت رشد و گسترش يافته است . در اين مقاله ، به بررسی پارامترهای لازم در خصوص انتخاب يک هارد ديسک خواهيم پرداخت .

جايگاه هارد ديسک
با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک ، ظرفيت آنان درفواصل زمانی بين دوازده تا هيجده ماه ، دو برابر می شود . بدين ترتيب ،عملا" کامپيوترهای شخصی بسمت ماشين های چند رسانه ای حرکت نموده که می توان حجم بالائی از اطلاعات شامل صوت ، تصوير و گرافيک را بر روی آنان ذخيره نمود. بيشترين ظرفيت هارد ديسک قابل نصب بر روی کامپيوترهای Desktop ، معادل 250 گيگابايت می باشد. طرفیت فوق ، ده برابر بیش از ظرفیت هارد دیسک های سه سال پیش است . در اوایل سال 2003 میلادی ، هارد دیسک های با ظرفیت 320 گیگا بایت مطرح شده اند. تولید کنندگان در صدد ارائه اینترفیس های سريال ATA بوده که نسبت به مدل های پیشین ( اینترفیس های موازی ATA ) دارای سرعت بمراتب بیشتری می باشند. محصولات توليد شده در سال آينده ، از تکنولوژی فوق استفاده خواهند کرد. عملکرد تمامی هارد ديسک ها در زمان اجرای يک برنامه مشابه يکديگر بوده و استفاده از درايوهای با سرعت بالا، مزايا و امتيازات متعددی را برای کاربرانی که قصد پردازش داده هائی با حجم بالا ( تصاوير و ويدئوهای ديجيتال ) را دارند ، بدنبال خواهد داشت.بر اساس آزمایشات متعدد انجام شده توسط برنامه Photoshop ، مشخص شده است که انجام عمليات پيچيده ای نظير : اعمال فیلترها ، گردش و ویرایش تصاویر در هارد دیسک های با سرعت بالا ، شصت درصد سریعتر از سیستم هائی است که دارای درایوهائی با سرعت پائین می باشند.

ويژگی ها ی مهم
از مهمترين ويژگی های مرتبط با هارد ديسک ، می توان به موارد زير اشاره نمود :

ظرفيت : اغلب کامپیوترهای شخصی در حال حاضر از هارد ديسک هائی با ظرفيت معادل بیست گیگابایت ، استفاده می نمايند. ظرفیت فوق ، بمراتب بیش از انداره مورد نياز کاربرانی است که صرفا" از هارد دیسک بمنزله ابزاری بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می نمایند . ظرفیت هارد دیسک برای کاربرانی همچون طراحان آثار گرافیکی و یا افرادیکه بر روی فیلم های ويدئويی کار می کنند ، از اهمیت بیشتری برخوردار است . مثلا" ضبط تصاویردر مدت زمان محدود از یک دوربین فیلم برداری ، چندين گیگابایت ظرفیت هارد دیسک را اشغال خواهد کرد . در صورت ضرورت استفاده از فضای ذخیره سازی بالا ، می توان از یک هارد با ظرفیت بالا و یا دو هارد دیسک ،استفاده نمود. در چنین حالتی می توان هارد موجود را نگهداری و متناسب با نیاز، اقدام به تهیه و نصب هارد دوم نمود. مثلا" در صورتیکه به یک هارد با ظرفیت 160 گیگابایت نیاز باشد و هارد دیسک موجود 80 گیگابایت ظرفيت داشته باشد ، می توان با تهیه يک هارد ديسک ديگر و با ظرفيت 80 گیگابایت ، نياز خود را مرتفع نمود ( تامين 160 گيگابايت فضای ذخيره سازی ، مشروط به وجود پتانسيل لازم ازلحاظ توانائی حمايت برد اصلی سيستم ) .

سرعت دورانی :.سرعت دوران ( چرخش ) هارد دیسک های ATA موجود ، 5400 یا 7200 دور در دقیقه ( rpm ) می باشد . درایوهائی که دارای سرعت 7200 دور در دقیقه می باشند، معمولا" ( در تمامی موارد صادق نخواهد بود ) دارای سرعت بيشتری در ارتباط با بازيابی اطلاعات ، می باشند . در آزمایشاتی که بر روی يک نمونه درایو با سرعت 5200 دور در دقیقه انجام شده است ، مشاهده شده است که سرعت تکثیر اطلاعاتی به اندازه 1/2 گیگابایت ، حدود 33 % سریعتر از سرعت درایوهای 7200 دور در دقیقه می باشد! در بعضی موارد، پارامترهای دیگری نظیر نوع الگوریتم استفاده شده بمنظور بازیابی اطلاعات، تاثير مستقيمی بر کارآئی يک درايو دارد.

اينترفيس : تقریبا" تمامی کامپیوترهای Desktop از اینترفیس موازی ATA استفاده می نمایند.. حداکثر سرعت انتقال داده در این نوع اینترفیس ها ، 100 و يا 133 مگابایت در ثانیه است. بر اساس مجموعه تست های انجام شده بر روی اينترفيس های ATA/133 ، مشخص شده است که سرعت آنان تاثير مشهودی را در افزايش کارائی بدنبال نداشته است ، چراکه درایوهای موجود امکان استفاده مناسب از سرعت بالای انتقال داده در باندهای عریض را دارا نمی باشند. ( درایوهای موجود در سرعت بالای 100 و یا بیشتر ممکن است دچار مشکل شوند ). اکثر مادربردهای قديمی ( MotherBoard ) از ATA/133 حمایت نمی نمایند.بنابراین برای استفاده از این نوع درایوها ، می بایست کارت های جانبی بر روی سیستم نصب گردد . خوشبختانه درایوهائی که دارای استاندارد ATA/133 می باشند ، امکان حمایت از استاندارد ATA/100 را نیز دارا می باشند .
درایوهائی که از اینترفیس های سریال ATA ( در مقابل اينترفيس های موازی ) استفاده می نمايند ، بتدریج متداول می گردند .از اینترفیس های فوق در مواردیکه با مشکل سرعت در ارتباط با اينترفيس های موازی برخورد می شود ، استفاده می گردد(اینترفیس های سریال ATA مشكل کمبود سرعت را برطرف می نمایند) . این نوع درایوها ، قادر به انتقال 150 مگابايت در ثانیه بوده و اين ميزان در ساليان آينده به مرز 600 مگابايت در ثانيه خواهد رسيد . بر اساس تست های انجام شده ،استفاده از يک اینترفیس سریال ATA بر روی سیستم هائی که شامل یک درایو می باشند ، مزايای عمده ای را بدنبال نداشته است ( از پهنای باند اضافه عملا" استفاده نمی گردد) . در صورت استفاده از چندين درايو بر روی يک اينترفيس مشابه ، از پهنای باند اضافی بطور مطلوب استفاده و نتايج مثبتی را بدنبال خواهد داشت . استفاده از درایوهای ATA با اينترفيس سريال ، طی ساليان آينده در اکثر کامپيوترهای شخصی بکار گرفته خواهد شد .

