برگزیده های پرشین تولز

ازدواج پسران با دختران بزرگ ‌تر از خود + آمار

acostic

Registered User
تاریخ عضویت
11 نوامبر 2013
نوشته‌ها
1,140
لایک‌ها
756
۶۰ هزار زوجه بزرگ‌تر از همسر!
انگار حوزه ازدواج و جوانان در حال تبدیل‌شدن به یکی از حوزه‌های خبری پرحاشیه است، چرا که مرتب در بیشتر جراید و فضای مجازی شاهد انتشار اخبار مرتبط با این حوزه هستیم. خبرهایی که در برخی از موارد حاکی از سیر صعودی نمودار طلاق در جامعه است یا از کاهش آمار ازدواج جوانان حکایت دارد، البته در این بین شاهد انتشار خبرهایی درباره افزایش سن ازدواج جوانان و همچنین مشکلات دریافت وام ازدواج و دغدغه‌های جوانان نیز هستیم.

این درحالی است که به گفته علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۹۱ براساس آمار واصله ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ مورد ازدواج صورت گرفته است که در ۳ /۸۹ درصد از این ازدواج‌ها زوج بزرگ‌تر از زوجه یا همسن بوده‌اند و در ۷ /۱۰ درصد معادل ۸۹ هزار و ۵۹ مورد زوجه بزرگ‌تر از زوج بوده است.

دخترانی که ۲۰ سال از پسران بزرگ‌ترند!
از جمله نکات قابل تامل این خبر گرایش جوانان به ازدواج با دخترهایی است که از نظر سنی بزرگ‌تر هستند و این اختلاف سنی در برخی از موارد به ۲۰ سال نیز می‌رسد چرا که بنا به اظهارات محزون حدود ۳۱۶ مورد نیز ازدواج به ثبت رسیده که زوجه از زوج بیش از ۲۰ سال بزرگ‌تر بوده است!

بشنو از آمار چون حکایت می‌کند!
همزمان با انتشار عمومی این آمار که تاکنون به این صراحت اعلام نشده بود و در حوزه اخبار ازدواج به نوعی تازه و نوبرانه است، دو پرسش به ذهن تداعی می‌شود؛ اول اینکه چرا پسران به ازدواج با دخترهای بزرگ‌تر تمایل پیدا کرده‌اند و تن به این ازدواج‌ها می‌دهند؟ و دوم اینکه چرا دختران به ازدواج با پسران کوچک‌تر و کم‌سن و سال‌تر از خود رضایت می‌دهند؟ آیا در بروز این پدیده بحث افزایش سن ازدواج یا شاغل بودن دختر‌ها نقش دارد؟ آیا در شکل‌گیری چنین پیوندهایی بحث درآمد دختر‌ها می‌تواند عاملی برای تشویق و ترغیب به چنین ازدواج‌هایی باشد؟

باز هم آمار
اما علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به آمارهای سن زوجین از ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ ازدواج به ثبت رسیده در سال۹۱، ۸۹ هزار و ۵۹ مورد یعنی ۷/ ۱۰ درصد را مربوط به ازدواج‌های می‌داند که در آن‌ها زوجه بزرگ‌تر از زوج بوده است.
وضعیت جمعیت جوان ما که آماده ازدواج هستند به صورتی است که در این گروه از جمعیت تعداد دختران از پسر‌ها بیشتر شده است تا جایی که به ازای هر دو پسر آماده به ازدواج سه دختر وجود دارد

وی در بیان جزئیات این اعداد و ارقام بیان داشت: در سال ۹۱ تعداد ازدواج‌هایی که زوجه یک ‌سال بزرگ‌تر از زوج بوده است ۳۰ هزار و ۳۰۲ مورد، دو سال بزرگ‌تر ۱۷ هزار و ۹۸۵ مورد، سه سال بزرگ‌تر ۱۳ هزار و ۲۳۰ مورد و چهار سال بزرگ‌تر ۸ هزار و ۲۲ مورد است. محزون همچنین آمار و ارقام این نوع ازدواج را در ۹ماه نخست سال جاری نیز شبیه سال گذشته دانسته و آن را ۴/ ۱۰ درصد معادل ۶۰ هزار و ۴۰۷ مورد ازدواج بیان کرد که زوجه بزرگ‌تر بوده است. به گفته مدیر کل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور، حدود ۳۱۶ مورد نیز ازدواج به ثبت رسیده که زوجه از زوج بیش از ۲۰ سال بزرگ‌تر بوده است. محزون تاکید کرد: درصد ازدواج‌هایی که زوجه از زوج بزرگ‌تر بوده است از سال ۸۵ تا ۹۲ حدود ۱۰ درصد بوده و افزایش چشمگیری نداشته است.

