برگزیده های پرشین تولز

اخبار مربوط به تحصیل و دانشگاه

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

شیخ الاسلامی:
کلید حل بیکاری مهارت است/ جذب 65درصدی مهارت آموزان در بازار کار
وزیر تعاون، کار و رفاه با اعلام اینکه کلید حل مشکل بیکاری، مهارت های آموزشی است، گفت: 65 درصد کسانی که در دوره‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند پس از فارغ‌التحصیلی جذب کار می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی با اشاره به تصویب **** آموزش مهارت و فناوری و سازمان ملی این ****، ابراز امیدواری کرد که **** صلاحیت حرفه‌ای در دولت تا هفته آینده به تصویب برسد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه اصالت کاری در درون خود افراد می ‌جوشد و یکی از ابزارهای مهم و توانمند برای حل مشکل اقتصاد کشور، تربیت نیروی مهارتی است، افزود: با تربیت نیروی مهارتی، اگر کشور 10 بار هم ویران شود، باز می‌توانیم از نو آن را بسازیم و این اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌کند.
شیخ الاسلامی، تاکید کرد: شاهراه توسعه کشور، توسعه آموزش‌های مهارتی درگیر با علم است. در حال حاضر، 65 درصد از کسانی که در دوره‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند پس از فارغ‌التحصیلی جذب محیط کار می‌شوند که این رقم در برخی رشته‌ها بیش از 90 درصد است.
وی افزود: مراکزی که فارغ‌التحصیلانش در 3 ماه بیش از 30 درصد جذب کار شوند، در رتبه ‌بندی نمره عالی می‌گیرند. این در حالی است که این رقم برای دانشگاه فنی و حرفه‌ ای 65 درصد است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حلقه مفقوده بین آموزش و کار را عدم وجود آموزش‌های مهارتی دانست و تصریح کرد: در گذشته مجموعه‌های مهارتی داشتیم اما اینها به صورت پراکنده و بدون نظم کار می‌کردند؛ بنابراین ایجاد یک **** ملی مهارت و سازمان آن می‌تواند این مجموعه‌ها را تجمیع و هماهنگ کند.
شیخ‌‌الاسلامی بیان داشت: اگر بتوانیم آموزش این مجموعه‌ها را به صورت 70 درصد مهارتی توسعه دهیم به پیشرفت بزرگی دست یافته‌ایم. وقتی شخصی بدون شناخت وارد رشته‌ای می‌شود ممکن است پس از شناخت از آن رشته خوشش نیاید و همین امر باعث می‌شود در شغلی دیگر مشغول به کار شود.
وی همچنین بر استعدادیابی کودکان دو تا 6 سال تاکید کرد و گفت: سنین دو تا 6 سال زمان بروز استعدادها است که در حال حاضر برنامه‌ای برای این سنین نداریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال‌ های پس از انقلاب توسعه خوبی در **** آموزش عالی کشور داشتیم، گفت: اما متاسفانه در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور در بین افراد دارای مدرک کارشناسی 10برابر دیپلمه‌ها است.
شیخ الاسلامی با بیان اینکه دلیل این موضوع آن است که کسانی که دیپلم دارند هر شغلی را انتخاب می‌کنند،‌ اما کسانی که در دانشگاه درس می‌خوانند برخی از فرصت‌های شغلی را در شأن خود نمی بینند، تصریح کرد: همین موضوع سبب افزایش نرخ بیکاری در این افراد می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ حمایت قابل توجهی توسط بخش صنعت از **** آموزش نمی‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر تمامی این وظیفه بر دوش دولت قرار گرفته؛ این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا خود صنایع، نیروهای خود را تربیت می‌کنند و اعتبار خاصی برای این موضوع در نظر می‌گیرند، اما این موضوع در ایران معکوس است و کسانی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، جذب کارخانه‌هایی مانند سایپا و ایران خودرو می‌شوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین با بیان اینکه کلید حل مشکل بیکاری در مهارت‌های آموزشی است، تصریح کرد: هیچ شخصی را در کشور نمی‌بینیم که حتی بیسواد ولی استاد کار باشد و از لحاظ کاری در وضعیت بدی قرار داشته باشد، بنابراین برای کسانی که مهارت دارند همیشه کار وجود دارد.
شیخ الاسلامی، گفت: باید در ابتدا با استعدادسنجی و طراحی مدل خلاقیت و شکوفایی برای کودکان و پس از آن تهیه و تدوین مجموع اطلاعات مربوط به شغل‌ها و در نهایت هدایت تحصیلی با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های انسانی، مشکل بیکاری را حل کنیم.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزیر کار مطرح کرد:
نرخ بیکاری لیسانس‌ها 10برابر دیپلمه‌ها/ مدارک دانشگاهی اصالت ندارند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مدارک دانشگاهی را نفی نمی‌کنیم اما این مدارک اصالت ندارند، گفت: میان رشته و شغل دانش‌آموختگان تناسبی وجود ندارد و تبدیل به شلم شوربا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی صبح امروز در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی و بیستمین سالگرد تاسیس این دانشگاه گفت: دانش‌آموختگان ما هنوز نتوانستند به شغل مناسبی دست پیدا کنند و نرخ بیکاری میان لیسانس‌ها 10 برابر تحصیل کردگان دیپلم و زیر دیپلم است که در این زمینه باید آسیب شناسی کرد و پرسید چرا این **** ‌آموزش عالی که به این خوبی پیشرفت کرده است نتوانسته زمینه‌های ایجاد بازار کار را برای دانش‌آموختگان فراهم کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی دارندگان لیسانس به ما مراجعه می‌کنند و جویای کار هستند و تنها ادعا دارند که مدرک لیسانس دارند و کار بلد نیستند در نهایت یک گواهینامه پایه دو به ما نشان می‌دهند.

شیخ‌الاسلامی در ادامه افزود: **** آموزش عالی هیچ استقبالی از شغل آفرینی نمی کند و انگار که این وظیفه دولت است در حالی که در کشورهای دیگر به این شکل نیست و یک نیرو در بخش‌های مختلف تحت آموزش قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: دوستان ما در علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای یکی از ضروری‌ترین کارها را در کشور دست گرفته‌اند و کلید حل مشکل بیکاری مهارت آموزی است.

به گفته وی در کشور ما استادکارها مثل خیاط‌ها و نجارها به علت مشغله و مهارت هیچ وقت بیکار نیستند. من مدارک دانشگاهی را نفی نمی‌کنم اما این مدارکی که درست کردیم اصالت ندارد. اصالت آن چیزی است که درون افراد و توانایی آنان وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در همین اقتصاد مقاومتی می‌توان گفت که این اقتصاد چیزی جز توانمندسازی بیکاران برای رسیدن به اهداف عالیه **** نیست زیرا ما هر علمی را که یاد بگیریم و یا در ذهن‌مان جا کرده باشد هیچوقت از بین نمی‌رود.

به گفته شیخ‌الاسلامی 65 درصد فنی حرفه‌ای را و 90 درصد دانشجویان برخی رشته‌ها وارد بازار کار می‌شوند. همیشه می‌گفتند حلقه مفقوده‌ای بین صنعت و دانشگاه وجود دارد که این حلقه مفقود یعنی آموزش مهارتی را تصویب کردیم. جمع بندی این شد که در کشور آموزش مهارتی وجود دارد اما پراکنده است. برخی آموزش‌ها نظری و برخی مهارتی بودند اما نظمی میان آنها وجود نداشت. بنابراین سازمان ملی مهارت برای توسعه آموزش مهارت راه اندازی شد.

وی به سه **** مرتبط با این موضوع اشاره کرد و گفت: **** آموزش ملی مهارت و فناوری، **** صلاحیت حرفه‌ای و **** اشتغال راه اندازی و یا در حال تصویب است که **** صلاحیت حرفه‌ای به زودی توسط هیات دولت تصویب می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به یکی از مهمترین مشکلات دانشجوان کشور اشاره کرد و گفت: افراد در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که نه تنها به آن‌علاقه‌ای ندارند بلکه رشته تحصیلی شان را هم نمی‌شناسند که در نتیجه فارغ‌التحصیل پزشکی وارد ساخت و ساز، فارغ‌التحصیل آی تی وارد تجارت و فارغ‌التحصیل عمران وارد شغل آزاد می‌شود که این معضل تبدیل به شلم شوربایی در کشور شده است.

وی تاکید کرد: ‌گذشت ‌آن زمانی که با یک آچار هزاران پیچ را باز می‌کردیم الان برای هر پیچ یک آچار خاص وجود دارد و دنیا به ما می‌گوید که این گونه باشیم و اگر غیر از این باشیم جا می‌مانیم بنابراین باید بین رشته و شغل ارتباط وجود داشته باشد.

