برگزیده های پرشین تولز

اخبار اقتصادی

cotgnx

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2005
نوشته‌ها
747
لایک‌ها
470
افزایش قیمت نفت پس از حملات موشکی آمریکا به سوریه

قیمت نفت بدنبال حمله موشکی ارتش آمریکا به مواضعی در سوریه افزایش یافت. تا اواسط کار روز جمعه بازار معاملات نفتی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۰.۵۶ درصد افزایش قیمت ۵۵ دلار و ۲۰ سنت معامله شده است.

از سوی دیگر قیمت هر انس طلا نیز در بازارهای مالی با رشد یک درصدی همراه بود و به رقم 1326 دلار رسید.

بازارهای بورس اروپایی به این حملات واکنش منفی نشان دادند. ارزش سهام تا اواسط کار روز جمعه بازار بورس فرانکفورت افت ۰.۴۳ درصدی داشته است.

اولیور روت، کارشناس بازار بورس می گوید: «درباره بحران حمله موشکی به سوریه سرمایه گذاران میزان اعتبار رییس جمهوری آمریکا را در نظر می گیرند. دیروز ایالات متحده می گفت بشار اسد بدترین است امروز می گوید یک شیطان است زیرا ظن آن وجود دارد که علیه مردم سوریه حمله شیمیایی کرده باشد. زمان تبیین سیاست های با ثبات فرا رسیده، موضوعی که سرمایه گذاران آنرا در رویکرد دونالد ترامپ نمی یابند. این امر تبعاتی برای بازارها خواهد داشت.»

کاهش ارزش سهام در اکثر بازارهای بورس اروپایی ناچیز گزارش شده است. این افت در بازار بورس مسکو به رقم ۲.۷۴ درصد رسیده است. روسیه از جمله مهمترین متحدان **** بشار اسد محسوب می شود.

https://fa.euronews.com/2017/04/07/us-syrian-airstrikes-hurt-market-sparks-rush-to-safe-havens
 

cotgnx

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2005
نوشته‌ها
747
لایک‌ها
470
نقش "بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها" در افزایش سرقت در ایران

دادستان کل ایران با اعلام خبر افزایش آمار سرقت در کشور، "شرایط اقتصادی حاکم" و بیکاری را از دلایل رشد این پدیده دانست. یک مقام انتظامی هم از افزایش ۱۹ درصدی سرقت از منازل خبر داد. سرقت در ردیف دوم جرایم ایران قرار دارد.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، روز چهارشنبه ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) ضمن اشاره به افزایش سرقت در کشور، "شرایط اقتصادی حاکم"، بیکاری و نیز "تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها" را عوامل گسترش این پدیده برشمرد و گفت که بر اساس آمار قوه قضائیه و نیروی انتظامی، سرقت پس از جرایم مرتبط با مواد مخدر در ردیف دوم جرایم کشور قرار گرفته است.

دادستان کل ایران که در "همایش تخصصی معاونان و رؤسای اداره‌های مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان‌های کشور" سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: «حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد از جرایم در ایران مربوط به سرقت است.»

به گزارش ایرنا، منتظری با اشاره به "ارتباط مستقیم جرم سرقت" با جرایم مرتبط با مواد مخدر، افزود: «وضعیت اقتصادی و شرایطی که به لحاظ مالی در جامعه حاکم است و همچنین بیکاری از عوامل موثر افزایش‌دهنده سرقت است.»

https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-47101761
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
تمدید مجوز اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه
57812320.jpg


نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که مجوز اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه در سال آینده تمدید شود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) بند «ب» تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ را تصویب کردند که به موجب آن اجرای تبصره (۳۸) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور مصوب ۳/‏۶/‏۱۳۹۵‬ در سال ۱۳۹۸ تمدید می‌شود.

طبق تبصره ۳۸ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت سقف مقرر در تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور تا مبلغ پنج میلیارد (۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۵) دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایط زیر اخذ نماید:
۱- وام دریافتی صرفاً برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای امور زیربنایی و تولیدی پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد.

۲- طرح‌های موضوع بند (۱) با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۳- نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ب - تبصره‌ها و جداول اصلاح شده ماده واحده

۱- بندهای (ب) و (ح) تبصره (۱۴) حذف شد.

۲- در بند (ج) تبصره (۶) ماده واحده بعد از عبارت «آب و فاضلاب روستایی استان ها» عبارت «و یا سازمان عشایری» اضافه شد.

۳- در تبصره (۲۶) عبارت «جهت آزادی» جایگزین عبارت «به خانواده‌های معسر» گردید.

