برگزیده های پرشین تولز

اصول طراحی فلت و معرفی طراحی تقریبا فلت

afshin72

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 می 2017
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
30
در حال حاضر دنیای وب تحت تاثیر دو نوع طراحی متریال و فلت قرار گرفته است. از چندسال گذشته برچسب “فلت” روی بسیاری از پوسته های سایت ها خورده است و در نظر بسیاری از کاربران، ظاهر خوبی به آن داده است.
البته وجود دارند بعضی از طراحانی که از این سبک بدشان می آید، اما به هر حال طراحی فلت در بین کاربران به خوبی جای خود را باز کرده و محبوب شده است. در این مقاله از وبلاگ پرنسا، قصد داریم ۵ اصل اولیه در طراحی فلت را با هم مرور کنیم و همچنین با طراحی “نسبتا” فلت آشنا شویم.
بدون افکت اضافه



از اسم این نوع طراحی مشخص است که تمام المان ها باید دوبعدی و تخت باشند و بدون هیچ گونه Shadow و یا Gradient که به المان ها عمق اضافه میکنند باشند. نباید هیچ ترفندی به کار گرفته شود تا المان های سایت ۳d و واقعی به نظر رسند،‌ چون طراحی فلت بدون هیچ افکت اضافه ای باید حس سادگی و زیبایی را به کاربر منتفل کند.

المان های ساده


طراحی فلت از المان های ساده بسیاری مانند دکمه ها و آیکون ها استفاده میکند. بسیاری از طراحان از اشکال ساده ای مانند مستطیل، مربع و دایره و گاهی با لبه های تیز و گاهی با لبه های خمیده استفاده میکنند.
البته نباید المان های ساده را با طراحی ساده اشتباه گرفت، طراحی فلت میتواند با المان های ساده ی بیشمار، به پیچیدگی هر نوع طراحی دیگری باشد.

تمرکز بر تایپوگرافی


چون سایر المان ها قرار است ساده باشند، نقش تایپوگرافی بسیار پررنگ تر میشود. فونت سایت نباید بیش از حد فانتزی باشد، برای مثال یک فونت ساده از خانواده ی Sans Serif را در نظر بگیرید که در قسمت های مختلف سایت با اندازه ها و ضخامت های مختلف استفاده شده است. به مانند تمام طراحی های دیگر، فونت هر قسمت باید متناسب با همان قسمت باشد.

تمرکز بر رنگ


رنگ، بخش اعظمی از طراحی فلت را تشکیل میدهد. پالت رنگ های فلت، گاهی بسیار رنگارنگ تر از سایر پالت های رنگ است. (گاهی تعداد رنگ های اصلی در این پالت، به شش یا هشت رنگ میرسد.)
رنگ های فلت معمولا بدون سایه و رنگ های بسیار خالصی هستند. ترکیبات رنگی که در طراحی فلت محبوب تر است، بنفش،‌ سبز و آبی ست.

مینیمالیسم


طراحی فلت به خوبی با مغهوم مینیمالیسم سازگاری دارد و گاهی بهتر است که از وجود بیش از حد عناصر گرافیکی در طراحی جلوگیری شود. نمونه ای از طراحی های فلت و مینیمال، سایت svpply است که عکس آن در بالا آورده شده است. این سایت از المان های بسیار کمی استفاده کرده است و گرچه از کمی سایه هم در آن استفاده شده است، اما باز هم مفهوم کلی تخت بودن را دارد.

طراحی تقریبا فلت


چیزی که اکثر طراحان رضایت به استفاده از آن را داده اند، طراحی تقریبا فلت است. در این نوع طراحی تمام اصول طراحی فلت وجود دارد، اما ممکن است کم و زیاد شود. برای مثال ممکن است از کمی افکت های اضافه استفاده شود. (یک دکمه را فرض کنید که کمی سایه و یا بک گراندی از نوع گرادیان دارد. ) این اصل در بین طراحان وجود دارد که در همه ی طراحی یک سایت، از یک افکت منحصر به فرد استفاده میکنند.
این نوع طراحی نسبت به طراحی طراحی کاملا فلت، از انعظاف پذیری بیشتری برخوردار است و در بین طراحان نیز به دلیل آزادی عمل بیشتر، محبوب تر است.
آیا می‌خواهید کسب‌وکار خود را بصورت آنلاین گسترش دهید و به طراحی سایت حرفه‌ای و بهینه سازی سایت حرفه ای نیاز دارید؟کافی است با پرنسا در ارتباط باشید.


منبع
 
بالا