برگزیده های پرشین تولز

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
فعالان محيط زيست در جنگل های انبوه بورنئو از جزاير واقع در غرب اقيانوس آرام آنچه را يک گونه تازه پستانداران به نظر می رسد کشف کرده اند.
اما آنها نگرانند که اين موجود ممکن است از هم اکنون به دليل نابودی جنگل ها در معرض خطر باشد.

دو عکس نه چندان واضح تنها شاهدی است که از وجود اين پستاندار احتمالا گوشتخوار که تاکنون برای علم ناشناخته بود خبر می دهد.

اين موجود کمی از گربه خانگی بزرگتر است و دارای پوستی قرمز و يک دم بلند عضلانی است.

يافتن پستانداران ناشناخته رويدادی نسبتا نادر است با اين حال در 12 ماه گذشته نوع تازه ای از ميمون ها در هند و يک نوع دلفين جديد در آب های استراليا پيدا شده است.

گروه "صندوق جهانی حيات وحش" (WWF) که برای حفاظت از محيط زيست فعاليت می کند و اين عکس ها را گرفته می گويد نگران است که نابودی جنگل، باعث نابودی زيستگاه اين پستاندار جديد و ساير گونه های کشف نشده ای که در قلب جنگل های انبوه بورنئو زيست می کنند شود.

اين گروه دولت های اندونزی و مالزی را، که بخش اعظم بورنئو را در اختيار دارند، به ناديده گرفتن و حتی تشويق قطع درختان به منظور ايجاد فضا برای کشاورزی متهم می کند. مقام های مالزی اين اتهام را رد کرده اند.

صندوق جهانی حيات وحش می گويد قصد دارد يکی از اين حيوانات تازه را به دام اندازد تا بتواند هويت آن را ثابت کند.

اين گروه همچنين قصد دارد به تلاش برای يافتن گونه های تازه در بورنئو ادامه دهد.


http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2005/12/051206_si-newmammal.shtml
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
مطالعه ای تازه که نتايج آن در نشريه "ژئولوژی" چاپ شده است می گويد بزرگترين انقراض موجودات در تاريخ زمين احتمالا ناشی از انتشار گازهای سمی آتشفشانی بوده است.
اين به اصطلاح "انقراض انبوه" که 250 ميليون سال قبل روی داد بيش از دو سوم خزندگان و گونه های مختلف دوزيستان را نابود کرد.

اما آن حادثه در عين حال فراهم آورنده زمينه مساعد برای پيدايش دايناسورها بود که برای 185 ميليون سال بعد بر زمين حکومت کردند.

شواهد تازه با مطالعه ملکول هايی که در صخره های تشکيل شده در دوران انقراض کشف شده، به دست آمده است.

ساير نظريه هايی که برای توضيح آن انقراض ارائه شده شامل برخورد يک سيارک به کره زمين و ديگری انتشار گسترده گاز متان از اعماق درياها می شود.

دانشمندان از قبل می دانستند که انقراض پايان دوره پِرميان (Permian يکی از دوره های زمين شناسی) با فوران های عمده آتشفشانی همزمان بود. آن فوران ها باعث به راه افتادن بزرگترين جريان گدازه ها در تاريخ زمين شد که پهنه های وسيعی از خشکی که اکنون سيبری است را پوشاند.

'بحران خاک'

اکنون تحليل مجموعه منحصر به فردی از ملکول ها که در صخره های کوه های دولومايت در ايتاليا کشف شده، تاثير زيست محيطی آن فوران ها را روشن می کند.

اين ملکول ها بازمانده پليساکارايدها -متشکل از ملکول های شکر- که در نباتات و خاک به وفور پيدا می شود، هستند. با اين حال اين صخره ها بقايای رسوبات دريايی هستند.


ترايلوبايت ها يکی از موجوداتی بودند که در آن دوران منقرض شدند

تجزيه شيميايی صخره ها نشان داد که ملکول های شکر از خشکی ها نشات می گيرند که مويد اين نظريه است که فرسايش گسترده خاک آنها را شستشو داده و به درياها برده است.

نويسندگان اين مقاله در نشريه "ژئولوژی" معتقدند که گازهای آتشفشانی منتشره از آن فوران ها باعث تخليه لايه حفاظتی اوزون در جو زمين شده و خشکی ها و آب ها را اسيدی کرده و گياهان را از ميان برده است.

در نتيجه خاک سست و شسته شده و به اقيانوس های مجاور منتقل شده است.

وجود خاک در اقيانوس ها نور آفتاب را مسدود کرده و اکسيژن آب را تخليه کرده است. تجزيه و تحليل مواد شيميايی صخره ها دلالت بر آن دارد که در پی بروز به اصطلاح "بحران خاک" در خشکی ها، اکوسيستم دريايی زير فشارهای ناشی از تغييرات محيطی متلاشی شد.

حيات در اقيانوس ها زايل شد و يک فاجعه جهانی را تکميل کرد.

دکتر مارک سفتون از "کالج امپريال لندن" گفت: "علت انقراض پايان دوره پرميان به شدت جنجال آفرين بوده است. ما نشان داديم که اکوسيستم خشکی ها اول صدمه ديد."

او افزود: "ماهيت قاره ای آن رويداد دلالت می کند که ناشی از پديده ای در اتمسفر زمين بوده است. داده های منحصر به فرد شيميايی نشان می دهد که اتفاقی سريع و فاجعه بار در خشکی ها روی داد."

اين تحقيقات توسط تيمی بين المللی از بريتانيا، هلند و آمريکا انجام شده است.



http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2005/12/051205_si-extinction.shtml
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
تحقيقات تازه نشان داده است که مصرف قرص های مکمل روغن ماهی می تواند کيفيت زندگی برخی از بيماران سرطانی را به طور چشمگيری بهبود بخشد.

پژوهشگران بريتانيايی می گويند که روغن ماهی ممکن است بتواند از کاهش شديد آب و وزن بدن (cachexia)، که در برخی از انواع سرطان های پيشرفته رخ می دهد، جلوگيری کند.

کاهش آب و وزن بدن به دليل تاثير منفی که بر سوخت و ساز وهمچنين اشتها می گذارد، باعث بيماری های مضاعف در بدن بيمار سرطانی و سرعت مرگ او می شود.

محققان در مقاله ای، که در نشريه "گات" (Gut) به چاپ رسانده اند، می گويند قرص مکمل روغن ماهی ممکن است بتواند روند کاهش وزن را متوقف کند.

پروفسور کوين فيرون و همکارانش در بيمارستان سلطنتی ادينبورگ، 200 بيمار مبتلا به سرطان لوزالمعده را، که بيش از ساير بيماران از کاهش وزن و آب بدن متاثر بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

بيماران به دو گروه تقسيم شدند.

از 105 نفر از آنها خواسته شد يک محلول غذايی مکمل، حاوی مقادير زيادی از پروتئين و کالری بنوشند.

در حالی که 95 بيمار گروه دوم همان رژيم غذايی را دنبال می کردند اما به آنها اسيد های چرب ضروری اومگا 3 و ويتامين های ای و سی هم داده شد.

اسيدهای چرب اومگا 3 در ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد و شاه ماهی يافت می شود.

به هر دو گروه از بيماران گفته شد برای هشت هفته هر روز دو ليوان از اين مايع را بنوشند.




در مورد گروه دوم اين وعده روزانه شامل 2.2 گرم اومگا 3 بود.

پيش از آغاز تحقيقات، بيماران به طور متوسط 17 درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند و وزن آنها هر ماه سه کيلوگرم کاهش می يافت.

در پايان اين تحقيقات، روند کاهش وزن در کليه بيماران متوقف شده بود.

اين در حالی بوده است که همه بيماران طبق قراری که با آنها گذاشته شده بود دو ليوان مکمل غذايی را در روز مصرف نکرده بودند، بلکه به طور متوسط 1.5 ليوان از اين مکمل مصرف کرده بودند.

تحليل های بيشتر نشان داد بيمارانی که وعده روزانه را تقريبا به طور کامل نوشيده بودند بيش از ديگران وزن اضافه کردند.

با اين حال اين مساله تنها در مورد بيمارانی صادق بود که وعده روزانه آنها شامل اسيدهای چرب اومگا 3 می شد.