۴- در بند (ط) تبصره (۱۴) عبارت «یا یارانه آنها به اشتباه حذف گردیده است» قبل از کلمه «اقدام» اضافه گردد.

۵- با توجه به مشکلات موجود در تأمین سود اوراق مشارکت و سایر اوراق بدهی، مبلغ هفده هزار و پانصد میلیارد (۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۵۰۰ /۱۷) ریال از اعتبارات ردیف ۱-۱۰۲۰۰۰ جدول شماره (۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور به اعتبارات ردیف ۳-۶۰۰۰۰۰ جدول شماره (۹) منتقل شود.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/97112915482/تمدید-مجوز-اخذ-وام-۵-میلیارد-دلاری-از-روسیه

برخی اخبار هم واقعا ناراحت کننده هستند . هر سال بیش از 110 میلیارد دلار بابت سوخت ارزان داره هدر میره . همین اول امسال هم 20 میلیارد دلار بخاطر قیمت گذاری اشتباه ارز هدر رفت . بعد مجلس و دولت دنبال 5 میلیارد دلار وام هستند . اونم از کجا ...
 

cotgnx

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2005
نوشته‌ها
747
لایک‌ها
470
وزیر بهداشت : سال ۹۸ سال سختی از لحاظ اقتصادی است

باید کمربندها را سفت‌تر ببندیم و به جیبمان نگاه و خرج کنیم.
باید بدانیم سال آینده سال سختی است. گرچه این مملکت سختی‌های فراوانی را طی کرده است اما سال ۹۸ سال بسیار سختی از نظر اقتصادی است.

https://donya-e-eqtesad.com/بخش-سایت-خوان-62/3498002-نمکی-سال-سال-سختی-از-لحاظ-اقتصادی-است

 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
صادرات نفت ایران افزایش یافت
57783037.jpg


صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، به دلیل افزایش خرید برخی از مشتریان، در ژانویه بالاتر از حد انتظار بود و ماه میلادی جاری نیز ثابت خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، آمار رفینیتیو آیکان و منابع آگاه نشان داد صادرات نفت ایران در فوریه به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. میزان صادرات ایران در ژانویه بین ۱.۱ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز بود که بالاتر از حد انتظار بود.

بر اساس گزارش رویترز، نرخ بالای صادرات نفت ایران روی قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت که خلاف میل اوپک خواهد بود. ایران از شرکت در کاهش تولید اوپک معاف شده است.

یک منبع صنعتی که صادرات نفت ایران را رصد می‌کند با اشاره به پایان دوره اول معافیت از تحریم‌های آمریکا در ماه مه، به رویترز گفت: تصور می‌کنم مشتریان پیش از پایان این مهلت نفت بیشتری خریداری می‌کنند.

صادرات بالاتر از سوی ایران ممکن است باعث شود آمریکا تلاش‌ها برای کاهش صادرات نفت ایران را تشدید کند با این حال چنین اقدامی بازار را در معرض کمبود شدید عرضه قرار داده و قیمت‌های نفت را به شدت افزایش خواهد داد که خلاف میل واشنگتن است.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، صادرات نفت ایران در فوریه بالاتر از ۱.۱ میلیون بشکه در روز در ژانویه بوده است. منبع صنعتی آگاه در گفت‌وگو با رویترز میزان صادرات ایران در ژانویه را ۱.۳ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که نزدیک سطح فوریه است.

در هر صورت آمار ژانویه بالاتر از برآوردهای اولیه بوده‌اند. برخی پیش‌بینی کرده بودند که صادرات نفت ایران در ماه میلادی گذشته پایین یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفت: صادرات نفت ایران در ۱۰ روز نخست فوریه بالای ۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده و روند بالاتر از حد انتظار وی را داشته است.

واشنگتن به هشت خریدار بزرگ نفت ایران از جمله چین، هند، ژاپن و کره جنوبی معافیت صادر کرده که همگی این کشورها در فوریه نفت ایران را خریداری کردند.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/97120100080/صادرات-نفت-ایران-افزایش-یافت
 

cotgnx

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2005
نوشته‌ها
747
لایک‌ها
470
افزایش تورم بهمن به ۲۳.۵درصد/ تورم نقطه به نقطه ۴۲.۳درصد شد

براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ به ٢٣,٥ درصد رسید که نسبت به همین آمار در ماه قبل ٢.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.همچنین تورم نقطه به نقطه ۴۲.۳ درصد شد.
در ماه جاری برخی بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش شدید قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (کاهو، انواع سبزی، گوجه فرنگی، پیاز و خیار) گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران)، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

https://www.eghtesadonline.com/بخش-اقتصاد-کلان-3/337202-افزایش-تورم-بهمن-به-درصد-تورم-نقطه-به-نقطه-درصد-شد
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
بالاترین نرخ رشد اقتصادی متعلق به کدام کشورها است؟
57644220.jpg


هند بار دیگر موفق شد رکورددار سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان شود.