حافظه موقت ( بافر ) : زمانيکه يک سيستم درخواست اطلاعاتی را می نمايد ، هارد ديسک علاوه بر اينکه می بايست بازيابی داده درخواستی ر ا انجام دهد بلکه مسئوليت استقرار ( load ) داده در بافر مربوطه به خود را نيز برعهده دارد . بدين ترتيب در صورتيکه پردازنده درخواست مجدد همان اطلاعات قبلی را داشته باشد ، اطلاعات مورد نياز آن از طريق بافر هارد ديسک تامين خواهد شد . استفاده از دو مگابايت بافر، ظرفيت مناسبی در اين رابطه می باشد . در موارديکه از برنامه های خاصی نظير فتوشاپ ، استفاده می شود ، ظرفيت هشت مگابايت برای بافر ، منظقی بوده و اثرات مثبتی را در رابطه با افزايش کارائی سيستم بدنبال خواهد داشت .
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
تعيين ظرفيت ، يکی از اولين و در عين حال مهمترين تصميات در رابطه با انتخاب يک هارد ديسک می باشد .هارد ديسک های با ظرفيت بالا همیشه از لحاظ قيمت گرانتر می باشند،چرا كه توزيع آخرین مدل ها و ظرفیت ها در ماه های نخست تولید بسيار اندک بوده و همین عامل افزایش قیمت آنان را بدنبال خواهد داشت.برای تهيه يک هارد ديسک با ظرفيت مطلوب می توان پس از کاهش قيمت آخرين مدل های ارائه شده ، اقدام لازم را انجام داد .( تامين هارد ديسک مورد نظر پس از فروکش نمودن جو ايجاد شده در ماه های نخست توليد ) . پارامترهای زير را می توان در زمان انتخاب يک هارد ديسک در نظر گرفت :

ظرفیت : حداقل ( بیست تا چهل گیگابایت ) ، پيشنهادی ( شصت تا هشتاد گیگابایت ) ، حداکثر ( یکصد تا دویست و پنجاه گیگابایت )
تهیه هارد دیسك هایی با ظرفیت بالاتر از نياز موجود، تصميمی منطقی می باشد . قیمت هارد دیسك های با ظرفیت بیشتر همواره بالاتر از ظرفیت های پائین تر می باشد ( تفاوت زیاد نمی باشد) بعنوان نمونه،تفاوت ظرفیت هاردیسك های 60GB با 80GB چیزی در حدود 20GB می باشد كه این ظرفیت قابل توجهی است اما از نظر قیمتی این هاردیسك ها اختلاف چندانی با هم ندارند.

سرعت دوران : حداقل ( 5400 دور در دقیقه) ،پیشنهادی ( 5400 تا 7200 دور در دقیقه ) ، حداکثر ( 5400 تا 7200 دور در دقیقه )
بالا بودن سرعت دوران یك هاردیسك نشاندهنده بالا بودن سرعت ذخيره و بازيابی اطلاعات است. درصورتيکه از كامپیوتر بمنظور انجام کارهای چندرسانه ای استفاده می گردد ، بالا بودن تعداد دور در دقیقه یك هاردیسك بسیار حائز اهمیت است. این خصوصیت هارددیسك در برنامه هایی نظیر word و يا استفاده از اينترنت ، چندان مشهود نخواهد بود .هارددیسك ها ی با ظرفيت بالا ، اغلب دارای سرعت دوران کمتری می باشند ( 5400rpm ) .

سرعت اینترفیس : حداقل ( Ultra ATA/100 or ATA 133) ، پیشنهادی (Ultra ATA/100 or ATA 133 ) ، حداکثر ( Ultra ATA/100 or ATA 133)
تفاوت سرعت بین درایوهای ATA/100 و ATA/133 برای اكثر كاربران مشهود و قابل ملاحظه نخواهد بود. برای اینکه از سرعت درایوهای انتخابی بطرز موثری استفاده شود، می بايست سرعت آنان با كامپیوتر سازگار باشد ، در غیر اینصورت می بايست ار کارت هائی استفاده شود که سرعت درایو را با سرعت كامپیوتر هماهنگ نمايد.

سرعت جستجو : حداقل (8ms و یا پائین تر) ، پیشنهادی ( 8ms تا 9ms ) ، حداکثر ( 9ms )
متوسط سرعت جستجو ( بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می گردد) در واقع به سرعت پیدا نمودن اطلاعات ( يک بخش خاص از داده ) ذخيره شده در یك درایو اطلاق می شود.اكثر کاربران در زمان انتخاب يک هارد ديسک به موضوع فوق توجه نکرده و حتی در فعاليت های روزمره خود با کامپيوتر کمبودی از اين بابت را حس نمی نمايند . در موارديکه اطلاعات در بخش های متفاوت هارد ذخيره شده باشد، يافتن هر بخش از اطلاعات ذخيره شده و ارتباط بين آنان ، زمان مختص خود را خواهد داشت .

اندازه بافر : حداقل (دو مگابایت) ، پیشنهادی (دو مگابایت و یا هشت مگابایـت ) ، حداکثر (دو مگا بایت و یا هشت مگابایت)
بافر ،‌ يک حافظه Cache بر روی درايو بوده که بطور موقت اطلاعات در آن ذخيره شده تا در صورتيکه پردازنده مجددا" درخواست آنان را داشته باشد ، اطلاعات از محل فوق و با سرعت بيشتری در اختيار پردازنده قرار داده شوند. اكثر هارددیسك ها به طور معمول دارای بافری به ظرفیت دو مگابايت می باشند(درایوهایی با بافر بالاتر نیز وجود داشته كه از آنان برای اهداف خاصی استفاده می گردد).

نکاتی دررابطه با تهيه هارد ديسک

استفاده از كامپیوترهای جدیدتر. کامپيوترهای جديدتر قادر به استفاده مطلوب از مزايای يک درايو با ظرفيت بالا می باشند ( افزايش کارائی ) . سیستمی كه دارای پردازنده ای با سرعت پائین و یا ميزان اندکی حافظه اصلی می باشد ، نمی تواند از تمام ظرفیت و پتناسيل های هارددیسك انتخابی ، بنحو احسن استفاده نماید. در صورتيکه يک کامپيوتر ارزش ارتقاء را داشته باشد ( سيستم موجود دارای کارآئی لازم می باشد ) می توان بمنظور دستيابی به ظرفيت ذخيره سازی بيشتر ، هارد آن را بتنهائی ارتقاء داد.


اطمينان از وجود فضای كافی درون كیس .اكثر کيس های استفاده شده در كامپیوترهای شخصی حداقل دارای يک و يا چندين محل برای نصب هارد می باشند.با استفاده از دفترچة‌ راهنما و یا با باز نمودن كیس ، می توان بررسی لازم در خصوص وجود فضای کافی را انجام داد( خصوصا" در موارديکه قصد استفاده از يک هارد جديد و نگهداری هارد قديم وجود داشته باشد ).


تهيه هارد ديسک با ظرفيت بيشتر از نياز اوليه .پیشنهاد می گردد همواره هارد ديسکی با ظرفیت بيش از نياز اوليه ، انتخاب گردد. ظرفيت انتخابی می بايست پاسخگوی نيازهای آينده بوده و لازم است باتوجه به نوع استفاده از کامپيوتر در حال و آينده ، تصميم مناسبی در اينخصوص اتخاذ گردد.

سازگاری سرعت هارد انتخابی با سرعت اينترفيس كامپیوتر. سرعت درایوهای ATA/100 و ATA/133 بمراتب از سرعت اينترفيس های كامپیوتر بيشتر است ( خصوصا" اگر از زمان خرید كامپیوتر یك سال گذشته باشد). قبل از انتخاب هارد ديسک ،می بايست با استفاده از دفترچه های راهنمای كامپیوتر كه فروشندگان ارائه می نمايند، سرعت اينترفيس های كامپیوتر را مشخص نمود.

تهيه هارد ديسک با قیمت مناسب .رقابت تنگانتنگی بین تولید كنندگان درایوها وجود داشته و اكثر فروشندگان كاربران را بدليل اختلاف ناچيز قيمت ، ترغيب به تهيه هارد ديسک های با ظرفيت بالاتر می نمايند. این امر در خصوص درایوهایی با ظرفیت پایین تر صادق است چرا كه آخرین ظرفیت های موجود در بازار به علت تولید كم دارای قیمت بالاتری هستند. بنابران پیشنهاد می گردد هرگز به دنبال آخرین ظرفیت موجود در بازار نباشید.