درحالی که طول عمر اين بيماران بيش از افراد گروه اول نبود اما کيفيت زندگی آنها بهتر شد.

دانشمندان اذعان کردند که به مطالعات مفصل تری در اين زمينه نياز است اما افزودند که يافته ها حاکی از آن است که در بيماران سرطانی از روغن ماهی می توان برای معالجه کاهش آب و وزن بدن استفاده کرد.



http://www.bbc.co.uk/persian/science/030916_shr-si-fishoil-cancer.shtml
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
در حالی که سياستمداران در اجلاس مونترال کانادا درباره اقداماتی که ممکن است برای جلوگيری از گرمترشدن هوای کره زمين در آينده به عمل آيد سرگرم مذاکره اند، يک دانشمند بلندپايه در زمينه تغييرات جوی گفته است که جهان برای اين که بتواند با گرمتر شدن هوا مقابله کند تنها ده سال فرصت دارد و پس از گذشت اين مدت نجات کره زمين امکان پذير نخواهد بود.
دکتر جيمز هنسن، دانشمندی که برای اولين بار هشدارداد که در صورتی که توليد گازهای گلخانه ای در سطح فعلی ادامه يابد، هوای کره زمين بصورت فاجعه آميزی گرمتر خواهد شد، در جلسه کارشناسان تغييرات جوی در سانفرانسيسکو گفت که تنها يک درجه گرمتر شدن هوای کره زمين سبب خواهد شد که تغييراتی در آب وهوای کره زمين پديدار شود که از بيش از نيم ميليون سال تاکنون بی سابقه خواهد بود.

هم اکنون تحقيقاتی که توسط دانشمندان آمریکايی و کانادايی صورت گرفته نشان می دهد که مواد شيميايی که به مقدار زياد وارد جو می شود سبب شده که ترميم سوراخ شدن لايه ازن در قطب شمال بيش از مدتی که تصور می شد طول بکشد.

اين هشدار، خطر تغييرات جوی را از آنچه تا کنون تصور می شد قريب الوقوع تر می سازد، ولی دکتر هنسن گفت که اقدامات مصممانه در زمينه کارآيی انرژی بخصوص برای خودروها، می تواند به نوعی ايجاد ثبات کمک کند. دکترهنسن افزود که البته اين کارآيی بايد همراه با اتخاذ تدابيری برای کنترل گازهای گلخانه ای از جمله گاز متان باشد.

مقاومت در برابر اتخاذ تدابيرلازم


طرفداران محيط زيست در مونترآل تظاهراتی برپا کردند

شرکت کنندگان در کنفرانس مورد بحث معتقد بودند که گروه های بخصوص ذينفع، از جمله صنايع اتومبيل سازی، سد راه اقدامات لازم می شوند. به عقيده اين کارشناسان، مردم سرعت وخيم تر شدن اوضاع جوی را درک نکرده اند و به اين موضوع توجه ندارند که آب شدن کوه های يخ در مناطق قطبی می تواند سبب شود که سطح آب اقيانوس ها در هر قرن بين يک تا پنج متر بالا بيايد.

دکتر دری امانوئل، ديگر از کارشناسان افزايش طوفان ها در سال اخير را ناشی از همين تغييرات جوی دانست و گفت برخلاف ادعای مقامات رسمی ذیربط در آمريکا افزايش تعداد اين طوفان ها صرفا يک روند طبيعی نيست.

دکتر امانوئل همچنين مقامات آمريکا را متهم کرد که مانع اظهار نظر دانشمندانی می شوند که با او در اين زمينه هم عقيده هستند.

مخالفت آمريکا با بحث از گرمايش زمين

در همين حال، در کنفرانس تغييرات جوی سازمان ملل متحد در مونترال، هيئت آمريکايی با پيشنهاد کانادا مبنی بر آغاز مذاکرات رسمی در مورد نحوه جلوگيری از گرم تر شدن هوای کره زمين مخالفت کرده است.

مخالفت آمريکا در حالی است که چهارشنبه، ۷ دسامبر، مرحله نهايی اين مذاکرات شروع می شود در حالی که چندين مسئله مهم حل نشده باقی مانده اند.

از ده روز قبل تا کنون مقامات ارشد سرگرم بحث و گفتگو در اين زمينه بوده اند و در خارج محل کنفرانس، طرفداران محيط زيست و دانشگاهيان سرگرم پخش جزواتی بوده اند که در آن برخی دولت ها در گرمتر شدن هوای کره زمين مقصر معرفی شده اند.


دانشمندان می گويند ترميم صدمه لايه ازن بيش از مدتی که تصور می شد طول خواهد کشيد

مقامات شرکت کننده در کنفرانس در باره شمار زيادی از مسائل عملی که بيشتر درباره راه های اجرای پيمان کيوتواز جمله کاهش توليد گازهای گلخانه ای به توافق رسيده اند و آنچه که اکنون باقی مانده موضوعات دشوارتر بخصوص دستورکار سياسی است.
مهمترين موضوع، نحوه برخورد با مسئله گرم تر شدن هوای کره زمين درآينده است و دولت کانادا در اين زمينه پيشنهاداتی داده است که ناظر بر کاهش توليد گازهای گلخانه ای توسط کشورهای صنعتی است.

به نظر می رسد که واکنش به اين پيشنهادات عمدتا مثبت بوده است و چين و استراليا که با مفاد پيمان کيوتو در مورد کاهش گازهای گلخانه ای مخالفت کرده بودند از جمله کشورهايی اند که اين پيشنهادات را پذيرفته اند.

ولی هند، کشورهای عضو اوپک و مهمتر ازهمه آمريکا هنوز تسليم اين پيشنهادات نشده اند
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
مراقبت از افكار شما در جنگ الكترونيكي

