برگزیده های پرشین تولز

اخبار سخت افزار

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
مادربردهای MSI X670E معرفی شدند؛ انتخاب برتر برای Ryzen 7000

MSI مادربردهای سوکت AM5 خود را برای پردازنده‌های جدید رایزن 7000 معرفی کرد که شامل مدل‌های MEG X670E GODLIKE ،MEG X670E ACE ،MPG X670E CARBON WIFI و PRO X670-P WIFI است. در ادامه می‌توانید با مادربردهای AMD X670 و قابلیت‌های جدید آنها آشنا شوید.

قابلیت‌های جدید MSI برای پلتفرم AM5

Performance Switch یکی از قابلیت‌های جدید در بایوس انحصاری Click BIOS 5 مادربردهای MSI است که در کنار قابلیت‌هایی چون Precision Boost Overdrive و تنظیمات اورکلاکینگ اختصاصی MSI، به کاربران و گیمرها امکان اورکلاک کردن آسان پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 و استخراج کارایی بالاتر را می‌دهد. این قابلیت دارای سه سطح برای اورکلاک کردن خودکار پردازنده و حالت اورکلاک کردن دستی است.




مادربرد MSI X670



همچنین MSI قابلیت OC Engine را برای اورکلاک کردن دقیق‌تر و بهتر از طریق BCLK می‌دهد که به افزایش پایداری سیستم و اورکلاک بیشتر کمک می‌کند. قابلیت OC Engine که در مادربردهای سری MEG یافت می‌شود، افزون بر BCLK امکان تغییر فرکانس PCIe و SATA به صورت هم زمان یا جداگانه می‌دهد.

در مادربردهای MSI X670E قابلیت مشهور Memory Try It هم یافت می‌شود که با کمک به یافتن تنظیمات بهینه، امکان افزایش سرعت حافظه تا 18 درصد و کاهش تأخیر حافظه تا 12 را می‌دهد که در پردازش‌های سنگین می‌تواند بسیار سودمند باشد. مادربرد MSI MEG X670E ACE نشان داده است فرکانس حافظه رم به راحتی و به دور از هرگونه مشکل پایداری، می‌تواند به 7000 مگاهرتز می‌رسد.



مادربرد MSI X670


مادربردهای MSI X670 با بایوس AGESA COMBO PI 1.0.0.1 Patch H روانه بازار می‌شوند که فاقد مشکل تأخیر در راه اندازی اولیه است تا کاربران از همان لحظه اول شاهد عملکرد بالا باشند. همچنین کاربران می‌توانند آپدیت جدیدتر AGESA COMBO PI 1.0.0.3 را برای دست یابی به کارایی بهتر اعمال کنند.

مادربرد تمام عیار MEG X670E GODLIKE به صفحه نمایش M-Vision بزرگ‌تر از همیشه و قابلیت‌های جدید تجهیز شده است. این بار صفحه نمایش M-Vision قابل جداسازی است و به دلخواه می‌توان مکان آن را انتخاب کرد. در وجود این ویژگی می‌توان از M-Vision به عنوان یک صفحه نمایش دوم بسیار کارآمد برای نمایش اطلاعات سیستم استفاده کرد. این صفحه نمایش به راحتی از طریق یک کابل USB Type-C به مادربرد متصل می‌شود.

مادربرد MSI X670


همچنین مادربرد پرچم‌دار MEG X670E GODLIKE با کارت افزودنی M.2 XPander-Z Gen5 Dual عرضه می‌شود تا بتوان اس اس دی‌های پرسرعت بیشتری به سیستم اضافه کرد. این کارت توسعه به فن مجهز به یاتاقان Double Ball با قابلیت تنظیم هوشمند سرعت چرخش مجهز شده است تا اس اس دی‌های پرسرعت شما در نهایت خنک بودن و با بالاترین کارایی کار کنند. همچنین XPander-Z Gen5 Dual از PCIe Gen5 پشتیبانی می‌کند و از اس اس دی‌هایی با سایز تا 25110 پشتیبانی می‌کند.

مادربرد MSI X670



آنچه که اشاره شد تنها بخش کوچکی از قابلیت‌ها و امکانات جدید مادربردهای MSI X670 است و افزون بر کیفیت ساخت بالا و مرغوب‌ترین قطعات الکترونیکی دنیا، از طراحی چشم نواز و ده‌ها قابلیت نرم افزاری اختصاصی بهره می‌برند.


مشخصات مادربرد MSI X670


با مادربردهای MSI X670 می‌توانید کارایی بالای پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 را توام با زیبایی، قابلیت‌های ویژه برای شخصی سازی، امکانات نرم افزاری اضافی و اورکلاک بیشتر و پایدارتر داشته باشید.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
MSI مادربردهای سری B650 را معرفی کرد؛ طراحی جذاب در کنار عملکرد فوق‌العاده



مادربردهای MSI نه تنها برای گیمرها جذاب است بلکه به انتخاب اول تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده است. در همین رابطه پس از معرفی پردازنده‌های Ryzen 7000 توسط AMD، شرکت MSI هم از مادربردهای سری B650 رونمایی کرده که برای ارائه بهترین عملکرد برای گیمرها، تولید کنندگان محتوا و کاربران طراحی شده‌اند.

دیوید مک آفی، معاون AMD و مدیرکل واحد فروش شرکت اعلام کرده که مادربردهای سری MSI B650 با طراحی جدید و بهره‌مندی از حافظه DDR5 به طور کامل از تمام قابلیت‌های پردازنده‌های Ryzen 7000 پشتیبانی می‌کند.

مادربردهای MSI که به طور خاص برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا طراحی شده‌ با پشتیبانی از سوکت AM5 نهایت سازگاری را با پردازنده‌های Ryzen 7000 دارند.


مادربردهای سری MSI B650



آنطور که MSI اعلام کرده طراحی مادربردهای سری B650 متحول شده و با استفاده از هیت‌سینک‌های بزرگ‌تر و کارآمد‌تر، بهتر از گذشته حرارت را دفع می‌کند.

معرفی مادربردهای سری MSI B650​

همچنین MSI برای دفع موثر گرمای SSD از فناوری ویژه‌ای با نام M.2 Shield Frozr استفاده کرده است. این هیت‌سینک‌ها به دفع موثر حرارت SSD و افزایش سرعت خواندن و نوشتن این حافظه‌ها کمک می‌کند.

MSI مادربردهای B650 متنوعی در فرم فاکتورهای Mini-ITX ،Micro-ATX و ATX عرضه کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند از میان سری‌های PRO ،MAG و MPG دست به انتخاب بزنند.

سری MPG مادربردهای B650




سری MPG مادربردهای B650 در دو طرح سفید و مشکب به بازار عرضه شده است. به بیان دیگر دو مادربرد MPG B650 CARBON WIFI و MPG B650 EDGE WIFI دارای چهار اسلات M.2 و 6 درگاه SATA بوده و از پردازنده های AMD Ryzen 7000 بهره می برد.

سری MAG مادربردهای B650 محبوب‌ترین و بهترین انتخاب برای کاربران مبتدی است. طراحی ساده و در عین حال مستحکم از ویژگی‌های مادربردهای این سری محسوب می‌شود.

هر دو مادربرد MAG B650 TOMAHAWK WIFI و MAG B650M MORTAR WIFI هر دو مجهز به دو کانکتور 8 پین مجزا برای تغذیه پردازنده بوده و بهره مندی از هیت‌سینک‌های M.2 Shield Frozrs به دفع موثر حرارت SSD و افزایش سرعت خواندن و نوشتن این حافظه‌ها کمک می‌کند.

سری PRO مادربردهای B650 بهترین گزینه برای استفاده سازمانی و اداری است. طراحی این مادربردها به گونه‌ای است که با ظاهر دفتر یا استودیو مطابقت دارد تا کارمندان شاهد ظاهری یکپارچه‌تر در محل کار خود باشند.

دو مادربرد PRO B650-P WIFI و PRO B650M-A WIFI دارای تمام قابلیت‌های محبوب MSI مانند هیت‌سینک M.2 Shield Frozr برای خنک نگه داشتن SSD و دکمه فلش بایوس بوده و هر دوی آنها از 2 اسلات PCIe 4.0 و اسلات M.2 پشتیبانی می‌کنند.

پیش از این اعلام شده بود که ارزان‌ترین مادربرد سری MSI AMD 600 با قیمت 199 دلار روانه بازار شده است. بر این اسا هفت مدل مادربرد MSI بر پایه چیپست B650 وجود دارد که هیچ یک از آنها نسخه B650E (Extreme) نیستند.

ارزان‌ترین مادربرد PRO B650M-A Wi-Fi با قیمت 200 دلار و مدل میانی آن دارای قیمت 240 است. اما اگر خواهان گران‌ترین مادربرد گیمینگ B650 از سری MPG باشید، باید 300 دلار بپردازید.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29

رونمایی MSI از بزرگ ترین کیس رده بالای خود از سری MEG PROSPECT 700



MSI جدیداً از اولین کیس PC بزرگ و رده بالای خود از سری MEG با نام MEG PROSPECT 700 رونمایی کرد. این کیس در دو مدل اصلی 700R و 700RL عرضه می‌شود و مدل MEG PROSPECT 700R دارای صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچی IPS است در حالی که 700RL از دکمه‌های سوئیچ LED با پورت ورودی و خروجی بهره می‌برد. این سری کیس‌های جدید MSI از طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها برای بهبود تجربه کلی و افزایش عملکرد سیستم بهره می‌برند.

همانطور که اشاره شد مدل MEG PROSPECT 700R دارای صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچی است که به کاربران این امکان را می‌دهد سیستم خود را کنترل کنند. در همین رابطه از طریق این پنل نمایشگر لمسی کاربران می‌توانند افکت‌های نوری و سرعت چرخش فن‌ها را نیز کنترل کنند. این نمایشگر همچنین می‌تواند طرح‌های گرافیکی مختلف از جمله با فرمت‌های GIF، عکس، وضعیت آب و هوا و زمان را نیز نشان دهد.

صفحه نمایش مدیریتی لمسی 4.3 اینچی، پشتیبانی از 3 کارت گرافیک و حداکثر 10 فن

کاربران همچنین می‌توانند وضعیت دمای کیس را از طریق سنسوری که در آن تعبیه شده بر روی نمایشگر مشاهده کنند. این سری کیس‌ها در قسمت‌های کناری و جانبی با طراحی کاملا ماژولار عرضه می‌شوند و به کاربر این امکان را می‌دهد که آن را مطابق با نیازهای خود تغییر دهند. در همین راستا سه پنل مختلف قابل نصب وجود دارد که به کاربران اجازه نصب مادربردهای E-ATX را می‌دهد و همچنین فضای کافی برای مسیریابی کابل‌ها را نیز فراهم می‌کند.



کیس MSI MEG PROSPECT 700


پنل دوم دیگر برای مدیریت کابل و زیبایی ظاهری داخل کیس است و سومی نیز برای نصب فن‌های سیستم طراحی شده است. سری کیس های MSI MEG PROSPECT 700 همچنین با طراحی مناسب اجازه استفاده از صفحه‌های EK برای استفاده از خنک‌کننده‌های آبی را می‌دهد و از یک CPU، حداکثر 2 GPU و پمپ D5 یکپارچه نیز پشتیبانی می‌کند. سری کیس MEG PROSPECT 700 برای بهبود جریان هوای موثر از دریچه‌های هوا استفاده می‌کند و این سری نیز با پشتیبانی از فن‌های ARGB صد و چهل میلی متری (حداکثر 10 فن) عرضه می‌شود.