شیخ‌الاسلامی تاکید کرد: در نهایت سه اتفاق مهم باید رخ دهد. اول استعدادسنجی صورت گیرد بعد تدوین مجموعه اطلاعات انجام شود و در نهایت هدایت تحصیلی بر مبنای علاقه در دستور کار قرار گیرد.
 

trian

Registered User
تاریخ عضویت
27 فوریه 2011
نوشته‌ها
2,085
لایک‌ها
2,885
وقتی مدیریت ضعیف ببخشید افتضاح باشه همین میشه جوونای مملکت باید چند سال از عمرشون وقت و هزینه کنن بعد بیان از دانشگاه بیرون بیکار بگردن چرا چون آقایون احمق بی عقل چندین و چند برابر بازار کار متناسب با رشته فارغ التحصیل میدن بیرون الانم که من دارم این مطلب رو مینویسم حتما یک دانشگاه دیگه داره تاسیس میشه یادش بخیر یه بنده خدا استادی میگفت تعداد دانشجویان معماری استان فارس از دانشجویان معماری اروپا بیشتره



:upsided::upsided::upsided::upsided::upsided::upsided::upsided::upsided::upsided::upsided::upsided::upsided:
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]عاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد:[/h]
[h=1]ارایه دروس «مهارت‌های مشترک» برای تسهیل ورود دانش آموختگان به بازارکار

[/h]







معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت : تمامی دوره‌های مقطع کارشناسی این دانشگاه با رویکرد دانش فنی روز دنیا و نیازهای منطقه ای بازنگری شده اند و از این پس دوره‌های مهندسی فناوری برای رشته‌های فنی و دوره‌های کارشناسی حرفه‌ای برای دوره‌های مدیریت ، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در مقطع کارشناسی در این دانشگاه اجرا می‌شوند.
به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر رجبعلی برزویی در ادامه افزود : دانشجویان در دوره های مهندسی فناوری قادر خواهند بود در زمینه های تحقیق طراحی ، نوآوری ، بهینه سازی ، اجرا و برنامه ریزی در بخش های فنی و همچنین در دوره های کارشناسی حرفه ای در زمینه های طراحی و توسعه فرآیندها ، مدل ها ، الگوها ، **** های پشتیبان و پیاده سازی، بهینه سازی و ارزیابی آنها در جهت ارتقا حوزه های شغلی ایفای نقش نمایند.
وی اظهار داشت : نخستین پذیرش دوره‌های جدید مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای با ظرفیت حدود 105 هزار نفر در 1520 کد رشته محل در سراسر کشور اجرا می‌شوند که سهم دوره‌های مهندسی فناوری 45 درصد و دوره‌های کارشناسی حرفه‌ای 55 درصد از این پذیرش‌هاست.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه شدن دروسی جهت تسهیل ورود و ارتباط دانش آموختگان با بازارکار به عنوان دروس مهارت‌های مشترک را از ویژگی‌های منحصر به فرد دوره‌های کارشناسی حرفه‌ای و مهندسی فناوری دانست و افزود: حداقل 60 درصد آموزش این دوره‌ها بصورت عملی و 40 درصد از آن به آموزش دانش‌کاربردی مرتبط اختصاص دارد.
وی تصریح کرد : طراحی درس"کاربینی"، "کارورزی یک" و "کارورزی2" برای نخستین بار و اجرای این دروس در "محیط واقعی کار" از دیگر ویژگی‌های برجسته این دوره‌هاست.
دکتر برزوئی افزود : با توجه به اینکه رشته‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای بر اساس نیاز آموزشی شرکت‌ها ، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تدوین شده‌اند و با توجه به اینکه در **** جدید آموزش‌های علمی کاربردی ، دانش آموختگان هم به لحاظ دانشی و هم به صورت عملی شرایط محیط واقعی کار را درک می‌کنند لذا امکان اشتغال دانش‌آموختگان علمی کاربردی نسبت به سایر زیر ****‌های آموزش عالی بیشتر خواهد بود و انتظار داریم طی سال‌های آتی با رشد چشمگیر اشتغال‌ دانش آموختگان علمی کاربردی مواجه شویم.
لازم بذکر است ثبت نام دوره های کارشناسی ناپیوسته پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اولین بار با عناوین مصوب مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای **** آموزش مهارتی از اول آبان آغاز شد و تا 7 آبان ماه ادامه خواهد داشت.ثبت نام به صورت الکترونیکی انجام می شود ، لذا داوطلبان می بایست با مراجعه به پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس سازمان سنجش آموزش کشور ، پس از تهیه کارت اعتباری با استفاده از کارت های بانکی شبکه شتاب و مشاهده دفترچه ، نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. آزمون دوره های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای دوره های پودمانی **** آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح روز جمعه 8 دی ماه سالجاری توسط سازمان سنجش در سراسر کشور برگزار می شود.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مدیرکل آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش:
۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها مرتبط با رشته تحصیلی کار می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها در رشته تحصیلی خودشان، مشغول به کار هستند.

174930_PhotoA.jpg




به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، محمد شریف‌زاده، مدیرکل آموزش متوسطه فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: محتوای آموزشی که به دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ارائه می‌شود بر اساس آنالیز شغلی است.
وی با تأکید بر اینکه بر اساس نیاز بازار کار، برنامه درسی تدوین می‌شود، گفت: برنامه درسی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش هر ۳ سال یک‌بار بازنگری می‌شود.
شریف زاده با بیان اینکه ۹۰ درصد شغل‌ها در جامعه از هنرستان‌ها ناشی می‌شود، ادامه داد: آن چیزی که در هنرستان‌ها وجود دارد، القای فرهنگ کار است.
وی در خصوص میزان حضور دانش‌آموزان متناسب با رشته تحصیلی در بازار کار، اظهار داشت: ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها در رشته تحصیلی خودشان، مشغول به کار هستند.
وی سیاست شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش‌ را سیاست آموزش همراه با تولید، بیان کرد و گفت: طی دو، سه سال اخیر شاهد رشد جمعیت دانش‌آموزی در بخش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش هستیم.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
گفتگو با مهر اعلام شد:
امکانات برخی دانشگاههای غیرانتفاعی زیر صفر/ دریافت مجوز با مسامحه
به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، صندلیها در دانشگاههای غیرانتفاعی به دلیل بی کیفیتی بهتر است خالی بماند و برخی از این موسسات با رابطه و مسامحه از وزارت علوم مجوز دریافت می کنند.

قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه کرد: من مخالف راه اندازی دانشگاههای غیردولتی غیرانتفاعی نیستم و بهتر این است که این گونه دانشگاههای مردمی رشد کنند اما نکته اینجاست که خانواده ها نمی خواهند فرزندانشان را به دانشگاههای بی کیفیت بفرستند زیرا امکانات بسیار ضعیفی دارند.

وی گفت: دانشگاه چند رکن اساسی از جمله هیأت علمی، کادر اداری، امکانات شامل فضای آموزشی، آزمایشگاهی، اداری، تربیت بدنی و کارگاهی دارد که در بسیاری از این دانشگاههای غیرانتفاعی که من می بینم زیر صفر است که تاکید کردم این امکانات باید اصلاح شود یا بهتر است ظرفیتهایشان خالی بماند.

وی با بیان اینکه در این مورد از وزارت علوم هم گله دارد با طرح سوالی اظهار داشت: چرا وزارت علوم به این دسته از دانشگاهها که بدون کیفیت هستند مجوز می دهد؟ بهتر است دانشگاههایی که هیچ کیفیتی در امکاناتشان دیده نمی شوند تا زمانی که تجهیز نشوند در تعلیق بمانند و هیأتهای نظارت آموزشی در استانها باید در این زمینه جدی باشند و با کسی تعارف نداشته باشند.



جعفری تاکید کرد که وزارت علوم باید به گزارشهای این هیأتها توجه کند و اگر هیأتهای نظارت اعلام کردند که دانشگاهی در استانی بی کیفیت است در این زمینه وزارت علوم اقدامات مثبت انجام دهد نه اینکه برای تشویق پنج رشته هم به مجموعه رشته های این دانشگاههای بی کیفیت بیافزاید.

به گفته دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، برخی از این مجوزها با مسامحه و رابطه به بعضی از این دانشگاهها ارائه می شود در حالی که دانشگاههای غیرانتفاعی بی کیفیت تبدیل به محلی برای ایجاد داد و ستد شده اند.

وی با تاکید بر اینکه طرفدار ایجاد دانشگاههای غیردولتی غیرانتفاعی است، ادامه داد: این دانشگاهها نباید دکان بازار اقتصادی برای عده ای شود که با وام، دانشگاهی ایجاد کنند اما هیچ اتفاقی در نیاز آموزشی فرزندان ما نیفتد من با این موضوع مخالفم.