دكتر ماتسودا، پدر جامعه اطلاعاتي، در سال ۱۹۸۰ نگراني خود درباره اين كه آزادي ما با استفاده از علم سايبرنتيك كه براي اكثر مردم ناشناخته است تهديد مي شود، را عنوان كرد. اين فناوري، مغز انسانها را توسط تراشه هاي كاشته شده در بدن آنها به ماهواره هاي تحت نظارت ابر رايانه هاي زميني ارتباط مي دهد. روش هاي مراقبت از افكار استفاده مي شوند تا رفتار و اخلاق انسانها را تغيير دهند. تأثيرگذاري بر اعمال مغز يك هدف مهم براي خدمات اطلاعاتي و نظامي است.
سي سال پيش، تراشه هاي كاشته شده در بدن كه به اندازه يك سانتي متر بود، توسط اشعه ايكس نشان داده مي شد. امروزه اين تراشه ها به اندازه يك برنج، كوچك شده اند. آنها ابتدا از سيليكون ساخته مي شدند ولي پس از آن تا به امروز از جنس آرسنيد گاليم هستند. امروزه آنها به قدري كوچكند كه از گردن و پشت و نيز به قسمت هاي مختلف بدن توسط عمل جراحي يا شليك هاي مخفيانه كه شخص متوجه آنها نمي شود، وارد مي شوند و تقريباً غيرقابل شناسايي و درآوردن مي باشند.
روش كار به گونه اي است كه حتي براي هر بچه تازه به دنيا آمده نيز امكان كارگذاري تراشه وجود دارد، كه از آن پس عمل شناسايي فرد، براي بقيه عمر انجام مي شود. تراشه هاي امروز توسط فركانس پايين راديويي عمل مي كنند و آنها را مورد هدف قرار مي دهند. به اين ترتيب با كمك ماهواره ها فرد تراشه گذاري شده در تمام جهان مورد رديابي قرار مي گيرد. وقتي يك تراشه هفت ميكرومتري (يك دهم يك تار موي انسان) در عصب بينايي چشم قرار گيرد مي تواند ضربان عصبي مغز را جذب كند و تمام اطلاعات دريافت شخص را به ابركامپيوتر مربوطه انتقال داده و سپس از طريق تراشه به شخص براي تجربه مجدد بازگردانده شود. با استفاده از روش مشاهده دور (RMS) يك كامپيوتر مي تواند سيگنالهاي رمزگذاري شده را بفرستد و بر رفتار شخص تأثير بگذارد. اين روش باعث مي شود كه شخص سالم توهم ببيند يا صداهايي در سر خود بشنود. هر فكر، عكس العمل، شنيدن و مشاهدات بينايي باعث ايجاد مجموعه اي پتانسيل هاي عصبي معين در مغز و ميدان الكترومغناطيسي آن مي گردد كه مي تواند به صورت فكر، عكس و صدا درآيد. روش نظارت الكترونيكي مي تواند به صورت همزمان ميليون ها نفر را دنبال و اداره كند. هريك از ما در مغزمان يك فركانس انعكاس ويژه داريم كه منحصر به فرد است؛ همان طوري كه يك اثر انگشت منحصر به فرد داريم. سيگنال هاي الكترومغناطيسي مي توانند به مغز فرستاده شوند و باعث شنيدن صداها و ديدن تصاوير مورد نظر توسط انسان هدف شوند. اين يك روش جنگ الكترونيكي است، فضانوردان آمريكايي قبل از آن كه به فضا فرستاده شوند تراشه گذاري مي شوند تا افكار و احساسات آنها ۲۴ ساعته به ثبت برسد.
روزنامه واشنگتن پست گزارش داد كه در ماه مه ۱۹۹۵ شاهزاده انگليسي، ويليام، در سن ۱۲ سالگي تراشه گذاري شد؛ بنابراين هرگاه ربوده شود امواج راديويي با فركانس مشخص او را پيدا مي كنند. سيگنالهاي تراشه توسط يك ماهواره مخصوص به صفحه كامپيوتر مركز پليس ارتباط مي يابد؛ جايي كه حركات شاهزاده مورد رديابي قرار مي گيرد. در واقع او مي تواند در تمام نقاط جهان مورد رديابي قرار گيرد. خبرگزاري ها گزارش نكردند كه شخصي بودن مسائل فرد تراشه گذاري شده براي بقيه عمر وي از بين مي رود يا خير؟ با استفاده از فركانس هاي مختلف، مراقبت كننده مخفي مي تواند خصوصيات احساسي شخص را عوض كند، فرد مي تواند پرخاشگر يا به نحوي ديگر تحت تأثير قرار گيرد.
بنابراين مي تواند سرباز ماشيني به وجود آيد. اين مجموعه فناوري از دهه ۱۹۸۰ مورد استفاده برخي از كشورهاي ناتو قرار گرفته است؛ بدون اين كه مردم معمولي و دانشگاهيان چيزي راجع به آن بشنوند. بنابراين مطالب بسيار كمي در مقالات علمي و دانشگاهي درباره چنين روش نظارت فكري مهاجمي وجود دارد. روش هاي مراقبت از فكر مي تواند براي مقاصد سياسي مورد استفاده قرار گيرد. هدف كسي كه مراقبت كننده مغز است اين است كه انسانهاي هدف برخلاف خواسته يا منافع خود عمل نمي كنند. اين گروه انسانها حتي مي توانند برنامه ريزي شوند تا جنايتي انجام دهند و پس از آن از عمل خود هيچ چيز به ياد نياورند. اين جنگ ساكت، توسط سازمانهاي اطلاعاتي و نظامي روي سربازان و افراد ناشناس انجام مي شود. از سال ۱۹۸۰ تحريك الكترونيكي مغز به طور سري براي نظارت بر مردم بدون آگاهي و رضايتشان صورت مي گيرد. در صورتي كه تمام قراردادهاي جهاني حقوق بشر، بلااستثنا تحت نظارت قرار گرفتن انسانها را ممنوع كرده اند حتي در زندانها، چه رسد به مردم معمولي. علاوه بر مراقبت فكري الكترونيكي شيوه هاي شيميايي نيز گسترش يافته اند. داروهاي تغييردهنده افكار و گازهاي مختلف بوكردني كه مي توانند افكار انسان را تغيير دهند وارد مجاري هوايي و لوله هاي آب مي كنند، باكتري ها و ويروس ها به اين ترتيب در كشورهاي مختلف مورد آزمايش قرار مي گيرند. ابرفناوري امروز وظايف مغز ما را از طريق تراشه يا حتي بدون آن، طبق آخرين فناوري و ماهواره ها به كامپيوترهايي در آمريكا وصل مي كند و آخرين ابركامپيوترها به قدري قوي هستند كه مي توانند تمام مردم روي زمين را تحت نظر داشته باشند.
منبع: Spekula.com
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
محققان گروه علم و فناوري زيست پزشكي پيشرفته آزمايشگاه ملي اوك _ ريدژ در آمريكا نانوسوزن هايي ساختند كه قادر به پيمايش تك تك سلول هاي زنده است.
قبل از اين، تيم تحقيقاتي فوق به رهبري دكتر دين آنتي بادي ها را به انتهاي سوزني متصل مي كردند كه به محض ورود آنتي بادي ها به درون سلول ها، به مواد شيميايي ويژه درون سلول ها كه محققان مورد بررسي قرار مي دهند، مي چسبيدند. تركيب آنتي بادي ها و اشعه ليزر حاصل از سوزن پروب، باعث انجام يك واكنش با اين مواد شيميايي و درخشش و تابندگي آنها مي شود.با پيشرفت چنين تحقيقاتي انتظار مي رود، انقلابي عظيم در شناسايي، تشخيص و درمان بيماري ها، در مقياس نانو واقع شود. در حقيقت، اين تحقيقات به حدي مهم مي باشند كه مؤسسه ملي سرطان آمريكا بودجه ۵ ساله اي به ميزان ۳/۱۴۴ ميليون دلار را اختصاص به فعاليت هاي ابتكاري در زمينه تحقيقات سرطان داده است.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
نمي دونم چي بگم.
ولي اگر چيزي در مورد پزشكي بود بايد توي تاپيك پزشكي مطرح بشه.
اگر در مورد نجوم بود توي تاپيك نجوم.
اگر هم اكتشاف علمي بود توي تاپيك خودش.
خارج از اين ها اينجا باشه مشكلي نيست.:)
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
رئیس مرکز تحقیقات نانو تکنولوژی پزشکی کشور از تولید داروهای هوشمند به دنبال پیشرفت علم نانو تکنولوژی در آینده نزدیک خبرداد.
هاشم رفیعی تبار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر در کرج افزود: به دنبال ورود نانوتکنولوژی به صنعت دارو سازی ، داروهای هوشمند به بازار می آید که با عملکرد هوشمندانه خود بیماریها را در کوتاهترین زمان ممکن از بین می برند .

وی ادامه داد : مکانیزم عملکرد این داروها به گونه ای است که با شناسایی نقطه بیمار در بدن ، مستقیماً به سوی آن نقطه روانه می شوند و به این ترتیب ، هیچ گونه تأثیر منفی بر نقاط سالم بدن به جای نمی گذارند .

این مسئول اظهار داشت : به این ترتیب ، داروهای هوشمند با کمترین عوارض جانبی، بیشترین سود را به بدن می رسانند و از این نظر ایمنی بسیاری به وجود می آورند .

رفیعی تبار از ظهور داروهای هوشمند به عنوان تحولی بزرگ درصنعت دارو سازی جهان نام برد و تصریح کرد : در شرایط کنونی که داروهای شیمیایی در عین مفید بودن ، ضررهایی را برای بدن به همراه می آورند ساخت چنین داروهایی بسیار امیدوار کننده است .