تهيه بسته كامل( کيت ) درایو .این نوع بسته ها شامل قطعه سخت افزاری،‌كابل ها ،‌دفترچه راهنما و در برخی موارد درايور مورد نظر برای نصب می باشد.

استفاده از درایوهای external در صورت لزوم .با استفاده از این نوع درایوها می توان اطلاعات مهم و حياتی را در زمانيکه در محل کار خود نمی باشيم ، حفاظت نمود. در موارديکه نيازمند جابجائی حجم بالائی از اطلاعات می باشيم ، استفاده از درايوهای external می تواند يکی از گزينه های موجود باشد .قیمت درايوهای فوق ، نسبت به درایوهای معمولی كه در درون كیس نصب می شوند، بيشتر بوده و جهت ارتباط با سيستم از پورت های USB2.0 استفاده می نمايند.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
دراين مقاله به بررسی يك رويكرد سيستماتيك به منظور اشكال زدائی سيستم فايل بر روی سرويس دهندگانی كه ويندوز 2003 بر روی آنها نصب شده است ، خواهيم پرداخت . در اين راستا ابزارهای متعددی معرفی و با نحوه استفاده از آنها آشنا خواهيم شد.
اشكال و يا خرابی سيستم فايل می تواند زمينه بروز مسائل مختلفی نظير از دست دادن داده و يا عدم راه اندازی سيستم را ايجاد نمايد . كارشناسان حرفه ای فناوری اطلاعات علاوه بر اين كه اقدامات متعددی را به منظور نگهداری ايمن و مطمئن سيستم فايل انجام می دهند به خوبی می دانند كه در صورت بروز مشكل ، چگونه با آن برخورد نمايند .
در اين مقاله علاوه بر آشنائی با مجموعه اقدامات پيشگيرانه در خصوص نگهداری مطلوب ديسك ، به بررسی يك رويكرد سيستماتيك به منظور برخورد با مشكل ايجاد شده ، خواهيم پرداخت .

هفت قانون طلائی به منظور نگهداری ديسك
مديران سيستم به منظور نگهداری سيستم و پيشگيری از بروز مسائل و مشكلات در ارتباط با سيستم فايل ، می توانند از مجموعه قوانين زير كه انجام آنها تابع يك نظم و يا اولويت خاص نمی باشد ، استفاده نمايند .

ارتقاء سيستم به ويندوز 2003 : ارتقاء سيستم به ويندوز 2003 دلايل متعددی دارد كه برخی از آنها در ارتباط با امكانات ارائه شده به منظور مديريت و نگهداری سيستم فايل و يا ديسك می باشد :
:: عملكرد دستور chkdsk در ويندوز 2003 بمراتب سريعتر از ويندور 2000 است . علاوه بر اين ، برنامه فوق قادر به حل مسائلی نظير خرابی MFT ( برگرفته از Master File Table ) است كه در نسخه های قبلی امكان آن وجود نداشت .
:: ارائه ابزارهای قدرتمندی نظير DiskPart.exe ، Fsutil.exe و Defrag.exe كه دارای انعطاف مناسبی برای مديريت ديسك از طريق خط دستور در مقابل محيط رابط كاربر گرافيكی می باشند . استفاده از ابزارهای فوق را می توان توسط اسكريپت ها مديريت و آنها را در يك بازه زمانی خاص به صورت اتوماتيك اجراء نمود .
:: با استفاده از ويژگی جديد ASR ( برگرفته از Automated System Recovery ) ، بازيافت ولوم سيستم و يا بوت در زمان بروز مشكل آسانتر می گردد .

استفاده از سخت افزار های لازم به منظور افزونگی اطلاعات : با استفاده از RAID 1 ، امكان بازيافت اطلاعات از يك ديسك آسيب ديده با مدت از كارافتادگی صفر فراهم می گردد در حالی كه RAID 5 ، روش مناسبی به منظور حفاظت داده موجود بر روی ديسك است . نسخه های سرويس دهنده ويندوز دارای امكانات نرم افزاری از قبل تعبيه شده به منظور حمايت از RAID می باشند ( RAID نرم افزاری ) . يك كنترل كننده RAID سخت افزاری دارای كارائی بمراتب بيشتری نسبت به مدل نرم افزاری آن است . به منظور استفاده از پتانسيل RAID نرم افزاری ارائه شده در ويندوز برای mirroring ولوم های سيستم و بوت ، می بايست ولوم های فوق يكی و مشابه باشند .

استفاده از يك نرم افزار مناسب آنتی ويروس : ويروس های كامپيوتری در صورت آلودگی يك سيستم ، قادر به انجام خرابی های گسترده و متنوعی می باشند . خرابی MBR ( برگرفته از Master Boot Record ) و ساير بخش های حياتی هارد ديسك ، نمونه هائی در اين زمينه می باشد . مديران سيستم می بايست علاوه بر نصب و بهنگام نگه داشتن يك برنامه مناسب آنتی ويروس ، پيشگيری لازم در خصوص انجام عمليات خطرناك و تهديد آميز نظير اجرای اسكريپت ها از منابع غير مطمئن (اسكريپت های موجود در يك وب سايت غيرمطمئن ) و يا استفاده غيرايمن از اينترنت را انجام دهند . عدم رعايت موارد فوق ، احتمال آلودگی سيستم را افزايش خواهد داد .

Defragment كردن سيستم فايل در محدوده های زمانی مشخص : انجام عمليات فوق در فواصل زمانی خاص بر روی تمامی كامپيوترها خصوصا" سرويس دهندگانی كه تراكنش های متعددی را انجام می دهند ، ضروری می باشد . چراكه پس از استفاده زياد از فضای ذخيره سازی ( اضافه و حذف فايل ) ، رسانه ذخيره سازی ( ديسك ) به سرعت قطعه قطعه خواهد شد . وضعيت فوق ، باعث كاهش سرعت اجرای برنامه های ذخيره شده بر روی رسانه ذخيره سازی می گردد . به منظور انجام يك defrag موفقيت آميز، می بايست حداقل پانزده درصد فصای آزاد بر روی هارد ديسك موجود باشد . بنابراين در صورت تكميل ظرفيت يك ديسك ( سيستم و يا داده ) ، امكان نگهداری مطلوب آن با مشكل مواجه خواهد شد . دستور جديد Defrag.exe ارائه شده در ويندوز 2003 را می توان با استفاده از دستور Schtasks.exe زمانبندی نمود ( در مقابل اجرای دستی برنامه Defrag و يا تهيه يك نرم افزار خاص ) .

اجرای Chkdsk/r در محدوده های زمانی مشخص : دستور فوق ، سكتورهای بد موجود بر روی ديسك را پيدا كرده و با بازيابی داده ذخيره شده ، آنها را به مكان ديگر منتقل می نمايد . دستور chkdsk.exe را می توان از طريق خط دستور و يا از طريق كنسول Recovery ( در صورتی كه امكان راه اندازی طبيعی سيستم وجود نداشته باشد ) ، اجراء نمود . در مواردی كه قصد اجرای دستور فوق را بر روی ولوم سيستم و يا بوت داشته باشيم ، ويندوز برنامه autochk.exe را بگونه ای پيكربندی خواهد كرد تا در اولين مرتبه ای كه سيستم راه اندازی می گردد ، امكان اجرای آن فراهم گردد .

بررسی و مشاهده event logs به صورت ادواری به منظور آگاهی از مسائل مرتبط با ديسك : در برخی موارد همزمان با بروز مشكل در ديسك ، ويندوز به صورت اتوماتيك اجرای برنامه autochk.exe را در اولين مرتبه راه اندازی سيستم ،‌ زمانبندی می نمايد . در چنين مواردی ، يك event در بخش application log ثبت می گردد ( منبع بروز خطاء Chkdsk و يا WinLogon اعلام می شود ) . با مشاهده application log ،‌ می توان از وقوع اين نوع رويدادها و علل آن آگاهی يافت و قبل از بروز يك فاجعه اطلاعاتی ، راهكار مناسبی برای آن انتخاب نمود .