کیس MSI MEG PROSPECT 700



در قسمت‌های جلو، کناری و بالای کیس نیز می‌توان خنک‌کننده مایع 360 میلی متری تعبیه کرد. کیس‌های جدید MSI از یک قاب مخصوص برای نصب GPU به صورت عمودی بهره می‌برند و می‌توان حداکثر تا 3 کارت گرافیک را در این کیس‌ها نصب کرد. در این سری همچنین می‌توان کارت گرافیک تا 400 میلی‌متر را در آن تعبیه کرد، بنابراین برای نصب آخرین کارت‌های گرافیک با عملکرد بالا از جمله NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti مشکلی وجود نخواهد داشت. بهره‌مندی از پنل پشتی برای مدیریت کابل‌ها، 4 فیلتر گرد و غبار و دسترسی مناسب به سیستم از قابلیت‌های دیگر این سری کیس‌ها محسوب می‌شود.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29

مادربردهای MSI Z790 در مقابل MSI Z690 – چه تغییراتی پیش رو است؟



نسل سیزده سری پردازنده‌های اینتل، با نام Raptor Lake، تقریباً در راه است! همانطور که انتظار می رفت، یک چیپ ست کاملاً جدید که بهتر می تواند با نیازهای عملکرد و فناوری های نسل بعدی سازگار باشد، این پردازنده های جدید اینتل را همراهی می کند. همانطور که می دانید پردازنده های نسل 13 اینتل به همراه چیپ ست سری 700 و پرچمدار آنها Z790 راهی بازار می شود پس در این مطلب قصد داریم تغییرات ساختاری در پلتفرم جدید اینتل را بیان کنیم.

پلتفرم Z790

چیپست Z690 اینتل در حال حاضر مجموعه ای از ویژگی های مدرن و استانداردهای سخت افزاری مانند PCIe 5.0 و DDR5 را ارائه می دهد اما چیپست Z790 به طور موثرتری حول این فناوری‌ها ساخته می‌شود تا از تجربه نسل بعدی بهینه تر اطمینان حاصل کند.
نسل بعدی PCIe 5.0 پهنای باند فوق العاده ارائه شده توسط PCIe 4.0 را دو برابر می کند. این نه تنها نسل جدیدی از دستگاه های ذخیره سازی را با سرعت خواندن/نوشتن بسیار سریع را فعال می کند، بلکه رایانه شما را برای نسل جدیدی از کارت گرافیک ها آماده می کند. پلتفرم Z790 اینتل به شما این امکان را می‌دهد که از رابط PCIe 5.0 در اسلات‌های PCIe x16 و M.2 استفاده کنید تا با ترکیب رم های DDR5 تجربه بهتری از گیم پلی و مباحث محاسباتی را در اختیار داشته باشید.
در مادربردهای مبتنی بر پلتفرم Z790 با اینکه شاهد استفاده بروز از تکنولوژی های اینتل هستیم اما MSI هم در این میان فناوری های اختصاصی خود برای ارائه بهترین عملکرد را به کار گرفته است. فناوری هایی برای اورکلاک، افزایش کارایی پردازنده، افزایش کارایی رم، ورودی و خروجی بهتر و صدای فراگیر قدرتمند تنها بخشی از قابلیت های اختصاصی MSI بروی مادربردهای جدید است.

مدار قدرت VRM تهاجمی

مادربردهای MSI Z790 دارای اجزای قدرتمندی برای انتقال انرژی هستند که به کاربران و اورکلاکرها اجازه می‌دهد بدون تأثیر بر پایداری سیستم، بیشترین استفاده را از سخت‌افزار خود ببرند. مادربردهایی با مدار قدرت 26+2 فاز 105 آمپر که پتانسیل بالایی در آزاد سازی قدرت پردازنده های پرچمدار نسل 13 دارند.
برای رسیدن به این قدرت بالا نیاز است تا راهکارهای حرارتی در بخش VRM تقویت شوند. با اینکه در نسل قبل یک هیت سینک متراکم fin stack به خوبی قادر به مدیریت گرما بود، اما این راهکارهای حرارتی در نسل جدید مادربردها با بهینه سازی های ساختاری همراه است.
هیت سینک بسیار متراکم با باله های موج دار اکنون به لطف سطح اضافی، اتلاف گرما رابه خوبی بهبود می بخشد. هر چند این تمام ماجرا نیست! در کنار این هیت سینک بزرگ و متراکم همچنین یک لوله انتقال گرما متقاطع به کار گرفته شده تا گرما را به طور مؤثر از اجزای انتقال نیرو منتقل کند. در نهایت هرچه گرما بیشتری از این بخش مهم دفع شود، با مادربردی پایدارتر و عملکردی بهتر روبرو هستیم.

سوکت LGA1700

حفظ سازگاری با پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل از مزیت های سوکت LGA 1700 است. چیپست Z790 به لطف استفاده از سوکت LGA1700 اینتل از هر دو پردازنده نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل پشتیبانی می کند تا به شما این امکان را بدهد که پردازنده های Core نسل دوازدهم یا سیزدهم اینتل را بدون دردسر بر روی مادربرد Z790 نصب کنید و از نهایت کارایی آنها لذت ببرید.

نصب M.2 بدون ابزار

تا کنون ارتقاء و نصب سالیدهای SSD M.2 هرگز به این آسانی نبوده است. نصب یا ارتقاء SSD M.2 یکی از چالش های کاربران است خصوصاً اگر بروی این اسلات ها هیت سینکی قرار گرفته باشد. چندین مادربرد MSI Z790 اکنون به اسلات‌های بدون ابزار M.2 مجهز شده اند که به شما امکان می‌دهد سالیدهای M.2 را بدون پیچ گوشتی به راحتی نصب و جدا کنید!. این ثبت اختراع MSI تا حدی بیش رفته که حتی نصب هیت سینک هم بروی این مادربردها بدون نیاز به ابزار و تنها با یک سوئیچ کشویی قابل انجام است.

مادربرد MEG Z790 GODLIKE

مادربردهای MSI Z790 در مقابل MSI Z690 - چه تغییراتی پیش رو است؟



مثل همیشه، MEG Z790 GODLIKE دارای بهترین فناوری‌ها، قطعات و مهندسی است که می‌توانیم از شرکت MSI مشاهده کنیم. این شانسی نیست که مادربردهای GODLIKE در طول سال‌ها رکوردهای جهانی بسیاری را ثبت کرده اند. تمام جنبه های یک مادربرد GODLIKE با یک هدف منحصر به فرد ساخته و طراحی شده است: عملکرد بی نظیر و بدون رقیب!
یک مادربرد با مدار قدرت 28 (26+2) فاز 105 آمپر دیجیتال که یک هیت سینک متراکم با طراحی باله ای موج دار با قدرت بالا در اتلاف حرارت در کنار لوله حرارتی متقاطع آن را همراهی می کند.
در نگاه اول متوجه خواهید شد که MEG Z790 GODLIKE به یک صفحه نمایش لمسی مجهز شده است که داشبورد M-Vision نام دارد. علاوه بر شخصی سازی های گسترده این صفحه نمایش زیبای IPS حساس به لمس، نمایش آمار سیستم و کنترل دقیق‌ موارد عملکردی سیستم از قابلیت های آن است.
قابلیت اتصال به شبکه با سرعت 2.5 گیگابیت و 10 گیگابیت در کنار شبکه بیسیم Wi-Fi 6E، سرعت بالای اتصال و تاخیر کم را تضمین می کند.





مادربرد MEG Z790 ACE

مادربردهای MSI Z790 در مقابل MSI Z690 - چه تغییراتی پیش رو است؟




مادربرد MEG Z790 ACE شاید مانند GODLIKE توانا نشان داده نشود اما به هر حال ACE یک مادربرد رده بالا و توانمند است که برای رسیدن به بهترین ها ساخته شده است. اگر به دنبال یک پلتفرم قدرتمند برای پرچمداران نسل 13 هستید و می خواهید به راحتی پردازنده را اورکلاک کرده یا با سرعت بالا پروژه ها را رندر کنید، مادربرد MEG Z790 ACE یکی از بهترین گزینه ها در بازار است.
مدار قدرت 27 (24+2+1) فاز 105 آمپر، قدرت بسیار بالا و پایداری عملکرد را برای کاربران سخت گیر به راحتی فراهم می کند. در بخش راهکارهای حرارتی هم ACE جدید بهینه سازی های گسترده ای را تجربه کرده است تا در بارکاری بالا پایداری و دفع بهتر حرارت را موجب شود.
همچون GODLIKE، مادربرد MEG Z790 ACE هم به پورت USB 3.2 Gen 2×2 (20Gbps) مجهز شده است که با توان خروجی 60 وات می تواند هر گجت هوشمندی را با سرعت بالا شارژ کند. شبکه 2.58 گیگابیتی در کنار شبکه بیسیم Wi-Fi 6E تکمیل کننده این مادربرد بی نقص رده بالا است.





مادربرد MPG Z790 CARBON WIFI

مادربردهای MSI Z790 در مقابل MSI Z690 - چه تغییراتی پیش رو است؟




مادربرد MPG Z790 CARBON WIFI برای عملکرد بالا، ظاهری تهاجمی از کربن تیره دارد. این محصول دارای ترکیبی باورنکردنی از ویژگی‌های سطح بالا مانند DDR5 و PCIe 5.0 در کنار قیمت کمتر از پرچمداران است که آن را برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا که سخت‌افزاری قدرتمند برای آینده می‌خواهند مناسب باشد.
از نقطه نظر تحویل انرژی، MPG Z790 CARBON WIFI می‌تواند حتی بهترین پردازنده‌های ارائه شده اینتل را بدون تزلزل مدیریت کند. این دستگاه مجهز به 19+1+1 (22) فاز VRM با آمپراژ 105 آمپری است تا توان ثابت و قابل اعتمادی را به پردازنده شما ارائه دهد. علاوه بر این، همچنین دارای یک هیت سینک گسترده با لوله حرارتی است که گرما را از بین می برد و آن را از اجزای اصلی تامین انرژی دور می کند.
مادربرد MPG Z790 CARBON پشتیبانی از PCIe 5.0 را هم در اسلات PCIe و هم در اسلات M.2 ارائه می‌کند که این اطمینان را می‌دهد تا کامپیوتر شما برای ارتقای نسل بعدی آماده است. پورت‌های 20 گیگابیت بر ثانیه (3.2 Gen 2×2) برای ورودی/خروجی جلو و عقب تجربه‌ای بسیار سریع را به شما می دهد. به همراه این موارد شبکه 2.5 گیگابیتی و شبکه بیسیم Wi-Fi 6E اتصالی سریع و بدون تاخیر را در اختیار کاربران قرار می دهد.





مادربرد MPG Z790 EDGE WIFI

مادربردهای MSI Z790 در مقابل MSI Z690 - چه تغییراتی پیش رو است؟




برای گیمرهایی که به دنبال مادربردی با عملکرد عالی و قیمت رقابتی هستند، MPG Z790 EDGE WIFI گزینه ایده آلی است. اگرچه MPG Z790 EDGE WIFI به مدار قدرت 16+1+1 (18) فاز هوشمند 90 آمپری مجهز شده، اما همچنان می تواند بهترین پردازنده های نسل سیزدهم اینتل را بدون افت پایداری مدیریت کند.
هیت سینک بزرگ و لوله انتقال حرارت توسعه یافته جریان گرما را از اجزای اصلی دور می کند تا مدار قدرت مادربرد شما را حتی در زمانی که تحت بارهای سنگین قرار گرفته خنک نگه دارند. اسلات‌های M.2 در MPG Z790 EDGE WIFI از رابط PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند اما شما برای راه‌حل‌های گرافیکی نسل بعدی با رابط PCIe 5.0 در این مادربرد آماده خواهید بود!
مادربرد MPG Z790 EFGE WIFI هم با DDR4 هم با DDR5 به بازار عرضه می شود تا سازگاری با قطعات نسل قبلی و نگاهی به آینده کامپیوتر را به کاربران هدیه دهد. همچنین MPG Z790 EDGE WIFI دارای پشتیبانی از شبکه 2.5G و Wi-Fi 6E برای تجربه ای باورنکردنی از شبکه های سیمی و بی سیم است. همچنین دارای پورت‌های USB با سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه است که به شما امکان می‌دهد با سرعتی سرسام‌آور انتقال داده را انجام دهید.