رئیس مرکز تحقیقات نانو تکنولوژی پزشکی ، نتیجه مهم دیگرساخت اینگونه داروها را صرفه اقتصادی آنها دانست و خاطر نشان کرد : در وضعیت کنونی که هزینه درمان بیماری ، روز به روز افزایش می یابد عدم تأثیر جانبی دارو بر بافتهای سالم بدن هم برای خود بیمار و هم برای کشور ، منافع اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت .
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
براي اولين بار در جهان يك تراشه كامپيوتري در مغز مرد معلولي در ايالات متحده كار گذاشته شده است كه مي تواند افكار او را بخواند. پزشكان در اواسط سال گذشته ميلادي در بيمارستان «نيوانگلند سايناي» در شهر ماساچوست، اين تراشه را درون سر اين شخص ۲۵ ساله كه ۵ سال پيش در يك حمله خياباني از گردن به پايين فلج شده بود كار گذاشتند و به اين ترتيب او مي تواند برخي وسايل خانه را با فكر كردن كنترل كند. اين تراشه افكار او را مي خواند و آنها را براي رمزگشايي به يك كامپيوتر مي فرستد. او به كمك اين دستگاه و نرم افزارهايي كه به وسايل خانگي اش وصل شده است مي تواند با فكر كردن مثلاً تلويزيون را روشن و خاموش كند، كانالها را عوض و يا صدا را كم و زياد كند و اين پروژه در مورد وي بسيار موفقيت آميز بوده است. تراشه اي كه براي اين شخص ساخته شده «Brain gate» نام دارد و شامل تقريباً صد الكترود به باريكي موي سر است كه در عمق يك ميلي متري بخشي از مغز كه مسئول كنترل حركت است، كار گذاشته شده است. اين شخص همچنين توانسته است با استفاده از افكارش يك بازوي خودكار و يك دست مصنوعي را براي گرفتن يك وسيله از دست شخصي و گذاشتن آن در دست يك شخص ديگر كنترل كند. هدف بلندمدت اين پروژه، ساخت دستگاهي در ابعاد يك تلفن همراه است كه با باطري كار كرده و بتواند عضلات بيمار را به كار اندازد كه البته كاري بسيار دشوار خواهد بود و از آن تا به حال محققان به نتايج مهمي در اين زمينه دست پيدا كر دند و سعي دارند اين تكنولوژي را گسترش دهند، تا تمامي معلولين در سراسر جهان از اين طرح استفاده كنند.
منبع: tech world.com
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
پليس به زودي قادر خواهد بود اسامي مجرماني كه « د ان اي» آنها در صحنه جنايت پيدا شده را كشف كند حتي اگر اين د ان اي قبلاً ثبت نشده باشد. البته چون اين روش براساس كشف شباهت بين كروموزم هاي Y است كه از پدر به پسر منتقل مي شود فقط مجرمان مرد را مي توان شناسايي كرد. اين تحقيقات در دانشگاه لستر انگليس با بررسي كروموزمY در بين مردم انگليس انجام شد. آنها كروموزم هاي ۱۵۰پدر و پسر را كه فاميل هاي يكساني داشتند بررسي كردند و در يك چهارم موارد، افراد با فاميل هاي يكسان، كروموزم هاي شبيه به هم داشتند. وقتي فاميل هاي بسيار متداول را از ليست خارج كردند اين شباهت به ۵۰ درصد رسيد.
كروموزم هاي Y تقريباً بدون تغيير از پدر به پسر منتقل مي شوند. بعد از مدتي بر اثر انتقال از نسلي به نسل ديگر تغيير مي كنند. بعضي قسمت هاي كروموزم با سرعتي كمتر از قسمت هاي ديگر آن تغيير مي كند با بررسي اين تغييرات دانشمندان مي توانند درختي كه ارتباط بين كروموزم هاي Yمختلف را نشان مي دهد بسازند. اگر افراد در شاخه هاي مختلف قرار بگيرند به هيچ وجه ارتباط فاميلي ندارند اما افرادي كه در يك شاخه هستند احتمال اينكه ارتباطي فاميلي بين آنها وجود داشته باشد زياد است. بسيار جالب بود كه با انجام آزمايش ساده بسياري از جفت هاي هم نام در يك شاخه قرار گرفتند. چون مواردي وجود دارند كه ممكن است افرادي فاميلي يكسان داشته اما ارتباط فاميلي با هم نداشته باشند. همچنين اگر فردي فرزند واقعي خانواده اي نباشد ممكن است همين موارد موجب شكستن زنجيره شود.
منبع:Guardian,22 Feb 2006
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
دانشمندان در حال انجام تحقيقات در مورد دارويي جديد هستند كه با مصرف آن تمام نياز انسان به خوابي شبانه، فقط طي كسري از زمان تأمين مي شود. بخشي از تحقيقاتي كه دانشمندان را به سوي فرآوري اين دارو هدايت مي كند توسط ارتش آمريكا و براي ايجاد «سربازان برتر متابوليكي» كه بتوانند در زمان خوابيدن با دشمن بجنگند و بخش ديگر براي كمك به كارگران شب كار و كساني است كه از بيماري خستگي مفرط و خواب آلودگي شديد رنج مي برند انجام مي شود. گفته مي شود داروي جديد موسوم به GX717، نوع تكميل شده داروي modafinil(يك ترك عصبي كه هفت سال پيش ساخته شده و به بيماران اجازه مي داد كه بعد از فقط چهارساعت، سرحال از خواب شبانه بيدار شوند) است و برخلاف كافئين و آمفتامين ها مصرف آن عوارضي چون عصبي شدن، سرخوشي، سنگيني يا كسري خواب را به دنبال ندارد.
مكانيسم اثر اين دارو به اين صورت است كه به وسيله بالا نگه داشتن سطح هوشياري، به كمبود خواب مصرف كننده غلبه مي كند. آزمايشي كه روي ۱۱ميمون رزوس انجام شده است، نشان مي دهد كه هشياري۱۱ميموني كه از اين دارو استفاده كرده اند، بعد از ۳۶ساعت بيداري مداوم، از ميمون هايي كه تازه از خواب بيدار شده بودند بيشتر بوده است!CX717 در سال جاري توسط آژانس پروژه هاي تحقيقات عالي دفاع ايالات متحده در ايالت ويرجينيا روي ۴۸انسان داوطلب تست خواهد شد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
رييس پژوهشكده نانوتكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف گفت: يكي‌از مزيتهاي رشته نانوتكنولوژي فاصله كم ايران با ديگر كشورها است و نبايد اجازه دهيم اين فاصله افزايش پيدا كند.


" دكتراعظم ايرجي زاد" روز چهارشنبه دراولين كارگاه تخصصي نانو- ساختارها در دانشگاه كيش افزود: از سال ‪ ۱۳۸۰‬فعاليتهاي پراكنده‌اي در زمينه نانوتكنولوژي درايران وجود داشت كه باتشكيل كميته‌اي براي فناوريهاي پيشرفته در وزارت علوم در سال ‪ ۱۳۸۲‬سند ملي توسعه فناوريهاي نانو در ايران تدوين شد.

وي رتبه ايران در توليد مقالات علمي در زمينه نانو را در سال ‪۱۹۹۸‬ ميلادي ‪ ۵۷‬در بين كشورهاي جهان و ‪ ۶‬در بين كشورهاي اسلامي اعلام كرد و اظهار داشت: رتبه ايران در سال ‪ ۲۰۰۴‬به ‪ ۴۲‬در جهان و ‪ ۲‬در بين كشورهاي اسلامي ارتقا يافته است.

رييس پژوهشكده نانوتكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف شرط بقاي اين فناوري را ايجاد، تصحيح و تكميل ساختار مناسب دانست و افزود: حلقه‌هاي متعدد پيوند در فناوري نانو، عدم برخورد شتابزده و شعاري با نانو و پشتيباني دولت از عوامل مهم در رشد و ارتقاي نانوتكنولوژي است.

ايرجي زاد با تاكيد بر پايداري و ادامه روند رشد نانوتكنولوژي در كشور ، سرعت زياد رقيبان را از عوامل تاثير گذار درافزايش فاصله با كشورهاي فعال در زمينه نانوتكنولوژي دانست.

اولين كارگاه تخصصي نانوساختارها امروز (چهارشنبه) در جزيره كيش آغاز بكار كرد و تا ‪ ۱۹‬اسفند ماه در محل دانشگاه كيش برپاست.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
كارگاه آموزشي تخصصي نانو ساختارها امروز در دانشگاه كيش آغاز شد .




دراين كارگاه تخصصي بيش از 130 استاد در زمينه نانو تكنولوژي و دانشجويان مقاطع دكترا و كارشناسي ارشد شركت كرده‌اند و 37 مقاله تخصصي به اين همايش راه يافته است.

رئيس پژوهشكده علوم و فناوري دانشگاه صنعتي شريف دراين مراسم بااشاره به موقعيت مطلوب ايران در زمينه تحقيقات و مطالعات نانو تكنولوژي گفت : امسال 170 مقاله تخصصي و علمي در زمينه توليد علم و روش هاي تحقيقاتي نانو در كشورمان نوشته و به همايش هاي بين‌المللي‌ارسال شده است .