کار‌شناسان چه می‌گویند؟
در همین باره امیرحسین بانکی، روان‌شناس و پژوهشگر حوزه ازدواج به «وطن‌امروز» می‌گوید: موضوع ازدواج در جامعه کنونی ما کمی با اشکال مواجه است و در این باره بزرگ‌ترین مشکل افزایش سن ازدواج جوانان است که دلایل گوناگونی دارد اما اینکه چرا جوانی تمایل به ازدواج با دختری بزرگ‌تر از خود را پیدا می‌کند از چند جهت قابل بررسی است. به گفته بانکی، وضعیت جمعیت جوان ما که آماده ازدواج هستند به صورتی است که در این گروه از جمعیت تعداد دختران از پسر‌ها بیشتر شده است تا جایی که به ازای هر دو پسر آماده به ازدواج سه دختر وجود دارد یعنی با توجه به این آمار اگر همه پسر‌ها موفق به ازدواج هم شوند باز یک سوم دختران ما مجرد باقی می‌مانند. این کار‌شناس ازدواج معتقد است که برای برون رفت از این معضل یا باید به تعدد زوجات تن داد که چندان موردپسند جامعه نبوده و مشکلات و آسیب‌های دیگری را به دنبال دارد یا باید به ازدواج با غیر همسن و سالان پرداخت تا با کاهش میانگین اختلاف سنی زوجین به۵/۱سال راهی برای این مشکل پیدا کرد.

اختلاف سنی تنها ۳ سال
وی می‌افزاید: من به عنوان یک پژوهشگر حوزه ازدواج با تمایل پسران به ازدواج با دختران بزرگ‌تر با دید مثبت نگاه می‌کنم و آنرا اتفاقی خجسته می‌دانیم که به حل مشکل دختران مجرد می‌تواند کمک فراوانی کند اما نکته دیگری هم وجود دارد که حداکثر اختلاف سنی در این موارد نباید بیشتر از سه سال باشد چرا که طبق آمار موفقیت ازدواج‌هایی که با اختلاف سنی بیشتر از سه سال صورت گرفته است یعنی دختر بیشتر از سه سال از پسر بزرگ‌تر بوده‌، کاهش چشمگیر داشته است

جام جم
 

sabegian

Registered User
تاریخ عضویت
14 می 2013
نوشته‌ها
1,540
لایک‌ها
306
محل سکونت
سنندج
من اگه سربازی معاف میشدم 3 تا زن میگرفتم که دیگه این مشکلها پیش نیاد ولی چون سربازی نرفتنم یه دونه ام بهم نمیدن:mad:
بابا این اجباری بردن و بردارید زورکی که نمیشه از افغانستان یاد بگیرید:D
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ابهری:
جدایی، سرنوشت 90 درصد از ازدواج‌هایی که دختران بزرگترند



یک آسیب‌شناس گفت: از دیدگاه رفتارشناسی، 90 درصد از ازدواج‌هایی که دختر بیش از 4 سال از پسر بزرگتر است، در پنج سال اول زندگی مشترک منجر به اختلافات و تنش‌های رفتاری می‌شود و همسران از هم جدا می‌شوند.



دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: اگر مردان 10 تا 15 سال از همسر خود بزرگتر باشند، مشکلی ایجاد نمی‌شود و اختلاف سنی دو تا چهار سال زمانی که زن بزرگتر است نیز موجب بروز مشکل نمی‌شود؛ اما اگر فاصله سنی زن و شوهر بیش از این باشد، به علت آنکه زنان زایمان می‌کنند و دچار مشکلات جسمی می‌شوند، امکان به وجود آمدن اختلافات زناشویی بیشتر را فراهم می‌کند.



این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بر اساس نتایج پژوهش بنیاد صیانت از خانواده که سال گذشته انجام شد، 650 زوج با چهار سال اختلاف سن زندگی با دوامی داشتند ولی ازدواج 740 زوج که زن بیش از 4 سال از شوهر بزرگتر بوده به طلاق انجامیده است.