به گزارش ایسنا به نقل از بیزینس اینسایدر، مؤسسه "آکسفورد اکونومیکس" به معرفی اقتصادهای برتر جهان در یک دهه آینده پرداخته است که بیشتر آنها کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا هستند. بر این اساس ۱۰ کشوری که بالاترین سطح رشد اقتصادی را در یک دهه آینده تجربه خواهند کرد عبارت‌اند از:

۱- هند: سومین اقتصاد بزرگ دنیا تا ۱۰ سال آینده و احتمالاً بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به زودی! هند تنها کشوری در جهان است که متوسط نرخ رشد اقتصادی آن در ۱۰ سال آینده بالای ۶ درصد است و طبق براورد مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، متوسط رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ حال حاضر آسیا ۶.۵ درصد خواهد بود.

۲- فیلیپین: از زمان روی کار امدن رودریگو دوترته، رئیس جمهور این کشور، منازعات فیلیپین با غرب افزایش یافته است. اما این کشور به لطف اصلاحات ساختاری در نیروی کار و بهره‌وری خود، سطوح بالایی از رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد. مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور در ۱۰ سال آینده را ۵.۳ درصد برآورد کرده است.

۳- اندونزی: کشوری که از پیوستن هزاران جزیره به یکدیگر، اکنون به یکی از منابع عمده صادرات کالاهای اساسی جهان تبدیل شده است در ۱۰ سال آینده به طور متوسط ۵.۱ درصد رشد خواهد کرد.

۴- چین: دومین اقتصاد بزرگ جهان که شاید دیدن نامش در رده چهارم آن هم پس از یک دهه رشد اقتصادی خیره کننده عجیب باشد. با این حال رشد اقتصادی چین هم چنان سریع و یکی از بهترین‌ها در جهان خواهد بود. مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور در ۱۰ سال آینده را ۵.۱ درصد برآورد کرده است.

۵- مالزی: کشوری که زمانی تنها صادرکننده محصولات غذایی بود در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های صنعتی جهان است. مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور در ۱۰ سال آینده را ۳.۸ درصد برآورد کرده است.

۶- ترکیه: ترکیه به عنوان پل ارتباطی بین اروپا و آسیا، همواره یکی از کشورهای اثر گذار در اقتصاد جهانی بوده است. مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور در ۱۰ سال آینده را ۳ درصد برآورد کرده است.

۷- تایلند: سرزمین لبخندها با دارا بودن نرخ رشد اقتصادی متوسط ۲.۹ درصد در ۱۰ سال‌آینده یکی از پیشروترین اقتصادهای جهانی خواهد بود.

۸- شیلی: تنها نماینده از آمریکای جنوبی که اکنون با پیشی گرفتن از برزیل و آرژانیتن، به جذاب ترین مقصد برای سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه تبدیل شده است. مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور در ۱۰ سال آینده را ۲.۶ درصد برآورد کرده است.

۹- لهستان: تنها کشور اروپایی که نام آن در لیست به چشم می‌خورد لهستان است که از زمان عضویت در اتحادیه اروپا به رشد اقتصادی قابل توجهی دست یافته است. مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور در ۱۰ سال آینده را ۲.۵ درصد برآورد کرده است.

۱۰- آفریقای جنوبی: تنها کشور آفریقایی حاضر در این لیست که مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، متوسط رشد اقتصادی سالانه آن در ۱۰ سال اینده را ۲.۳ درصد برآورد کرده است.

انتهای پیام


https://www.isna.ir/news/97120602688/بالاترین-نرخ-رشد-اقتصادی-متعلق-به-کدام-کشورها-است
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
واردات ماهانه نفت کره جنوبی از ایران ۴ برابر شد
57817011.jpg


واردات نفت کره جنوبی از ایران در فوریه نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته ۱۲.۵ درصد کاهش داشت اما در مقایسه با ژانویه، چهار برابر شد.

به گزارش ایسنا، آمار گمرکی کره جنوبی نشان داد این کشور در فوریه ۹۸۳ هزار و ۴۹۷ تن یا معادل ۲۵۶ هزار و ۴۱۲ بشکه در روز نفت ایران را در مقایسه با ۱.۱۲ میلیون تن در فوریه سال ۲۰۱۸ وارد کرده است که کاهش ۱۲.۵ درصدی واردات این کشور بر مبنای سالانه را نشان می‌دهد. از سوی دیگر واردات فوریه در مقایسه با ۲۲۷ هزار و ۹۴۱ تن واردات ژانویه، بیش از چهار برابر افزایش داشت.