دكتراعظم ايرجي‌زاد افزود : اين تعداد مقاله در مقايسه با سال 77 كه تحقيقات نانو در كشورمان آغاز شد 4 برابر افزايش داشته است .

وي گفت : نانو در علوم پايه فيزيك و شيمي و بخش هاي مختلف صنعت و پزشكي كاربرد تخصصي دارد و محققان و دانشمندان ايراني با استفاده از اين تكنولوژي مي توانند در بخش كاربردي نانو در علوم نيز از كشورهاي مطرح اين فناوري باشند .

دكتر ايرجي زاد درباره تعريف علمي و كاربرد نانو در انواع علوم افزود : نانو ساختار كوچك مواد و اندازه آن يك هزارم ضخامت مو است و در علم پزشكي براي ساخت تراشه‌هاي تشخيص و درمان بيماري ها كاربرد دارد .

رئيس دانشگاه كيش هم در اين همايش گفت : جمهوري اسلامي ايران در زمينه نانو تكنولوژي رتبه 36 جهان را دارد و با توجه بيشتر به اين رشته و اختصاص ظرفيت هاي كافي براي جذب دانشجو در دانشگاه‌ها , آينده كشورمان در كسب رتبه‌هاي برتر جهان بسيار روشن است .

عسگري در خصوص انتخاب كيش براي برگزاري اين همايش گفت : با توجه به‌اينكه ايران در ميان كشورهاي حوزه خليج فارس رتبه نخست را در نانو ساختارها دارد , براي شناساندن اين تكنولوژي به كشورهاي خاورميانه و حوزه خليج فارس , كيش بهترين پايگاه براي برگزاري اين همايش است .

همايش نانوتكنولوژي در زمينه مواد نانومتري , روش هاي توليد و بررسي خواص مواد و كاربرد مهندسي نانو با همكاري دانشگاه كيش و پژوهشكده نانو ساختارهاي دانشگاه صنعتي شريف از امروز آغاز شد و تا 19 اسفند ادامه دارد .
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
برخي از مردم دوست دارند با گياهان خود صحبت كنند. اكنون دانشجويان دانشگاه پلي‌تكنيك سنگاپور مي‌گويند موفق به توليد گياهي شده‌اند كه به هنگام نياز به آب مي‌درخشد و از اين طريق مي‌تواند با مردم ارتباط برقرار كند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از سنگاپور، اين دانشجويان با استفاده از يك ژن نشانگر فلوئورسان سبز كه از ستاره دريايي گرفته شده است تغيير ژنتيكي در گياه ايجاد كردند. اين گياه هنگامي كه در اثر از دست دادن آب تحت فشار قرار مي‌گيرد نور از خود ساطع مي‌كند.

تشخيص اين نور با چشم غير مسلح دشوار است، اما با استفاده از يك سنجنده نوري كه با همكاري دانشجويان دانشگاه تكنولوژي نانيانگ سنگاپور ساخته شده است قابل رويت مي‌شود.

توليد چنين گياهاني مي‌تواند كشاورزان را در آبياري موثرتر محصولات ياري كند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
زيست شناسان بکمک وسایل نوین فناوری از شناسايي يك موجود دريايي عجيب‌الخلقه در اعماق اقيانوس آرام از خانواده خرچنگها خبر مي‌دهند كه بدن آن پوشيده از موهاي ابريشم مانند است.

به گزارش سايت اينترنتي "بي‌بي‌سي‌نيوز"، اين جاندار دريايي كه "كيوا هيرسوتا" نامگذاري شده آنچنان منحصر به فرد است كه جانورشناسان مجبور شده‌اند براي طبقه‌بندي آن، يك زيرگروه كاملا مجزا درنظر بگيرند.

موجود دريايي مذكور توسط يك گروه بين‌المللي از دانشمندان و در عمق دو هزار و سيصد متري اقيانوس، در هزار و پانصد كيلوكتري جنوب جزيره "ايستر" در جنوب اقيانوس آرام شناسايي شده‌است.

"كيوا هيرسوتا" داراي بدني سفيد رنگ به طول پانزده سانتي‌متر بوده و چنگكهاي بزرگ آن با موهاي پيچ در پيچ پوشيده شده‌است.

اين جانور پشمالو فاقد چشم، و كور است و تنها در محل چشمانش پوسته‌هاي كوچكي قرار گرفته‌است.

به گفته زيست شناسان، هر چند هر ساله تعداد زيادي جاندار آبزي ناشناخته در درياها و اقيانوسها كشف مي‌شوند، اما شناسايي جانداري كه در هيچ كدام از زيرگروه‌هاي تعيين شده براي موجودات زنده نگنجد، كاملا نادر است.

اين تحقيقات به سرپرستي موسسه تحقيقاتي "مانتري بي‌آكواريوم ريسرچ" در كاليفرنيا صورت گرفته و گزارشي از آن در شماره اخير نشريه موزه تاريخ طبيعي پاريس به چاپ رسيده‌است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي مشاهده عكسهاي اين جاندار عجيب به وب سايت ‪ www.bbcnews.com‬مشاهده كنند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
براي شناسايي کمي و کيفي ترکيبات و پارامترهاي بيولوژيکي روشهاي متفاوتي وجود دارند که در اين ميان سنسورهاي بيولوژيکي از جمله ابزاري هستند که در حال حاضر کاربردهاي گسترده اي پيدا کرده اند و به طور معمول براي تعقيب يک فرآيند بيولوژيکي يا شناسايي پارامتري که در محيط بيولوژيک وجود دارد، به کار مي روند.
يک سنسور بيولوژيک بايد توانايي داشته باشد که اطلاعات مورد نياز در ارتباط با ساختار ماده مورد نظر، غلظت ، تغييرات و... را از طريق ارسال علايمي مانند سيگنال هاي الکتريکي ، علايم نوري و... در اختيار متخصصان قرار دهد.
نانو حسگرهاي سولفيدروي نيز از جمله اين مواد هستند که در ابعاد نانو در تشخيص هاي پزشکي به کار مي روند و با کمک آنها تشخيص ارزان تر، آسان تر و دقيق خواهد شد. بدين ترتيب کاربرد جهان نانو در عرصه هاي مختلف گسترش يافته است.
امروزه به منظور اندازه گيري بسياري از عوامل ، از موارد راديواکتيو استفاده مي شود؛ اما باتوجه به معايب اين مواد از جمله نياز به افراد تعليم ديده ، رعايت نکات ايمني هنگام کار و دسترسي مداوم نداشتن به مواد، ميل به استفاده از مواد غيرراديواکتيو توسعه يافته است.
در اين روشها از ملکول هاي فلوئورسانس مانند فلورسين ، اتي ديوم ، کومارين و... استفاده مي شود. نکته قابل توجه وجود محدوديت هاي فيزيکي و شيميايي در کاربرد مواد رنگزاي آلي فلوئورسانس است.
يکي از اين محدوديت ها تفاوت در طول موجهاي تحريک مواد رنگزاي مختلف است ؛ به عنوان مثال در صورت نياز به استفاده از 2يا چند ماده رنگزا براي شناسايي ، به طول موجهاي تحريک متفاوت و در نتيجه چند منبع نوري نياز است که اين موضوع سبب افزايش قيمت و پيچيدگي کار با اين مواد مي شود.
مساله ديگر تخريب اين مواد رنگزا بر اثر تحريک هاي متوالي است که دچار تغيير از يک ماده رنگزاي فلوئورسانس به يک رنگزاي غيرفلوئورسانس و گاهي از دست دادن رنگ مي شود.
در نتيجه خواص ويژه اي را که براي کاربرد در سيستم هاي بيولوژيکي از آنها استفاده مي شود، از دست مي دهند. خصوصيات مناسب مواد رنگزا در تشخيص هاي بيولوژيکي شامل مواردي همچون حساسيت فلوئورسانس بالا براي تشخيص مقادير بسيار کم ، حلاليت در آب ، توانايي برقراري اتصال با ديگر مولکول ها، پايداري در شرايط سخت و دماي بالا و عدم تخريب به دنبال تحريک هاي متوالي مي شوند.
به گفته مهندس بهارک بهمني ، دانشجوي کارشناسي ارشد در دانشگاه اميرکبير، ماده رنگزاي آلي وجود ندارد که تمامي خصوصيات فوق را همزمان داشته باشد.
از اين رو نياز به مواد جديدي که بتوانند اين خواسته ها را برآورده کنند محسوس است.
بهمني نانوکريستال هاي نيمه هادي را از جمله موادي مي نامد که به صورت جدي مورد توجه محققان امر پزشکي قرار گرفته اند و مي افزايد: کاربرد اين دسته از مواد به دليل دقت بالا و نداشتن مشکلات مواد رنگزاي آلي ، روز به روز در حال افزايش است.