تهيه Backup از تمامی ولوم ها بطور مرتب : گرفتن backup از ولوم سيستم ، بوت و داده از جمله اقدامات حياتی به منظور نگهداری مطمئن ديسك در شرايط خاص و بحرانی است. با استفاده از ASR در ويندور 2003 ، به سادگی می توان از ولوم های سيستم و بوت backup تهيه نمود . برای گرفتن Backup از داده های موجود برروی ديسك می توان از برنامه Backup ويندوز ( ntbackup.exe ) و يا ساير ابزارهای موجود در اين زمينه استفاده نمود . صرفنظر از روش استفاده شده برای تهيه backup ، می بايست همواره انجام آن در يك بازه زمانی خاص و كاملا" مشخص تكرار تا در صورت بروز مشكل بتوان به سرعت و مطمئن به آخرين اطلاعات دستيابی داشت .

در پايان، می توان يك اصل مهم ديگر را به موارد فوق اضافه نمود :

نسبت به تغيير صدای ديسك بی تفاوت نباشيد : خرابی ديسك اغلب با صدای عجيب آن آغاز می گردد . هر نوع صدای غيرطبيعی می تواند علائم اوليه بروز يك مشكل باشد. بنابراين در صورت شنيدن صدای غيرعادی ، می بايست بلافاصله از آخرين اطلاعات موجود backup تهيه و در ادامه ، با بررسی event log ، اجرای دستور chkdsk - r و ساير ابزارهای اشكال زدائی ، علل بروز مشكل بررسی گردد .

نكاتی برای اشكال زدائی
با اين كه اقدامات پيشگيرانه در جای خود بسيار حائز اهميت است ، ولی همواره احتمال بروز مشكل و يا خرابی وجود خواهد داشت . در چنين مواردی ، از امكانات مختلفی به منظور برخورد با مشكل موجود استفاده می گردد . chkdsk.exe ، يكی از ابزارهای كليدی ارائه شده در ويندوز 2003 به منظور اشكال زدائی سيستم فايل است كه در ادامه با برخی نكات در خصوص استفاده بهينه و مطلوب از آن آشنا می شويم .

اطمينان از وجود آخرين نسخه backup سيستم قبل از اجرای دستور Chkdsk.exe

عدم توقف اجرای برنامه chkdsk.exe در حين انجام وظايف خود

توجه به مدت زمان مورد نياز به منظور اجرای دستور chkdsk.exe . اجرای دستور فوق بر روی ولوم های با ظرفيت بالا زمان زيادی بطول خواهد انجاميد . در صورت ضرورت می توان اجرای دستور فوق را با استفاده از سوئيچ هائی خاص سبك تر نمود ( chkdsk drive_letter /f /c /i ) .

دستور Chkdsk.exe را نمی توان بر روی ولوم های سيستم و يا بوت در زمان فعال بودن ويندوز ، اجراء نمود . همچنين ، در صورت باز بودن file handles بر روی‌ يك ولوم ، نمی‌ توان از خدمات دستور فوق در جهت اشكال زدائی استفاده نمود . برنامه Chkdsk.exe قبل از هر گونه عمليات بر روی‌ رسانه ذخيره سازی، اقدام به قفل نمودن آن می نمايد . بديهی است در صورتی كه برنامه Chkdsk.exe قادر به قفل كردن يك ولوم نگردد ، پيكربندی آن را بگونه ای انجام خواهد داد كه در اولين مرتبه راه اندازی سيستم ، شرايط اجراء فراهم گردد .

با استفاده از دستور chkntfs.exe می توان از وضعيت ولوم و اين كه آيا برنامه autochk.exe به منظور اجراء در اولين مرتبه راه اندازی پيكربندی شده است ، آگاه گرديد . در صورت ضرورت ، می توان اجرای برنامه autochk.exe را با استفاده از دستور chkntfs.exe با تاخير همراه ساخت .
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
به اعتقاد بسياری از كارشناسان ، مهمترين و يا بهتر بگوئيم با ارزش ترين چيز بر روی يك كامپيوتر ، داده ايجاد شده توسط كاربر است و شايد وجود همين اطلاعات است كه ضرورت استفاده از كامپيوتر و يا شبكه را توجيه می نمايد . سيستم های عامل و نرم افزارها را در بسياری از موارد و همزمان با بروز مشكل در سيستم ، می توان مجددا" نصب نمود ولی داده ايجاد شده توسط كاربر در نوع خود منحصربفرد بوده و در صورت از دست دادن ، امكان استفاده مجدد از آنها با مشكل اساسی مواجه و در برخی موارد عملا" غيرممكن خواهد بود.
برخی از داده های ذخيره شده بر روی كامپيوتر ممكن است دارای اهميت بيشتری نسبت به ساير اطلاعات باشند و ضمن اين كه هرگز علاقه مند به از دست دادن آنها نمی باشيم ، نمی بايست امكان استفاده از آنها توسط كاربران غيرمجاز نيز وجود داشته باشد . دستيابی به برخی از داده های مهم نظير شماره كارت اعتباری و يا حساب بانكی می تواند در نهايت منجر به سرقت هويت كاربران گردد . مسائل اشاره شده ، صرفا" محدود به كاربران شخصی نبوده و سازمان ها و موسسات را نيز شامل می شود . هر سازمان دارای داده های مهم و حساسی است كه از دست دادن آنها می تواند خسارات جبران ناپذيری را برای يك سازمان به دنبال داشته باشد .
برای حفاظت از اطلاعات می بايست از يك استراتژی خاص تبعيت نمود كه ضمن كاهش احتمال از دست دادن داده ها ،‌ امكان استفاده از آنها توسط افراد غيرمجاز نيز وجود نداشته باشد .
در ادامه به برخی از متداولترين روش های حفاظت از اطلاعات اشاره می گردد :

تهيه Backup در اولين فرصت و به صورت مرتب : تهيه backup بطور مرتب و بر اساس يك استراتژی خاص ، يكی از اقدامات اساسی در جهت حفاظت از اطلاعات می باشد . اطلاعاتی كه ممكن است به هر دليلی با مشكل مواجه و امكان استفاده از آنان وجود نداشته باشد . برای تهيه backup ، می توان از امكانات موجود در ويندوز نظير برنامه ntbackup استفاده نمود . با استفاده از ويزارد ارائه شده در برنامه فوق ، می توان به سرعت و به سادگی عمليات لازم به منظور تهيه backup و يا برگرداندن اطلاعات backup گرفته شده را انجام داد . در صورت ضرورت ، می توان تهيه backup از داده های مهم موجود بر روی سيستم را به صورت يك job تعريف و برای آن يك برنامه زمانبندی خاص را در نظر گرفت .
برای تهيه backup ، می توان از نرم افزارهای متعدد ديگری نيز استفاده نمود كه امكانات بمراتب بيشتری را در مقايسه با برنامه ارائه شده در ويندوز در اختيار كاربران قرار می دهند . صرفنظر از اين كه از چه برنامه ای برای تهيه backup استفاده می گردد ، می بايست از اطلاعات backup گرفته شده به دقت حفاظت و آنها را در مكان هائی با ضريب ايمنی و حفاظتی بالا نگهداری كرد .