مادربرد MAG Z790 TOMAHAWK WIFI

مادربردهای MSI Z790 در مقابل MSI Z690 - چه تغییراتی پیش رو است؟




نام TOMAHAWK برای سال‌ها مترادف با ارائه بهترین ارزش در بین همتایان خود بوده است. اکنون، MAG Z790 TOMAHAWK با ارائه راهی برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا که به دنبال پلتفرم Z790 نسبتاً مقرون به صرفه هستند این روند را زنده نگه می دارد!
مانند بسیاری از مادربردهای قبلی TOMAHAWK این برد نیز مجهز به انتقال قدرت قوی است. به لطف طراحی مدار قدرت 16+1+1 (18) فاز با مرحله برق هوشمند 90 آمپری، حتی می‌تواند بهترین پردازنده‌های نسل سیزدهمی را که اینتل ارائه می‌دهد، مدیریت کند.
MAG Z790 TOMAHAWK را در دو نوع DDR4 و DDR5 خواهید یافت. با این حال، مادربرد همچنان از PCIe 5.0 در اسلات کارت گرافیک اولیه پشتیبانی می‌کند تا راه‌حل‌های گرافیکی نسل بعدی بدون افت عملکرد را در خود جای دهد.
MAG Z790 TOMAHAWK دارای گیره های EZ M.2 است تا نصب و نگهداری را بدون دردسر اجرا کند. طراحی جدیدی که به شما امکان می دهد یک SSD M.2 را بدون پیچاندن پیچ نصب کنید. مانند سایر مادربردهای MSI Z790 در بالا، دیگر لازم نیست نگران عملکرد شبکه در MAG Z790 TOMAHAWK باشید. این برد دارای شبکه LAN 2.5G و Wi-Fi 6E است تا این اطمینان را بدهد که دانلودهای Steam هرگز شما را برای مدت طولانی در انتظار نگه نمی دارند.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی مادربرد MSI MPG B650 CARBON WIFI توسط رسانه معتبر GURU3D و کسب نشان


مادربردهای MSI نه تنها برای گیمرها جذاب است بلکه به انتخاب اول تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده است. در همین رابطه پس از معرفی پردازنده‌های Ryzen 7000 توسط AMD، شرکت MSI هم از مادربردهای سری B650 رونمایی کرده که برای ارائه بهترین عملکرد برای گیمرها، تولید کنندگان محتوا و کاربران طراحی شده‌اند.دیوید مک آفی، معاون AMD و مدیرکل واحد فروش شرکت اعلام کرده که مادربردهای سری MSI B650 با طراحی جدید و بهره‌مندی از حافظه DDR5 به طور کامل از تمام قابلیت‌های پردازنده‌های Ryzen 7000 پشتیبانی می‌کند.مادربردهای MSI که به طور خاص برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا طراحی شده‌ با پشتیبانی از سوکت AM5 نهایت سازگاری را با پردازنده‌های Ryzen 7000 دارند.

همچنین MSI برای دفع موثر گرمای SSD از فناوری ویژه‌ای با نام M.2 Shield Frozr استفاده کرده است. این هیت‌سینک‌ها به دفع موثر حرارت SSD و افزایش سرعت خواندن و نوشتن این حافظه‌ها کمک می‌کند.MSI مادربردهای B650 متنوعی در فرم فاکتورهای Mini-ITX ،Micro-ATX و ATX عرضه کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند از میان سری‌های PRO ،MAG و MPG دست به انتخاب بزنند.

سری MPG مادربردهای B650 در دو طرح سفید و مشکب به بازار عرضه شده است. به بیان دیگر دو مادربرد MPG B650 CARBON WIFI و MPG B650 EDGE WIFI دارای چهار اسلات M.2 و 6 درگاه SATA بوده و از پردازنده های AMD Ryzen 7000 بهره می برد.















 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29

بایوس جدید MSI قادر به اورکلاک گرافیک یکپارچه Ryzen 7000 RDNA 2 تا 3.0 گیگاهرتز​


همانطور که می دانید پردازنده های Ryzen 7000 اولین پردازنده های غیر APU شرکت AMD هستند که به گرافیک یکپارچه یا iGPU مجهز هستند. گرافیک یکپارچه iGPU RDNA 2 این پردازنده ها به طور پیش فرض روی 2200 مگاهرتز یا 2.2 گیگاهرتز فعالیت می کنند اما به لطف بایوس جدید MSI برای مادربردهای پلتفرم AM5 امکان اورکلاک گرافیک یکپارچه Ryzen 7000 RDNA 2 iGPU تا فرکانس 3.0 گیگاهرتز فراهم شده است. البته این تمام تغییرات جذاب بایوس جدید MSI نیست!.
در ویدیوی جدیدی که توسط اورکلاکر داخلی و افسانه‌ای MSI یعنی TOPPC منتشر شده است، توانستیم بعضی از ویژگی ها و ترفندهای جدید پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 را در آخرین بایوس ببینیم. در ادامه به این ویژگی ها می پردازیم.

قابلیت Enhanced Mode​

این قابلیت که یک ویژگی جدید است در مادربردهای X670E و X670 معرفی شده. با این ویژگی کاربر می تواند حد نهایی حرارت پردازنده را مشخص می کند تا در نهایت به کاهش دمای پردازنده و پایداری عملکرد کمک کند. البته این قابلیت به نوع خنک کننده کاربر هم بستگی دارد اما در ویژگی Enhanced Mode با محدود کردن دمای پردازنده بروی 85 درجه سانتی گراد حتی می توان به بهترین عملکرد پردازنده دست یافت. در این ویژگی 4 حالت پیشفرض وجود دارد اما کاربر می توان به صورت دستی PBO Enhanced Mode را بروی دمای مورد نظر تنظیم کند.


قابلیت کنترل AVX​


در حال حاضر، تمام پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 دارای پشتیبانی AVX512 هستند که به طور پیش‌فرض روی فعال است و گزینه‌ای برای غیرفعال کردن آن وجود ندارد. با این حال، در BIOS جدید MSI، کاربران می توانند تمام حالت های AVX / AVX2 / AVX512 را غیرفعال یا فعال کنند. لازم به ذکر است جدا از قابلیت های جذاب رمزگشایی AVX، قابلیت‌های AVX-512، پردازنده‌های Ryzen 7000 را به بهترین گزینه برای شبیه‌سازهای بازی مانند RPCS3 (Sony PS3) تبدیل می‌کند.



بایوس جدید MSI قادر به اورکلاک گرافیک یکپارچه Ryzen 7000 RDNA 2 تا 3.0 گیگاهرتز

قابلیت اورکلاک iGPU RDNA 2​


آخرین گزینه ای که MSI در این بایوس ارائه می دهد، گزینه فعال کردن اورکلاک RDNA 2 iGPU است. همه پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 7000 دارای یک GPU یکپارچه RDNA 2 هستند که با 2 واحد محاسباتی یا یک WGP واحد (128 هسته) فعالیت می کنند. به طور پیش فرض، iGPU روی 2200 مگاهرتز یا 2.2 گیگاهرتز فعال است، اما با آخرین بایوس MSI، کاربران می توانند این گرافیک یکپارچه را اورکلاک کنند. با این حال، باید توجه داشت که iGPU ولتاژ مشترکی با CPU دارد، بنابراین اورکلاک کردن GPU می تواند بر اورکلاک و عملکرد CPU تأثیر بگذارد.
بایوس جدید MSI قادر به اورکلاک گرافیک یکپارچه Ryzen 7000 RDNA 2 تا 3.0 گیگاهرتز

در واقع MSI اورکلاک تا 3.0 گیگاهرتز را برای AMD Ryzen 7000 iGPU به نمایش می گذارد. با اورکلاک 3 گیگاهرتز و با استفاده از رم DDR5-4800، تراشه RDNA 2 می تواند تا 20 درصد عملکرد GPU بالاتری را در 3DMark Fire Strike ارائه دهد. اگر از حافظه DDR5-6000 استفاده کنید، پهنای باند حافظه بالاتر می‌تواند منجر به افزایش عملکرد 2 تا 22 درصد شود. اکنون باید به این نکته اشاره کرد که iGPU RDNA 2 در پردازنده‌های Ryzen 7000 به هیچ وجه برای اجرای بازی در نظر گرفته نشده اما نمی توان قدرت مناسب این گرافیک یکپارچه را در اجرای بازی ها نادیده گرفت.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29

با معرفی رسمی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 توسط شرکت انویدیا، شرکت‌ها یکی پس از دیگری از طراحی‌های سفارشی خود بر پایه این کارت گرافیک رونمایی کردند. کارت گرافیک RTX 4090 Suprim Liquid X 24G شرکت MSI یکی از کارت گرافیک‌های سفارشی بالارده بر پایه RTX 4090 است که به یک خنک کننده هیبریدی بادی-آبی مجهز شده است. در این مطلب قصد داریم با این کارت گرافیک، بیشتر آشنا بشویم.

GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G

کارت گرافیک MSI RTX 4090 Suprim Liquid X 24G

قاب جلویی کارت گرافیک MSI RTX 4090 Suprim Liquid X 24G از جنس آلومینیوم براش خورده است و رگه‌هایی از رنگ طلایی روی آن به چشم می‌خورد. خطوط تیز هندسی و قاب هشت ضلعی فن خنک کننده و نورپردازی کنار فن، از دیگر المان‌های شاخص قاب جلویی هستند. قاب پشتی این کارت گرافیک نیز فلزی بوده و روی آن، لوگوی SUPRIM به همراه یک طرح الماس به چشم می‌خورد.




Spectacular Design Meets Stellar Construction

سیستم خنک کننده حرفه‌ای

در طراحی سیستم خنک کننده گردش مایع کارت گرافیک RTX 4090 Suprim Liquid X 24G، شرکت MSI دو مولفه را مد نظر قرار داده است – پمپ بیصدا و بلاک مسی با میکروکانال‌های عبور مایع.



Thickened Micro-Fin Copper Base


یکی از مهم‌ترین المان‌های هر سیستم خنک کننده گردش مایع، پمپ آن است. خنک کننده‌ مایعی که قرار است روی یک کارت گرافیک نصب بشود، باید دبی بالایی داشته باشد و در همان حال، فضای زیادی هم اشغال نکند – چراکه ارتفاع مجاز برای پمپ خنک کننده کارت گرافیک به مراتب از خنک کننده پردازنده کمتر است.

در سیستم خنک کننده گردش مایع، بلاک مسی تنها بخش سیستم است که با اجزای داغ، تماس مستقیم دارد. بلاک استفاده شده برای کارت گرافیک RTX 4090 Suprim Liquid X دارای میکرو کانال‌های عبور مایع است و ضخامت لبه‌های آن نیز بیشتر شده است. افزایش ضخامت لبه‌های بلاک به این منظور بوده که علاوه بر GPU، چیپ‌های حافظه (VRAM) نیز تحت پوشش بلاک و سیستم خنک کننده قرار بگیرند.

فن‌های TORX 5.0



یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص کارت گرافیک‌های RTX 40 Ada Lovelace سفارشی شرکت MSI، نسل جدید فن‌های این شرکت یعنی TORX 5.0 است. این فن‌ها نسبت به فن‌های TORX 4.0 حدود 10 درصد جریان هوای بیشتر و نسبت به فن‌های عادی و معمولی، 23 درصد جریان هوای بیشتر عبور می‌دهند.