کريستال هايي که تشخيص مي دهند
به گفته بهمني ، نانوکريستال هاي نيمه هادي که در يک طول موج خاص تهييج مي شوند و تشعشع آنها با تغيير در اندازه ذرات و توزيع اندازه ذرات و ساختار نيمه هادي تغيير مي کند.
با انجام يک سري عمليات تکميلي روي سطح اين ذرات ، امکان جذب اجزاي بيولوژيک به وجود مي آيد. با اندازه گيري تشعشع ماده نيمه هادي قبل و بعد از اتصال بجز بيولوژيکي ، اطلاعات مورد نياز قابل دستيابي هستند.
از جمله خصوصيات باارزش نانوذرات نيمه هادي در مقايسه با روشهاي کنوني حفظ کيفيت در درازمدت ، دقت بيشتر و سازگاري بهتر اين مواد با بدن هستند.
بهمني در ادامه مي گويد: از جمله نانو کريستال هاي نيمه هادي مي توان به نانوذرات سولفيد روي (Zns)اشاره کرد.
اين ماده در فرآيند نشاندارسازي به ترکيبات ديگر اضافه مي شود و مي تواند براي تشخيص عناصر مختلف از جمله بيوتين ، کربوهيدارت ها و پروتئين ها استفاده شود؛ به عنوان مثال بررسي خواص نوري کمپلکس حاصل پس از اتصال با بيوتين مشخص کرد که با افزودن مقادير بسيار کم بيوتين ، شدت گسيل نانوذرات کاهش و با ادامه افزودن بيوتين ، روند کاهش ادامه مي يابد.
با افزودن مقادير بيشتر بيوتين ، امکان کاهش شدت گسيل تا حدود صفر نيز وجود دارد. درواقع کمپلکس تشکيل شده با بيوتين مانند يک سنسور انتخابي عمل مي کند. با استفاده از اين روش مي توان ديگر اجزاي بيولوژيک را نيز شناسايي کرد.
در اين روش با اندازه گيري ميزان نور، غلظت ماده بادقت زياد تعيين مي شود. در اين روش با استفاده از روش هم رسوبي ، ابتدا نمک روي جداسازي و در راکتور ويژه اي مخلوط شده پس از تنظيم غلظت و انجام فرآيند جداسازي ، ذراتي به اندازه 6تا 30نانومتر به دست آمد و در نهايت نانوحسگر سولفيد روي براي تشخيص هاي پزشکي ساخته شد که با آن مي توان مواد زيستي موجود در خون يا ديگر سيال هاي بدن را با دقت و سهولت با ارزان ترين شيوه تشخيص داد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
شركت ژاپني "پي.اس.اس" موفق به ساخت دستگاه آزمايش‌كننده "دي ان اي" شد كه در يك روز آن را بگونه خودكار تجزيه و تحليل مي‌كند.


بر پايه گزارش روز چهارشنبه علمي روزنامه نيهون كيزاي، تاكنون آزمايش "دي ان اي" كه با دست انجام مي‌شود، سه روز طول مي‌كشيده است.

بر اساس اين گزارش، كار اين دستگاه جديد بگونه‌يي است كه در آغاز مواد مورد آزمايش همچون خون و يا آب دهان همراه با ذرات مغناطيسي به درون ظرفي در دستگاه ريخته مي‌شود.

پس از آن عمل چسباندن ذرات ريز مغناطيسي به ماده آزمايشي (خون و يا آب دهان) انجام گرفته و سپس بوسيله آهن ربا گردآوري مي‌شود.

پس از آن كار بزرگتر كردن "دي ان اي" انجام مي‌گيرد كه در طول نيم تا يك روز هزار برابر بزرگتر مي‌شود.

شركت "پي اس اس" برنامه دارد كه از تابستان آينده اين دستگاه را به مراكز دانشگاهي و يا شركتهاي سازنده تراشه "دي ان اي" به ارزش حدودي دو ميليون ين بفروش برساند.

( هر دلار برابر ‪ ۱۷۷‬ين)
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
كپسول هاي پليمري در مقياس نانو، روزي مي توانند جهت انتقال مستقيم شيمي درماني به تومورها بدون آسيب به بافت هاي مجاور مورد استفاده قرار گيرند، كپسول ها طوري طراحي مي شوند كه وقتي يك پالس ليزر با انرژي كم را دريافت مي كنند، باز شده و محتويات خود را دقيقاً در جايي كه مورد نياز است آزاد مي كنند.
اگر داروهاي ضدسرطان به سوي هدفشان يعني يك تومور، هدايت شده و محتويات خود را در يك انفجار منفرد آزاد كنند، مي توانند بيشتر موثر بوده و اثرات جانبي كمتري داشته باشند. اين حالت به دارو اجازه مي دهد در عين به حداقل رساندن آسيب به بافت هاي اطراف به غلظت مورد نياز جهت از بين بردن سلول هاي سرطاني دست يابند.
فرانك كارسو و گروهش در دانشگاه ملبورن استراليا در حال ايجاد يك راه مبتكرانه براي انجام اين كار هستند. راهكار آنها، محصور كردن دارو در كپسولي پليمري است كه با ذرات بسيار ريز طلا بمباران شده و به آنتي بادي هاي شناسايي كننده تومور متصل شده است.
زماني كه كپسول وارد جريان خون مي شود، كپسول ها داخل تومورها جمع مي شوند و وقتي به ميزان لازم كپسول ها در آن جمع شدند، يك پالس از يك ليزر نزديك مادون قرمز، ذرات طلا را كه به ميزان زيادي طول موج هاي مادون قرمز را جذب مي كند ذوب كرده و اين امر باعث باز شدن كپسول پلاستيكي و سپس آزاد شدن محتويات آن مي شود.
ليزر نزديك مادون قرمز
براي ساختن كپسول ها، محققان مكرراً پليمر را به سوسپانسيون ذرات دارو با عرض يك ميكرومتر اضافه مي كنند تا زماني كه اجسام كروي واجد داروي قابل انتقال شكل بگيرند. آنها سپس ذرات طلا با ضخامت 6 نانومتر را به مخلوط اضافه مي كنند كه اين ذرات پليمر را احاطه كرده و در آن فرو مي روند. سرانجام آنها يك چربي كه لايه خارجي كپسول را شكل مي دهد و آنتي بادي هايي كه سلول هاي توموري را مورد هدف قرار مي دهد، اضافه مي كنند.
در بررسي هاي آزمايشگاهي كپسول ها به وسيله يك پالس 10 نانو ثانيه اي از يك ليزر نزديك مادون قرمز باز مي شوند. در حالي كه طلا نقطه ذوب 1064 درجه سانتي گراد دارد، ذرات طلا در دماهاي بسيار پايين تر ذوب مي شوند. يك پالس كوتاه با حرارت بين 600 تا 800 درجه سانتي گراد براي ذوب كردن ذرات بسيار ريز كافي است، ذراتي كه اين حالت زير ميكروسكوپ الكتروني مشاهده شود قطرشان تا بيشتر از 50 نانومتر به علت يكي شدن شان افزايش يافته است.
محدوديت هاي ايمني
در استفاده باليني، ليزر قادر به نفوذ به ميلي مترهاي بافت هاست. اين حالت مي تواند از طريق پوست يا پرتوافكني داخل بدن از طريق يك آندوسكوپ نشان داده شود. 100 ميلي ژول انرژي مادون قرمز در هر سانتي متر مربع جهت باز كردن در محدوده ايمني، مورد نياز است. كارسو مي گويد اين ميزان كمتر از مقدار مورد استفاده در حذف خال كوبي هاست، البته هنوز جهت استفاده باليني از اين روش بايد منتظر ماند، و حتي تا استفاده حيواني چندين سال زمان لازم است.
پيشرفت و اصلاح بعدي ساختن كپسول هاي بسيار كوچك تر خواهد بود. طرح هاي كارسو كوچك كردن آنها از حدود يك ميكرومتر قطر به يك جفت 100 نانومتري به وسيله شروع كردن با ذرات دارويي كوچكتر است. كارسو فكر مي كند نوآوري كليدي گروه او ساختن كپسول هايي است كه براي بدن بي خطر باشد.
طلا معمولاً نور را از بخش مرئي طيف الكترومغناطيس كه مي تواند بافت ها را بسوزاند جذب مي كند، اما واكنش هاي الكترومغناطيسي ميان ذرات بسيار ريز طلا در كپسول ها ويژگي فلز را تغيير داده و باعث مي شود كه آنها نور را به جاي ناحيه مرئي از ناحيه نزديك طيف مادون قرمز جذب كنند كه اين نور، بيشترين نور گذر كننده از بافت هاست.
New Scientist، 7Jan، 2006
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
ساختار نانولوله هاي كربني آن چنان متنوع است كه انتظار مي رود طي چند دهه آينده با توجه به عملكردهاي متنوعشان تأثير چشمگيري در علم پزشكي بگذارند