استفاده از مجوزهای امنيتی file-level و share-level : به منظور حفاظت از داده در مقابل دستيابی افراد غيرمجاز ، اولين مرحله تنظيم مجوزها بر روی فايل ها و فولدرهای حاوی داده می باشد .در صورتی كه می بايست داده به صورت مشترك در شبكه استفاده گردد ، می توان با تنظيم share permissions نحوه استفاده از آنها را قانونمند نمود . بدين منظور می توان در ويندوز 2000 و يا XP پس از انتخاب فايل و يا فولدر ، از طريق صفحه Properties گزينه Sharing و در نهايت دكمه permission را انتخاب نمود . تنظيمات امنيتی اشاره شده در رابطه با كاربرانی كه به صورت محلی از سيستم حاوی اطلاعات حساس استفاده می نمايند ، اعمال نخواهد شد .
در صورتی كه كامپيوتر با كاربر ديگری به اشتراك گذاشته شده است ، می بايست از مجوزهای file-level استفاده نمود . به اين نوع از مجوزها ، مجوزهای NTFS نيز گفته می شود چراكه استفاده از آنها صرفا" برای فايل ها و فولدرهای ذخيره شده بر روی پارتيشن هائی كه با سيستم فايل NTFS فرمت شده اند ، امكان پذير می باشد . برای استفاده از مجوزهای فوق ، پس از انتخاب فايل و يا فولدر مورد نظر می توان از طريق صفحه properties ، گزينه Security tab را انتخاب و مجوزها را بر اساس سياست مورد نظر تنظيم نمود .
در هر دو مورد ( مجوزهای file-level و share-level ) می توان مجوزها را برای user account و groups تعريف نمود . مجوزها را می توان از "فقط خواندنی" تا " كنترل كامل " در نظر گرفت .

حفاظت از فايل ها و ساير مستندات توسط رمز عبور : تعداد زيادی از نرم افزارها ( نظير نرم افزارهای آفيس و Adobe Acrobat ) ، امكان تعريف رمزعبور برای استفاده از مستندات را در اختيار كاربران قرار می دهند . پس از در نظر گرفتن يك رمز عبور ، در صورت فعال كردن ( بازنمودن ) يك مستند در ابتدا از كاربر درخواست رمز عبور خواهد شد . به منظور انجام اين كار در برنامه ای نظير Microsoft word 2003 ، از طريق منوی Tools گزينه options و در ادامه Security tab را انتخاب می نمائيم . با استفاده از امكانات فوق ، می توان يك رمز عبور و نحوه رمزنگاری را مشخص نمود .
متاسفانه، سيستم رمز استفاده شده در محصولات مايكروسافت ، به سادگی شكسته می گردد و كاربران غيرمجاز می توانند از برنامه های متعددی به منظور رمزگشائی مستندات استفاده نمايند. برنامه AOPR ( برگرفته از Advanced Office Password Recovery ) نمونه ای در اين زمينه می باشد .
در صورت لزوم می توان از نرم افزارهائی نظير WinZip و PKZip به منظور فشرده سازی و رمزنگاری اسناد و يا فايل ها استفاده نمود .

استفاده از رمزنگاری EFS : ويندوز 2000 ، XP و 2003 از رمزنگاری سيستم فايل موسوم به EFS ( برگرفته از Encrypting File System ) حمايت می نمايند . از سيستم رمزنگاری فوق می توان به منظور رمزنگاری فايل ها و فولدرهای ذخيره شده بر روی پارتيشنی كه با NTFS فرمت شده است ،‌استفاده نمود . بدين منظور می توان پس از انتخاب صفحه properties ، از طريق General tab گزينه Advanced button را انتخاب نمود ( بطور همزمان نمی توان از رمزنگاری EFS و مجوزهای NTFS استفاده نمود ) .
سيستم رمزنگاری EFS به منظور افزايش امنيت و كارآئی از تركيب رمزنگاری متقارن و نامتقارن استفاده می نمايد . سيستم فوق برای حفاظت از داده های ذخيره شده بر روی ديسك استفاده می گردد و در صورتی كه يك فايل رمز شده در طول شبكه حركت كند و كاربران از يك sniffer به منظور capture بسته های اطلاعاتی استفاده نمايند ، می توانند اطلاعات موجود در فايل را مشاهده نمايند .

استفاده از رمزنگاری ‌ديسك : با استفاده از نرم افزارهای متعددی می توان تمامی محتويات يك ديسك را رمز نمود . بدين ترتيب ، كاربران غيرمجاز قادر به مشاهده محتويات ذخيره شده بر روی ديسك نخواهند بود . داده بطور اتومانيك و در زمان نوشتن بر روی هارد ديسك رمز و قبل از استقرار درون حافظه ، رمزگشائی می گردد . از اينگونه محصولات می توان به منظور رمزنگاری درايوهای USB ، فلش درايوها و ... استفاده نمود . PGP Whole Disk Encryption و DriveCrypt نمونه هائی از اينگونه برنامه ها می باشند .

استفاده از زيرساخت كليد عمومی : PKI ( برگرفته از public key infrastructure ) ، سيستمی برای مديريت زوج كليد خصوصی و عمومی و گواهينامه های ديجيتال است . با توجه به اين كه كليد ها و گواهينامه ها توسط يك مركز تائيد شده صادر می شوند از استحكام امنيتی بيشتری برخوردار می باشند . (سرويس دهندگان گواهينامه ديجيتال ممكن است به صورت داخلی و در يك شبكه خصوصی نصب و يا در يك شبكه عمومی ، نظير Versign ، نصب شده باشند ) . در چنين مواردی ، می توان داده را با استفاده از كليد عمومی كاربر مورد نظر رمز نمود . در ادامه، صرفا" كاربری قادر به رمزگشائی اطلاعات است كه دارای كليد خصوصی مرتبط با كليد عمومی باشد .

مخفی كردن داده درون داده ديگر : با استفاده از يك برنامه steganography می توان داده مورد نظر را درون ساير داده ها مخفی نمود . به عنوان نمونه ، می توان يك پيام متن را درون يك فايل گرافيكی JPG . و يا فايل موزيك mp3 . ، مخفی نمود . اينگونه ها برنامه ها پيام ها را رمز نمی نمايند و اغلب از آنان به همراه نرم افزارهای رمزنگاری استفاده می گردد . در چنين مواردی ، در ابتدا داده رمز و در ادامه با استفاده از نرم افزارهای steganography مخفی می گردد . برنامه StegoMagic يك نمونه از برنامه های steganography است كه با استفاده از آن می توان متن مورد نظر را رمز و درون فايل هائی از نوع WAV ، . TXT . و يا BMP . ذخيره نمود .

حفاظت داده در حال حمل : داده ارسالی در يك شبكه می تواند در زمان حركت توسط مهاجمان شنود گردد . مهاجمان در اين رابطه از نرم افزارهائی موسوم به sniffer استفاده می نمايند كه امكان آناليز پروتكل و يا مانيتورينگ شبكه را در اختيار آنان قرار می دهد. برای حفاظت داده در زمان حركت در شبكه ، می توان از IPSec ( برگرفته از Internet Protocol Security ) استفاده نمود . در چنين مواردی ، سيستم ارسال كننده و سيستم دريافت كننده می بايست قادر به حمايت از ويژگی فوق باشند . از ويندوز 2000 به بعد ، امكانات لازم به منظور حمايت از IPSec در ساير نسخه ها تعبيه شده است .

ايمن سازی مبادله داده در محيط های wireless : داده ئی كه از طريق يك شبكه wireless ارسال می گردد ، دارای استعداد بيشتری به منظور بررسی و شنود توسط مهاجمان نسبت به ساير داده های ارسال شده بر روی‌ يك شبكه اترنت است ،‌ چراكه ضرورتی ندارد مهاجمان به محيط فيزيكی شبكه و يا دستگاه های مربوطه دستيابی داشته باشند . در صورت عدم پيكربندی صحيح و ايمن access point ، مهاجمان با استفاده از يك كامپيوتر قابل حمل كه دارای امكانات wireless است ، می توانند به داده ذخيره شده در شبكه دستيابی داشته باشد . كاربران می بايست صرفا" اقدام به ارسال و دريافت داده بر روی شبكه هائی نمايند كه از رمزنگاری WPA ( برگرفته از Wi-Fi Protected Access ) در مقابل WEP ( برگرفته از Wired Equivalent Protocol ) استفاده می نمايند ( WPA ، بمرابت دارای امنيت بيشتری نسبت به WEP است ) .