Thickened Micro-Fin Copper Base



در فن‌های TORX 5.0، هر سه تیغه فن با یک نیم‌کمان به یکدیگر متصل شده‌اند. با این طراحی خاص، فشار هوایی که وارد هیت سینک می‌شود در دورهای پائین فن نیز حفظ می‌شود. علاوه بر آن، نویز تولیدی فن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. انتهای این نیم‌کمانی که در مورد آن صحبت می‌کنیم نیز کمی به سمت داخل زاویه دارد تا توربولانس و آشفتگی جریان هوای گذران از فن کاهش پیدا کند.

رادیاتور 240 میلی متری



شرکت MSI برای کارت گرافیک RTX 4090 Suprim Liquid X 24G یک رادیاتور 240 میلی متری در نظر گرفته است. با در نظر گرفتن اینکه این کارت گرافیک یک کارت گرافیک رده بالای سفارشی بر پایه پلتفرم RTX 4090 است، مصرف انرژی آن به راحتی از 500 وات فراتر می‌رود و به همین خاطر به یک خنک کننده قدرتمند نیاز دارد. روی این رادیاتور یک جفت فن MSI Silent Gale P12 نیز نصب شده است.

Thickened Micro-Fin Copper Base



کارت گرافیک MSI RTX 4090 Suprim Liquid X 24G در تاریخ 12 اکتبر و همراه با دیگر مدل‌های کارت گرافیک RTX 4090 به صورت عمومی عرضه خواهد شد. در حال حاضر، از قیمت این کارت گرافیک اطلاعاتی در دست نیست.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی مادربرد MSI MPG B650 CARBON WIFI توسط رسانه معتبر KITGURU و کسب نشان


مادربردهای MSI نه تنها برای گیمرها جذاب است بلکه به انتخاب اول تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده است. در همین رابطه پس از معرفی پردازنده‌های Ryzen 7000 توسط AMD، شرکت MSI هم از مادربردهای سری B650 رونمایی کرده که برای ارائه بهترین عملکرد برای گیمرها، تولید کنندگان محتوا و کاربران طراحی شده‌اند.دیوید مک آفی، معاون AMD و مدیرکل واحد فروش شرکت اعلام کرده که مادربردهای سری MSI B650 با طراحی جدید و بهره‌مندی از حافظه DDR5 به طور کامل از تمام قابلیت‌های پردازنده‌های Ryzen 7000 پشتیبانی می‌کند.مادربردهای MSI که به طور خاص برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا طراحی شده‌ با پشتیبانی از سوکت AM5 نهایت سازگاری را با پردازنده‌های Ryzen 7000 دارند.

همچنین MSI برای دفع موثر گرمای SSD از فناوری ویژه‌ای با نام M.2 Shield Frozr استفاده کرده است. این هیت‌سینک‌ها به دفع موثر حرارت SSD و افزایش سرعت خواندن و نوشتن این حافظه‌ها کمک می‌کند.MSI مادربردهای B650 متنوعی در فرم فاکتورهای Mini-ITX ،Micro-ATX و ATX عرضه کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند از میان سری‌های PRO ،MAG و MPG دست به انتخاب بزنند.

سری MPG مادربردهای B650 در دو طرح سفید و مشکب به بازار عرضه شده است. به بیان دیگر دو مادربرد MPG B650 CARBON WIFI و MPG B650 EDGE WIFI دارای چهار اسلات M.2 و 6 درگاه SATA بوده و از پردازنده های AMD Ryzen 7000 بهره می برد.

















 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید


امروزه گزینه های زیادی برای انتخاب منبع تغذیه یا پاور در بازار وجود دارد که هر کدام از برندی مختلف با ویژگی ها و مشخصات متفاوت است که می تواند انتخاب را برای کاربران سخت کند. در این مطلب به این پرسش پاسخ می دهیم که کاربران چطور می توانند منبع تغذیه ای را انتخاب کنند که به بهترین وجه، با نیازهای آنها مطابقت داشته باشد؟


توان پاور


اساسی ترین مفهوم یک منبع تغذیه یا پاور با وات شروع می شود. توان پاور که با وات مشخص می شود، باید بر اساس نیاز کاربران انتخاب شود. اگر قطعات شما توانی کمتر از 500 وات نیاز دارند نباید یک پاور 1000 وات انتخاب کنید و یا اگر قطعاتی با توان 500 دارید نباید پاوری کمتر از این مقدار یا مشابه این مقدار انتخاب کنید.


وات نشان داده شده در منبع تغذیه ممکن است با وات واقعی متفاوت باشد. توان یک منبع تغذیه خوب نشان دهنده توان نامی پیوسته است در حالی که بسیاری از منابع تغذیه ممکن است تنها توان خروجی اوج را نشان دهند، به این معنی که نمی توانند توان کافی یا توان نامی که مشخص کرده اند را ارائه دهند. برای مشخص شدن این مورد بهتر است در ابتدا نگاهی داشته باشید به برچسب مشخصات توانی که بروی پاور مورد نظر قرار گرفته. برچسب مشخصات روی هر منبع تغذیه و جدول مشخصات مشخص شده روی بسته بندی می تواند به قضاوت در مورد اصالت منبع تغذیه کمک کند. در زیر توضیح عمیق تری در مورد توان خروجی نامی پیوسته و توان خروجی پیک را بیان می کنیم:


توان نامی پیوسته


این حداکثر مقدار توانی است که منبع تغذیه می تواند به طور مداوم تحت هر ولتاژ و دمای ورودی ارائه کند. به طور کلی، برچسب مشخصات در پشت منبع تغذیه تابع مقررات ایمنی است، بنابراین باید مجموع توان نامی خروجی را که منبع تغذیه می تواند ارائه دهد، نشان دهد، یعنی واتی که منبع تغذیه می تواند ارائه دهد.


5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید



حداکثر توان خروجی


این حداکثر مقدار توان خروجی است که منبع تغذیه می تواند در مدت زمان کوتاهی (در محدوده 10 میلی ثانیه) قبل از راه اندازی مکانیسم حفاظتی ارائه دهد (پروتکل های امنیتی که جلوی این توان را سریعاً می گیرند). به طور کلی، پیک توان خروجی یک منبع تغذیه به گونه ای طراحی شده است که 1.3 برابر توان نامی باشد و اکثر برچسب ها و مشخصات قدرت، پیک توان خروجی را نشان نمی دهند. برای منبع تغذیه 850 وات، حداکثر توان خروجی آنی آن حدود 1105 وات (850 وات x 1.3 = 1105 وات) است. با این توضیح باید بدانید که مهمترین عامل برای وات واقعی توان نامی است نه حداکثر توان خروجی.


در برخی از منابع تغذیه، متوجه خواهید شد که مجموع توان نامی خروجی نشان داده شده در برچسب مشخصات با وات روی نام یا توضیحات محصول یکسان نیست. بنابراین هنگام خرید منبع تغذیه، به کل توان نامی خروجی نشان داده شده توجه کنید تا مقدار وات مناسب را متوجه شوید.


پروتکل های حفاظتی


یکی دیگر از شاخص های کلیدی در انتخاب منبع تغذیه، بررسی عملکردهای حفاظتی منبع تغذیه است تا اطمینان حاصل شود که منبع تغذیه و قطعات در هنگام ناهنجاری ها و مشکلات محافظت می شود. حفاظت های رایجی که در یک پاور پیدا خواهید کرد عبارتند از OVP/OCP/OPP/OTP/SCP. توضیحات هر کدام از پروتکل ها را در ادامه مشاهده کنید:


OVP (محافظت از ولتاژ بیش از حد)


اگر ولتاژ از ولتاژ تعیین شده در مشخصات بیشتر شود، ولتاژ خروجی منبع تغذیه به موقع قطع می شود تا آسیبی به پاور و قطعات وارد نشود. پس از رفع مشکل می توان منبع تغذیه را مجددا راه اندازی کرد. بنابراین این پروتکل می توان به خوبی از آسیب های احتمالی به قطعات یا مادربرد جلوگیری کند.


تعریف ارائه شده توسط راهنمای اینتل در زیر نشان می دهد که در ریل 3.3 ولت، 5 ولت و 12 ولت اگر جریان به چه میزان برسد OVP فعال می شود:


5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید



OCP (محافظت از جریان بیش از حد)


هنگامی که جریان ارائه شده توسط هر ریل از حداکثر جریان خروجی قابل تحمل منبع تغذیه تجاوز کند، منبع تغذیه برای محافظت به موقع قطع می شود. پس از رفع مشکل، منبع تغذیه را می توان دوباره راه اندازی کرد.


OPP (محافظت از برق مصرفی بیش از توان)


اگر برق مصرفی سیستم از توان نامی منبع تغذیه بیشتر شود، منبع تغذیه به موقع برای حفاظت قطع می شود. در این زمان دیگر نباید از آن منبع تغذیه یا پاور برای آن سیستم استفاده کرد و بهتر است پاوری قدرتمند تر انتخاب شود (به همین دلیل می گوییم قبل از خرید پاور توان قطعات را به دست آورید).


OTP (محافظت در برابر دمای بیش از حد)


هنگامی که دمای داخلی منبع تغذیه از تحمل طراحی برد، قطعات داخلی پاور و سیستم خنک کننده فراتر رود (به دلیل اتلاف حرارت ضعیف یا فن خراب)، منبع تغذیه به موقع برای محافظت قطع می شود. هنگامی که دمای داخلی به حالت عادی برگشت، می توان آن را دوباره راه اندازی کرد.


SCP (محافظت از اتصال کوتاه)


هنگامی که مدارهای خروجی اتصال کوتاه دارند، منبع تغذیه به موقع برای محافظت قطع می شود. در این شرایط خصوصاً در مادربردها ممکن است با اتصال کوتاه، دمای خازن یا قطعه ای دیگر بیش از اندازه بالا رفته و موجب سوختن آن بخش یا کل برد شود که با این پروتکل می توان جلوی این مشکل را گرفت. پس از رفع مشکل، منبع تغذیه را می توان دوباره راه اندازی کرد.


طراحی ریل منبع تغذیه


طراحی ریل منبع تغذیه به تک ریلی و چند ریلی تقسیم می شود. هر طرحی مزایا و کاربردهای خود را دارد. تفاوت طراحی چند ریلی و تک ریلی این است که یک منبع تغذیه دارای چند کانال برق +12 ولت است. جریان +12 ولت منبع تغذیه هسته اصلی سیستم است، بنابراین جریان مورد نیاز نسبتا زیادی مورد نیاز است. مهمترین قطعات سیستم مانند پردازنده، مادربرد و کارت گرافیک همه با جریان +12V کار می کنند. به طور کلی، تک ریلی یا چند ریلی بودن منبع تغذیه را می توان از جدول مشخصات متوجه شد.


طراحی تک ریل


همانطور که از نام آن مشخص است، تنها یک کانال +12 ولت وجود دارد و تمام جریان از طریق این کانال در اختیار اجزای سیستم قرار خواهد گرفت. مزیت تک ریل این است که تمام جریان موجود در یک مدار تحت تمرکز بیشتری مدیریت می شود، بنابراین آمپر یک مدار تکی که می تواند تامین شود نسبتا زیاد است. در این حالت بروی برچسب مشخصات روی پاور فقط یک +12 ولت نمایش داده می شود و حداکثر آمپر و وات قابل استفاده را نشان می دهد.



5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید



طراحی چند ریل


در طراحی چند ریل، شاهد چندین کانال +12 ولت هستیم. این امر آمپر هر کانال را محدود می‌کند و یک دستگاه محافظ OCP روی هر کانال نصب می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هر کانال به دلیل بار جریان بیش از حد آسیب نمی‌بیند، که ایمنی کاربر را بهبود می‌بخشد. در طراحی چند ریل، برگه مشخصات به چندین ریل +12 ولت تقسیم می شود و حداکثر آمپر و وات قابل استفاده برای هر کدام را نشان می دهد. با این حال، مهم نیست که چند کانال +12 وجود دارد، حتی در راطحی چند ریل هم کل وات پاور ثابت می ماند.