به طور قطع مي توان گفت كه سوراخ كردن سطح پوست براي وارد كردن سر يك سوزن به درون بدن براي هيچ كس مطلوب نيست، اما با توجه به اين نكته كه مي توان از طريق مجراي باريك يك سوزن، واكسن ها و داروها را براي درمان بيماري هاي مختلف وارد بدن نمود، استفاده از اين وسيله قابل تحمل و بلكه ضروري به نظر مي رسد. حال تصور كنيد كه بتوان با سوزني يك صد هزار مرتبه كوچكتر از سوزن هاي معمولي داروي ضدسرطان مبتني بر فناوري نانو را نه از تزريق پوست، بلكه به طور مستقيم از ديواره سلولي وارد سلول سرطاني نمود. اگرچه تصور اين مسأله قدري مشكل است، ليكن سوزن هاي نانومتري كه تحت نام نانولوله هاي كربني شناخته شده اند، امروزه توجه بسياري از محققين انكولوژيست را به خود مشغول نموده اند و انتظار مي رود كه از اين تجهيزات در قرن ۲۱ براي درمان سرطان به مقدار زيادي استفاده شود.
كاربرد نانولوله ها را بايد فراتر از سوزن هاي نانويي دانست كه از آنها براي دارورساني مستقيم به سلول هاي تومور استفاده مي شود. هم اكنون محققين در حال كاربرد اين شكل جديد از عنصر كربن براي توليد ماشين هاي بسيار كوچكي هستند كه مي توانند به سرعت از جريان خون عبور كرده و پرتوي را كه براي سلول هاي سرطاني كشنده است، مستقيم به محل تومور برسانند. ايده استفاده از نانولوله هاي گرم كني كه با حرارت خود در موضع تومور باعث مرگ سلول ها مي شوند و همچنين حسگرهاي نانويي كه قادرند حتي كوچك ترين تومورها را در بدن تشخيص دهند از جمله ترفندهايي است كه براي كاربردهاي آتي نانولوله هاي كربني در حال توسعه اند.
به گفته كرك زيگلر، استاد دانشگاه فلوريدا، ساختار نانولوله هاي كربني آن چنان متنوع است كه انتظار مي رود طي چند دهه آينده با توجه به عملكردهاي متنوعشان تأثير چشمگيري در علم پزشكي بگذارند. نانولوله هاي كربني در سال ۱۹۹۱ توسط يك متخصص ميكروسكوپ الكتروني به نام سوميو ايجيما در پي مطالعه مواد حاصل از تبخير كربن تحت جريان الكتريكي، كشف شدند. نانولوله هاي كربني به دو صورت كلي تك ديواره و چندديواره وجود دارد. نانولوله هاي كربني تك ديواره را كه از پتانسيل بيشتري براي كاربرد در تحقيقات سرطان برخوردارند، مي توان به صورت يك صفحه گرافيت (ماده اي كه براي ساخت مداد به كار مي رود) در نظر گرفت كه تاخورده و به صورت سيلندري با قطر ۲/۱ تا ۴/۱ نانومتر درمي آيند. در اين ساختار، اتم هاي كربن در يك قالب شش وجهي به طور منظم به يكديگر متصلند. نانولوله هاي چندديواره كربني نيز ساختار مشابه اي دارند با اين تفاوت كه در ساختار آنها چند لوله هم مركز به طور متمركز درون يكديگر قرار گرفته اند.
در دنياي علم، مواد نانولوله هاي كربني به خاطر خواص فيزيكي منحصر به فرد خود مشهور هستند. نانولوله هاي كربني تك ديواره همانند فلزات عمل مي كنند. در واقع مي توان گفت كه تعداد كمي از فلزات به خوبي نانولوله هاي كربني الكتريسيته و گرما را هدايت مي نمايند. نانولوله هاي كربني محكم ترين فيبرهايي هستند كه تاكنون توليد شده اند.
لون ويلسون، استاد دانشگاه رايس در رابطه با اين مواد مي گويد: «با وجود اين كه ما خواص فيزيكي نانولوله ها را مي شناسيم، به طور شگفت انگيزي ادامه كار روي اين مواد ما را با قابليت هاي جديد آنها آشنا مي نمايد. در واقع با تغيير شيميايي نانولوله ها، ما قادر به ساخت موادي هستيم كه تاكنون همانند آنها را مشاهده ننموده ايم.»
ويلسون و همكارانش در پي تحقيقات خود دريافتند كه بهترين نانولوله ها براي استفاده در بدن از طولي در حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر برخوردارند. در اين محدوده از اندازه ذره اي، نانولوله ها به سرعت توسط سلول دريافت شده و از طرف ديگر با سرعت مناسبي نيز از بدن دفع مي شوند. اين خصوصيات براي يك ماده مورد استفاده در تصويربرداري ايده ال است، چرا كه زمان بقاي آن در اطراف سلول كم بوده و به اين ترتيب سيگنال هاي پس زمينه را در تصويربرداري كاهش مي دهد.
گروه تحقيقاتي ويلسون، روش هاي متعددي را براي قرار دادن يون هاي مختلف فلزي در كپسول هاي نانولوله اي كشف كرده اند. نانو كپسول هاي حاوي يون گادولينيوم به عنوان عوامل زمينه اي در ام آر آي از پتانسيل مناسبي برخوردارند. از طرف ديگر نانولوله هايي كه با استاتين (عنصر هم خانواده يد) راديو اكتيو پر شده اند براي درمان و كشتن سلول هاي سرطاني مورد بررسي اند.
تاكنون گروه هاي مختلف تحقيقاتي از نانولوله هاي كربني براي توسعه حامل هاي داروسازي هدفمند داروهاي ضدسرطان استفاده نموده اند. يكي از گروه هاي تحقيقاتي پيشرو در اين زمينه گروهي است كه توسط دكتر هانجي داي، استاد دانشگاه استانفورد، هدايت مي شود. اين گروه نشان داده اند كه نانولوله هاي كربني مي توانند پروتئين ها و داروهاي ضدسرطان را به درون سلول ها منتقل كنند. از طرف ديگر اين نانولوله ها مي توانند به عنوان چاقوهاي مينياتوري گرم كننده عمل نمايند و با گرم كردن سلول سرطاني موجب مرگ آنها شوند.يكي از تجربه هاي اين محققين نشان داده است كه نانولوله هاي كربني مي توانند پروتئين سيتوكروم C را از غشاي سلول عبور دهند. نكته بسيار مهم اين است كه پروتئين عبور داده شده كه قادر به تحريك مرگ سلولي است، تمامي فعاليت هاي بيولوژيك خود را در درون سلول حفظ مي نمايد.
گروه هاي تحقيقاتي ديگري نيز وجود دارند كه از خود نانولوله هاي كربني به عنوان عامل درماني استفاده مي نمايند. به عنوان مثال، بالاجي پانچا پاكسان، استاد دانشگاه دلوار و اريك ويكستروم، استاد مركز تحقيقات سرطان دانشگاه توماس جفرسون، در تحقيقات خود دريافتند كه نانولوله هاي كربني مي توانند به عنوان بمب هاي نانو عمل نموده و موجب از هم پاشيدن سلول هاي سرطاني شوند.
دكتر پانچا پاكسان مي گويد كه از نانوبمب هاي كربني مي توان به عنوان عوامل مؤثر درماني براي كشتن سلول هاي سرطاني استفاده نمود. تحقيقات وي به خصوص روي سرطان سينه متمركز بوده است. به گفته وي امواج حاصل از انفجار اين بمب ها نه تنها سلول هاي سرطاني، بلكه تمامي عروق كوچك تغذيه كننده آنها را نيز از بين مي برد. به محض اين كه بمب در محل منفجر شد و سلول هاي سرطاني نابود شدند، سلول هاي ايمني (ماكروفاژها) به طور مؤثري بقاياي سلولي و نانولوله هاي منفجر شده را هضم نموده و از محل دور مي نمايند.