استفاده از مديريت حقوق به منظور حفظ كنترل : در برخی موارد ، لازم است كه داده برای ساير كاربران ارسال گردد ولی نگران نحوه برخورد آنان با داده ارسالی می باشيم ( مثلا" آيا آنان می توانند داده ارسالی را حذف و يا تغيير دهند ) . در چنين مواردی می توان از RMS ( برگرفته از Rights Management Services ) در ويندوز استفاده نمود . سيستم فوق ، مشخص می نمايد كه دريافت كننده پس از دريافت اطلاعات قادر به انجام چه كاری خواهد بود . به عنوان نمونه ، می توان حقوق مورد نظر را بگونه ای تنظيم نمود كه صرفا" دريافت كننده قادر به مطالعه فايل ارسالی باشد و نتواند در آن تغييراتی را اعمال نمايد . همچنين ، با استفاده از سيستم فوق می توان مدت زمان استفاده از مستندات و يا پيام ها را مشخص نمود . بدين ترتيب پس از گذشت مدت زمان مشخص شده ، اعتبار آنها به اتمام رسيده و عملا" امكان دستيابی و استفاده از آنها وجود نخواهد داشت .
برای استفاده از RMS ، به ويندوز 2003 كه به عنوان يك سرويس دهنده RMS پيكربندی شده است نياز می باشد . در چنين مواردی ، كاربران نيز به يك نرم افزار خاص و يا يك add-in همراه مرورگر نياز خواهند داشت تا بتوانند به مستندات حفاظت شده توسط RMS دستيابی داشته باشند . كاربران مجاز يك گواهينامه را از سرويس دهنده RMS دريافت می نمايند .
 

FrankenStein

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
29 جولای 2005
نوشته‌ها
6,285
لایک‌ها
20
سن
41
محل سکونت
iran-tehran
كارتون خيلي جالب :)

موفق باشيد:rolleyes:
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
می خوام دوباره فعال بشم
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
04579a2259ad90ebb3bb3f95c3030ff5.jpg





شركت دانماركی ارائه‌دهنده خدمات امنیتی "سكونیا"(Secunia‬) یك هفته پس از انتشار خبر شناسایی نخستین حفره امنیتی مرورگر جدید "اینترنت اكسپلورر ‪ ،"۷‬اكنون از شناسایی دومین ایراد امنیتی كه كاربران مرورگر جدید "مایكروسافت" را تهدید می‌كند، خبر داده است.
به گزارش سایت اینترنتی "پی‌سی‌ورلد"، این ایراد امنیتی به هكرها اجازه می‌دهد تا كاربران را فریب دهند و آنها را به دانلود یك كد مخرب از وب سایتی كه در ظاهر مطمئن به نظر می‌رسد، وادار كنند. یك سخنگوی شركت "مایكروسافت" در پی انتشار این خبر توسط "سكونیا" اعلام كرد: به نظر می‌رسد گزارش شركت "سكونیا" صحیح باشد. ایراد امنیتی یاد شده به گونه‌ای است كه سبب می‌شود در صورت طولانی بودن آدرس یك وب سایت، كاربران نتوانند آدرس كامل وب سایت در حال مشاهده را در "نوار آدرس"(‪ (address bar‬مرورگر ببینند و هكرها می‌توانند از همین موضوع سوء‌استفاده كرده و وب سایتهایی با آدرسهای جعلی را به جای وب سایتهای شناخته شده به كاربران ارائه دهند.
شركت "مایكروسافت" در هفته گذشته خبر شناسایی نخستین ایراد امنیتی "اینترنت اكسپلورر ‪ "۷‬توسط "سكونیا" را "غیردقیق" خوانده بود اما در این مورد گزارش "سكونیا" را مورد تایید قرار داده است.هرچند هیچ‌كدام از دو ایراد یاد شده چندان بحرانی به نظر می‌رسند، اما از آنجا كه "مایكروسافت" مرورگر "اینترنت اكسپلورر ‪ "۷‬را با شعار ضریب امنیتی بالا منتشر كرده، شناسایی این ایرادها تنها یك هفته پس از انتشار مرورگر می‌تواند اعتبار "مایكروسافت" را خدشه دار كند.
شركت "مایكروسافت" درحالی هفته گذشته پس از ‪ ۵‬سال نگارش جدید "اینترنت اكسپلورر" خود را به شكل رایگان منتشر كرده كه بنیاد "موزیلا" نیز در همین هفته نگارش دوم مرورگر "فایرفاكس" خود را به صورت رایگان ارائه كرده‌است.

خبرگزارى جمهورى اسلامي (ايرنا)
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
98b7163fa269030e28a3bb4b573612a9.jpg


پس از ایجاد XML توسط كنسرسیوم وب جهان‌شمول در سال ۱۹۹۶ دست‌اندركاران بسیاری از پروژه‌های محاسبات گسترده به آن روی آورده‌اند.
به عنوان نمونه، تقریباً تمامی فناوری‌های خدمات وب، گرافیك برداری مقیاس‌پذیری، RDF و بسیاری از موارد دیگر تنها با XML انجام‌پذیر است. بر خلاف سندهای HTML و XHTML كه در آنها از عناصر و بر چسب‌های از پیش تعبیه‌یافته استفاده می‌كنیم، در سندهای XML تمامی بر چسب‌ها را خود نامگذاری و انتخاب می‌كنیم. اگر چه برچسب‌های متعددی می‌تواند در هر سند موجود باشد، فقط یكی از آنها نقش ریشه و در خود گیرنده سایر برچسب‌ها را بر عهده دارد.
XML به دو دلیل استاندارد می‌شود:
۱. تمام News Feederها (تغذیه‌كننده‌های خبری) با زبان رسمی XML كار می‌كنند. این News Feederها به RSS معروفند.
۲. XML به زبان جهانی فرمت‌های چاپ تبدیل می‌شود (CIP۳).
● چگونه می‌توان XML ر ا بكار برد؟
با XML می‌توان:
▪ داده‌ها را خارج از HTML ذخیره كرد
▪ داده‌ها را بین دو سیستم ناهمسان مبادله كرد
▪ اطلاعات مالی را از طریق اینترنت مبادله كرد
▪ فایل‌های متن ساده را برای به اشتراك گذاشتن داده‌ها به كار برد
▪ فایلهای متن ساده را برای ذخیره داده‌ها به كار گرفت
▪ داده‌ها را در دسترس كاربران بیشتری قرار داد
▪ زبانهای جدید طراحی كرد
▪ داده‌های برنامه‌نویسان را از طریق اینترنت مبادله كرد
● باز هم در این باره كه XML چیست؟
▪ علائم اختصاری برای زبان نشانه‌گذاری قابل گسترش
▪ زبانی شبیه HTML
▪ طراحی شده برای توصیف داده‌ها
▪ تگ‌های از پیش تعریف شده ندارد
▪ از نوع سند یا شمای XML برای تعریف داده‌ها استفاده می‌كند
▪ برای برنامه‌نویسی تحت وب توصیه می‌شود