5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید



در پاورهایی که طراحی چند ریل دارند، مهم است که هر قطعه را در کانکتور مخصوص خود نصب کنید تا توان بیش از حدی از یک کانال نکشد زیرا آمپراژ هر کانال با دیگری متفاوت است. به طور مثال پاور MSI MPG A850GF که تصویر برچسب مشخصاتش در بالا نشان داده شده، مشخص کرده که ریل مادربرد (12VMBPH+)، ریل پردازنده (12VCPU+) و دو ریل کارت گرافیگ (12VVGA1 – +12VVGA2+) جدا از هم طراحی شده اند و نیاز است که هر قطعه به کانکتور مربوط به خود متصل شود.


فرمول به دست آوردن توان هر ریل


12VCPU: 25A x 1.3 x 12V = 390W+


12VVGA1: 40A x 1.3 x 12V = 624W+


طراحی کابل ها و ماژولار بودن


قطعا اگر به دنبال خرید پاور بوده اید، با کلمه ماژولار بودن آشنا هستید. طراحی کابل ها و سیم کشی در پاورها به سه نوع تقسیم می شود : تمام ماژولار – نیمه ماژولار – غیر ماژولار. در پاورهای تمام ماژولار می توان تمام کابل ها را از پاور جدا کرد و تنها کابل های مورد نیاز را متصل کرد. جدا از این موارد برای کسانی که به دنبال تغییر کابل ها و استقاده از کابل های شخصی سازی شده هستند، این نوع پاور بهترین گزینه است. همچنین بهترین نوع مدیریت کابل در این نوع پاورها است. در پاورهای نیمه ماژولار، کابل مادربرد و پردازنده ثابت است ولی دیگر کابل ها قابلیت جدا سازی دارند. در پاورهای غیر ماژولار هم تمام کابل ها به پاور متصل هستند.


رتبه راندمان انرژی 80PLUS


80 پلاس گواهینامه ای برای سنجش بهره وری انرژی یک منبع تغذیه است. این گواهینامه به 6 طبقه تقسیم می شود. هر چه این سطح بالاتر باشد به معنای نرخ تبدیل بازده انرژی بالاتر و صرفه جویی در مصرف انرژی است. به طور معمول، برای رسیدن به یک راندمان عالی نیاز است تا تولیدکننده پاور از برترین قطعات استفاده کند. نمی شود یک پاور از قطعات بی کیفیت استفاده کند اما گواهینامه 80 پلاس را یدک بکشد (اگر هم چنین باشد به سرعت آن پاور بد نام می شود).


5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید



سطح پایه این گواهینامه با 80 پلاس شروع می شود و پس از آن 80 پلاس برنز، 80 پلاس نقره (سیلور)، 80 پلاس طلایی (گلد)، 80 پلاس پلاتینیوم و 80 پلاس تیتانیوم در بالاترین رتبه ها قرار می گیرد.




در ادامه اگر به دنبال برترین و جدیدترین قطعات از اینتل، انویدیا یا AMD هستید بهتر است به نمودار زیر نگاهی داشته باشید.


5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی کارت گرافیک MSI RTX 4090 SUPRIM X توسط رسانه معتبر Techpowerup و کسب نشان منتخب سردبیر

کارت گرافیک های سری سوپریم برای نهایت عملکرد و کارایی ساخته شده اند. این قدرت بی اندازه در کنار سیستم خنک کننده TRI FROZR 3S این کارت را قادر می سازد تا به سرعت گرمای بالای این نسل را دفع کند. سیستم خنک کننده TRI FROZR 3S به عنوان پیشرفته ترین سیستم خنک کننده بادی ام اس آی، اینبار دستخوش تغییرات گسترده شده. از جمله این تغییرات می توان به نسل جدید فن های اختصاصی MSI با نام TORX FAN 5.0، تعداد 10 هیت پایپ یا لوله انتقال حرارت، هیت سینک متراکم و بیس پلیتی با قابلیت خنک سازی تمام قطعات مهم اشاره کرد.

ام اس آی بر اساس توان حرارتی کارت ها، این سیستم خنک سازی را بهینه کرده است به طوی که کارت گرافیک های RTX 4090 و RTX 4080 با حافظه 16 گیگابایتی دارای یک محفظه بخار برای خنک سازی هستند و RTX 4080 با حافظه 12 گیگابایتی با یک بیس پلیت یا صفحه مسی به خنک سازی بیشتر کمک می کند. آلومینیوم برس خورده در قسمت بیرونی کولر و صفحه پشتی (بک پلیت)، زیبایی ویژه ای را به همراه دارد که هدف دیگر آن افزایش استقامت کارت می باشد.

نورپردازی خیره کننده ARGB با نام اختصاصی RGB Mystic Light به طور گسترده در مهمترین بخش های کارت دیده می شود. همچنین بایوس دوگانه به منظور تغییر سریع عملکرد و اشغال فضای حداکثر 3.75 اسلات از دیگر موارد قابل ذکر در این سری است.

مزایای این کارت از دید سردبیر :
+ طراحی زیبا
+ توقف فن در زمان بیکاری
+ عملکرد بیصدا
+ بایوس دوگانه
+اورکلاک شده
+ مصرف بهینه انرژی
+کابل 16 پین در باکس





















 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
پاورهای MSI PCIe 5.0؛ انتخابی بی‌نظیر برای کارت‌های گرافیک GeForce RTX 40


همانطور که می دانید کارت گرافیک پرقدرت GeForce RTX 4090 انویدیا دارای کانکتور تغذیه PCIe 5.0 است و با وجود امکان استفاده از آداپتور تبدیل برای پاورهای قدیمی، یک پاور جدید و منطبق بر آخرین استانداردهای این صنعت ایده آل تر است. در ادامه با پاورهای MSI سازگار با PCIe 5.0 و مزایای داشتن یک پاور معتبر و مطمئن برای RTX 4090 آشنا شوید.


پاورهای سری MEG Ai Platinum PCIE5؛ انتخابی ممتاز


اگر یک کارت گرافیک گران قیمت GeForce RTX 4090 را نشان کرده‌اید و به دنبال یک پاور مرغوب و کاملاً مطمئن برای آن هستید، انتخابی بهتر از MEG Ai P PCIE5 ام اس آی وجود ندارد. پاور پرقدرت و بسیار باکیفیت MEG Ai1300P PCIE5 و MEG Ai1000P PCIE5 از بالاترین و جدیدترین استانداردهای روز دنیا با مرغوب‌ترین و بادوام‌ترین قطعات الکترونیکی موجود بهره می‌برد.



MEG Ai1300P PCIE5




پاورهای سری MEG Ai1300P PCIE5 منطبق بر استاندارد بروز ATX 3.0 اینتل طراحی شده‌اند و دارای کانکتور تغذیه PCIe 5.0 برای کارت‌های گرافیک جدید و نسل بعدی هستند.


در استاندارد ATX 3.0 اینتل یک مفهوم جدید به نام Power Excursion تعریف شده است که در مواقع افزایش لحظه‌ای مصرف و عبور آن از توان طراحی گرمایی، امکان تأمین تا دو برابر توان اسمی پاور را می‌دهد. در این زمینه پاورهای MSI MEG Ai1300P PCIE5 قادر به تأمین دو برابر توان اسمی و سه برابر محدوده مصرف استاندارد کارت گرافیک هستند.




پاورهای سری MEG Ai P PCIE5




همچنین پاورهای سری MEG Ai P PCIE5 دارای راندمان انرژی منطبق بر گواهی 80PLUS Platinum هستند که رسماً این تأییدیه معتبر را اخذ کرده‌اند. چنین راندمان انرژی بالایی با به‌کارگیری مدرن‌ترین طراحی‌ها و بهترین قطعات الکترونیکی موجود ممکن شده است.


شما می‌توانید پاورهای حرفه‌ای و مرغوب MSI MEG Ai Platinum PCIE5 را بسته به نیازتان در دو توان 1300 و 1000 وات تهیه کنید که برای حرفه‌ای ترین و قوی‌ترین سخت افزارهای روز دنیا ایده آل است.


پاورهای سری MEG Ai Gold PCIE5؛ انتخابی طلایی


انتخاب دیگر شما برای کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 انویدیا می‌تواند پاورهای سری MSI MEG Ai G PCIE5 باشد. این پاورها نیز از طراحی مُدرن، قطعات مرغوب و بالاترین و سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها برخوردار هستند تا با خیال راحت بتوانید از قطعات گران قیمت سیستم گیمینگ خود استفاده کنید.



962.jpg




پاورهای سری MSI MEG Ai G PCIE5 نیز منطبق بر استاندارد ATX 3.0 بوده و دارای کانکتور هوشمند PCIE5 هستند. شما می‌توانید این سری را در سه توان 1000 وات، 850 وات و 750 وات انتخاب کنید. این پاورها موفق به اخذ گواهی راندمان انرژی 80PLUS GOLD شده‌اند و جزء پاورهای مطمئن و معتبر برای کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 هستند.



پاورهای MSI PCIe 5.0




پاورهای یاد شده ام اس آی با داشتن کانکتور تغذیه 16 پینی PCIe، کاملاً با کارت‌های گرافیک سری Nvidia GeForce RTX 40 سازگار هستند و به راحتی از عهده تأمین توان تا 600 وات از طریق تنها یک کانکتور برای کارت‌های گرافیک PCIe 5.0 بر می‌آیند.


شما می‌توانید برای تمامی برندهای کارت گرافیک و مادربرد از پاورهای MSI PCIe 5.0 با خیال آسوده استفاده کنید و از بالاترین راندمان انرژی در کنار عملکرد ایمن، مطمئن و کاملاً استاندارد با کارت‌های گرافیک Nvidia و AMD لذت ببرید.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی SPATIUM M480 PLAY 1TB تست رسانه GinjFo و کسب نشان



شرکت MSI در حال راه‌اندازی مدل جدید و سریع از سری محصولات SSD خود برا گیمینگ است و در جدیدترین اقدام خود SPATIUM M480 PLAY را معرفی کرد. این محصول از NVMe M.2 و PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند و از تمام نیازمندی‌های سخت افزاری پلی استیشن 5 عبور کرده است. MSI با عرضه‌ی این SSD ها هویت شرکت خود را در این بخش ارتقا می‌دهد و برای کمپانی، توانایی رقابت در زمینه‌ی محصولات رده‌بالای ذخیره‌ساز سریع را فراهم می‌کند.طبق گفته MSI این محصولات با NAND flash کیفیت بالا و تراکم زیاد 3 بعدی ساخته شده‌اند و با عملکرد عالی که دارند می‌توانند تا 7000 مگابایت در دقیقه را بخوانند. در SPATIUM M480 PLAY هیت سینک آلومینیومی با روکش دوگانه‌ی شفاف تعبیه شده و این محصول برای قراردادن در پلی استیشن 5 مناسب است.

این محصول با هیت سینک آلومینیومی دوگانه عرضه شده و سرعت Read و Write آن به ترتیب 7000MB و 6800 است


استفاده از این هیت سینک امر پراکندگی گرما را برای استفاده‌های پرفورمنس بالا را در همه‌ی پلتفرم‌ها با حفظ سرعت انتقال زیاد، ممکن می‌سازد و به گیمر‌ها، تولیدکنندگان محتوای دیجیتال و بقیه افراد کمک خواهد کرد. تکنولوژی‌های دیگری که در SPATIUM M480 PLAY استفاده شده شامل DRAM cache buffer و SLC cache می‌شود.SSD جدید گیمینگ یک محصول بهینه شده برای استفاده در کنسول‌های بازی است و در چهار پیکربندی مختلف حافظه که شامل 500 گیگابایت، 1TB ،2TB و 4 ترابایت می‌شود ارائه خواهد شد. انتخاب‌های متعدد برای حجم فضای ذخیره‌ساز برای استفاده در کنسول‌های بازی مناسب است.


