برگزیده های پرشین تولز

ارتودنسی دیمون چیست؟براکت ها چه نقشی دارند؟

jahansite95

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2016
نوشته‌ها
79
لایک‌ها
5
ارتودنسی دیمون چیست؟


ارتودنسی دیمون چیست؟
در ارتودنسی دیمون از براکت های دیمون استفاده می شود. براکت های دیمون ابزارهایی هستند که قابلیت باز و بسته شدن خودکار را دارا می باشند و در همان جایی نصب می شوند که براکت های فلزی سنتی نصب می شوند.
برخلاف براکت های سنتی که به طور منظم باید سفت و تنظیم شوند ،براکت های دیمون از یک مکانیزم کشویی استفاده می کنند که در آن سیم به براکت متصل می شود و همانطور که دندان ها در حال تراز شدن هستند ، این براکت ها نیز به صورت طبیعی حرکت می کنند.
این قابلیت موجب راحتی ، ظاهر بهتر و توانایی مهیا کردن نتایج بهتر در زمان کمتر می شود.


براکت های ارتودنسی دیمون
از روش های متنوعی برای حرکت دادن دندان ها به محل درستشان استفاده می کنند.این براکت ها توسط سیم حافظه ای که در داخل آنها قرار می گیرد نیروی کمتری به دندان وارد می کند که این باعث می شود بیمار ناراحتی کمتری را احساس کند. پس از نصب، این براکت ها تنظیم می شوند تا دندان های شما را به تدریج در طول زمان حرکت دهند.
این فرآیند از نیروی کمتری نسبت به براکت های سنتی استفاده می کند که معمولا نیاز به درمان های مکمل از طریق کشیدن دندان و بسط دادن کام مرتفع می سازد.
 

sb_bahari1367

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 فوریه 2019
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
25
اطلاعات کامل در مورد ارتودنسی دیمون
ارتودنسی دیمون چیست؟

سیستم ارتودنسی دیمون (Damon) نوعی براکت ارتودنسی ثابت است و تفاوت آن با ارتودنسی ثابت این است که برای نگهداشتن سیم داخل براکت از کشهای رنگی الاستومریک (اورینگ) استفاده نمی شود، براکت یک دریچه دارد که باز می شود و بعد از قرارگرفتن سیم داخل براکت دریچه بسته می شود. ارتودنسی دیمون مکتبی درمانی با فلسفه و نظریه های خاص دارد. در واقع این سیستم درمان یک سیستم سلف لیگیتینگ (self-ligating) است یعنی سیم بصورت passive داخل براکت قرار می گیرد و اصطکاک میان سیم و براکت کمتر از براکت معمولی می شود. استفاده از سیمهای کاپر نی تی با نیروهای کم و طرح درمان بدون کشیدن دندان از اصول این روش می باشد.
در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم در روش ارتودنسی دیمون دندان از نوعی خاص از بریس ها استفاده می شود که قابلیت تنظیم شدن را دارند.
این روش درمانی تا حدودی به روش ارتودنسی ثابت شباهت دارد اما تفاوتی که باعث می شود که از روش ارتودنسی ثابت مجزا شود این است که سیم هایی که به بریس ها متصل شده اند به طور طبیعی و به صورت خودکار با حرکت و جا به جایی دندان های بیمار به جای مناسب، وضعیت آن ها اصلاح می شود.
در واقع در این روش مانند روش ارتودنسی ثابت فشاری به دندان ها وارد نمی شود که در جای مناسب خود قرار گیرند بلکه با جا به جایی دندان ها، سیم های مخصوص براکت های ارتودنسی نیز جا به جا می شوند. از مهم ترین مزایای آن نیز این است که تحمل براکت های ارتودنسی دیمون نسبت به براکت های ارتودنسی ثابت برای بیمار راحت تر است و همچنین با استفاده از این روش درمانی می تواند در طی زمان کوتاه تری به نتایج بهتری دست یافت.

مزایا و معایب ارتودنسی دیمون چیست ؟

مزایا
این مدل ارتودنسی مزایای بسیاری دارد که باعث شده بسیاری از جوانان و نوجوانان این روش درمانی را به سایر روش های درمانی ناهنجاری های دندان همچون روش درمانی ارتودنسی ثابت ترجیح دهند که این مزایا عبارتند از:

ارتودنسی دیمون

  1. ظاهر بهتر و زیباتر برای بیمار: مهم ترین و اصلی ترین مزیتی که این روش درمانی نسبت به روش ارتودنسی ثابت دارد استفاده از براکت هایی با رنگ شفاف است که تقریبا نامرئی هستند و کمتر جلب توجه می کند که در ظاهر بیمار نیز تاثیری نمی گذارند.
  2. دوره ی درمانی کوتاه تر و سریع تر: یکی دیگر از مزایای دیمون که نمی توان آن را نادیده گرفت دوره ی درمانی کوتاه تر آن نسبت به زمانی است که بیمار از روش درمانی ارتودنسی ثابت استفاده می کند.
    تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که افرادی که برای درمان ناهنجاری های دندان های خود از این درمان استفاده می کنند زمانی حدود 2 تا 7 ماه زودتر از افرادی که از روش ارتودنسی ثابت استفاده می کند به نتیجه ی دلخواه و مدنظر خود می رسند.
  3. تجمع کمتر باکتری ها و پلاک ها: در روش درمانی فضای کمتری برای رشد باکتری ها وجود دارد و این که حتی تمیز کردن دندان ها در این روش نسبت به روش های سنتی راحت تر است و به همین دلیل امکان رشد باکتری ها در این روش درمانی کمتر است. اما برای اثر گذاری بیشتر و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و تغییر رنگ آن ها می توان در طی دوره ی درمان از دهان شویه ی حاوی فلوراید که قابلیت ضد پوسیدگی دندان ها را داراست استفاده کرد.
  4. فشار کمتر روی دندان ها: از آن جا که بریس ها و سیم ها آن به تدریج و با پیشرفت درمان و جا به جا شدن دندان ها جا به جا می شوند فشار کمتری را به دندان ها وارد می کنند در نتیجه دردی که بیمار در این روش درمانی تحمل می کند نیز نسبت به سایر درمان ها کمتر است. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که از دیمون استفاده می کنند 60 درصد کمتر از افرادی که از روش های سنتی استفاده می کنند درد را تحمل می کنند.
  5. مراجعه کمتر به متخصص ارتودنسی: دستگاه آن مانند ارتودنسی ثابت نیازی به این ندارد که با پیشرفت درمان و جا به جا شدن دندان ها، متخصص ارتودنسی آن ها را جا به جا کند و دوباره تنظیم کند بلکه با حرکت دندان ها، خود دستگاه ارتودنسی به صورت خودکار جا به جا می شود و به همین دلیل افرادی که از روش ارتودنسی دیمون استفاده می کنند 50 درصد کمتر از افرادی که از روش های سنتی استفاده می کنند نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی دارند.
  6. ساییدگی کمتر دندان ها: در این روش بر خلاف سایر روش های سنتی درمان ناهنجاری ها دندان، الاستیک ها حذف شده اند در نتیجه فشار کمتری به دندان ها وارد می شود. این مزیت از این جهت حائز اهمیت است که فشار زیاد به دندان ها در طی دراز مدت باعث فرسایش دندان ها و در نتیجه خراب شدن آن ها می شود.
معایب

ارتودنسی دیمون در کنار تمام مزایایی که باعث می شود بسیاری از جوانان و نوجوانان و همچنین افراد شناخته شده به سمت استفاده از آن روی بیاورند معایبی نیز دارد که این معایب عبارتند از:
تفاوت ارتودنسی دیمون و ثابت

  1. درد روزهای ابتدایی:مانند سایر درمان های ارتودنسی و ناهنجاری های دندان، استفاده از این روش نیز در روزهای ابتدایی باعث ایجاد دردهایی خواهد شد که این دردها با گذشت زمان تسکین پیدا می کنند.
  2. هزینه ارتودنسی دیمون : هزینه ی استفاده از روش دیمون بیشتر از روش های سنتی درمان ناهنجاری ها و مشکلات دندانی از جمله ارتودنسی ثابت است. این هزینه بسته به موقعیتی که فرد در آن زندگی می کند و از مهم تر میزان مشکلات دندانی فرد که نیاز به اصلاح دارد متفاوت است. البته برخی معتقدند به دلیل مشکلاتی که دارد، ارزش این همه هزینه کردن را ندارد.
  3. قابل مشاهده بودن سیم های فلزی ارتودنسی دیمون: ارتودنسی دیمون انواع مختلفی دارد یکی از انواع آن استفاده از سیم های فلزی به جای براکت ها شفاف و نامرئی است . فردی که از براکت های فلزی استفاده می کند از نظر ظاهر تفاوت چندانی با فردی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کند ندارد. پس بیمار باید در انتخاب براکت های ارتودنسی خود، مسئله ی قابل مشاهده بودن آن را نیز در نظر بگیرد.
  4. فرسوده شدن درهای براکت: با گذشت زمان ممکن است درهای ارتودنسی دیمون فرسوده شوند و بسته نشوند، در چنین شرایطی متخصص ارتودنسی مجبور به استفاده از بند یا کش برای بستن درهای بریس ها خواهد شد.

چه مواردی برای درمان با ارتودنسی دیمون مناسب هستند ؟

مواردی که از لحاظ علمی تأیید شده که از ارتودنسی دیمون سود میبرند مواردی هستند که در مرز کشیدن و نکشیدن دندان قرار دارند. درمان این مشکلات دندانی بدون کشیدن با دیمون نسبت به روش متداول نتایج بهتری خواهد داشت.
برای مشاوره از متخصص ارتودنسی در تهران با ما تماس بگیرید
 
بالا