همشهری آنلاین
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
روش جدیدی برای فرستادن فیلم‌ها،موسیقی‌ها و سایر فایل‌های بزرگ بدون نگرانی از توانایی سیستم‌های پست الکترونیکی برای انتقال فایل‌های اتصالی بزرگ ارائه شده است.
به گزارش آسوشیتدپرس نرم‌افزاری رایگان از شرکت"شبکه‌های پاندو" (Pando Networks) به طور خودکار فایل‌های اتصالی شما را به فایل کوچکی بدل می‌کند که دوست یا خویشاوند شما با باز کردن آن می‌تواند فایل اصلی ازسرور پاندو یا جایی دیگر داون‌لود کند.
پاندو پلاگ-این‌هایی برای کار کردن با اغلب سرویس‌های میل اینترنتی عرضه می‌کند.
ارائه‌کنندگان عمده ای‌میل معمولا اندازه فایل‌هایی را می‌توان فرستاد یا دریافت کرد به ۱۰ مگابایت محدود می‌کنند.
این اندازه برای متن‌ها و عکس‌های کوچک مناسب است- اما اگر قصد فرستادن یک آلبوم عکس کامل، یا موسیقی و ویدئو را داشته باشید به سرعت ناامید خواهید شد.
و حتی اگر یک سرویس‌دهنده به شما امکان فرستادن فایل‌های بزرگ را بدهد، سرویس گیرنده ممکن است آن را نپذیرد.
با اجرای پاندو فایل‌هایی که از یک اندازه معین بزرگتر باشند به طور خودکار تبدیل می‌شوند. یک نسخه از این فایل به سرورهای پاندو فرستاده می‌شود، و تنها یک فایل اتصالی کوچک به دست گیرنده می‌رسد، که او هم باید نرم‌افزار ساخت پاندو را داشته باشد یا بدست آورد.
برای فرستادن فایل‌ها نیاز به سیستم عامل ویندوز میکروسافت و اینترنت اکسپلور وجود دارد، اما کاربران مک‌کینتاش نیز می‌توانند به شکل یک کاربرد مجزا از ان استفاده کنند و فایل‌های دریافتی را باز کنند و نیز فایل‌های خود را بفرستند. کاربران ویندوز می‌توانند فایل‌هایشان را با یک برنامه مجزا یا به پلاگ‌-‌اینی برای نرم‌افزار ای‌میل Microsoft&#۰۳۹;s Outlook بفرستند.
پاندو فایل‌ایی تا حداکثر اندازه یک گیگابایت را می‌پذیرد- که ۱۰ بار بیشتر از توانایی سرویس رایگان YouSendIt.com است که با سرویس‌های میل بر اساس اینترنت هم تلفیق تمی‌شود.
پاندو قصد دارد از طریق آگهی و یک سرویس ویژه که فایل‌های بزرگتر و زمان نگهداری بیشتر را پشتیبانی می‌کند، پول در آورد. در شکل رایگان این برنامه فایل‌ها پس از ۱۴ رو ز از سرور های پاندو پاک می‌شوند.
همشهری آنلاین
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
ممکن است شما هم گاهی مشغول کار با کامپیوتر بوده اید که ناگهان برق میرود و کار شما نیمه کاره میماند ، حتی ممکن است بر روی یک پروژه بزرگ کار میکردید و اطلاعات را ذخیره نکرده بودید اما با این اتفاق تمامی زحمات شما از دست می رود. پس باید چاره ای بیاندیشید ، قصد داریم به شما ترفندی را معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید بدون خریداری دستگاه خاصی کاری كنید که با رفتن برق دستگاه شما خاموش نشود!


روی دسکتاپ یا صفحه اصلی راست کلیک کنید.سپس گزینه آخر یعنی Properties را انتخاب کنید.
بعد به قسمت Settings میرویم. و بعد به گزینه advanced مراجعه کنید.بعد بهadaptar میرویم و properties را میزنیم ، سپس بهrescoures میرویم وmemory range رو انتخاب میکنید.و بعدok کنید.
حالا اگر برق رفت دستگاه شما خاموش نمی شود میتوانید با زدن فیوض امتحان کنید. (لازم به ذکر است ممکن است این ترفند بر روی بعضی از دستگاه ها جواب ندهد)
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
Super Internet TV به شما این اجازه را می ده تا مثل دیگر نرم افزارهای همکار خودش بتونید بیش از 800 کانال تلویزیونی به صورت زنده از کشورهای مختلف را مشاهده کنید، همچنین می توانید بیش از 1000 رادیوی آنلاین از بیش از 100 کشور مختلف جهان گوش کنید.

شما می توانید حتی با خطوط اینترنتی که توسط مودم هم متصل هستند این کانالها و این رادیو ها را تماشا و گوش کنید.
این نرم افزار برای راحتی شما آمده است... از شبکه های ماهواره لذت ببرید.



tv_sc.jpg


http://rapidshare.de/files/16319345/Super_Internet_TV_v6.5.zip.html
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
f3b61828a3242a8e2a80841f3c7dedc9.jpg