جعفری تصریح کرد: یا باید تصمیم بگیریم ایجاد دانشگاههای غیرانتفاعی در کشور درست پیش رود و آموزش مبتنی بر نیاز کشورمان باشد یا کلاه سر خود بگذاریم، اگر قرار باشد تربیت و آموزش فرزندانمان در این دانشگاههای بی کیفیت صورت گیرد خیانت به ملت شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: گاهی رابطه ها، چشم پوشیها و مسامحه ها همچنین بی توجهی ها باعث می شود مهمترین شرایط لازم برای راه اندازی این دانشگاهها در نظر گرفته نشود و بعد فرزندان ما گرفتار می شوند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

نادری منش خبر داد:
تعداد صندلیهای خالی برای پشت کنکوریها/ ادغام دانشگاههای غیرانتفاعی
معاون آموزشی وزات علوم با ارائه آماری از میزان صندلی خالی دانشگاهها برای پشت کنکوری ها گفت: در حال حاضر بر اساس تعداد کل پشت کنکوری ها برای هر دو نفر سه صندلی خالی داریم.
به گزارش خبرنگار مهر، حسین نادری منش صبح امروز در همایش دانشگاهها و موسسات اموزش عالی غیردولتی غیر انتفاعی در دانشگاه غیردولتی شیخ بهایی اصفهان، اضافه کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه امسال باید برای بین 30 تا40 درصدجمعیت 18 تا 24 سال کشور ظرفیت سازی می کردیم، درحال حاضر این جمعیت نزدیک به 12 میلیون نفر است که تا پنج سال آینده این تعداد به 9 میلیون نفر کاهش می یابد یعنی الان برای 4 میلیون و 100 هزار نفر و بیش از آنچه که در برنامه پنجم توسعه تاکید شده ظرفیت سازی کردیم و اگر همین ظرفیت را تا پایان برنامه پنجم حفظ کنیم هیچ مشکلی نداریم.
وی گفت: این برای اولین بار است که از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی از نظر برنامه پنجم توسعه هیچ گونه فشاری برای اضافه کردن صندلی جدید نداریم که بدین معنا است که تعداد صندلی ها به اندازه کافی است.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: درسال جاری 460 هزار نفر از آموزش و پرورش تحصیلشان به اتمام رسیده که با حساب تمام پشت کنکوری ها نزدیک به 900 هزار نفر پشت کنکوری داریم.
نادری منش ادامه داد: بر اساس تعداد فارغ التحصیلان آموزش و پروش برای هر نفر 3 صندلی و بر اساس کل پشت کنکوری ها برای هر دو نفر سه صندلی خالی داریم.
این مقام مسئول در وزارت علوم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تعداد موسسات غیردولتی گفت: هم اکنون 340 موسسه غیردولتی داریم و از اولویت های ما این بوده که سعی شود به این موسسات دانشجو بدهیم در حال حاضر جمعیت کل دانشجویی کشور از 3 میلیون 700 هزار نفر به 4 میلیون 400 هزرا نفر رسیده یعنی در آن زمان جمعیت غیرانتفاعی ها 5 درصد بود اما الان به 10 درصد نزدیک شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای غیر دولتی گفت: این نسبت برای دانشگاههای دولتی یک به بیست است و در دانشگاهای غیردولتی یک به سی تا یک به چهل قابل قبول است اما در برخی موسسات این نسبت بین یک به هشتاد تا یک به صد می رسد.
نادری منش در ادامه با بیان اینکه با شهریه نمی توان 340 موسسه را چرخاند تاکید کرد: دانشگاههای غیر انتفاعی نمی توانند تنها بر اساس شهریه فعالیت کنند بلکه در این زمینه لازم است راه حل هایی اندیشیده شود. کشور هم نمی تواند این تعداد دانشگاههای غیرانتفاعی را اداره کند که یا باید غیرانتفاعی های کوچک تجمیع شوند یا با همین وضعیت فعلی ادامه دهند.
وی در این زمینه به ذکرمثالی پرداخت و گفت: ما در کشور دانشگاههای صنعتی بزرگی مانند امیرکبیر، شریف، خواجه نصیرالدین داریم که عقل حکم می کند این دانشگاهها با یکدیگر تجمیع شود.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین با اشاره به سند چشم انداز ایران درافق 1404 اظهار داشت: بر اساس قانون دانشگاهیان علاوه بر دانشگاهی بودن می توانند شرکت های دانش بنیان داشته باشند به عبارت دیگر اگر فقط نیرویی تربیت کنیم که مدرک کاردانی داشته باشد اما به اهداف ما در سند چشم انداز کمکی نکند ابتر خواهد ماند.
وی خاطر نشان کرد: شاخص ارزیابی، تعداد آدم مدرک دار نیست بلکه باید دید این مدرکها چقدر منجر به اقدامات و گامها مثبت می شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

وضعیت تحصیلی برترینها/:ph34r2:
3 دانشگاه مورد علاقه برترینهای کنکور/ تحصیل نخبگان در برق،‌ پزشکی و حقوق:stun:
معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وضعیت پذیرش برترین های آزمون سراسری و المپیادهای علمی، گفت: 94 درصد نفرات برتر آزمون علوم ریاضی دانشگاه شریف، 74 درصد برگزیدگان آزمون تجربی دانشگاه علوم پزشکی تهران و 48 درصد برترین های علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی را انتخاب کرده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید حسن حسینی در گردهمایی برگزیدگان آزمون سراسری و المپیادهای علمی دانش آموزی، با اشاره به وضعیت 150 نفر برتر آزمون سراسری 91، افزود: در گروه آزمون ریاضی و فنی 124 درصد پسر و 26 درصد دختر پذیرش شدند.
رشته هایی که برترین های کنکور انتخاب کردند
معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به رشته ها و دانشگاه های انتخابی این گروه، اظهار داشت: از تعداد 150 نفر، 71 درصد رشته مهندسی برق، 20 درصد مهندسی مکانیک، 4 درصد مهندسی کامپیوتر و سایر رشته ها را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه 94 درصد نفرات برتر آزمون علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب کردند، ادامه داد: از این تعداد 3 درصد دانشگاه تهران و یک نفر دانشگاه صنعتی اصفهان را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده است.

بررسی وضعیت پذیرش آزمون تجربی

حسینی با اشاره به وضعیت 100نفر برتر آزمون علوم تجربی، خاطرنشان کرد: در این گروه 44درصد دختر و 56 درصد پسر پذیرفته شدند که از این تعداد 81 درصد رشته علوم پزشکی، 17 درصد رشته دندانپزشکی، یک درصد رشته دارو سازی و یک نفر روانشناسی را انتخاب کردند.

وی با تاکید بر اینکه 74 درصد 100 نفر برتر آزمون گروه تجربی دانشگاه علوم پزشکی تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند، یادآور شد: 9 درصد نفرات برتر این آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و 5 درصد دانشگاه تهران را انتخاب کردند.

815838_orig.jpg

ارزیابی وضعیت تحصیلی نفرات برتر آزمون علوم انسانی

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان به بیان وضعیت پذیرش 100 نفر برتر آزمون علوم انسانی پرداخت و گفت: در این گروه از 100 نفر برتر آزمون علوم انسانی 78 درصد دختر و 22 درصد پسر به عنوان نفرات برتر این گروه علوم انسانی انتخاب شدند.

به گفته وی از 100 نفر برتر آزمون علوم انسانی 68 درصد رشته حقوق، 18 درصد روانشناسی، 3 درصد رشته فلسفه و 2 درصد رشته مدیریت را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. از این تعداد 48 درصد شهید بهشتی، 35 درصد دانشگاه تهران و 6 درصد دانشگاه علامه طباطبایی را انتخاب کردند.

وضعیت 40 نفر برتر آزمون هنر

حسینی از پذیرش 33 درصد دختر و 7 درصد پسر در گروه هنر خبر داد و خاطر نشان کرد: از 40 نفر برتر آزمون هنر 15 درصد در رشته سینما و 12 درصد در رشته عکاسی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 25 درصد در دانشگاه هنر تهران و 14 درصد دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. ضمن آنکه یک نفر نیز دانشگاه پیام نور را انتخاب کرده است.

وضعیت برترین های المپیادهای علمی دانش آموزی

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در این گردهمایی همچنین به وضعیت مدال آوران المپیادهای علمی دانش آموزی اشاره کرد و گفت: در المپیاد شیمی 26 درصد پسر و 14 درصد دختر، در المپیاد ریاضی 41 درصد پسر و 6 درصد دختر، در المپیاد زیست شناسی 26 درصد پسر و 11 درصد دختر، در المپیاد نجوم 33 درصد پسر و 6 درصد دختر و در المپیاد ادبی 12 درصد پسر و 31 درصد دختر حضور داشتند.

حسینی به رشته های انتخابی مدال آوران المپیاد ریاضی اشاره و خاطر نشان کرد: 65 درصد این دسته از مدال آوران رشته مهندسی برق، 11 درصد رشته ریاضی و بقیه سایر رشته ها را انتخاب کردند. از این عده 92 درصد در دانشگاه صنعتی شریف، 4 درصد در دانشگاه تهران و 4 درصد در دانشگاه شهید بهشتی پذیرش شدند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

زاهدی مطرح کرد؛
ضرورت طراحی **** حرفه‌ای کشور و تدوین **** کارآموزی
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر ضرورت طراحی **** حرفه ای کشور و تدوین **** کارآموزی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی زاهدی در نخستین همایش سراسری توسعه آموزش های فنی وحرفه ای و کارو دانش در افق 1404با بیان این مطلب گفت: استانداردسازی در کنار توسعه هنرستانها باید صورت بگیرد بویژه آنکه استانداردهای مهارتی باید از دوران کودکی و قبل از آغاز مدرسه به آنها آموزش داده شود.​
وی افزود: طراحی **** حرفه ای کشور باید به عنوان یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش قرار گیرد تا بتوان **** صلاحیت حرفه ای را در میان دانش آموزان هنرستانی بررسی کرد.​
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به **** طبقه بندی مشاغل تصریح کرد: اگر امروز این همه اشتیاق دانش آموزان برای ورود به دانشگاه است به دلیل نبود **** طبقه بندی مشاغل و عدم طراحی **** حرفه ای کشور است. اگر این ضرورت ها در آموزش و پرورش بررسی و اجرا شود می توان متقاضیان استخدام را از لحاظ مهارتی در اولویت قرار داد و حتی مزایای ویژه ای را نیز به آنها اختصاص دهیم.​
وی خواستار استفاده از تجربیات بین المللی در بحث های مهارت آموزش و **** طبقه بندی بین المللی شد و اظهار داشت: **** کارآموزی می تواند آموزش همراه با خدمت باشد تا بتوان دانش آموزان را با توجه به نیاز بازارکار و نگاه حرفه ای تربیت کرد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: تاسیس 1200 هنرستان در طول یک سال کار بزرگی است و قطعا آثار این اقدامات در آینده نزدیک در جامعه هویدا خواهد شد. در حال حاضر 12-13 میلیون دانش آموزان و 4-5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که امکان استخدام همه آنها نیست.