کره جنوبی در میان هشت کشوری است که در نوامبر گذشته معافیت شش ماهه از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران را دریافت کردند و اجازه یافتند به واردات نفت ایران به میزان محدودتری نسبت به گذشته ادامه دهند.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: واشنگتن احتمالاً معافیت‌ها برای همه این کشورها را در ماه مه تمدید خواهد کرد اما شرط تمدید معافیت، کاهش بیشتر خرید آنها خواهد بود.

بنا بر آمار گمرکی کره جنوبی، این کشور در دو ماه نخست سال میلادی جاری ۱.۲۱ میلیون تن یا معادل ۱۴۹ هزار و ۸۹۰ بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرد که ۴۱.۶ درصد در مقایسه با ۲.۰۷ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

واردات نفت کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، در فوریه مجموعاً به ۱۳.۱۴ میلیون تن یا معادل ۳.۴۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۴.۷ درصد در مقایسه با ۱۲.۵۵ میلیون تن در فوریه سال ۲۰۱۸ افزایش نشان داد.

واردات کره جنوبی از عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت به این کشور است، در فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۵ درصد افت کرد و به ۳.۹۶ میلیون تن رسید. در مقابل، واردات کره جنوبی از آمریکا در فوریه به ۱.۶۳ میلیون تن افزایش یافت و در مقایسه با ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تن در فوریه سال گذشته، رشد هفت برابری را به ثبت رساند.

مجموع واردات نفت کره جنوبی در دو ماه نخست سال ۲۰۱۹ به میزان ۰.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرد و به ۲۵.۶۰ میلیون تن رسید.

آمار نهایی واردات نفت اواخر ماه میلادی جاری از سوی شرکت ملی نفت کره جنوبی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام


https://www.isna.ir/news/97122412695/واردات-ماهانه-نفت-کره-جنوبی-از-ایران-۴-برابر-شد
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
اسپوتنیک: صادرات نفت ایران در ماه مارس به رقم پیش از تحریم‌ها بازگشت
به دلیل تقاضای مداوم از سوی چین و کره برای حامل‌های انرژی ایران صادرات نفت کشورمان به نزدیک میزان پیش از تحریم‌ها رسیده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
630472_577.jpg
به دلیل تقاضای مداوم از سوی چین و کره برای حامل‌های انرژی ایران صادرات نفت کشورمان به نزدیک میزان پیش از تحریم‌ها رسیده است.


به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، در ماه مارس صادرات نفت و میعانات گازی ایران 12 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از ماه نوامبر سال گذشته و زمان اعمال تحریم‌ها تاکنون محسوب می‌شود.

به گزارش S&p پلاس در نوامبر 2018 صادرات نفت ایران به 1.08 میلیون بشکه در روز کاهش یافت اما ماه گذشته میلادی شاهد رسیدن آن به رقم 1.7 میلیون بشکه در روز بودیم.

البته رویترز در روز 21 مارس صادرات روزانه نفت ایران را 1.1 میلیون بشکه ارزیابی کرده بود و در این آمار از اصطلاحات نرم‌افزار ریفینیتو ایکن استفاده کرده بود. اما با مراجعه به آمارهای ماه‌های گذشته ایکن به این نتیجه می‌رسیم که اطلاعات ارائه شده از سوی این نرم‌افزار همواره کمتر از آمارهای پلاس بوده است.

دلیل افزایش صادرات نفت ایران تقاضای مداوم و ثابت حامل‌های انرژی این کشور از سوی کره جنوبی و چین عنوان شده است.

روند افزایشی قیمت نفت در بازار به دلیل تحریم ونزوئلا از سوی آمریکا و تشدید بحران در لیبی در کنار کاهش تولید نفت اوپک به کمترین میزان در 4 سال گذشته از جمله مهمترین دلایل افزایش صادرات نفت ایران بوده است.


https://www.entekhab.ir/fa/news/470...ران-در-ماه-مارس-به-رقم-پیش-از-تحریم‌ها-بازگشت
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با سفیر سوئیس مطرح شد؛
گشایش مجدد کانال بانکی میان ایران و سوئیس/ تأکید بر توسعه روابط مالی و تجاری در راستای منافع طرفین

رئیس کل بانک مرکزی با مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سفیر سوییس در این دیدار ضمن تاکید بر عزم آن کشور بر تقویت روابط بانکی و مالی با ایران گفت: کشور سوئیس همواره روابط بانکی و مالی مناسبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است و تحریم ها و محدودیت های آمریکا نباید موجب محدودیت روابط بانکی شود.