وبلاگ های فارسی در سال های اخیر از رشد شتابانی برخوردار بوده اند، به طوری كه توانسته هم فعال ترین وبلاگ نویس در خاورمیانه باشد و هم رتبه سوم وبلاگ ها را در جهان كسب كند. محتوای بیشتر این وبلاگ ها را مسائل اجتماعی و روزنامه نگاری (مسائل شخصی) تشكیل می دهد، ولی تعداد وبلاگ های سیاسی در مقایسه با كل وبلاگ ها، اندك، اما تأثیرگذار است. به این معنی كه بازدیدكنندگان وبلاگ های سیاسی فراوان بوده و این نكته را با بازبینی كانترهای اینگونه وبلاگ ها می توان به دست آورد. به دلیل نو بودن این پدیده، هنوز كار تحلیلی و نظری چندانی بر روی آن ها صورت نگرفته است. این گزارش دریچه ای به سوی شناخت نسبی محتوای وبلاگ ها به صورت موضوعی است كه در شش ماه اخیر انجام شده است.
●جامعه آماری
در این بررسی، با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفدار (Purposive Samples) ۱۰۰ وبلاگ سیاسی و اجتماعی با توجه به قدمت و سابقه و كانترینگ آنها به عنوان جامعه آماری برگزیده شده اند.با بررسی ۱۰۰ وبلاگ سیاسی و اجتماعی فارسی در بهار و تابستان سال ۱۳۸۵ نتایج زیر به دست آمد:
▪از نظر شكلی
۱- روند مستعارنویسی یا بدون ذكر نام اصلی در وبلاگ های فارسی در حال كاهش است.
۲- روند وبلاگ نویسی در زمینه اجتماعی و گرایش وبلاگ نویسان ایرانی در زمینه اجتماعی همچنان رو به گسترش است.
۳- بیشتر وبلاگ های مورد بررسی روزانه به طور متوسط حدود ۱۰۰ بازدیدكننده دارد.
۴- ۷۴درصد از وبلاگ های بررسی شده در دوره ۶ ماهه اول سال ۱۳۸۵ در ایران منتشر شده اند یا به عبارت دیگر این وبلاگ نویسان در داخل كشور زندگی می كنند. در مقابل ۲۶ درصد از وبلاگ ها از كشور دیگری به جز ایران منتشر شده و بر روی اینترنت قرار گرفته اند.
۵- در سال های اخیر حجم مطالب تولید و منتشره وبلاگ نویسان حرفه ای در یك روند نزولی كاهش یافته است، شاید دلیل این امر كاهش شور و شوق اولیه وبلاگ نویسی در میان بلاگرهای ایرانی بوده باشد.
۶- تعادل عجیبی میان زمینه های نگارش وبلاگ های منتقد وجود دارد به گونه ای كه ۲۶ درصد آنها فقط در حیطه مسائل سیاسی، ۲۶ درصد فقط در حیطه مسائل اجتماعی و ۴۸ درصد به صورت تركیبی از مسائل سیاسی و اجتماعی، مطالب خود را منتشر كرده اند.
۷- وبلاگ های منتقد برخلاف تمام گروه های دیگر وبلاگی به طور عام در خارج از كشور منتشر می شوند.
▪از نظر محتوایی
۱- دعوت رئیس جمهوری از بوش برای مناظره، مورد توجه و استقبال وبلاگ نویسان قرار گرفته و اغلب این امر را نشانه توجه محافل جهانی به ایران تلقی می كنند.
۲- موضوع شركت ایران در جام جهانی فوتبال و باخت تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات به طور كلی مورد انتقاد شدید بلاگرهای فارسی زبان در سراسر جهان قرار گرفته و بخش اعظم محتوای وبلاگ های ایرانی در بهار سال جاری به این موضوع اختصاص داشت.
۳- فعالیت دوباره وبلاگ های اصلاح طلبان و جنب و جوش آنها نشانه رویكرد جدید از سوی آنها در نقد دولت احمدی نژاد تلقی می شود.
۴- رویكرد كلی وبلاگ های منتقد دولت، حالت طنز و كنایه و استعاره بوده و هریك از وبلاگ نویسان سعی می كند حوادث جاری كشور حتی قطعی برق در تهران یا گرانی مرغ و گوشت را از این زاویه مورد نقد قرار دهند.
۵- دعوای لفظی برخی بلاگرهای ایرانی در وبلاگ های پربیننده در طول این دوره نیز همچنان ادامه داشت و شاید بتوان گفت تداوم این گونه مباحث بخشی از روش جذب مخاطب در این گروه از وبلاگ ها است.
۶- موضوع جنگ لبنان و اسرائیل تنها موضوعی بود كه تمام طیف های وبلاگ نویس ایرانی اعم از داخل و خارج كشور و حتی بلاگرهای منتقد **** حول آن اتفاق نظر داشتند به گونه ای كه همه آنها بر حمایت از حزب الله لبنان و مقاومت مشروع آن تأكید داشته و ددمنشی های **** صهیونیستی را محكوم می كردند. جمع آوری تومارهای امضا و قرار دادن لوگوی حمایت از حزب الله در رأس وبلاگ ها از جمله اقدامات بلاگرهای ایرانی در این دوره محسوب می شود.
۷- ورود برخی از شخصیت های سیاسی به عرصه وبلاگ نویسی در دوره مورد بررسی از دیگر اتفاقاتی بود كه بازتاب بسیار گسترده ای در وبلاگستان داشت، شخصیت هایی مانند دكتر محمود احمدی نژاد و ...
۸- موضوع پرونده هسته ای ایران همچنان مورد توجه وبلاگستان فارسی است.
۹- سریال نرگس یكی از سریال های جذاب تلویزیونی بود كه در فضای وبلاگستان هم درباره آن بحث و تبادل نظرهای فراوانی صورت گرفت.
۱۰- استفاده از ویژگی مولتی مدیا در وبلاگ ها نسبت به قبل بیشتر شده است
۱۱- رویكرد برخی متخصصان مسائل علمی از جمله انرژی هسته ای و علوم پزشكی به وبلاگ نویسی بسیار جالب و ملموس است. حلقه ای از وبلاگ نویسی درباره انرژی هسته ای و سایر مسائل علمی در ایران به وجود آمده كه درباره این موضوعات به طور فنی و علمی اطلاع رسانی می كند.
۱۲- استفاده از وبلاگ برای ترویج عقاید مذهبی خاص و فرقه های مذهبی گوناگون از تازه ترین روش هایی است كه برخی از عوامل وابسته به گروه های مذهبی در ماه های اخیر در پیش گرفته اند كه البته تعداد این وبلاگ ها و تعداد بازدیدكنندگان آنها بسیار ناچیز است.
۱۳- كسب افتخارات علمی از سوی ایرانیان در سراسر جهان در وبلاگ های فارسی دوره مورد بررسی نیز بازتاب گسترده ای داشت، سفر انوشه انصاری اولین زن فضانورد ایرانی به فضا از این جمله بود.

مركز مطالعات و تحقیقات رسانه


گزارش: روزنامه ايران
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
شايد برايتان پيش اومده باشه که مثلا يه برنامه داريد که حجمش از 700 مگابايت بيشتر باشه . و مي خواهيد اونو رايت کنيد در اين مواقع مي بايست اون برنامه رو فشرده کنيد که البته شايد باز هم اون برنامه تو سي دي جا نشه . با اين ترفند مي تونيد بر روي سي دي هاي معمولي حتي تا 1 گيگا بايت اطلاعات ذخيره کنيد .

ابتدا مي بايست ببينيد رايتر شما overburning ساپورت مي کنه يا نه . براي تست اين کار مراحل زير را دنبال کنيد :

ابتدا به برنامه Nero رفته و سپس کليد هاي ترکيبي Ctrl + R را فشار دهيد . تو اين پنجره ببينيد که در قسمت Recorder information ، رو به روي عبارت Over burn عبارت suported نوشته شده است يا نه . اگر عبارت ساپورت نوشته شده باشد شما مي تو نيد از اين ترفند استفاده کنيد .

حال به منوي File رفته و قسمت preferences رو انتخاب کنيد سپس در قسمت Expert features دقت کنيد که عبارت enable overburn قعال باشد . در زير همين گزينه مقدار مجاز overburn رو به دقيقه مشخص کنيد .

حال به منوي File رفته و گزينه New را انتخاب کنيد و در قسمت Multisession گزينه No Muttisession را انتخاب نماييد . سپس در قسمت Burn عبارت Write Method رو به Disc at Onec تبديل کنيد .

حال مي تونيد سي دي خود را رايت کنيد مقدار رايت هم بستگي خيلي زيادي به رايتر داره .
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
يکی از مشکلات ويندوز ایکس پی راه نفوذ به آن در صورت فراموش کردن Password می باشد .همانطور که همه شما می دانيد xp امکان جالب switch user را دارد که می توان محيط را برای کار user های مختلف فراهم کرد .

حالا اگر شما اين Password را فراموش کنيد چاره چيست . در اين حالت يک راه نفوذ هست و آن اين است که در هنگام ظاهر شدن منوی کاربران در ابتدا ، دو بار کليدهایALT+CTRL+ DELETE را فشار دهيد سپس در قسمت نام کلمه administrator را تايپ کرده و قسمت Password را خالی بگذاريد و Ok را بزنيد در اين حال وارد سیستم می شويد.
 

Boo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
2
نرم افزار Battery Doubler عمر باتري شما رو افزايش ميده و اين عملکرد ميتونه حتي در زمان ديدن يه DVD با شدت درخشندگي حداکثر هم جواب بده. اين نرم افزار همچنين سرعت شارژ باتري رو زماني که نياز به شارژ سريع دارين (فرودگاه، خونهء رفيق يا ...) به طور قابل ملاحظه اي افزايش ميده.

چطور Battery Doubler عملکرد باتري رو بالا مي بره؟ اين نرم افزار به صورت نامحسوس هر جزئي از کامپيوتر شما رو که استفاده نميشه ؛ غيرفعال، خاموش و يا در وضعيت کم مصرف قرار ميده. به عنوان مثال روشن گذاشتن پورت هاي USB وقتي که هيچ دستگاهي به اونا وصل نيست واقعا چه لزومي داره! همه نيروي هدر رفته از طريق مدارات ورودي و خروجي، مدارات داخلي و همچنين دستگاههاي متصل ميتونه به عنوان افزايش عمر باتري شما بکار بره.
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
40
محل سکونت
real WORLD :}
با تشکر فراوان از شما دوست عزیز!مطالب جالب بودند
love070.gif

امیدوارم باز هم ادامه بدید
 

FrankenStein

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
29 جولای 2005
نوشته‌ها
6,285
لایک‌ها
20
سن
41
محل سکونت
iran-tehran
بهروز جان نویسنده تایپیک یه مدتی هست سرش شلوغ میاد خودش آنشاالله منابع رو میگه و همین طور فعالش میگنه:)
 
بالا