برگزیده های پرشین تولز

ارتباط تلفن همراه و سرطان مغز تکذيب شد

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
يک تحقيق گسترده نشان داده است که استفاده طولانی از تلفن همراه خطر ايجاد غدد سرطانی در مغز را افزايش نخواهد داد.
بر اساس اين پژوهش که بر روی ٢٧٨٢ نفر در سراسر بريتانيا انجام شده ميان خطر ابتلا به گليوما-نوع متداول غده سرطانی در مغز- و طول مدت استفاده از تلفن های همراه ارتباطی وجود ندارد.

اما همين پژوهش می گويد در مبتلايان به اين نوع سرطان اکثرا غده سرطانی در طرفی ست که تلفن همراه گذاشته می شود.

مجله پزشکی بريتانيا می گويد کسانی که به گليوما مبتلا هستند بيشتر تلفنشان را در طرفی که غده بوجود آمده مصرف می کرده اند.

اين پژوهش، که توسط شاخه بريتانيائی يک طرح بين المللی بنام اينترفون انجام شده، يافته های پژوهش های قبلی در مورد عدم ارتباط ميان سرطان و تلفن همراه را مورد تأييد قرار داده است.

گروه تحقيق متشکل از پژوهشگرانی از دانشگاه ليدز، انستيتوی تحقيقات سرطانی مرکز پزشکی کويينز برای تهيه اين گزارش با ٩٦٦ نفر مبتلا به گليوما و ١٧١٦ نفر که ابتلائی نداشته اند در پنج منطقه بريتانيا گفتگو کرده اند.

همه ٢٧٨٢ نفر در مورد مصرف تلفن همراهشان در ده سال گذشته مورد سؤال قرار گرفته اند.

از آنها در مورد تعداد ساعاتی که از تلفن همراه استفاده کرده اند و نحوه استفاده از آن و نوع تلفنشان سؤالاتی پرسيده شده است.

خانم پاتريشيا مک کينی، استادی که حاصل پژوهش را نوشته و منتشر کرده است، می گويد: "برای مصرف کننده عادی تلفن افزايشی در خطر ابتلا به گليوما ديده نمی شود."

هرچند مبتلايان به گليوما گفته اند که تلفن همراه را اکثرا در همان طرفی که غده پيدا شده مورد استفاده قرار می داده اند اما با توجه به اين که در مجموع بر تعداد موارد ابتلا افزوده نشده است پژوهشگران معتقدند اين نظر مبتلايان احتمالا تلقينی ست و سنديت زيادی ندارد.

آنتونی سوردلو، يکی ديگر از استادانی که با اين پژوهش همکاری داشته، می گويد:"اگر با اين داده ها ما به مردم بگوئیم که ميان جای نگهداشتن تلفن روی گوش و تومورهای مغزی ارتباطی وجود دارد اذهان آنها را منحرف کرده ايم."

وی می افزايد: "اگر افزايشی در کل تعداد مبتلايان وجود داشت و همه موارد هم در يک طرف سر بود می شد تصور ارتباطی را کرد."

اما او می گويد تحقيقات بيماری شناسی هيچوقت نمی تواند قطعا بگويد کار خاصی در ارتباط با يک بيماری بی خطر است بلکه تنها قادر است بگويد آيا ميزان خطر را افزايش می دهد يا نه.

دکتر کات آرنی، مسئول اطلاعات علمی در مرکز تحقيقات سرطان در بريتانيا، می گويد پژوهش هائی از اين دست برای فهميدن تأثيرات محيط زيستی بر سرطان حائز اهميت زيادی ست.

او می افزايد: "هرچند ما هنوز از تأثير بسيار بلند مدت تلفن های همراه بر انسان اطلاع نداريم اما اين اطلاعات برای کسانی که از اين تلفن ها استفاده می کنند اميدوار کننده است."


http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2006/01/060120_az-mobile-cancer.shtml
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
بزرگترين مطالعه تا به امروز درباره تلفن های همراه نشان می دهد که استفاده از آنها خطر ابتلا به سرطان را دست کم در ده سال نخست افزايش نمی دهد.
برخی از مطالعات در گذشته به افزايش خطر ابتلا به غده عصبی آکوستيک (acoustic neuroma) - توموری سرطانی که گوش را به مغز وصل می کند- اشاره داشت درحالی که ساير پژوهش ها چنين ارتباطی را رد می کرد.

