برگزیده های پرشین تولز

ارگ راین دومین بنای خشتی جهان

rouzbeh.

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 نوامبر 2016
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
4
سن
38
ارگ راین مهم ترین اثر تاریخی مربوط به دوره ی ساسانی است. این جاذبه گردشگری زیبا که در استان کرمان واقع شده دومین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم محسوب می شود. این ارگ که سندی معتبر برای تاریخ هزار ساله ی منطقه ی راین به شمار می رود، امروزه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. این قلعه تا 150 سال پیش، قابل سکونت بوده است.

Rayen-Castle-3.jpg


به قلعه های کوچک میان قلعه های بزرگ تر که محل انجام امور اداری توسط فرمانروای شهر بود، ارگ می گویند. ارگ ها در حافظه ی تاریخ کشور ایران جایگاهی تعریف شده و منحصر به فردی دارند. به گونه ای که هنوزهم در شهرهایی از کشورمان شاهد این بناهای باشکوه هستیم که هرکدام قدمت و تاریخچه ی مربوط به خود را دارند. ارگ راین بنایی خشتی با مساحتی بیش از ۲۰ هزار متر مربع یکی از همین ارگ ها است. این ارگ شباهت بسیاری به ارگ بم دارد. ارگ راین که در زمان های گذشته بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب و ویران شده است، تاکنون بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

ارگ راین که یکی از بزرگترین بنا های خشتی معروف جهان است با ۲۲ هزار متر مربع بر فراز تپه ای با عظمت قرار گرفته است. به گفته ی تاریخ نگاران، راین منطقه ای با قدمت و تمدن کهن، مربوط به زمان ساسانیان است. این منطقه که به واسطه قرار گرفتن در بزرگ راه غرب به شرق و مسیر کرمان به جیرفت و بندرعباس، دارای موقعیت مناسبی بود، طی مرور زمان به یکی از مراکز داد و ستد کالا، بافت پارچه های ارزشمند خراسانی، مصری و عراقی و مرکز ساخت صنایع دفاعی مانند شمشیر و تفنگ تبدیل شد.

این قلعه که تماما از خشت خام ساخته شده، تنها دارای یک ورودی است که در سمت شرقی آن واقع شده است و به وسیله ی سردر بزرگ و باشکوهی به محوطه ی داخی راه می یابد. همانند ساختار یگانه ی تمامی ارگ ها، ارگ راین نیز دارای بخش عامه نشین و اعیان نشین است که فضا های معماری مورد نیاز مردم از جمله زورخانه، مکتب خانه، سرباز خانه، بارانداز، ساختمان قرنطینه، انبار و اصطبل در آن دیده می شود. همچنین این ارگ دارای بخش های دیگری چون بخش نگهبانی است که در نزدیکی درب ورودی آن قرار گرفته است و از قسمت فوقانی با منفذی مربع شکل به سمت پایین دید دارد که در گذشته نگهبانان از این نقطه ورود و خروج افراد را کنترل و مورد بررسی قرار می دادند. به علاوه در قسمت ورودی ارگ راین جایگاه آهنگران و افرادی که به شغل چاقو سازی و ساخت ابزار فلزی مشغول بوده اند به چشم می خورد.

دسترسی
اگر قصد دارید با تورهای گردشگری به بازدید از این بنای تاریخی بپردازید، گزینه های زیادی موجود است. ولی اگر بخواهید با وسیله نقلیه خودتان به دیدین ارگ راین بروید باید مسیر زیر را دنبال کنید.
شهر راین در فاصله ی صد کیلومتری جنوب شرقی کرمان و بر دامنه کوه هزار قرار دارد. برای رسیدن به ارگ راین از تهران، پس از طی ۱۰۰۰ کیلومتر و عبور از شهرهای قم، کاشان، نائین، مهریز، رفسنجان و کرمان، به راین می رسید. در مسیر کرمان به جیرفت پس از ۱۰۰ کیلومتر، مسیر دسترسی راین در سمت راست شما خواهد بود. در اغلب تورهای گردشگری کرمان این منطقه دارای جایگاه تعریف شده ای است. تقریبا می توان گفت درهر فصلی می شود به کرمان سفر کرد، اما بهار و پاییز مناسب فصول مناسب تری خواهند بود.

منبع نوشته: http://irantrips.ir/
 
بالا