به گفته رحیمی، بسیاری از این افراد می توانند از طریق مهارت آموزی در هنرستانها جذب بازار کار شده و نقش موثری در کاهش آمار بیکاری داشته باشند.

وی درباره تخصیص اعتبار 31 میلیارد تومانی تجهیز هنرستانها خاطرنشان کرد:امسال دولت با توجه به فشارهای درونی و بیرونی بدشانسی آورد. 31 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستانها با توجه به نقش موثر آنها در بازار کار رقمی نیست اما آموزش و پرورش باید دو، سه ماه صبر پیشه کند تا بتوان این اعتبار را به آنها اختصاص داد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم اعلام کرد:[/h]
[h=1]فهرست دانشگاه‌های غیرانتفاعی منحل شده و در آستانه انحلال

[/h]







مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم از انحلال چندین موسسه غیرانتفاعی با عناوین آرادان سمنان، امام علی (ع) تهران، دز دزفول، سنایی اصفهان، صنایع و پژوهش قزوین خبر داد و گفت: همچنین موسسات بزرگمهر اصفهان، معصومیه قم، دنا و گچساران نیز در شرایط خاص به سر می‌برند و در صورتی که استانداردهای لازم را رعایت نکنند منحل خواهند شد.
به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ دکتر نادری در همایش روسای دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی کشور، با اشاره به رشد شمار موسسات غیرانتفاعی، گفت: براین اساس در سال 86، 204، سال 87، 248، سال گذشته 331 و در سال جاری نیز 343 موسسه داریم که از این تعداد 13 موسسه غیرفعال هستند.
وی با اشاره به اشباع دانشگاه‌های غیرانتفاعی در برخی از استان‌ها، گفت: استان قزوین بالاترین میزان اشباع دانشگاه‌های غیردولتی را دارد، پس از آن اصفهان و خراسان نیز بالاترین اشباع را در بین دانشگاه‌های غیر انتفاعی دارد.
مدیر کل آموزش‌های آزاد وزارت علوم درخصوص بیشترین تعداد دانشجویان غیرانتفاعی درگروه‌های به ترتیب فنی مهندسی، علوم انسانی و هنر اشاره کرد.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفت‌و‌گوی ایسنا با مدیر گسترش وزارت علوم:


اسامی رشته‌های اولویت‌دار کشور اعلام شد/تقسیم‌بندی رشته‌های مهم دانشگاهی در 3 سطح








مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اسامی رشته‌های اولویت‌دار وزارت علوم برای توسعه در دانشگاه ها را در بخش‌های فناوری، علوم پایه و کاربردی، علوم انسانی و معارف اسلامی، سلامت و هنر اعلام کرد.
دکتر ابوالفضل حسنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اعلام این خبر، گفت: اولویت‌های تعیین شده به ترتیب در سه سطح الف، ب و ج تبیین شده‌اند.
وی افزود:‌منظور از این نوع دسته‌بندی، تفاوت شکل و میزان تخصیص منابع اعم از مالی و انسانی و توجه ویژه مدیران و مسوولان است، به این معنا که حصول اطمینان از رشد و شکوفایی در برخی از اولویت‌ها نیازمند توجه، هدایت و پشتیبانی در سطوح کلان مدیریتی کشور است و در برخی دیگر رشد و توسعه با پشتیبانی مدیرت‌های میانی و تخصیص غیرمتمرکز منابع حاصل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دکتر حسنی اولویت‌رشته‌ها را به ترتیب در سه سطح الف، ب، ج به شرح زیر اعلام کرد:‌
اولویت‌های الف

فناوری: فناوری‌ هوافضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری هسته‌ای، فناوری‌های نانو و میکرو، فناوری‌های نفت و گاز، فناوری زیستی، فناوری‌های زیست محیطی، فناوری‌های نرم و فرهنگی.
علوم پایه و کاربردی: ماده چگال، سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی، گیاهان دارویی، بازیافت و تبدیل انرژی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، رمزنگاری و کدگذاری.
علوم انسانی و معارف اسلامی: مطالعات قرآن و حدیث، کلام اسلامی، فقه تخصصی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی، فلسفه‌های مضاف متکی بر حکمت‌ اسلامی، فلسفه ولایت و امامت، اخلاق کاربردی و حرفه‌ای اسلامی، سیاست‌گذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ، زبان و ادب فارسی به عنوان زبان علم.
سلامت: سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانش پیشگیری و ارتقای سلامت با تاکید بر بیماری‌های دارای بار بالا و معضلات بومی، الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه‌های اسلامی، استفاده از الگوهای تغذیه بومی.
هنر: حکمت و فلسفه هنر، هنرهای اسلامی ایرانی، هنرهای مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اقتصاد هنر، فیلم و سینما، رسانه‌های مجازی با تاکید بر انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری، معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، موسیقی سنتی و بومی ایران، ادبیات، شعر و داستان‌نویسی، طراحی هنر ایرانی اسلامی.
اولویت‌های ب

فناوری: لیزر، فوتونیک، زیست حسگرها، حسگرهای شیمیایی، مکاترونیک، اتوماسیون و روباتیک، نیم‌رساناها، کشتی‌سازی، مواد نوترکیب، پلیمرها، حفظ و احیای ذخایر ژنتیک، اکتشاف و استخراج مواد معدنی، پیش‌بینی و مقابله با زلزله و سیل، پدافند غیرعامل.
علوم پایه و کاربردی: ژئوفیزیک، ایمنی زیستی، بیو انفورماتیک، اپتیک، فیزیک انرژی‌های بالا و ذرات بنیادی، محاسبات و پردازش اطلاعات کوانتومی، نجوم و کیهان‌شناسی، فیزیک اتمی و شتابگرها، علوم ژنتیک، علوم شناختی و رفتاری، محاسبات نرم و سیستم‌های فازی، توپولوژی.
علوم انسانی و معارف اسلامی: اخلاق اسلامی و مطالعات بین رشته‌ای آن، الهیات، عرفان اسلامی، فلسفه، غرب شناسی انتقادی، کارآفرینی و مهارت‌افزایی، تاریخ اسلام، ایران و انقلاب اسلامی، مطالعات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی، تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلامی و ایرانی)، جغرافیای سیاسی.
سلامت: داروهای جدید و نوترکیب، مدیریت اطلاعات و دانش سلامت، طب سنتی، تجهیزات پزشکی، سلولی و مولکولی، ژن درمانی، فرآورده‌های بیولوژیک، فناوری تغذیه‌ای.
هنر: مطالعات انتقادی هنر مدرن، مطالعات تطبیقی حوزه‌های هنر، هنرهای سنتی و صنایع دستی، خوشنویسی، هنرهای نمایشی، مباحث میان رشته‌ای هنر و شاخه‌های علوم با تاکید بر نگاه اسلامی.
اولویت‌های ج

فناوری: اپتو الکترونیک، کاتالیست‌ها، مهندسی پزشکی، آلیاژ‌های فلزی، مواد مغناطیسی، سازه‌های دریایی، حمل‌ ونقل ریلی، ایمنی حمل و نقل، ترافیک و شهرسازی، مصالح ساختمانی سبک و مقاوم، احیا و بهره‌برداری مراتع و جنگل‌ها، فناوری‌های بومی.
علوم پایه و کاربردی: جبر و ریاضیات غیرخطی، ریاضیات گسسته و ترکیباتی، آنالیز تابعی و همساز، سیستم‌های دینامیکی و احتمال،‌ کنترل و بهینه‌سازی، زیست ریاضی، پلاسما، بیوفیزیک، فیزیک سیستم‌های پیچیده، بیوشیمی، شیمی سبز، مواد سیلیکونی، تکتونیک و زمین‌شناسی مهندسی، فرآوری و استحصال و تلخیص مواد آلی و معدنی، مخاطرات زیست محیطی، تغییرات اقلیمی، اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی، تنش‌های زیستی و غیر زیستی، تولید ارقام و گونه‌های مناسب با بهره‌برداری از تنوع زیستی، بهینه‌سازی الگوی کشت منطقه‌ای، جامعه‌شناسی زیستی.
سلامت: علوم میان رشته‌ای بین علوم پایه با علوم بالینی، مقابله با انواع اعتیاد، ایمنی غذایی، امنیت غذایی.
انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