آخرين مطالعه در اين زمينه توسط "موسسه تحقيقات سرطان" بريتانيا با استفاده از داده های جمع آوری شده از پنج کشور اروپايی و بيش از چهار هزار نفر انجام شد.

با اين حال توصيه کارشناسان اين است که مردم حفظ جنبه احتياط، استفاده از تلفن همراه را محدود نگاه دارند.

درحال حاضر در سراسر جهان بيش از يک ميليارد نفر از تلفن همراه استفاده می کنند.

پژوهشگران در مقاله ای در نشريه سرطان بريتانيا نوشتند که بررسی مشکلات احتمالی استفاده از تلفن همراه برای مدتی بيش از ده سال، نيازمند مطالعات ديگر است.

تيم مستقل محققان به سرپرستی ويليام استوارت، که از سوی دولت بريتانيا استخدام شده بودند، نتيجه گيری کرد که به نظر نمی رسد اين تلفن ها برای سلامتی ضرر داشته باشد.

با اين حال اين گروه گفت که شواهدی وجود دارد داير بر اينکه تشعشعات تلفن های همراه به طور بالقوه توان دامن زدن به عوارض نامطلوب بهداشتی را دارد و بنابراين در استفاده از آنها بايد "رويکردی محتاطانه" را در پيش گرفت.

دولت بريتانيا در حال حاضر به کاربران توصيه می کند تماس های تلفنی خود با تلفن همراه را کوتاه نگاه دارند.

به علاوه توصيه می شود که افراد زير 16 سال بايد تنها در موارد ضروری از تلفن همراه استفاده کنند چرا که سر و دستگاه عصبی در اين سنين هنوز در حال رشد است.

آخرين داده ها از بريتانيا، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد شامل 678 نفر مبتلا به غده عصبی آکوستيک و 3553 نفر که به اين نوع سرطان مبتلا نبودند می شد.

در اين مطالعه ارتباطی ميان خطر ابتلا به اين نوع سرطان و شمار سال های استفاده از تلفن همراه، مجموع ساعات استفاده يا تعداد تماس های تلفنی کشف نشد.

محققان نتيجه گيری کردند که شواهد در مجموع نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان غده عصبی آکوستيک در نخستين دهه استفاده از تلفن همراه قوت نمی گيرد اما احتمال تاثير استفاده از آن در دوره های طولانی تر پرسشی مفتوح است.

آنتونی سوئدلو از محققان ارشد حاضر در اين مطالعه گفت: "اينکه آيا خطرات درازمدت تر وجود دارد يا خير ناشناخته است چرا که تلفن همراه يک فن آوری نسبتا جديد است."

دکتر مايکل کلارک از آژانس محافظت های بهداشتی گفت: "اين خبری خوب به حساب می آيد اما هنوز بايد کمی محتاط باشيم."

اين مطالعه بخشی از يک تحقيق وسيعتر است که نتايج آن سال آينده منتشر خواهد شد.

در گذشته مطالعه ای که در سوئد انجام شد بر افزايش خطر ابتلا به اين نوع سرطان در کسانی که برای 10 سال يا بيشتر از تلفن همراه استفاده می کنند دلالت می کرد.

برخی از مردم نگرانند که فرکانس راديويی مورد استفاده در تلفن های همراه ممکن است به سرطان منجر شود. اين درحالی است که هيچ نوع ساز و کار بيولوژيکی شناخته شده که به چنين ارتباطی اشاره داشته باشد وجود ندارد.

http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2005/08/050830_si-moblie-safe.shtml
 

ReD3ath++

کاربر فعال بازیهای کامپیوتری
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 ژوئن 2004
نوشته‌ها
694
لایک‌ها
7
محل سکونت
Vienna, VA
حالا که ما گرفتیم، تکذیب شد؟! :(
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
خوب خدا رو شکر .
 
بالا