برگزیده های پرشین تولز

اشعه ایکس به محققان اجازه می دهد تا سرنخ های سرطان را در کرم ها ببینند

سرندی پیتی

Registered User
تاریخ عضویت
9 دسامبر 2014
نوشته‌ها
584
لایک‌ها
4,732
سن
34
محل سکونت
شطهول
اشعه ایکس به محققان اجازه می دهد تا سرنخ های سرطان را در کرم ها مطالعه کنند

flat-worm-2.jpg

هر روز میلیون ها سلول های بنیادی در اطراف بدن ما ایجاد می شوند، بافت های جدید ایجاد می کنند اما زمانی که یکی از این سلولها در جایی حرکت می کند که نباید این کار را انجام دهد نتیجه می تواند به تومور منجر شود. بنابراین مطالعه فقط این که چگونه این سلول های حیاتی حرکت می کنند، یک گام مهمی برای درک سرطان است.

محققان دانشگاه آکسفورد با ایجاد یک ماشین که کرمهای مسطح با اشعه ایکس را کنترل میکند و تنها سلول های بنیادی کافی را می کاهند تا دیگر سلول ها بتوانند در حین ردیابی به طور آزادانه حرکت کنند.


سلول های بنیادی درون پلانارها نقش مهمی دارند. آنها می توانند به هر عضو درون بدن کرم رشد کنند و می تواند به یک کرم کاملا جدید در فقط چند هفته منجر شوند. این سلول ها هم به طور مداوم تقسیم می شوند این موضوع باعث ایجاد یک مشکل پارادوکسی برای محققانی شد که به دنبال آنها بودند.

عزیز ابوبرکر (Aziz Aboobaker) رئیس آزمایشگاه بازسازی آکسفورد گفت: "شاید اندکی دردناک باشد، فراوانی بی نظیر سلول های بنیادی در پلانارها باعث می شود که این مطالعه دشوار باشد."

بنابراین Aboobaker و تیم او در تحقیق گسترده در مورد کرمهای صاف در نظر گرفته شد و یک مطالعه را انجام دادند که در آن کرم صاف میتواند از اشعه ایکس با اشعه ماوراء بنفش زنده بماند، تا زمانی که بخشی از حیوان توسط اشعه محافظت شده باشد.

این تیم یک دستگاه را ایجاد کرد که میتواند کرم ها را با اشعه ایکس سلول های بنیادی آن را بکشد فقط به جز یک نوار کوچک که سلول های بنیادی به دلیل محافظت از آن جان سالم به در بردند.


Aboobaker گفت: "این به نظر ساده میاید اما مدت زمان زیادی طول کشید تا یک دستگاه با این تکنیک ها را طراحی کردیم که بتواند سلول ها را در یک زمان بررسی کند"
 
بالا