نصب این دستگاه نیز بر روی PS5، آپگریدی نسبتا ساده است و امکان لود و اجرای سریع‌تر بازی‌ها را فراهم می‌کند. این محصول با استاندارد PCIe Gen 4 و NVMe 1.4 سرعت حداکثری برای خواندن دیتای متوالی (sequential read) و نوشتن متوالی به ترتیب و با سرعت 7000MB و 6800 مگابایت را فراهم می‌کند.هیت سینک دوگانه‌ی آلومینیومی به این محصول اجازه می‌دهد در عملکرد بالا، پایداری و دمای کارکردی خود را حفظ کند. MSI این دستگاه را با پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های تصحیح خطای دیتا از جمله LPDC ECC و E2E Data Protection عرضه کرده و با رتبه‌ی بالای TBW، طول عمر و دوام بالای محصول را تضمین می‌کند. MSI این SSD را با گارانتی 5 ساله و محدود ارائه خواهد کرد.MSI از SSD گیمینگ SPATIUM M480 سازگار با PS5 رونمایی کرد.













 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی کارت گرافیک MSI RTX 4090 SUPRIM X توسط رسانه معتبر TWEAKTOWN و کسب نشان منتخب سردبیر

کارت گرافیک های سری سوپریم برای نهایت عملکرد و کارایی ساخته شده اند. این قدرت بی اندازه در کنار سیستم خنک کننده TRI FROZR 3S این کارت را قادر می سازد تا به سرعت گرمای بالای این نسل را دفع کند. سیستم خنک کننده TRI FROZR 3S به عنوان پیشرفته ترین سیستم خنک کننده بادی ام اس آی، اینبار دستخوش تغییرات گسترده شده. از جمله این تغییرات می توان به نسل جدید فن های اختصاصی MSI با نام TORX FAN 5.0، تعداد 10 هیت پایپ یا لوله انتقال حرارت، هیت سینک متراکم و بیس پلیتی با قابلیت خنک سازی تمام قطعات مهم اشاره کرد.

ام اس آی بر اساس توان حرارتی کارت ها، این سیستم خنک سازی را بهینه کرده است به طوی که کارت گرافیک های RTX 4090 و RTX 4080 با حافظه 16 گیگابایتی دارای یک محفظه بخار برای خنک سازی هستند و RTX 4080 با حافظه 12 گیگابایتی با یک بیس پلیت یا صفحه مسی به خنک سازی بیشتر کمک می کند. آلومینیوم برس خورده در قسمت بیرونی کولر و صفحه پشتی (بک پلیت)، زیبایی ویژه ای را به همراه دارد که هدف دیگر آن افزایش استقامت کارت می باشد.

نورپردازی خیره کننده ARGB با نام اختصاصی RGB Mystic Light به طور گسترده در مهمترین بخش های کارت دیده می شود. همچنین بایوس دوگانه به منظور تغییر سریع عملکرد و اشغال فضای حداکثر 3.75 اسلات از دیگر موارد قابل ذکر در این سری است.















 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی کارت گرافیک MSI RTX 4090 SUPRIM LIQUID X توسط رسانه معتبر Techpowerup و کسب نشان منتخب سردبیر




قاب جلویی کارت گرافیک MSI RTX 4090 Suprim Liquid X 24G از جنس آلومینیوم براش خورده است و رگه‌هایی از رنگ طلایی روی آن به چشم می‌خورد. خطوط تیز هندسی و قاب هشت ضلعی فن خنک کننده و نورپردازی کنار فن، از دیگر المان‌های شاخص قاب جلویی هستند. قاب پشتی این کارت گرافیک نیز فلزی بوده و روی آن، لوگوی SUPRIM به همراه یک طرح الماس به چشم می‌خورد.

سیستم خنک کننده حرفه‌ای

در طراحی سیستم خنک کننده گردش مایع کارت گرافیک RTX 4090 Suprim Liquid X 24G، شرکت MSI دو مولفه را مد نظر قرار داده است – پمپ بیصدا و بلاک مسی با میکروکانال‌های عبور مایع.

یکی از مهم‌ترین المان‌های هر سیستم خنک کننده گردش مایع، پمپ آن است. خنک کننده‌ مایعی که قرار است روی یک کارت گرافیک نصب بشود، باید دبی بالایی داشته باشد و در همان حال، فضای زیادی هم اشغال نکند – چراکه ارتفاع مجاز برای پمپ خنک کننده کارت گرافیک به مراتب از خنک کننده پردازنده کمتر است.


در سیستم خنک کننده گردش مایع، بلاک مسی تنها بخش سیستم است که با اجزای داغ، تماس مستقیم دارد. بلاک استفاده شده برای کارت گرافیک RTX 4090 Suprim Liquid X دارای میکرو کانال‌های عبور مایع است و ضخامت لبه‌های آن نیز بیشتر شده است. افزایش ضخامت لبه‌های بلاک به این منظور بوده که علاوه بر GPU، چیپ‌های حافظه (VRAM) نیز تحت پوشش بلاک و سیستم خنک کننده قرار بگیرند.


فن‌های TORX 5.0


یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص کارت گرافیک‌های RTX 40 Ada Lovelace سفارشی شرکت MSI، نسل جدید فن‌های این شرکت یعنی TORX 5.0 است. این فن‌ها نسبت به فن‌های TORX 4.0 حدود 10 درصد جریان هوای بیشتر و نسبت به فن‌های عادی و معمولی، 23 درصد جریان هوای بیشتر عبور می‌دهند.
در فن‌های TORX 5.0، هر سه تیغه فن با یک نیم‌کمان به یکدیگر متصل شده‌اند. با این طراحی خاص، فشار هوایی که وارد هیت سینک می‌شود در دورهای پائین فن نیز حفظ می‌شود. علاوه بر آن، نویز تولیدی فن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. انتهای این نیم‌کمانی که در مورد آن صحبت می‌کنیم نیز کمی به سمت داخل زاویه دارد تا توربولانس و آشفتگی جریان هوای گذران از فن کاهش پیدا کند.


رادیاتور 240 میلی متری

شرکت MSI برای کارت گرافیک RTX 4090 Suprim Liquid X 24G یک رادیاتور 240 میلی متری در نظر گرفته است. با در نظر گرفتن اینکه این کارت گرافیک یک کارت گرافیک رده بالای سفارشی بر پایه پلتفرم RTX 4090 است، مصرف انرژی آن به راحتی از 500 وات فراتر می‌رود و به همین خاطر به یک خنک کننده قدرتمند نیاز دارد. روی این رادیاتور یک جفت فن MSI Silent Gale P12 نیز نصب شده است.















 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
پاورهای پیشنهادی MSI برای کارت گرافیک های سری RTX 40


جدیدترین کارت گرافیک های انویدیا از سری RTX 40 معرفی شدند و چندی است که پرچمدار آنها یعنی RTX 4090 در دسترس خریداران قرار دارد. در کنار این سری از کارت های انویدیا، پردازنده های نسل 13 اینتل و RYZEN 7000 تیم قرمز هم به عنوان جدیدترین پلتفرم های سخت افزاری، قادر به ایجاد تجربه ای ایده آل برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا هستند. اما مسئله مهم در این نسل های تازه از راه رسیده، توان حرارتی بالایی است که نیاز به استفاده از یک منبع تغذیه یا پاور قدرتمند با کیفیت ساخت بالا را مهم جلوه می کند.


قبل از اینکه پاورهای پیشنهادی را به شما معرفی کنیم باید بگوییم که ترکیب پردازنده های مختلف با کارت گرافیک های محبوب بازار است که مشخص می کند شما به چه پاوری نیاز دارید. اگر به دنبال برترین های بازار هستید، باید برترین پاوری با توان بالا و کیفیت ساخت بی نقص را انتخاب کنید. هرچند گفتن این نکته هم ضروری است که کارت گرافیک های جدید به کانکتور ATX 3.0 و PCIe 5.0 مجهز هستند که یا می توان به صورت مستقیم از پاورهایی با این قابلیت استفاده کرد یا کابل تبدیل موجود در جعبه کارت گرافیک ها را به کار گرفت. در زیر این ترکیب ایده آل را مشخص می کنیم:





5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید



پاور MEG Ai1300P PCIE5


پاور MEG Ai1000P PCIE5


پاورهای پیشنهادی MSI برای کارت گرافیک های سری RTX 40



دو پاور قدرتمند با کیفیت ساخت عالی که قابلیت هایی همچون توان 1300 وات و 1000، استفاده از برترین قطعات خصوصاً خازن های تمام ژاپنی با تحمل دمایی 105 درجه سانتی گراد، ابعاد مناسب 160×150×86 میلی متری، ساختار تمام ماژولار و گواهینامه 80 پلاس پلاتینیوم را به کار گرفته اند. شاید یکی از مهمترین ویژگی های این پاورهای با کیفیت، پشتیبانی از ATX 3.0 و PCIe 5.0 با کانکتور اختصاصی است که استفاده از جدیدترین کارت گرافیک ها را برای کاربر راحت می کند. کانکتور 16 پین جدید می تواند به تنهایی توان 600 وات را به برترین کارت گرافیک های بازار تزریق کند. قابلیت مانیتورینگ لحظه ای با استفاده از رابط USB و نرم افزار اختصاصی، از دیگر ویژگی های این دو پاور است که به مدیریت هرچه بهتر سیستم کمک می کند. همچنین راندمان 92 درصدی به لطف 80 پلاس پلاتینیوم، یک فن 120 میلی متری با جریان هوای عالی و نویز بسیار کم (ساختار Hydro Dynamic Bearing)، پروتکل های محافظتی OCP / OVP / OPP / OTP / SCP / UVP و آمپراژ بالا (108 آمپر برای 1300 وات و 83 آمپر برای 1000 وات)، استفاده از این پاورهای حرفه ای را خصوصاً برای ترکیب RTX 4090 با پردازنده های رده بالای اینتل و AMD ایده آل می سازد.


پاورهای پیشنهادی MSI برای کارت گرافیک های سری RTX 40



پاور MPG A1000G PCIE5


پاورهای پیشنهادی MSI برای کارت گرافیک های سری RTX 40



پاوری 1000 وات با ساختار Active PFC با زیر برند محبوب MPG که استفاده از جدیدترین قابلیت ها، آن را به یکی از برترین انتخاب ها تبدیل می کند. این پاور با ساختار تمام فلزی با کیفیت، استفاده از خازن های ژاپنی با تحمل دمای 105 درجه سانتی گراد، ابعاد 150×150×86 میلی متری (مناسب با هر کیس)، طراحی سیم تمام ماژولار و گواهینامه 80 پلاس طلایی یکی از برترین های MSI است. پشتیبانی از ATX 3.0 و PCIe 5.0 با وجود کانکتور 16 پین که قادر به ارائه توان 600 وات به جدیدترین و قدرتمندترین کارت گرافیک ها است، کاربران حرفه ای پسند با قطعات رده بالا را هدف قرار می دهد. راندمان 90 درصدی، فن 120 میلی متری با ساختار Fluid Dynamic Bearing، پروتکل های محافظتی OCP / OVP / OPP / OTP / SCP / UVP و آمپراژ 83 آمپری، قابلیت های ویژه این پاور است. همچنین ام اس آی قابلیت SILENT OPERATION را در این پاور در نظر گرفته که با فشردن یک سوئیچ فلزی فن را در بار کاری زیر 40 درصد بی حرکت نگه می دارد تا نویز به صفر برسد.