در گفتگو با مهر اعلام شد:
سخت گیری‌های وزارت علوم برای غیرانتفاعیها/ جریمه دانشگاههای ضعیف
مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم با بیان اینکه موسسات غیردولتی ضعیف با موسسات با کیفیت تر استان تجمیع می شوند اعلام کرد که شیوه ارائه مجوز رشته هم تغییر کرده است.
ابوالفضل حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تغییر شیوه ارائه مجوز رشته به موسسات غیردولتی به تجمیع موسسات غیردولتی با موسسات با کیفیت اشاره کرد و گفت: به موسساتی که بازدید می شوند اعلام می کنیم در صورت ضعیف بودن باید با موسسه غیردولتی با کیفیت تر در استان تجمیع شوند. وی ادامه داد: تجمیع باید با درخواست مسئولان موسسات صورت گیرد زیر اگر قرار باشد وزارت علوم در این باره تصمیم گیری کند که کدام موسسات با هم تجمیع شود بحث و اختلاف نظر پیش می آید. پس بهتر است ابتدا موسساتی که تجمیعشان نیاز است به توافق برسند و سپس درخواستشان را به وزارت علوم برای تجمیع و رشته اعلام کنند. به گفته مدیر کل گسترش وزارت علوم، قطعاً تجمیع دانشگاههای غیردولتی روی افزایش کیفیت هم تاثیر می گذارد به این دلیل که ممکن است هر موسسه ای دارای یک امتیاز مثبت باشد که موسسه دیگر فاقد آن است بنابراین تجمیع باعث تمرکز کیفیت در یک دانشگاه غیردولتی خواهد شد. وی درباره تکلیف تجمیع هیأت امنای موسسات بعد از تجمیع اظهار داشت: یک هیأت امنای استانی برای موسسات تجمیع شده تشکیل خواهد شد که هیأت امنای این دانشگاهها را در بر می گیرد. حسنی درباره تغییر نحوه اعطای مجوز به فعالیت موسسات غیردولتی، گفت: تا پیش از این موسسات غیردولتی با داشتن 2 استاد مجوز دریافت رشته می گرفتند اما دیگر عمل کردن با این شیوه کافیست و به اندازه کافی روی پای خود ایستاده اند، در این خصوص موسسات غیردولتی باید با استان خود در خصوص راه اندازی مشخص رشته ها مذاکره کنند بعد درخواست خود را به صورت شفاف به وزارت علوم ارائه دهند. به گزارش مهر، مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم اعلام کرد که دریافت مجوز رشته به دانشگاههای غیردولتی باید بر اساس موافقت اصولی صورت گیرد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
تجلیل از ۵ پیشکسوتان عرصه فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش

خبرگزاری فارس: در اولین همایش سراسری «توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در افق 1404»، از ۵ پیشکسوتان عرصه فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش تجلیل شد.






به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در اولین همایش سراسری «توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در افق 1404»از زحمات "دکتر صدری"، "مهندس خوش عینی"، "مهندس نشاسته‌ریز"، "دکتر احراری" و "مهندس میری " توسط وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.
ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش رسیدن به پوشش 70 درصدی در رشته‌های هنرستانی را در افق برنامه‌های خود هدفگذاری کرده است، اظهار داشت: طی یک سال گذشته 1200 هنرستان احداث و به جمع هنرستان‌های کشور افزوده شده است و در حال حاضر 6700 هنرستان در سطح کشور فعالیت می‌کنند. ‌
وی با تأکید بر توسعه آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش، گفت: این آموزش‌ها تنها راهکار اساسی برای برون‌رفت از معضل بیکاری و فراهم‌سازی زمینه‌های توسعه کشور است و آینده شغلی و تحصیلی شفافی را برای دانش آموختگان رقم می‌زند.
سحرخیز با بیان اینکه تعداد بیکاران تحصیل کرده در مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر 10 برابر بیشتر از دیپلمه‌هاست، افزود: بیش از 90 درصد از فارغ التحصیلان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش جذب بازار کار می‌شوند.
وی درباره همایش «توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار دانش در افق 1404» بیان کرد: این همایش با هدف بررسی جایگاه رشته‌های فنی‌وحر‌فه‌ای و کاردانش در توسعه کشور برگزار می‌شود که بیش از 160 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و پس از بررسی‌های لازم 21 مقاله برگزیده و 10 مقاله نیز در این همایش ارائه می‌شود.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

عامری در پاسخ به مهر خبرداد:
خروج دانشگاههای غیرانتفاعی بی کیفیت از گردونه فعالیت
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اشاره به خروج دانشگاههای غیردولتی بی کیفیت از گردونه فعالیت به زمان رتبه بندی دانشگاههای غیردولتی غیرانتفاعی اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا عامری در حاشیه گردهمایی معاون آموزشی در دانشگاهها با اشاره به نتایج رتبه بندی نظارت و ارزیابی گفت: تامین ردیفهای استخدامی و افزایش سهمیه بورس در مناطق محروم و دانشگاههای نوپا از مهمترین تاکیدات معاونان آموزشی دانشگاهها در این گردهمایی بود. وی همچنین درباره نظارت و ارزیابی دانشگاههای غیردولتی در پاسخ به سوال مهر درباره تجمیع این دانشگاهها، اظهار داشت: افزایش کیفیت در این دانشگاهها به معنای تجمیع نیست بلکه موسسات غیردولتی در صورت نداشتن حداقلها، محدود و از گردونه فعالیت حذف می شوند. سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاهها با اشاره به رتبه بندی دانشگاههای غیردولتی با اعلام این خبر که رتبه بندی دانشگاههای غیردولتی تا پایان سال جاری صورت خواهد گرفت، ادامه داد: در این رتبه بندی لازم است که زیرنظامها با خودشان مقایسه شوند و دانشگاهها باید تلاش کنند شاخصهای بهتری کسب کنند، از سوی دیگر داوطلبان امکان انتخاب با کیفیت ترین دانشگاههای غیردولتی را خواهند داشت.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
با موافقت شورای گسترش؛
:cool:2 دانشگاه غیردولتی منحل شد/ تاسیس 5 پردیس دانشگاهی
شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد پردیسهای دانشگاهی در 5 دانشگاه کشور موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد پردیسهای دانشگاههای علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در شهر ساری، ارومیه و صنعتی ارومیه در ارومیه، رازی در شهر کرمانشاه، علامه طباطبایی و شهیدبهشتی در تهران موافقت کرد. این شورا ضمن موافقت قطعی با ایجاد پردیس دانشگاهی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در شهر رامین، با یک بار پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی با گرایشهای زراعت، باغبانی، بیوتکنولوژی کشاورزی و علوم دامی با گرایشهای تغذیه دام و اصلاح نژاد دام در پردیس دانشگاهی آن دانشگاه با ظرفیت 15 نفر موافقت به عمل آورد. همچنین شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد دانشکده مدیریت و حسابداری در جوانرود وابسته به دانشگاه رازی، با یک بارپذیرش دانشجو در دوره کارشناسی رشته حسابداری موافقت به عمل آورد. موافقت با ایجاد شعبه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر قم، مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهرداری تهران در شهر تهران و انحلال موسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی سنایی و پژوهش صنایع ایران از دیگر مصوبات شورای گسترش آموزش عالی است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]سبزترین دانشگاه‌های آمریکا معرفی شدند

[/h]







"سی یرا کلاب" مطرح‌ترین سازمان محیط‌ زیست آمریکا است، دانشگاه«یو سی – دیویس» کالیفرنیا را به عنوان پاک‌ترین دانشگاه این کشور در سال 2012 برگزید.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجله "سی یرا" که برای ششمین سال پیاپی رده‌بندی سبزترین دانشگاه‌های ایالات متحده را منتشر کرده است، اعلام داشت: در سال 2011، حدود 20 هزار دانشجو با استفاده از دوچرخه به دانشگاه «یو سی – دیویس» رفت و آمد داشته‌اند.
به گزارش پایگاه خبری "یونیورسیتی دیلی نیوز"، موسسه "سی یرا کلاب"، در سال جاری بررسی‌های خود را معطوف به تطبیق دانشگاه‌ها در جزئیات نموده است.
در این مطالعات «طراحی همگون برنامه‌ها» که توسط «انجمن پیشرفت و استمرار تحصیلات تکمیلی» تعریف شده، مد نظر قرار گرفته است.
"باب سیپچن"، سردبیر مجله سی یرا عنوان کرد: این دانشگاه‌ها با ادامه تعهدپذیری در قبال محیط‌زیست، بستر مناسبی برای دانشجویانی ایجاد می‌کنند که همیشه از عوامل ایجاد اختلال در محیط‌زیست انتقاد داشته و از آن به عنوان یکی از چالش‌ برانگیز‌ترین مسائل نسل خود یاد می‌کنند.
در این رده‌بندی پس از دانشگاه یوسی – دیویس کالیفرنیا، دانشگاه فن‌آوری جورجیا قرار دارد. همچنین دانشگاه‌های استنفورد و کالیفرنیا به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.
در این رده‌بندی عواملی نظیر تعهد در استمرار و ابتکارات در زمینه محیط‌زیست و همین‌طور رویکرد اعضای این دانشگاه‌ها لحاظ شده است. عوامل دیگری نظیر تامین انرژی، بازدهی مناسب، تغذیه، اعضای دانشگاهی، خریدها، حمل‌ و نقل، مدیریت مخارج، مدیریت و سرمایه‌گذاری مالی نیز در این امتیازدهی مد نظر قرار گرفته است.
رده‌بندی ده‌گانه این دانشگاه‌ها به شرح ذیل است:
1- دانشگاه یو سی – دیویس کالیفرنیا
2- دانشگاه فن‌آوری جورجیا
3- دانشگاه استنفورد
4- دانشگاه واشنگتن
5- دانشگاه کانکتیکات
6- دانشگاه نیوهمسفایر
7- دانشگاه دوک
8- دانشگاه ییل
9- دانشگاه اروین کالیفرنیا
10- دانشگاه آپلاچین استیت
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
آموختن بدون کسب مهارت‌های لازم