وی با اشاره به اینکه دولت سوئیس پیگیری های لازم را برای تقویت مناسبات تجاری و بانکی و همچنین گشایش مجدد کانال بانکی میان ایران و سوئیس انجام داده است، افزود: به زودی شاهد افزایش تبادلات بانکی میان دو کشور خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این دیدار با تأکید بر توسعه روابط مالی و تجاری در راستای منافع طرفین، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران،‌ از تلاش ها و پیگیری های دولت سوئیس استقبال می کند و ارتقای تجارت با سوئیس را در راستای منافع دو کشور ارزیابی می کند.

دکتر همتی ادامه داد: تسریع در گشایش کانال بانکی میان دو طرف، می تواند نشانه مثبتی از حرکت دولت ها به سمت هماهنگ سازی سیاست های تجاری و مالی بین المللی خود بر اساس منافع متقابل و نه بر اساس فشارهای خارجی تلقی شود و این روند باید مورد حمایت و تقویت قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، بدون توجه به فشارهای آمریکا و بر اساس منافع ملی خود، توسعه روابط تجاری و بانکی با سایر کشورها را دنبال می کند.

https://www.entekhab.ir/fa/news/471...وسعه-روابط-مالی-و-تجاری-در-راستای-منافع-طرفین
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
واردات گاز عراق از ایران افزایش پیدا می‌کند


وزارت برق عراق اعلام کرد عراق هیچ جایگزینی برای واردات گاز ایران ندارد و توقف واردات به بهای از دست رفتن ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت در شبکه نیروی عراق تمام می‌شود.

به گزارش ایسنا، مصعب المدرس، سخنگوی وزارت برق عراق در حاشیه یک کنفرانس انرژی در بغداد به خبرنگاران گفت: تاکنون ما هیچ منبعی برای جایگزین کردن با واردات گاز ایران نداشته‌ایم.

عراق برای تأمین خوراک شبکه برق خود به واردات گاز ایران به شدت وابسته است. این کشور ۱۴۰۰۰ مگاوات در شبکه ملی برق تولید می‌کند و ۴۰۰۰ مگاوات نیز با گاز و برق وارداتی، تأمین می‌شود.

سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد واردات گاز عراق از ایران در ژوئن از ۲۸ میلیون متر مکعب در روز به ۳۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب تولید برق با استفاده از واردات از ایران به ۴۷۰۰ مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد. وی در ادامه افزود: نیازهای برق عراق هر سال هفت درصد رشد می‌کند.

در ماه‌های تابستان که از ژوئن آغاز می‌شود و دمای هوا در عراق افزایش پیدا می‌کند، تقاضا در شبکه به ۲۴۰۰۰مگاوات در روز می‌رسد.

کمبود نیرو سال گذشته باعث اعتراضات هزاران نفر از مردم در منطقه نفت خیز جنوب این کشور شد و اختلالات و درگیری‌های گسترده با نیروهای امنیتی را به بار آورد. بسیاری برای دور دیگر اعتراضات در تابستان امسال آماده می‌شوند.

عراق معافیت تمدید شده آمریکا برای ادامه واردات گاز ایران را دریافت کرده است. این کشور در مارس یک معافیت ۹۰ روزه دریافت کرد.

به گفته مدرس، عراق اخیر یک تفاهم نامه با عربستان سعودی برای قراردادی به منظور افزایش برق کشور امضا کرده است. تحت این توافق، ۲۸۰ کیلومتر خطوط برق برای متصل کردن دو کشور ساخته می‌شود. این پروژه پس از انجام مطالعات امکان سنجی، یک سال زمان خواهد برد.

بر اساس گزارش رویترز، عراق ماه گذشته با شرکت زیمنس قراردادی برای بازسازی زیرساخت نیروی کرکوک و افزایش تولید برق از ۱۰۰ به ۲۶۰ مگاوات امضا کرد.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/98020200867/واردات-گاز-عراق-از-ایران-افزایش-پیدا-می-کند
 
Last edited:

GlobalTech

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,311
لایک‌ها
4,756
وزیر اقتصاد: برآوردها می‌گویند ۱۳۹۸ سال خوبی نیست

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران با توجه به جهش قیمت کالاها در یک سال اخیر، سال ۱۳۹۸ را براساس برآوردهای اقتصادی سال خوبی ندانسته است.