پاورهای پیشنهادی MSI برای کارت گرافیک های سری RTX 40



پاور MPG A850G PCIE5


پاور MPG A750G PCIE5


پاورهای پیشنهادی MSI برای کارت گرافیک های سری RTX 40



هر دو این پاورها ساختار مشابه با برادر بزرگتر خود یعنی MPG A1000G PCIE5 دارند، با این تفاوت که هدف اصلی آن ها کاربرانی است که به دنبال منبع تغذیه با کیفیت ساخت بالا ولی توان زیر 1000 وات است. قابلیت هایی همچون توان 850 وات و 750 وات، استفاده از خازن های تمام ژاپنی با تحمل دمایی 105 درجه سانتی گراد، ابعاد مناسب 150×150×86 میلی متری، ساختار تمام ماژولار و گواهینامه 80 پلاس طلایی در هر دو پاور دیده می شود. این دو پاور هم همچون دیگر پیشنهادهای صورت گرفته در این مطلب، پشتیبانی از ATX 3.0 و PCIe 5.0 با کانکتور اختصاصی 16 پین را در دستور کار قرار داده اند. کانکتور 16 پین جدید می تواند به تنهایی توان 600 وات را به برترین کارت گرافیک های بازار تزریق کند. راندمان 90 درصدی به لطف گواهینامه 80 پلاس طلایی، یک فن 120 میلی متری با جریان هوای عالی و نویز بسیار کم (ساختار Fluid Dynamic Bearing)، پروتکل های محافظتی OCP / OVP / OPP / OTP / SCP / UVP و آمپراژ مناسب نسبت به توان (70 آمپر برای 850 وات و 62 آمپر برای 750 وات) و همچنین سوئیچ SILENT OPERATION برای بی حرکت نگه داشتن فن در بار کاری زیر 40 درصد از دیگر ویژگی های این دو پاور است.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی مادربرد MSI MAG Z790 TOMAHAWK DDR4 توسط رسانه معتبر GURU3D و کسب نشان


چیپست Z690 اینتل در حال حاضر مجموعه ای از ویژگی های مدرن و استانداردهای سخت افزاری مانند PCIe 5.0 و DDR5 را ارائه می دهد اما چیپست Z790 به طور موثرتری حول این فناوری‌ها ساخته می‌شود تا از تجربه نسل بعدی بهینه تر اطمینان حاصل کند.
نسل بعدی PCIe 5.0 پهنای باند فوق العاده ارائه شده توسط PCIe 4.0 را دو برابر می کند. این نه تنها نسل جدیدی از دستگاه های ذخیره سازی را با سرعت خواندن/نوشتن بسیار سریع را فعال می کند، بلکه رایانه شما را برای نسل جدیدی از کارت گرافیک ها آماده می کند. پلتفرم Z790 اینتل به شما این امکان را می‌دهد که از رابط PCIe 5.0 در اسلات‌های PCIe x16 و M.2 استفاده کنید تا با ترکیب رم های DDR5 تجربه بهتری از گیم پلی و مباحث محاسباتی را در اختیار داشته باشید.
در مادربردهای مبتنی بر پلتفرم Z790 با اینکه شاهد استفاده بروز از تکنولوژی های اینتل هستیم اما MSI هم در این میان فناوری های اختصاصی خود برای ارائه بهترین عملکرد را به کار گرفته است. فناوری هایی برای اورکلاک، افزایش کارایی پردازنده، افزایش کارایی رم، ورودی و خروجی بهتر و صدای فراگیر قدرتمند تنها بخشی از قابلیت های اختصاصی MSI بروی مادربردهای جدید است.


مادربردهای MSI Z790 دارای اجزای قدرتمندی برای انتقال انرژی هستند که به کاربران و اورکلاکرها اجازه می‌دهد بدون تأثیر بر پایداری سیستم، بیشترین استفاده را از سخت‌افزار خود ببرند. مادربردهایی با مدار قدرت 26+2 فاز 105 آمپر که پتانسیل بالایی در آزاد سازی قدرت پردازنده های پرچمدار نسل 13 دارند.
برای رسیدن به این قدرت بالا نیاز است تا راهکارهای حرارتی در بخش VRM تقویت شوند. با اینکه در نسل قبل یک هیت سینک متراکم fin stack به خوبی قادر به مدیریت گرما بود، اما این راهکارهای حرارتی در نسل جدید مادربردها با بهینه سازی های ساختاری همراه است.
هیت سینک بسیار متراکم با باله های موج دار اکنون به لطف سطح اضافی، اتلاف گرما رابه خوبی بهبود می بخشد. هر چند این تمام ماجرا نیست! در کنار این هیت سینک بزرگ و متراکم همچنین یک لوله انتقال گرما متقاطع به کار گرفته شده تا گرما را به طور مؤثر از اجزای انتقال نیرو منتقل کند. در نهایت هرچه گرما بیشتری از این بخش مهم دفع شود، با مادربردی پایدارتر و عملکردی بهتر روبرو هستیم.
سوکت LGA1700

حفظ سازگاری با پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل از مزیت های سوکت LGA 1700 است. چیپست Z790 به لطف استفاده از سوکت LGA1700 اینتل از هر دو پردازنده نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل پشتیبانی می کند تا به شما این امکان را بدهد که پردازنده های Core نسل دوازدهم یا سیزدهم اینتل را بدون دردسر بر روی مادربرد Z790 نصب کنید و از نهایت کارایی آنها لذت ببرید.
نصب M.2 بدون ابزار

تا کنون ارتقاء و نصب سالیدهای SSD M.2 هرگز به این آسانی نبوده است. نصب یا ارتقاء SSD M.2 یکی از چالش های کاربران است خصوصاً اگر بروی این اسلات ها هیت سینکی قرار گرفته باشد. چندین مادربرد MSI Z790 اکنون به اسلات‌های بدون ابزار M.2 مجهز شده اند که به شما امکان می‌دهد سالیدهای M.2 را بدون پیچ گوشتی به راحتی نصب و جدا کنید!. این ثبت اختراع MSI تا حدی بیش رفته که حتی نصب هیت سینک هم بروی این مادربردها بدون نیاز به ابزار و تنها با یک سوئیچ کشویی قابل انجام است.

نام TOMAHAWK برای سال‌ها مترادف با ارائه بهترین ارزش در بین همتایان خود بوده است. اکنون، MAG Z790 TOMAHAWK با ارائه راهی برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا که به دنبال پلتفرم Z790 نسبتاً مقرون به صرفه هستند این روند را زنده نگه می دارد!
مانند بسیاری از مادربردهای قبلی TOMAHAWK این برد نیز مجهز به انتقال قدرت قوی است. به لطف طراحی مدار قدرت 16+1+1 (18) فاز با مرحله برق هوشمند 90 آمپری، حتی می‌تواند بهترین پردازنده‌های نسل سیزدهمی را که اینتل ارائه می‌دهد، مدیریت کند.
MAG Z790 TOMAHAWK را در دو نوع DDR4 و DDR5 خواهید یافت. با این حال، مادربرد همچنان از PCIe 5.0 در اسلات کارت گرافیک اولیه پشتیبانی می‌کند تا راه‌حل‌های گرافیکی نسل بعدی بدون افت عملکرد را در خود جای دهد.
MAG Z790 TOMAHAWK دارای گیره های EZ M.2 است تا نصب و نگهداری را بدون دردسر اجرا کند. طراحی جدیدی که به شما امکان می دهد یک SSD M.2 را بدون پیچاندن پیچ نصب کنید. مانند سایر مادربردهای MSI Z790 در بالا، دیگر لازم نیست نگران عملکرد شبکه در MAG Z790 TOMAHAWK باشید. این برد دارای شبکه LAN 2.5G و Wi-Fi 6E است تا این اطمینان را بدهد که دانلودهای Steam هرگز شما را برای مدت طولانی در انتظار نگه نمی دارند.

















 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
بایوس یکی از جنبه‌های مهم یک مادربرد خوب است و اگر بهینه و مجهز به قابلیت‌های پیشرفته نباشد، نمی‌توانید از نهایت سرعت سخت افزارهای خود استفاده کنید. خوشبختانه مادربردهای MSI بایوس غنی با قابلیت‌های پیشرفته برای اورکلاکینگ دارند که شامل رم‌های DDR5 هم می شود. در ادامه با قابلیت MSI Memory Try It مادربردهای ام اس آی آشنا شوید.

اگر شما هم می‌پرسید آیا افزایش فرکانس DDR5 شبیه DDR4 است یا ولتاژ مورد نیاز همان است، قابلیت MSI Memory Try It کار را برای شما آسان‌تر می‌کند. این قابلیت حالا از ماژول‌های نسل DDR5 هم پشتیبانی می‌کند و به راحتی و در کمترین زمان می‌توانید رم سیستم خود را اورکلاک کنید.

استفاده از قابلیت Memory Try It بسیار آسان و سریع است. این قابلیت به طور هوشمند نوع تراشه حافظه بکار رفته در ماژول مورد استفاده کاربر را شناسایی کرده و پروفایل‌های مناسب را ارائه می‌کند تا به راحتی بتوان آن را اورکلاک کرد. برای نمونه می‌توان یک کیت حافظه Corsair Vengeance DDR5 را به راحتی به 5800 مگاهرتز با تأخیر CL38 اورکلاک کرد یا اگر خواهان تایمینگ های بهتر باشید، آن را به 4800 مگاهرتز با تأخیر CL36 اورکلاک کنید.





بایوس ام اس آی




شما می‌توانید از فرکانس‌های بالاتر از فرکانس اسمی کیت حافظه رم خود شروع کرده و پایدار بودن آن را بررسی کنید. پس از یافتن بالاترین فرکانس پایدار، می‌توانید تأخیر پایین‌تر (کمتر و بهتر) را امتحان کنید. در نهایت با چند بار آزمون و خطا، می‌توانید مناسب‌ترین فرکانس و تایمینگ برای کیت رم DDR5 مورد استفاده‌تان را بیابید و آن را اورکلاک کنید.

در صورتی که با مراحل پیشین به عملکرد مطلوبتان دست نیافته‌اید، می‌توانید تایمینگ ها را پایین بیاورید. برای این کار مقادیر tCL ،tRCD و tRP را هر بار 2 عدد پایین به یارید و پایدار بودن آن را بررسی کنید. برای نمونه tCL را از 40 به 38 بیاورید و اگر پایدار بود، 36 را امتحان کنید.




تتظیم تایمینگ مادربرد




در زمان اورکلاک کردن دستی حافظه رم ممکن است به تغییر ولتاژها هم نیاز باشد. خبر خوب اینکه نیاز نیست درگیر مسائل فنی شوید و قابلیت Memory Try It بسته به پروفایل انتخابی شما اقدام به تنظیم کردن خودکار و هوشمند ولتاژهای CPU VDDQ، DRAM Voltage و DRAM VDDQ می‌کند. البته برای دستیابی به سرعت‌ها و تایمینگ های بهتر می‌توانید به طور دستی ولتاژها را تنظیم کنید.



ddr5-20220316-3.jpg



جدول بالا ولتاژهای اعمال شده برای پروفایل‌های مختلف توسط Memory Try It را نشان می‌دهد. با این حال شما می‌تواند بر اساس رفتار کیت حافظه خود اقدام به افزایش یا کاهش دستی آنها کنید.



تغییر ولتاژ رم



دقت داشته باشید ولتاژ CPU SA در پردازنده‌های غیر K نسل دوازدهمی قفل است و می‌تواند محدود کننده اورکلاکینگ رم باشد.



تاخیر و فرکانس رم



در نهایت شما می‌توانید بسته به نیاز خود تصمیم بگیرید فرکانس بالا بیشتر به نفعتان است یا تایمینگ های پایین‌تر. شما می‌توانید از نمودارهای بالا برای این کار کمک بگیرید تا درک بهتری از تأثیر این دو داشته باشید.
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
MSI از لوگوی جدیدش برای کارت‌های گرافیک RTX 40 سری سوپریم رونمایی کرد

شرکت MSI یک لوگوی جدید و الهام گرفته شده از الماس را برای سری سوپریم خود رونمایی کرده است. دومین نسل سری Suprim با کارت های گرافیک RTX 40 انویدیا وارد بازار شده تا محصولاتی دارای مهندسی دقیق، طراحی زیبا و ساخته شده با بهترین مواد را به دست گیمرها و تولیدکنندگان محتوا برساند. با توجه به کیفیت و عملکرد سری سوپریم، لوگوی الماس می‌تواند نشان مناسبی برای این کارت‌های گرافیک خوشنام باشد.