وی با بیان اینکه در حال حاضر به دو علت دختران پیشنهاد ازدواج با پسران جوان‌تر را می‌پذیرند، اظهار کرد: یکی از این دلایل، توانمندی اقتصادی دختران است که در برخی از موارد دختر شاغل اما پسر بیکار است.



این رفتارشناس، ترس و وحشت دختران به علت عبور از سن عرفی ازدواج را یکی دیگر از دلایل ازدواج آنان با پسران کوچک‌تر از خود دانست و افزود: ممکن است دختر در سنین پایین‌تر به خواستگارهای مناسب خود جواب منفی داده باشد و پس از گذشت چند سال، سن ازدواج او افزایش یافته باشد و همین امر موجب می‌شود که به درخواست ازدواج پسران کوچک‌تر از خود جواب مثبت دهند.



ابهری در پایان درباره مشکلات رفتاری به وجود آمده بین زوجینی که اختلاف سنی مناسب ندارند، گفت: معمولا در صورت بزرگتر بودن دختر، او حرف پسر را در زندگی مشترک نمی‌پذیرد؛ چرا که دختران زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند.



انتهای پیام
 

esmigel

Registered User
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2007
نوشته‌ها
1,444
لایک‌ها
417
سن
44
محل سکونت
زاهدان
به نظر من بیشتراز 5سال مشکل بوجود میاد..
 

pooria-ir

Registered User
تاریخ عضویت
7 جولای 2011
نوشته‌ها
6,492
لایک‌ها
2,424
محل سکونت
Tehran
بحث خیلی پیچسده تر از این حرفاست
چون اکثر دخترا هنوز دیدشون نسبت به مرد ،یه دید شرقی گونس که مرد باید ***** و ریاست خونواده رو به عهده داشته باشه،به خاطر همین اکثریت خانوما در عمل نمیتونن با کرد کوچکتر کنار بیان،هی شاخ شونه میکشن براش و معمولا به طلاق و حدایی ختم میشه
خانوم اگر ۲،۳ سال کوچکتر باشه خیلی خوبه به نظرم

Sent from my SHW-M380W using Tapatalk 2
 

ibest

کاربر فعال ادبیات
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
14,900
لایک‌ها
11,872
محل سکونت
0098
دوستم با دختر دایی ک 1 سال بزرگتر اردواج کرده - الان ب مشکل برخوردند

ولی خوب پول چشم بعضی ها را کور میکنه
 

sabegian

Registered User
تاریخ عضویت
14 می 2013
نوشته‌ها
1,540
لایک‌ها
306
محل سکونت
سنندج
به نظر من باید پسر حدود 7 سال از دختر بزرگتر باشه.
چون تو پیریشون بعدا مشکل بوجود میاد.
 

الهه.آتش

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2012
نوشته‌ها
4,761
لایک‌ها
2,386
به نظرم چون دخترهای سن بالا مهریه هاشون پایین تره دلیلش هست
 

Captive

کاربر قدیمی پرشین تولز* مدیر بخش ارز دیجیتال
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
12,716
لایک‌ها
16,653
محل سکونت
Shiraz 4 Ever
به نظر من بیشتراز 5سال مشکل بوجود میاد..

به نظر من بیشتر از 1 روز مشکل به وجود میاره.. و خیلی هم کوچکتر نباید باشه ، بعضی از دوستان حرف از 6-7 سال میزنن.. به نظر من حداقل 1 سال باید کوچکتر باشه دختر تا حداکثر 4 سال...
 

Sales@TAM

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2014
نوشته‌ها
398
لایک‌ها
207
به نظرم من دختر حداکثر تا 1 سال بزرگتر باشه مشکلی پیش نمیاد و همینطورم نهایتا 3 سال کوچیکتر باشه.. میری میبینی پسره 25 27 سالشه هیکلو ریشو اینا... بعد دختره 18 19 ساله که شبا بدونه بوسو شب بخیر عجیجمه مامانش خوابش نمیبره!
هرچند فقط سن نیست بستگی به طرف و شعورش هم داره که بخواد سره یکی دو سال سن بیشترو کمتر شر کنه...
ولی 4 5 سال بیشتر دیگه عقلانی نیست... چون طرز تفکر و یکسری ارزش ها و چیز های دیگه خیلی متفاوت میشه...
 