او امروز دوشنبه (دوم اردیبهشت) در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفته است: "جهش قیمت برخی کالاها و به ویژه کالاهای اساسی موجب آسیب شد از همین روی پیش بینی می‌کنیم سال ۹۸ سال خوبی نباشد؛ البته صرف برآوردها و پیش‌بینی‌ها نمی‌تواند برای ما نگرانی ایجاد کند."

وزیر اقتصاد ایران همچنین گفته: "برخی برآوردها (در سال گذشته) نشان می‌داد که تورم تاپایان سال ۵۰ یا ۶۰ درصد خواهد بود یا برخی‌ها پیش بینی می‌کردند که رشد اقتصادی منفی ۸ یا منفی ۵.۵ درصد باشد حتی برخی‌ها از رشد اقتصادی منفی ۱۵ درصد صحبت می‌کردند البته هر دلسوز اقتصاد ایران که آشنایی با اقتصاد ایران داشته باشد از این برآوردها نگران می‌شوند و آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد استقرار و بازگرداندن ثبات به اقتصاد است."

او به اهمیت نقش مدیریت در شرایط کنونی اقتصادی اشاره کرده است.


اظهارات وزیر اقتصادی ایران درباره شرایط اقتصادی ایران در سال جاری (۱۳۹۸) در حالی است که مرکز آمار ایران دیروز در اولین گزارش خود درباره نرخ تورم در سال ۱۳۹۸، از افزایش این نرخ در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه امسال خبر داد.

بر اساس این گزارش نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فرودین ماه امسال به ۳۰ و شش دهم درصد رسیده است.

اقلامی نظیر دخانیات، گوشت قرمز و ماهی، میوه و سبزیجات در این مدت دارای بیشترین تغییر قیمت بوده‌اند.

تشدید افزایش قیمت کالاها از سال پیش، سبد معیشتی بسیاری از خانوارهای ایرانی را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ اواخر فروردین ماه سال ۱۳۹۷ متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان نزدیک به ۴۹ هزار تومان بود که حالا به بالای صد هزار تومان رسیده است.

صندوق بین الملی پول (آی‌ام‌اف) اخیرا در گزارشی گفته اقتصاد ایران در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) حدود ۶ درصد کوچکتر خواهد شد؛ این نهاد بین‌المللی پیش‌تر رکود ۳.۶ درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده بود.

براساس پیش‌بینی صندوق بین الملی پول این بدترین رکود اقتصادی ایران از سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

چشم انداز منفی اقتصاد ایران در سال جاری میلادی و خورشیدی در حالی است که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران قرار است امروز وارد مرحله جدیدی شود و احتمالا معافیت‌های موردی برای هشت خریدار نفت ایران تمدید نخواهد شد.
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
افتتاح شعب بانکی در هند برای افزایش مبادلات تجاری با ایران
روزنامه اکونومیک تایمز در مطلبی نوشت،بانک دولتی (IDBI) هند برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران ،سه شعبه در شهرهای دهلی ،احمد آباد و کلکته افتتاح می کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
641005_852.jpg
بانک مرکزی هند اوایل مارس (اسفند) مجوز تاسیس این بانک را صادر کرده بود.
یک مقام بانکی هند گفت که مبادلات تجاری میان هند و ایران می‌تواند در هر یک از شعبه‌های بانک (IDBI) صورت بگیرد و این سه شعبه به‌زودی روند کاری خود را آغاز خواهند کرد.
به گفته این مقام هندی، در زمانی که یک تاجر در حال چک کردن شمار حساب خود در بانک (IDBI) است، پرداخت‌های مستقیم می‌تواند از طریق بانک‌های ایرانی صورت بگیرد.
پیش از این بر اساس مکانیسم مورد توافقی تهران و دهلی، بانک‌های ایرانی می‌توانند در بانک‌های (IDBI) حساب وسترو 'vostro' افتتاح کنند؛ و شرکت‌های هندی در صورت خرید نفت از ایران می‌توانند پرداخت خود را در این حساب‌ها به‌صورت روپیه پرداخت کنند.
به گفته مقام هندی، شعبات بانک‌های (IDBI) با افتتاح حساب و دفاتر مالی در شهرهای هند به دنبال تسهیل روابط تجاری میان ایران و هند هستند.
بعد از بانک یوکو (UCO)، بانک (IDBI) دومین بانک دولتی هند است که برای تسهیل روابط میان هند و ایران توانسته مجوز هند را به دست آورد.
کاخ سفید دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت مشتریان نفت ایران را از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران تمدید نکند.
این تصمیم آمریکا مورد انتقاد چین و هند قرار گرفته و به نظر می‌رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.
کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده است که این تصمیم را باهدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع دسترسی ایران به منبع اصلی درآمد خود اتخاذ کرده است.