MSI سال گذشته برای اولین بار کارت های گرافیک سری Suprim را مبتنی بر RTX 30 انویدیا روانه بازار کرد. سری سوپریم همه آنچه کاربران برای بازی و تولید محتوا نیاز دارند را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. MSI لوگوی جدیدی برای برند سوپریم طراحی کرده که فلسفه این برند را در ارائه کارت های گرافیک رده بالا برای تولید محتوا و گیمینگ نمایندگی می‌کند.

بالاترین سطح گیمینگ و تولید محتوا با برند سوپریم MSI​


نسل دوم کارت های گرافیک سری سوپریم MSI با طراحی فلزی و برش‌های هشت ضلعی جایگاه فن‌ها، چهره‌ای صنعتی و زیبا به RTX 40 بخشیده‌اند. خطوط بدنه با دقت بالا و استفاده از الماس تراش خورده‌اند تا حتی لمس کردن کارت‌های گرافیک سری سوپریم MSI نیز برای کاربران لذت‌بخش باشد.

طراحی گرمایی TRI-FROZR 3S کارت‌های گرافیک سری سوپریم RTX 40 شرکت MSI با فن‌های بهبود یافته، امکان کنترل جریان هوا و نوآوری‌های مهندسی دیگر، خیال گیمرها و تولیدکنندگان محتوا را از در اختیار داشتن بهترین راهکارهای خنک‌کننده MSI راحت کرده است.



برند سوپریم MSI


ویژگی ZERO FROZR به فن‌‌های کارت گرافیک سری سوپریم MSI اجازه می‌دهد تا سرعت چرخش را با نیاز سیستم برای خنک شدن تنظیم نمایند و از این طریق صدای بسیار کمتری تولید کنند.

فناوری ساخت پیشرفته و استفاده از مواد بهتر باعث شده تا کارت‌های گرافیک سری Suprim گرمای کمتری تولید کنند و در تنظیم جریان دقیق‌تر باشند. فناوری BIOS دوگانه به کاربران کارت‌های گرافیک RTX 40 سری سوپریم MSI اجازه می‌دهد تا بسته به نیاز، بین حالت Gaming و Silent جابه‌جا شوند.

لوگوی جدید برند SUPRIM​

MSI با الهام از کریستال‌های الماس و هندسه، لوگوی جدیدی برای کارت های گرافیک RTX 40 سری سوپریم خود طراحی کرده است. SUPRIME که از کنار هم قرار دادن ابتدای سه واژه SUperior به معنی برتر، PRofound به معنی عمیق و IMpossible به معنی غیرممکن ساخته شده، بهترین عملکرد گیمینگ و تولید محتوا را برای کاربران MSI فراهم می‌آورد.

برند سوپریم که مانند الماس قدرتمند، زیبا و باکیفیت طراحی شده، یک لوگوی جدید دارد. کارت‌های گرافیک RTX 40 برند Suprim غیرممکن را ممکن کرده‌اند.

برای مشاهده ویدیو لوگوی سوپریم کلیک کنید
 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی کارت گرافیک MSI RTX 4090 SUPRIM X توسط رسانه معتبر WCCFTECH و کسب نشان

کارت گرافیک های سری سوپریم برای نهایت عملکرد و کارایی ساخته شده اند. این قدرت بی اندازه در کنار سیستم خنک کننده TRI FROZR 3S این کارت را قادر می سازد تا به سرعت گرمای بالای این نسل را دفع کند. سیستم خنک کننده TRI FROZR 3S به عنوان پیشرفته ترین سیستم خنک کننده بادی ام اس آی، اینبار دستخوش تغییرات گسترده شده. از جمله این تغییرات می توان به نسل جدید فن های اختصاصی MSI با نام TORX FAN 5.0، تعداد 10 هیت پایپ یا لوله انتقال حرارت، هیت سینک متراکم و بیس پلیتی با قابلیت خنک سازی تمام قطعات مهم اشاره کرد.

ام اس آی بر اساس توان حرارتی کارت ها، این سیستم خنک سازی را بهینه کرده است به طوی که کارت گرافیک های RTX 4090 و RTX 4080 با حافظه 16 گیگابایتی دارای یک محفظه بخار برای خنک سازی هستند و RTX 4080 با حافظه 12 گیگابایتی با یک بیس پلیت یا صفحه مسی به خنک سازی بیشتر کمک می کند. آلومینیوم برس خورده در قسمت بیرونی کولر و صفحه پشتی (بک پلیت)، زیبایی ویژه ای را به همراه دارد که هدف دیگر آن افزایش استقامت کارت می باشد.

نورپردازی خیره کننده ARGB با نام اختصاصی RGB Mystic Light به طور گسترده در مهمترین بخش های کارت دیده می شود. همچنین بایوس دوگانه به منظور تغییر سریع عملکرد و اشغال فضای حداکثر 3.75 اسلات از دیگر موارد قابل ذکر در این سری است.


















 

MSI SUPPORT

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2017
نوشته‌ها
1,805
لایک‌ها
175
سن
29
تست و بررسی مادربرد MSI MAG Z790 TOMAHAWK DDR4 توسط رسانه معتبر Techpowerup و کسب نشان



چیپست Z690 اینتل در حال حاضر مجموعه ای از ویژگی های مدرن و استانداردهای سخت افزاری مانند PCIe 5.0 و DDR5 را ارائه می دهد اما چیپست Z790 به طور موثرتری حول این فناوری‌ها ساخته می‌شود تا از تجربه نسل بعدی بهینه تر اطمینان حاصل کند.
نسل بعدی PCIe 5.0 پهنای باند فوق العاده ارائه شده توسط PCIe 4.0 را دو برابر می کند. این نه تنها نسل جدیدی از دستگاه های ذخیره سازی را با سرعت خواندن/نوشتن بسیار سریع را فعال می کند، بلکه رایانه شما را برای نسل جدیدی از کارت گرافیک ها آماده می کند. پلتفرم Z790 اینتل به شما این امکان را می‌دهد که از رابط PCIe 5.0 در اسلات‌های PCIe x16 و M.2 استفاده کنید تا با ترکیب رم های DDR5 تجربه بهتری از گیم پلی و مباحث محاسباتی را در اختیار داشته باشید.
در مادربردهای مبتنی بر پلتفرم Z790 با اینکه شاهد استفاده بروز از تکنولوژی های اینتل هستیم اما MSI هم در این میان فناوری های اختصاصی خود برای ارائه بهترین عملکرد را به کار گرفته است. فناوری هایی برای اورکلاک، افزایش کارایی پردازنده، افزایش کارایی رم، ورودی و خروجی بهتر و صدای فراگیر قدرتمند تنها بخشی از قابلیت های اختصاصی MSI بروی مادربردهای جدید است.



مادربردهای MSI Z790 دارای اجزای قدرتمندی برای انتقال انرژی هستند که به کاربران و اورکلاکرها اجازه می‌دهد بدون تأثیر بر پایداری سیستم، بیشترین استفاده را از سخت‌افزار خود ببرند. مادربردهایی با مدار قدرت 26+2 فاز 105 آمپر که پتانسیل بالایی در آزاد سازی قدرت پردازنده های پرچمدار نسل 13 دارند.
برای رسیدن به این قدرت بالا نیاز است تا راهکارهای حرارتی در بخش VRM تقویت شوند. با اینکه در نسل قبل یک هیت سینک متراکم fin stack به خوبی قادر به مدیریت گرما بود، اما این راهکارهای حرارتی در نسل جدید مادربردها با بهینه سازی های ساختاری همراه است.
هیت سینک بسیار متراکم با باله های موج دار اکنون به لطف سطح اضافی، اتلاف گرما رابه خوبی بهبود می بخشد. هر چند این تمام ماجرا نیست! در کنار این هیت سینک بزرگ و متراکم همچنین یک لوله انتقال گرما متقاطع به کار گرفته شده تا گرما را به طور مؤثر از اجزای انتقال نیرو منتقل کند. در نهایت هرچه گرما بیشتری از این بخش مهم دفع شود، با مادربردی پایدارتر و عملکردی بهتر روبرو هستیم.
سوکت LGA1700

حفظ سازگاری با پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل از مزیت های سوکت LGA 1700 است. چیپست Z790 به لطف استفاده از سوکت LGA1700 اینتل از هر دو پردازنده نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل پشتیبانی می کند تا به شما این امکان را بدهد که پردازنده های Core نسل دوازدهم یا سیزدهم اینتل را بدون دردسر بر روی مادربرد Z790 نصب کنید و از نهایت کارایی آنها لذت ببرید.
نصب M.2 بدون ابزار

تا کنون ارتقاء و نصب سالیدهای SSD M.2 هرگز به این آسانی نبوده است. نصب یا ارتقاء SSD M.2 یکی از چالش های کاربران است خصوصاً اگر بروی این اسلات ها هیت سینکی قرار گرفته باشد. چندین مادربرد MSI Z790 اکنون به اسلات‌های بدون ابزار M.2 مجهز شده اند که به شما امکان می‌دهد سالیدهای M.2 را بدون پیچ گوشتی به راحتی نصب و جدا کنید!. این ثبت اختراع MSI تا حدی بیش رفته که حتی نصب هیت سینک هم بروی این مادربردها بدون نیاز به ابزار و تنها با یک سوئیچ کشویی قابل انجام است.

نام TOMAHAWK برای سال‌ها مترادف با ارائه بهترین ارزش در بین همتایان خود بوده است. اکنون، MAG Z790 TOMAHAWK با ارائه راهی برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا که به دنبال پلتفرم Z790 نسبتاً مقرون به صرفه هستند این روند را زنده نگه می دارد!
مانند بسیاری از مادربردهای قبلی TOMAHAWK این برد نیز مجهز به انتقال قدرت قوی است. به لطف طراحی مدار قدرت 16+1+1 (18) فاز با مرحله برق هوشمند 90 آمپری، حتی می‌تواند بهترین پردازنده‌های نسل سیزدهمی را که اینتل ارائه می‌دهد، مدیریت کند.
MAG Z790 TOMAHAWK را در دو نوع DDR4 و DDR5 خواهید یافت. با این حال، مادربرد همچنان از PCIe 5.0 در اسلات کارت گرافیک اولیه پشتیبانی می‌کند تا راه‌حل‌های گرافیکی نسل بعدی بدون افت عملکرد را در خود جای دهد.
MAG Z790 TOMAHAWK دارای گیره های EZ M.2 است تا نصب و نگهداری را بدون دردسر اجرا کند. طراحی جدیدی که به شما امکان می دهد یک SSD M.2 را بدون پیچاندن پیچ نصب کنید. مانند سایر مادربردهای MSI Z790 در بالا، دیگر لازم نیست نگران عملکرد شبکه در MAG Z790 TOMAHAWK باشید. این برد دارای شبکه LAN 2.5G و Wi-Fi 6E است تا این اطمینان را بدهد که دانلودهای Steam هرگز شما را برای مدت طولانی در انتظار نگه نمی دارند.

مزایای این مادربرد از دید سردبیر :
1-پشتیبانی از نسل پنجم PCIe
2-چهار درگاه فوق سریع M.2 4*4
3-مدار رگلاتور ولتاژ قدرتمند و 90 آمپر
4-عیب یابی آسان
5-بایوس کاربری آسان EZ BIOS
6- سیستم صوتی قدرتمند
7-پشتیبانی عالی از رم های DDR4 و فرکانس بالا














 
بالا