دنیای اقتصاد:
مترجم: میلاد محمدی
منبع:imf.org *
کشورهای در حال توسعه، با وجود توسعه کمی «آموزش عمومی»، در بسیاری از موارد در دستیابی به استانداردهای کیفی آموزشی در مدارس خود، دچار مشکل هستند




[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]جوانان و نوجوانان در کشورهای در حال توسعه، بیش از هر زمان دیگری در گذشته، در حال صرف وقت در مدرسه هستند؛ ولی آنها مهارت‌هایی را که برای اشتغال‌شان مفید باشد نمی‌آموزند. به خاطر این مساله، زندگی شغلی آنها از آنچه می‌تواند باشد، کارآیی کمتری را دارد؛ امری که باعث آسیب به ظرفیت رشد کشورهای‌شان می‌شود.
مردم کشورهای در حال توسعه در راه دستیابی به اهداف کمی آموزشی، موفق به پیشرفت‌های مناسبی شده‌اند. برای مثال تنها در طول دو دهه‌ گذشته نرخ ثبت‌نام افراد در مقاطع تحصیلی پایه و آموزش ابتدایی در کشورهای فقیر از 50 درصد به 80 درصد افزایش یافته است.
ولی این کشورها در راه دستیابی به اهداف کیفی در بهبود آموزش کمتر موفق به پیشرفت شده‌اند، این امر را با اندازه گیری میزان موفقیت دانش‌آموزان در امتحانات مهارت‌های آموزشی تعیین می‌شود. به علاوه، جوانان مهارت‌های صحیح برای کارآیی در اقتصاد مدرن کشورشان را کسب نمی‌کنند که این مساله آنها را در انتخاب و تصمیم‌گیری صحیح در میان گستره‌ای از امکانات اقتصادی ناتوان می‌گذارد و در نهایت، چه در نتیجه‌ عملکرد سیستم آموزشی یا انتخاب‌های خودشان آنها شکست بخورند و چه اتفاقات ناخواسته مثل کشمکش‌ها و مشکلات داخلی کشور باعث آن شوند، افراد جوان ممکن است برای همیشه از تحصیل فاصله بگیرند یا بیکار شوند. این مساله نیاز به یک برنامه‌ «شانس دوم» را می‌طلبد که چنین برنامه‌ای آنها را قادر می‌کند به مدرسه بازگردند یا مهارت‌های شغلی تازه‌ای را کسب کنند.
آیا کشورهای در حال توسعه می‌توانند کیفیت سیستم‌های آموزشی‌شان را ارتقا دهند، برای اشاعه مهارت‌های مرتبط با مشاغل کارهای جدید و بهتری صورت دهند، دانش‌آموزان بیشتری را برای مدت طولانی‌تری در مدرسه نگه دارند و هنگام فارغ‌التحصیل شدنشان برای آنها کار پیدا کنند – یا به آنها شانس دومی را چنانچه مدرسه را ترک کردند یا نتوانستند کار پیدا کنند، بدهند؟ بله، اما این کشورها باید رویکرد و نگرش ****‌مندی برای تغییر ماهیت و چگونگی آموزش کودکان را به جای تکیه‌ صرف بر یک طرح اصلاحات آموزشی اتخاذ کنند.

بنیان‌های پایین‌تر از حد استاندارد
به خاطر اینکه بسیاری از افراد جوان در هنگام ترک مدرسه آموزش ضعیفی دارند، آنان در حالی به دنیای شغلی وارد می‌شوند که دانش، مهارت و رفتارهای لازم برای وفق دادن وضعیت اقتصادی و زندگی خود را ندارند. پژوهش‌ها سطوح پایین و هشداردهنده‌ای از یادگیری و مهارت را در کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهند. مثلا دانش‌آموزانی در کشور مالی که مورد آزمون قرار گرفتند مهارت‌های اساسی در خواندن را حتی در کلاس سوم کسب نکرده بودند. نزدیک به 50 تا 60 درصد دانش‌آموزان حتی یک کلمه یا فهرستی از کلمات خیلی آسان را هم نمی‌توانستند بخوانند. (رالاینگیتا و وتربرگ 2011) در پاکستان، سنجش دانش‌آموزان کلاس سوم نشان داده که تنها نیمی از آنان می‌توانستند به سوالات ساده‌ جدول ضرب جواب بدهند.
(نگاه کنید به گزارش بانک جهانی، 2011، برای توضیحات و نمونه‌های دیگر) ارزیابی‌های بین‌المللی دانش‌آموزان، مثل «روند ریاضیات در جهان» و «مطالعات جامعه»، چنین سطح پایینی از یادگیری را تایید می‌کند. حتی در اقتصادهای با درآمد متوسط نیز که به نرخ‌های بالایی در ثبت‌نام در تحصیلات پایه رسیده‌اند، مثل کلمبیا، اندونزی و تایلند، دیده می‌شود که بین نرخ ثبت نام برای کلاس هشتم افراد 14 ساله و نسبتی از این کلاس هشتمی‌ها که ریاضیات پایه را آموخته‌اند، شکاف بزرگی وجود دارد. (نمودار بالا را ببینید)
علاوه بر این در کشورها سطوح آموزش به حد زیادی نابرابر است، که این مساله نه‌تنها برای آموزش با کیفیت و مرتبط در همه‌ سطوح برقرار است، بلکه برای آموزش پایه برای گروه‌های کم‌امکانات و محروم هم وجود دارد. پژوهش‌ها نشان داده که نابرابری آموزشی بیش از سطح درآمد، به طراحی سیستم و کارآیی سیاست‌های آموزشی بستگی دارد. (هانوشک و وئسمان، 2008)

دوره تحصیلات نامرتبط
حتی آنان که موفق به کسب تحصیلات پایه شوند هم ممکن است که قادر به یافتن شغل نباشند؛ زیرا آنها مهارت‌هایی را که امروز- و مهم‌تر از آن، فردا - نیاز است، فرا نمی‌گیرند. با وجود بیکاری مداوم در قشر جوان، کارفرمایان مورد بررسی شکایت می‌کنند که نمی‌توانند نیروی کار کافی با مهارت‌های مودنیاز برای توسعه‌ کسب‌وکارشان را پیدا کنند.
یک مشکل این است که جوانان مهارت‌های فنی که فورا مولد باشند را کسب نکرده‌اند. برای مثال در هند، رقابت کمتر از حد استاندارد در بین دانشگاه‌ها و تحصیلات تکمیلی کالج‌ها، مدیران صنعت در تجارت‌هایی نظیر نرم‌افزار، داروسازی و خدمات خرده‌فروشی را ناچار کرده که خودشان دوره‌های آموزشی را طراحی کنند و حتی در بعضی موارد مرکز آموزشی‌ای را برای تدارک نیروی کار آینده‌شان تاسیس کنند. (وادوا، دی‌وتون، گرفی، 2008) فقدان مهارت‌های فنی در جوانان اگر به گونه‌ای باشند که کارفرمایان بتوانند راحت آنان را برای کار آماده کنند، تبدیل به چنین معضلی نمی‌شود.
توجه به نانوکاگنیتو (nonocognitive)، یا مهارت‌های «نرم» برای کارفرمایان نیز به نظر ناکافی می‌رسد. بررسی روی کارفرمایان در تعدادی از منطقه‌ها روشن می‌کند که شکاف‌هایی در برخی حوزه‌ها مثل توانایی حل مساله، خلاقیت، کار تیمی، توانایی در ارتباط، تمایل برای قبول مسوولیت، تفکر انتقادی، ابتکار، کارآفرینی و وقت‌شناسی وجود دارد. (IFC و IsDB، 2011) این مهارت‌ها مهم‌تر از حتی کارخانه‌ مدرن هستند؛ زیرا با فناوری اطلاعات، تغییر به ساختار سازمانی یکنواخت، تجمیع کسب‌وکارهای پراکنده‌ جغرافیایی به شبکه‌های تولید جهانی و نیاز به هماهنگی با پیشرفت‌های تکنولوژی و واکنش به بازارهای جدید می‌توانند نقش بسیار تاثیرگذاری بر کسب‌وکار داشته باشند.
عوامل مشابه مثل دانش زبان خارجی، به خصوص انگلیسی و دانستن برخی محاسبات و تحلیل‌های پایه به طور فزاینده برای کارفرمایان ضروری به نظر می‌رسند.
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
28-01.jpg
[/FONT]


[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]انتخاب‌های نابخردانه و ناآگاهانه
افراد جوان با چالش‌های بیشتری نسبت به مسن‌ترها هنگام اتخاذ تصمیمات بلند مدت – مثلا چقدر اکنون برای یادگیری سرمایه‌گذاری کنند – برای آینده‌شان مواجه می‌شوند. نخست، آنها تصمیم‌گیران بی‌تجربه‌ای هستند که احتمالا اطلاعات لازم برای انتخاب آگاهانه را ندارند. برای مثال در جمهوری دومینیکن، پسران مورد بررسی در سال 2001 در مدت سال آخر تحصیلات ابتدایی، به خوبی می‌توانستند عایدی و نتیجه‌ اتمام تحصیلات ابتدایی‌شان را بیان کنند؛ ولی به سختی می‌توانستند برآورد کنند –نزدیک به یک سوم آنها – که حاصل دیپلم تحصیلات متوسطه برایشان چه خواهد بود. این به دلیل این بود که آنها تخمین‌شان را تنها بر اساس دستمزد کسانی که پس از تکمیل تحصیلات متوسطه در روستا مانده بودند – دستمزدگیران با مبلغ بالاتر آنجا را ترک کرده بودند- انجام دادند. (جنسن، 2010)
دلیل دیگر برای انتخاب‌های آموزشی بد برای جوانان فقدان منابع است. پس از تحصیل زودهنگام، افراد جوان شروع به کسب درآمد از آموزش‌شان با اغلب داشته‌هایشان می‌کنند. خصوصا اگر این سرمایه‌گذاری آنها کمک‌خرجشان باشد، هزینه فرصتِ صرف وقت روی آموزش و یادگیری توسط جوانان به حد زیادی قابل تحمل می‌شود. ولی منابع مالی و وام‌ها برای تامین مالی در حین آموزش به حد زیادی در اغلب کشورهای در حال توسعه در دسترس نیست.
در نهایت، پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که رشد مهم مغز اغلب پس از سن بلوغ رخ می‌دهد، خصوصا در قسمت جلو، جایی که کارکردهای اجرایی دارد. این کارکردها جوانان را قادر به اتخاذ انتخاب‌های تحصیلی عقلانی با مقایسه‌ منافع و هزینه‌های فعلی و آینده‌ تحصیل می‌کند. زمانی که دانش‎‌آموز تنها یک راه برای موفقیت دارد، دیگر انتخاب او جای امیدواری یا ریسک نخواهد داشت.