دكتر كامبيز گيلاني
استاديار دانشكده داروسازي دانشگاه تهران
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
پروژه طراحي و ساخت يك آسمانخراش يك كيلومتري در كشور كويت توسط مهندسان انگليسي در حال بررسي است. اين سازه عظيم تقريباً دو برابر بلندترين آسمانخراش كنوني دنياست كه در كشور تايوان قرار دارد. اين برج كويتي مي تواند حداقل ۷هزار نفر را در خود جاي دهد و براساس پيش بيني ها ساخت آن رقمي در حدود ۹۰ بيليون دلار هزينه در برخواهد داشت. علاوه بر اين بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه عمليات ساخت آن ۲۵ سال طول خواهد كشيد. چنين آسمانخراش بلندمرتبه اي، معماران و سازندگان را با موانعي روبه رو مي سازد كه در برخي موارد دانش كنوني بشر، قادر به پاسخگويي كامل به آنها نيست.
در مجموع بايد به اين نكته توجه داشت كه به راستي ساخت چنين سازه هايي عقلاني و اصلاً براساس دانش امروزي بشر شدني است؟ آيا اين ساخت و سازها ناشي از غلبه حس برتري جويي آدمي بر عقل است؟ و يا خودخواهي سياسي است؟ در تاريخ معماري جهان همواره تمايل به رسيدن به ارتفاع بالا و ساخت بناهاي بلند مورد توجه معماران بوده است، به طوري كه مثلاً براي ساخت اهرام مصر باستان و يا كليساي جامع اروپا و بناهاي بي شمار ديگر در سال هاي آغازين رشد هنر معماري، هزاران كارگر رنج و مشقت هاي فراوان متحمل شدند و حتي جان خود را در اين راه از دست دادند.
تا اواخر قرن نوزدهم دانش بشر به رشد و پيشرفت مناسب براي رسيدن به سازه هايي با ارتفاعي كه تفاوت آشكاري با ساخته هاي دنياي باستان داشت نرسيده بود ولي از آن پس بود كه تكنولوژي، محدوديت هاي دانش آن زمان معماري را از نو تعريف كرد. به طوري كه اوايل قرن بيستم امكان زندگي و يا كار در برج هاي بلند براي انسان ها بوجود آمد. مهم ترين مانع در ساخت برج ها، كشش رو به پايين جاذبه زمين است. تصور كنيد كه فردي را روي شانه هايتان حمل مي كنيد، اگر او به اندازه كافي سبك باشد، مي توانيد به راحتي وزنش را تحمل كنيد. ولي اگر بخواهيد شخص ديگري نيز روي شانه هاي فرد بالايي قرار گيرد، يعني برج خود را بلندتر سازيد، وزن آنها احتمالاً براي تحمل توسط شما خيلي زياد خواهد شد.
با كمي دقت متوجه خواهيد شد كه اهرام مصر باستان و هر سازه سنگي ديگري نيز درست مانند مثال بالا و براساس همان طرح ابتدايي و ساده ساخته شده اند. در گذشته دانش بشر به اين نكته پي برده بود كه در ساختمان هاي بلند معمولي، با اضافه كردن هر طبقه، بايد ضخامت ديوارهاي طبقات پايين افزايش پيدا كند، ولي اين شيوه نمي توانست كارساز باشد. چرا كه پس از دستيابي به ساختمان هاي بلند از طريق اين شيوه، طبقات پاييني را تنها ديوارهاي ضخيم تشكيل مي دادند.
البته به خاطر همين موضوع با استفاده از اين تكنولوژي، ساختمان ها همواره بيش از ۱۰ طبقه ساخته نمي شدند. اما از اواخر قرن نوزدهم به بعد بشر توانست با پيشرفت تكنولوژي و تمركز مراكز مهم تجاري، اقتصادي و دولتي در شهرها و كمبود فضاي مناسب ،آسمانخراش هاي بلند را در نزديكي مراكز شهرهاي بزرگ بسازد و از آن زمان به بعد بود كه اين شهرها به علت عدم امكان گسترش طولي، گسترش عمودي يافتند. وجود آسانسور نيز در هر ساختمان بلند بسيار ضروري است. بر همين اساس آسمانخراش ها بايد داراي تكنولوژي آسانسور باشند.
از موقعي كه اولين آسانسور مخصوص جابجايي افراد در سال ۱۸۵۷ در فروشگاه بزرگ «هاگوت» نيويورك كار گذاشته شد تا به امروز، مكان هاي مخصوص به كارگيري اين وسيله، يكي از قسمت هاي اصلي طراحي برج ها به شمار مي رود و در اغلب آنها آسانسورها هسته اساسي و مركزي ساختمان را تشكيل مي دهند.
برهمين اساس، تصميم گيري درست و كارشناسانه و رسيدن به تناسب در زمينه تعداد طبقات و تعداد آسانسورها يكي از بخش هاي مهم در طراحي برج ها به حساب مي آيد. از ديگر موارد مهم در طراحي ساختمان هاي سر به فلك كشيده مي توان به امنيت ساختمان اشاره كرد. به كارگيري مواد مقاوم در برابر آتش و همچنين تجهيز قسمت هاي داخلي به آتش خاموش كن هاي هوشمند از مواردي است كه طراحان توجه ويژه اي به آن دارند. آسمانخراش ها علاوه بر نيروي جاذبه عمومي زمين، بايد قادر به مقابله با نيروي افقي باد نيز باشند.
جالب است بدانيد كه قسمت هاي بالايي اكثر آسمانخراش ها مي توانند بدون آسيب ديدن ساختار آنها به راحتي چندين متر در هر مسيري حركت كنند. مهمترين مشكل در اين حركات افقي چگونگي تأثير آن بر افراد داخل ساختمان و به خصوص طبقات بالايي است زيرا در اين صورت حتماً متوجه خواهند شد. يكي از راه هاي كاهش اين تكان ها، ساخت يك يا چند ستون بتني و يا فولادي مستحكم در قسمت مركزي برج يعني درست در اطراف محل قرارگيري آسانسورهاست. اين عمل، برج ها را در برابر زلزله نيز مقاوم تر مي سازد.
در برخي از ساختمان ها از دمپرهاي پيشرفته اي استفاده مي شود كه از سيستم هاي هيدروليكي در آنها بهره برده مي شود. يك سيستم كامپيوتري، حالات مختلف باد را در هر لحظه ثبت مي كند و بر طبق آن، وزن قسمت هاي نوك ساختمان را تنظيم مي كند. همچنين در برخي ساختمان ها از سيستم هاي مشابه ديگر كه بر پايه حركت پاندول هاي بسيار بزرگ طراحي شده اند، استفاده مي شود. برنامه ساخت يك برج يك كيلومتري در كويت و يا هر سازه غيرمتعارف ديگري مانند برج ۸۰۰ متري شهر دوبي، حتي براي بسياري از كارشناسان فن معماري شك و شبهه هاي فراواني به همراه دارد ولي بايد گفت در صورت عملي شدن آن و موفقيت پروژه، تحولي در ساخت و ساز آسمانخراش ها و سيستم هاي مربوط به آنها ايجاد خواهد شد و اين دستاورد جديد به كمك انسان ها، كمپاني ها و دولت هايي خواهد آمد كه به سرعت، در پي فتح آسمان ها و رسيدن به برتري ظاهري در صنعت مدرن معماري امروز هستند.
منبع: popular science. com
 
بالا