Benchmarker

کاربر فعال پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
25 آگوست 2011
نوشته‌ها
5,450
لایک‌ها
31,829
محل سکونت
Sin City

javadyazdani

Registered User
تاریخ عضویت
29 اکتبر 2012
نوشته‌ها
5,422
لایک‌ها
10,633
وقتی که مرده ۴۵ سالش شد میفهمه چه غلطی کرده
 

ibest

کاربر فعال ادبیات
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
14,900
لایک‌ها
11,872
محل سکونت
0098
طرف مایه دار باشه...حالا 5سال بزرگترم باشه...!
همه چی ک پول نیست برادر
اگه زن پولدار هم بگیری شما میشی زن او
هم منت میزاره هم پولشو 2 سرت میزنه
ولی همه مثل هم نیستند
 

افتکم!

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2014
نوشته‌ها
259
لایک‌ها
376
سن
25
محل سکونت
تهران
پیامبر اسلام در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) 40 ساله ازدواج کردند و منجر به هیچ مشکلی هم نشد. تازه 20 سال بعد در زمانی که حضرت 45 ساله بودن و خدیجه 60 ساله ، خداوند حضرت فاطمه را به ایشان عطا فرمود
 

shak

Registered User
تاریخ عضویت
21 نوامبر 2012
نوشته‌ها
612
لایک‌ها
519
وقتی سن میره بالای ۳۰ سال نگاه آدم با نگاه یک جوان ۲۰ ساله به ازدواج فرق میکنه.ارزش ها عوض میشن . باورهای آدم دستخوش تغییر میشه. مطمئنا در سن های ۴۰ و ۵۰ هم همین اتفاقها میفته و در نتیجه آدمها از پشت عینک های متفاوتی به زندگی نگاه می کنند .به خاطر همین تفاوت سنی بالا چه دختر کوچکتر باشه چه پسر ، اصلا خوب نیست.
اما یک نکته هست و اون اینکه اگر مرد هوس باز باشه ، چه همسرش ۶۰ ساله باشه و چه ۱۴ ساله ، باز چشمش دنبال یکی دیگه ست . در اینجا سن همسر نیست که تعیین کننده ی رابطه ی زناشوییه ، هوس بازی و عدم تکامل شخصیت مرد عامل طلاق عاطفی یا واقعی میشه. در مورد زنهای هوس باز هم همین صادقه.
پس در یک زندگی سالم بهتره که فاصله ی سنی کم باشه و در یک زندگی ناسالم دیگه هیچ فرقی نمیکنه بالاخره از یک جا میزنه بیرون.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

ibest

کاربر فعال ادبیات
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
14,900
لایک‌ها
11,872
محل سکونت
0098
حرف دوستمون کاملا درسته
چون کسی ک 35 سال داره دیگه همه چیو دیده و همه کاری کرده و دیگه اون شور و هیجان یک جوان 23 نداره
 

ibest

کاربر فعال ادبیات
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
14,900
لایک‌ها
11,872
محل سکونت
0098
پیامبر اسلام در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) 40 ساله ازدواج کردند و منجر به هیچ مشکلی هم نشد. تازه 20 سال بعد در زمانی که حضرت 45 ساله بودن و خدیجه 60 ساله ، خداوند حضرت فاطمه را به ایشان عطا فرمود
داداش اون مال 1400 سال پیشه - حضرت محمد ( ص ) با جونای الان مقایسه میکنی !!!! و حضرت خدیجه با 2 خترای این دوره زمون
 

mostafa_1366

Registered User
تاریخ عضویت
25 فوریه 2012
نوشته‌ها
1,450
لایک‌ها
3,680
محل سکونت
DEZ
پیامبر اسلام در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) 40 ساله ازدواج کردند و منجر به هیچ مشکلی هم نشد. تازه 20 سال بعد در زمانی که حضرت 45 ساله بودن و خدیجه 60 ساله ، خداوند حضرت فاطمه را به ایشان عطا فرمود
داداش اون مال 1400 سال پیشه - حضرت محمد ( ص ) با جونای الان مقایسه میکنی !!!! و حضرت خدیجه با 2 خترای این دوره زمون
در مورد سن حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیغمبر یه مقدار ابهام وجود داره و خیلیا این عدد 40 رو غیر واقعی میدونن.ولی چیزی که همه قبولش دارن اینه که حضرت خدیجه از پیغمبر بزرگتر بوده.
 
بالا