https://www.entekhab.ir/fa/news/473623/افتتاح-شعب-بانکی-در-هند-برای-افزایش-مبادلات-تجاری-با-ایران
 

GlobalTech

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,311
لایک‌ها
4,756
قیمت نفت خام حدود ۴ درصد سقوط کرد

در معاملات روز پنج‌شنبه، درحالی که بازارها با ترس از تولید بیش از حد روبرو شدند، قیمت نفت آمریکا حدود ۴ درصد سقوط کرد و برنت به زیر ۷۰ دلار رفت.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در پایان معاملات روز پنج‌شنبه، درحالی که بازارها با ترس از تولید بیش از حد روبرو شدند، قیمت نفت آمریکا حدود ۴ درصد سقوط کرد و برنت به زیر ۷۰ دلار رفت.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، با ۲.۵۲ دلار یا ۳.۹۶ درصد سقوط، تا ۶۱.۰۸ دلار هم پایین آمد اما در انتها سقوط خود را به ۱.۷۹ دلار یا ۲.۸ درصد کاهش داد و در قیمت هر بشکه ۶۱.۸۱ دلار به کار خود پایان داد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، درحالی با ۱.۴۳ دلار یا ۲ درصد سقوط، در ۷۰.۷۵ دلار به کار خود پایان داد که در معاملات امروز تا ۶۹.۷۶ دلار هم پایین آمده بود، که سقوطی ۱.۶۷ دلاری یا ۲.۳۱ درصدی بود.
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
صندوق بین‌المللی پول: ایران با وجود تحریم‌ها، ۱۰۳ میلیارد دلار ذخیره ارزی خواهد داشت
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۳.۲ میلیارد دلار برسد که در میان ۳۱ کشور منطقه فقط دو کشور عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری نسبت به ایران خواهند داشت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
643928_438.jpg
صندوق بین المللی پول اعلام کرد ایران به لحاظ ذخایر ارزی در رتبه سوم منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی قرار دارد.

به گزارش تسنیم، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی اعلام کرد ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۰۸.۳ میلیارد دلار رسیده است. ذخایر ارزی ایران در سال پیش از آن ۱۱۱.۷ میلیارد دلار گزارش شده بود.

بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی با وجود تلاش‌های آمریکا برای فشار حداکثری به اقتصاد ایران ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۹ همچنان بالای ۱۰۰ میلیارد دلار باقی خواهد ماند و ایران رتبه سوم خود در منطقه را از نظر میزای ذخایر ارزی خود حفظ خواهد کرد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۳.۲ میلیارد دلار برسد که در میان ۳۱ کشور منطقه فقط دو کشور عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری نسبت به ایران خواهند داشت.

ذخایر ارزی عربستان در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴۹۵.۷ میلیارد دلار و ذخایر ارزی امارات ۱۱۳.۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

کل ذخایر ارزی کشور‌های منطقه نیز ۱۱۴۸.۶ میلیارد دلار پیش بینی شده که ۹ درصد از این رقم سهم ایران است.

ذخایر ارزی برخی کشور‌های دیگر منطقه عبارت است از: الجزایر ۵۵.۶ میلیارد دلار، بحرین ۲ میلیارد دلار، عراق ۵۳.۲ میلیارد دلار، کویت ۳۷.۲ میلیارد دلار، لیبی ۷۷.۷ میلیارد دلار، عمان ۱۶.۱ میلیارد دلار، افغانستان ۸.۴ میلیارد دلار، پاکستان ۱۰ میلیارد دلار.

ذخایر ارزی عربستان در سال ۲۰۱۷ نسبت به دو سال قبل از آن ۱۱۸.۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. در پایان سال ۲۰۱۵ ذخایر ارزی این کشور ۶۱۱.۹ میلیارد دلار برآورد شده بود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است ذخایر ارزی عربستان در سال جاری میلادی اندکی افزایش یابد و به ۴۹۵ میلیارد دلار برسد.

بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران نیز در پایان سال ۲۰۱۷ به ۹۵.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به دو سال قبل از آن ۲۰.۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۱۵.۷ میلیارد دلار برآورد شده بود.

این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۰۸.۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲۷ میلیارد دلار برسد.


https://www.entekhab.ir/fa/news/474...ریم‌ها-۱۰۳-میلیارد-دلار-ذخیره-ارزی-خواهد-داشت
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
افتتاح نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی کشور
57663259.jpg


مدیرعامل مپنا جزئیات نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی را تشریح کرد.