بدون شانس دوم
حتی با وجود فرصت‌های کافی برای آموزش
با کیفیت، جوانان، والدین آنها و دولت‌هایشان هنوز به نظر می‌رسد که انتخاب‌های بدی انجام می‌دهند. در سال 2009، 67 میلیون نفر از بچه‌های در سن مدرسه و 72 میلیون نفر از بچه‌های کمتر از سن مدرسه راهنمایی در سطح جهان، وارد مدرسه نشدند. خیلی از این کم‌سالان در کشورهای پایین صحرا در آفریقا و در غرب آسیا زندگی می‌کنند، که با هم حائز 46 درصد و 57 درصد از بچه‌های در سن مدرسه ابتدایی و مدرسه راهنمایی در سطح جهان که به مدرسه نمی‌روند، هستند. اغلب این کودکان احتمالا هیچ‌گاه سواد و توانایی حساب اولیه از طریق مدارس رسمی و معمولی را به دست نخواهند آورد.
برای این افراد کم‌سال، برنامه‌های «شانس دوم» یک نقطه عطف در زندگی محسوب می‌شود. چنین برنامه‌هایی شامل دوره‌های سوادآموزی، برنامه‌های اعطای مدرک معادل و دوره‌های کارآموزی برای اشتغال را شامل می‌شوند. اطلاعات در مورد میزان فراگیری و دسترسی‌پذیری آنان زیاد نیست، ولی در یک بررسی پایین صحرای آفریقا مشخص شد که 154 طرح در 39 کشور در سال 2009 به 5/3 میلیون کودک خدمات خود را ارائه دادند، در حالی که 52 میلیون کودک در این سال در خارج از مدرسه بودند. (دی‌استفانو و دیگران، 2006)
به دلیل اینکه سرمایه گذاری در این برنامه، چنان که پیداست، منفعت برای سرمایه‌گذاران ندارد، برنامه‌های شانس دوم اکثرا فاقد پشتیبانی سیاسی لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز هستند. این برنامه‌ها غالبا هزینه‌دار و فاقد مسیر قابل اطمینان برای پشتیبانی سیستم آموزشی رسمی (مثلا در مورد تطبیق‌پذیر بودن گواهی پایان دوره‌ آنها با مدرک آموزش رسمی) و ارتباطات با مشاغل، که به طور ویژه برای جوانان مسن‌تر مهم است، می‌باشند.
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
28-02.jpg
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چشم‌انداز حرکت به سوی آینده
کمبود ایده‌ برای این‌که چطور دسترسی به آموزش را ارتقا دهیم وجود ندارد، ولی کمبود تلاش و اقدامات چرا. خیلی از کشورها بخش زیادی از مصارف عمومی‌شان را به آموزش و مهارت‌آموزی اختصاص می‌دهند. ولی کشورها باید اقدامات بیشتری برای توسیع فرصت‌های آموزشی برای افراد جوان، خصوصا در ارتقای کیفیت آموزش، انجام دهند. همچنین آنها باید افراد کم‌سال (و والدین‌شان را) کمک کنند که در میان فرصت‌های تصمیم‌گیری به صورت عاقلانه تصمیم بگیرند و کشورها باید برنامه‌های شانس دوم را از لحاظ هزینه و سودمندی ارتقا و توسعه دهند.امید دهنده‌ترین ابتکارها، یک نگرش سیستماتیک به یادگیری با تمرکز بر نتایج قابل اندازه‌گیری به دست می‌دهند. (بانک جهانی،2011)
نخست، بپذیرید که اصلاح یک سیستم آموزشی جوان-محور شبیه اصلاح موسسات و مدارس معمول ابتدایی نیست، ولی به بسط و توسعه‌ موسسات نامتعارف و خصوصی و رواج دادن آموختن چیزهایی که در خانه و اجتماع رخ می‌دهند، شباهت دارد. این نگرش سیستماتیک مانع از اصلاحات ذره ذره می‌شود که ممکن است باعث اختلاف بین تعداد افزایش یافته‌ فارغ التحصیلان سیستم آموزش اصلی و تعداد محدود مکان‌های در دسترس در سطوح بالاتر آموزشی و شکاف بین مهارت‌های تدریس شده و مهارت‌های مورد تقاضا توسط کارفرمایان بخش خصوصی
شود.
همچنین طبق این رویکرد بچه‌ها باید در حالی وارد دوران نوجوانی شوند که تحت حمایت و در سلامت باشند، طوری که آنها قادر باشندکه در طی سال‌های سرنوشت‌سازشان، به یادگیری بپردازند. چنین مسائلی آموزش‌های پیش از مدرسه‌ای و اولیه‌ خوب و پشتیبانی بیشتر توسط والدین برای آموزش بچه‌ها را طلب می‌کند.
دوم، بدانید که یادگیری بهتر عواید بهتری از سرمایه‌گذاری در ساختن ساختمان مدارس و کلاس‌ها، معلمان و اساتید آموزش‌دیده و کتاب‌های درسی دارد. این نهاده‌ها (inputs) باید تدریس و یادگیری در کلاس درس را از طریق اداره‌ خوب سیستم آموزش و تمرکز بر نتایج ارتقا دهند. این تمرکز با اندازه‌گیری و نظارت بر یادگیری آغاز می‌کند، که سپس برای هدایت چگونگی مدیریت و امور مالی مدارس، و این که چگونه معلم‌ها استخدام و ترفیع داده شوند، به کار می‌آید.
معلمان و مدیران مدارس به ابزارهای مقتضی و منابع کافی نیاز دارند و باید در قبال نتایج و خروجی‌های به خوبی تعریف شده، پاسخگو و حساب‌پذیر باشند. چون ناکامی در مدیریت و حساب‌پذیری، عموما مدارسی را که عملکرد بدتری دارد مشخص می‌کند، یک رویکرد ****‌مند برابری (equity) را هم به قدر کارآیی (efficiency) ارتقا می‌دهد.
سوم،برنامه‌هایی که به افراد جوان تصمیم‌گیری درست را هنگامی که سرمایه‌ انسانی‌شان را سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌آموزند، توسعه دهید. این‌کاراز طریق دادن اطلاعات، منابع و شانس‌های دوم به آنان مقدور است و در نتیجه آنان می‌توانند هنگامی که خودشان یا دیگران تصمیم یا انتخاب نادرستی گرفته بودند، به مسیر برگردند. اطلاعات بیشتری راجع به نتایج آموزش، مانند مثال ذکر شده در دومینیکن، در دسترس است و این موضوع را نشان می‌دهد. کلاس هشتمی‌هایی که اطلاعاتی راجع به عواید واقعی تحصیلات بیشتر داشتند، بیشتر از دانش‌آموزان همسالشان که فاقد این اطلاعات بودند، برای ثبت نام در تحصیلات دوره‌ پس از ابتدایی، از خود تمایل نشان دادند.
(جنسن، 2010)
چهارم، تاثیر ضربه‌ برنامه‌های خلاقانه را بسنجید. برنامه‌های شانس دوم طیف وسیعی از مداخلات نسبت به افراد جوانی که خارج از مدرسه و بیرون از کار برای چندین سال بوده‌اند را در بر می‌گیرند. این برنامه‌ها خصوصا به این دلیل مردم‌پسند نبوده‌اند که گفته می‌شود بیش از آموزش رسمی مدارس هزینه می‌گیرند. ولی پژوهش‌های اخیر بر اقدامات صورت گرفته مثلا روی برنامه‌ «ژوونز» در آمریکای لاتین نشان داده که با طراحی درست و تمهیدات و اجرای پرقدرت، این مداخلات جوانان را به جریان اصلی بازار کار به روش هزینه-فایده
بر می‌گرداند. (بانک جهانی، 2006؛ آتاناسیو، کوگلر و مِگهیر، 2011)
این ابتکارات مشخصا جواب و راه حل کامل و بدون ایرادی نیستند. ولی آنها به افراد جوان کمک خواهند کرد که از استعداد و انرژی‌شان برای افزایش شانس موفقیت خود استفاده کنند که این خبر خوشی برای رشد اقتصادی هر جایی محسوب می‌شود.
* متن اصلی (انگلیسی) این مقاله، در سایت صندوق بین‌المللی پول و در آدرس زیر قابل مشاهده است:
Making the Grade -- Finance & Development, March 2012
[/FONT]
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]/گزارش/[/h]
[h=1]ضرورتی به‌نام ایجاد و توسعه رشته‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار

[/h]







زمانی یکی از بزرگترین دغدغه‌هایمان، بی‌سوادی بود و نیاز به تلاشی گسترده برای سواددار کردن افراد جامعه و ارتقاء شاخص‌های رشد باسوادی، اما امروز یکی از دل‌مشغولی‌ها که روز به‌روز بر دامنه آن افزوده می‌شود، فراهم کردن بازار و شرایط مناسب کار برای فارغ‌التحصیلان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، اگرچه شاخص باسواد بودن از نگاه جهان دانستن زبان و آشنایی با کامپیوتر است، اما براساس آنچه در کشور ما شاخص تعیین تعداد باسوادان قرار گرفته، بیش از 98 درصد افراد در فارس سواد دارند، حال باید به‌فکر باسوادانی بود که به‌دلایل مختلف در جامعه یا بیکار هستند یا در جایگاهی متناسب با رشته تحصیلی، کار نمی‌کنند.
نماینده جهرم و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس معتقد است: تناسب بین رشته‌های جدید دانشگاهی با نیاز بازار کار یکی از راه‌های حل این مشکل و رفع این دل‌مشغولی است که طی سال‌های اخیر پررنگ‌تر به آن پرداخته شده است.
محمدرضا رضایی‌کوچی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، منطقه فارس در جهرم گفت: امروز گرایش شرکت‌کنندگان به تحصیل در دانشگاه‌ها به سمت رشته‌های فنی و مهندسی است، چرا که بازار کار از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها استقبال خوبی می‌کند.
وی اضافه کرد: بنابراین دانشگاه‌ها و واحدهای دانشگاهی در شهرستان‌ها، نباید به دلیل نداشتن برخی امکانات، متقاضیان تحصیل در رشته‌های مهندسی جوانان را از تحصیل در این رشته‌ها محروم کنند.
رضایی اعتقادی ندارد که ابتدا باید زیرساخت را فراهم و بعد به توسعه رشته‌ها در دانشگاه‌ها اقدام کرد.
او می‌گوید: نباید انتظار داشت که همزمان تمام زیرساخت‌های مورد لزوم مثل آزمایشگاه و کارگاه ایجاد شود، می‌توان رشته‌ها را راه‌اندازی کرد و همراه با توسعه رشته‌ها به‌دنبال ایجاد زیرساخت‌ها یا توسعه آن بود.
نماینده جهرم البته معترف است که طبق آمارها، رشته‌های علوم انسانی در سطح کشور بیش از حد توسعه یافته و موجب افزایش شمار تحصیل‌کردگان رشته‌های مختلف این حوزه و بیکاری آنان شد.
رضایی‌کوچی گفت: اظهار کرد: فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی در رشد صنعت کشور نیز نتوانسته‌اند نقش آفرینی کنند، چرا که به دلیل نداشتن مهارت و تخصص کافی، در صنایع و سایر بخش‌های تولیدی زمینه جذب آنان و ایجاد اشتغال برایشان وجود ندارد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه گرایش و درخواست داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها نیز به سمت رشته‌های فنی مهندسی است، تصریح کرد: راه‌اندازی نکردن رشته‌های فنی مهندسی دردانشگاه پیام نور شهرستان‌ها، باعث شده اغلب فارغ‌التحصیلان مناطق کم برخوردار فاقد مهارت لازم و متناسب با شرایط بازار کار و روز جامعه باشند.
به گزارش ایسنا، امروز شاید بازار کار برای رشته‌های فنی و مهندسی وجود داشته باشد، اما همزمان با تاکید بر لزوم تاسیس این قبیل رشته‌ها در واحدهای دانشگاهی مختلف اعم از پیام‌نور و آزاد در شهرستان‌های کشور، باید به این هم اندیشید که اگر تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها هم به حد اشباع رسید، چه باید کرد؟
امروز در حوزه علوم تجربی هم در برخی رشته‌ها با انبوه فارغ‌التحصیلانی روبرو هستیم که به‌دلایل مختلف، بیکار هستند یا در سایر بخش‌ها به‌کار مشغول شده‌اند، این موضوع حتی در بین پزشکان در رده عمومی هم مشاهده می‌شود.
رییس سازمان **** مهندسی کشاورزی فارس در این خصوص معتقد است که باید با حرکت به سمت علمی شدن فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی، زمینه را برای جذب فارغ‌التحصیلان فراهم کرد.
محمدحسن شکرالهی اعتقاد دارد که بخش کشاورزی و سایر حوزه‌های مرتبط می‌تواند تمام فارغ‌التحصلان رشته‌های مرتبط را جذب کرده و فضای کار برای آنان فراهم کند، اما باید کار را مدیریت کرد و با تلاش بیشتر، حرکتی مدیریت شده را برنامه‌ریزی و دنبال کرد.
وی با این یادآوری که حضور کارشناسان در رشته‌های مختلف در بخش‌هایی نظیر کشاورزی، تولیدات دامی و سایر بخش‌ها منحر به افزایش کمی محصولات تولیدی و ارتقاء کیفیت شده است، گفت: اگر با تدبیر عمل کنیم می‌توان بستری فراهم کرد تا همه فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف بخش کشاورزی، در حوزه تخصصی خود فعالیتی موثر داشته باشند.
این مقام مسئول البته کمک‌های دولت در قالب تسهیلات بانکی و واگذاری عرصه‌های طبیعی برای کشاورزی را از جمله ملزومات فعال و حمایت کردن فارغ‌التحصلان جویای کار در این بخش دانست.
به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقد هستند که برای دست‌یابی به رشدی موزون در همه ابعاد، نیازمند نیروی انسانی متخصص، هستیم و این نیروی کار تخصصی را باید مراکز آموزشی منجمله دانشگاه‌ها تربیت کنند، اما اینکه در کدام نقطه از کشور به چه رشته یا رشته‌های تخصصی نیاز است یا بیشتر نیاز است، مدیریت می‌خواهد.
آگاهان اعتقاد دارند تاکید بر افزایش تعداد رشته‌ها یا گسترش دانشگاه‌ها در نقاط مختلف تنها راه برون رفت از نیاز موجود به نیروی تخصصی و پاسخگویی به سیل فزاینده متقاضیان ورود به دانشگاه نیست، باید مشخص کرد چه درصدی از این جمعیت متقاضی در واقع برای کسب مهارت بهتر و علمی‌تر در تخصص مورد علاقه خود و بهره‌بردن از این تخصص در مسیر کسب درآمد و اشتغال، به‌دنبال ورود به دانشگاه است.
از دیگر سو می‌توان با انجام مطالعاتی دقیق نیازهای هر منطقه را مشخص و زیرساخت‌های تامین نیاز را در دانشگاه‌های هر منطقه ایجاد کرد. به حتم توسعه زمانی همه‌جانبه و منطقی انجام می‌شود که در ابعاد مختلف، به‌شکلی کاملا علمی و مدیریت شده، حرکتی همسو و با همپوشانی مناسب را انجام دهیم.
انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

سحرخیز در گفتگو با مهر:
توسعه هنرستانها نیازمند دو هزار میلیارد تومان اعتبار است
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اعلام کرد: برای تجهیز و توسعه هنرستانهای کار دانش و فنی و حرفه ای به اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان نیاز است.
ابراهیم سحرخیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: آموزش و پرورش توسعه هنرستان ها و تشویق دانش آموزان به انتخاب رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را یکی از محورهای اصلی برنامه های خود قرار داده است.
وی با اشاره به نیاز بازار کار و ضرورت توسعه هنرستان ها برای اشتغال زایی، افزود: توسعه و تجهیز هنرستانها در یک دوره چهارساله نیازمند دو هزار میلیارد تومان است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس این اعتبار تامین شود.
سحرخیز همچنین به مشارکت سایر دستگاههای مرتبط با هنرستانها اشاره کرد وگفت: همچنین علاوه بر اختصاص اعتبار، نقش سازمان هایی همچون سازمان فنی - حرفه ای و جهاد کشاورزی در توسعه هنرستانها بسیار مهم است و می توان با برون سپاری کردن کارگاههای عملی هنرستان ها، نسبت به تربیت تخصصی دانش آموزان در رشته های مختلف اقدام کرد.
زمان آموزش از سال آینده با پنج روز اول هفته متناسب سازی می شود
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همچنین درباره اعتراض والدین نسبت به تعطیلی پنج شنبه ها گفت: پنج شنبه ها براساس سند تحول بنیادین و برای متناسب سازی زمان آموزش تعطیل شده است.
وی افزود: براساس برنامه درسی ملی، ساعات درسی و حجم کتاب ها برای سال آینده تحصیلی به سمتی می رود که ساعات آموزشی آنها متناسب با پنج روز اول هفته است و دیگر هیچ مشکلی در خصوص تعطیلی پنج شنبه ها برای والدین ایجاد نمی شود.
سحرخیز، تاکید کرد: همچنین بحث تعطیلی پنج شنبه ها تنها در حوزه مسائل آموزشی است و مدارس می توانند روزهای پنجشنبه را به برنامه های فوق برنامه همچون برگزاری اردو، بازدید از موزه ها و نمایشگاه ها و ... اختصاص دهند.
 
بالا