عباس علی‌آبادی در مراسم افتتاح نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی در برج میلاد که با حضور شهردار تهران برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت افتتاح این جایگاه این است که برقی‌سازی در حمل‌ونقل از جمله راهکارهای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی شهرهای بزرگ مانند تهران محسوب می‌شود. این مساله نیازمند زیرساخت است و زمانی که زیرساخت نباشد امکان استفاده از خودروهای برقی وجود ندارد.

وی با اشاره به افتتاح این جایگاه اظهار کرد: امروز اولین ایستگاه شارژ را که امکان شارژ برای انواع خودروها با استانداردهای مختلف را دارند، افتتاح کردیم و امیدواریم به زودی با هماهنگی شهرداری تهران در نقاط دیگر شهر تهران و همچنین در شهرهای دیگر کشور که اعلام آمادگی می‌کنند، این فرایند تکرار شود.

مدیرعامل مپنا با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی این جایگاه صددرصد ایرانی بودن آن است، در مورد تعرفه برق اظهار کرد: در مورد تعرفه قیمت برق با مقامات مختلف در حال مذاکره هستیم اما به صورت آزمایشی تعرفه‌ای تهیه شده است که افراد را تشویق کنند که به جای استفاده از بنزین، از برق استفاده کنند اما در نهایت این موضوع قطعاً مشمول مقررات کشور خواهد بود.

علی‌آبادی تاکید کرد: افتتاح این جایگاه حاکی از آن است که این فرآیند برای ایجاد زیرساخت آغاز شده و از نظر تکنیکی امکان‌پذیر است.


https://www.isna.ir/news/98030100598/افتتاح-نخستین-جایگاه-شارژ-خودروهای-برقی-کشور
 

GlobalTech

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,311
لایک‌ها
4,756
رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر:
قطر مبادلات تجاری با ایران را به دارو و موادغذایی محدود کرد

به نقل از ایلنا، عدنان موسوی پور رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر از اعمال محدودیت‌های جدید در تبادلات تجاری بین ایران و قطر خبر داد.

وی اظهار داشت: از سه چهار روز قبل ، زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای تحریم‌های آمریکا از سوی قطر شنیده بودیم و در تماس‌هایی که با اتاق بازرگانی قطر داشتیم آنها این امر را تکذیب کردند، اما ساعاتی پیش اعلام کردند که مطابق دستور العمل وزارت خزانه‌داری آمریکا رفتار خواهند کرد، یعنی فقط اقلام غذایی و دارو از این به بعد می‌توانند به ایران بفرستند در صورتی‌که ما خودمان تا چند وقت پیش تامین کننده اقلام کشاورزی و غذایی آنها بودیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر افزود: قبل از ماه رمضان وزیر خارجه به قطر سفر کردند و ما نمی‌دانیم چه صحبت‌هایی در آن جلسه رد و بدل شد که اکنون این رفتار را دولت قطر علیرغم روابط بسیار خوب تاجران دو کشور در پیش گرفته است.

وی گفت: منتظر هستیم ظرف امروز و فردا اخبار تکمیلی و جزئیات بیشتری به دست ما برسد.


 

GlobalTech

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,311
لایک‌ها
4,756
ترکیه خرید نفت از ایران را 'متوقف کرده است
به گزارش رویترز، یک مقام دولتی ترکیه، که از او نام برده نشده، گفته است که این کشور از اول ماه جاری خرید نفت از ایران را متوقف کرده است. براساس این گزارش، مقام دولتی ترکیه با یادآوری اینکه ترکیه یکی از هشت کشور برخوردار از معافیت از تحریم نفتی ایران بود، گفته است که دولت این کشور در حال حاضر از تحریم نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کند.

سه روز پیش، رویترز به نقل از منابع نفتی گزارش کرده بود که از اول ماه مه و لغو معافیت‌های شش ماهه قبلی، هیچ نفتکشی که در بنادر ایران بارگیری شده باشد وارد بنادر ترکیه نشده است. تحلیلگران گفته‌اند که ترکیه به جای ایران، نیاز نفتی خود را از عراق، روسیه و قزاقستان تامین می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در مورد توقف واردات نفتی ترکیه از ایران، به نقل از یک مقام دولتی ترکیه بدون ذکر نام او، گفته است که کشورش خرید نفت از ایران را "به خاطر رعایت تحریم آمریکا" متوقف کرده هرچند اساسا با این تحریم‌ها مخالف است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مقام دولتی که وزیر خارجه ترکیه را در سفر به فرانسه همراهی می‌کرد، گفته است که ترکیه "به عنوان متحد استراتژیک آمریکا" از تحریم نفتی علیه ایران تبعیت کرده است.

ترکیه و آمریکا در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - عضویت دارند.
 
بالا